Regeling commissie naamgeving openbare ruimten gemeente Dronten 2019

Geldend van 19-07-2019 t/m heden

Intitulé

Regeling commissie naamgeving openbare ruimten gemeente Dronten 2019

Het college van burgemeester en wethouders van Dronten;

Gelet op artikel 160, eerste lid, onderdeel c van de Gemeentewet;

BESLUIT:

vast te stellen de volgende:

Regeling commissie naamgeving openbare ruimten gemeente Dronten 2019

Artikel 1 De commissie

Er is een commissie naamgeving openbare ruimten die het college adviseert over de naamgeving van delen van de openbare ruimte, hierna te noemen: de commissie.

Artikel 2 Taak

  • 1.

    De commissie adviseert het college van burgemeester en wethouders (hierna aan te duiden als het college) gevraagd en ongevraagd over het toekennen van namen met hun grenzen aan delen van de openbare ruimte in het buitengebied en binnen woonkernen, wijken en buurten, complexen en zo nodig aan bouwwerken en openbare gebouwen.

  • 2.

    De commissie brengt het advies schriftelijk uit.

Artikel 3 Samenstelling en lidmaatschap

  • 1.

    De commissie bestaat uit vijf leden:

    a. een voorzitter;

    b. twee vertegenwoordigers van het gebied Dronten;

    c. een vertegenwoordiger van het gebied Biddinghuizen;

    d. een vertegenwoordiger van het gebied Swifterbant.

  • 2.

    De voorzitter en leden worden door het college benoemd en ontslagen.

  • 3.

    De voorzitter en leden worden voor een periode van vier jaar benoemd en kunnen één maal herbenoemd worden.

  • 4.

    De commissie stelt een rooster van aftreden op.

  • 5.

    Een lid dat de bevoegdheid verliest op grond waarvan het lid van de commissie is, treedt op dat moment af.

  • 6.

    De leden kunnen, onder gelijktijdige schriftelijke mededeling hiervan aan de voorzitter van de commissie, tussentijds ontslag nemen.

  • 7.

    In geval van (tussentijds) vertrek van een lid wijzen de overgebleven leden een lid aan die betrokken zal zijn bij de werving van een nieuw lid door het college.

Artikel 4 Bezoldiging

  • 1.

    De voorzitter en de leden van de commissie ontvangen een vergoeding voor het bijwonen van een vergadering van de commissie.

  • 2.

    De vergoeding voor het bijwonen van een vergadering bedraagt voor de voorzitter van de vergadering 275% en voor de leden 175% van het bedrag, genoemd in Tabel IV bij het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden, voor de gemeenteklasse 20.001 – 50.000 inwoners, zoals deze geldt ten tijde van de betreffende vergadering.

Artikel 5 Voorzitter

  • 1.

    De teammanager van Bedrijfsvoering IMF legt de benoeming van de voorzitter aan het college voor.

  • 2.

    De voorzitter heeft in de commissie stemrecht.

  • 3.

    De commissie benoemt, zo mogelijk uit zijn midden, een plaatsvervangend voorzitter.

  • 4.

    Daar waar verder voorzitter vermeld staat, kan - bij zijn of haar afwezigheid - ook de plaatsvervangend voorzitter worden gelezen.

Artikel 6 Secretaris

  • 1.

    Het college wijst de ambtelijke secretaris van de commissie aan.

  • 2.

    De secretaris is geen lid van de commissie.

  • 3.

    De secretaris bereidt de vergaderingen voor, draagt zorg voor de verslaglegging, archivering, correspondentie, concept straatnaambesluiten en dient de Commissie desgevraagd van advies.

Artikel 7 Tekenen van stukken

  • 1.

    De stukken van de commissie worden ondertekend door de voorzitter.

  • 2.

    De stukken van procedurele aard worden door de secretaris ondertekend.

  • 3.

    De voorzitter kan de secretaris machtigen bepaalde stukken namens hem te ondertekenen.

Artikel 8 Deskundigen en insprekers

De voorzitter nodigt desgewenst ambtenaren, andere deskundigen en insprekers uit tot het deelnemen aan de vergaderingen van de commissie.

Artikel 9 Participatie van burgers en bedrijven

  • 1.

    De commissie kan zowel gemeentelijke als niet gemeentelijke instanties, (kandidaat) bewoners en ander belanghebbende personen of bedrijven oproepen om met voorstellen voor (nieuwe) namen te komen.

  • 2.

    De commissie betrekt de uit het eerste lid voortgekomen voorstellen van burgers en bedrijven bij zijn advisering aan het college over naamgeving en motiveert zijn keuze.

  • 3.

    Het verslag van de participatieprocedure, inclusief de ingebrachte voorstellen voor naamgeving, maakt deel uit van het advies van de commissie.

  • 4.

    De participatie van burgers en bedrijven vervalt wanneer dat, als gevolg van een wettelijke termijn voor het toekennen van een adres, niet haalbaar is.

Artikel 10 Werkwijze

  • 1.

    De commissie komt in vergadering bijeen:

    • a.

      wanneer de voorzitter dit nodig acht, of;

    • b.

      op verzoek van het college.

  • 2.

    De voorzitter roept de leden, onder opgave van de punten die zullen worden behandeld, schriftelijk op voor de vergadering. De agenda en vergaderstukken worden, zo mogelijk, uiterlijk 8 dagen vóór de vergadering aan de leden toegezonden. De commissie werkt zoveel mogelijk op basis van een jaarlijks vergaderschema.

  • 3.

    De commissie vergadert indien de helft van het aantal leden of meer, onder wie de voorzitter, aanwezig is.

  • 4.

    Wanneer het vereiste aantal leden niet aanwezig is, belegt de voorzitter zo spoedig mogelijk een nieuwe vergadering en stelt de leden hiervan onverwijld schriftelijk in kennis.

  • 5.

    In deze nieuwe vergadering vindt, ongeacht het aantal aanwezige leden, besluitvorming plaats.

  • 6.

    Alle leden hebben stemrecht.

  • 7.

    Besluiten van de commissie worden genomen bij meerderheid van stemmen.

  • 8.

    Bij het staken van stemmen, beslist de voorzitter.

  • 9.

    De secretaris heeft een adviserende stem.

  • 10.

    De commissie vergadert en besluit in het openbaar.

  • 11.

    Het advies van de commissie bevat, voor zover relevant, ook de zienswijzen van de leden van de commissie.

Artikel 11 Beoordelingscriteria

Het doen van voorstellen met betrekking tot naamgeving geschiedt aan de hand van de volgende criteria:

  • a.

    een bestaande straatnaam mag alleen in geval van een dringende noodzaak worden gewijzigd;

  • b.

    er worden geen straten vernoemd naar nog in leven zijnde personen met uitzondering van leden van het Koninklijk Huis;

  • c.

    (bijna)gelijkluidende straatnamen worden niet gegeven om verwarring voor postbezorging en hulpdiensten te voorkomen;

  • d.

    samengestelde, te lange, moeilijk uitspreekbare en moeilijk schrijfbare straatnamen worden niet gegeven;

  • e.

    er wordt gestreefd naar samenhang in de naamgeving van straten die per buurt of wijk bij elkaar horen.

Artikel 12 Besluitvorming

  • 1.

    De stukken ten behoeve van de besluitvorming door het college worden opgesteld door de secretaris van de commissie.

  • 2.

    Het college besluit over naamgeving met inachtneming van het advies van de commissie.

  • 3.

    Het college kan in haar besluit gemotiveerd afwijken van het advies van de commissie.

Artikel 13 Slotbepalingen

  • 1.

    De Uitvoeringsregels verordening naamgeving en nummering 2011 worden ingetrokken.

  • 2.

    In gevallen waarin deze Regeling commissie naamgeving openbare ruimten gemeente Dronten 2019 niet voorziet, beslist de voorzitter van de commissie.

  • 3.

    Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking.

  • 4.

    Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling commissie naamgeving openbare ruimten 2019.

Ondertekening

Dronten, 11 juni 2019

Het college van Dronten,

drs. T. van Lenthe

secretaris

I.A. Bakker

burgemeester