Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Dronten houdende regels omtrent taken en bevoegdheden werkgeverscommissie (Verordening werkgeverscommissie 2019)

Geldend van 17-06-2020 t/m heden

Intitulé

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Dronten houdende regels omtrent taken en bevoegdheden werkgeverscommissie (Verordening werkgeverscommissie 2019)

De raad van de gemeente Dronten,

gelezen het voorstel van het presidium van 4 december 2019, nr. B19.002954;

gezien het advies van de raadscommissie van 4 december 2019;

gelet op artikel 83, eerste lid, de artikelen 107 tot en met 107e, artikel 156 van de Gemeentewet en afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

B E S L U I T:

Vast te stellen de volgende ‘Verordening werkgeverscommissie 2019’:

Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren, zoals die door de raad aan haar zijn gedelegeerd;

  • 2.

    Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen;

  • 3.

    De werkgeverscommissie kan de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van het griffiepersoneel mandateren aan de griffier.

Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie bestaat uit tenminste drie leden van het presidium, waarbij de voorzitter van het presidium tevens optreedt als voorzitter werkgeverscommissie en de overige twee leden door het presidium worden benoemd .

  • 2.

    De voorzitter van de raad kan in voorkomende gevallen worden uitgenodigd om in de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig te zijn en eventueel optreden als informant.

  • 3.

    Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan het presidium; het ontslag gaat in als de opvolger door het presidium is benoemd;

    • b.

      indien het lid aftreedt als lid van het presidium;

    • c.

      indien het lid aftreedt als lid van de raad;

    • d.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.

Artikel 3. Taken voorzitter

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

  • a.

    het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

  • b.

    het leiden van de vergaderingen;

  • c.

    het doen naleven van deze verordening;

  • d.

    het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie,

  • e.

    het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

Artikel 4 Ondersteuning van de commissie

De griffier of een door de werkgeverscommissie aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met het college of de secretaris afspraken over ondersteuning.

Artikel 5 Besluitvorming

  • 1.

    Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 2;

  • 2.

    Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

Artikel 6 Verslaglegging en besluitenlijst

  • 1. De commissie bepaalt op welke wijze verslag van de vergadering wordt gedaan.

  • 2. De griffier of een door de werkgeverscommissie aan te wijzen functionaris draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering.

Artikel 7 Beslotenheid van vergaderingen

  • 1.

    De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder e of f van de Wet openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden.

  • 2.

    De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of een deel daarvan geheimhouding moet worden gelegd.

  • 3.

    Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.

Artikel 8 Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.

Artikel 9 Verantwoording

De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 7, jaarlijks schriftelijk verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.

Artikel 10 Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 11 Slotbepalingen

  • 1.

    De Verordening werkgeverscommissie van 31 maart 2011 wordt ingetrokken.

  • 2.

    Dit besluit treedt in werking op de dag volgende op die van zijn bekendmaking.

  • 3.

    Dit besluit kan worden aangehaald als ‘Verordening werkgeverscommissie 2019’.

Dronten, 19 december 2019.

De raad voornoemd,

E.M. Geldorp

griffier

drs. J.P. Gebben

voorzitter

Ondertekening