Reglement burgerlijke stand 2016

Geldend van 15-10-2016 t/m heden

Intitulé

Reglement burgerlijke stand 2016

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dronten,

Gelet op het bepaalde in artikelen 1:16, 1:16a en 1:16c Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en

met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994:

BESLUIT:

het volgende Reglement burgerlijke stand 2016 vast te stellen.

Dit reglement bevat bepalingen ten aanzien van ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, de aanwijzing van locaties als gemeentehuis en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 1. Begripsbepalingen

Het reglement verstaat onder:

  • a.

    de wet: Boek 1 Burgerlijk Wetboek;

  • b.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994, Staatsblad 1994, 160;

  • c.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: de ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente als zodanig benoemd door het college van burgemeester en wethouders (artikel 16, lid 2 Boek 1 Burgerlijk Wetboek);

  • d.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente Dronten of van een andere gemeente of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is maar als zodanig is benoemd door het college (artikel 16, lid 3, Boek I Burgerlijk Wetboek);

  • e.

    gemeentehuis: alle gebouwen en de daaraan verbonden omsloten (buiten)ruimten dan wel de daarvoor in aanmerking komende vaartuigen die een ligplaats hebben aan de wal welke is aangeduid met een adres en die bij besluit van de raad, bij besluit van het college van burgemeester en wethouders dan wel bij besluit van de daartoe gemandateerde ambtenaar als zodanig zijn aangewezen;

  • f.

    rechtsfeit: onder het begrip rechtsfeit wordt in dit reglement verstaan: een huwelijk, een geregistreerd partnerschap of een omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.

Artikel 2. Benoeming van de ambtenaar van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een bij het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd. Deze periode betreft maximaal het tijdvak waarin de ambtenaar werkzaam is in gemeentedienst, specifieker de afdeling Publiekszaken;

  • 2.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd;

  • 3.

    Raadsleden kunnen maximaal voor de periode dat zij raadslid zijn van de gemeente Dronten tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand worden benoemd;

  • 4.

    Burgemeester en wethouders kunnen maximaal voor de periode dat zij hun functie als burgemeester of wethouder van de gemeente Dronten vervullen, tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand worden benoemd;

  • 5.

    Tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen voor de totstandkoming van één enkel rechtsfeit in de gemeente Dronten worden benoemd: (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand die reeds in een andere gemeente zijn benoemd en wier benoeming en beëdiging nog niet is verlopen. Verzocht kan worden om een recente verklaring te overleggen, waaruit (het voortduren van) de benoeming en beëdiging blijkt.

  • 6.

    De benoeming van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in de zin van lid 5 van dit artikel geschiedt pas nadat het bruidspaar of de partners hebben aangegeven betrokken persoon als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand te wensen. Het schriftelijk of elektronisch verzoek hiertoe geschiedt onder vermelding van de namen en het adres van het bruidspaar of de partners, de dag, het tijdstip en het adres van de locatie, uiterlijk zes weken vóór de totstandkoming van het rechtsfeit aan de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Dronten. Bij aanvraag dienen afschriften van de benoeming en beëdiging te worden overgelegd.

  • 7.

    Wanneer men benoemd is ingevolge lid 1, 2, 3, 4 of 6 van dit artikel, dient beëdiging bij de rechtbank plaats te vinden alvorens een rechtsfeit kan worden voltrokken.

  • 8.

    Benoemingen die hebben plaatsgevonden vóór de totstandkoming van dit reglement worden geëerbiedigd.

Artikel 3. Locatie

  • 1.

    Onverminderd hetgeen daarover in de wet is bepaald, verrichten de ambtenaren van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand hun wettelijke taken in het gemeentehuis;

  • 2.

    Het college wijst ten behoeve van de totstandkoming van een rechtsfeit, gemeentehuizen aan met een daarvoor permanente bestemming;

  • 3.

    Welke gemeentehuizen met een permanente bestemming ten behoeve van de totstandkoming van een rechtsfeit zijn aangewezen, blijkt uit het geldende aanwijzingsbesluit van het college;

  • 4.

    Andere locaties binnen de gemeente kunnen door het college ten behoeve van de totstandkoming van één enkel rechtsfeit worden aangewezen als gemeentehuis.

  • 5.

    Een locatie die binnen een kalenderjaar ten minste vijf maal als gemeentehuis is aangewezen voor het voltrekken van één enkel rechtsfeit, kan worden aangewezen als permanente locatie.

Artikel 4. Voorwaarden voor aanwijzing van een gemeentehuis

  • 1.

    Als gemeentehuis kunnen onder de volgende voorwaarden worden aangewezen:

    • a.

      gebouwen dan wel aan wal aangemeerde vaartuigen, waarvan de ligging is gerelateerd aan een formeel adres en waarvan het geheel geen strijd oplevert met de openbare orde of de goede zeden;

    • b.

      gebouwen en vaartuigen zoals onder a bedoeld, die voor de duur van de plechtigheid op eenvoudige wijze en openbaar toegankelijk zijn en;

    • c.

      gebouwen en vaartuigen zoals bedoeld onder a, die – mede gelet op de aanwezigheid van het aantal bruiloftsgasten - voldoen aan de bouwtechnische veiligheidseisen zoals onder meer gesteld door de brandweer.

    • d.

      locatie in de open lucht, zo lang deze valt binnen de gemeentegrenzen en traceerbaar is, bijvoorbeeld met behulp van kadastrale gegevens.

  • 2.

    Aanwijzing van een locatie tot gemeentehuis voor eenmalig gebruik geschiedt pas nadat het bruidspaar of partners een verzoek hebben ingediend voor de totstandkoming van een rechtsfeit in een locatie binnen de gemeentegrenzen anders dan bedoeld in artikel 3, tweede lid. Het schriftelijk of elektronisch verzoek tot vastlegging van het rechtsfeit evenals de aanwijzing, geschiedt onder vermelding van de namen en het adres van het bruidspaar of de partners, de dag, het tijdstip en het adres van de locatie, uiterlijk acht weken vóór de totstandkoming van het rechtsfeit aan de ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 3.

    De termijn van acht weken zoals genoemd in lid 2 kan, indien daar gewichtige redenen voor zijn, met inachtneming van de wet, worden verkort. De beslissing daarover ligt bij de ambtenaar van de burgerlijke stand;

  • 4.

    De beheerder/eigenaar van de locatie stelt de locatie voor éénmalig gebruik voor de duur van de totstandkoming van het rechtsfeit ter beschikking aan de gemeente. Hiervoor tekent de eigenaar/beheerder van de locatie de "Overeenkomst huwelijkslocatie"). De wijze van gebruik tijdens de totstandkoming van het rechtsfeit wordt bepaald door de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 5.

    De ruimte van de aan te wijzen locatie dient naar behoren te zijn ingericht. Hieronder wordt ten minste verstaan:

    • a.

      de aanwezigheid van tafel en stoelen;

    • b.

      voldoende verlichting van de ceremonieruimte;

    • c.

      de aanwezigheid van een aparte ruimte voor de ambtenaar om zich te verkleden.

  • 6.

    Aanwijzing van een locatie tot gemeentehuis leidt niet tot enige gemeentelijke verantwoordelijkheid voor de inrichting, aankleding en verzorging van de locatie, noch voor schade aan derden.

  • 7.

    Er zal bij het rechtsfeit op locatie géén bode van de gemeente Dronten aanwezig zijn. Op de locaties nemen personeel of de ceremoniemeester van het bruidspaar deze taak waar.

  • 8.

    De (buitengewoon) ambtenaar die het huwelijk gaat voltrekken is verantwoordelijk voor het meenemen van de toga en akten burgerlijke stand en het terugbrengen hiervan naar de afdeling Publiekszaken.

  • 9.

    Het niet voldoen aan de bepalingen van dit reglement kan een reden zijn om het rechtsfeit niet op de overeengekomen tijd en locatie tot stand te laten komen.

Artikel 5. Leiding

De manager van de afdeling Publiekszaken is belast met de leiding en draagt zorg voor de verdeling van de werkzaamheden van de ambtenaren van de burgerlijke stand en van de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand.

Artikel 6. Openstelling

  • 1.

    Het bureau van de burgerlijke stand is geopend op maandag tot en met vrijdag tijdens de uren waarin afdeling Publiekszaken voor het publiek is geopend. Dit geldt voor zover deze dagen geen algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen zijn in de zin van artikel 3, eerste lid van de Algemene termijnenwet of overige, door het college aan te wijzen dagen en uren. In bijzondere gevallen kan het college besluiten om van de openingstijden af te wijken;

  • 2.

    Onverminderd de bepalingen van de wet, dit reglement en de geldende overeenkomsten, kan de totstandkoming van een rechtsfeit op ieder tijdstip van de week plaatsvinden, tenzij die mogelijkheid reeds door andere belanghebbenden is vastgelegd of indien - naar het oordeel van de manager - andere belangen waaronder het belang van de gemeentelijke organisatie begrepen, voorrang genieten. Een verzoek om vastlegging van een datum en tijdstip wordt eveneens afgewezen indien er voor het moment waarop het verzoek is gericht, geen locatie is aangewezen als gemeentehuis of indien aanwijzing van een gewenste locatie als gemeentehuis redelijkerwijs niet mogelijk is of indien er geen (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand beschikbaar is;

  • 3.

    Kosteloze totstandkoming van een rechtsfeit vindt, ingevolge artikel 4 Wet rechten burgerlijke stand tweemaal op maandagochtend om 09.00uur en 09.30 uur plaats in het gemeentehuis. Het is een sober, zonder toespraak, rechtsfeit, voltrokken door de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand in bijzijn van maximaal 8 personen. Maximale tijdsduur 10 minuten. Indien er een wachtlijst van 8 weken of meer ontstaat voor de kosteloze totstandkoming van een rechtsfeit, dan wordt er voor ingezetenen van de gemeente Dronten een derde tijdstip beschikbaar gesteld. Dit tijdstip wordt in overleg met het bruidspaar vastgesteld.

  • 4.

    Op tijdig verzoek van een belanghebbende, gedaan aan het college dan wel aan de manager, zal het bureau waar de ambtenaar van de burgerlijke stand zijn werkzaamheden uitoefent, worden geopend op zaterdag, zondag of op andere dagen dat het bureau is gesloten, indien de belanghebbende genoegzaam aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende reguliere openstelling van het bureau.

Artikel 7. Vergoeding buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand

  • 1.

    De vergoeding aan buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand in de zin van artikel 2 lid 1 en lid 2 van dit reglement, vindt plaats op basis van een arbeidsrechtelijke overeenkomst. De vergoeding van de buitengewoon ambtenaren is 4 uur in schaal 8, trede 11 per rechtsfeit.

  • 2.

    Buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, in de zin van artikel 2 lid 3, 4, 5 van dit reglement hebben geen recht op bezoldiging van de gemeente Dronten.

Artikel 8. Faciliteiten tijdens het rechtsfeit in het gemeentehuis

In een aparte faciliteitenlijst worden huisregels benoemd welke gelden voor, tijdens en na het rechtsfeit in het gemeentehuis aan de Rede 1, Dronten.

Artikel 9. Slotbepalingen

  • 1.

    Dit reglement kan worden aangehaald als Reglement burgerlijke stand van Dronten 2016;

  • 2.

    Dit reglement treedt in werking op de dag nadat het is bekendgemaakt;

  • 3.

    Het reglement uit 2005 houdende bepalingen ten aanzien van de burgerlijke stand vervalt met ingang van de dag van inwerkingtreding van dit reglement.

Dronten, 27 september 2016

Het college van Dronten

R. Kool

secretaris

A. van Amerongen

locoburgemeester

Ondertekening

Toelichting op het reglement burgerlijke stand van Dronten 2016

Inleiding

Het reglement burgerlijke stand heeft betrekking op de openingstijden van het bureau van de burgerlijke stand en de momenten waarop een huwelijk kan worden gesloten, een partnerschap kan worden geregistreerd of een geregistreerd partnerschap kan worden omgezet in een huwelijk. Voorts heeft het reglement betrekking op het aanwijzen van locaties als gemeentehuis, speciaal voor het sluiten van huwelijken en het registreren van partnerschappen of het omzetten van een partnerschap in een huwelijk.

In het reglement is als begrip voor huwelijk, geregistreerd partnerschap of omzetting van een

geregistreerd partnerschap in een huwelijk, gekozen voor het begrip "rechtsfeit". Daarmee wordt de veelvuldige herhaling in de uitgebreide tekst voorkomen. Het aanwijzen van een locatie als gemeentehuis kan op verzoek van hen die een rechtsfeit wensen, plaatsvinden. Het aanwijzen is echter wél aan grenzen gebonden.

Voorts stelt het reglement voorwaarden aan de benoemingen en werkzaamheden van ambtenaren van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand. Benoeming, schorsing en ontslag van ambtenaren van de burgerlijke stand is in handen gelegd van burgemeester en wethouders (Wet van 14 oktober 1993 (Stb. 1993, nr. 555). Tevens is het college van burgemeester en wethouders het aangewezen orgaan dat regelend optreedt ten aanzien van het bureau en de ambtenaren van de burgerlijke stand. De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand blijven op grond van de wet echter zelfstandig verantwoordelijk voor de inhoud van hun werkzaamheden. De wet bepaalt voorts dat burgemeester en wethouders een reglement burgerlijke stand dienen vast te stellen.

Artikel 1. Begripsbepaling

Dit artikel beschrijft de basisbegrippen uit het reglement. Met name wordt het onderscheid tussen de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand expliciet gemaakt (artikel 16, Boek 1 Burgerlijke Wetboek).

Artikel 2. Benoeming van de ambtenaar van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaarvan de burgerlijke stand

In dit artikel wordt aangegeven voor welke periode ambtenaren van de burgerlijke stand of buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand kunnen worden benoemd. Dronten kent de mogelijkheid om een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand die reeds in een andere gemeente is benoemd en welke benoeming (en hun beëdiging) niet is verlopen, te benoemen voor het voltrekken van één enkel rechtsfeit. N.B: De Commissie voor Advies betreffende de Burgerlijke Staat en de Nationaliteit heeft in een Officiële Mededeling (OM 1/2001) geadviseerd om "in situaties waarin de ambtenaar of buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand zijn functie neerlegt of waarin zijn benoeming door tijdsverloop eindigt en betrokkene eerst op een later tijdstip opnieuw in die hoedanigheid benoemd wordt, waardoor

er sprake is van een onderbreking in de uitoefening van zijn taken, ter gelegenheid van de nieuwe benoeming betrokkene opnieuw de eed of de belofte te laten afleggen".

Artikel 3. Locatie

Dit artikel geeft aan waar de ambtenaren van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand wettelijk hun taken dienen uit te oefenen.

Een gemeentehuis waarin de totstandkoming van een rechtsfeit plaats vindt, moet een bestendig karakter dragen en bestemd zijn voor permanent gebruik. Een circustent of een kermisattractie is daarom niet geschikt om als gemeentehuis aan te wijzen, evenals een luchtballon. Algemeen wordt aangenomen dat een schip dat verankert ligt aan een kade en voor het overige voldoet aan de eisen van de wet- en regelgeving (openbaar toegankelijk, veilig, het hebben van een formeel adres etc.) als gemeentehuis kan worden aangewezen. Bijvoorbeeld het huwen in een ommuurde tuin van een (land)huis is algemeen toegestaan of aan het strand bij een horeca/kampeerterrein.

Echter is het tot stand komen van een rechtsfeit op de openbare weg, in een bos, park of

in het veld niet toegestaan. Het kan immers niet als een gemeentehuis worden aangewezen. Ook bestaat daarmee de mogelijkheid dat de bevoegdheid van de ambtenaar van de burgerlijke stand niet is te bepalen (denk daarbij aan gemeentegrensgebieden waarbij de vraag zich zou kunnen voordoen welke ambtenaar van welke gemeente bevoegd zou zijn). In dat kader gaat het om het tot stand komen van het rechtsfeit en niet om de ceremonie die daarbij doorgaans plaatsvindt. Dat betekent bijvoorbeeld dat het formele gedeelte van het tot stand komen van een rechtsfeit in een "gemeentehuis" dient plaats te vinden en het verdere, ceremoniële gedeelte van de plechtigheid op een andere locatie zoals een varende boot of in het bos kan plaatsvinden.

Artikel 3 bepaalt verder, dat een locatie als gemeentehuis kan worden aangewezen voor de

totstandkoming van één enkel rechtsfeit. Dat betekent wél dat, indien een formele plechtigheid op de dag waarop het aanwijzingsbesluit doelt, niet door kan gaan of doorgaat, de aanwijzing van de locatie als gemeentehuis vervalt. Er zal dan een nieuwe afspraak moeten worden gemaakt en een nieuw aanwijzingsbesluit moeten worden genomen.

De gemeente is alleen verantwoordelijk voor het officiële gedeelte van de huwelijksvoltrekking, waarvoor de gemeente een trouwambtenaar levert. Het reserveren van een locatie voor een huwelijk is de verantwoordelijkheid van het bruidspaar. De gemeente heeft geen verantwoordelijkheid voor eventuele schade of kosten die worden gemaakt vanwege het enkele feit dat de gemeente de locatie heeft aangewezen als gemeentehuis. De gemeente is ook niet verantwoordelijk voor de (kwaliteit, schade, schoonmaak of diefstal van de) inrichting van de locatie. Daarbij moet ook worden gedacht aan het strooien met rijst of bloemen en de aansprakelijkheidsvraag voor de gevolgen ervan als letselschade.

De ambtenaar of buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand moet het formele gedeelte van de ceremonie naar eigen inzicht kunnen inrichten.

Artikel 4. Voorwaarden voor aanwijzing van een gemeentehuis

Een rechtsfeit kan in principe slechts plaatsvinden in een gemeentehuis. Uitzonderingen daarop zijn wettelijk geregeld (bijvoorbeeld de dreiging dat één van de partners komt te overlijden, biedt de mogelijkheid om ook in een ziekenhuis het huwelijk te voltrekken of het partnerschap te registreren).

De gemeente wijst een locatie aan als gemeentehuis om daar een rechtsfeit tot stand te laten komen indien de locatie voldoet aan de eisen van veiligheid en openbaarheid. De locatiebeheerder/eigenaar is verantwoordelijk voor de veiligheid. Deze verantwoordelijkheid kan niet worden afgewenteld op de gemeente vanwege het enkele feit dat de gemeente de locatie tot gemeentehuis heeft aangewezen.

Bij veiligheid moet in casu worden gedacht aan een veilige bouwconstructie, maar ook aan

brandveiligheid en goede toegangs- en vluchtwegen. Deze eisen dienen te worden gezien in het licht van het aantal bruidsgasten en de samenstelling van de groep met bijvoorbeeld de aanwezigheid van kinderen, ouderen, rolstoelgebruikers etc.

De totstandkoming van een rechtsfeit moet volgens de wet openbaar bijgewoond kunnen worden. Dat betekent dat iedereen die dat wil in principe de plechtigheid moet kunnen bijwonen. Omdat invulling van het begrip openbaarheid tot praktische problemen kan leiden omdat onvoorzien veel personen de plechtigheid willen bijwonen of indien bezoekers mogelijk de openbare orde verstoren, kan de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand bepalen wie tot de plechtigheid wordt toegelaten.

Aanwijzen van een locatie tot gemeentehuis mag niet in strijd zijn met de openbare orde en goede zeden. Men kan dan denken aan het aanwijzen van een lijkenhuis op een begraafplaats als gemeentehuis om daar middernachtelijk een huwelijk te voltrekken.

Huwelijken, partnerschappen of de omzetting daarvan in een huwelijk mogen kerkelijk niet eerder worden ingezegend dan dat zij civielrechtelijk tot stand zijn gekomen. Het is niet verboden om gebedshuizen aan te wijzen als gemeentehuis, er mag echter geen strijd bestaan met artikel 68 Boek 1 Burgerlijk Wetboek ("geen godsdienstige plechtigheden zullen mogen plaats hebben, voordat de partijen aan de bedienaar van de eredienst, zullen hebben doen blijken, dat het huwelijk ten overstaan van de ambtenaar van de burgerlijke stand is voltrokken"). Er is dus geen belemmering om gebedshuizen die al dan niet hun functie als gebedshuis hebben verloren, aan te wijzen als gemeentehuis.

Om logistieke en organisatorische redenen dient de aanwijzing van een locatie als gemeentehuis voor de voltrekking van één enkel rechtsfeit, in relatie tot de afspraak om de totstandkoming van een rechtsfeit te regelen, tijdig (ten minste acht weken) vóór de datum schriftelijk te worden vastgelegd. Naast het aanwijzen van een locatie als gemeentehuis dient aan alle vereisten voor het aangaan van het rechtsfeit te zijn voldaan (waaronder een door de eigenaar/beheerder van de locatie ondertekende "Overeenkomst huwelijkslocatie").

Artikel 5. Leiding

De verdeling van de werkzaamheden van de ambtenaren van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand is in handen van het college. Zij wijzen ingevolge artikel 2 van het Besluit burgerlijke stand 1994 de persoon aan die is belast met de leiding. Om praktische redenen en om adequaat te kunnen reageren op veranderingen, is de manager Publiekszaken aangewezen om de verdeling van de dagelijkse werkzaamheden van de burgerlijke stand te regelen.

Artikel 6. Openstelling

In dit artikel wordt bepaald wanneer het bureau van de burgerlijke stand is geopend (een en ander is gebaseerd op het gestelde in artikel 16c, Boek 1 Burgerlijk Wetboek).

Het artikel geeft naast een bepaling voor de reguliere dagelijkse openingstijden mogelijkheden weer om het bureau op buitengewone tijden open te stellen of om de openstelling juist te beperken. De aanwijzing geschiedt door het college of door de manager Publiekszaken.

Dit geldt ook voor de tijdstippen waarop rechtsfeiten plaatsvinden.

Artikel 7. Vergoeding buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand

Het is niet de bedoeling om personen die door partijen zelf worden aangebracht om hun huwelijk te voltrekken of hun partnerschap te laten registreren dan wel om te zetten, te betalen voor hun honoraire diensten. Om duidelijkheid te scheppen in de regeling is het noodzakelijk om dit vast te leggen.

De noodzaak tot vastlegging geldt ook voor de vraag of de kosten voor het tot stand komen van een rechtsfeit niet gereduceerd kunnen worden nu partijen zelf een buitengewoon ambtenaar aanbrengen die voorts geen vergoeding krijgt voor zijn of haar diensten. Opgemerkt zij hier dat de leges met betrekking tot de totstandkoming van het rechtsfeit zijn gebaseerd op een totaal aan kosten die zijn oorsprong vindt in (de organisatie van) het totale instituut.

Artikel 8. Faciliteiten tijdens het rechtsfeit in het gemeentehuis

Gemeente Dronten heeft voorzieningen in de raadzaal ten aanzien van bijv. afspelen van muzieknummers tijdens de plechtigheden en extra’s om de wens van de bruidsparen tegemoet te komen.

In de bijlage (Faciliteren huwelijksplechtigheden) worden deze voorzieningen benoemd.