Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR631988
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR631988/1
Regeling vervallen per 01-04-2020
Mandaat- en volmachtbesluit 2020
Geldend van 01-01-2020 t/m 31-03-2020
Intitulé
Mandaat- en volmachtbesluit 2020Mandaat- en volmachtbesluit gemeente Dronten 2020
Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van Dronten,
elk voor zover het hun bevoegdheden betreft,
gelet op de artikelen 160 en 171 van de Gemeentewet, de artikelen 10:3 en 10:12 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 3:60 e.v. van het Burgerlijk Wetboek;
B E S L U I T E N:
- I.
de bevoegdheid tot het afdoen van aangelegenheden, met inbegrip van het ondertekenen van daarop betrekking hebbende stukken, bij mandaat en/of volmacht op te dragen aan de functionarissen van de gemeente Dronten, zoals vermeld op de bij dit besluit behorende bijlage;
- II.
bij de toepassing van het mandaat en/of volmacht worden door de gemandateerden respectievelijk gevolmachtigden de aanwijzingen als opgenomen in de toelichting en de lijst gemandateerde bevoegdheden en volmachten in acht genomen;
- III.
de gemandateerden respectievelijk gevolmachtigden op te dragen de gemeente buiten rechte te vertegenwoordigen, voor zover dat ter uitvoering van de gemandateerde bevoegdheid en/of volmacht nodig is;
- IV.
de bevoegdheid tot het verrichten van eenvoudige correspondentie bij mandaat en/of volmacht op te dragen aan alle functionarissen van de gemeente Dronten, voor zover een relatie hebbend met hun functie;
- V.
indien niet in diens vervanging is voorzien, wordt de functionaris vervangen door de naaste hogere functionaris;
- VI.
besluiten die in mandaat namens een gemeentelijke orgaan worden genomen, worden als volgt ondertekend:
namens het college van Dronten / de burgemeester van Dronten,
handtekening
naam mandataris
functie mandataris
(teammanager) team …
- VII.
In afwijking van het vorige en volgende onderdeel wordt correspondentie aangaande rechtspositie van medewerkers automatisch gegenereerd en niet voorzien van een handtekening. Onder deze correspondentie komt het volgende te staan:
Gemeente Dronten
namens het college / de burgemeester
naam gevolmachtigde
directeur vakgebied … of teammanager team …
Deze brief is digitaal vastgesteld, daarom staat er geen fysieke handtekening onder
de brief.
- VIII.
stukken waarin de gemeente als rechtspersoon wordt vertegenwoordigd, worden als volgt ondertekend:
Gemeente Dronten,
Namens het college / de burgemeester
Naam gevolmachtigde
- IX.
dit besluit wordt aangehaald als Mandaat- en volmachtbesluit 2020 en treedt in werking op 1 januari 2020;
- X.
het Mandaatbesluit 2018 wordt ingetrokken, met dien verstande dat het van toepassing blijft op besluiten die zijn genomen en handelingen die zijn verricht vóór 1 januari 2020 met inbegrip van eventueel daaruit voortvloeiende procedures.
Ondertekening
Dronten, 2 december 2019
Het college van Dronten,
drs. T. van Lenthe
secretaris
drs. J.P. Gebben
burgemeester
De burgemeester van Dronten,
drs. J.P. Gebben
TOELICHTING
ALGEMEEN
Voor het gebruik van het mandaat respectievelijk de volmacht is het van belang om aandacht te hebben voor de volgende onderscheidingen.
Publiekrecht-privaatrecht
Rechtshandelingen (handelingen met een beoogd rechtsgevolg) kunnen worden onderscheiden in publiekrechtelijk en privaatrechtelijk handelingen. Publiekrechtelijk zijn rechtshandelingen die zijn gebaseerd op een wettelijke bevoegdheid; anders gezegd handelingen waarbij het gemeentebestuur als overheid optreedt. Dit soort handelingen wordt verricht door een publiekrechtelijk orgaan van de gemeente (het college of de burgemeester).
Privaatrechtelijke handelingen kunnen worden verricht door natuurlijke personen of rechtspersonen. Hier treedt de gemeente op, niet op basis van een bijzondere bevoegdheid, maar op dezelfde wijze als andere rechtspersonen.
Er kan een verschil bestaan tussen bevoegdheid om een beslissing te nemen en de bevoegdheid daarover een stuk te ondertekenen. Met betrekking tot publiekrechtelijke besluiten legt het mandaat die bevoegdheden (afdoening en ondertekening) in een hand. Aangaande privaatrechtelijke handelingen bepaalt artikel 171 van de Gemeentewet dat de burgemeester ondertekent (hij vertegenwoordigt de gemeente buiten rechte). Hij kan die bevoegdheid aan anderen opdragen. Daarvoor is onderdeel III in het besluit opgenomen.
Mandaat-attributie
De heffingsambtenaar, de invorderingsambtenaar, de (bijzondere) ambtenaar burgerlijke stand en de leerplichtambtenaar ontlenen hun bevoegdheden (deels) rechtstreeks aan de wet. In een dergelijk geval is sprake van attributie. Voor die bevoegdheden zijn zij dan ook niet opgenomen in het mandaat- en volmachtbesluit. Overigens zijn zij voor de toepassing van die bevoegdheden wel verantwoording verschuldigd aan het college.
MANDAAT
Overeenkomstig het bepaalde in artikel 10:1 van de Algemene wet bestuursrecht wordt onder mandaat verstaan: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan (in casu het college of de burgemeester) besluiten te nemen.
Bij mandaat worden de bevoegdheden die een mandaatgever (college of burgemeester) heeft, opgedragen aan een gemandateerde. De mandaatgever blijft zelf bevoegd om te beslissen en om de gemandateerde aanwijzingen te geven over de wijze waarop deze zijn bevoegdheden uitoefent. Dit onderdeel heeft betrekking op publiekrechtelijke bevoegdheden. De gemandateerde treedt dus op namens een gemeentelijk orgaan. Een door de gemandateerde binnen de grenzen van zijn bevoegdheid genomen besluit geldt als een besluit van de mandaatgever.
Ondermandaat is niet toegestaan, tenzij een medewerker expliciet schriftelijk door de teammanager, die het mandaat heeft, wordt aangewezen. In dat geval is er sprake van een persoonsgebonden en aan de functie gerelateerd ondermandaat, waarvan het mandaat bij zijn teammanager berust.
Het bestuursorgaan blijft te allen tijde bevoegd de gemandateerde bevoegdheid uit te oefenen. De mandaatgever kan de gemandateerde per geval of in het algemeen instructies geven ter uitvoering van de gemandateerde bevoegdheid.
Een gemandateerde bevoegdheid omvat uiteraard ook de daarbij behorende uitvoering, zoals het inwinnen van de nodige inlichtingen, het doen van mededelingen over bestaand beleid, correspondentie over de uitvoering van een contract enzovoorts. Ook kan gedacht worden aan correspondentie die voorafgaat aan de uitoefening van een gemandateerde bevoegdheid, zoals het treffen van maatregelen voor een woningaanpassing of het bieden van hulp aan cliënten. Tenzij dit afzonderlijk is vermeld, valt de uitoefening van bestuursdwang, het opleggen van dwangsommen of de tussentijdse beëindiging van contracten niet onder de uitvoering.
Uiteraard is het ook zonder dat dit in het mandaat is vermeld, nimmer de bedoeling dat een medewerker van zijn bevoegdheid gebruik maakt in strijd met de wet of in afwijking van (al dan niet beschreven) gemeentelijk beleid. Ook in bestuurlijke of politiek gevoelige aangelegenheden blijft gebruik van het mandaat achterwege. Tenslotte mag het mandaat niet worden toegepast in gevallen waarin geen of onvoldoende budget voorhanden is voor de uitvoering van het besluit. Gebruik van het mandaat in deze gevallen kan leiden tot intrekking van het mandaat en in ernstige gevallen arbeidsrechterlijke sancties.
Volmacht
Overeenkomstig het bepaalde in artikel 3:60 e.v. van het Burgerlijk Wetboek wordt onder volmacht verstaan: de bevoegdheid om in naam van een ander (in casu het college of de burgemeester) rechtshandelingen te verrichten. Bij mandaat worden de bevoegdheden die een volmachtgever (college of burgemeester) heeft, opgedragen aan een gevolmachtigde. De volmachtgever blijft zelf bevoegd om te handelen en om de gevolmachtigde algemene of specifieke instructies te geven over de wijze waarop deze zijn bevoegdheden uitoefent. Dit onderdeel heeft betrekking op privaatrechtelijke bevoegdheden. De gevolmachtigde treedt dus op namens een gemeentelijk orgaan/de gemeente. De door de gevolmachtigde verrichtte rechtshandelingen treffen de volmachtgever; de gevolmachtigde valt er tussenuit.
Een bij volmacht verleende bevoegdheid omvat uiteraard ook de daarbij behorende uitvoering, zoals het inwinnen van de nodige inlichtingen, het doen van mededelingen over bestaand beleid, correspondentie over de uitvoering van een contract enzovoorts. Ook kan gedacht worden aan correspondentie die voorafgaat aan de uitoefening van een volmacht.
Uiteraard is het ook zonder dat dit in de volmacht is vermeld, nimmer de bedoeling dat een medewerker van zijn bevoegdheid gebruik maakt in strijd met de wet of in afwijking van (al dan niet beschreven) gemeentelijk beleid. Ook in bestuurlijke of politiek gevoelige aangelegenheden blijft gebruik van de volmacht achterwege. Tenslotte mag de volmacht niet worden toegepast in gevallen waarin geen of onvoldoende budget voorhanden is voor de uitvoering van de handeling. Gebruik van de volmacht in deze gevallen kan leiden tot intrekking van de volmacht en in ernstige gevallen arbeidsrechtelijke sancties.
VERVANGING
Mandaat/volmacht wordt verleend over de lijn. Dit betekent dat bij afwezigheid van de gemandateerde/gevolmachtigde de naasthogere medewerker altijd bevoegd is de gemandateerde/gevolmachtigde bevoegdheid uit te oefenen. Met de naasthogere medewerker wordt bedoeld de medewerker die aan de gemandateerde/gevolmachtigde feitelijk leiding geeft. In het geval van afwezigheid van een gemandateerde/gevolmachtigde teammanager wordt deze horizontaal vervangen door een andere teammanager.
Van vervanging is sprake bij vakantie of ziekte, maar tevens indien het noodzakelijk is dat de gemandateerde/gevolmachtigde tijdelijk van zijn mandaat respectievelijk volmacht wordt ontheven.
ONDERTEKENING
Publiekrechtelijke besluiten (vergunningen en andere beschikkingen) gaan uit van een orgaan van de gemeente (het college of de burgemeester). In mandaat genomen besluiten worden door de gemandateerde ondertekend. Bij de ondertekening wordt altijd vermeld namens welk bestuursorgaan het besluit is genomen. Daarbij gelden de voorschriften zoals aangegeven in onderdeelen VI van het mandaat- en volmachtbesluit waar deze toelichting op slaat. Bij afwezigheid van een gemandateerde, kan om praktische redenen b/a (bij afwezigheid) worden getekend door een andere functionaris, die dan wel zelf ook gemandateerde moet zijn.
ONDERTEKENING PRIVAATRECHTELIJKE STUKKEN
Privaatrechtelijke stukken (zoals overeenkomsten) gaan uit van de rechtspersoon “gemeente Dronten”. Zij vermelden in de aanhef:
De gemeente Dronten, ten deze vertegenwoordigd door (naam ondertekenaar)
daartoe bij Mandaat- en volmachtbesluit aangewezen op grond van artikel 171 van de
Gemeentewet, …..
Daarbij gelden de voorschriften zoals aangegeven in de onderdelen VII en VIII van het mandaat- en volmachtbesluit waar deze toelichting op slaat.
EENVOUDIGE UITVOERINGSCORRESPONDENTIE
In de mandaten- en volmachtenlijst wordt een groot aantal besluiten en handelingen opgedragen aan medewerkers. Het is echter niet mogelijk om alle handelingen die medewerkers namens het gemeentebestuur of de gemeente verrichten, uitputtend te beschrijven. Met dit mandaat/deze volmacht is bedoeld de mogelijkheid te scheppen om uitvoering te geven aan besluiten die door het bestuur zijn genomen. Met een aantal voorbeelden wordt dit verduidelijkt. Ook zijn enkele begrenzingen aan te geven.
Het uitgangspunt bij eenvoudige uitvoeringscorrespondentie is dat geen nieuwe rechtsverhoudingen worden geschapen. Dit mandaat/deze volmacht kan dus niet worden gebruikt voor het vaststellen van beschikkingen (andere publiekrechtelijke besluiten worden geheel niet gemandateerd) en het aangaan van overeenkomsten (bestellingen).
Ook geldt dit mandaat/deze volmacht niet voor gevallen:
- •
waarin afwijking van bestaande regels nodig is;
- •
waarin verwacht kan worden dat toepassing van de regels in een concreet geval bestuurlijke of politieke repercussie zal hebben;
- •
waarin geen budget (meer) voorhanden is voor de uitvoering van het besluit/de handeling;
Het gaat hier niet om een ondertekeningsmandaat/-volmacht, maar om de bevoegdheid om namens het college (of namens de burgemeester) zaken af te doen.
Let op! Het mandaat/de volmacht is een besluit van deze organen en niet van de gemeenteraad. Het mandaat/de volmacht geldt dus niet voor afdoening van zaken waartoe de raad bevoegd is. Eenvoudige correspondentie aan de raad wordt afgedaan via de lijst ingekomen stukken.
Voorbeelden
Bepaalde besluiten dienen na vaststelling aan anderen te worden meegedeeld (bijvoorbeeld verordeningen die strafrechtelijke bepalingen bevatten aan het arrondissementsparket). De toezending van zo’n besluit schept geen nieuwe rechtsverhouding en kan derhalve als uitvoering worden beschouwd.
Ook valt te denken aan gevallen waarin een briefkaart gebruikt kan worden zoals:
- •
ontvangstbevestigingen (niet van meldingen van bouwvoornemens of op grond van de Wet milieubeheer) en
- •
het toezenden van voorhanden informatie (folders, kaarten, drukwerk);
- •
het retourneren van stukken etc.
- •
verzoeken om nadere informatie aan aanvrager om de aanvraag te completeren teneinde op de aanvraag te kunnen beslissen.
Omdat in deze gevallen geen rechtsverhouding tot stand komt, bestaat er geen bezwaar tegen de stukken met een eigen ondertekening (dus niet: namens …) te verzenden.
PROCESVERTEGENWOORDIGING
Voor procesvertegenwoordiging bestaat een afzonderlijke procesmachtiging.
MANDAATBESLUIT OFGV
De mandaten betrekking hebbend op bevoegdheden als genoemd in de aanhef van het Mandaatbesluit OFGV, en verleend aan de directeur van de Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek zijn vastgelegd in het Mandaatbesluit OFGV.
MANDAATBESLUIT CRISISORGANISATIE BEVOLKINGSZORG
De mandaten betrekking hebbend op bevoegdheden als genoemd in de aanheft van het Mandaatbesluit Crisisorganisatie Bevolkingszorg en verleend aan de functionarissen zijn vastgelegd in het Mandaatbesluit Crisisorganisatie Bevolkingszorg 2014 Flevoland en Gooi en Vechtstreek.
Gemandateerde bevoegdheden en volmachten
|
ALGEMEEN |
||
nr. |
bevoegdheid |
verleend aan |
voorwaarden en beperkingen |
|
Privaatrechtelijke overeenkomsten |
||
1.
|
aangaan, wijzigen, verlengen, intrekken, ontbinden en opzeggen van overeenkomsten en plaatsen van orders. |
directeur, teammanager |
|
programmamanager |
|
||
|
Aanbestedingen |
||
2.
|
starten procedure Europese aanbesteding |
directielid |
|
teammanager |
betrokken directeur wordt geïnformeerd |
||
3. |
offerte aanvragen, begeleidende brief bij selectieleidraad, brief selectiebesluit, gunningsbesluit, afwijzingsbrief, afdoening klacht |
directielid, teammanager |
Indien het contractsbelang onder het van toepassing zijnde Europese drempelbedrag ligt. |
|
Ontzegging toegang |
||
4.
|
De bevoegdheid tot het direct ontzeggen van de toegang tot gemeentelijke gebouwen en/of terreinen aan personen die in die gebouwen of op die terreinen de orde verstoren of een directe bedreiging vormen voor de veiligheid of gezondheid van de aanwezige medewerkers, bestuurders of gasten/bezoekers van de gemeente. Deze bevoegdheid sluit in de bevoegdheid om personen op te dragen om het pand of perceel te verlaten en zich daarvan verwijderd te houden. Zo nodig wordt dit bevel gehandhaafd met behulp van de sterke arm.
|
De onder 1 en 2 beschreven bevoegdheden berusten bij de collegeleden, de directieleden, en teammanagers. Zoveel als mogelijk wordt in de praktijk de volgende primaatvolgorde aangehouden. 1. teammanager Publiekszaken 2. teammanagers uit het Vakgebied Sociaal Domein 3. de eerst beschikbare functionaris onder de overige bevoegd verklaarde collegeleden, teammanagers en directieleden. In geval van publieksbijeen-komsten of vergaderingen buiten de normale kantooruren en indien dan geen directielid of teammanager aanwezig is, kan de gemeentebode van dienst de onder a. beschreven bevoegdheid uitoefenen, maar alleen als de voorzitter van één van de vergaderingen of de organisator van de publieks-bijeenkomst met de ontzegging en directe verwijdering instemt. |
|
5. |
De bevoegdheid om personen schriftelijk aan te zeggen dat zij gedurende bepaalde tijd geen toegang hebben tot evt. nader bepaalde gemeentelijke gebouwen en/of terreinen, om reden van voorkoming van agressief gedrag, verstoring van de orde, de veiligheid of bedreiging van de veiligheid van personen in die gebouwen of op terreinen. Zo nodig wordt deze aanzegging gehandhaafd met behulp van de sterke arm. |
||
|
Vaststellen collegebesluit |
||
6. |
vaststellen dat er een collegebesluit is genomen indien een voorstel bij wege van parafen door alle aan de besluitvorming deelnemende collegeleden akkoord is bevonden |
(loco)secretaris, medewerker bestuursondersteuning |
Indien een collegelid slechts voor korte duur afwezig is (wegens ziekte, verlof of studie) wordt deze wel in de gelegenheid gesteld om voor de eerstvolgende collegevergadering alsnog aan de parafenbesluitvorming deel te nemen. Indien daarop wegens spoedeisendheid niet kan worden gewacht, wordt geprobeerd om telefonisch af te stemmen of met het spoedvoorstel kan worden ingestemd. Normale regels t.a.v. het beslissingsquorum zijn ook bij paraafbesluiten van toepassing. Indien twijfel rijst of het voorstel kan worden gevolgd wordt het voorstel alsnog ter bespreking geagendeerd. Voor het overige worden vragen en opmerkingen door mandataris onder aantekeningen bij het paraafbesluit opgenomen ter beantwoording, kennisneming of verwerking. |
|
Algemene wet bestuursrecht |
||
7.
|
afdoening klachten (art. 9:12)
|
directieleden |
klachten over teammanagers |
teammanager |
klachten over medewerkers eigen team |
||
|
Algemene subsidieverordening |
||
8. |
afdoen van subsidies (verlenen, weigeren, intrekken, vaststellen, verrekenen en terugvorderen) |
teammanager, programmamanager |
subsidie tot en met € 5.000,00, na afstemming met de portefeuille-houder. Subsidie hoger dan € 5.000,00 tot en met € 50.000,00, mits porte-feuillehouder aantoonbaar heeft ingestemd met subsidiebesluit. |
PERSONEEL |
|||
Bevoegdheid |
verleend aan |
voorwaarden en beperkingen |
|
Burgerlijk Wetboek, boek 7 titel 10 |
|||
|
directieleden, teammanagers (Directieleden tekenen primair de stukken die behoren tot het vakgebied waarvoor ze op dat moment verantwoordelijk zijn). Secundair nemen zij elkaar waar.
|
|
|
1. |
aangaan, wijzigen, verlengen, (tussentijds) beëindigen van arbeidsovereenkomsten |
||
2. |
Aangaan, wijzigen, verlengen, (tussentijds) beëindigen van detacheringsovereenkomsten |
||
3. |
vaststellen salaris |
||
4. |
toekennen extra salarisverhoging, toelage of gratificatie |
||
5. |
achterwege laten van salarisverhoging als bedoeld in artikel 3.5 van de CAO Gemeenten |
||
6. |
overplaatsen medewerker op vrijwillige basis |
||
7. |
openstellen vacature |
||
8. |
toekennen verhuiskostenvergoeding |
||
9. |
toekennen vergoeding woon- werkverkeer |
||
10. |
toekennen vergoeding telefoonkosten |
||
11. |
koop, verkoop en overschrijven van verlof |
||
12. |
verlenen zwangerschaps- en bevallingsverlof |
||
13. |
Verlenen, opschorten, onderbreken ouderschapsverlof |
||
14. |
verlenen zorgverlof |
||
15. |
beslissen omtrent arbeidsduur en werktijden |
||
16. |
beslissen omtrent overwerk |
||
17. |
toekennen studiefaciliteiten |
||
18. |
aantrekken uitzendkrachten |
||
19. |
het opleggen van disciplinaire straffen, en de handelingen die nodig zijn om tot de disciplinaire straf te komen. |
secretaris |
voor alle aan hem ondergeschikt personeel onder navolgende voorwaarden:
|
20. |
bovenstaande nummers 11 t/m 18 |
programmamanager |
na toekenningsbesluit DT en in overeenstemming met de HRM-adviseur. |
21. |
voeren van het goede gesprek
|
directieleden, teammanager |
conform de Regeling het goede gesprek |
programmamanager |
na toekenningsbesluit DT en conform de Regeling het goede gesprek |
||
22. |
ondertekenen arbeidsovereenkomst griffier of griffiepersoneel |
voorzitter werkgeverscommissie |
na instemming voorzitter van de werkgeverscommissie met de verleende volmacht (artikel 10:4 Awb) |
|
Regeling functiebeschrijving, -waardering en plaatsing |
||
23. |
vaststelling plaatsing (artikel 8)
|
directie
|
|
24. |
vaststelling plaatsing met terugwerkende kracht (artikel 15, tweede lid) |
||
ICT |
|||
25. |
aanmaken van calls voor autorisatieverzoeken en het afsluiten van accounts |
teammanager |
voor zover de call betrekking heeft op medewerkers eigen team |
Privacyregelemt e-mail en internetgebruik |
|||
26. |
beslissen tot controle op inhoud (artikel 8, vierde lid) |
directieleden |
|
|
INTERVENTIETEAM |
||
nr. |
Bevoegdheid |
verleend aan |
voorwaarden en beperkingen |
|
Algemeen |
||
1. |
opvragen medische adviezen |
interventiebegeleider |
|
|
Wet maatschappelijke ondersteuning (artikelen 2.3.1. en 2.3.3) |
||
2. |
budget vrij te besteden |
interventiebegeleider |
tot een bedrag van totaal € 10.000 op jaarbasis op de post Opvang en beschermd wonen |
3. |
inzet niet gecontracteerde ondersteuning |
interventiebegeleider, gids Wmo
|
motivatie vastgelegd in dossier
|
4. |
voor een inwoner maatregelen nemen op het gebied van schulden, ook al wordt niet voldaan aan Europese, landelijke of gemeentelijke regelgeving |
||
5. |
MDF opdracht te verlenen om voorrang schuldhulpverlening |
||
6. |
Wmo-voorziening verstrekken ondanks dat niet aan de opgestelde criteria wordt voldaan |
||
7. |
besluiten tot crisisplaatsing ambulant |
||
8. |
besluiten tot crisisplaatsing 24 uurs verblijf |
interventiebegeleider, gids Wmo |
motiveren welke inspanningen er bij welk loket/persoon zijn gedaan om een beroep te doen op regionaal ingekochte voorzieningen |
9. |
dwingende werkopdracht aan ketenpartner verstrekken |
interventiebegeleider |
Conform Handboek Dronter Koers. Motivatie vastgelegd in dossier |
|
Jeugdwet (artikelen 2.1.4 en 2.5) |
||
10. |
inzet niet gecontracteerde ondersteuning |
interventiebegeleider, gids jeugd |
Voor inzet materiaal is geen opdrachtbrief vereist. Motivatie vastgelegd in dossier |
11. |
voor een inwoner maatregelen nemen op het gebied van schulden, ook al wordt niet voldaan aan Europese, landelijke of gemeentelijke regelgeving |
interventiebegeleider |
motivatie vastgelegd in dossier |
12. |
MDF opdracht te verlenen om voorrang schuldhulpverlening |
interventiebegeleider
|
motivatie vastgelegd in dossier
|
13. |
Besluiten tot crisisplaatsing |
||
14. |
dwingende werkopdracht aan ketenpartner verstrekken |
interventiebegeleider |
Conform Handboek Dronter Koers. Motivatie vastgelegd in dossier |
|
Verordening jeugdhulp gemeente Dronten |
||
15. |
beslissen omtrent individuele voorziening (verlenen en afwijzen) (artikel 3, derde lid) |
interventiebegeleider
|
|
16. |
toekennen individuele voorziening (artikel 9) |
||
17. |
verstrekken van een pgb (artikel 11, eerste lid) |
||
18. |
intrekken of herzien besluiy aangaande de individuele voorziening (artikel 12, tweede lid) |
||
19. |
beslissen tot terugvordering van de geldwaarde van de ten onrechte genoten individuele voorziening (artikel 12, derde lid) |
interventiebegeleider
|
|
20. |
onderzoeken van de besteding pgb (artikel 12, vijfde lid) |
||
21. |
Participatiewet (artikel 16, eerste lid) |
||
22. |
bijstandsuitkering verstrekken ondanks dat niet aan de opgestelde criteria wordt voldaan |
interventiebegeleider
|
motivatie vastgelegd in dossier
|
23. |
Bijzondere bijstand verstrekken ondanks dat niet aan de opgestelde criteria wordt voldaan |
||
|
Wet politiegegevens (artikelen 8 en 13, eerste lid) |
||
24. |
meldingen /mutatierapporten opvragen bij de politie |
interventiebegeleider |
Conform artikel 2, eerste lid, van Privacyreglement persoonsgerichte aanpak. Motivatie vastgelegd in dossier, indien aanwezig. |
|
Regeling briefadres |
||
25. |
aan een inwoner een tijdelijk postadres (inschrijving gemeentehuis) verstrekken ook al wordt niet voldaan aan de regelgeving |
interventiebegeleider |
motivatie vastgelegd in dossier |
VAKGEBIED BEDRIJFSVOERING
|
BEDRIJFSVOERING P&O, COMMUNICATIE, JURIDISCHE ZAKEN EN BESTUURSONDERSTEUNING |
||
nr. |
Bevoegdheid |
verleend aan
|
voorwaarden en beperkingen |
|
Algemeen |
||
1. |
toestaan gebruik ruimten gemeentehuis, daaronder begrepen de archiefruimte |
teammanager
|
|
|
Burgerlijk Wetboek Boek 7, titel 10 |
||
2. |
verlenen van voorschot op salaris in de maand waarin het betaalbaar wordt gesteld |
teammanager
|
|
3. |
verstrekken werkgeversverklaring |
medewerker personeels- en salarisadministratie
|
|
4. |
UWV melding (na overleg met bedrijfsarts) |
medewerker personeels- en salarisadministratie |
|
5. |
afdrachten IZA, ABP, loonbelasting |
||
|
Algemeen Burgerlijk Pensioenwet |
||
6. |
aanvragen P 1 keuringen |
teammanager, teamleider SZ |
na overleg met bedrijfsarts |
|
Personeelszaken algemeen |
||
7. |
verstrekken van legitimatiebewijzen aan medewerkers |
medewerker personeels- en salarisadministratie |
|
8. |
in ontvangst nemen van stukken met betrekking tot loonbeslag |
medewerker personeels- en salarisadministratie |
|
|
Wet op de veiligheidsregio’s |
||
9. |
opstarten van communicatieactiviteiten in geval van een ramp of crisis |
communicatieadviseur
|
conform het Regionale draaiboek crisiscommunicatie |
|
Privaatrechtelijke overeenkomsten |
||
10. |
aanschaf klein materiaal |
communicatieadviseur, communicatiemedewerker |
tot een bedrag van € 500 |
|
Aansprakelijkstellingen |
||
11. |
beoordeling en afhandeling van bij de gemeente ingediende schadeclaims, behalve planschadeclaims op basis van artikel 6.1 Wro. |
juridisch controller/coördinator JZ, juridisch beleidsmedewerker
|
|
12. |
afwikkelen van schade aan gemeentelijke eigendommen en aan derden |
juridisch controller/coördinator JZ, juridisch beleidsmedewerker |
|
|
Algemene wet bestuursrecht |
||
13. |
bevestigen van de ontvangst van een bezwaarschrift (artikel 6:14) |
administratief juridisch medewerker
|
|
14. |
verdagen van de termijn om te beslissen op het bezwaarschrift (artikel 7:10) |
||
15. |
nemen van de beslissing op bezwaar (artikel 7:11) |
teammanager |
|
16. |
besluiten te nemen in het kader van de invordering van dwangsommen en de kosten van de toepassing van bestuursdwang |
juridisch controller/coördinator JZ, juridisch beleidsmedewerker
|
|
17. |
besluiten tot het invorderen bij aanmaning en dwangbevel als bedoeld in artikel 5:10 tweede lid juncto titel 4.4 van de Algemene wet bestuursrecht |
||
|
Financiële zaken |
||
18. |
beslissen tot nemen van executiemaatregelen ten aanzien van zowel publiekrechtelijke als privaatrechtelijke vorderingen |
juridisch controller/coördinator JZ, juridisch beleidsmedewerker |
|
|
Wet openbaarheid van bestuur |
||
19. |
afhandeling Wob-verzoek inclusief het nemen van een verdagingsbesluit |
teammanager |
Burgemeester wordt en blijft geïnformeerd over het verzoek en het besluit |
|
Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur |
||
20. |
indienen adviesverzoek bij het Landelijk Bureau Bibob (artikel 9, eerste lid) |
juridisch controller/coördinator team JZ |
|
|
Algemene verordening gegevensbescherming |
||
21. |
beslissen op verzoeken op grond van de artikelen 15 tot en met 22 |
juridisch beleidsmedewerker |
|
|
Gemeentewet |
||
22. |
beslissen om namens de gemeente en het college rechtsgedingen te voeren of handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten (artikel 160, eerste lid, onder f) |
juridisch beleidsmedewerker, juridisch controller/coördinator JZ |
|
23. |
nemen van besluiten ten aanzien van de voorbereiding van de civiele verdediging (artikel 160, eerste lid, onder g) |
juridisch beleidsmedewerker, juridisch controller/coördinator JZ |
|
|
BEDRIJFSVOERING INFORMATIEMANAGEMENT EN FACILITAIR |
||
nr. |
Bevoegdheid |
verleend aan
|
voorwaarden en beperkingen |
|
Privaatrechtelijke overeenkomsten |
||
1. |
aanschaf klein materiaal |
service / contract coördinator ICT |
tot een bedrag van € 10.000,00 |
|
Wet basisadministraties adressen en gebouwen |
||
2. |
inschrijven van de aangewezen brondocumenten in het adressen- of gebouwenregister (artikel 10, eerste en tweede lid) |
BAG gegevensbeheerder, functioneel beheerder
|
|
3. |
op basis van de brondocumenten opnemen van gegevens in de adressenadministratie en de gebouwenregistratie (artikelen 14a en 15) |
BAG gegevensbeheerder, functioneel beheerder
|
|
4. |
ontvangen, doorgeleiden en afhandelen van meldingen en verzoeken (artikelen 37 en 38) inclusief de verwerking daarvan (artikelen 31, 39, 40 en 41) |
||
5. |
het onderhouden van het berichtenverkeer met de Landelijke Voorziening basisregistraties adressen en gebouwen (artikel 31) |
||
6. |
opmaken van een proces-verbaal van constatering (artikel 10, eerste lid, onder b) |
||
7. |
opmaken van schriftelijke verklaringen strekkende tot het signaleren van wijzigingen in de feitelijke situatie die van invloed zijn op de gebouwenregistratie en die niet in een ander krachtens de wet aangewezen brondocument zijn opgenomen |
||
8. |
vaststelling van de definitieve geometrie van panden en verblijfsobjecten (artikel 8) |
coördinator vastgoed en geo-informatie, medewerker vastgoed en geo-informatie |
|
|
Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken |
||
9. |
inschrijven van beperkingenbesluiten, de daarop betrekking hebbende uitspraken in beroep of rechterlijke uitspraken alsmede andere dan daaruit voortvloeiende verklaringen van verval van beperkingen (artikel 7) |
BAG gegevensbeheerder, functioneel beheerder
|
|
10. |
het aanbrengen van wijzigingen in de beperkingenregistratie anders dan door inschrijven van besluiten of verklaringen dan wel herstel van fouten (artikel 8) |
||
11. |
het verlenen van inzage in het register en het verstrekken van afschriften uit de beperkingenregistratie alsmede het afgeven van verklaringen dat ten aanzien van een onroerende zaak geen beperking van kracht is (artikel 9) |
||
12. |
besluiten omtrent herstel van fouten in de beperkingenregistratie (artikel 11) |
BAG gegevensbeheerder, functioneel beheerder
|
|
13. |
besluiten omtrent de afscherming van persoonsgegevens in de beperkingenregistratie (artikel 12) |
||
|
Verordening straatnaamgeving en nummering |
||
14. |
huisnummerbesluiten |
BAG gegevensbeheerder, functioneel beheerder |
|
15. |
Intrekken huisnummerbesluiten |
||
|
Wet basisregistratie grootschalige topografie |
||
16. |
leveren gegevens aan het Kadaster (artikel 11) |
medewerker landmeten/Geo-informatie, landmeter
|
|
17. |
afstemmen met andere bronhouder over begrenzing en onderlinge aansluiting van de geografische objecten (artikel 12) |
||
18. |
beoordelen of een in de BGT weergegeven geografisch object in overeenstemming is met de fysieke werkelijkheid (artikel 14) |
||
19. |
langs elektronisch weg leveren van een geografisch gegeven aan de Landelijke Voorziening (artikel 15) |
||
20. |
in geval van gerede twijfel over de juistheid van een in de BGT opgenomen authentiek gegeven, deze twijfel melden bij Kadaster (artikel 25) |
||
21. |
beslissen over de wijziging dan wel opneming van het betreffende authentiek gegeven na ontvangst van de melding daarvan (artikel 27, eerste lid) |
||
22. |
in onderzoek zetten van het geografisch object waarop het authentieke gegeven betrekking heeft (artikel 27, tweede lid) |
medewerker landmeten/Geo-informatie, landmeter
|
|
23. |
beslissen over de wijziging dan wel opneming van het betreffende authentiek gegeven na onderzoek van het gegeven (artikel 27, vierde lid) |
||
|
Vastgoed- en geo-informatie |
||
24. |
vertegenwoordigen gemeente bij aanwijzen van grenzen bij aan- en verkoop van grond |
landmeter
|
|
|
Wet informatie-uitwisseling ondergrondse netten |
||
25. |
registratie van belangen bij het Kadaster |
teammanager
|
|
|
Privaatrechtelijke overeenkomsten |
||
26. |
aanschaf klein materiaal |
bode |
tot een bedrag van € 500 |
|
Algemeen |
||
27. |
in ontvangst nemen aangetekende stukken, pakketten, poststukken, cheques en postwissels |
bode, documentair informatieverzorger, medewerker interne servicedesk, facilitair medewerker, medewerker drukkerij, medewerker inkoop en beheer en gebouwen |
|
|
BEDRIJFSVOERING FINANCIëN, PLANNING EN CONTROL EN INKOOP
|
||
nr. |
Bevoegdheid |
verleend aan |
voorwaarden en beperkingen |
|
Financiële zaken |
||
1. |
oninbaar verklaren van privaatrechtelijke en (fiscale) publiekrechtelijke vorderingen |
invorderingsambtenaar, adviseur fiscaliteiten en financiën, medewerker debiteurenadministratie |
|
2. |
besluiten tot het nemen van executiemaatregelen ter uitvoering van publiekrechtelijke en privaatrechtelijke vorderingen |
adviseur fiscaliteiten en financiën |
|
3. |
waarmerken legitimatiebewijzen gemeentelijke deurwaarders |
teammanager |
|
4. |
aangaan overeenkomsten tot geldlening |
teammanager |
|
5. |
het opstellen en indienen van de aangifte omzetbelasting |
adviseur fiscaliteiten en financiën
|
|
6. |
het opstellen en indienen van de Opgaaf BTW Compensatiefonds (BCF) |
||
7. |
het opstellen en indienen van de aangiften vennootschapsbelasting |
||
8. |
afsluiten, verlengen en opzeggen gemeentelijke verzekeringen |
||
|
Algemene wet bestuursrecht |
||
9. |
besluiten te nemen in het kader van de invordering van dwangsommen en de kosten van de toepassing van bestuursdwang |
adviseur fiscaliteiten en financiën
|
|
10. |
besluiten tot het invorderen bij aanmaning en dwangbevel als bedoeld in artikel 5:10 tweede lid juncto titel 4.4 van de Algemene wet bestuursrecht |
VAKGEBIED RUIMTELIJK DOMEIN EN DIENSTVERLENING
|
TEAM GEBIEDSONTWIKKELING |
||
Nr. |
Bevoegdheid |
verleend aan |
voorwaarden en beperkingen |
|
Wet ruimtelijke ordening |
|
|
1. |
niet-ontvankelijk verklaren van aanvrager planschade indien deze het wettelijk recht voor het in behandeling nemen van de aanvraag planschade niet tijdig heeft betaald (artikel 6.4, tweede lid) |
teammanager |
|
2. |
aangaan planschadeovereenkomst (artikel 6.4a, eerste lid) |
teammanager |
|
|
Besluit ruimtelijke ordening |
||
3. |
waarmerken en publiceren van digitale ruimtelijke plannen als bedoeld in artikel 1.2.1. |
(beleids)medewerker RO |
|
4. |
Waarmerken en publiceren manifest |
(beleids)medewerker RO |
|
|
Woningwet en Besluit woninggebonden subsidies |
||
5. |
toekennen van woninggebonden subsidies |
teammanager |
|
|
Woonwagenkamp Ganzendreef |
||
6. |
aangaan huurovereenkomsten |
beleidsmedewerker volkshuisvesting |
|
|
Grondzaken transacties |
||
7. |
Het kopen, ruilen, vervreemden of bezwaren met zakelijke of beperkte rechten van onroerende zaken en het aangaan van verplichtingen en hiermee verband houdende rechtshandelingen, waaronder ook ingebrekestellingen, waarmee uitvoering wordt gegeven aan een vastgestelde exploitatieopzet en vallen binnen de vastgestelde exploitatiekredieten of begrotingspost die is opgenomen in de Meerjarenbegroting |
planeconoom, (economisch) juridisch beleidsmedewerker,
|
|
8. |
Het kopen, ruilen, vervreemden of bezwaren met zakelijke of beperkte rechten van onroerende zaken en het aangaan van verplichtingen en de hiermee verband houdende rechtshandelingen, waaronder ook ingebrekestelingen, indien de waarde van de (tegen)prestatie niet meer bedraagt dan € 25.000,-- exclusief btw, dan wel van onbepaalde waarde |
||
9. |
het (ver)huren, (ver)pachten, in beheer en/of in gebruik geven/nemen van onroerende zaken of erfpacht uitgeven |
planeconoom, (economisch) juridisch beleidsmedewerker |
|
10. |
beslissen op verzoeken om ontheffingen en toestemmingen als vermeld in overeenkomsten, waaronder begrepen verlenging bouwtijd, voldoen aan bouwplicht en onbebouwd doorverkopen. |
planeconoom, (economisch) juridisch beleidsmedewerker |
|
|
Herziening basisgrondwaarde erfpachtrecht |
||
11. |
(voornemen tot) vaststellen herziene basisgrondwaarde op grond van de getaxeerde waarde |
planeconoom, (economisch) juridisch beleidsmedewerker
|
|
12. |
vaststellen waarde erfpachtpercelen op grond van getaxeerde waarde |
||
13. |
vaststellen canon aan de hand van de vastgestelde basisgrondwaarde |
||
14. |
voeren van onderhandelingen met erfpachters over beëindiging erfpachtrecht en/of verkoop blote eigendom |
planeconoom, (economisch) juridisch beleidsmedewerker |
|
|
Stimuleringsmaatregelen woningbouw |
||
15. |
het verrichten van alle benodigde voorbereidingshandelingen en het voeren van correspondentie tijdens de procedure aanvraag startersleningen |
teammanager, beleidsmedewerker volkshuisvesting, medewerker grondzaken |
|
16. |
beslissen op aanvraag starterslening |
teammanager, beleidsmedewerker volkshuisvesting |
|
|
Algemene subsidieverordening |
||
17. |
afdoen van subsidies (verlenen, weigeren, intrekken, vaststellen, verrekenen en terugvorderen) |
teammanager |
subsidie tot en met € 5.000,00, na afstemming met de portefeuillehouder. Subsidie hoger dan € 5.000,00 tot en met € 50.000,00, mits portefeuillehouder aantoonbaar heeft ingestemd met subsidiebesluit. |
|
|
|
|
18.
|
stellen van een termijn voor:
|
teammanager
|
|
19. |
buiten behandeling stellen van een aanvraag |
|
|
20. |
verlenen van uitstel van de verplichting om voor een bepaalde datum rekening en verantwoording af te leggen |
teammanager
|
|
21. |
verlengen of opschorten van een beslistermijn |
||
|
Verordening duurzaamheidslening Dronten 2013 |
||
22. |
beslissen op aanvraag duurzaamheidslening (artt. 7 en 8) |
programmamanager Duurzaam Dronten |
|
|
Verordening blijverslening Dronten 2017 |
||
23.
|
toe- of afwijzen aanvraag blijverslening
|
teammanager, beleidsmedewerker volkshuisvesting |
|
TEAM GROENTECHNISCH BEHEER |
|||
nr. |
Bevoegdheid |
verleend aan |
voorwaarden en beperkingen |
Privaatrechtelijke bevoegdheden |
|||
1. |
aangaan, (gedeeltelijk) beëindigen en verlengen van huur- en gebruiksovereenkomsten voor sportvelden (buitensport), campings en burgerinitiatieven die in de openbare ruimte worden gerealiseerd |
teammanager |
met instemming van betrokken portefeuillehouder en budgethouder |
2. |
aanschaf klein materiaal |
toezichthouder groentechniek wijkbeheerder, beheerder begraafplaats, beleidsmedewerker groentechniek, uitvoerder boomverzorging, medewerker speeltechniek |
tot een bedrag van € 5.000,00 |
3. |
verlenen toestemming gebruik grond |
teammanager |
met inbegrip van het leggen van kabels en leidingen anders dan op grond van de Telecommunicatieverordening |
4. |
vaststellen kosten na herstel na aanleg van kabels en leidingen |
teammanager |
|
5. |
aansprakelijkheidsstelling voor schade aan gemeentelijke eigendommen |
teammanager |
|
6. |
beoordeling en afhandeling van schade aan gemeentelijke eigendommen |
teammanager |
|
Beheersverordening gemeentelijke begraafplaats Dronten 2015 |
|||
7. |
toewijzen graven en vergunning grafbedekking |
teammanager |
|
Wet op de Lijkbezorging |
|||
8. |
beoordelen verzoek tot het opgraven van een lijk |
teammanager |
|
TEAM AFVAL EN REINIGING & CIVIELTECHNISCH- & ACCOMODATIEBEHEER |
||
Nr. |
Bevoegdheid |
verleend aan |
voorwaarden en beperkingen |
|
Privaatrechtelijke bevoegdheden |
||
1. |
aansprakelijkheidsstelling voor schade aan gemeentelijke eigendommen |
teammanager |
|
2. |
beoordeling en afhandeling van schade aan gemeentelijke eigendommen |
teammanager |
|
3. |
aanschaf klein materiaal/kleine opdrachten |
allround opzichter bouwkunde, adviseur/uitvoerder materieel, AR en logistiek, monteur, specialist, toezichthouder, werfbeheerder |
tot een bedrag van € 5.000,00 |
4. |
verlenen toestemming gebruik grond |
teammanager |
met inbegrip van het leggen van kabels en leidingen anders dan op grond van de Telecommunicatieverordening |
5. |
vaststellen kosten na herstel na aanleg van kabels en leidingen |
teammanager |
|
|
Vergoeding inzameling oud papier aan vereniging |
||
6. |
toekennen vergoeding op basis van de door het college vastgestelde bedragen |
teammanager |
|
|
Afvalstoffenverordening |
||
7. |
vaststellen inzamelingsroutes- en dagen en opstelplaatsen van de containers (artikel 5) |
teammanager |
|
8. |
vaststellen milieukalender (artikel 5) |
teammanager |
na instemming door portefeuillehouder |
9. |
vaststellen inzamelingsmiddel en plaats en wijze waarop huishoudelijke afvalstoffen moeten worden aangeboden artikel 10) |
teammanager |
|
|
Wegenverkeerswet 1994 / Besluit ontheffingverlening exceptionele transporten |
||
10. |
verlenen van toestemming aan de Dienst Wegverkeer tot verlening van ontheffing exceptioneel vervoer |
specialist/toezichthouder civieltechniek |
|
|
TEAM PUBLIEKSZAKEN |
||
nr. |
Bevoegdheid |
verleend aan |
voorwaarden en beperkingen |
|
Algemeen |
||
1. |
in ontvangst nemen van aangetekende stukken, pakketten, poststukken, cheques en postwissels |
medewerker receptie/telefoon, allround frontoffice medewerker, backofficemedewerker, applicatie- / gegevensbeheerder, coördinator |
uitgezonderd stukken met betrekking tot loonbeslag
|
2. |
waarmerken van kopieën |
medewerker receptie/telefoon, allround frontoffice medewerker, backofficemedewerker, applicatie- / gegevensbeheerder, coördinator |
|
3. |
legalisatie van handtekeningen |
||
|
Wet op de Lijkbezorging |
||
4. |
verlenen van verlof tot ontleding |
allround frontoffice medewerker, backofficemedewerker, applicatie- / gegevensbeheerder, coördinator |
voor zover tevens benoemd als ambtenaar van de burgerlijke stand |
5. |
verlenen uitstel verlof tot begraven of verbranding |
||
6. |
Afgifte van een laissez-passer als bedoeld in artikel 3 van de Overeenkomst van Straatsburg |
backofficemedewerker |
|
7. |
tekenen voor kosten en documenten die benodigd zijn om een begrafenis/crematie van gemeentewege te realiseren |
teammanager, coördinator |
coördinator alleen bij afwezigheid van teammanager
|
|
Paspoortwet |
||
8. |
het in behandeling nemen van aanvragen, de afgifte van reisdocumenten en de verklaring van vermissing van het reisdocument conform artikel 31, lid 1, van de Paspoortwet |
allround frontoffice medewerker, backofficemedewerker, applicatie- / gegevensbeheerder, coördinator |
|
9. |
besluit tot het niet in behandeling nemen van een aanvraag van reisdocumenten |
teammanager, coördinator |
coördinator alleen bij afwezigheid van teammanager |
10. |
Aanwijzen van medewerkers die bevoegd zijn met een postmachtiging reisdocumenten en rijbewijzen in ontvangst te nemen |
teammanager, coördinator |
coördinator alleen bij afwezigheid van teammanager
|
|
Wet basisregistratie personen |
||
11. |
verstrekken van inlichtingen en afschriften uit en het bijhouden van de basisregistratie personen |
allround frontoffice medewerker, backofficemedewerker, applicatie- / gegevensbeheerder, coördinator |
|
12. |
in behandeling nemen en verwerken van een aangifte of verzoek genoemd in de Wet. |
allround frontoffice medewerker, backofficemedewerker, applicatie- / gegevensbeheerder, coördinator |
|
13. |
verwerken van (ambthalve) wijzigingen en correcties |
backofficemedewerker, applicatie- / gegevensbeheerder, coördinator |
|
14. |
besluit tot ambtshalve wijziging of opneming van gegevenswijziging, besluit tot het niet in behandeling nemen van een aangifte of verzoek |
frontofficemedewerker, backofficemedewerker
|
alleen frontofficemedewerkers die belast zijn met adresonderzoek
|
15. |
opleggen bestuurlijke boete (artikel 4:17) |
frontofficemdewerker, backofficemedewerker
|
alleen frontofficemedewerkers die belast zijn met adresonderzoek |
16. |
aanwijzen van medewerkers die bevoegd zijn om een verklaring onder ede af te nemen (artikel 2.8, tweede lid, onder e) |
teammanager
|
|
|
Toezicht |
||
17. |
aanwijzing toezichthouders bij of krachtens wettelijk voorschrift |
teammanager
|
aan te wijzen medewerker dient volledig gekwalificeerd te zijn conform Regeling beheer en toezicht BRP van de gemeente Dronten |
|
Wegenverkeerswet |
||
18. |
in behandeling nemen van aanvragen, de afgifte van rijbewijzen en de verklaring van vermissing van het rijbewijs conform artikel 39 van het Reglement rijbewijzen. |
allround frontoffice medewerker, backofficemedewerker, applicatie- / gegevensbeheerder, coördinator |
|
19. |
besluit tot het niet in behandeling nemen van aanvragen en de afgifte van rijbewijzen |
teammanager, coördinator
|
coördinator alleen bij afwezigheid van teammanager |
|
Rijkswet op het Nederlanderschap |
||
20. |
in behandeling nemen van en adviseren op verzoek om naturalisatie tot Nederlander en het in behandeling nemen van en beslissen op optieverklaring |
backofficemedewerker, coördinator
|
|
21. |
legesafdracht aan IND n.a.v. naturalisatieaanvraag |
teammanager, coördinator
|
coördinator alleen bij afwezigheid van teammanager |
|
Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap |
||
22. |
Uitreiken bevestiging van verkrijging van het Nederlanderschap of besluit tot verlening van het Nederlanderschap (naturalisatieceremonie)( artikelen 60a en 60b) |
backofficemedewerker, coördinator
|
|
|
Wet algemene bepalingen burgerservicenummer |
||
23. |
toekennen burgerservicenummer |
allround frontoffice medewerker, backofficemedewerker, applicatie- / gegevensbeheerder, coördinator |
|
|
Wet op de verklaring omtrent het gedrag |
||
24. |
het in ontvangst nemen van aanvragen en het doorsturen naar het Ministerie van Veiligheid en Justitie |
allround frontoffice medewerker, backofficemedewerker, applicatie- / gegevensbeheerder |
|
|
Wet justitiële documentatie |
||
25. |
aanvraag inlichtingen uit de registers justitiële documentatiedienst en de politieadministratie |
backofficemedewerker
|
|
|
Burgerlijk Wetboek |
||
26. |
benoeming van (buitengewoon) ambtenaar burgerlijke stand (Boek 1, artikel 16) |
teammanager, coördinator
|
coördinator alleen bij afwezigheid van teammanager |
27 |
aanwijzen van een ‘huis der gemeente’ (Boek 1, artikel 63) |
teammanager |
|
|
Kieswet |
||
28. |
verstrekken van inlichtingen uit het Kiezersregister (artikel D 4) |
backofficemedewerker, applicatie- / gegevensbeheerder, coördinator
|
|
29. |
in behandeling nemen van aanvragen en verstrekken van vervangende stempassen (artikel J 8) |
||
30. |
in behandeling nemen van aanvragen en verstrekken van volmachten (artikel L 8) |
||
31. |
in behandeling nemen van aanvragen en verstrekken van kiezerspassen (artikel K 3) |
||
32. |
in behandeling nemen en ondertekenen van de af te leggen ondersteuningsverklaringen voor politieke groeperingen (artikel H 4) |
||
33. |
in behandeling nemen van verzoekschrift model Y32, waarbij EU-onderdanen de keuze maken om bij de gemeente hun stem uit te brengen (artikel Y 32) |
||
34. |
benoemen van de leden en plaatsvervangende leden van elk stembureau (artikel E4, eerste lid) |
teammanager, coördinator
|
coördinator alleen bij afwezigheid van teammanager |
35. |
aanwijzen stemlokaal (artikel J4, eerste lid) |
|
TEAM VERGUNNINGVERLENING, HANDHAVING EN VEILIGHEID |
||
nr. |
Bevoegdheid |
verleend aan
|
voorwaarden en beperkingen |
|
Algemene plaatselijke verordening |
||
1. |
vaststellen aanvraagformulieren voor ontheffingen en vergunningen |
regisseur vergunningen/klantbegeleider |
|
2. |
beslissen op aanvragen om vergunning |
regisseur vergunningen/klantbegeleider |
|
3. |
accepteren melding kleine evenementen |
administratief medewerker
|
|
4. |
beslissen op aanvragen vergunning voor inzamelen kleding |
medewerker Apv & bijzondere wetten |
|
5. |
beslissen op aanvragen standplaatsvergunning |
medewerker Apv & bijzondere wetten |
conform standplaatsenbeleid |
6. |
ontheffing verbranden snoeihout |
administratief medewerker |
|
7. |
beslissen op aanvragen kapvergunning |
regisseur vergunningen/klantbegeleider |
|
8. |
beslissen op aanvragen standplaatsvergunning weekmarkten |
medewerker Apv & bijzondere wetten
|
|
9. |
opleggen aanlijngebod of muilkorfgebod gevaarlijke honden (artikel 2:59) |
teammanager
|
|
|
Drank- en Horecawet |
||
10. |
beslissen op aanvragen om vergunning |
regisseur vergunningen/klantbegeleider |
|
|
Wet op de Kansspelen en Speelautomatenhallenverordening |
||
11. |
beslissen op aanvragen om vergunning |
regisseur vergunningen/klantbegeleider |
|
|
Besluit inrichting en gebruik niet aangewezen luchtvaartterreinen |
||
12. |
beslissen op aanvragen om verklaringen van geen bezwaar |
regisseur vergunningen/klantbegeleider |
|
|
Vuurwerkbesluit |
||
13. |
adviseren omtrent verklaringen van geen bezwaar tegen verlenen toestemming tot ontbranding brengen professioneel vuurwerk |
regisseur vergunningen/klantbegeleider
|
voor zover vuurwerk niet wordt afgestoken tijdens evenement als bedoeld in artikelen 143 en 144 Apv |
|
Wegenverkeerswet 1994 |
||
14. |
nemen van besluiten aangaande het wegverkeer, verkeersbesluiten daaronder begrepen |
teammanager
|
|
15. |
beslissen op aanvragen om ontheffing voor het houden van wedstrijden met voertuigen op de openbare weg |
vergunningverlener evenementen
|
|
16. |
beslissen op aanvragen om vergunning of ontheffing |
medewerker Apv & bijzondere wetten |
|
|
Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer |
||
17. |
aanstellen verkeersregelaar (artikel 56, eerste lid, sub b) |
vergunningverlener evenementen Medewerker evenementen |
|
|
Wet vervoer gevaarlijke stoffen |
||
18. |
beslissen op aanvragen om vergunning c.q. ontheffing |
teammanager |
|
|
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht |
||
19. |
het verrichten van alle benodigde voorbereidingshandelingen en het voeren van correspondentie tijdens en na de procedure van de aanvraag om omgevingsvergunning |
regisseur vergunningen/klantbegeleider, senior Wabo-coördinator, Wabo-coördinator
|
|
20. |
besluiten om aanvraag omgevingsvergunning niet in behandeling te nemen (artikel 2.8) |
||
21. |
Informeren inzake wettelijke aanhouding (artikelen 3.3 en 3.5) |
||
22. |
besluiten tot het aanhouden van een aanvraag (artikel 3.4) |
||
23. |
besluiten tot het verdagen van de beslissing op de aanvraag (artikel 3.9 en 3.19) |
||
24. |
het ambtshalve wijzigen of het geheel of gedeeltelijk intrekken van een omgevingsvergunning (artikelen 2.31 en 2.33) |
||
25. |
het op aanvraag wijzigen of het geheel of gedeeltelijk intrekken van een omgevingsvergunning (artikelen 2.31 en 2.33) |
||
26. |
beslissen op aanvraag omgevingsvergunning dat er sprake is van een vergunningsvrij project (artikelen 2 en 3 van bijlage II behorend bij artikel 2.3 Besluit omgevingsrecht) |
||
27. |
brief omgevingsvergunning van rechtswege (artikel 3.9) |
regisseur vergunningen/klantbegeleider, senior Wabo-coordinator, Wabo-coördinator |
|
28. |
beslissen op aanvraag omgevingsvergunning (artikelen 2.1 en 2.2) |
regisseur vergunningen/klantbegeleider, senior Wabo-coordinator, Wabo-coördinator |
|
29. |
positief beslissen op een aanvraag omgevingsvergunning die alleen de activiteit bouwen betreft |
regisseur vergunningen/klantbegeleider, senior Wabo-coördinator, Wabo-coördinator |
als de bouwsom minder is dan € 150.000,00 |
30. |
beslissing omtrent verzoek inzake afwijking (artikel 2.12, eerste lid, onderdeel a, onder 1 en 2) |
regisseur vergunningen/klantbegeleider, senior Wabo-coördinator, Wabo-coördinator |
|
31. |
beslissing omtrent verzoek inzake afwijking(artikel 2.12, tweede lid) |
||
32. |
beslissing inzake de omgevingsvergunning voor een werk, geen bouwwerk zijnde (artikel 2.11, eerste en tweede lid) |
||
33. |
beslissing op verzoek tot wijziging van verleende omgevings-vergunning, inclusief een andere tenaamstelling (artikel 3.16) |
regisseur vergunningen/klantbegeleider, senior Wabo-coordinator, Wabo-coördinator |
tenzij sprake van ingrijpende wijzigingen |
34. |
(voornemen) tot intrekken van verleende omgevingsvergunning (artikel 3.15) |
regisseur vergunningen/klantbegeleider, senior Wabo-coordinator, Wabo-coördinator |
indien daar twee jaar geen gebruik van is gemaakt |
35. |
stilleggen van de bouw (artikel 5.17) |
toezichthouder bouw- en woningtoezicht |
in geval van constructieve gebreken, in overeenstemming met constructeur bouw- en woningtoezicht |
36. |
beoordelen of wijzigingen van een bouwplan vallen binnen de verleende omgevingsvergunning voor het bouwen |
regisseur vergunningen/klantbegeleider, senior Wabo-coordinator, Wabo-coördinator |
|
37. |
geheel of gedeeltelijk intrekken van omgevingsvergunning en/of ontheffing als sanctie (artikel 5.19) |
regisseur vergunningen/klantbegeleider |
|
38. |
besluit tot het staken van het gebruik en sloop (artikel 5.17) |
regisseur vergunningen/klantbegeleider |
|
39. |
afhandelen sloopmelding |
administratief medewerker |
|
40. |
besluit tot het opleggen van een last onder dwangsom of last onder bestuursdwang tot het staken van of het treffen van een voorziening m.b.t. het bouwen, gebruik of slopen van een bouwwerk (artikelen 2.3, 5.17, 5.18, 5.24 en 5.32) |
teammanager |
|
|
Bouwbesluit |
||
41.
|
beslissen op aanvraag ontheffing (artikel 8.3, derde lid)
|
regisseur vergunningen/klantbegeleider, senior Wabo-coordinator, wabo-coördinator |
|
|
Wet Milieubeheer |
||
42. |
beslissen op aanvragen om ontheffing van het verbod afvalstoffen te verbranden (artikel 10.63) |
administratief medewerker |
|
|
Gebruiksbesluit |
||
43. |
beslissen op aanvragen omgevingsvergunning voor gebruik |
regisseur vergunningen/klantbegeleider, senior Wabo-coordinator, wabo-coördinator |
na advies brandweer |
44.
|
Beslissen op melding
|
regisseur vergunningen/klantbegeleider, senior Wabo-coordinator, wabo-coördinator |
Na advies brandweer
|
|
Verordening inzake de winkeltijden |
||
45. |
beslissen op aanvraag om ontheffing van verbod op zondagavondopenstelling (artikel 5, eerste lid) |
medewerker APV en bijzondere wetten
|
|
46. |
beslissen op verzoek om wijziging van de aangewezen koopzondagen (artikel 6) |
||
47. |
beslissen op aanvraag om ontheffing zon- en feestdagenregeling voor afzonderlijke situaties (artikel 7) |
||
|
Telecommunicatiewet en Algemene verordening ondergrondse infrastructuren gemeente Dronten |
||
48. |
beslissen op aanvraag vergunning (artikel 6, eerste lid, verordening) |
administratief medewerker
|
na advies team AR&CA
|
49. |
stellen redelijk termijn voor nemen beslissing op vergunningaanvraag (artikel 6, vierde lid, van de verordening) |
||
50. |
beslissen tot wijziging of intrekking vergunning (artikel 8, eerste lid, van de verordening) |
teammanager |
na advies team AR&CA |
51. |
nemen instemmingsbesluit (artikel 11, eerste lid, verordening |
administratief medewerker |
na advies team AR&CA
|
52. |
stellen redelijke termijn voor nemen instemmingsbesluit (artikel 11, vierde lid, verordening |
||
53. |
verbinden voorschriften en beperkingen instemmingsbesluit (artikel 13, eerste lid, verordening) |
na advies team AR&CA |
|
54. |
vaststellen (digitale)formulieren en/of registratiesysteem ( artikel 12, tweede lid, verordening) |
administratief medewerker
|
na advies team AR&CA
|
55. |
stellen nadere regels te verstrekken gegevens (artikel 12, zesde lid, van de verordening) |
||
56 |
vaststellen kosten na herstel na aanleg kabels en leidingen |
teammanager |
na advies team AR&CA |
|
Wet personenvervoer |
||
57. |
verstrekken van adviezen aan gedeputeerde staten inzake aanvragen om vergunning |
teammanager |
|
|
Project beëindiging oneigenlijk grondgebruik |
||
58. |
privaatrechtelijke besluiten |
teammanager
|
binnen de kaders van het project
|
59. |
besluiten tot alle conservatoire maatregelen en te doen wat nodig is ter voorkoming van verjaring of verlies van recht of bezit |
||
|
Wet ruimtelijke ordening |
||
60. |
aangaan planschadeovereenkomst (artikel 6.4a, eerste lid) |
teammanager |
|
|
Wet politiegegevens |
||
61. |
opvragen gegevens bij de politie in het kader van de handhaving van de openbare orde (artikel 16, eerste lid, onder 2) |
coördinator veiligheid / senior adviseur openbare orde en veiligheid |
|
|
Handhaving |
||
62. |
opleggen van last onder dwangsom |
teammanager |
tot en met een bedrag van € 50.000,00 |
63. |
opleggen van last onder bestuursdwang |
teammanager |
voor zover de kosten ten hoogste € 50.000,00 bedragen |
64. |
opschorten begunstigingstermijn (art. 5:24 en 5:32a Awb) |
teammanager |
tot en met een bedrag van € 50.000 |
65. |
opleggen last onder dwangsom t.b.v. handhaving artikel 5.6 Apv |
bijzonder opsporingsambtenaar |
uitgezonderd spoed last onder bestuursdwang, bij gebruik van vastgestelde modelbrief en conform Beleidsnotitie parkeerexcessen |
66. |
horen van zienswijzen aangaande voornemens tot opleggen van dwangsommen of besluiten tot bestuursdwang |
juridisch medewerker VHV |
|
67. |
beslissen op verzoek om handhaving |
teammanager |
|
68. |
intrekken last onder dwangsom |
teammanager |
dwangsommen tot in totaal maximaal € 50.000,00 per beschikking |
69. |
besluiten te nemen in het kader van de invordering van dwangsommen en de kosten van de toepassing van bestuursdwang |
juridisch medewerker VHV |
|
70. |
besluiten tot het meevoeren en opslaan van zaken zoals bedoeld in artikel 5:29 Awb |
teammanager |
|
71. |
het ondertekenen van een procesverbaal van meevoeren en opslaan van zaken (inbeslagname) |
teammanager |
tot een totale kostenpost van € 50.000,00 |
|
Telecommunicatiewet en Algemene verordening ondergrondse infrastructuren gemeente Dronten |
||
72. |
stilleggen van de werkzaamheden (artikel 19 van de verordening) |
toezichthouder |
|
|
Toezicht |
||
73. |
aanwijzing toezichthouders bij of krachtens wettelijk voorschrift |
teammanager |
aan te wijzen medewerker dient volledig gekwalificeerd te zijn conform wettelijk voorschrift |
VAKGEBIED SOCIAAL DOMEIN
nr. |
Bevoegdheid |
verleend aan |
voorwaarden en beperkingen |
|
Leerplichtwet |
||
1. |
besluiten omtrent vervangende leerplicht |
leerplichtambtenaar/RMC-consulent |
|
2. |
besluiten omtrent vervangende leerplicht laatste schooljaar |
leerplichtambtenaar/RMC-consulent |
|
3. |
toezicht op handhaving van de leerplicht |
|
|
4. |
beslissen op verzoek om vrijstelling voor het volgen van ander onderwijs |
leerplichtambtenaar/RMC-consulent
|
|
|
Verordening leerlingenvervoer gemeente Dronten |
||
5. |
Afdoen van aanvragen leerlingenvervoer (verlenen, weigeren, intrekken, herzien, verrekenen, terugvorderen, verlengen van de beslistermijn, geven van hersteltermijn, buiten behandeling laten, vaststellen aanvraagformulier). |
beleidsmedewerker MO, teammanager, consulent leerlingenvervoer |
|
|
Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen |
||
6. |
afgeven van een beschikking op aanvraag tot exploitatie van een kindercentrum of gastouderbureau of voorziening voor gastouderopvang (artikel 1.46) |
(junior) beleidsmedewerker MO
|
|
7. |
doorvoeren van een wijziging in het register kinderopvang en mededeling daarvan aan de houder van het kindercentrum of gastouderbureau (artikel 1.47) |
||
8. |
geven van een schriftelijke aanwijzing aan houders van een kindercentrum of gastouderbureau of voorziening voor gastouderopvang die de voorschriften niet of onvoldoende naleven (artikel 1.65) |
||
9. |
afgeven van een beschikking op aanvraag tot exploitatie van een peuterspeelzaal (artikel 2.3) |
||
10. |
doorvoeren van een wijziging in het register peuterspeelzaalwerk en mededeling daarvan aan de houder van de peuterspeelzaal (artikel 2.4) |
||
11. |
geven van een schriftelijke aanwijzing aan houders van een peuterspeelzaal die de voorschriften niet of onvoldoende naleven (artikel 2.23) |
(junior) beleidsmedewerker MO
|
|
|
Besluit registers kinderopvang, buitenlandse kinderopvang en peuterspeelzaalwerk |
||
12. |
verwijderen van een peuterspeelzaal uit het landelijk register peuterspeelzaalwerk (art. 14) |
(junior) beleidsmedewerker MO
|
|
13. |
verwijderen van een kinderopvangvoorziening uit het landelijk register kinderopvang (art. 8) |
||
|
Algemene subsidieverordening |
||
14.
|
afdoen van subsidies (verlenen, weigeren, intrekken, vaststellen, verrekenen en terugvorderen) |
(junior)beleidsmedewerker MO, teammanager |
subsidie tot en met € 5.000,00, na afstemming met de portefeuillehouder. |
teammanager |
subsidie hoger dan € 5.000,00 tot en met € 50.000,00, mits portefeuillehouder aantoonbaar heeft ingestemd met het subsidie- besluit |
||
15.
|
stellen van een termijn voor:
|
(junior)beleidsmedewerker MO
|
|
16. |
buiten behandeling stellen van een aanvraag |
||
17. |
verlenen van uitstel van de verplichting om voor een bepaalde datum rekening en verantwoording af te leggen |
||
18. |
verlengen of opschorten van een beslistermijn |
||
19. |
vaststellen van een aanvraagformulier |
||
|
Jeugdwet / Uitvoeringsbesluit Jeugdwet |
||
20. |
verstrekken van een afschrift van de in ESAR geregistreerde gegevens aan de wettelijk vertegenwoordiger van de geregistreerde jongere |
beleidsmedewerker MO
|
|
21. |
verlenen van toestemming aan (provinciale) organisaties die toe willen treden tot het ESAR convenant |
||
22. |
vertegenwoordigen van de gemeente in de gebruikersvereniging MULTIsignaal |
||
23. |
verzoek tot onderzoek bij de Raad voor de Kinderbescherming |
medewerker Samen Veilig Midden Nederland , medewerker Veilig Thuis Flevoland gedragsdeskundige (in dienst van de GGD of de gemeente Dronten) |
Indien op grond van het Handboek ‘Dronter Koers’ een maatregel tot gezag noodzakelijk wordt geacht; e.e.a. op basis van de in de Beleidsregels jeugdhulp gestelde toets rond veiligheid |
|
Verordening jeugdhulp gemeente Dronten |
||
24. |
inzetten jeugdhulp na verwijzing (artikel 3, eerste lid) |
gids jeugd , gedragsdeskundige in dienst van de gemeente Dronten, juridisch kwaliteitsmedewerker
|
Conform de Verordening jeugdhulp gemeente Dronten , de Verordening Wmo 2015, de beleidsregels, het Beleidsplan Transities Sociaal Domein en het Handboek ‘Dronter Koers’.
|
25. |
in ontvangst nemen verwijzing naar individuele voorzieningen (artikel 3, tweede lid) |
||
26. |
beslissen omtrent individuele voorziening (verlenen en afwijzen)( artikel 3, derde lid) |
||
27. |
verzamelen gegevens ter voorbereiding van het gesprek als bedoeld in artikel 6 (artikel 5, eerste lid) |
||
28. |
in ontvangst nemen van gegevens en bescheiden nodig voor het onderzoek (artikel 5, tweede lid) |
||
29. |
beslissen over afzien van de voorbereiding van het gesprek als bedoeld in artikel 6 (artikel 5, derde lid) |
||
30. |
voeren van het onderzoek in een gesprek als bedoeld in artikel 6 (artikel 6, eerste lid) |
||
31. |
beslissen over afzien van het gesprek (artikel 6, vierde lid) |
||
32. |
toekennen individuele voorziening (artikel 9) |
||
33 |
ondertekenen van het routeplan |
||
34. |
verstrekken van een pgb (artikel 11, eerste lid) |
||
35. |
intrekken of herzien besluit aangaande individuele voorziening (artikel 12, tweede lid) |
gids jeugd, juridisch kwaliteitsmedewerker
|
|
36. |
beslissen tot terugvordering van de geldswaarde van de ten onrechte genoten individuele voorziening (artikel 12, derde lid) |
||
37. |
onderzoeken van de besteding pgb (artikel 12, vijfde lid) |
handhaver
|
|
38. |
wijzen op mogelijkheid van bijstand door een onafhankelijk vertrouwenspersoon (artikel 14, tweede lid) |
gids jeugd, juridisch kwaliteitsmedewerker
|
|
39. |
aangaan maatwerkovereenkomst met niet gecontracteerde partijen |
beleidsmedewerker jeugdhulp, juridisch kwaliteitsmedewerker. gids jeugd, gedragskundige |
tot een bedrag van € 25.000
|
|
Jeugdwet / Wet maatschappelijke ondersteuning |
||
40. |
inzetten van hulp in geval van crisis |
medewerker Veilig Thuis Flevoland, juridisch kwaliteitsmedewerker, gids jeugd, gids Wmo
|
Op basis van regionale afspraken. Veilig Thuis dient direct hulp te kunnen inzetten bij crisis en heeft de verplichting dit z.s.m. bij de gemeente te melden waarna achteraf een beschikking wordt vastgesteld. |
41. |
bieden van opvang en beschermd wonen aan personen ouder dan 18 jaar |
college en burgemeester van de gemeente Almere
|
conform hetgeen is vastgelegd in het Mandaat opvang en beschermd wonen Flevoland 2015. |
42 |
gesloten plaatsing in vrijwillig kader |
juridisch kwaliteitsmedewerker |
|
|
Privaatrechtelijke overeenkomsten |
||
43. |
aangaan, (gedeeltelijk) beëindigen en verlengen van huur- en gebruiksovereenkomsten voor sportvelden en gemeentelijke gebouwen gerelateerd aan sport, welzijn en onderwijs |
beleidsmedewerker MO
|
met instemming van betrokken portefeuillehouder en budgethouder
|
|
Wet gemeentelijke schuldhulpverlening |
||
44. |
beslissen tot toelating gemeentelijke schuldhulpverlening |
Maatschappelijke Dienstverlening Flevoland |
conform Beleidsplan schuldhulpverlening Dronten 2012-2016 |
|
Wet Kinderopvang |
||
45. |
afgeven van een beschikking op een aanvraag tot exploitatie van een kindercentrum of gastouderbureau of voorziening voor gastouderopvang (artikel 1.46) |
(junior) beleidsmedewerker MO,
|
|
46. |
doorvoeren van een wijziging in het landelijk register kinderopvang (artikel 1.47/1.47a) |
(junior) beleidsmedewerker MO
|
|
47. |
geven van een schriftelijke aanwijzing aan houders van een kindercentrum of gastouderbureau of voorziening voor gastouderopvang die de voorschriften niet of onvoldoende naleven (artikel 1.65) |
||
|
Besluit landelijk register kinderopvang en register buitenlandse kinderopvang |
||
48. |
verwijderen van een kinderopvangvoorziening uit het landelijk register kinderopvang (art. 8) |
(junior) beleidsmedewerker MO,
|
|
|
Algemeen |
||
49. |
opvragen van medische adviezen |
juridisch kwaliteitsmedewerker, gids WMO, Gids P-wet, re-integratieconsulent, medewerker bijzondere regelingen,, |
|
50. |
aangifte belastingen en premies |
teammanager ondersteuning |
|
51. |
aanleveren van betalingen aan het team Financiën, planning en control vanuit BUIG, Participatiebudget, minimaregelingen, bijzondere bijstand en Wmo |
administrateur, applicatiebeheerder, teammanager ondersteuning |
|
52.
|
het aanleveren van kasvoorschotten tot een bedrag van € 100,00 aan het team Financiën, planning en control |
administrateur, applicatiebeheerder, medewerker uitkeringsadministratie |
|
53. |
(niet-)beleidsmatige aanpassingen van de handboeken Participatiewet, Wmo en Jeugdwet |
juridisch kwaliteitsmedewerker, beleidsmedewerker |
|
54. |
autoriseren van verantwoordingen aan ministerie van Sociale Zaken |
teammanager ondersteuning , |
|
|
Wet inburgering |
||
55. |
beslissen op aanvraag ontheffing inburgeringsplicht uitkeringsgerechtigde wegens psychische of lichamelijke belemmering, dan wel een verstandelijke handicap (artikel 6, eerste lid) |
juridisch kwaliteitsmedewerker, beleidsmedewerker MO |
|
56. |
beslissen op aanvraag ontheffing inburgeringsplicht uitkeringsgerechtigde wegens de onmogelijkheid het inburgeringsexamen te behalen (artikel 31, tweede lid, sub c) |
juridisch kwaliteitsmedewerker, beleidsmedewerker MO |
|
57. |
vaststellen inburgeringsvoorziening uitkeringsgerechtigde |
||
58. |
beslissen omtrent verlenging termijn waarbinnen uitkeringsgerechtigde inburgeringsexamen gehaald moet hebben |
juridisch kwaliteitsmedewerker, |
|
59. |
beslissen op aanvraag ontheffing inburgeringsplicht niet-uitkeringsgerechtigde wegens psychische of lichamelijke belemmering, dan wel een verstandelijke handicap (artikel 6, eerste lid) |
beleidsmedewerker MO, juridisch kwaliteitsmedwerker
|
|
60. |
beslissen op aanvraag ontheffing inburgeringsplicht niet-uitkeringsgerechtigde wegens de onmogelijkheid het inburgeringsexamen te behalen (artikel 31, tweede lid, sub c) |
||
|
|
||
61. |
beslissing op aanvraag ontheffing inburgeringsplicht niet-uitkeringsgerechtigde wegens het reeds voldoende ingeburgerd zijn (artikel 6, tweede lid, jo. Artikel 2.8a, eerste lid van het Besluit inburgering) |
||
62. |
vaststellen inburgeringsvoorziening niet-uitkeringsgerechtigde |
||
63. |
vaststellen datum waarbinnen niet-uitkeringsgerechtigde inburgeringsexamen gehaald moet hebben |
beleidsmedewerker MO, juridisch kwaliteitsmedewerker |
|
64. |
beslissen omtrent ontheffing inburgeringsplicht |
gids P-wet, juridisch kwaliteitsmedewerker |
|
65. |
opleggen bestuurlijke boete |
juridisch kwaliteitsmedewerker, inkomensconsulent |
Boeteoplegging vindt niet plaats door dezelfde persoon die van de overtreding een rapport of proces-verbaal heeft opgemaakt. |
|
Participatiewet en de op deze wet gebaseerde verordeningen |
||
66. |
verstrekkingen, wijzigingen, herzieningen, beëindigingen en buiten behandeling laten van uitkering uitkeringen, inclusief de uitkeringen als bedoeld in de Verordening individuele inkomenstoeslag en de Verordening individuele studietoeslag. |
juridisch kwaliteitsmedewerker, inkomensconsulent, medewerker bijzondere regelingen |
|
67. |
uitvoering van de Partcipatiewet betreffende de algemene bijstand aan personen die de pensioengerechtigde leeftijd hebben bereikt die in de gemeente Dronten woonachtig zijn of die zich als adreslozen in de gemeente bevinden. Het mandaat strekt zich tevens uit tot:
|
Raad van Bestuur van de SVB; ondermandaat aan ondergeschikten van de Raad van Bestuur van de SVB |
mandaat Raad van Bestuur SVB aangenomen in Regeling mandaatverstrekking, machtiging en volmachtverlening aan de SVB |
68. |
Re-integratieactiviteiten, inclusief het ondertekenen van plan van aanpak, taalplan, en tegenprestatie |
juridisch kwaliteitsmedewerker, re-integratieconsulent |
|
69. |
opvragen offerte en inkoop individueel maatwerktraject scholing, werkervaringsplaats, individuele (job)coaching |
re-integratieconsulenten, gids P-wet |
|
70. |
vaststellen r-integratievoorziening uitkeringsgerechtigde (kinderopvang, reiskosten, noodzakelijke maatwerkvoorziening) |
re-integratieconsulenten, gids P-wet |
|
71. |
verstrekken voorschotten |
juridisch kwaliteitsmedewerker, inkomensconsulent, medewerker bijzondere regelingen |
|
72. |
terugvorderen en incasso van teveel verstrekte uitkering, verhaal op derden |
juridisch kwaliteitsmedewerker, medewerker bijzondere regelingen, medewerker incasso en debiteuren |
|
73. |
opschorting van de uitkering en het geven van een hersteltermijn |
juridisch kwaliteitsmedewerker, inkomensconsulent, medewerker bijzondere regelingen, handhaver |
|
74. |
afstemming van de uitkering op grond van de Participatiewet en de Afstemmingsverordening |
juridisch kwaliteitsmedewerker |
|
75. |
toezicht op de naleving |
handhaver |
|
76. |
opleggen bestuurlijke boete |
juridisch kwaliteitsmedewerker |
Boeteoplegging vindt niet plaats door dezelfde persoon die van de overtreding een rapport of proces-verbaal heeft opgemaakt. |
77. |
opdragen van een tegenprestatie |
juridisch kwaliteitsmedewerker, re-integratieconsulent, gids P-wet |
|
78. |
beslissen over loonkostensubsidies (verlenen, weigeren, intrekken, vaststellen, verrekenen en terugvorderen) aan werkgevers |
juridisch kwaliteitsmedewerker, re-integratieconsulent, gids P-wet |
|
|
BBZ 2004 |
||
79. |
verstrekkingen, wijzigingen, herzieningen, beëindigingen en buiten behandeling laten van uitkeringen |
juridisch kwaliteitsmedewerker, medewerker ZLF |
mandaat medewerkers Zelfstandigenloket Flevoland aangenomen in bestuursovereenkomst
|
80. |
verstrekken voorschotten |
||
81. |
terugvordering en incasso van teveel verstrekte uitkering |
||
82. |
opschorting uitkering en het geven van een hersteltermijn |
||
|
Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) en Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) en de op deze wet gebaseerde verordeningen |
||
83. |
verstrekken, wijzigen, herzien, beëindigen en buiten behandeling stellen van uitkering |
juridisch kwaliteitsmedewerker, inkomensconsulent, medewerker incasso en debiteuren, medewerkers ZLF |
mandaat medewerkers Zelfstandigenloket Flevoland (ZLF) aangenomen in bestuursovereenkomst
|
84. |
verstrekken van voorschotten |
||
85. |
terugvordering en incasso teveel verstrekte uitkering |
||
86. |
afstemming van de uitkering op grond van wet en de Afstemmingsverordening |
juridisch kwaliteitsmedewerker |
|
87. |
opschorting van de uitkering en het geven van een hersteltermijn ex artikel 17, eerste en tweede lid, van beide wetten |
juridisch kwaliteitsmedewerker, inkomensconsulent, medewerkers ZLF, handhaver |
mandaat medewerkers Zelfstandigenloket Flevoland (ZLF) aangenomen in bestuurs-overeenkomst |
88. |
toezicht op de naleving |
handhaver |
|
89. |
opleggen bestuurlijke boete |
juridisch kwaliteitsmedewerker |
Boeteoplegging vindt niet plaats door dezelfde persoon die van de overtreding een rapport of proces-verbaal heeft opgemaakt. |
|
Minimabeleid (Beleidsregels maatschappelijke participatie en toegankelijkheid) |
||
90. |
beslissen op aanvragen |
juridische kwaliteitsmedewerker, medewerker bijzondere regelingen |
|
|
Wet maatschappelijke ondersteuning en de daarop gebaseerde besluiten en verordeningen |
||
91. |
ondertekenen van het routeplan |
juridische kwaliteitsmedewerker, gids Wmo |
|
92. |
verlenen, wijzigen, beëindigen van een maatwerkvoorziening |
||
93. |
terugvorderen van (financiële) maatwerkvoorzieningen |
juridisch kwaliteitsmedewerker, gids Wmo, administratief medewerker Wmo |
|
94 |
toezicht op naleving |
handhaver |
|
|
Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer |
||
95 |
positief beslissen op aanvraag gehandicaptenparkeerkaart |
Juridisch kwaliteitsmedewerker, front office medewerker sociaal domein |
|
96 |
negatief beslissen op aanvraag gehandicaptenparkeerkaar |
juridisch kwaliteitsmedewerker |
|
|
Verordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen |
||
97 |
beslissen op aanvragen kwijtschelding |
Gemeentelijk Belastingkantoor Lococensus-Tricijn |
conform voorwaarden als vastgelegd in de dienstverleningsovereenkomst |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl