Regeling vervallen per 24-11-2020

Subsidieregeling 2020

Geldend van 22-11-2019 t/m 23-11-2020

Intitulé

Subsidieregeling 2020

Het college van de gemeente Dronten,

Gelet op artikel 156, derde lid Gemeentewet;

Gelet op artikel 3, eerste lid Algemene subsidieverordening 2017;

Overwegende dat het de bevoegdheid heeft om nadere regels te stellen over de verlening, vaststelling, wijziging, intrekking, betaling, verrekening en terugvordering van subsidies;

Besluit:

vast te stellen de Subsidieregeling 2020:

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

  • 1.

    Deze subsidieregeling verstaat onder:

    • a.

      activiteitensubsidie: subsidie voor een activiteit van een subsidieontvanger, die daarmee een prestatie, product of dienst levert;

    • b.

      algemene reserve: afgezonderde vermogensbestanddelen met een algemeen karakter, vrij aanwendbaar en met het doel eventuele bedrijfsrisico’s en onvoorziene kosten op te vangen;

    • c.

      amateurkunst: activiteit op het gebied van muziek, dans, toneel, schilderkunst, beeldhouwkunst, audiovisuele kunst en literatuur, die niet professioneel, maar uit liefhebberij wordt uitgevoerd;

    • d.

      basissubsidie: een subsidie voor vrijwilligersorganisaties in de vorm van een tegemoetkoming in de bestuurlijke kosten;

    • e.

      begrotingsjaar: een kalenderjaar (kalenderjaar = subsidiejaar);

    • f.

      bestemmingsreserve: afgezonderde vermogensbestanddelen waar vooraf een specifieke bestemming aan is gegeven;

    • g.

      voorziening: tot het vreemd vermogen behorende vermogensbestanddelen die gevormd zijn met het oog op toekomstige verplichtingen, waarvan de omvang onzeker is, maar waarvan redelijkerwijs de hoogte kan worden geraamd;

    • h.

      vrijwilliger: een persoon die in enig georganiseerd verband, onverplicht en onbetaald werk verricht voor andere mensen of voor de samenleving;

    • i.

      vrijwilligersorganisatie: een organisatie waar de werkzaamheden in belangrijke mate worden uitgevoerd door vrijwilligers en de bestuursleden het bestuurswerk onbezoldigd verrichten;

    • j.

      SROI: Social Return On Investment (SROI) is het bieden van arbeidsplaatsen, werkervaringsplaatsen of opleidingsplaatsen aan personen met een uitkering van de gemeente Dronten;

    • k.

      subsidiabele kosten: de kosten van een activiteit die in aanmerking kunnen komen voor het verlenen van subsidie.

  • 2.

    De begripsomschrijvingen in artikel 1 van de Algemene subsidieverordening 2017 zijn van toepassing op de begrippen die in deze subsidieregeling worden gebruikt.

Artikel 2. Looptijd

  • 1.

    De Subsidieregeling 2019 wordt ingetrokken, maar blijft van toepassing op subsidies die voor het begrotingsjaar 2019 zijn verleend. Tevens worden ingetrokken alle eerder door het college vastgestelde subsidiebeleidsregels en subsidieregelingen.

  • 2.

    Deze subsidieregeling treedt in werking op de dag na bekendmaking en is alleen van toepassing op subsidies die voor het begrotingsjaar 2020 worden verleend.

Artikel 3. Aanvraagformulier

Voor het aanvragen van een subsidie en het verstrekken van gegevens moet een aanvrager gebruik maken van het door het college vastgestelde schriftelijk of elektronisch aanvraagformulier dat op de gevraagde subsidie van toepassing is.

Artikel 4. Subsidieplafond

  • 1.

    Het college kan, met inachtneming van de door de raad gestelde financiële kaders, subsidieplafonds vaststellen voor activiteiten binnen bepaalde categorieën subsidies en binnen bepaalde beleidsterreinen of werkvelden.

  • 2.

    De subsidieplafonds per categorie subsidie, beleidsterrein of werkveld en de verdeling van de beschikbare middelen zijn opgenomen in artikel 6 en artikel 7 van deze subsidieregeling.

  • 3.

    Als bij het vaststellen van een subsidieplafond geen verdeling is bepaald, dan wordt de beschikbare subsidie verdeeld in de volgorde van de ontvangst van de aanvragen.

Artikel 5. Categorieën subsidies

  • 1.

    Het college hanteert als onderverdeling in subsidies:

    • a.

      basissubsidie;

    • b.

      activiteitensubsidie;

  • 2.

    De per subsidie van toepassing zijnde aanvullende inhoudelijke regels zijn opgenomen in de bijlage bij deze subsidieregeling. De bijlage maakt deel uit van deze subsidieregeling.

Artikel 6. Basissubsidie

  • 1.

    Een basissubsidie kan alleen worden aangevraagd door vrijwilligersorganisaties die gedurende het gehele of het grootste deel van het begrotingsjaar activiteiten organiseren die zich afspelen op de volgende terreinen of werkvelden:

    • a.

      amateurkunst;

    • b.

      zorg;

    • c.

      maatschappelijke ondersteuning;

    • d.

      participatie;

    • e.

      sport en denksport.

  • 2.

    In afwijking van het eerste lid wordt een basissubsidie niet verleend aan een vereniging van eigenaren.

  • 3.

    Basissubsidie wordt verleend aan vrijwilligersorganisaties die een vereniging zijn, statutair gevestigd in de gemeente Dronten, met minimaal 15 contributie betalende actieve leden die woonachtig zijn in de gemeente Dronten.

  • 4.

    Basissubsidie wordt tevens verleend aan vrijwilligersorganisaties die een stichting zijn, statutair gevestigd in de gemeente Dronten, met minimaal 15 in de gemeente Dronten woonachtige personen die deelnemen aan de activiteiten van de organisatie.

  • 5.

    Het college kan in bijzondere gevallen afwijken van de in het derde lid en het vierde lid genoemde minimale aantallen personen.

  • 6.

    In afwijking van het bepaalde in het derde en het vierde lid kan het college een basissubsidie toekennen aan afdelingen van landelijke stichtingen of verenigingen, waarbij de afdeling geen volledige rechtsbevoegdheid heeft, maar de landelijke organisatie wel.

  • 7.

    In afwijking van het bepaalde in het derde en het vierde lid kan het college een basissubsidie toekennen aan rechtspersonen die niet statutair gevestigd zijn in Dronten, als deze rechtspersoon wel fysiek gevestigd is in Dronten en activiteiten organiseert die zich hoofdzakelijk in Dronten afspelen.

  • 8.

    In het geval van een omni-vereniging, waarbij meerdere zelfstandig georganiseerde verenigingsonderdelen binnen de vereniging zijn ondergebracht, kan deze vereniging in aanmerking komen voor een basissubsidie voor elk van de zelfstandige onderdelen wanneer:

    • a.

      het onderdeel volgens de subsidieregeling in aanmerking zou komen voor een basissubsidie wanneer het een zelfstandige rechtspersoon zou zijn;

    • b.

      het onderdeel, indien daartoe de mogelijkheid bestaat, is aangesloten bij een regionale of landelijke koepelorganisatie.

  • 9.

    Per vrijwilligersorganisatie wordt maximaal één basissubsidie per begrotingsjaar verleend.

  • 10.

    In het begrotingsjaar 2020 is het subsidieplafond voor basissubsidies 28.000 euro, waarbij er per aanvraag maximaal 400 euro beschikbaar is.

  • 11.

    Een aanvraag tot verlening van een basissubsidie moet zijn ingediend voor 1 december 2019.

  • 12.

    De aanvragen ingediend voor 1 december 2019 worden gelijkgesteld. Wanneer het subsidieplafond als genoemd in het tiende lid wordt overschreden, dan wordt voor alle aanvragers naar rato het bedrag van de basissubsidie verlaagd.

  • 13.

    Voor aanvragen ingediend na 1 december 2019 wordt de rest van het beschikbare bedrag van het subsidieplafond in de volgorde van ontvangst van de aanvragen verdeeld.

  • 14.

    Een basissubsidie wordt direct bij verlening vastgesteld, waarbij de subsidieontvanger geen rekening en verantwoording hoeft in te dienen.

Artikel 7. Activiteitensubsidie

  • 1.

    In het begrotingsjaar 2020 zijn er de volgende subsidieplafonds voor activiteitensubsidies:

    • a.

      Subsidieplafond dorpsbelangen (inclusief STADronten) van 30.000 euro, waarbij per aanvrager maximaal 10.000 euro subsidie wordt verleend;

    • b.

      Subsidieplafond sportactiviteiten van 10.000 euro, waarbij per aanvrager maximaal 1.000 euro beschikbaar is;

    • c.

      Subsidieplafond promotie Dronten van 15.000 euro, waarbij per aanvrager maximaal 5.000 euro beschikbaar is;

    • d.

      Subsidieplafond kunst en cultuur van 12.000 euro, waarbij maximaal 1.500 euro beschikbaar is voor Stichting Geschiedschrijving in de gemeente Dronten voor een activiteit op de Open Monumentendagen en waarbij voor de rest van het budget per aanvrager maximaal 1.500 euro beschikbaar is voor activiteiten kunst en cultuur die voor publiek toegankelijk zijn;

    • e.

      Subsidieplafond concert Luchtmachtkapel in De Meerpaal van maximaal 10.000 euro;

    • f.

      Subsidieplafond verkeersveiligheid waarvan de hoogte en de verdeling door het college nader wordt vastgesteld, afhankelijk van de middelen die van derden worden verkregen;

    • g.

      Subsidieplafond 4 mei herdenking van 10.400 euro;

    • h.

      Subsidieplafond Maatschappelijk Fonds waarvan de hoogte is opgenomen in de gemeentebegroting en waarvan de werkwijze en criteria zijn opgenomen in de bijlage bij deze Subsidieregeling;

    • i.

      Subsidieplafond jeugd activiteiten van 15.000 euro, waarbij er per aanvrager maximaal 1.500 euro beschikbaar is;

    • j.

      Subsidieplafond programma “Cashflow” van 16.000 euro voor de uitvoering van het programma “Cashflow” op alle scholen voor voortgezet onderwijs in de gemeente Dronten;

    • k.

      Subsidieplafond volwasseneneducatie (Wet Educatie en Beroepsonderwijs) van 55.000 euro, waarbij 15.000 euro beschikbaar is voor gecertificeerde taalaanbieders en 40.000 euro beschikbaar is voor Huis voor Taal Dronten;

    • l.

      Subsidieplafond “Het beste idee van Dronten” waarbij maximaal 75.000 euro beschikbaar is voor een of meer subsidietenders;

    • m.

      Subsidieplafond inloopvoorziening GGZ (Kwintes) van 93.441 euro;

    • n.

      Subsidieplafond lotgenotencontact en infotainment (De Meerpaal) van 9.983 euro;

    • o.

      Subsidieplafond cliëntenparticipatie (OBD) van 12.500 euro;

    • p.

      Subsidieplafond lokale omroep van maximaal 20.000 euro waarbij deze subsidie alleen beschikbaar is voor een rechtspersoon die door het Commissariaat voor de Media is aangewezen als lokale publieke media instelling voor de gemeente Dronten;

    • q.

      Subsidieplafond integratie statushouders van maximaal 10.500 euro, waarbij per aanvrager maximaal 5.000 euro beschikbaar is;

    • r.

      Subsidieplafond jeugdgezondheidszorg (Icare) van maximaal 646.941 euro, waarbij maximaal 557.268 euro beschikbaar is voor het basistakenpakket en maximaal 89.673 euro beschikbaar is voor maatwerk;

    • s.

      Subsidieplafond logeerbed / “time out” voorziening (Kwintes) van 15.000 euro;

    • t.

      Subsidieplafond Woonstart (Vitree / Triade) van 200.000 euro;

    • u.

      Subsidieplafond participatie en zelfredzaamheid van 376.000 euro, onderverdeeld in:

      • Een maximum van 95.000 euro voor ondersteuning van mantelzorgers (Stichting Mantelkring);

      • Een maximum van 51.000 euro voor een project Vraag Elkaar (Vraag Elkaar);

      • Een maximum van 35.000 euro voor een project vermindering eenzaamheid bij ouderen (Vraag Elkaar);

      • Een maximum van 25.000 euro voor activiteiten van de voedselbank (Voedselbank Dronten);

      • Een maximum van 1.500 euro voor de activiteit Dag van de Ouderen (SBA);

      • Een maximum van 13.000 euro voor advisering en ondersteuning van gehandicapten en chronisch zieken (Stichting Onder Dak);

      • Een maximum van 7.000 euro voor slachtofferhulp (Stichting Slachtofferhulp);

      • Een maximum van 50.000 euro voor de Coalitie ZamenEen (De Bijenkorf);

      • Een maximum van 28.000 euro voor preventieve interventie verslavingszorg (Tactus);

      • Een maximum van 15.000 euro voor outreachend maatschappelijk werk (MDF);

      • Een maximum van 45.000 euro voor budgetbeheer op maat (MDF);

      • Een maximum van 10.500 euro voor het project Lang zult u wonen (LZUW);

    • v.

      Voor de overige activiteitensubsidies bestaat het subsidieplafond uit het bedrag dat per ontvanger van een activiteitensubsidie in de begroting van de gemeente is opgenomen.

  • 2.

    Tenzij in de bijlage bij deze subsidieregeling anders is bepaald, worden de aanvragen voor een activiteitensubsidie ingediend voor 1 november 2019 gelijkgesteld. Wanneer een subsidieplafond als genoemd in het eerste lid wordt overschreden, dan wordt voor alle aanvragers binnen het subsidieplafond naar rato het bedrag van de activiteitensubsidie verlaagd.

  • 3.

    Voor aanvragen ingediend na 1 november 2019 wordt de rest van het beschikbare bedrag van het subsidieplafond in de volgorde van ontvangst van de aanvragen verdeeld.

  • 4.

    Tenzij het college bij de subsidieverlening anders bepaalt, wordt een activiteitensubsidie van 5.000 euro of lager direct bij verlening vastgesteld, waarbij de subsidieontvanger geen rekening en verantwoording hoeft in te dienen.

  • 5.

    Met ontvangers van een activiteitensubsidie van 100.000 euro of meer worden afspraken gemaakt over SROI.

Artikel 8. Subsidiabel kosten

  • 1.

    De volgende kosten zijn subsidiabel:

    • a.

      personeelskosten;

    • b.

      huisvestingskosten;

    • c.

      organisatiekosten;

    • d.

      materiaalkosten;

    • e.

      activiteitenkosten;

    • f.

      afschrijvingskosten;

    • g.

      gemeentelijke belastingen en heffingen;

    • h.

      accountantskosten.

  • 2.

    De volgende kosten zijn niet subsidiabel:

    • a.

      kosten van acties en dergelijke ter verwerving van inkomsten, inclusief ledenwerfacties;

    • b.

      verzoeken om sponsorbijdragen;

    • c.

      kosten van consumpties, traktaties, rookwaren, geschenken en attenties voor zover deze geen directe relatie hebben met de subsidieontvanger en de activiteiten van de subsidieontvanger;

    • d.

      kosten verbonden aan festiviteiten ter gelegenheid van jubilea en dergelijke;

    • e.

      kosten die ouders maken om kinderen aan activiteiten te laten deelnemen;

    • f.

      materiële en financiële ondersteuning van derden;

    • g.

      kosten van barexploitatie;

    • h.

      kosten van levering van goederen en diensten aan derden, tenzij het college hiervoor vooraf schriftelijk toestemming heeft verleend;

    • i.

      BTW die door de subsidieontvanger kan worden teruggevorderd of op een andere wijze kan worden gecompenseerd;

    • j.

      onvoorziene kosten;

    • k.

      kosten van het voorbereiden en indienen van een aanvraag;

    • l.

      salariskosten die strijdig zijn met een doelmatige besteding van subsidie, zoals salariskosten boven de norm als bedoeld in de Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector of een vergelijkbare normering van topinkomens, tenzij de subsidie niet wordt besteed aan de bezoldiging, de subsidie eenmalig is, de subsidie minder dan 10% bedraagt van de omzet van de aanvrager, of het algemeen belang van de gesubsidieerde activiteit zwaarder weegt dan de hoogte van de bezoldiging.

  • 3.

    Het college kan op de subsidiabele kosten als bedoeld in het eerste lid de volgende baten in mindering brengen:

    • a.

      eigen bijdragen van leden of deelnemers;

    • b.

      opbrengsten uit financiële tegoeden of beleggingen;

    • c.

      ontvangsten van derden voor verrichte diensten;

    • d.

      uitkeringen van verzekeringen;

    • e.

      andere inkomsten waaronder sponsoring of donaties.

Artikel 9. Afschrijvingen

  • 1.

    Investeringen met een individuele aanschafwaarde van 1.000 euro of meer moeten worden geactiveerd en over meerdere jaren afgeschreven.

  • 2.

    Investeringen van minder dan 1.000 euro kunnen rechtstreeks ten laste van het resultaat van het jaar van aanschaf worden gebracht.

  • 3.

    Het college kan in bijzondere gevallen afzien van de verplichting als genoemd in het eerste lid.

  • 4.

    De vaste activa worden gewaardeerd op de aanschafwaarde.

  • 5.

    Afgeschreven wordt er over de aanschafwaarde van goederen, verminderd met de nog te verwachten restwaarde.

  • 6.

    Activa worden lineair afgeschreven in de volgende termijnen:

    • a.

      stenen gebouwen 40 jaar;

    • b.

      andere gebouwen 25 jaar;

    • c.

      verbouwing (uitbreiding) of renovatie 25 jaar;

    • d.

      installaties (lift, verwarming) 15 jaar;

    • e.

      overige technische installaties 10 jaar;

    • f.

      sportterreinen, met uitzondering van kunstgrasvelden 15 jaar;

    • g.

      kunstgrasvelden: toplaag 15 jaar, onderlaag 30 jaar;

    • h.

      waterveld: toplaag 10 jaar;

    • i.

      speelterreinen en speeltoestellen 10 jaar;

    • j.

      kantoorinrichting (inventaris) 10 jaar;

    • k.

      telefooncentrale 8 jaar;

    • l.

      vervoermiddelen 8 jaar;

    • m.

      computers en printers 3 jaar;

    • n.

      servers, actieve netwerkcomponenten en programmatuur 5 jaar.

  • 7.

    Subsidieontvangers kunnen alleen na schriftelijke toestemming van het college afwijken van het bepaalde in het eerste tot en met het zesde lid.

Artikel 10. Zorgvuldig beheer en verzekeringsplicht

  • 1.

    De subsidieontvanger beheert de tot haar beschikking staande middelen zorgvuldig en treft maatregelen ter voorkoming van vermogensschade.

  • 2.

    De subsidieontvanger is verplicht haar roerende zaken te verzekeren en verzekerd te houden op basis van dagwaarde.

  • 3.

    De subsidieontvanger is verplicht haar onroerende zaken te verzekeren en verzekerd te houden op basis van herbouw- of vervangingswaarde.

  • 4.

    De subsidieontvanger is verplicht het bij haar in dienst zijnde personeel en de voor haar werkzame vrijwilligers, voor zover deze vrijwilligers niet al verzekerd zijn via de vrijwilligersverzekering van de gemeente, gedurende de tijd dat deze voor haar werkzaam zijn, te verzekeren tegen de gevolgen van wettelijke aansprakelijkheid.

Artikel 11. Informatieplicht

  • 1.

    De subsidieontvanger informeert het college zo spoedig mogelijk schriftelijk over:

    • a.

      Besluiten of procedures die zijn gericht op beëindiging van de activiteiten van de subsidieontvanger, dan wel op ontbinding van de rechtspersoon;

    • b.

      aanmerkelijke verschillen, waarmee in ieder geval afwijkingen van 20% of meer worden bedoeld, tussen de werkelijke uitgaven en inkomsten, en de begrote uitgaven en inkomsten, onder vermelding van de oorzaak van de verschillen;

    • c.

      wijzigingen in de financiële en organisatorische verhouding met derden;

    • d.

      andere inkomsten die kunnen worden aangewend voor de financiering van een activiteit;

    • e.

      ontwikkelingen die ertoe kunnen leiden dat gemaakte afspraken voortvloeiende uit een tussen gemeente en subsidieontvanger gesloten uitvoeringsovereenkomst niet kunnen worden verwezenlijkt;

    • f.

      overige wijzigingen die gevolgen kunnen hebben voor de subsidieverlening en de hoogte van de subsidie.

Wijzigingen in de statuten, de stichtingsakte, het reglement en in de samenstelling van het bestuur van de subsidieontvanger worden op zijn laatst aan het college gemeld bij de eerstvolgende verantwoording.

Artikel 12. Algemene reserve

  • 1.

    Een ontvanger van subsidie kan, indien het college dat toestaat, eventuele exploitatieoverschotten in enig jaar toevoegen aan een algemene reserve, waarbij de hoogte van de algemene reserve wordt afgestemd op de omzet en het risico, met als maximum 10% van de omzet.

  • 2.

    Wanneer een reserve als bedoeld in het eerste lid is gevormd, dan kan de subsidieontvanger deze reserve alleen met toestemming van het college bestemmen voor bepaalde uitgaven.

  • 3.

    De uitgaven bedoeld in het tweede lid moeten passen binnen het doel van de verleende subsidie.

  • 4.

    Wanneer de ontvanger van subsidie een algemene reserve heeft gevormd, dan wordt in de aanvraag tot subsidieverlening de omvang daarvan gemeld.

  • 5.

    Wanneer de algemene reserve hoger is dan het bepaalde in het eerste lid, dan kan het college het meerdere in mindering brengen op de subsidie voor de huidige of voor de komende periode.

  • 6.

    Het college kan afwijken van het percentage genoemd in het eerste lid wanneer daar, naar het oordeel van het college, voldoende aanleiding voor is.

Artikel 13. Bestemmingsreserve en bestemmingsfonds

  • 1.

    Een ontvanger van subsidie kan, indien het college dat toestaat, een bestemmingsreserve of bestemmingsfonds vormen.

  • 2.

    Wanneer een bestemmingsreserve of bestemmingsfonds is gevormd, dan kan de subsidieontvanger deze reserve alleen met toestemming van het college bestemmen voor bepaalde uitgaven.

  • 3.

    Een verzoek tot het vormen van een bestemmingsreserve of bestemmingsfonds dient vergezeld te gaan van:

    • a.

      het doel van de bestemmingsreserve of bestemmingsfonds;

    • b.

      de omvang van de bestemmingsreserve of het bestemmingsfonds en de hieraan periodiek toe te voegen bedragen;

    • c.

      een meerjarig investeringsplan of onderhoudsplan.

  • 4.

    De hoogte van de bestemmingsreserve of het bestemmingsfonds moet in redelijke relatie staan tot het doel van de reserve of het fonds.

  • 5.

    Wanneer de ontvanger van subsidie toestemming heeft gekregen voor het vormen van een bestemmingsreserve of bestemmingsfonds, dan mag alleen na toestemming van het college worden afgeweken van vastgelegde periodieke toevoeging van bedragen.

  • 6.

    Wanneer de ontvanger van subsidie een bestemmingsreserve of bestemmingsfonds heeft gevormd, dan wordt in de aanvraag tot subsidieverlening en in de jaarrekening de omvang daarvan gemeld.

  • 7.

    Het college kan aanvullende gegevens verlangen als die nodig zijn om een oordeel te vormen over de vorming van een bestemmingsreserve of bestemmingsfonds.

Artikel 14. Voorziening

  • 1.

    Een ontvanger van subsidie kan, indien het college dat toestaat, een voorziening vormen.

  • 2.

    Wanneer een voorziening als bedoeld in het eerste lid is gevormd, dan kan de subsidieontvanger deze voorziening alleen met toestemming van het college bestemmen voor bepaalde uitgaven.

  • 3.

    Een verzoek tot het vormen van een voorziening dient vergezeld te gaan van:

    • a.

      het doel van de voorziening;

    • b.

      de omvang van de voorziening en de hieraan periodiek toe te voegen bedragen;

    • c.

      een meerjarig overzicht van risico’s, verplichtingen en te verwachten kosten.

  • 4.

    De hoogte van de voorziening moet in redelijke relatie staan tot het doel van de voorziening.

  • 5.

    Wanneer de ontvanger van subsidie toestemming heeft gekregen voor het vormen van een voorziening, dan mag alleen na toestemming van het college worden afgeweken van vastgelegde periodieke toevoeging van bedragen.

  • 6.

    Wanneer de ontvanger van subsidie een voorziening heeft gevormd, dan wordt in de aanvraag tot subsidieverlening en in de jaarrekening de omvang daarvan gemeld.

  • 7.

    Het college kan aanvullende gegevens verlangen als die nodig zijn om een oordeel te vormen over de vorming van een voorziening.

Artikel 15. Voorwaarden reserves en voorzieningen

  • 1.

    Tenzij het college anders bepaalt is het vormen en voeden van een algemene reserve, een bestemmingsreserve of een voorziening met gebruikmaking van gemeentelijke subsidie uitsluitend toegestaan wanneer de subsidieontvanger een jaar met positief rekeningresultaat afsluit.

  • 2.

    Tenzij het college anders bepaalt is het een subsidieontvanger niet toegestaan om een negatief rekeningresultaat ten laste te brengen van een bestemmingsreserve, een bestemmingsfonds of een voorziening.

  • 3.

    Het positief resultaat als bedoeld in het eerste lid mag niet veroorzaakt zijn door het niet of niet in zijn geheel uitvoeren van activiteiten waarvoor de subsidie is verleend.

Artikel 16. Vergoeding vermogensvorming

  • 1.

    Bij de bepaling van de hoogte van de vergoeding als bedoeld in artikel 19, eerste lid Algemene subsidieverordening 2017, wordt uitgegaan van de waarde van de goederen en andere vermogensbestanddelen op het tijdstip waarop de vergoeding verschuldigd wordt, met dien verstande dat in geval van ontvangst van schadevergoeding voor verlies of beschadiging van zaken wordt uitgegaan van het bedrag dat als schadevergoeding door de subsidieontvanger wordt ontvangen.

  • 2.

    Wanneer het onroerende zaken betreft, geschiedt de waardebepaling door een onafhankelijk deskundige.

  • 3.

    Wanneer de subsidieontvanger wordt ontbonden vervalt het batig saldo van de liquidatierekening aan de gemeente, tot maximaal het bedrag dat is opgebouwd met de subsidie van de gemeente, en zal het college daar een bestemming aan geven in overeenstemming met het doel van de subsidie.

  • 4.

    Wanneer de activiteiten van de subsidieontvanger met toestemming van het college door een andere rechtspersoon worden voortgezet en de activa en passiva tegen boekwaarde aan de andere rechtspersoon in eigendom worden overgedragen, dan is de subsidieontvanger, in afwijking van het bepaalde in het derde lid, geen vergoeding aan het college verschuldigd.

Artikel 17. Indexering van subsidies

  • 1.

    Activiteitensubsidies kunnen jaarlijks door het college worden geïndexeerd. Indexering wordt alleen toegepast bij activiteitensubsidies die drie jaar of meer achtereen worden verstrekt voor nagenoeg dezelfde activiteit.

  • 2.

    Wanneer een activiteitensubsidie bestaat uit het doorsluizen van middelen van een derde partij, dan wordt het eerste lid niet toegepast, maar geldt de werkwijze van de derde partij.

  • 3.

    Indexering kan betrekking hebben op het deel van de subsidie dat bedoeld is voor loonkosten. Dit deel van de subsidie wordt maximaal geïndexeerd met de cao gerelateerde loonstijging van de bedrijfstak van de subsidieontvanger in het jaar voorafgaande aan het jaar van de subsidieverlening.

  • 4.

    Indexering kan betrekking hebben op het deel van de subsidie dat bedoeld is voor de kosten van goederen en diensten. Dit deel van de subsidie wordt maximaal geïndexeerd met het consumentenprijsindexcijfer afgeleid (CPI afgeleid) in het jaar voorafgaande aan het jaar van de subsidieverlening.

  • 5.

    Het college kan verlangen dat de aanvrager van de subsidie de loon- en prijsstijgingen aantoont.

Artikel 18. Hardheidsclausule en citeertitel

  • 1.

    Het college kan in bijzondere gevallen, gelet op het belang van een aanvrager, artikelen van deze subsidieregeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing, naar het oordeel va het college, leidt tot onbillijke of onevenredige gevolgen.

  • 2.

    Deze nadere regels kunnen worden aangehaald als ‘Subsidieregeling 2020’.

Ondertekening

Dronten, 18 november 2019

Het college van Dronten,

drs. T. van Lenthe

secretaris

drs. J.P. Gebben

burgemeester

Bijlage: aanvullende bepalingen voor activiteitensubsidies

In de volgende programma’s zijn er aanvullende bepalingen:

Programma 2: verkeer, vervoer en waterstaat

2.1 Verkeersveiligheid

Programma 5: cultuur, recreatie en welzijn

5.1 Bibliotheek

5.2 Promotie activiteiten

5.3 Stimulering sport

5.4 Lokale Omroep

5.5 Recreatie en toerisme (VVV)

5.6 Dorpsbelangen (inclusief STAD)

5.7 Herdenking 4 mei

5.8 De Meerpaal

Programma 6: sociale voorzieningen en maatschappelijk werk

6.1 Cliëntenparticipatie (OBD)

6.2 Algemeen Maatschappelijk Werk

6.3 Sociaal Raadslieden

6.4 Schuldhulpverlening

6.5 Participatie en zelfredzaamheid

6.6 Huursubsidie Wereldwinkel

6.7 Vluchtelingenwerk

6.8 Integratie statushouders

6.9 Jeugdbeleid

6.10 Maatschappelijk Fonds

6.11 Subsidietender “Het beste idee van Dronten”

Programma 7: volksgezondheid

7.1 Zorgcoördinatie

2.Programma 2: verkeer, vervoer en waterstaat

2.1Verkeersveiligheid

  • 1.

    Doel:

  • a.

    Vergroten van de verkeersveiligheid in Dronten;

  • b.

    Bevorderen van het veiligheidsbewustzijn bij burgers.

  • 2.

    Doelgroep:

  • Alle burgers van Dronten met de nadruk op leerlingen in het primair onderwijs.

  • 3.

    Activiteiten:

    • a.

      Verkeersexamen voor de leerlingen in het primair onderwijs;

    • b.

      Presentie bij evenementen met als doel voorlichting;

    • c.

      Verkeersvoorlichting aan burgers;

    • d.

      Educatie verkeersveiligheid;

    • e.

      Handhavingsactiviteiten verkeersveiligheid;

    • f.

      activiteiten Verkeersveiligheidslabel (VVL)

    • g.

      Overige activiteiten.

  • 4.

    Uitvoerende organisatie(s):

  • Organisaties die actief zijn op het gebeid van verkeersveiligheid.

  • 5.

    Specifieke voorschriften:

  • Subsidiëring geschiedt op basis van voorwaarden in de beschikking.

  • 6.

    Budgethouder:

  • Team Gebiedsontwikkeling

5.Programma 5: cultuur, recreatie en welzijn

5.1Bibliotheek

  • 1.

    Doel:

    • a.

      Het bevorderen van zelfredzaamheid en participatie van burgers;

    • b.

      Het bevorderen van de persoonlijke ontwikkeling van burgers;

    • c.

      Overdracht van kennis, informatie en cultuur.

  • 2.

    Doelgroep:

  • Alle inwoners van de gemeente Dronten.

  • 3.

    Activiteiten:

    • a.

      Het in stand houden van een laagdrempelige en toegankelijke bibliotheekvoorziening in de gemeente;

    • b.

      Het uitvoeren van het bibliotheekwerk conform de Wet stelsel openbare bibliotheekvoorzieningen en de van toepassing zijnde certificeringseisen. Dit betekent dat er vijf kernfuncties worden uitgevoerd in de gemeente Dronten:

      • 1.

        Ter beschikking stellen van kennis en informatie;

      • 2.

        Bieden van mogelijkheden voor ontwikkeling en educatie;

      • 3.

        Bevorderen van lezen en het laten kennismaken met literatuur;

      • 4.

        Organiseren van ontmoeting en debat;

      • 5.

        Laten kennismaken met kunst en cultuur.

    • c.

      Actief gebruik maken van landelijke of regionale projectsubsidies op het gebied van bibliotheekvernieuwing;

    • d.

      Actief participeren in de ontwikkeling van de digitale bibliotheek;

    • e.

      Deelnemen in landelijk netwerk van openbare bibliotheekvoorzieningen;

    • f.

      Participeren in regionale en lokale netwerken op de terreinen van de vijf kernfuncties;

    • g.

      Participeren in lokale projecten gericht op zelfredzaamheid en participatie;

    • h.

      Gebruik maken van provinciale subsidies voor de innovatie van het bibliotheekwerk en participeren in innovatieprogramma’s.

  • 4.

    Uitvoerende organisatie(s):

  • FlevoMeer Bibliotheek.

  • 5.

    Specifieke voorschriften:

    • a.

      Subsidieverlening geschiedt op basis van de voorwaarden in de beschikking die worden uitgewerkt in een uitvoeringsovereenkomst;

    • b.

      Bibliotheekactiviteiten worden uitgevoerd en aangeboden in de kernen Dronten, Biddinghuizen en Swifterbant;

  • 6.

    Budgethouder:

  • Team Samenleving

5.2 Promotie activiteiten

  • 1.

    Doel:

    • 1.

      Promotie van de gemeente Dronten;

    • 2.

      Realiseren van een divers aanbod van evenementen en activiteiten in Dronten die aantrekkelijk zijn voor een bovenlokaal en bovenregionaal publiek.

  • 2.

    Doelgroep:

  • Alle inwoners van Dronten en een bovenlokaal of – waar mogelijk – een bovenregionaal publiek.

  • 3.

    Activiteiten:

    • a.

      Organiseren van evenementen en activiteiten met een bovenlokale (regionale of nationale) uitstraling;

    • b.

      Presentatie van de gemeente Dronten.

  • 4.

    Uitvoerende organisatie(s):

    • a.

      Stichting Promotie Dronten voor het organiseren van de Meerpaaldagen;

    • b.

      Overige organisaties die het doel kunnen realiseren.

  • 5.

    Specifieke voorschriften:

  • Subsidiëring geschiedt op basis van voorwaarden in de beschikking.

  • 6.

    Budgethouder:

  • Team Samenleving

5.3 Stimulering sport

  • 1.

    Doel:

    • a.

      Het bevorderen van zelfredzaamheid en participatie;

    • b.

      Het bevorderen van de persoonlijke ontwikkeling en de gezondheid van burgers;

    • c.

      Het bevorderen van sportactiviteiten in buurten en scholen;

    • d.

      Het versterken van de sportverenigingen.

  • 2.

    Doelgroep:

    • a.

      Alle inwoners van de gemeente Dronten;

    • b.

      De vrijwilligers in de sport;

    • c.

      Sportverenigingen in Dronten.

  • 3.

    Activiteiten:

    • a.

      Het ontwikkelen, organiseren en uitvoeren van sportieve activiteiten in recreatief verband en in wedstrijdverband;

    • b.

      Activiteiten die gericht zijn op het laten kennis maken met een bepaalde sport.

    • c.

      Sportstimulering door het bevorderen van deelname aan sport en bewegen door specifieke doelgroepen (bijvoorbeeld jeugd, ouderen en gehandicapten);

    • d.

      Bijdrage in de huurlasten van Zuiderzee zwemmers;

    • e.

      Sportontwikkeling door het versterken en ondersteunen van verenigingen;

    • f.

      Het (mede) organiseren van de lokale sportontmoeting;

    • g.

      Het in stand houden van een vraagbaak voor verenigingen;

    • h.

      Deskundigheidsbevordering;

    • i.

      Werving en behoud van vrijwilligers.

  • 4.

    Uitvoerende organisatie(s):

  • Diverse vrijwilligersorganisaties op het gebied van sportbeoefening.

  • 5.

    Specifieke voorschriften:

    • a.

      Subsidiëring geschiedt op basis van voorwaarden in de beschikking;

    • b.

      De sportverenigingen zijn bij voorkeur aangesloten bij een regionale of landelijke koepelorganisatie op het terrein van de sport.

  • 6.

    Budgethouder:

  • Team Samenleving

5.4 Lokale Omroep

  • 1.

    Doel:

  • Het conform de Mediawet in stand houden van een lokale publieke media-instelling voor de gemeente Dronten met een toereikend media aanbod.

  • 2.

    Doelgroep:

  • Alle inwoners van de gemeente Dronten.

  • 3.

    Activiteiten:

    • a.

      Verzorgen van een media aanbod gericht op de gemeente Dronten dat voldoet aan artikel 2.1 en 2.70 Mediawet en aan de “Spelregels voor de lokale publieke omroep in Nederland” van het Commissariaat voor de Media”. Dit betekent onder meer:

      • Minimaal 50% van de toetsingstijd (de uren tussen 7.00 en 23.00 uur) wordt besteed aan een aanbod op het terrein van informatie, cultuur en educatie (ICE). De toetsingstijd is 16 uur per dag, dus minimaal 8 uur per dag moet een aanbod op het gebied van ICE;

      • Van deze 50% moet minimaal 60% (4,8 uur of 288 minuten per dag) een lokaal informatief en educatief karakter bezitten, zoals nieuws, sportberichten, interviews, raadsvergaderingen, verslaggeving over gebeurtenissen in de gemeente. De overige 40% mag bestaan uit concerten, kerkdiensten, verzoekplatenprogramma’s, spelprogramma’s et cetera;

      • Minimaal 50% van de toetsingstijd (8 uur per dag) dient te bestaan uit programma’s die in eigen beheer zijn geproduceerd (eigen techniek, regie, redactie, presentatie etc.);

      • Herhalingen en reclameboodschappen tellen niet mee;

    • b.

      Uitdragen van lokaal nieuws en lokale informatie (zoals verslaggeving bij lokale evenementen);

    • c.

      In stand houden van een representatief “beleidsbepalend orgaan”.

  • 4.

    Uitvoerende organisatie(s):

  • De rechtspersoon die door het Commissariaat voor de Media is aangewezen als lokale publieke media-instelling voor de gemeente Dronten.

  • 5.

    Specifieke voorschriften:

  • Subsidiëring geschiedt op basis van voorwaarden in de beschikking.

  • 6.

    Budgethouder:

  • Team Samenleving

5.5 Recreatie en toerisme

  • 1.

    Doel:

  • Bevorderen van toerisme en recreatie in de gemeente Dronten.

  • 2.

    Doelgroep:

    • a.

      Iedereen die recreatief of toeristisch Dronten wil bezoeken of in Dronten wil verblijven;

    • b.

      ondernemers in de sector toerisme en recreatie;

    • c.

      Alle inwoners van Dronten.

  • 3.

    Activiteiten:

    • a.

      Geven van informatie en advies over toerisme en recreatie;

    • b.

      In stand houden van een koppeling met de landelijke database en het actueel houden van de informatie in deze database.

  • 4.

    Uitvoerende organisatie(s):

  • Organisatie die de activiteiten genoemd onder 3 uitvoert;

  • 5.

    Specifieke voorschriften:

  • Subsidiëring geschiedt op basis van voorwaarden in de beschikking, eventueel uitgewerkt in een uitvoeringsovereenkomst.

  • 6.

    Budgethouder:

  • Team Gebiedsontwikkeling

5.6 Dorpsbelangen en STADronten

  • 1.

    Doel:

  • Het bevorderen van zelfredzaamheid, participatie en leefbaarheid in de woonkernen van de gemeente Dronten.

  • 2.

    Doelgroep:

  • Alle inwoners van de drie dorpen in de gemeente Dronten.

  • 3.

    1. Activiteiten verenigingen dorpsbelangen Biddinghuizen en Swifterbant:

    • a.

      Actieve rol in het opbouwen en onderhouden van een bewonersnetwerk in de wijk;

    • b.

      Actief stimuleren van bewonersinitiatieven en faciliteren van de realisatie ervan;

    • a.

      Advisering van de gemeente over de ontwikkelingen in de dorpen;

    • b.

      Organiseren van activiteiten en evenementen voor inwoners van de dorpen;

    • c.

      Belangenbehartiging;

    • d.

      Begeleiden vrijwilligers;

    • e.

      Participeren in een relevant netwerk (bedrijven, verenigingen, wijk- en buurtbeheer, zorg, woningbouw, etc.);

    • f.

      Signalering en doorverwijzen.

3. 2. Activiteiten Stichting Activiteiten Dronten (STAD):

  • a.

    Organiseren van activiteiten en evenementen voor inwoners van de dorpen;

  • b.

    Begeleiden vrijwilligers;

  • c.

    Participeren in een relevant netwerk.

  • 4.

    Uitvoerende organisatie(s):

a. Dorpsbelangen Swifterbant;

b. Dorpsbelangen Biddinghuizen;

c. Stichting Activiteiten Dronten.

  • 5.

    Specifieke voorschriften:

  • Subsidiëring geschiedt op basis van voorwaarden in de beschikking.

  • 6.

    Budgethouder:

  • Team Samenleving

5.7 Herdenking 4 mei

  • 1.

    Doel:

    • a.

      De herinnering aan de tweede wereldoorlog levend houden;

    • b.

      Bevorderen van de persoonlijke en sociale ontwikkeling van burgers.

  • 2.

    Doelgroep:

  • Alle inwoners van Dronten.

  • 3.

    Activiteiten:

    • a.

      Iedere 4 mei wordt er op de Rede een dodenherdenking georganiseerd;

    • b.

      Ontvangst “airgunners”;

    • c.

      Uitnodigen van vertegenwoordigers voor het bijwonen van de dodenherdenking;

    • d.

      Organiseren van de adoptie van het vliegeniersmonument door een basisschool;

    • e.

      Hanteren van een draaiboek voor de herdenking op 4 mei;

    • f.

      Informatie over de herdenking verspreiden.

  • 4.

    Uitvoerende organisatie(s):

  • Stichting 4 mei herdenking

  • 5.

    Specifieke voorschriften:

  • Subsidiëring geschiedt op basis van voorwaarden in de beschikking.

  • 6.

    Budgethouder:

  • Team Communicatie

5.8 De Meerpaal

  • 1.

    Doel:

    • a.

      Het bevorderen van zelfredzaamheid en participatie van burgers;

    • b.

      Het bevorderen van de persoonlijke ontwikkeling van burgers;

    • c.

      Het informeren over en het bieden van maatschappelijke ondersteuning aan inwoners;

    • d.

      Het voorzien in een ondersteuningsfunctie voor vrijwilligers, mantelzorgers en vrijwilligersorganisaties;

    • e.

      In stand houden, coördineren en vernieuwen van de sociale infrastructuur in de gemeente;

    • f.

      Stimuleren van de creatieve ontwikkeling van kinderen;

    • g.

      Beschikbaar hebben van zinvolle vrije tijd besteding in de gemeente;

    • h.

      In stand houden en vernieuwen van de culturele infrastructuur in de gemeente;

    • i.

      Ondersteunen van de amateurkunst in de gemeente;

    • j.

      Het bevorderen van gezond bewegen door inwoners van Dronten.

  • 2.

    Doelgroep:

  • Alle inwoners van de gemeente Dronten en vrijwilligersorganisaties in de gemeente.

  • 3.

    Activiteiten:

    • a.

      Divers aanbod van activiteiten gericht op het bereiken van zelfredzaamheid en participatie (in verschillende accommodaties, waaronder De Meerpaal en de dorpshuizen in Swifterbant en Biddinghuizen). Het aanbod moet aansluiten bij het gemeentelijk beleid in het kader van Wmo, Jeugdwet en Participatiewet;

    • b.

      Educatieve en culturele activiteiten gericht op persoonlijke en sociale ontplooiing;

    • c.

      Signaleren wanneer er bij burgers behoefte is aan maatschappelijke ondersteuning en overige advisering. Waar nodig doorverwijzen naar andere organisaties;

    • d.

      Het opbouwen en onderhouden van relevante netwerken en afstemming van activiteiten met andere organisaties;

    • e.

      Ontmoetingsplaats en informatiepunt voor maatschappelijke activiteiten;

    • f.

      Organiseren en coördineren van een preventief aanbod zoals lotgenotencontact, ontmoetingscafé’s en dergelijke;

    • g.

      Het bieden van vrijetijd cultuuronderwijs in de disciplines dans, beeldende vormgeving, muziek en theater;

    • h.

      Het bieden van cultuureducatie in het primair en voortgezet onderwijs (Kunstwerkplaats);

    • i.

      Ondersteunen amateurkunst buiten De Meerpaal;

    • j.

      Ontmoetingsplaats en informatiepunt voor kunst en cultuur;

    • k.

      Organiseren en coördineren van een preventief cursusaanbod op de scholen conform de separate afspraken hierover met de gemeente;

    • l.

      Het organiseren van sport- en beweegactiviteiten in de gemeente Dronten;

    • m.

      Samenwerking met maatschappelijke organisaties en sportverengingen;

    • n.

      Beheer gebouw De Meerpaal en dorpshuizen Het Koetshuis en De Steiger.

  • 4.

    Uitvoerende organisatie(s):

    • a.

      De Meerpaal.

  • 5.

    Specifieke voorschriften:

    • a.

      Subsidieverlening geschiedt op basis van voorwaarden in de beschikking die worden uitgewerkt in een uitvoeringsovereenkomst.

  • 6.

    Budgethouder:

  • Team Samenleving

6.Programma 6: sociale voorzieningen en maatschappelijk werk

6.1 Cliëntenparticipatie (OBD)

  • 1.

    Doel:

    • a.

      Bevorderen dat belanghebbenden bij de Participatiewet, de Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO) en de Jeugdwet door zelforganisatie betrokken worden bij de beleidsontwikkeling, beleidsuitvoering en evaluatie van het gemeentelijke beleid;

    • b.

      Bevorderen van zelfredzaamheid en participatie van burgers.

  • 2.

    Doelgroep:

  • Belanghebbenden bij Participatiewet, WMO en Jeugdwet.

  • 3.

    Activiteiten:

    • a.

      Belangenbehartiging;

    • b.

      Advisering;

    • c.

      Deskundigheidsbevordering;

    • d.

      Participeren in een relevant netwerk;

    • e.

      Vertegenwoordiging in regionale organisaties die werkzaam zijn op hetzelfde terrein;

    • f.

      Overleg met relevante organisaties en personen.

  • 4.

    Uitvoerende organisatie(s):

  • Overlegorgaan Belangenbehartiging Dronten (OBD).

  • 5.

    Specifieke voorschriften:

  • Subsidiëring geschiedt op basis van voorwaarden in de beschikking en op basis van de Verordening cliëntenparticipatie.

  • 6.

    Budgethouder:

  • Team Samenleving

6.2Algemeen Maatschappelijk Werk (AMW)

  • 1.

    Doel:

    • a.

      Het bevorderen van zelfredzaamheid van burgers;

    • b.

      Het voorzien in een ondersteuningsfunctie voor burgers met psychosociale problemen.

  • 2.

    Doelgroep:

  • Alle inwoners van de gemeente Dronten, met het accent op burgers die niet in staat zijn om zelf een oplossing te vinden voor hun problemen.

  • 3.

    Activiteiten:

    • a.

      Psychosociale hulpverlening;

    • b.

      Informatie en advieswerk;

    • c.

      Preventie (het voorkomen van gezondheids‐ en welzijnsproblemen);

    • d.

      Voorlichting en training;

    • e.

      Dienstverlening en consultatie;

    • f.

      Opbouwen van expertise op het terrein van maatschappelijk werk;

    • g.

      Participatie binnen netwerken;

    • h.

      Signalering en doorverwijzen.

  • 4.

    Uitvoerende organisatie(s):

  • Maatschappelijke Dienstverlening Flevoland (MDF).

  • 5.

    Specifieke voorschriften:

    • a.

      Subsidieverlening geschiedt op basis van voorwaarden in de beschikking die worden uitgewerkt in een uitvoeringsovereenkomst;

    • b.

      Over de subsidieverlening worden afspraken gemaakt met de gemeenten Zeewolde en Lelystad.

  • 6.

    Budgethouder:

  • Team Samenleving

6.3Sociaal Raadslieden

  • 1.

    Doel:

    • a.

      Het bevorderen van zelfredzaamheid van burgers;

    • b.

      Het voorzien in een ondersteuningsfunctie voor burgers die niet zelf hun weg weten te vinden in het stelsel van zorg, sociale zekerheid, en maatschappelijke ondersteuning.

  • 2.

    Doelgroep:

  • Alle inwoners van de gemeente Dronten, met het accent op burgers die niet in staat zijn om zelf een weg te vinden door het woud van wet- en regelgeving en instanties.

  • 3.

    Activiteiten:

    • a.

      Informatie en advieswerk;

    • b.

      Voorlichting en training;

    • c.

      Dienstverlening en consultatie;

    • d.

      Opbouwen van expertise op het terrein van sociaal raadsliedenwerk;

    • e.

      Participatie binnen netwerken;

    • f.

      Signalering en doorverwijzen.

  • 4.

    Uitvoerende organisatie(s):

  • Maatschappelijke Dienstverlening Flevoland (MDF).

  • 5.

    Specifieke voorschriften:

    • a.

      Subsidieverlening geschiedt op basis van voorwaarden in de beschikking die worden uitgewerkt in een uitvoeringsovereenkomst;

    • b.

      Over de subsidieverlening worden afspraken gemaakt met de gemeenten Zeewolde en Lelystad.

  • 6.

    Budgethouder:

  • Team Samenleving

6.4Schuldhulpverlening

  • 1.

    Doel:

    • a.

      Het bevorderen van zelfredzaamheid van burgers;

    • b.

      Het voorzien in een ondersteuningsfunctie voor burgers die niet zelf een oplossing weten te vinden voor hun financiële problemen.

  • 2.

    Doelgroep:

  • Alle inwoners van de gemeente Dronten met problematische financiële schulden.

  • 3.

    Activiteiten:

    • a.

      Informatie en advieswerk;

    • b.

      Voorlichting en training;

    • c.

      Schuldbemiddeling en schuldsanering;

    • d.

      Budgetbegeleiding en budgetbeheer;

    • e.

      Uitvoering Wet schuldsanering natuurlijke personen;

    • f.

      Bewindvoering;

    • g.

      Preventie activiteiten (voorkomen van financiële problemen);

    • h.

      Opbouwen van expertise op het terrein van schuldhulpverlening;

    • i.

      Participatie binnen netwerken;

    • j.

      Signalering en doorverwijzen;

    • k.

      Projecten en innovatie (bijvoorbeeld “outreachend” werk).

  • 4.

    Uitvoerende organisatie(s):

  • Maatschappelijke Dienstverlening Flevoland (MDF).

  • 5.

    Specifieke voorschriften:

    • a.

      Subsidieverlening geschiedt op basis van voorwaarden in de beschikking die worden uitgewerkt in een uitvoeringsovereenkomst;

    • b.

      Over de subsidieverlening worden afspraken gemaakt met de gemeenten Zeewolde en Lelystad.

  • 6.

    Budgethouder:

  • Team Samenleving

6.5 Participatie en zelfredzaamheid

  • 1.

    Doel:

    • a.

      Het bevorderen van participatie en zelfredzaamheid van inwoners van Dronten

  • 2.

    Doelgroep:

    • a.

      Inwoners van Dronten die ondersteuning nodig hebben in het bereiken van zelfredzaamheid en participatie;

    • b.

      Niet beroepsmatige zorgverleners uit de directe omgeving van de zorgvrager, die zorg verlenen aan een hulpbehoevende waarbij de zorg voortvloeit uit de sociale relatie.

  • 3.

    Activiteiten:

    • a.

      Ondersteunen en opleiden van vrijwilligers;

    • b.

      Bemiddelen tussen vraag naar en aanbod van vrijwilligerswerk;

    • c.

      Mensen met een (grote) afstand tot de arbeidsmarkt begeleiden naar (vrijwilligers)werk;

    • d.

      Mensen begeleiden bij het vergroten van hun sociale netwerk en/of zelfredzaamheid;

    • e.

      Innovatie en ontwikkeling binnen het sociaal domein;

    • f.

      Cursussen en themabijeenkomsten;

    • g.

      Voorlichting en training;

    • h.

      Begeleiding lotgenotengroepen;

    • i.

      Waardering en ondersteuning van (jonge) mantelzorgers;

    • j.

      Dag van de ouderen;

    • k.

      Laagdrempelige voorzieningen voor kwetsbare groepen

    • l.

      Maatschappelijk begeleiding van verslaafden;

    • m.

      Innovatie binnen het sociaal domein gericht op preventie, versterking algemene voorzieningen en ter versterking van de eigen kracht van de burger;

    • n.

      Hulpverlening aan slachtoffers;

    • o.

      Advisering en ondersteuning van gehandicapten en chronisch zieken;

    • p.

      Bevordering van een gezonde leefstijl;

    • q.

      Opsporen en terugdringen eenzaamheid;

    • r.

      Stimuleren van het langer zelfstandig blijven wonen.

  • 4.

    Uitvoerende organisatie(s):

    • a.

      Organisaties (inclusief vrijwilligersorganisaties) die een belangrijke rol in de gemeente vervullen als algemene voorziening in het sociale domein, zoals:

      • De Meerpaal Welzijn (ook in samenwerking met andere organisaties);

      • Stichting Mantelkring

      • Vraagelkaar

      • Stichting Basisz

      • De voedselbank

      • Slachtofferhulp

      • Stichting Onder Dak

      • GGD

      • SBA

      • Vitree

      • MDF

  • 5.

    Specifieke voorschriften:

    • a.

      Subsidieverlening geschiedt op basis van voorwaarden in de beschikking.

  • 6.

    Budgethouder:

  • Team Samenleving

6.6Huursubsidie Wereldwinkel

  • 1.

    Doel:

  • Mogelijk maken dat de Wereldwinkel adequaat gehuisvest is.

  • 2.

    Doelgroep:

  • De Wereldwinkel Dronten;

  • 3.

    Activiteiten:

  • Deels subsidiëren van de huur van de vestiging in De Meerpaal.

  • 4.

    Uitvoerende organisatie(s):

  • De Wereldwinkel Dronten.

  • 5.

    Specifieke voorschriften:

  • Subsidiëring geschiedt op basis van voorwaarden in de beschikking.

  • 6.

    Budgethouder:

  • Team Samenleving

6.7Vluchtelingenwerk

  • 1.

    Doel:

  • Het bieden van juridische begeleiding van asielzoekers/vluchtelingen en statushouders in de gemeente Dronten.

  • 2.

    Doelgroep:

  • Asielzoekers/vluchtelingen en statushouders in de gemeente Dronten.

  • 3.

    Activiteiten:

    • a.

      Juridische begeleiding tijdens de asielprocedure en de verblijfsperiode;

    • b.

      Begeleiding tijdens gezinshereniging;

    • c.

      Inloopspreekuur.

  • 4.

    Uitvoerende organisatie(s):

  • Vluchtelingen Werk West en Midden Nederland, afdeling Dronten.

  • 5.

    Specifieke voorschriften:

  • Subsidiëring geschiedt op basis van voorwaarden in de beschikking. De juridische begeleiding wordt in samenhang met de maatschappelijke begeleiding (door de gemeente ingekocht) uitgevoerd.

  • 6.

    Budgethouder:

  • Team Samenleving

6.8 Integratie statushouders

  • 1.

    Doel:

  • Integratie van statushouders in de gemeente Dronten.

  • 2.

    Doelgroep:

  • Statushouders die in de gemeente Dronten wonen.

  • 3.

    Activiteiten:

    • a.

      Activiteiten waarbij statushouders betrokken zijn en waarmee de integratie van statushouders wordt bevorderd.

  • 4.

    Uitvoerende organisatie(s):

  • Iedereen die een activiteit organiseert waarmee de integratie van statushouders wordt bevorderd.

  • 5.

    Specifieke voorschriften:

  • Subsidiëring geschiedt op basis van voorwaarden in de beschikking.

  • 6.

    Budgethouder:

  • Team Samenleving

6.9Jeugdbeleid

  • 1.

    Doel:

    • a.

      Het bevorderen van participatie door jongeren;

    • b.

      Het bevorderen van de persoonlijke ontwikkeling en de gezondheid van jongeren;

    • c.

      Tegengaan van overlast door jongeren.

  • 2.

    Doelgroep:

  • Alle kinderen en jongeren in de gemeente Dronten van 0 tot 23 jaar.

  • 3.

    Activiteiten:

    • a.

      Het ontwikkelen, organiseren en uitvoeren van sportieve en culturele activiteiten in recreatief verband;

    • b.

      Activiteiten die bijdragen aan een zinvolle vrijetijdsbesteding;

    • c.

      Activiteiten die bijdragen aan een gezonde leefstijl;

    • d.

      Activiteiten op het gebied van ontmoeten.

  • 4.

    Uitvoerende organisatie(s):

  • Diverse organisaties werkzaam op de terreinen jeugd, sport en cultuur..

  • 5.

    Specifieke voorschriften:

  • Subsidiëring geschiedt op basis van voorwaarden in de beschikking.

  • 6.

    Budgethouder:

  • Team Samenleving

6.10 Maatschappelijk Fonds

  • 1.

    Doel:

  • Het ondersteunen van vrijwilligersorganisaties en vrijwilligers met een eenmalige financiële bijdrage (activiteitensubsidie) wanneer er sprake is van een incidentele noodzakelijke uitgave die de draagkracht van de vrijwilligersorganisatie te boven gaat.

  • 2.

    Doelgroep:

  • Vrijwilligersorganisaties, zonder winstoogmerk, die activiteiten organiseren voor de inwoners van Dronten en die hoofdzakelijk met vrijwilligers werken.

  • 3.

    Werkwijze:

    • a.

      Het college bepaalt welke vrijwilligersorganisaties een eenmalige subsidie ontvangen uit het Maatschappelijk Fonds;

    • b.

      Een ambtenaar van team Samenleving zorgt voor een marginale toets (zie de criteria) en stelt een beschikking subsidieverlening op, met daarin de voorwaarden van de subsidieverlening en de verplichtingen van de subsidieontvanger;

    • c.

      De subsidie wordt verstrekt met gebruikmaking van de hardheidsclausule uit de Algemene subsidieverordening waarmee de verplichting om een subsidieaanvraag in te dienen buiten werking wordt gelaten.

    • d.

      De subsidie wordt bij verlening meteen vastgesteld, waardoor het niet nodig is dat de subsidieontvanger verantwoording aflegt over de besteding van de subsidie.

    • e.

      De hoogte van het Maatschappelijk Fonds bij de start van het subsidiejaar is opgenomen in de gemeentebegroting. Een eventueel overschot aan het einde van het jaar wordt overgeheveld naar het volgende jaar.

  • 4.

    Criteria:

    • a.

      In aanmerking voor een eenmalige subsidie uit het Maatschappelijk Fonds komen vrijwilligersorganisaties.

    • b.

      Een natuurlijke persoon kan ook een subsidie aanvragen, onder de voorwaarde dat deze samenwerking realiseert met een vrijwilligersorganisatie, zodat wordt voorkomen dat de subsidie wordt overgemaakt naar de bankrekening van een particulier.

    • c.

      De activiteiten van de vrijwilligersorganisatie moeten gericht zijn op de gemeente Dronten en/of de inwoners van de gemeente Dronten en zijn onder te brengen in één of meer van de volgende categorieën:

      • Zorg;

      • Onderwijs;

      • Maatschappelijke ondersteuning;

      • Participatie;

      • Cultuur;

      • Sport;

      • Veiligheid.

    • d.

      Een eenmalige subsidie is mogelijk voor een incidentele noodzakelijke uitgave die de draagkracht van de organisatie te boven gaat. Een uitgave is noodzakelijk als deze nodig is voor het organiseren of uitvoeren van de activiteit. Onvoldoende draagkracht betekent dat er bij de organisatie geen eigen vermogen of andere inkomsten aanwezig zijn, die gebruikt kunnen worden om de uitgave te doen. Het college kan hiervan afwijken wanneer de organisatie voor het eigen vermogen of de andere inkomsten een acceptabele andere bestemming heeft.

    • e.

      De noodzakelijke eenmalige uitgave van de organisatie kan het gevolg zijn van kosten van activiteiten of van andere kosten (zoals materialen).

    • f.

      De eenmalige subsidie is maximaal 5.000,00 euro per organisatie en wordt per organisatie maximaal eenmaal per kalenderjaar verstrekt.

    • g.

      Het college zal terughoudend zijn met het verstrekken van een eenmalige subsidie uit het Maatschappelijk Fonds aan ontvangers van een activiteitensubsidie. Voor ontvangers van een activiteitensubsidie is de reguliere subsidieverlening een ‘voorliggende voorziening’.

    • h.

      Bij onduidelijkheid over de toepassing van de criteria beslist het college.

  • 5.

    Budgethouder:

  • Team Samenleving

6.11 Subsidietender “Het beste idee van Dronten 2020”

  • 1.

    Doel:

  • Vrijwilligersinitiatieven éénmalig ondersteunen om een nieuw initiatief op te zetten voor het voorkomen en tegengaan van armoede, schulden of eenzaamheid bij inwoners van Dronten met een laag inkomen.

  • 2.

    Doelgroep:

  • Organisaties en/of particulieren, die – zonder winstoogmerk – activiteiten organiseren voor inwoners van de gemeente Dronten en die hoofdzakelijk met vrijwilligers werken.

  • 3.

    Werkwijze:

    • a.

      Subsidie wordt verstrekt via een subsidietender waarbij de selectie van subsidieontvangers plaatsvindt op basis van vooraf bekend gemaakte beoordelingscriteria en de weging daarvan.

    • b.

      Een aanvraag wordt ingediend via het daarvoor vastgestelde formulier.

    • c.

      Een medewerker van team Samenleving zorgt voor een marginale toets en scheidt de aanvragen die in behandeling worden genomen van de aanvragen die niet voldoen aan de hieronder genoemde criteria (zie onder 4). Aanvragen die niet voldoen aan de criteria onder 4 worden afgewezen.

    • d.

      De initiatiefnemers van de in behandeling genomen aanvragen worden uitgenodigd om een presentatie te geven voor een selectiecommissie om hun initiatief toe te lichten.

    • e.

      De selectiecommissie beoordeelt de aanvragen aan de hand van de criteria die hieronder zijn opgenomen onder 4.

    • f.

      Alle aanvragen worden na sluiting van de aanvraagperiode tegelijk beoordeeld door de selectiecommissie.

    • g.

      De aanvragen met de beste beoordeling krijgen subsidie totdat het beschikbare bedrag is besteed, met inachtneming van het bepaalde onder 4, sub c.

    • h.

      Indien aanvragen bij de beoordeling gelijk scoren en het budget ontoereikend is, wordt de rangorde bepaald via loting.

    • i.

      De gehonoreerde aanvragen krijgen een beschikking waarin de verleende subsidie en de bijbehorende voorwaarden staan.

    • j.

      De subsidie wordt bij verlening meteen vastgesteld, waardoor het indienen van een verantwoording niet nodig is. Wel wordt de subsidieontvanger verplicht een korte inhoudelijke evaluatie van het project in te dienen.

    • k.

      In 2019 wordt de tender eenmaal georganiseerd.

    • l.

      In 2019 is het maximaal beschikbare budget € 45.000,- (subsidieplafond).

  • 4.

    Criteria:

    • a.

      Organisaties en particulieren kunnen in aanmerking komen voor een activiteitensubsidie, waarbij met de activiteit geen winst mag zijn beoogd.

    • b.

      De activiteit wordt georganiseerd voor inwoners van de gemeente Dronten met een laag inkomen die te maken hebben of krijgen met armoede, schulden of eenzaamheid.

    • c.

      De activiteitensubsidie is maximaal € 5.000,- per aanvrager per jaar. Wanneer er te weinig aanvragen worden ingediend of te weinig aanvragen kunnen worden gehonoreerd, met als gevolg dat het subsidieplafond niet wordt bereikt, dan kan het maximaal beschikbare budget per aanvrager worden verhoogd.

    • d.

      De activiteiten moeten gericht zijn op het tegengaan of voorkomen van armoede, schulden, of eenzaamheid.

    • e.

      Een aanvraag wordt ingediend met gebruikmaking van het daarvoor vastgestelde aanvraagformulier waarin een omschrijving van de activiteit en de daarmee beoogde doelstelling staan vermeld, aangevuld met de begrote inkomsten en uitgaven van de activiteit.

    • f.

      Maatschappelijke organisaties en particulieren kunnen maximaal eenmaal per jaar meedoen aan de subsidietender.

    • g.

      Voor een activiteit kan maximaal eenmaal subsidie worden verleend.

    • h.

      De initiatieven worden, op basis van een presentatie, beoordeeld op de volgende criteria:

      • Bevorderen van de sociale cohesie;

      • Bevorderen van eigen kracht;

      • Evenwichtige verdeling van initiatieven over de wijken in de gemeente Dronten;

      • Duurzaam initiatief (hoe wordt voorzien in het voortbestaan van het initiatief);

      • Hoe draag het initiatief bij aan het verminderen van armoede, schulden of eenzaamheid bij inwoners van Dronten met een laag inkomen;

      • Hoe worden de inwoners van Dronten die een laag inkomen hebben en die te maken hebben of krijgen met armoede, schulden of eenzaamheid benaderd en bereikt;

      • Samenwerking met andere partijen;

      • Kwaliteit van presentatie/bevlogenheid/enthousiasme;

      • Kwaliteit van begroting;

      • Onderdelen in het plan gericht op kinderen of het voorkomen van schulden leveren extra punten op.

    • i.

      De activiteit gaat uiterlijk 6 maanden na toekenning van de subsidie van start.

    • j.

      Bij onduidelijkheid over de toepassing van de criteria beslist het college.

  • 5.

    Budgethouder:

  • Team Samenleving

7.Programma 7: volksgezondheid

7.1Zorgcoördinatie.

  • 1.

    Doel:

  • Verminderen van het aantal jongeren met ontwikkelingsproblemen of leerproblemen en het begeleiden van gezinnen bij het opstellen van een familiegroepsplan.

  • 2.

    Doelgroep:

    • a.

      Jongeren van 0 – 19 jaar;

    • b.

      Gezinnen die ondersteuning nodig hebben bij het opstellen van een familiegroepsplan.

  • 3.

    Activiteiten:

    • a.

      Ontwikkelingsproblemen bij jongeren signaleren;

    • b.

      Leerproblemen bij leerlingen opsporen (vroegsignalering);

    • c.

      Trajecten uitstippelen voor het wegnemen van ontwikkelingsproblemen of leerproblemen;

    • d.

      Adviseren van docenten, ouders, verzorgers;

    • e.

      Afstemming met leerlingenzorg en Jeugdgezondheidszorg GGD;

    • f.

      Samenwerking met Icare Jeugdgezondheidszorg (zorgcoördinatie 0 – 4 jarigen);

    • g.

      Deelnemen aan de ondersteuningsteams op de scholen;

    • h.

      Ondersteunen van gezinnen bij het opstellen van een familiegroepsplan.

  • 4.

    Uitvoerende organisatie(s):

  • GGD Flevoland.

  • 5.

    Specifieke voorschriften:

  • Subsidiëring geschiedt op basis van voorwaarden in de beschikking.

  • 6.

    Budgethouder:

  • Team Samenleving