Regeling vervallen per 15-12-2017

Besluit van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Dronten houdende regels omtrent mandaat Mandaatbesluit 2017

Geldend van 22-08-2017 t/m 14-12-2017 met terugwerkende kracht vanaf 03-07-2017

Intitulé

Mandaatbesluit 2017

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van Dronten,

elk voor zover het hun bevoegdheden betreft,

gelet op artikel 171 van de Gemeentewet en de artikelen 10:3 en 10:12 van de Algemene wet bestuursrecht;

B E S L U I T E N:

  • I.

    de bevoegdheid tot het afdoen van aangelegenheden, met inbegrip van het ondertekenen van daarop betrekking hebbende stukken, bij mandaat op te dragen aan de ambtelijke functionarissen, zoals vermeld op de bij dit besluit behorende bijlage;

  • II.

    bij de toepassing van het mandaat worden door de gemandateerden de aanwijzingen als opgenomen in de toelichting en de lijst gemandateerde bevoegdheden en volmachten in acht genomen;

  • III.

    de gemandateerden op te dragen de gemeente buiten rechte te vertegenwoordigen, voor zover dat ter uitvoering van de gemandateerde bevoegdheid nodig is;

  • IV.

    de bevoegdheid tot het verrichten van eenvoudige correspondentie bij mandaat op te dragen aan alle ambtelijke functionarissen, voor zover een relatie hebbend met hun functie;

  • V.

    indien niet in diens vervanging is voorzien, wordt de functionaris vervangen door de naaste hogere ambtenaar;

  • VI.

    besluiten die in mandaat namens een gemeentelijke orgaan worden genomen, worden als volgt ondertekend:

    namens het college van Dronten / de burgemeester van Dronten,

    handtekening

    naam mandataris

    functie mandataris

    (teammanager) team …

  • VII.

    stukken waarin de gemeente als rechtspersoon wordt vertegenwoordigd, worden als volgt ondertekend:

    Gemeente Dronten,

    naam gemandateerde;

  • VIII.

    dit besluit wordt aangehaald als Mandaatbesluit 2017

  • IX.

    dit besluit treedt met terugwerkende kracht in werking op 3 juli 2017.;

  • X.

    het Mandaatbesluit vastgesteld op 8 december 2015 wordt ingetrokken;

Ondertekening

Dronten, 11 juli 2017 2017
Het college van Dronten,
mr. D.G.C. van der Spek mr. A.B.L de Jonge
secretaris burgemeester
De burgemeester van Dronten,
mr. A.B.L. de Jonge

Gemandateerde bevoegdheden en volmachten

ALGEMEEN

Overeenkomsten

nr.

bevoegdheid

verleend aan

voorwaarden en beperkingen

Privaatrechtelijke overeenkomsten

1

aangaan, wijzigen, verlengen en intrekken van overeenkomsten en plaatsen van orders.

directieleden

(zij tekenen primair de stukken die behoren tot het vakgebied waarvoor zij op dat moment verantwoordelijk zijn). Secundair nemen zij elkaar waar

indien schriftelijk vastgelegd:

a.voor diensten met een contractsbelang onder € 100.000,00

b.voor werken met een contractsbelang onder € 500.000,00

programmamanager

mandaat van toepassing na toekenningsbesluit DT. Indien schriftelijk vastgelegd en met een contractsbelang van ten hoogste € 50.000

teammanager

indien schriftelijk vastgelegd en met een contractsbelang van ten hoogste € 50.000,00

teammanager SZ

a.voor uitvoeringscontracten die binnen het participatiebudget (werkdeel) en de Wmo worden afgesloten, waarbij uitvoering wordt gegeven aan beleidskeuzes, met een contractsbelang van ten hoogste € 100.000

b.voor uitvoeringscontracten die binnen het participatiebudget (werkdeel) en de Wmo worden afgesloten en waarvoor het DT toestemming heeft gegeven en met een contractsbelang van ten hoogste € 100.000

Aanbestedingen

2

offerte aanvragen, begeleidende brief bij selectieleidraad, brief selectiebesluit, gunningsbesluit, afwijzingsbrief, afdoening klacht

directieleden

a.voor diensten met een contractsbelang onder € 100.000,00

b.voor werken met een contractsbelang onder € 500.000,00

programmamanager

mandaat van toepassing na toekenningsbesluit DT. Indien schriftelijk vastgelegd en met een contractsbelang van ten hoogste

€ 50.000

teammanager

met een contractsbelang van ten hoogste € 50.000

teammanager SZ

a.voor uitvoeringscontracten die binnen het participatiebudget (werkdeel) en de Wmo worden afgesloten, waarbij uitvoering wordt gegeven aan beleidskeuzes, met een contractsbelang van ten hoogste € 100.000

b.voor uitvoeringscontracten die binnen het participatiebudget (werkdeel) en de Wmo worden afgesloten en waarvoor het DT toestemming heeft gegeven en met een contractsbelang van ten hoogste € 100.000

Mandaten

nr.

Bevoegdheid

Ontzegging toegang

1.

De bevoegdheid tot het direct ontzeggen van de toegang tot gemeentelijke gebouwen en/of terreinen aan personen die in die gebouwen of op die terreinen de orde verstoren of een directe bedreiging vormen voor de veiligheid of gezondheid van de aanwezige ambtenaren, bestuurders of gasten/bezoekers van de gemeente.

Deze bevoegdheid sluit in de bevoegdheid om personen op te dragen om het pand of perceel te verlaten en zich daarvan verwijderd te houden. Zo nodig wordt dit bevel gehandhaafd met behulp van de sterke arm.

De onder 1 en 2 beschreven bevoegdheden berusten bij de collegeleden, de directieleden en teammanagers. Zoveel als mogelijk wordt in de praktijk de volgende primaatvolgorde aangehouden.

1.teammanager Personeel en organisatie en facilitaire zaken

2.teammanager SZ

3.de eerst beschikbare functionaris onder de overige bevoegd verklaarde collegeleden, teammanagers en directieleden.

In geval van publieksbijeen-komsten of vergaderingen buiten de normale kantooruren en indien dan geen directielid of teammanager aanwezig is, kan de gemeentebode van dienst de onder a. beschreven bevoegdheid uitoefenen, maar alleen als de voorzitter van één van de vergaderingen of de organisator van de publieks-bijeenkomst met de ontzegging en directe verwijdering instemt.

2.

De bevoegdheid om personen schriftelijk aan te zeggen dat zij gedurende bepaalde tijd geen toegang hebben tot evt. nader bepaalde gemeentelijke gebouwen en/of terreinen, om reden van voorkoming van agressief gedrag, verstoring van de orde, de veiligheid of bedreiging van de veiligheid van personen in die gebouwen of op terreinen. Zo nodig wordt deze aanzegging gehandhaafd met behulp van de sterke arm.

Wet openbaarheid van bestuur

3.

afhandelen Wob-verzoeken inclusief het nemen van een verdagingsbesluit

burgemeester en secretaris in samenspraak, blijkend uit de gezamenlijke ondertekening van de besluiten op grond van dit mandaat.

betrokken wethouders, directieleden en teammanagers worden geïnformeerd over besluiten die hun uitvoeringspraktijk raken.

Vaststellen collegebesluit

4.

vaststellen dat er een collegebesluit is genomen indien een voorstel bij wege van parafen door alle aan de besluitvorming deelnemende collegeleden akkoord is bevonden

(loco)secretaris, medewerker bestuursondersteuning

Indien een collegelid slechts voor korte duur afwezig is (wegens ziekte, verlof of studie) wordt deze wel in de gelegenheid gesteld om voor de eerstvolgende collegevergadering alsnog aan de parafenbesluitvorming deel te nemen. Indien daarop wegens spoedeisendheid niet kan worden gewacht, wordt geprobeerd om telefonisch af te stemmen of met het spoedvoorstel kan worden ingestemd. Normale regels t.a.v. het beslissingsquorum zijn ook bij paraafbesluiten van toepassing. Indien twijfel rijst of het voorstel kan worden gevolgd wordt het voorstel alsnog ter bespreking geagendeerd. Voor het overige worden vragen en opmerkingen door mandataris onder aantekeningen bij het paraafbesluit opgenomen ter beantwoording, kennisneming of verwerking.

Algemene wet bestuursrecht

5.

afdoening klachten (art. 9:12)

directieleden

klachten over teammanagers

teammanager

klachten over medewerkers eigen team

Algemene subsidieverordening

6.

afdoen van subsidies (verlenen, weigeren, intrekken, vaststellen, verrekenen en terugvorderen)

teammanager, programmamanager

subsidie tot en met € 5.000,00, na afstemming met de portefeuille-houder.

Subsidie hoger dan € 5.000,00 tot en met € 50.000,00, mits porte-feuillehouder aantoonbaar heeft ingestemd met subsidiebesluit.

Personeel

Bevoegdheid

verleend aan

voorwaarden en beperkingen

CAR-UWO

1.

benoemen van personeel

directieleden, teammanagers

(Directieleden tekenen primair de stukken die behoren tot het vakgebied waarvoor ze op dat moment verantwoordelijk zijn). Secundair nemen zij elkaar waar.

a.met uitzondering van besluiten ten aanzien van de secretaris en de directeuren

b.besluiten ten aanzien van teammanagers uitsluitend gemandateerd aan secretaris

c.teammanagers zijn slechts bevoegd voor wat betreft hun eigen team

d.teammanagers oefenen hun bevoegdheid slechts uit in overeenstemming met de HRM-adviseur

e.mandaat geldt binnen de voorgestelde concernregels en voor zover het budget toereikend is. Voor zover afwijking van het concernbeleid wenselijk en juridisch mogelijk is, beslist de secretaris.

f. t.a.v. de detacheringsovereen- komsten geldt dat de teammanager bevoegd is indien de inkomsten de uitgaven dekken; in andere gevallen beslissen de directieleden.

2.

aangaan van arbeidsovereenkomsten

3.

aangaan detacheringsovereenkomsten

4.

vaststellen salaris

5.

toekennen extra salarisverhoging, toelage of gratificatie

6.

achterwege laten van salarisverhoging bij onvoldoende bekwaamheid, geschiktheid of functioneren

7.

verlenen ontslag op eigen verzoek

8.

verlenen van ontslag op grond van blijvende invaliditeit voor zover herplaatsbaarverklaring achterwege blijft

9.

verlenen van ontslag wegens pensionering of vervroegde pensionering

10.

overplaatsen medewerker op vrijwillige basis

11.

openstellen vacature

12.

toekennen verhuiskostenvergoeding

13.

toekennen vergoeding woon- werkverkeer

14.

toekennen vergoeding telefoonkosten

15.

koop, verkoop en overschrijven van verlof

16.

verlenen zwangerschaps- en bevallingsverlof

17.

Verlenen, opschorten, onderbreken ouderschapsverlof

18.

verlenen zorgverlof

19.

beslissen omtrent arbeidsduur en werktijden

20.

beslissen omtrent overwerk

21.

toekennen studiefaciliteiten

22.

aantrekken uitzendkrachten

23

het opleggen van disciplinaire straffen, inclusief schorsing, voorwaardelijk ontslag en strafontslag en de handelingen die nodig zijn om tot de disciplinaire straf te komen.

secretaris

voor alle aan hem ondergeschikt personeel onder navolgende voorwaarden:

I.van deze bevoegdheid kan alleen gebruik worden gemaakt in overleg met een HRM-adviseur en de direct leidinggevende van degene die het besluit rechtstreeks aangaat en voorzover de bedrijfsvoeringsmiddelen toereikend zijn om de voorzienbare financiële gevolgen van het besluit op te vangen.

II.dat in elk geval de portefeuillehouder personeelszaken over gebruikmaking van deze bevoegdheid wordt geïnformeerd.

24.

bovenstaande nummers 15 t/m 22

programmamanager

na toekenningsbesluit DT en in overeenstemming met de HRM-adviseur.

teamleider SZ

onder verantwoordelijkheid van de teammanager en in overeenstemming met de HRM-adviseur

25.

voeren van jaargesprekken

directieleden, teammanager

conform Regeling jaargesprekken.

programmamanager

na toekenningsbesluit DT en conform Regeling jaargesprekken

teamleider SZ

onder verantwoordelijkheid van de teammanager conform Regeling jaargesprekken

Regeling functiebeschrijving, -waardering en plaatsing

26.

nemen van plaatsingsbesluiten (artikel 8)

directie

a.indien het gaat om inpassing van een gewaardeerde functie in een binnen het functiegebouw reeds bestaande functie.

b.Indien de plaatsing conform het advies van de deskundige en de toetsingscommissie is.

c.Indien er dekking is voor het lopende dienstjaar uit de stelpost fuwa.

27.

nemen van een plaatsingsbesluit met terugwerkende kracht (artikel 15, tweede lid)

ICT

28.

aanmaken van calls voor autorisatieverzoeken en het afsluiten van accounts

teammanager

voor zover de call betrekking heeft op medewerkers eigen team

Privacyregelemt e-mail en internetgebruik

29.

beslissen tot controle op inhoud (artikel 8, vierde lid)

directieleden

VAKGEBIED BEDRIJFSVOERING EN INFORMATIEMANAGEMENT

TEAM COMMUNICATIE, juridische- en bestuursondersteuning

nr

Bevoegdheid

verleend aan

voorwaarden en beperkingen

Algemeen

1.

toestaan gebruik ruimten gemeentehuis, daaronder begrepen de archiefruimte

teammanager

Wet op de veiligheidsregio’s

2.

opstarten van communicatieactiviteiten in geval van een ramp of crisis

communicatieadviseur

conform het Regionale draaiboek crisiscommunicatie

Privaatrechtelijke overeenkomsten

3.

aanschaf klein materiaal

communicatieadviseur, communicatiemedewerker

tot een bedrag van € 500

Aansprakelijkstellingen

4.

beoordeling en afhandeling van bij de gemeente ingediende schadeclaims, behalve planschadeclaims op basis van artikel 6.1 Wro.

juridisch controller/coördinator team JZ-Inkoop, juridisch beleidsmedewerker

5.

afwikkelen van schade aan gemeentelijke eigendommen en aan derden

juridisch controller/coördinator team JZ-Inkoop, juridisch beleidsmedewerker

Algemene wet bestuursrecht

6.

bevestigen van de ontvangst van een bezwaarschrift (artikel 6:14)

juridisch controller/coördinator team JZ-Inkoop, juridisch beleidsmedewerker

in de functie van secretaris van de commissie bezwaarschriften

7.

verdagen van de termijn om te beslissen op het bezwaarschrift (artikel 7:10)

8.

nemen van de beslissing op bezwaar (artikel 7:11)

teammanager

·Indien bezwaar (kennelijk) niet-ontvankelijk of (kennelijk) ongegrond verklaard wordt én

·de beslissing wordt genomen conform het advies van de (voorzitter) van de commissie bezwaarschriften én

·de beslissing op bezwaar binnen de gegeven termijn wordt genomen.

Wet openbaarheid van bestuur

9.

afhandeling licht Wob-verzoek

(zie voor overige Wob-zaken de ALGEMENE MANDATEN)

coördinator team JZ-Inkoop, juridisch beleidsmedewerker

er is sprake van een licht Wob-verzoek indien: het niet gaat om een bestuurlijke of politiek gevoelige zaak, er een vermoeden bestaat dat er een aansprakelijkheidsclaim uit voort kan vloeien, het een juridische kwestie betreft waarbij de vermogenspositie van de gemeente in het geding is dan wel de gemeente rechten of bezit kan verliezen

Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur

10.

indienen adviesverzoek bij het Landelijk Bureau Bibob (artikel 9, eerste lid)

juridisch controller/coördinator team JZ-Inkoop

Wet bescherming persoonsgegevens

11.

besluiten in het kader van de uitvoering van deze wet

juridisch beleidsmedewerker

TEAM Personeel, Organisatie en facilitair

nr.

Bevoegdheid

verleend aan

voorwaarden en beperkingen

CAR-UWO

1.

verlenen van voorschot op salaris in de maand waarin het betaalbaar wordt gesteld

teammanager

2.

verstrekken werkgeversverklaring

medewerker personeels- en salarisadministratie

3.

UWV melding (na overleg met bedrijfsarts)

medewerker personeels- en salarisadministratie

4.

afdrachten IZA, ABP, loonbelasting

Algemeen Burgerlijk Pensioenwet

5.

aanvragen P 1 keuringen

teammanager, teamleider SZ

na overleg met bedrijfsarts

Personeelszaken algemeen

6.

verstrekken van legitimatiebewijzen aan medewerkers

medewerker personeels- en salarisadministratie

7.

in ontvangst nemen van stukken met betrekking tot loonbeslag

medewerker personeels- en salarisadministratie

Privaatrechtelijke overeenkomsten

8.

aanschaf klein materiaal

bode

tot een bedrag van € 500

Algemeen

9.

in ontvangst nemen aangetekende stukken, pakketten, poststukken, cheques en postwissels

bode, documentair informatieverzorger, medewerker interne servicedesk, facilitair medewerker, medewerker drukkerij, medewerker inkoop en beheer en gebouwen

TEAM INFORMATIEMANAGEMENT

nr.

Bevoegdheid

verleend aan

voorwaarden en beperkingen

Privaatrechtelijke overeenkomsten

1.

aanschaf klein materiaal

service / contract coördinator ICT

tot een bedrag van € 10.000,00

Wet basisadministraties adressen en gebouwen

2.

inschrijven van de aangewezen brondocumenten in het adressen- of gebouwenregister (artikel 10, eerste en tweede lid)

BAG gegevensbeheerder, functioneel beheerder

3.

op basis van de brondocumenten opnemen van gegevens in de adressenadministratie en de gebouwenregistratie (artikelen 14a en 15)

BAG gegevensbeheerder, functioneel beheerder

4.

ontvangen, doorgeleiden en afhandelen van meldingen en verzoeken (artikelen 37 en 38) inclusief de verwerking daarvan (artikelen 31, 39, 40 en 41)

5.

het onderhouden van het berichtenverkeer met de Landelijke Voorziening basisregistraties adressen en gebouwen (artikel 31)

6.

opmaken van een proces-verbaal van constatering (artikel 10, eerste lid, onder b)

7.

opmaken van schriftelijke verklaringen strekkende tot het signaleren van wijzigingen in de feitelijke situatie die van invloed zijn op de gebouwenregistratie en die niet in een ander krachtens de wet aangewezen brondocument zijn opgenomen

8.

vaststelling van de definitieve geometrie van panden en verblijfsobjecten (artikel 8)

coördinator vastgoed en geo-informatie, medewerker vastgoed en geo-informatie

Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken

9.

inschrijven van beperkingenbesluiten, de daarop betrekking hebbende uitspraken in beroep of rechterlijke uitspraken alsmede andere dan daaruit voortvloeiende verklaringen van verval van beperkingen (artikel 7)

BAG gegevensbeheerder, functioneel beheerder

10.

het aanbrengen van wijzigingen in de beperkingenregistratie anders dan door inschrijven van besluiten of verklaringen dan wel herstel van fouten (artikel 8)

11.

het verlenen van inzage in het register en het verstrekken van afschriften uit de beperkingenregistratie alsmede het afgeven van verklaringen dat ten aanzien van een onroerende zaak geen beperking van kracht is (artikel 9)

12.

besluiten omtrent herstel van fouten in de beperkingenregistratie (artikel 11)

BAG gegevensbeheerder, functioneel beheerder

13.

besluiten omtrent de afscherming van persoonsgegevens in de beperkingenregistratie (artikel 12)

Verordening straatnaamgeving en nummering

14.

huisnummerbesluiten

BAG gegevensbeheerder, functioneel beheerder

15.

Intrekken huisnummerbesluiten

Wet basisregistratie grootschalige topografie

16.

leveren gegevens aan het Kadaster (artikel 11)

medewerker landmeten/Geo-informatie, landmeter

17.

afstemmen met andere bronhouder over begrenzing en onderlinge aansluiting van de geografische objecten (artikel 12)

18.

beoordelen of een in de BGT weergegeven geografisch object in overeenstemming is met de fysieke werkelijkheid (artikel 14)

19.

langs elektronisch weg leveren van een geografisch gegeven aan de Landelijke Voorziening (artikel 15)

20.

in geval van gerede twijfel over de juistheid van een in de BGT opgenomen authentiek gegeven, deze twijfel melden bij Kadaster (artikel 25)

21.

beslissen over de wijziging dan wel opneming van het betreffende authentiek gegeven na ontvangst van de melding daarvan (artikel 27, eerste lid)

22.

in onderzoek zetten van het geografisch object waarop het authentieke gegeven betrekking heeft (artikel 27, tweede lid)

23.

beslissen over de wijziging dan wel opneming van het betreffende authentiek gegeven na onderzoek van het gegeven (artikel 27, vierde lid)

Vastgoed- en geo-informatie

24.

vertegenwoordigen gemeente bij aanwijzen van grenzen bij aan- en verkoop van grond

landmeter

Wet informatie-uitwisseling ondergrondse netten

25.

registratie van belangen bij het Kadaster

teammanager

TEAM Financiën, planning en control

nr.

Bevoegdheid

verleend aan

voorwaarden en beperkingen

Financiële zaken

1.

oninbaar verklaren van private en publieke vorderingen

invorderingsambtenaar

2.

waarmerken legitimatiebewijzen gemeentelijke deurwaarders

teammanager

3.

aangaan overeenkomsten tot geldlening

teammanager

zowel aantrekken als uitzetten van gelden, na advies treasurycommissie

VAKGEBIED PUBLIEKE RUIMTE EN DIENSTVERLENING, RUIMTELIJKE EN ECONOMISCHE ONTWIKKELING

Team gebiedsontwikkeling

Nr

Bevoegdheid

verleend aan

voorwaarden en beperkingen

Wet ruimtelijke ordening

1.

niet-ontvankelijk verklaren van aanvrager planschade indien deze het wettelijk recht voor het in behandeling nemen van de aanvraag planschade niet tijdig heeft betaald (artikel 6.4, tweede lid)

teammanager

2.

aangaan planschadeovereenkomst (artikel 6.4a, eerste lid)

teammanager

Besluit ruimtelijke ordening

3.

waarmerken en publiceren van digitale ruimtelijke plannen als bedoeld in artikel 1.2.1.

(beleids)medewerker RO

4.

Waarmerken en publiceren manifest

(beleids)medewerker RO

Woningwet en Besluit woninggebonden subsidies

5.

toekennen van woninggebonden subsidies

teammanager

Woonwagenkamp Ganzendreef

6.

aangaan huurovereenkomsten

beleidsmedewerker volkshuisvesting

Grondzaken transacties

7.

aankoop, verkoop en levering grond voor woningbouw, bedrijventerrein en bijzondere bebouwing

planeconoom, economisch juridisch beleidsmedewerker, senior beleidsmedewerker grondzaken

mits vallende binnen door college vastgestelde uitgifteplan m.b.t. verkaveling en prijzen

8.

reservering / optieverlening woningbouw, bedrijfsterrein en bijzondere bebouwing

9.

aankoop, verkoop en levering overhoeken, tuinuitbreiding

planeconoom, economisch juridisch beleidsmedewerker, senior beleidsmedewerker grondzaken

na instemming van de portefeuillehouder mits vallende binnen de grondprijzennota

10.

het aangaan van overeenkomsten tot huur, bruikleen, t.b.v. anti-kraak en het vestigen van zakelijke rechten waaronder begrepen het recht van opstal en recht van erfpacht, mits van geringe omvang.

planeconoom, economisch juridisch beleidsmedewerker, senior beleidsmedewerker grondzaken

na instemming van de portefeuillehouder grondzaken.

11.

beslissen op verzoeken om ontheffingen en toestemmingen als vermeld in overeenkomsten, waaronder begrepen verlenging bouwtijd, voldoen aan bouwplicht en onbebouwd doorverkopen.

planeconoom, economisch juridisch beleidsmedewerker, senior beleidsmedewerker grondzaken

12.

verhuur gebouwen en opstallen

Privaatrechtelijke verplichtingen

13.

verlenen van toestemming respectievelijk ontheffing van privaatrechtelijke verplichtingen die bij de verkoop van grond zijn opgelegd

planeconoom, economisch juridisch beleidsmedewerker, senior beleidsmedewerker grondzaken

Herziening basisgrondwaarde erfpachtrecht

14.

(voornemen tot) vaststellen herziene basisgrondwaarde op grond van de getaxeerde waarde

planeconoom, economisch juridisch beleidsmedewerker,

senior beleidsmedewerker grondzaken

15.

vaststellen waarde erfpachtpercelen op grond van getaxeerde waarde

16.

vaststellen canon aan de hand van de vastgestelde basisgrondwaarde

17.

voeren van onderhandelingen met erfpachters over beëindiging erfpachtrecht en/of verkoop blote eigendom

planeconoom, economisch juridisch beleidsmedewerker,

senior beleidsmedewerker grondzaken

Stimuleringsmaatregelen woningbouw

18.

het verrichten van alle benodigde voorbereidingshandelingen en het voeren van correspondentie tijdens de procedure aanvraag startersleningen

teammanager, beleidsmedewerker volkshuisvesting, medewerker grondzaken

19.

beslissen op aanvraag starterslening

teammanager, beleidsmedewerker volkshuisvesting

Algemene subsidieverordening

20.

afdoen van subsidies (verlenen, weigeren, intrekken, vaststellen, verrekenen en terugvorderen)

teammanager

mandaat geldt onverkort indien de verleende subsidie niet meer dan € 1000,00 bedraagt;

mandaat geldt indien de verleende subsidie meer dan €1000 bedraagt, maar niet meer dan € 5000,00 alleen indien instemming van betrokken portefeuillehouder is verkregen.

21.

stellen van een termijn voor:

·het aanvullen van de aanvraag

·het aanvullen van een verantwoording van de besteding van een subsidie

teammanager

22.

buiten behandeling stellen van een aanvraag

23.

verlenen van uitstel van de verplichting om voor een bepaalde datum rekening en verantwoording af te leggen

24.

verlengen of opschorten van een beslistermijn

Verordening duurzaamheidslening Dronten 2013

25.

Beslissen op aanvraag duurzaamheidslening (artt. 7 en 8)

Programmamanager Duurzaam Dronten

TEAM groen en sportbeheer

nr.

Bevoegdheid

verleend aan

voorwaarden en beperkingen

Privaatrechtelijke bevoegdheden

1.

aangaan, (gedeeltelijk) beëindigen en verlengen van huur- en gebruiksovereenkomsten voor sportvelden (buitensport), campings en burgerinitiatieven die in de openbare ruimte worden gerealiseerd

teammanager

met instemming van betrokken portefeuillehouder en budgethouder

2.

aanschaf klein materiaal

toezichthouder, specialist boomverzorging, specialist elektrotechnische installaties, specialist riolering, wijkbeheerder, beheerder begraafplaats, beleids-medewerker groentechniek, uitvoerder boomverzorging

tot een bedrag van € 5.000,00

3.

verlenen toestemming gebruik grond

teammanager

met inbegrip van het leggen van kabels en leidingen anders dan op grond van de Telecommunicatieverordening

4.

vaststellen kosten na herstel na aanleg van kabels en leidingen

teammanager

Beheersverordening algemene begraafplaats 2012

5.

toewijzen graven en vergunningen grafmonumenten

teammanager

TEAM Afvalinzameling en REINIGING en Team civiel technisch- en accommodatiebeheer

nr

Bevoegdheid

verleend aan

voorwaarden en beperkingen

Privaatrechtelijke bevoegdheden

1.

aansprakelijkheidsstelling voor schade aan gemeentelijke eigendommen

teammanager

2.

beoordeling en afhandeling van schade aan gemeentelijke eigendommen

teammanager

3.

aanschaf klein materiaal/kleine opdrachten

allround opzichter bouwkunde, adviseur/uitvoerder materieel, AR en logistiek, monteur

tot een bedrag van € 5.000,00

Vergoeding inzameling oud papier aan vereniging

4.

toekennen vergoeding op basis van de door het college vastgestelde bedragen

teammanager

Afvalstoffenverordening

5.

vaststellen inzamelingsroutes- en dagen en opstelplaatsen van de containers (artikel 5)

teammanager

6.

vaststellen milieukalender (artikel 5)

teammanager

na instemming door portefeuillehouder

7.

vaststellen inzamelingsmiddel en plaats en wijze waarop huishoudelijke afvalstoffen moeten worden aangeboden artikel 10)

teammanager

Wegenverkeerswet 1994 / Besluit ontheffingverlening exceptionele transporten

8.

verlenen van toestemming aan de Dienst Wegverkeer tot verlening van ontheffing exceptioneel vervoer

specialist/toezichthouder civieltechniek

TEAM PUBLIEKSZAKEN

nr.

Bevoegdheid

verleend aan

voorwaarden en beperkingen

Algemeen

1.

in ontvangst nemen van aangetekende stukken, pakketten, poststukken, cheques en postwissels

medewerker receptie/telefoon, allround frontoffice medewerker, backofficemedewerker, applicatie- / gegevensbeheerder, coördinator

uitgezonderd stukken met betrekking tot loonbeslag

2.

waarmerken van kopieën

medewerker receptie/telefoon, allround frontoffice medewerker, backofficemedewerker, applicatie- / gegevensbeheerder, coördinator

3.

legalisatie van handtekeningen

Wet op de Lijkbezorging

4.

verlenen van verlof tot ontleding

allround frontoffice medewerker, backofficemedewerker, applicatie- / gegevensbeheerder, coördinator

voor zover tevens benoemd als ambtenaar van de burgerlijke stand

5.

verlenen uitstel verlof tot begraven of verbranding

6.

Afgifte van een liaissez-passer als bedoeld in artikel 3 van de Overeenkomst van Straatsburg

backofficemedewerker

7.

tekenen voor kosten en documenten die benodigd zijn om een begrafenis/crematie van gemeentewege te realiseren

teammanager, coördinator

coördinator alleen bij afwezigheid van teammanager

Paspoortwet

8.

het in behandeling nemen van aanvragen, de afgifte van reisdocumenten en de verklaring van vermissing van het reisdocument conform artikel 31, lid 1, van de Paspoortwet

allround frontoffice medewerker, backofficemedewerker, applicatie- / gegevensbeheerder, coördinator

9.

besluit tot het niet in behandeling nemen van een aanvraag van reisdocumenten

teammanager, coördinator

coördinator alleen bij afwezigheid van teammanager

Wet basisregistratie personen

10.

verstrekken van inlichtingen en afschriften uit en het bijhouden van de basisregistratie personen

allround frontoffice medewerker, backofficemedewerker, applicatie- / gegevensbeheerder, coördinator

11.

in behandeling nemen en verwerken van aangiften genoemd in de Wet.

allround frontoffice medewerker, backofficemedewerker, applicatie- / gegevensbeheerder, coördinator

12.

verwerken van (ambthalve) wijzigingen en correcties

backofficemedewerker, applicatie- / gegevensbeheerder, coördinator

13.

besluit tot ambtshalve wijziging of opneming van gegevenswijziging, besluit tot het niet in behandeling nemen van een aangifte of verzoek

teammanager, coördinator

coördinator alleen bij afwezigheid van teammanager

14.

opleggen bestuurlijke boete (artikel 4:17)

teammanager, coördinator

coördinator alleen bij afwezigheid van teammanager

15.

aanwijzen van medewerkers die bevoegd zijn om een verklaring onder ede af te nemen (artikel 2.8, tweede lid, onder e)

teammanager

Toezicht

16.

aanwijzing toezichthouders bij of krachtens wettelijk voorschrift

teammanager

aan te wijzen medewerker dient volledig gekwalificeerd te zijn conform Regeling beheer en toezicht BRP van de gemeente Dronten

Wegenverkeerswet

17.

in behandeling nemen van aanvragen, de afgifte van rijbewijzen en de verklaring van vermissing van het rijbewijs conform artikel 39 van het Reglement rijbewijzen.

allround frontoffice medewerker, backofficemedewerker, applicatie- / gegevensbeheerder, coördinator

18.

besluit tot het niet in behandeling nemen van aanvragen en de afgifte van rijbewijzen

teammanager, coördinator

coördinator alleen bij afwezigheid van teammanager

Rijkswet op het Nederlanderschap

19.

in behandeling nemen van en adviseren op verzoeken om naturalisatie tot Nederlander en het in behandeling nemen van en beslissen op verzoeken om optieverlening

backofficemedewerker, coördinator

20

legesafdracht aan IND n.a.v. naturalisatieaanvraag

teammanager, coördinator

coördinator alleen bij afwezigheid van teammanager

Wet algemene bepalingen burgerservicenummer

21.

toekennen burgerservicenummer

allround frontoffice medewerker, backofficemedewerker, applicatie- / gegevensbeheerder, coördinator

Wet op de verklaring omtrent het gedrag

22.

het in ontvangst nemen van aanvragen en het doorsturen naar het Ministerie van Veiligheid en Justitie

allround frontoffice medewerker, backofficemedewerker, applicatie- / gegevensbeheerder

Wet justitiële documentatie

23.

aanvraag inlichtingen uit de registers justitiële documentatiedienst en de politieadministratie

backofficemedewerker

Burgerlijk Wetboek

24.

benoeming van buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand (Boek 1, artikel 16)

teammanager, coördinator

coördinator alleen bij afwezigheid van teammanager

25

aanwijzen van een ‘huis der gemeente’ (Boek 1, artikel 63)

teammanager

Kieswet

26.

verstrekken van inlichtingen uit het Kiezersregister (artikel D 4)

backofficemedewerker, applicatie- / gegevensbeheerder, coördinator

27.

in behandeling nemen van aanvragen en verstrekken van vervangende stempassen (artikel J 8)

28.

In behandeling nemen van aanvragen en verstrekken van volmachten (artikel L 8)

29.

In behandeling nemen van aanvragen en verstrekken van kiezerspassen (artikel K 3)

30.

In behandeling nemen en ondertekenen van de af te leggen ondersteuningsverklaringen voor politieke groeperingen (artikel H 4)

31.

In behandeling nemen van verzoekschrift model Y32, waarbij EU-onderdanen de keuze maken om bij de gemeente hun stem uit te brengen (artikel Y 32)

TEAM vergunningen, handhaving en veiligheid

nr.

Bevoegdheid

verleend aan

voorwaarden en beperkingen

Algemene plaatselijke verordening

1.

vaststellen aanvraagformulieren voor ontheffingen en vergunningen

teammanager

2.

beslissen op aanvragen om vergunning

teammanager

3.

accepteren melding kleine evenementen

administratief medewerker

4.

beslissen op aanvragen vergunning voor inzamelen kleding

senior administratief medewerker

5.

beslissen op aanvragen standplaatsvergunning

medewerker Apv & bijzondere wetten

conform standplaatsenbeleid

6.

ontheffing verbranden snoeihout

administratief medewerker

7..

beslissen op aanvragen kapvergunning

teammanager

8.

beslissen op aanvragen standplaatsvergunning weekmarkten

medewerker Apv & bijzondere wetten

Drank- en Horecawet

9.

beslissen op aanvragen om vergunning

teammanager

Wet op de Kansspelen en Speelautomatenhallenverordening

10.

beslissen op aanvragen om vergunning

teammanager

Besluit inrichting en gebruik niet aangewezen luchtvaartterreinen

11.

beslissen op aanvragen om verklaringen van geen bezwaar

teammanager

Vuurwerkbesluit

12.

adviseren omtrent verklaringen van geen bezwaar tegen verlenen toestemming tot ontbranding brengen professioneel vuurwerk

teammanager

voor zover vuurwerk niet wordt afgestoken tijdens evenement als bedoeld in artikelen 143 en 144 Apv

Wegenverkeerswet 1994

13.

nemen van besluiten aangaande het wegverkeer, verkeersbesluiten daaronder begrepen

teammanager

14.

beslissen op aanvragen om ontheffing voor het houden van wedstrijden met voertuigen op de openbare weg

medewerker Apv & bijzondere wetten

15.

beslissen op aanvragen om vergunning of ontheffing

Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

16.

aanstellen verkeersregelaar (artikel 56, eerste lid, sub b)

teammanager

Wet vervoer gevaarlijke stoffen

17.

beslissen op aanvragen om vergunning c.q. ontheffing

teammanager

Rioolverordening

18

verlenen vergunning aansluiting

medewerker Apv & bijzondere wetten

19.

beslissen op aanvragen

Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

20.

het verrichten van alle benodigde voorbereidingshandelingen en het voeren van correspondentie tijdens en na de procedure van de aanvraag om omgevingsvergunning

Wabo-coördinator

21.

besluiten om aanvraag omgevingsvergunning niet in behandeling te nemen (artikel 2.8)

22.

Informeren inzake wettelijke aanhouding (artikelen 3.3 en 3.5)

23.

besluiten tot het aanhouden van een aanvraag (artikel 3.4)

24.

besluiten tot het verdagen van de beslissing op de aanvraag (artikel 3.9 en 3.19)

25.

het ambtshalve wijzigen of het geheel of gedeeltelijk intrekken van een omgevingsvergunning (artikelen 2.31 en 2.33)

26.

het op aanvraag wijzigen of het geheel of gedeeltelijk intrekken van een omgevingsvergunning (artikelen 2.31 en 2.33)

27.

beslissen op aanvraag omgevingsvergunning dat er sprake is van een vergunningsvrij project (artikelen 2 en 3 van bijlage II behorend bij artikel 2.3 Besluit omgevingsrecht)

28.

brief omgevingsvergunning van rechtswege (artikel 3.9)

teammanager

29.

beslissen op aanvraag omgevingsvergunning (artikelen 2.1 en 2.2)

teammanager

a.inclusief de beslissing om de hardheidsclausule uit de Welstandsnota wel of niet toe te passen, conform het advies van de Welstandscommissie

b.m.u.v. de positieve beslissing op een aanvraag omgevingsvergunning die alleen de activiteit bouwen betreft en waarbij de bouwsom minder is dan € 150.000,00

30.

positief beslissen op een aanvraag omgevingsvergunning die alleen de activiteit bouwen betreft

Wabo-coördinator

als de bouwsom minder is dan

€ 150.000,00

31.

beslissing omtrent verzoek inzake afwijking (artikel 2.12, eerste lid, onderdeel a, onder 1 en 2)

teammanager

32.

beslissing omtrent verzoek inzake afwijking(artikel 2.12, tweede lid)

33.

beslissing inzake de omgevingsvergunning voor een werk, geen bouwwerk zijnde (artikel 2.11, eerste en tweede lid)

34.

beslissing op verzoek tot wijziging van verleende omgevings-vergunning, inclusief een andere tenaamstelling (artikel 3.16)

Wabo-coördinator

tenzij sprake van ingrijpende wijzigingen

35.

(voornemen) tot intrekken van verleende omgevingsvergunning (artikel 3.15)

Wabo-coördinator

indien daar twee jaar geen gebruik van is gemaakt

36.

stilleggen van de bouw (artikel 5.17)

toezichthouder bouw- en woningtoezicht

in geval van constructieve gebreken, in overeenstemming met constructeur bouw- en woningtoezicht

37.

beoordelen of wijzigingen van een bouwplan vallen binnen de verleende omgevingsvergunning voor het bouwen

Wabo-coördinator

38.

geheel of gedeeltelijk intrekken van omgevingsvergunning en/of ontheffing als sanctie (artikel 5.19)

teammanager

39.

besluit tot het staken van het gebruik en sloop (artikel 5.17)

teammanager

40.

afhandelen sloopmelding

administratief medewerker

41.

besluit tot het opleggen van een last onder dwangsom of last onder bestuursdwang tot het staken van of het treffen van een voorziening m.b.t. het bouwen, gebruik of slopen van een bouwwerk (artikelen 2.3, 5.17, 5.18, 5.24 en 5.32)

teammanager

Bouwbesluit

42.

beslissen op aanvraag ontheffing (artikel 8.3, derde lid)

teammanager

Brandbeveiligingsverordening

43.

beslissen op aanvragen om gebruiksvergunningen voor tijdelijke bouwwerken

teammanager

Wet Milieubeheer

44.

beslissen op aanvragen om ontheffing van het verbod afvalstoffen te verbranden (artikel 10.63)

administratief medewerker

45.

intrekken huisnummerbesluiten

Gebruiksbesluit

teammanager

na advies brandweer

46.

beslissen op aanvragen omgevingsvergunning voor gebruik

Verordening inzake de winkeltijden

47.

beslissen op aanvraag om ontheffing van verbod op zondagavondopenstelling (artikel 5, eerste lid)

teammanager

48.

beslissen op verzoek om wijziging van de aangewezen koopzondagen (artikel 6)

49.

beslissen op aanvraag om ontheffing zon- en feestdagenregeling voor afzonderlijke situaties (artikel 7)

Telecommunicatiewet en Algemene verordening ondergrondse infrastructuren gemeente Dronten

50.

beslissen op aanvraag vergunning (artikel 6, eerste lid, verordening)

teammanager

51.

stellen redelijk termijn voor nemen beslissing op vergunningaanvraag (artikel 6, vierde lid, van de verordening)

52.

beslissen tot wijziging of intrekking vergunning (artikel 8, eerste lid, van de verordening)

teammanager

teammanager

53.

nemen instemmingsbesluit (artikel 11, eerste lid, verordening

54.

stellen redelijke termijn voor nemen instemmingsbesluit (artikel  11, vierde lid, verordening

55.

verbinden voorschriften en beperkingen instemmingsbesluit (artikel 13, eerste lid, verordening)

56.

vaststellen (digitale)formulieren en/of registratiesysteem ( artikel 12, tweede lid, verordening)

teammanager

57.

stellen nadere regels te verstrekken gegevens (artikel 12, zesde lid, van de verordening)

59.

vaststellen kosten na herstel na aanleg kabels en leidingen

teammanager

Wet personenvervoer

60.

verstrekken van adviezen aan gedeputeerde staten inzake aanvragen om vergunning

teammanager

nr.

bevoegdheid

verleend aan

voorwaarden en beperkingen

Project beëindiging oneigenlijk grondgebruik

1.

privaatrechtelijke besluiten

teammanager

binnen de kaders van het project

2.

besluiten tot alle conservatoire maatregelen en te doen wat nodig is ter voorkoming van verjaring of verlies van recht of bezit

Wet ruimtelijke ordening

3.

aangaan planschadeovereenkomst (artikel 6.4a, eerste lid)

teammanager

Algemene subsidieverordening

4.

afdoen van subsidies (verlenen, weigeren, intrekken, vaststellen, verrekenen en terugvorderen)

teammanager

indien de verleende subsidie niet meer dan € 1000,00 bedraagt; indien de verleende subsidie meer dan €1000 bedraagt, maar niet meer dan € 5000,00 met instemming van betrokken portefeuillehouder.

5.

stellen van een termijn voor:

·het aanvullen van de aanvraag

·het aanvullen van een verantwoording van de besteding van een subsidie

teammanager

6.

buiten behandeling stellen van een aanvraag

teammanager

7.

verlenen van uitstel van de verplichting om voor een bepaalde datum rekening en verantwoording af te leggen

teammanager

8..

verlengen of opschorten van een beslistermijn

Wet politiegegevens

9. .

opvragen gegevens bij de politie in het kader van de handhaving van de openbare orde (artikel 16, eerste lid, onder 2)

teammanager

Handhaving

10.

opleggen van last onder dwangsom

teammanager

tot en met een bedrag van € 50.000,00

11.

opleggen van last onder bestuursdwang

teammanager

voor zover de kosten ten hoogste € 50.000,00 bedragen

12.

opschorten begunstigingstermijn (art. 5:24 en 5:32a Awb)

teammanager

tot en met een bedrag van € 50.000

13.

opleggen last onder dwangsom t.b.v. handhaving artikel 5.6 Apv

milieuagent

uitgezonderd spoed last onder bestuursdwang, bij gebruik van vastgestelde modelbrief en conform Beleidsnotitie parkeerexcessen

14.

horen van zienswijzen aangaande voornemens tot opleggen van dwangsommen of besluiten tot bestuursdwang

juridisch medewerker VHV

15.

beslissen op verzoek om handhaving

teammanager

16 .

intrekken last onder dwangsom

teammanager

dwangsommen tot in totaal maximaal € 50.000,00 per beschikking

17.

vaststellen invorderingsbeschikking

juridisch medewerker VHV

18.

besluiten tot het meevoeren en opslaan van zaken zoals bedoeld in artikel 5:29 Awb

teammanager

19.

het ondertekenen van een procesverbaal van meevoeren en opslaan van zaken (inbeslagname)

teammanager

tot een totale kostenpost van

€ 50.000,00

Telecommunicatiewet en Algemene verordening ondergrondse infrastructuren gemeente Dronten

20.

stilleggen van de werkzaamheden (artikel 19 van de verordening)

toezichthouder

Toezicht

22.

aanwijzing toezichthouders bij of krachtens wettelijk voorschrift

teammanager

aan te wijzen medewerker dient volledig gekwalificeerd te zijn conform wettelijk voorschrift

VAKGEBIED SAMENWERKING EN ONTWIKKELING

Team Maatschappelijke Ontwikkeling

nr.

Bevoegdheid

verleend aan

voorwaarden en beperkingen

Leerplichtwet

1.

besluiten omtrent vervangende leerplicht

leerplichtambtenaar/RMC-consulent

2.

besluiten omtrent vervangende leerplicht laatste schooljaar

leerplichtambtenaar/RMC-consulent

3.

toezicht op handhaving van de leerplicht

4.

beslissen op verzoek om vrijstelling voor het volgen van ander onderwijs

leerplichtambtenaar/RMC-consulent

Verordening leerlingenvervoer gemeente Dronten

5.

positief beslissen op aanvragen vergoeding leerlingenvervoer

beleidsmedewerker MO

6.

negatief beslissen op aanvragen vergoeding leerlingenvervoer

manager

Wet inburgering

7.

beslissen op aanvraag ontheffing inburgeringsplicht niet-uitkeringsgerechtigde wegens psychische of lichamelijke belemmering, dan wel een verstandelijke handicap (artikel 6, eerste lid)

beleidsmedewerker MO

8.

beslissen op aanvraag ontheffing inburgeringsplicht niet-uitkeringsgerechtigde wegens de onmogelijkheid het inburgeringsexamen te behalen (artikel 31, tweede lid, sub c)

9.

beslissing op aanvraag ontheffing inburgeringsplicht niet-uitkeringsgerechtigde wegens het reeds voldoende ingeburgerd zijn (artikel 6, tweede lid, jo. Artikel 2.8a, eerste lid van het Besluit inburgering)

10.

vaststellen inburgeringsvoorziening niet-uitkeringsgerechtigde

11.

vaststellen datum waarbinnen niet-uitkeringsgerechtigde inburgeringsexamen gehaald moet hebben

beleidsondersteuner MO

Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen

12.

afgeven van een beschikking op aanvraag tot exploitatie van een kindercentrum of gastouderbureau of voorziening voor gastouderopvang (artikel 1.46)

(junior) beleidsmedewerker MO,

13.

doorvoeren van een wijziging in het register kinderopvang en mededeling daarvan aan de houder van het kindercentrum of gastouderbureau (artikel 1.47)

14.

geven van een schriftelijke aanwijzing aan houders van een kindercentrum of gastouderbureau of voorziening voor gastouderopvang die de voorschriften niet of onvoldoende naleven (artikel 1.65)

15.

afgeven van een beschikking op aanvraag tot exploitatie van een peuterspeelzaal (artikel 2.3)

16.

doorvoeren van een wijziging in het register peuterspeelzaalwerk en mededeling daarvan aan de houder van de peuterspeelzaal (artikel 2.4)

17.

geven van een schriftelijke aanwijzing aan houders van een peuterspeelzaal die de voorschriften niet of onvoldoende naleven (artikel 2.23)

Besluit registers kinderopvang, buitenlandse kinderopvang en peuterspeelzaalwerk

18.

verwijderen van een peuterspeelzaal uit het landelijk register peuterspeelzaalwerk (art. 14)

(junior) beleidsmedewerker MO

(junior) beleidsmedewerker MO

19.

verwijderen van een kinderopvangvoorziening uit het landelijk register kinderopvang (art. 8)

Algemene subsidieverordening

20.

afdoen van subsidies (verlenen, weigeren, intrekken, vaststellen, verrekenen en terugvorderen)

(junior)beleidsmedewerker MO, teammanager

subsidie tot en met € 5.000,00, na afstemming met de portefeuillehouder.

teammanager

subsidie hoger dan € 5.000,00 tot en met € 50.000,00, mits portefeuillehouder aantoonbaar heeft ingestemd met het subsidie- besluit

21.

stellen van een termijn voor:

·het aanvullen van de aanvraag

·het aanvullen van een verantwoording van de besteding van een subsidie

(junior)beleidsmedewerker MO

22.

buiten behandeling stellen van een aanvraag

23.

verlenen van uitstel van de verplichting om voor een bepaalde datum rekening en verantwoording af te leggen

24.

verlengen of opschorten van een beslistermijn

25.

vaststellen van een aanvraagformulier

Jeugdwet / Uitvoeringsbesluit Jeugdwet

26.

verstrekken van een afschrift van de in ESAR geregistreerde gegevens aan de wettelijk vertegenwoordiger van de geregistreerde jongere

beleidsmedewerker MO

27.

verlenen van toestemming aan (provinciale) organisaties die toe willen treden tot het ESAR convenant

28.

vertegenwoordigen van de gemeente in de gebruikersvereniging MULTIsignaal

29.

verzoek tot onderzoek bij de Raad voor de Kinderbescherming

medewerker SaVe (in dienst van Bureau Jeugdzorg en diens rechtsopvolger), medewerker Veilig Thuis(in dienst van Bureau Jeugdzorg en diens rechtsopvolger), coördinator jeugdhulp (in dienst van de GGD of de gemeente Dronten)

Indien op grond van het Handboek ‘Dronter Koers’ een maatregel tot gezag noodzakelijk wordt geacht; e.e.a. op basis van de in de Beleidsregels jeugdhulp gestelde toets rond veiligheid

Verordening jeugdhulp gemeente Dronten 2015

30.

inzetten jeugdhulp na verwijzing (artikel 3, eerste lid)

gids (in dienst van de GGD Flevoland / Maatschappelijke Dienstverlening Flevoland / MEE IJsseloevers / gemeente Dronten), coördinator jeugdhulp (in dienst van de GGD of de gemeente Dronten)

Conform de Verordening jeugdhulp gemeente Dronten 2015, de Verordening Wmo 2015, de beleidsregels, het Beleidsplan Transities Sociaal Domein en het Handboek ‘Dronter Koers’.

Mandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming teammanager.

31.

in ontvangst nemen verwijzing naar individuele voorzieningen (artikel 3, tweede lid)

32.

beslissen omtrent individuele voorziening (verlenen en afwijzen)( artikel 3, derde lid)

33.

verzamelen gegevens ter voorbereiding van het gesprek als bedoeld in artikel 6 (artikel 5, eerste lid)

34.

in ontvangst nemen van gegevens en bescheiden nodig voor het onderzoek (artikel 5, tweede lid)

35.

beslissen over afzien van de voorbereiding van het gesprek als bedoeld in artikel 6 (artikel 5, derde lid)

36.

voeren van het onderzoek in een gesprek als bedoeld in artikel 6 (artikel 6, eerste lid)

37.

beslissen over afzien van het gesprek (artikel 6, vierde lid)

38.

toekennen individuele voorziening (artikel 9)

39

ondertekenen van het routeplan

40.

verstrekken van een pgb (artikel 11, eerste lid)

41.

intrekken of herzien besluit aangaande individuele voorziening (artikel 12, tweede lid)

Gids (in dienst van de GGD Flevoland / Maatschappelijke Dienstverlening Flevoland / MEE IJsseloevers / gemeente Dronten)

mandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming teammanager.

42.

beslissen tot terugvordering van de geldswaarde van de ten onrechte genoten individuele voorziening (artikel 12, derde lid)

43.

onderzoeken van de besteding pgb (artikel 12, vijfde lid)

44.

wijzen op mogelijkheid van bijstand door een onafhankelijk vertrouwenspersoon (artikel 14, tweede lid)

45

aangaan maatwerkovereenkomst met niet gecontracteerde partijen

projectleider jeugdhulp

tot een bedrag van € 25.000

Jeugdwet / Wet maatschappelijke ondersteuning

46.

inzetten van hulp in geval van crisis

medewerker Veilig Thuis Flevoland (in dienst van Bureau Jeugdzorg en diens rechtsopvolger)

Op basis van regionale afspraken. Veilig Thuis dient direct hulp te kunnen inzetten bij crisis en heeft de verplichting dit z.s.m. bij de gemeente te melden waarna achteraf een beschikking wordt vastgesteld.

47.

bieden van opvang en beschermd wonen aan personen ouder dan 18 jaar

college en burgemeester van de gemeente Almere

conform hetgeen is vastgelegd in het Mandaat opvang en beschermd wonen Flevoland 2015.

Privaatrechtelijke overeenkomsten

48.

aangaan, (gedeeltelijk) beëindigen en verlengen van huur- en gebruiksovereenkomsten voor sportvelden en gemeentelijke gebouwen gerelateerd aan sport, welzijn en onderwijs

beleidsmedewerker MO

met instemming van betrokken portefeuillehouder en budgethouder

Wet gemeentelijke schuldhulpverlening

49.

beslissen tot toelating gemeentelijke schuldhulpverlening

Maatschappelijke Dienstverlening Flevoland

conform Beleidsplan schuldhulpverlening Dronten 2012-2016

TEAM SOCIALE ZAKEN

nr

Bevoegdheid

verleend aan

voorwaarden en beperkingen

Algemeen

1.

opvragen van medische adviezen

juridisch kwaliteitsmedewerker, consulent WMO,

re-integratieconsulent,

medewerker bijzondere

regelingen, interventiebegeleider,

2.

aangifte belastingen en premies

teammanager

3.

aanleveren van betalingen aan het team Financiën, planning en control vanuit BUIG, Participatiebudget, minimaregelingen, bijzondere bijstand en Wmo

administrateur, applicatiebeheerder, teammanager

mandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming teammanager

4.

het aanleveren van kasvoorschotten tot een bedrag van

€ 100,00 aan het team Financiën, planning en control

administrateur, applicatiebeheerder, medewerker uitkeringsadministratie

5.

(niet-)beleidsmatige aanpassingen van de handboeken Participatiewet, Wmo en Jeugdwet

juridisch kwaliteitsmedewerker, beleidsmedewerker

6.

autoriseren van verantwoordingen aan ministerie van Sociale Zaken

managementcoördinator,

teammanager

Wet inburgering

7.

beslissen op aanvraag ontheffing inburgeringsplicht uitkeringsgerechtigde wegens psychische of lichamelijke belemmering, dan wel een verstandelijke handicap (artikel 6, eerste lid)

juridisch kwaliteitsmedewerker, re-integratieconsulent,

mandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming teammanager

8.

beslissen op aanvraag ontheffing inburgeringsplicht uitkeringsgerechtigde wegens de onmogelijkheid het inburgeringsexamen te behalen (artikel 31, tweede lid, sub c)

juridisch kwaliteitsmedewerker, re-integratieconsulent,

mandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming teammanager

9.

vaststellen inburgeringsvoorziening uitkeringsgerechtigde

10.

beslissen omtrent verlenging termijn waarbinnen uitkeringsgerechtigde inburgeringsexamen gehaald moet hebben

juridisch kwaliteitsmedewerker, re-integratieconsulent,

mandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming teammanager

11.

beslissen omtrent ontheffing inburgeringsplicht

12.

opleggen bestuurlijke boete

juridisch kwaliteitsmedewerker,

inkomensconsulent, handhaver

mandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming teammanager. Boeteoplegging vindt niet plaats door dezelfde persoon die van de overtreding een rapport of proces-verbaal heeft opgemaakt.

Participatiewet en de op deze wet gebaseerde verordeningen

13.

verstrekkingen, wijzigingen, herzieningen, beëindigingen en buiten behandeling laten van uitkering uitkeringen, inclusief de uitkeringen als bedoeld in de Verordening individuele inkomenstoeslag en de Verordening individuele studietoeslag.

juridisch kwaliteitsmedewerker, inkomensconsulent, medewerker bijzondere regelingen

mandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming teammanager

14.

uitvoering van de Partcipatiewet betreffende de algemene bijstand aan 65+’ers die in de gemeente Dronten woonachtig zijn of die zich als adreslozen in de gemeente bevinden. Het mandaat strekt zich tevens uit tot:

·de afhandeling van eventuele bezwaar- en beroepsprocedure;

·de toestemming tot het verlenen van ondermandaat;

·de bevoegdheid tot het stellen van beleidsregels in overleg met de gemeente Dronten.

Raad van Bestuur van de SVB; ondermandaat aan ondergeschikten van de Raad van Bestuur van de SVB

mandaat Raad van Bestuur SVB aangenomen in Regeling mandaatverstrekking, machtiging en volmachtverlening aan de SVB

15.

Re-integratieactiviteiten, inclusief het ondertekenen van routeplannen

juridisch kwaliteitsmedewerker, re-integratieconsulent

mandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming teammanager

16.

verstrekken voorschotten

juridisch kwaliteitsmedewerker, inkomensconsulent, medewerker bijzondere regelingen

mandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming teammanager

17.

terugvorderen en incasso van teveel verstrekte uitkering, verhaal op derden

juridisch kwaliteitsmedewerker, medewerker bijzondere regelingen, medewerker incasso en debiteuren

mandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming teammanager

18.

opschorting van de uitkering en het geven van een hersteltermijn

juridisch kwaliteitsmedewerker, inkomensconsulent, medewerker bijzondere regelingen, handhaver

mandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming teammanager

19.

afstemming van de uitkering op grond van de Participatiewet en de Afstemmingsverordening

juridisch kwaliteitsmedewerker, medewerker handhaving

mandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming teammanager

20.

toezicht op de naleving

medewerker handhaving

mandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming teammanager

21.

opleggen bestuurlijke boete

juridisch kwaliteitsmedewerker,

inkomensconsulent

mandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming teammanager. Boeteoplegging vindt niet plaats door dezelfde persoon die van de overtreding een rapport of proces-verbaal heeft opgemaakt.

22.

opdragen van een tegenprestatie

juridisch kwaliteitsmedewerker, re-integratiecoördinator, re-integratieconsulent

mandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming teammanager

23.

beslissen over loonkostensubsidies (verlenen, weigeren, intrekken, vaststellen, verrekenen en terugvorderen) aan werkgevers

juridisch kwaliteitsmedewerker, re-integratieconsulent, consulent Wmo

mandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming teammanager

BBZ 2004

24.

verstrekkingen, wijzigingen, herzieningen, beëindigingen en buiten behandeling laten van uitkeringen

juridisch kwaliteitsmedewerker, medewerker ZLF

mandaat medewerkers Zelfstandigenloket Flevoland aangenomen in bestuursovereenkomst

25.

verstrekken voorschotten

26.

terugvordering en incasso van teveel verstrekte uitkering

27.

opschorting uitkering en het geven van een hersteltermijn

Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) en Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) en de op deze wet gebaseerde verordeningen

28.

verstrekken, wijzigen, herzien, beëindigen en buiten behandeling stellen van uitkering

juridisch kwaliteitsmedewerker, inkomensconsulent, medewerkers ZLF

mandaat medewerkers Zelfstandigenloket Flevoland (ZLF) aangenomen in bestuursovereenkomst;

mandaat medewerker Sociale Zaken

na schriftelijke instemming teammanager

29.

verstrekken van voorschotten

30.

terugvordering en incasso teveel verstrekte uitkering

31.

afstemming van de uitkering op grond van wet en de Afstemmingsverordening

juridisch kwaliteitsmedewerker

mandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming teammanager

32.

opschorting van de uitkering en het geven van een hersteltermijn ex artikel 17, eerste en tweede lid, van beide wetten

juridisch kwaliteitsmedewerker, inkomensconsulent, medewerkers ZLF, handhaver

mandaat medewerkers Zelfstandigenloket Flevoland (ZLF) aangenomen in bestuurs-overeenkomst; mandaat medewerker Sociale Zaken na schriftelijke instemming teammanager

33.

toezicht op de naleving

medewerker handhaving

mandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming teammanager

34.

opleggen bestuurlijke boete

juridisch kwaliteitsmedewerker,

inkomensconsulent

mandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming teammanager. Boeteoplegging vindt niet plaats door dezelfde persoon die van de overtreding een rapport of proces-verbaal heeft opgemaakt.

Minimabeleid (Beleidsregels maatschappelijke participatie en toegankelijkheid)

35.

beslissen op aanvragen

juridische kwaliteitsmedewerker, medewerker bijzondere regelingen

mandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming teammanager

Wet maatschappelijke ondersteuning, Jeugdwet en de daarop gebaseerde besluiten en verordeningen

36.

ondertekenen van het routeplan

juridische kwaliteitsmedewerker, consulent Wmo interventiebegeleider

mandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming teammanager

37.

verlenen, wijzigen, beëindigen van een maatwerkvoorziening

38.

terugvorderen van (financiële) maatwerkvoorzieningen

juridisch kwaliteitsmedewerker, consulent Wmo, administratief medewerker Wmo

mandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming teammanager

toezicht op naleving

medewerker handhaving

39.

inzetten van hulp in geval van crisis

juridisch kwaliteitsmedewerker

Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

40

positief beslissen op aanvraag gehandicaptenparkeerkaart

Juridisch kwaliteitsmedewerker, WMO-consulent

mandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming teammanager

41.

negatief beslissen op aanvraag gehandicaptenparkeerkaart

juridisch kwaliteitsmedewerker

mandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming teammanager

Verordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen

42.

beslissen op aanvragen kwijtschelding

Gemeentelijk Belastingkantoor Lococensus-Tricijn

conform voorwaarden als vastgelegd in de dienstverleningsovereenkomst

Verordening jeugdhulp gemeente Dronten

43.

beslissen omtrent individuele voorziening (verlenen en afwijzen)(artikel 3, derde lid)

juridisch kwaliteitsmedewerker

44.

toekennen individuele voorziening (artikel 9)

45.

verstrekken van een pgb (artikel 11, eerste lid)

46.

intrekken of herzien besluit aangaande de individuele voorziening (artikel 12, tweede lid)

47.

beslissen tot terugvordering van de geldwaarde van de ten onrechte genoten individuele voorziening (artikel 12, derde lid)

48.

onderzoeken van de besteding pgb (artikel 12, vijfde lid)

Toelichting

ALGEMEEN

Voor het gebruik van het mandaat is het van belang om aandacht te hebben voor de volgende onderscheidingen.

Publiekrecht-privaatrecht

Rechtshandelingen (handelingen met een beoogd rechtsgevolg) kunnen worden onderscheiden in publiekrechtelijk en privaatrechtelijk handelingen. Publiekrechtelijk zijn rechtshandelingen die zijn gebaseerd op een wettelijke bevoegdheid; anders gezegd handelingen waarbij het gemeentebestuur als overheid optreedt. Dit soort handelingen wordt verricht door een publiekrechtelijk orgaan van de gemeente (het college of de burgemeester).

Privaatrechtelijke handelingen kunnen worden verricht door natuurlijke personen of rechtspersonen. Hier treedt de gemeente op, niet op basis van een bijzondere bevoegdheid, maar op dezelfde wijze als andere rechtspersonen.

Er kan een verschil bestaan tussen bevoegdheid om een beslissing te nemen en de bevoegdheid daarover een stuk te ondertekenen. Met betrekking tot publiekrechtelijke besluiten legt het mandaat die bevoegdheden (afdoening en ondertekening) in een hand. Aangaande privaatrechtelijke handelingen bepaalt artikel 171 van de Gemeentewet dat de burgemeester ondertekent (hij vertegenwoordigt de gemeente buiten rechte). Hij kan die bevoegdheid aan anderen opdragen. Daarvoor is onderdeel III in het besluit opgenomen.

Mandaat-attributie

De heffingsambtenaar, de invorderingsambtenaar, de (bijzondere) ambtenaar burgerlijke stand en de leerplichtambtenaar ontlenen hun bevoegdheden (deels) rechtstreeks aan de wet. In een dergelijk geval is sprake van attributie. Voor die bevoegdheden zijn zij dan ook niet opgenomen in het mandaatbesluit. Overigens zijn zij voor de toepassing van die bevoegdheden wel verantwoording verschuldigd aan het college.

MANDAAT

Overeenkomstig het bepaalde in artikel 10:1 van de Algemene wet bestuursrecht wordt onder mandaat verstaan: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan (in casu het college of de burgemeester) besluiten te nemen.

Bij mandaat worden de bevoegdheden die een mandaatgever (college of burgemeester) heeft, opgedragen aan een gemandateerde. De mandaatgever blijft zelf bevoegd om te beslissen en om de gemandateerde aanwijzingen te geven over de wijze waarop deze zijn bevoegdheden uitoefent. Dit onderdeel heeft betrekking op publiekrechtelijke bevoegdheden. De gemandateerde treedt dus op namens een gemeentelijk orgaan. Een door de gemandateerde binnen de grenzen van zijn bevoegdheid genomen besluit geldt als een besluit van de mandaatgever.

Ondermandaat is niet toegestaan, tenzij een medewerker expliciet schriftelijk door de teammanager, die het mandaat heeft, wordt aangewezen. In dat geval is er sprake van een persoonsgebonden en aan de functie gerelateerd ondermandaat, waarvan het mandaat bij zijn teammanager berust.

Het bestuursorgaan blijft te allen tijde bevoegd de gemandateerde bevoegdheid uit te oefenen. De mandaatgever kan de gemandateerde per geval of in het algemeen instructies geven ter uitvoering van de gemandateerde bevoegdheid.

Een gemandateerde bevoegdheid omvat uiteraard ook de daarbij behorende uitvoering, zoals het inwinnen van de nodige inlichtingen, het doen van mededelingen over bestaand beleid, correspondentie over de uitvoering van een contract enzovoorts. Ook kan gedacht worden aan correspondentie die voorafgaat aan de uitoefening van een gemandateerde bevoegdheid, zoals het treffen van maatregelen voor een woningaanpassing of het bieden van hulp aan cliënten. Tenzij dit afzonderlijk is vermeld, valt de uitoefening van bestuursdwang, het opleggen van dwangsommen of de tussentijdse beëindiging van contracten niet onder de uitvoering.

Uiteraard is het ook zonder dat dit in het mandaat is vermeld, nimmer de bedoeling dat een ambtenaar van zijn bevoegdheid gebruik maakt in strijd met de wet of in afwijking van (al dan niet beschreven) gemeentelijk beleid. Ook in bestuurlijke of politiek gevoelige aangelegenheden blijft gebruik van het mandaat achterwege. Tenslotte mag het mandaat niet worden toegepast in gevallen waarin geen of onvoldoende budget voorhanden is voor de uitvoering van het besluit. Gebruik van het mandaat in deze gevallen kan leiden tot intrekking van het mandaat en in ernstige gevallen ambtenaarrechterlijke sancties.

VERVANGING

Mandaat wordt verleend over de lijn. Dit betekent dat bij afwezigheid van de gemandateerde de naasthogere ambtenaar altijd bevoegd is de gemandateerde bevoegdheid uit te oefenen. Met de naasthogere ambtenaar wordt bedoeld de ambtenaar die aan de gemandateerde feitelijk leiding geeft. In het geval van afwezigheid van een gemandateerde teammanager wordt deze horizontaal vervangen door een andere teammanager.

Van vervanging is sprake bij vakantie of ziekte, maar tevens indien het noodzakelijk is dat de gemandateerde tijdelijk van zijn mandaat wordt ontheven.

ONDERTEKENING

Publiekrechtelijke besluiten (vergunningen en andere beschikkingen) gaan uit van een orgaan van de gemeente (het college of de burgemeester). In mandaat genomen besluiten worden door de gemandateerde ondertekend. Bij de ondertekening wordt altijd vermeld namens welk bestuursorgaan het besluit is genomen. Daarbij gelden de voorschriften zoals aangegeven in onderdelen VI en VII van het mandaatbesluit waar deze toelichting op slaat. Bij afwezigheid van een gemandateerde, kan om praktische redenen b/a (bij afwezigheid) worden getekend door een andere functionaris, die dan wel zelf ook gemandateerde moet zijn.

ONDERTEKENING PRIVAATRECHTELIJKE STUKKEN

Privaatrechtelijke stukken (zoals overeenkomsten) gaan uit van de rechtspersoon “gemeente Dronten”. Zij vermelden in de aanhef:

De gemeente Dronten, ten deze vertegenwoordigd door (naam ondertekenaar)

daartoe bij Mandaatbesluit aangewezen op grond van artikel 171 van de Gemeentewet, …..

EENVOUDIGE UITVOERINGSCORRESPONDENTIE

In de mandatenlijst wordt een groot aantal besluiten opgedragen aan ambtenaren. Het is echter niet mogelijk om alle handelingen die ambtenaren namens het gemeentebestuur of de gemeente verrichten, uitputtend te beschrijven. Met dit mandaat is bedoeld de mogelijkheid te scheppen om uitvoering te geven aan besluiten die door het bestuur zijn genomen. Met een aantal voorbeelden wordt dit verduidelijkt. Ook zijn enkele begrenzingen aan te geven.

Het uitgangspunt bij eenvoudige uitvoeringscorrespondentie is dat geen nieuwe rechtsverhoudingen worden geschapen. Dit mandaat kan dus niet worden gebruikt voor het vaststellen van beschikkingen (andere publiekrechtelijke besluiten worden geheel niet gemandateerd) en het aangaan van overeenkomsten (bestellingen).

Ook dit mandaat geldt niet voor gevallen:

  • -

    waarin afwijking van bestaande regels nodig is;

  • -

    waarin verwacht kan worden dat toepassing van de regels in een concreet geval bestuurlijke of politieke repercussie zal hebben;

  • -

    waarin geen budget (meer) voorhanden is voor de uitvoering van het besluit;

Het gaat hier niet om een ondertekeningsmandaat, maar om de bevoegdheid om namens het college (of namens de burgemeester) zaken af te doen.

Let op! Het mandaat is een besluit van deze organen en niet van de gemeenteraad. Het mandaat geldt dus niet voor afdoening van zaken waartoe de raad bevoegd is. Eenvoudige correspondentie aan de raad wordt afgedaan via de lijst ingekomen stukken.

Voorbeelden

Bepaalde besluiten dienen na vaststelling aan anderen te worden meegedeeld (bijvoorbeeld verordeningen die strafrechtelijke bepalingen bevatten aan het arrondissementsparket). De toezending van zo’n besluit schept geen nieuwe rechtsverhouding en kan derhalve als uitvoering worden beschouwd.

Ook valt te denken aan gevallen waarin een briefkaart gebruikt kan worden zoals:

  • -

    ontvangstbevestigingen (niet van meldingen van bouwvoornemens of op grond van de Wet milieubeheer) en

  • -

    het toezenden van voorhanden informatie (folders, kaarten, drukwerk);

  • -

    het retourneren van stukken etc.

  • -

    verzoeken om nadere informatie aan aanvrager om de aanvraag te completeren teneinde op de aanvraag te kunnen beslissen.

Omdat in deze gevallen geen rechtsverhouding tot stand komt, bestaat er geen bezwaar tegen de stukken met een eigen ondertekening (dus niet: namens …) te verzenden.

PROCESVERTEGENWOORDIGING

Voor procesvertegenwoordiging bestaat een afzonderlijke procesmachtiging.

MANDAATBESLUIT OFGV

De mandaten betrekking hebbend op bevoegdheden als genoemd in de aanhef van het Mandaatbesluit OFGV, en verleend aan de directeur van de Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek zijn vastgelegd in het Mandaatbesluit OFGV.