Regeling vervallen per 01-01-2012

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2011

Geldend van 01-01-2011 t/m 31-12-2011

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2011

De raad van de gemeente Dronten,

gelezen het voorstel van het College van burgemeester en wethouders van 9 november 2010, No. B010.001266

gelet op de artikelen 156, tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

gezien het advies van de raadscommissie van 2 december 2010;

besluit vast te stellen de volgende verordening:

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2011(Legesverordening 2011).

Geconsolideerde tekst van de regeling

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

De verordening verstaat onder:

  • a.

    “dag": de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    "week": een aaneengesloten perioden van zeven dagen;

  • c.

    "maand": het tijdvak dat loopt van (n-1)e dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    "jaar": het tijdvak dat loopt van de (n-1)e dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    "kalenderjaar": de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2. Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3. Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4. Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor;

  • a.

    het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen;

  • b.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening. (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • c.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

Artikel 5. Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel;

  • 2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6. Wijze van heffing

De leges worden geheven door een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7. Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. Bij betaling van leges, welke worden geheven bij wege van mondelinge kennisgeving, als bedoeld in artikel 6, wordt een gedagtekend bewijs van betaling uitgereikt.

  • 3. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8. Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9. Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10. Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening in de loop van het kalenderjaar, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde regelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      Hoofdstuk 1, onderdeel 1.1.9 (akten burgerlijke stand);

    • 2.

      Hoofdstuk 2, (reisdocumenten);

    • 3.

      Hoofdstuk 3, (rijbewijzen);

    • 4.

      Hoofdstuk 4, onderdeel 1.4.5 (verstrekking uit gemeentelijke basisadministratie

      persoonsgegevens);

    • 5.

      Hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming

      persoonsgegevens);

    • 6.

      Hoofdstuk 9, onderdeel 1.9.1 (verklaring omtrent het gedrag;

    • 7.

      Hoofdstuk 16, (kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van de verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11. Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12. Inwerkingtreding, overgangsrecht en citeertitel

1.De artikelen en tarieventabel van de Verordening op de heffing en de

invordering van leges 2010 van 17 december 2009, vervallen met

ingang 1 januari 2011, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op

de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

2.In afwijking in zoverre van het eerste lid vervallen hoofdstuk 5

(bouwgerelateerde leges) en de onderdelen 12.3 t/m 12.3.2

(kapvergunning als bedoeld in artikel 4.11 van de Algemene plaatselijke

verordening) van de tarieventabel behorende bij de in het eerste lid

genoemde verordening op het tijdstip dat de Wet algemene bepalingen

omgevingsrecht (Staatsblad 2008, 496) en het dan tot wet verheven

wetsvoorstel Invoeringswet Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

(Kamerstukken 31953) in werking treden, met dien verstande dat:

dit hoofdstuk en deze onderdelen van toepassing blijven op de

belastbare feiten:

  • 1.

    die zich hebben voorgedaan voor bedoeld tijdstip;

  • 2.

    waarop de wettelijke voorschriften zoals deze luidden voor

inwerkingtreding van deze wetten, nog moeten worden toegepast.

3.Indien de datum van inwerkingtreding van titel 1 van de tarieventabel

behorende bij deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid,

opgenomen datum van ingang van de heffing, blijven de op grond van

het eerste lid vervallen bepalingen gelden voor de in de tussenliggende

periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de

leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

4.De op artikel 10 van de in het eerste lid genoemde verordening

gebaseerde regels van het college worden geacht mede gebaseerd te

zijn op artikel 11 van deze verordening.

Artikel 13 Inwerkingtreding

1.Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van

de bekendmaking.

  • 2.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2011.

  • 3.

    In afwijking in zoverre van het eerste en tweede lid, treedt titel 2 van de bij

deze verordening behorende tarieventabel in werking op het tijdstip waarop de

Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Staatsblad 2008, 496) in werking

treedt en het dan tot wet verheven wetsvoorstel Invoeringswet Wet algemene

bepalingen omgevingsrecht (Kamerstukken 31953) in werking treden. De datum

waarop dit tijdstip valt is tevens de datum van ingang van de heffing voor die

titel.

Dronten, 16 december 2010

de raad van Dronten,

D.Petrusma mr. A.B.L. de Jonge

griffier voorzitter

Tarieventabel 2011, behorende bij de Legesverordening 2011

Indeling tarieventabel

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie

Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 16 Kansspelen

Hoofdstuk 17 Telecommunicatie

Hoofdstuk 18 Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 19 Diversen

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraag

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 4 Vermindering

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

Hoofdstuk 9 Sloopmelding

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

1.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap of het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk in één van de aangewezen trouwruimten op de locatie De Rede 1 te Dronten op:

1.1.1.1

maandag tussen 09.00 en 09.30

0,00

1.1.1.2

maandag tussen 10.00 en 17.00 uur en dinsdag tot en met donderdag

tussen 09.00 en 17.00 uur

199,00

1.1.1.3

vrijdag tussen 09.00 en 17.00 uur

210,50

1.1.1.4

zaterdag tussen 09.00 en 17.00 uur

409,00

1.1.1.5

indien omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk zonder plechtigheid plaats heeft

0,00

1.1.2

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk, registratie van een partnerschap of het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk, indien daarbij gebruik wordt gemaakt van een andere door de gemeente hiertoe aangewezen locatie op:

1.1.2.1

maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 17.00 uur

496,50

1.1.2.2

zaterdag tussen 09.00 en 17.00 uur

€ 

700,50

1.1.3

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap of het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk welke plaats vindt in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek op:

1.1.3.1

maandag tot en met donderdag tussen 09.00 en 17.00 uur

199,00

1.1.3.2

vrijdag tussen 09.00 en 17.00 uur

210,50

1.1.3.3

zaterdag tussen 09.00 en 17.00

409,00

1.1.4

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

1.1.4.1

een trouwboekje of partnerschapboekje in een normale uitvoering of een duplicaat daarvan

18,00

1.1.4.2

een trouwboekje of partnerschapboekje in een luxe uitvoering of een duplicaat daarvan

29,50

1.1.5

Het tarief bedraagt voor:

1.1.5.1

het kalligraferen van het trouw- of partnerschapboekje

15,00

1.1.5.2

het kalligraferen van het trouw- of partnerschapboekje, per getuige

2,50

1.1.5.3

het op gekalligrafeerde wijze bijschrijven van kinderen in een trouw- of

partnerschapboekje, per kind

9,00

1.1.5.4

een kindergetuigschrift, per kind

6,00

1.1.6

Getuigen van de gemeente, per getuige

32,00

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

1.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.2.1.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor

vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

52,10

1.2.1.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal

bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1

(zakenpaspoort)

58,20

1.2.1.3

tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon

die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als

Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

52,10

1.2.1.4

tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in

1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe

reisdocument

9,20

1.2.1.5

tot het bijschrijven van een kind door middel van een bijschrijvingssticker

in een al uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en

1.2.1.3

€ 

21,50

1.2.1.6

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan

personen in de leeftijd tot en met dertien jaar

9,20

1.2.1.7

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan

personen in de leeftijd van veertien jaar en ouder

43,85

1.2.2

De tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.6 en 1.2.1.7 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

45,00

1.2.3

Het tarief genoemd in 1.2.2 wordt bij een gecombineerde spoedlevering

van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 en

het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 1.2.1.4, slechts

één keer per reisdocument berekend.

1.2.4

Het tarief genoemd in onderdeel 1.2.1.5 wordt bij een spoedlevering

vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingssticker van

21,40

1.2.5

Het in behandeling nemen van een aanvraag en het verstrekken van een

reisdocument indien de aanvrager reeds eerder een reisdocument (zoals

genoemd onder 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 en 1.2.1.7) werd verstrekt, welk

document bij de aanvraag niet kan worden overlegd, worden de leges

verhoogd met

28,75

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

43,60

1.3.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering

vermeerderd met

33,75

1.3.3

Het in behandeling nemen van een aanvraag en het verstrekken van een rijbewijs indien de aanvrager reeds eerder een werd verstrekt, welk

document bij de aanvraag niet kan worden overgelegd, worden de leges verhoogd met

28,75

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie

persoonsgegevens

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvaag:

1.4.2.1

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

a.per uittreksel;

8,25

b.per uittreksel internationaal

8,25

c.per inlichting

8,25

d.betrekking hebbende op een persoonslijst per verstrekking

11,70

1.4.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvaag:

1.4.3.1

voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier

12,50

1.4.3.2

voor het vervaardigen van een bevolkingsstatistiek, voor ieder daaraan besteed kwartier

12,50

1.4.3.3

voor het in behandeling nemen van een aanvraag: massaal geselecteerde inlichtingen met behulp van het geautomatiseerde bestand: voor het maken van selecties uit het geautomatiseerde bevolkingsbestand, inclusief de levering daarvan, per besteed kwartier

31,80

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister (gereserveerd)

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegeven (gereserveerd)

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

1.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.7.1.1

een afschrift van de beleidsbegroting voor zover voorradig

31,50

1.7.1.2

een afschrift van de beheersbegroting voor zover voorradig

31,50

1.7.1.3

een afschrift van de gemeenterekening voor zover voorradig

31,50

1.7.1.4

de stukken genoemd onder 1.7.1.1 tot en met 1.7.1.3 voor zover niet meer voorradig, per pagina

0,35

1.7.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.7.2.1

een afschrift van de stukken behorende bij een raads- en

commissievergadering voor zover deze stukken aan de raads- of

commissieleden worden toegezonden ter voorbereiding van een openbare vergadering, per pagina

1,20

1.7.2.2

de stukken bedoeld onder 1.7.2.1 voor zover toezending daarvan bij

abonnement is overeengekomen voor een kalenderjaar

108,50

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie (gereserveerd)

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

1.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.9.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag

30,05

1.9.2

tot het verkrijgen van een attestatie de vita

8,25

1.9.3

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

8,25

1.9.4

tot het waarmerken van kopieën

8,25

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief (gereserveerd)

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet (gereserveerd)

Hoofdstuk 12 Leegstandswet (gereserveerd)

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie (gereserveerd)

Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen

1.14

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

1.14.1

een standplaatsvergunning als bedoeld in artikel 2.1 van de

Marktverordening 1999 (individuele vergunning)

190,00

1.14.2

Overschrijving van de standplaatsvergunning op naam van een ander als bedoeld in artikel 2.8 van de Marktverordening 1999

95,00

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

1.15

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.15.1

voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het

Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet

126,00

Hoofdstuk 16 Kansspelen

1.16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoel in artikel 30b van de Wet op de Kansspelen:

1.16.1.1

voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat

56,50

1.16.1.2

1.16.1.3

voor een periode van twaalf maanden indien de vergunning voor twee of meer speelautomaten geldt, ten hoogste,

vermeerderd met het product van het aantal speelautomaten, waarvoor de vergunning geldt, en een bedrag van ten hoogste

22,50

34,00

1.16.1.4

Het eerste lid is van overeenkomstige toepassing, indien de vergunning geldt voor een tijdvak, korter dan 12 maanden of langer dan 12 maanden doch ten hoogste vier jaar, met dien verstande dat de in het eerste lid bedoelde maximumbedragen naar evenredigheid van het verschil in looptijd van de vergunning verlaagd onderscheidenlijk verhoogd worden.

1.16.1.5

Het eerste lid is van overeenkomstige toepassing, indien de vergunning geldt voor een tijdvak van meer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd, met dien verstande dat voor de toepassing van onderdeel 1.16.1.1 in plaats van € 56,50 een bedrag van € 226,50 en voor de toepassing van onderdeel 1.16.1.2 in plaats van € 22,50 een bedrag van € 90,50 en voor toepassing van onderdeel 1.16.1.3 in plaats € 34,00 een bedrag van € 136,00 geldt.

Hoofdstuk 17 Kinderopvang (gereserveerd)

Hoofdstuk 18 Telecommunicatie

1.18.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid van de Telecommunicatiewet

117,00

1.18.1.1

vermeerderd per strekkende meter van het toegewezen tracé in door de gemeente beheerde of in eigendom zijnde grond met

1,42

1.18.1.2

indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met

407,50

1.18.1.3

indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

1.18.2

Indien een begroting als bedoeld in 1.18.1.3 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

1.18.3

Het tarief bedoeld in onderdeel 1.18.1.2 wordt verminderd met de van de melder verkregen of te verkrijgen privaatrechtelijke vergoeding voor beheerskosten i.v.m. werkzaamheden, met dien verstande dat de uitkomst van de vermindering niet minder dan nihil kan bedragen

Hoofdstuk 19 Verkeer en Vervoer

1.19

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.19.1

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

0,00

1.19.2

tot het verkrijgen van een ontheffing ingevolge:

-de Wegenverkeerswet 1994

35,70

-het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

35,70

Hoofdstuk 20 Diversen

1.20.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.20.1.1

tot het verkrijgen van een vergunning of daarmee vergelijkbare

beschikking als bedoeld in artikel 2:29, tweede lid (sluitingstijd) van de Algemene plaatselijke verordening

a.geldig voor ten hoogste: één dag

35,70

b.geldig voor ten hoogste: één week

46,50

c.geldig voor ten hoogste: één maand

66,00

d.voor meerdere achtereenvolgende maanden of gedeelten van

maanden, per maand of een dergelijk gedeelte

66,00

met een maximum van

393,50

1.20.1.2

om vergunning of daarmee vergelijkbare beschikking als bedoeld in de Afvalstoffenverordening

115,80

1.20.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.20.2.1

al dan niet gewaarmerkte afschriften of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen,

1.20.2.1.1

per pagina in A4-formaat in zwart-wit

1,20

1.20.2.1.2

per pagina in A3-formaat in zwart-wit

1,70

1.20.2.1.3

per pagina in A4-formaat in kleur

2,35

1.20.2.1.4

per pagina in A4-formaat in kleur

2,85

1.20.2.2

kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in het onderdeel 1.19.2.1 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk, in zwart-wit

6,00

1.20.2.3

kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in het onderdeel 1.19.2.1 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk, in kleur

7,50

1.20.2.4

een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

35,70

1.20.2.5

stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

6,35

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

2.1.1.1

aanlegkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.2

bouwkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.3

Bij de opgave van de bouwkosten wordt uitgegaan van de kosten van nieuwe materialen en uitvoering van het werk door derden.

2.1.1.4

Bij het achterwege blijven van een opgave, dan wel wanneer deze kennelijk onjuist is, stelt de heffingsambtenaar de bouwkosten vast.

2.1.1.5

Kunstobject

Onder kunstobject wordt verstaan een bouwplan dat uitsluitend is bedoeld als kunstuiting.

2.1.1.6

Civieltechnisch werk

Onder civieltechnisch werk wordt verstaan een bouwplan zoals een brug, tunnel, viaduct, sluis, grondkerende constructies en dergelijke.

2.1.1.7

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

2.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

2.2.1.1

om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is (hierin begrepen 1 * advies welstand)

€ 

68,50

2.2.1.2.

om extra advies van welstand

€ 

30,50

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd

Bouwactiviteiten

2.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.1.1.1

indien de bouwkosten minder dan € 5.000 bedragen:

109,00

2.3.1.1.2

indien de bouwkosten € 5.000 tot € 50.000 bedragen

25,00

vermeerderd met

16,8

van de bouwkosten;

2.3.1.1.3

indien de bouwkosten € 50.000 tot € 250.000 bedragen

85,00

vermeerderd met

15,6

van de bouwkosten;

2.3.1.1.4

indien de bouwkosten € 250.000 of meer bedragen

685,00

vermeerderd met

13,2

van de bouwkosten;

2.3.1.1.5

De leges ingevolge het bepaalde onder titel 2 hoofdstuk 2.3.1.1.4

bedragen maximaal € 500.000,-.

2.3.1.1.6

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit voor een kunstobject als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief: de werkelijke kosten van het externe welstandsadvies.

2.3.1.1.7

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit voor een civieltechnisch werk als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

10

van de bouwkosten

Extra welstandstoets

2.3.1.2

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien zich tijdens de beoordeling van de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wijzigingen voordoen in het bouwplan en daarvoor een nieuwe welstandstoets noodzakelijk is:

76,00

Achteraf ingediende aanvraag

2.3.1.3

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 wordt er een toeslag berekend van 50%, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit:

%

50

2.3.1.4

Aanlegactiviteiten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.1.4.1

indien de aanvraag betrekking heeft op een oppervlak van 20 m2 of minder

226,50

2.3.1.4.2

indien de aanvraag betrekking heeft op een oppervlak van meer dan 20 m2

1.019,00

2.3.2

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:

2.3.2.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

162,50

2.3.2.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

162,50

2.3.2.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

1.698,50

2.3.2.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):

162,50

2.3.2.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

325,00

2.3.2.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

Kostprijs

2.3.2.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

Kostprijs

2.3.2.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

Kostprijs

2.3.2.9

Indien artikel 2.12, derde lid, onder a, van de Wabo wordt toegepast (projectbesluit Wro 3.10)

€ 

1.647,50

2.3.2.10

het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van het op verzoek van derden opstarten van een bestemmingsplan procedure als bedoeld in artikel 3.1 van de Wro

a.minimaal

€ 

2.154,50

b.voor een gecompliceerd plan waarbij aanvullende procedures

noodzakelijk zijn zoals;

-een procedure afwijking provinciaal omgevingsplan

-een procedure in het kader van het experimenten kader

-een procedure in het kader van de MER

wordt het tarief genoemd in 2.3.2.10 sub a. vermeerderd met

7.097,00

c.voor een plan in een gevoelig gebied zoals;

-Natura 2000 gebied,

-een gebied waar de Flora en Fauna wet van toepassing is,

-De Ecologische Hoofdstructuur of een ecologische verbindingszone

wordt het tarief genoemd in 2.3.2.10 sub a. vermeerderd met

5.069,00

d.voor een inbreidingslocatie in het stedelijk gebied zoals dat is aangewezen in het Provinciaal Omgevings Plan wordt het tarief genoemd in 2.3.2.10 sub a. vermeerderd met

5.069,00

2.3.2.11

Het tarief bedraagt ter zake voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot vergoeding van planschade als bedoeld in artikel 6.4 van de Wro

340,00

2.3.2.12

Het in behandeling nemen van een verzoek tot wijziging van een

bestemmingsplan, zonder bouwplan, zonder feitelijke procedure

408,50

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 

243,50

2.3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

€ 

243,50

2.3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

2.154,50

2.3.3.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)

€ 

243,50

2.3.3.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

Kostprijs

2.3.3.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

Kostprijs

2.3.3.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

Kostprijs

2.3.3.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

kostprijs

2.3.4

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

Voor de toepassing van het hoofdstuk van de tarieventabel wordt verstaan onder:

bouwwerk:

overeenkomstig het gestelde in de Bouwverordening, artikel 1.1, onder e: elke constructie van enige omvang van hout, steen, metaal of ander materiaal, die op de plaats van bestemming, hetzij direct hetzij indirect met de grond verbonden is, hetzij direct of indirect steun vindt in of op de grond, bedoeld om ter plaats te functioneren;

terreinoppervlakte:

als definitie geldt het gestelde in NEN 2580,hoofdstuk 3 vloeroppervlakte:

als definitie geldt het gestelde in NEN 2580,hoofdstuk 4

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

.

2.3.4.1

Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een gebruiksvergunning als bedoeld in artikel 2.11.1 van het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken bestaat uit:

a.een basistarief van

215,00

verhoogd met:

b.een soort bouwwerk, vloer- c.q. grondoppervlakte en periode afhankelijk tarief, genoemd onder 2.3.4.1.1

2.3.4.1.1

De verhoging als bedoeld onder 2.3.4.1, sub b, bedraagt voor:

loodsen, vemen, fabrieken, gebouwen voor mijnbouw, energie en communicatie, land- en tuinbouwgronden, pakhuizen, op- en overslagruimten, magazijnen, remises, maneges, studio's, spoorweggebouwen, gemalen, gebouwen voor het luchtverkeer, garagebedrijven en tankstations:

voor de eerste 100 m2

55,00

Daarbovenop voor de vierkante meters van 101 tot 500 m2; per m2

0,61

Daarbovenop voor de vierkante meters van 501 tot 2.000 m2; per m2

0,31

Daarbovenop voor de vierkante meters van 2.001 tot 5.000 m2; per m2

0,06

Daarbovenop voor de vierkante meters van 5.001 tot 50.000 m2; per m2

0,02

Daarbovenop voor de vierkante meters van meer dan 50.000 m2; per m2

0,02

2.3.4.1.2

De verhoging als bedoeld onder 2.3.4.1, sub b bedraagt voor:

overige bouwwerken: voor de eerste 100 m2

109,00

Daarbovenop voor de vierkante meters van 101 tot 500 m2; per m2

1,12

Daarbovenop voor de vierkante meters van 501 tot 2.000 m2; per m2

0,46

Daarbovenop voor de vierkante meters van 2.001 tot 5.000 m2; per m2

0,16

Daarbovenop voor de vierkante meters van 5.001 tot 50.000 m2; per m2

0,06

Daarbovenop voor de vierkante meters van meer dan 50.000 m2; per m2

0,02

2.3.4.2

Ingeval van overdracht van het bouwwerk, waarbij geen sprake is van een wijziging van de bestemming van het bouwwerk, of van een bouwkundige wijziging of wijziging van de indeling, bedraagt het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning, als bedoeld onder 2.3.4.1

215,00

2.3.4.3

Indien een vergunning, als bedoeld onder 2.3.4.1, niet wordt verleend dan wel een aanvraag om een vergunning wordt ingetrokken, wordt op aanvraag teruggaaf van 50% van de geheven gelden verleend.

2.3.4.4

Indien van een verleende vergunning, als bedoeld onder 2.3.4.1, geen gebruik wordt gemaakt, wordt op aanvraag teruggaaf van 25% van de geheven gelden leges verleend.

2.3.4.5

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van en aanvraag om een ontheffing, als bedoeld in artikel 2.3.5 van de Brandbeveiligingsverordening

35,70

2.3.5

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

2.3.5.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de Erfgoedverordening 2008 aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 10, tweede lid, van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

2.3.5.1.1

voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:

€ 

109,00

2.3.5.1.2

voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:

€ 

109,00

2.3.5.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening of de Erfgoedverordening 2008 aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening of van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

109,00

2.3.6

Sloopactiviteiten c.q. sloopmelding anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

2.3.6.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen of een sloopmelding van een bouwwerk bedraagt het tarief:

2.3.6.1.1

in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo:

233,50

2.3.6.1.2

in gevallen waarvoor op grond van artikel 8.1.1 van de Bouwverordening een vergunning, ontheffing of melding is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo,

indien er sprake is van minder dan 100 m3 vrijkomend materiaal

117,00

Indien er sprake is van meer dan 100 m3 vrijkomend materiaal

234,00

Aanleggen of veranderen weg

2.3.7

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

109,00

Kappen

2.3.8

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, wordt een tarief brekend volgens artikel 12.3 van deze verordening bedraagt het tarief:

127,00

2.3.9

Andere activiteiten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

2.3.9.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:

109,00

2.3.9.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 

109,00

2.3.9.2.1

als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning. Als de activiteit in geen enkel geval kan worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning bedraagt het tarief:

€ 

109,00

2.3.9.2.2

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

2.3.10

Omgevingsvergunning in twee fasen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.10.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

2.3.10.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

2.3.11

Beoordeling bodemrapport

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

2.3.11.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

190,00

2.3.11.2

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport

190,00

2.3.12

Advies

2.3.12.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning:

0,00

2.3.13

Verklaring van geen bedenkingen

2.3.13.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

243,50

2.3.13.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

243,50

2.3.13.1.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

243,50

2.3.14

Gedoogbeschikking

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek voor een gedoogbeschikking voor een omgevingsvergunning waarvoor nog geen omgevingsvergunning is vertrekt bedraagt het tarief:

voor één activiteit

608,50

Vermeerderd per extra activiteit

101,50

Hoofdstuk 4 Vermindering

2.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2.2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 2.3

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouwactiviteiten

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdeel 2.3.1.1 intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

2.5.1.1

indien de aanvraag wordt ingetrokken na het in behandeling nemen ervan

%

60

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouwactiviteiten

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdeel 2.3.1.1, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 1 jaar na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:

%

30

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.5.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouwactiviteiten

2.5.3.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdeel 2.3.1.1 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

%

40

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.5.3.2

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

2.5.4

Teruggaaf als gevolg van het besluit om de aanvraag niet verder te behandelen

Als de gemeente besluit om de aanvraag niet verder te behandelen, omdat er onvoldoende gegevens zijn om een beslissing op de aanvraag te nemen voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouwctiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1.1, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

%

50

2.5.5

Minimumbedrag voor teruggaaf

Een bedrag minder dan € 109,00 wordt niet teruggegeven.

2.5.6

Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.15 en 2.3.16 wordt geen teruggaaf verleend.

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

2.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is:

€ 

250,00

Hoofdstuk 7 W ijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:

190,00

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

Hoofdstuk 8 a Wet Geluidhinder

Hoofdstuk 9 Sloopmelding

2.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1 van de Bouwverordening

65,00

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

2.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

65,00

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1.1

het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van:

3.1.1.1

een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3, van de Drank- en Horecawet

358,20

3.1.1.2

een melding als bedoel in artikel 30 van de Drank- en Horecawet

150,00

3.1.1.3

een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35, van de Drank- en Horecawet

71,70

3.1.1.4

een aanvraag tot de afgifte van een verlof ingevolge artikel 19 van de Drank- en Horecaverordening (alcoholvrije drank)

358,20

3.1.1.5

een aanvraag tot de afgifte van een ontheffing ingevolge artikel 12 van de Drank- en Horecaverordening (sterke drank)

71,70

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

3.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2:25, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening (evenementenvergunning), indien het betreft een evenement met een verwacht aantal bezoekers en deelnemers van:

3.2.1.1

van 1.000 of minder

156,00

3.2.1.2

van meer dan 1.000, doch minder dan 5.000

312,00

3.2.1.3

van 5.000 of meer, doch minder dan 10.000

624,00

3.2.1.4

van 10.000 of meer, doch minder dan 15.000

1.009,00

3.2.1.5

van 15.000 of meer, doch minder dan 20.000

1.345,50

3.2.1.6

van 20.000 of meer

1.682,00

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

3.3.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag om vergunning of daarmee vergelijkbare beschikking als bedoeld in de Algemene plaatselijke verordening:

3.3.1.1

voor een seksinrichting (artikel 3:4)

586,00

3.3.1.2

voor een escortbedrijf (artikel 3:4)

147,00

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte (gereserveerd)

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening (gereserveerd)

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

3.6.1

Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning tot het in gebruik nemen of houden van een inrichting, als bedoeld in artikel 1.1 van de Brandbeveiligingsverordening, bestaat uit:

a.een basistarief van

215,00

verhoogd met:

b.een soort inrichting, vloer- c.q. grondoppervlakte en periode afhankelijk tarief genoemd onder 3.6.2

3.6.2

De verhoging als bedoeld onder 3.6.1, sub b, bedraagt voor:

Buitenterreinen van loodsen, vemen, fabrieken, garagebedrijven opslagplaatsen, bedrijven met onbebouwd terrein dat voor bedrijfsdoeleinden wordt gebruikt, met een grondoppervlakte van:

0-500 m2

65,00

501-2.000 m2

130,00

2.001-5.000 m2

195,00

meer dan 50.000 m2

193,40

verhoogd met € 27,85 per 5.000 m2 of gedeelte daarvan.

3.6.3

De verhoging als bedoeld onder 3.6.1, sub b, bedraagt voor:

Kampeerterreinen en jachthavens met een grond-oppervlakte van:

voor de eerste 100 m2

55,00

daarbovenop voor de vierkante meters van 101 tot 500 m2; per m2

0,61

daarbovenop voor de vierkante meters van 501 tot 2.000 m2; per m2

0,31

daarbovenop voor de vierkante meters van 2.001 tot 5.000 m2; per m2

0,06

daarbovenop voor de vierkante meters van 5.001 tot 50.000 m2; per m2

0,02

daarbovenop voor de vierkante meters van meer dan 50.000 m2; per m2

0,02

3.6.4

Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning tot het in gebruik nemen of houden van een inrichting, als bedoeld in artikel 2.1.1, eerste lid, van de Brandbeveiligingsverordening, bedraagt voor tijdelijke bouwsels, waaronder circus-, feest- en tentoonstellingstenten voor een periode van:

3.6.4.1

niet meer dan drie dagen

65,00

3.6.4.2

langer dan drie, doch niet meer dan zeven dagen

130,00

3.6.4.3

langer dan zeven dagen

195,00

verhoogd met € 53,60 per zeven dagen.

3.6.5

Ingeval van overdracht van de inrichting, waarbij geen sprake is van een wijziging van de bestemming van de inrichting, of van een bouwkundige wijziging of wijziging van de indeling, bedraagt het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning, als bedoeld onder 3.6.1

215,00

3.6.6

Indien een vergunning, als bedoeld onder 3.6.1 of 3.6.4, niet wordt verleend dan wel een aanvraag om een vergunning wordt ingetrokken, wordt op aanvraag teruggaaf van 50% van de geheven gelden verleend.

3.6.7

Indien van een verleende vergunning, als bedoeld onder 3.6.1 of 3.6.4, geen gebruik wordt gemaakt, wordt op aanvraag teruggaaf van 25% van de geheven gelden leges verleend.

3.6.8

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van en aanvraag om een ontheffing, als bedoeld in artikel 2.3.5 van de Brandbeveiligingsverordening

35,70

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

35,70

Behoort bij raadsbesluit van 16 december 2010.

De griffier van Dronten,