Regeling vervallen per 01-01-2010

Verordening op de heffing en de invordering van afvalstoffenheffing 2009

Geldend van 01-01-2009 t/m 31-12-2009

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van afvalstoffenheffing 2009

De raad van de gemeente Dronten,

gelezen het voorstel van het college van 7 oktober 2008, No. B08.000938

gelet op artikel 15.33 van de Wet Milieubeheer;

gezien het advies van de raadscommissie van november 2008;

B E S L U I T:

vast te stellen de volgende verordening: Verordening op de heffing en de invordering van afvalstoffenheffing 2009 (Verordening afvalstoffenheffing 2009).

Artikel 1. Aard van de belasting en belastbaar feit

  • 1. Onder de naam afvalstoffenheffing wordt een directe belasting geheven als bedoeld in artikel 15.33 van de Wet milieubeheer.

  • 2. De afvalstoffenheffing als bedoeld in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel wordt naar afzonderlijke grondslagen geheven ter zake van het feitelijk gebruik van een perceel ten aanzien waarvan krachtens artikel 10.21 en artikel 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.

Artikel 2. Belastingplicht

  • 1. De belasting wordt geheven van degene die in de gemeente feitelijk gebruik maakt van een perceel ten aanzien waarvan ingevolge artikel 10.21 en artikel 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.

  • 2. Voor de toepassing van het eerste lid wordt als gebruiker aangemerkt:

    • a.

      degene die naar de omstandigheden beoordeeld als dan niet krachtens eigendom, bezit, beperkt recht of persoonlijk recht feitelijk gebruik maakt van het perceel;

    • b.

      ingeval een gedeelte van een perceel ten gebruike is afgestaan: degene die dat gedeelte ten gebruike heeft afgestaan.

Artikel 3. Maatstaf van heffing en belastingtarief

De belasting wordt geheven naar de maatstaven en de tarieven opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

Artikel 4. Belastingjaar

Het belastingjaar is gelijk aan het kalenderjaar.

Artikel 5. Wijze van heffing

  • 1. De belasting, bedoeld in hoofdstuk 1 van de tarieventabel, wordt geheven bij wege van aanslag.

  • 2. De belasting, bedoeld in hoofdstuk 2 van de tarieventabel, wordt geheven door middel van een gedagtekende schriftelijke kennisgeving. Het gevorderde bedrag wordt door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 6. Ontstaan van de belastingschuld en heffing naar tijdsgelang

  • 1. De belasting, bedoeld in hoofdstuk 1 van de tarieventabel, is verschuldigd bij het begin van het belastingjaar of, zo dit later is, bij de aanvang van de belastingplicht.

  • 2. Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar aanvangt, is de belasting verschuldigd voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting als er in dat jaar, na de aanvang van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.

  • 3. Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar eindigt, bestaat aanspraak op ontheffing voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting als er in dat jaar, na het einde van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.

  • 4. Het tweede en het derde lid zijn niet van toepassing indien de belastingplichtige binnen de gemeente verhuist en aldaar een ander perceel in feitelijk gebruik neemt.

  • 5. De belasting, bedoeld in hoofdstuk 2 van de tarieventabel, is verschuldigd bij de aanvang van de dienstverlening of bij de aanvang van het gebruik van de bezittingen, werken of inrichtingen.

Artikel 7. Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de aanslagen worden betaald in vier gelijke termijnen waarvan de eerste termijn vervalt op de laatste dag van de maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en elk van de volgende termijnen telkens een maand later.

  • 2. In afwijking in zoverre van het eerste lid geldt ingeval het totaalbedrag van de op één aanslagbiljet verenigde aanslagen afvalstoffenheffing of andere heffingen € 100,00 of meer is doch minder dan € 2.500,00 en het totaalbedrag van dat aanslagbiljet door middel van automatische incasso van de betaalrekening van de belastingplichtige worden afgeschreven, dat de aanslagen moeten worden betaald in negen gelijke termijnen waarvan de eerste termijn vervalt op de laatste dag van de maand volgende op die welke in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en elk van de volgende termijnen telkens een maand later.

  • 3. In afwijking in zoverre van het eerste lid geldt ingeval het totaalbedrag van de op één aanslagbiljet verenigde aanslagen afvalstoffenheffing of andere heffingen minder is dan € 100,00 of € 2.500,00 of meer is, en het totaalbedrag van dat aanslagbiljet door middel van automatische incasso van de betaalrekening van de belastingplichtige worden afgeschreven, dat de aanslagen moeten worden betaald in vier gelijke termijnen waarvan de eerste termijn vervalt op de laatste dag van de maand volgende op die welke in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en elk van de volgende termijnen telkens een maand later.

  • 4. De op grond van artikel 6, vijfde lid, geheven belasting is verschuldigd:

    • a.

      ingeval van uitreiking van de kennisgeving: op het tijdstip van uitreiking;

    • b.

      ingeval van toezending van de kennisgeving: binnen één maand na de dagtekening.

  • 5. De Algemene termijnwet is niet van toepassing op de in de voorgaande leden gestelde termijnen.

Artikel 8. Kwijtschelding

Kwijtschelding, als bedoeld in artikel 26 van de Invorderingswet 1990 kan, behoudens de afvalstoffenheffing, bedoeld in artikel 6, eerste lid, niet worden verleend.

Artikel 9. Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de afvalstoffenheffing.

Artikel 10. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. De Verordening afvalstoffenheffing 2008 wordt ingetrokken met ingang van 1 januari 2009, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. De verordening treedt in werking op 1 januari 2009.

  • 3. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2009.

  • 4. Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening afvalstoffenheffing 2009.

Ondertekening

Dronten, 27 november 2008

de raad van Dronten,

voorzitter

mr. A.B.L. de Jonge

griffier

D. Petrusma

TARIEVENTABEL behorende bij de Verordening afvalstoffenheffing 2009

HOOFDSTUK 1. MAATSTAVEN EN JAARLIJKSE TARIEVEN AFVALSTOFFENHEFFING

  • 1.1.

    De belasting bedraagt per perceel per belastingjaar gelegen binnen de bebouwde kom € 320,00.

  • 1.2.

    De belasting bedraagt per perceel per belastingjaar gelegen buiten de bebouwde kom € 280,00.

HOOFDSTUK 2. MAATSTAVEN EN OVERIGE TARIEVEN AFVALSTOFFENHEFFING

  • 2.1

    Onverminderd het bepaalde in hoofdstuk 1 bedraagt de belasting voor het op aanvraag inzamelen van normale grove huishoudelijke afvalstoffen niet zijnde puin en grond per aanvraag per kubieke meter of gedeelte daarvan € 25,00 met een maximum van vier kubieke meter per keer.

  • 2.2.1

    Onverminderd het bepaalde in hoofdstuk 1 is geen belasting verschuldigd voor het in één kalenderjaar bij de gemeentelijke milieustraat achterlaten van ten hoogste 300 kilogram van een perceel afkomstige grove huishoudelijke afvalstoffen.

  • 2.2.2

    Indien meer wordt aangeboden dan in onderdeel 2.2.1 bedoeld, bedraagt de belasting:

    Afvalfractie

    prijs per kilogram

    KGA

    gratis

    Bruin- en witgoed

    gratis

    Asbest

    gratis

    Papier

    gratis

    Verpakkingsglas

    gratis

    Textiel

    gratis

    Autobanden zonder velg

    (maximaal 4 stuks)

    gratis

    Vlak glas

    € 0,09

    PVC

    € 0,09

    Gips

    € 0,09

    Kunststoffen

    € 0,09

    Dakleer

    € 0,09

    Grof huishoudelijk afval

    € 0,09

    Bielzen

    € 0,09

    Hout

    € 0,09

    Metaal

    € 0,09

    Groenafval

    € 0,03

    Puin

    € 0,03

    Grond

    € 0,03

  • 2.3

    Onverminderd het bepaalde in hoofdstuk 1 bedraagt de belasting voor het op aanvraag inzamelen van groenafval van normaal tuinonderhoud tijdens de zogenoemde takkenroute in Biddinghuizen en Swifterbant in het voor- en naseizoen € 5,00 per kubieke meter met een maximum van twee kubieke meter per perceel met een maximum van twee keer per perceel per jaar.

Behoort bij raadsbesluit van 27 november 2008.

De griffier van Dronten,