Regeling vervallen per 14-03-2009

Mandaatbesluit

Geldend van 25-12-2008 t/m 13-03-2009

Intitulé

Mandaatbesluit

Geconsolideerde tekst van de regeling

Het college en de burgemeester van Dronten, elk voor zover het hun bevoegdheden betreft,

gelet op artikel 171 van de Gemeentewet en de artikelen 10:3 en 10:12 van de Algemene wet bestuursrecht;

B E S L U I T E N:

  • I.

    de bevoegdheid tot het afdoen van aangelegenheden, met inbegrip van het ondertekenen van daarop betrekking hebbende stukken, bij mandaat op te dragen aan de ambtelijke functionarissen, zoals vermeld op de bij dit besluit behorende bijlage;

  • II.

    de gemandateerden op te dragen de gemeente buiten rechte te vertegenwoordigen, voorzover dat ter uitvoering van de gemandateerde bevoegdheid nodig is;

  • III.

    de bevoegdheid tot het verrichten van eenvoudige correspondentie bij mandaat op te dragen aan alle ambtelijke functionarissen, voorzover een relatie hebbend met hun functie;

  • IV.

    indien niet in diens vervanging is voorzien, wordt de functionaris vervangen door de naasthogere ambtenaar;

  • V.

    besluiten die in mandaat namens een gemeentelijke orgaan worden genomen, worden als volgt ondertekend:

namens het college / de burgemeester van Dronten,

handtekening,

naam mandataris,

gemeentesecretaris,

directeur,

(manager) afdeling …,

VI.stukken waarin de gemeente als rechtspersoon wordt vertegenwoordigd, worden als volgt ondertekend:

Gemeente Dronten,

naam gemandateerde;

  • VII.

    dit besluit wordt aangehaald als Mandaatbesluit;

  • VIII.

    dit besluit treedt in werking met ingang van 14 januari 2006;

  • IX.

    het Mandaatbesluit vastgesteld op 16 november 2004 wordt ingetrokken;

X. alle andere besluiten tot het mandateren van bevoegdheden worden ingetrokken, uitgezonderd

  • a.

    procesmachtigingen;

  • b.

    het mandaat aan de directeur van de Dienst Wegverkeer tot verlening van ontheffingen voor bijzondere transporten.

Dronten, 10 januari 2006

Het college van Dronten,

mr. A.B.L. de Jonge drs. G.K. Zijlstra

burgemeester secretaris

De burgemeester van Dronten,

mr. A.B.L. de Jonge

TOELICHTING

Algemeen

Op grond van de jurisprudentie is het opnemen van onbepaalde uitzonderingen in strijd met het beginsel van de rechtszekerheid. Dergelijke uitzonderingen zouden het mandaat onverbindend maken. Uiteraard is het ook zonder dat dit in het mandaat is vermeld, nimmer de bedoeling dat een ambtenaar van zijn bevoegdheid gebruik maakt in strijd met de wet of in afwijking van (al dan niet beschreven) gemeentelijk beleid. Ook in politiek gevoelige aangelegenheden blijft gebruik van het mandaat achterwege. Tenslotte mag het mandaat niet worden toegepast in gevallen waarin geen of onvoldoende budget voorhanden is voor de uitvoering van het besluit. Gebruik van het mandaat in deze gevallen kan leiden tot een onvoldoende beoordeling, berisping en intrekking van het mandaat.

Voor het gebruik van het mandaat is het van belang om aandacht te hebben voor de volgende onderscheidingen.

Publiekrecht-privaatrecht

Rechtshandelingen (handelingen met een beoogd rechtsgevolg) kunnen worden onderscheiden in publiekrechtelijk en privaatrechtelijk handelingen. Publiekrechtelijk zijn rechtshandelingen die zijn gebaseerd op een wettelijke bevoegdheid; anders gezegd handelingen waarbij het gemeentebestuur als overheid optreedt. Dit soort handelingen wordt verricht door een publiekrechtelijk orgaan van de gemeente (het college of de burgemeester).

Privaatrechtelijke handelingen kunnen worden verricht door natuurlijke personen of rechtspersonen. Hier treedt de gemeente op, niet op basis van een bijzondere bevoegdheid, maar op dezelfde wijze als andere rechtspersonen.

Besluiten-ondertekenen

Er kan een verschil bestaan tussen bevoegdheid om een beslissing te nemen en de bevoegdheid daarover een stuk te ondertekenen. Met betrekking tot publiekrechtelijke besluiten legt het mandaat die bevoegdheden (afdoening en ondertekening) in een hand. Aangaande privaatrechtelijke handelingen bepaalt artikel 171 van de Gemeentewet dat de burgemeester ondertekent (hij vertegenwoordigt de gemeente buiten rechte). Hij kan die bevoegdheid aan anderen opdragen. Daarvoor is onderdeel II in het besluit opgenomen.

Mandaat

Bij mandaat worden de bevoegdheden die een mandaatgever heeft, opgedragen aan een gemandateerde. De mandaatgever blijft zelf bevoegd om te beslissen en om de gemandateerde aanwijzingen te geven over de wijze waarop deze zijn bevoegdheden uitoefent. Dit onderdeel heeft betrekking op publiekrechtelijke bevoegdheden. De gemandateerde treedt dus op namens een gemeentelijk orgaan.

Een gemandateerde bevoegdheid omvat uiteraard ook de daarbij behorende uitvoering, zoals het inwinnen van de nodige inlichtingen, het doen van mededelingen over bestaand beleid, correspondentie over de uitvoering van een contract enzovoorts. Ook kan gedacht worden aan correspondentie die voorafgaat aan de uitoefening van een gemandateerde bevoegdheid, zoals het treffen van maatregelen voor een woningaanpassing of het bieden van hulp aan cliënten. Tenzij dit afzonderlijk is vermeld, valt de uitoefening van bestuursdwang, het opleggen van dwangsommen of de tussentijdse beëindiging van contracten niet onder de uitvoering.

Vertegenwoordiging

Dit onderdeel heeft betrekking op de vertegenwoordiging van de gemeente als privaatrechtelijke rechtspersoon. Het gaat hier onder meer om de ondertekening van privaatrechtelijke overeenkomsten (contracten).

Procesvertegenwoordiging

1.Voor procesvertegenwoordiging bestaat een afzonderlijke procesmachtiging.

2. De bevoegdheid om te besluiten een rechtsgeding aan te gaan moet afzonderlijk in het mandaat zijn vermeld.

Vervanging

Met de naasthogere ambtenaar wordt bedoeld de ambtenaar die aan de gemandateerde feitelijk leiding geeft. De gemeentesecretaris geeft in deze betekenis leiding aan de managers; die geven leiding aan de medewerkers.

Ondertekening besluiten

  • 1.

    Uitgangspunt bij ondertekening is steeds dat stukken worden ondertekend door het orgaan dat of de functionaris die de beslissing heeft genomen. Dit zou slechts anders zijn bij een ondertekeningsmandaat (de ondertekening van besluiten van het college). Dit houdt ook in dat niet of p/o (per order) wordt getekend. Om praktische redenen kan b/a (bij afwezigheid) worden getekend door een functionaris die dan wel zelf ook gemandateerde moet zijn.

  • 2.

    Publiekrechtelijke besluiten (vergunningen en andere beschikkingen) gaan uit van een orgaan van de gemeente (het college of de burgemeester); zij worden ondertekend zoals in het besluit vermeld.

Ondertekening privaatrechtelijke stukken

Privaatrechtelijke stukken (zoals overeenkomsten) gaan uit van de rechtspersoon “gemeente Dronten”. Zij vermelden in de aanhef:

De gemeente Dronten, ten deze vertegenwoordigd door (naam ondertekenaar)

daartoe bij Mandaatbesluit aangewezen op grond van artikel 171 van de Gemeentewet, …..

Eenvoudige uitvoeringscorrespondentie

In de mandatenlijst wordt een groot aantal besluiten opgedragen aan ambtenaren. Het is echter niet mogelijk om alle handelingen die ambtenaren namens het gemeentebestuur of de gemeente verrichten, uitputtend te beschrijven. Met dit mandaat is bedoeld de mogelijkheid te scheppen om uitvoering te geven aan besluiten die door het bestuur zijn genomen. Met een aantal voorbeelden wordt dit verduidelijkt. Ook zijn enkele begrenzingen aan te geven.

Het uitgangspunt bij eenvoudige uitvoeringscorrespondentie is dat geen nieuwe rechtsverhoudingen worden geschapen. Het mandaat kan dus niet worden gebruikt voor het vaststellen van beschikkingen (andere publiekrechtelijke besluiten worden geheel niet gemandateerd) en het aangaan van overeenkomsten (bestellingen).

Ook dit mandaat geldt niet voor gevallen:

  • -

    waarin afwijking van bestaande regels nodig is;

  • -

    waarin verwacht kan worden dat toepassing van de regels in een concreet geval politieke repercussie zal hebben;

  • -

    waarin geen budget (meer) voorhanden is voor de uitvoering van het besluit.

Het gaat hier niet om een ondertekeningsmandaat, maar om de bevoegdheid om namens het college (of namens de burgemeester) zaken af te doen.

Let op! Het mandaat is een besluit van deze organen en niet van de gemeenteraad. Het mandaat geldt dus niet voor afdoening van zaken waartoe de raad bevoegd is. Eenvoudige correspondentie aan de raad wordt afgedaan via de lijst ingekomen stukken.

Voorbeelden

Bepaalde besluiten dienen na vaststelling aan anderen te worden meegedeeld (bijvoorbeeld strafverordeningen aan het arrondissementsparket). De toezending van zo’n besluit schept geen nieuwe rechtsverhouding en kan derhalve als uitvoering worden beschouwd.

Ook valt te denken aan gevallen waarin een briefkaart gebruikt kan worden zoals:

  • -

    ontvangstbevestigingen (niet van meldingen van bouwvoornemens of op grond van de Wet milieubeheer) en

  • -

    het toezenden van voorhanden informatie (folders, kaarten, drukwerk);

  • -

    het retourneren van stukken etc.

Omdat in deze gevallen geen rechtsverhouding tot stand komt, bestaat er geen bezwaar tegen de stukken met een eigen ondertekening (dus niet: namens …) te verzenden.

Gemandateerde bevoegdheden en volmachten

Overeenkomsten algemeen

nr.

bevoegdheid

verleend aan

voorwaarden en beperkingen

privaatrechtelijke overeenkomsten

1.

aangaan van overeenkomsten waaronder uitbesteden van werkzaamheden, aanbesteden, plaatsen van orders en gunnen van opdrachten

secretaris

a.voor diensten met een contractsbelang onder € 100.000,00

b.voor werken met een contractsbelang onder € 500.000,00

2.

aangaan van overeenkomsten waaronder uitbesteden van werkzaamheden, aanbesteden, plaatsen van orders en gunnen van opdrachten

managers

met een contractsbelang van ten hoogste € 50.000,00

Personeel algemeen

bevoegdheid

verleend aan

voorwaarden en beperkingen

Gemeentelijke arbeidsvoorwaardenregeling

1.

benoemen van personeel

secretaris, managers

a.met uitzondering van besluiten ten aanzien van de secretaris en de directeuren

b.besluiten ten aanzien van managers uitsluitend gemandateerd aan secretaris

c.managers zijn slechts bevoegd voor wat betreft hun eigen afdeling

d.managers oefenen hun bevoegdheid slechts uit in overeenstemming met de personeelsadviseur

2.

aangaan van arbeidsovereenkomsten

3.

vaststellen salaris

4.

toekennen extra salarisverhoging, toelage of gratificatie

5.

achterwege laten van salarisverhoging bij onvoldoende bekwaamheid, geschiktheid of functioneren

6.

verlenen ontslag op eigen verzoek

7.

verlenen van ontslag op grond van blijvende invaliditeit voorzover herplaatsbaarverklaring achterwege blijft

8.

verlenen van ontslag wegens pensionering of vervroegde pensionering

9.

overplaatsen medewerker op vrijwillige basis

10.

verlenen van toestemming tot het verrichten van nevenwerkzaamheden

11.

uitvoeren 56-jarigenmaatregel

12.

openstellen vacature

13.

toekennen verhuiskostenvergoeding

14.

toekennen vergoeding woon- werkverkeer

15.

toekennen vergoeding telefoonkosten

16.

toekennen kledingtoelage

17.

koop, verkoop en overschrijven van verlof

18.

verlenen zwangerschaps- en bevallingsverlof

19.

verlenen ouderschapsverlof

20.

verlenen zorgverlof

21.

verlenen verlof in kader levensloopregeling

22.

beslissen omtrent arbeidsduur en werktijden

23.

beslissen omtrent overwerk

24.

toekennen VTO-faciliteiten (cursussen en symposia)

25.

aantrekken uitzendkrachten

Brandweer

nr

bevoegdheid

verleend aan

voorwaarden en beperkingen

Brandbeveiligingsverordening

1.

beslissen op aanvragen om gebruiksvergunningen

ondercommandant

Bouwverordening van de gemeente Dronten 2002

2.

beslissen op aanvragen om gebruiksvergunningen als bedoeld in artikel 6.1.1 en volgende

ondercommandant

Vuurwerkbesluit

3.

adviseren omtrent verklaringen van geen bezwaar tegen verlenen toestemming tot ontbranding brengen professioneel vuurwerk

commandant en ondercommandant

voorzover vuurwerk niet wordt afgestoken tijdens evenement als bedoeld in artikelen 143 en 144 APV

Gemeentelijke arbeidsvoorwaardenregeling

4.

inwinnen van advies en opschorten van leeftijdsontslag (artikel 19:1:38, tweede lid)

commandant

Afvalinzameling en Accommodatiebeheer

nr

bevoegdheid

verleend aan

voorwaarden en beperkingen

privaatrechtelijke bevoegdheden

1.

aansprakelijkheidsstelling voor schade aan gemeentelijke eigendommen

manager

2.

aanschaf klein materiaal

uitvoerder materiaalbeheer

tot een bedrag van € 4.500,00

3.

aanschaf klein materiaal

eerste monteur, onderhoudsmonteur / chauffeur

tot een bedrag van € 2.500,00

4.

aanschaf klein materiaal

allround-opzichter bouwkunde, opzichter afval en reiniging

tot een bedrag van € 1.000,00

subsidie oud papier

5.

vaststelling subsidie

manager

Concerndiensten

nr

bevoegdheid

verleend aan

voorwaarden en beperkingen

financiële zaken

1.

oninbaar verklaren van vorderingen belastingen

manager

2.

waarmerken legitimatiebewijzen gemeentelijke deurwaarders

3.

vaststellen van belastingcohieren

4.

vaststellen van borderellen

5.

benoemen onbezoldigd belastingambtenaren

6.

uitbesteden taxaties OZB inzake aan-, nieuw- en verbouw

coördinator belastingen

7.

afsluiten van CAR-verzekeringen bij de uitvoering van (bouw)werken, inclusief taxatieopdrachten

medewerker financieel beleid

8.

afwikkelen van schade aan gemeentelijke eigendommen en aan derden

9.

benoemen van onbezoldigd ambtenaren parkeerbelasting

medewerker invordering

10.

uitvoering financieringsregeling huisvesting ambtenaren

medewerker invordering

11.

aangaan overeenkomsten tot geldlening

coördinator algemeen financieel beleid

zowel aantrekken als uitzetten van gelden, na advies treasurycommissie

Gemeentelijke arbeidsvoorwaardenregeling

12.

verlenen van voorschot op salaris in de maand waarin het betaalbaar wordt gesteld

manager

13.

verstrekken werkgeversverklaring

14.

UWV melding (na overleg met bedrijfsarts)

medewerker personeels- en salarisadministratie, medewerker personeels- en organisatiezaken

15.

afdrachten IZA, ABP, loonbelasting

Algemeen Burgerlijke Pensioenwet

16.

aanvragen P 1 keuringen

manager

na overleg met bedrijfsarts

personeelszaken algemeen

17.

Verstrekken van legitimatiebewijzen aan medewerkers

juridisch beleidsmedewerker

aansprakelijkheidsstelling

18.

beoordeling en afhandeling van bij de gemeente ingediende schadeclaims

juridisch beleidsmedewerker en juridisch medewerker

vastgoed- en geo-informatie

19.

verstrekken van afschriften van gegevens uit het beperkingenregister

WOZ-medewerker

20.

vertegenwoordigen gemeente bij aanwijzen van grenzen bij aan- en verkoop van grond

landmeter buitendienst

Maatschappelijke Ontwikkeling

nr

bevoegdheid

verleend aan

voorwaarden en beperkingen

Leerplichtwet

1.

besluiten omtrent vervangende leerplicht

leerplichtambtenaar

2.

besluiten omtrent vervangende leerplicht laatste schooljaar

3.

vrijstelling van inschrijving

4.

vrijstelling van inschrijving in verband met trekkend bestaan

5.

vrijstelling van inschrijving wegens lichamelijke of psychische ongeschiktheid

6.

vrijstelling voor het volgen van ander onderwijs

Verordening leerlingenvervoer gemeente Dronten

7.

besluiten omtrent toekenning vergoeding

beleidscoördinator leerlingenzaken

medewerker leerlingenzaken

Wet inburgering

1.

beslissen op aanvraag ontheffing inburgeringsplicht wegens handicap

beleidsondersteuner

2.

vaststellen inburgeringsvoorziening

3.

vaststellen datum waarbinnen inburgeringsexamen gehaald moet worden

beleidsondersteuner

Wet kinderopvang

4.

bijhouden van het register en het doen van mededelingen, bedoeld in artikel 46

beleidsmedewerker

Ondersteuning en Advisering

nr

bevoegdheid

verleend aan

voorwaarden en beperkingen

privaatrechtelijke overeenkomsten

1.

toestaan gebruik ruimten gemeentehuis, daaronder begrepen de archiefruimte

manager

2.

in ontvangst nemen aangetekende stukken, pakketten, poststukken, cheques en postwissels

bode / conciërge

3.

overeenkomsten aangaande kantoorinventaris, kantoorartikelen en beheer gebouw

managementcoördinator, coördinator facilitaire zaken, Arbo, BHV en preventie, medewerker inkoop beheer & gebouwen

uitgezonderd overeenkomsten met een looptijd langer dan drie maanden voor telecommunicatie, reprografie, schoonmaakwerkzaamheden en exploitatie bedrijfsrestaurant

4.

aanschaf klein materiaal

managementcoördinator, communicatieadviseur, communicatiemedewerker, coördinator ICT, bode / conciërge

tot een bedrag van € 500,00

Publiekszaken en sociale zaken

nr

bevoegdheid

verleend aan

voorwaarden en beperkingen

Wet op de Lijkbezorging

5.

besluiten en afgifte van stukken ter uitvoering van deze wet

baliemedewerker

Successiewet

6.

besluiten en afgifte van stukken ter uitvoering van deze wet

baliemedewerker

Paspoortwet

7.

beslissen op aanvragen met betrekking tot paspoorten, Nederlandse identiteitskaarten en reisdocumenten voor vreemdelingen en vluchtelingen

baliemedewerker

8.

legalisatie handtekeningen

baliemedewerker

Wet Gemeentelijke basisadministratie

9.

besluiten in het kader van de uitvoering van deze wet, waaronder de afgifte van uittreksels, verklaringen en inlichtingen

baliemedewerker

10.

afnemen van verklaringen onder ede

Wegenverkeerswet

11.

beslissen omtrent de afgifte van rijbewijzen

baliemedewerker

Rijkswet op het Nederlanderschap

12.

afdoen van in de wet aan de burgemeester opgedragen taken

seniormedewerker en backofficemedewerker

Algemene plaatselijke verordening

13.

beslissen op aanvragen om vergunningen voor het ten gehore brengen van muziek op of aan de weg

baliemedewerker

14.

beslissen op aanvragen om ventvergunningen

baliemedewerker

met een geldigheidsduur van ten hoogste één dag en v.w.b. ventvergunningen in overleg met algemeen mandataris ventvergunningen

Wet bescherming persoonsgegevens

15.

besluiten in het kader van de uitvoering van deze wet

baliemedewerker

Vreemdelingenwet 2000

16.

vaststellen rechtmatig verblijf

baliemedewerker

betreft door de minister aan de burgemeester gemandateerde bevoegdheden;

ondertekening luidt:

namens de Minister van Vreemdelingenzaken en integratie, de burgemeester, namens hem, (naam ambtenaar), afdeling Burgerzaken

17.

vaststellen en innen verschuldigde rijksleges

18.

uitreiken verblijfdocumenten

naamswijziging

19.

verstrekken van adviezen

seniormedewerker en backofficemedewerker

Wet inburgering

20.

beslissen op aanvraag ontheffing inburgeringsplicht wegens handicap

klantmanager

21.

vaststellen inburgeringsvoorziening

22.

beslissen omtrent verlenging termijn waarbinnen inburgeringsexamen gehaald moet worden

managementcoördinator

23.

beslissen omtrent ontheffing inburgeringsplicht

24.

opleggen bestuurlijke boete

juridisch kwaliteitsmedewerker

algemeen

25.

opvragen van medische adviezen

juridisch kwaliteitsmedewerker, klantmanager, consulent WMO

26.

aangifte belastingen en premies

manager

27.

niet-beleidsmatige aanpassingen van de handboeken WWB en WMO

juridisch kwaliteitsmedewerker, beleidsmedewerker

Wet werk en bijstand en de op deze wet gebaseerde verordeningen

28.

verstrekkingen, wijzigingen, herzieningen, beëindigingen en buiten behandeling laten van uitkeringen

managementcoördinator, juridisch kwaliteitsmedewerker, klantmanager, inkomensconsulenten

29.

verstrekken voorschotten

30.

terugvordering en incasso van teveel verstrekte uitkering, Verhaal op derden

31.

opschorting van de uitkering en het geven van een hersteltermijn ex artikel 54 van de wet

idem en medewerkers CWI

mandaat medewerkers CWI aangenomen in Serviceniveauovereenkomst CWI Emmeloord

Verordening activering en reïntegratie

31a

beslissen aangaande loonkostensubsidies als bedoeld in artikel 6

managementcoördinator, juridisch kwaliteitsmedewerker, coördinator reïntegratie

BBZ 2004

32.

verstrekkingen, wijzigingen, herzieningen, beëindigingen en buiten behandeling laten van uitkeringen

managementcoördinator, juridisch kwaliteitsmedewerker, klantmanager, inkomensconsulent, medewerkers ZLF

mandaat medewerkers ZLF aangenomen in bestuursovereenkomst

33.

verstrekken voorschotten

34.

terugvordering en incasso van teveel verstrekte uitkering

35.

opschorting van de uitkering en het geven van een hersteltermijn ex artikel 54 van de wet

Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) en Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ)

36.

verstrekken, wijzigen, herzien, beëindigen en buiten behandeling stellen van uitkering

managementcoördinator, juridisch kwaliteitsmedewerker, klantmanager, inkomensconsulent, medewerkers ZLF

mandaat medewerkers Zelfstandigenloket Flevoland (ZLF) aangenomen in bestuursovereenkomst

37.

verstrekken van voorschotten

38.

terugvordering en incasso teveel verstrekte uitkering

39.

opleggen van boeten ex artikel 20a van beide wetten

40.

opschorting van de uitkering en het geven van een hersteltermijn ex artikel 17, eerste en tweede lid, van beide wetten

idem en medewerkers CWI en ZLF

mandaat medewerkers CWI aangenomen in Serviceniveauovereenkomst CWI Emmeloord.

mandaat medewerkers Zelfstandigenloket Flevoland (ZLF) aangenomen in bestuursovereenkomst

minimabeleid (Verordening gemeentelijk minimabeleid ouderen, Verordening toegankelijkheidsbijdrage)

41.

beslissen op aanvragen

juridische kwaliteitsmedewerker, klantmanagers, inkomensconsulent

Wet maatschappelijke ondersteuning en de daarop gebaseerde besluiten en verordeningen

42.

verlenen, wijzigen, beëindigen individuele vergoedingen en verstrekkingen

managementcoördinator, juridische kwaliteitsmedewerker, consulent Wmo

43.

terugvorderen te veel verstrekte vergoedingen

juridisch kwaliteitsmedewerker, inkomensconsulent

Verordening tegemoetkoming kinderopvang

44.

verlenen en vaststellen van de tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang

juridische kwaliteitsmedewerker

45.

opleggen van een bestuurlijke boete wegens het niet nakomen van de inlichtingenplicht

Ruimtelijke en economische ontwikkeling

nr

bevoegdheid

verleend aan

voorwaarden en beperkingen

Wet ruimtelijke ordening

1.

beslissen inzake ontheffingen als bedoeld in artikel 3.6

manager

indien geen zienswijzen zijn ingediend

2.

beslissen inzake verzoeken als bedoeld in artikel 3.22 en 3.23

Woningwet en Besluit woninggebonden subsidies

3.

toekennen van woninggebonden subsidies

manager

woonwagenkamp Ganzendreef

4.

aangaan huurovereenkomsten

beleidsmedewerker volkshuisvesting

grondtransacties

5.

verkoop grond woningbouw

planeconoom, beleidsmedewerker economische en juridische zaken

6.

reservering / optieverlening bedrijfsterrein

7.

verkoop bedrijfsterrein

8.

verkoop overhoeken / tuinuitbreiding, bijzondere bebouwing

planeconoom, beleidsmedewerker economische en juridische zaken

9.

verhuur, verpachting grond

10.

verhuur gebouwen en opstallen

privaatrechtelijke verplichtingen

11.

verlenen van toestemming respectievelijk ontheffing van privaatrechtelijke verplichtingen die bij de verkoop van grond zijn opgelegd

planeconoom, beleidsmedewerker economische en juridische zaken

Ruimtelijke Inrichting en Beheer

nr

bevoegdheid

verleend aan

voorwaarden en beperkingen

Wet personenvervoer

1.

verstrekken van adviezen aan gedeputeerde staten inzake aanvragen om vergunning

manager

Telecommunicatiewet en Telecommunicatieverordening

2.

nemen instemmingsbesluit artikel 2, tweede lid, verordening

manager

3.

stellen redelijke termijn voor nemen instemmingsbesluit artikel 2, derde lid, verordening

4.

verbinden voorschriften en beperkingen instemmingsbesluit artikel 4 verordening

5.

stellen nadere regels te verstrekken gegevens artikel 3, vierde lid, verordening

6.

aanpassen meldingsformulier, artikel 3, eerste lid, verordening

7.

vaststellen kosten na herstel na aanleg kabels en leidingen

Vergunningen, Handhaving en Veiligheid

nr

bevoegdheid

verleend aan

voorwaarden en beperkingen

Algemene plaatselijke verordening

6.

beslissen op aanvragen om vergunning

juridisch medewerker

uitgezonderd vergunningen genoemd in onderdelen 2 - 8

7.

beslissen op aanvragen vergunningen uitwegen

manager

in overleg manager RIB

8.

beslissen op aanvragen reclamevergunning

technisch medewerker bouw- en woningtoezicht

9.

aanvaarden kennisgeving incidentele festiviteiten (artikel 87)

manager

10.

beslissen op aanvragen om vergunning ingevolge hoofdstuk 4, afdeling 2

11.

beslissen over vergunning voor inzamelen kleding (artikel 157)

12.

beslissen op aanvragen ventvergunning

13.

beslissen op aanvragen standplaatsvergunning

14.

beslissen op aanvragen vergunning c.q. ontheffing aangaande ligplaatsen

kapvergunningen

15.

beslissen op aanvragen

manager

in overleg manager RIB

Marktverordening gemeente Dronten 1999

16.

beslissen op aanvragen standplaatsvergunning

manager

Drank- en Horecawet

17.

beslissen op aanvragen om vergunning

juridisch medewerker

Wet op de Kansspelen en Speelautomatenhallenverordening

18.

beslissen op aanvragen om vergunning

juridisch medewerker

Besluit inrichting en gebruik niet aangewezen luchtvaartterreinen

19.

beslissen op aanvragen om verklaringen van geen bezwaar

juridisch medewerker

Vuurwerkbesluit

20.

adviseren omtrent verklaringen van geen bezwaar tegen verlenen toestemming tot ontbranding brengen professioneel vuurwerk

juridisch medewerker

Wegenverkeerswet 1994

21.

nemen van besluiten aangaande het wegverkeer, verkeersbesluiten daaronder begrepen

manager

in overleg manager RIB

22.

beslissen op aanvragen om ontheffing voor het houden van wedstrijden met voertuigen op de openbare weg

juridisch medewerker

23.

beslissen op aanvragen om vergunning of ontheffing

manager

Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

24.

beslissen op aanvragen om gehandicaptenparkeerkaart

manager

Wet vervoer gevaarlijke stoffen

25.

beslissen op aanvragen om vergunning c.q. ontheffing

manager

Rioolverordening

26.

verlenen vergunning aansluiting

manager

in overleg manager RIB

27.

beslissen op aanvragen

Wet ruimtelijke ordening

28.

beslissen inzake ontheffingen als bedoeld in artikel 3.6

manager

indien geen zienswijzen zijn ingediend

29.

beslissen inzake publicatie van verzoeken als bedoeld in artikel 3.22 en 3.23

manager

in overeenstemming met manager REO

Woningwet

30.

beslissen op aanvragen tot intrekking van bouwaanvragen

technisch medewerker bouw- en woningtoezicht

31.

berichten inzake bouwaanvragen c.q. meldingen op grond van het hebben van een formele aanhoudingsgrond

technisch medewerker bouw- en woningtoezicht

32.

beslissen om bouwaanvragen niet in behandeling te nemen

technisch medewerker bouw- en woningtoezicht

als aanvraag niet binnen de gestelde termijn wordt aangevuld

33.

positief beslissen op bouwaanvragen

technisch medewerker bouw- en woningtoezicht

als bouwsom minder is dan € 150.000,00

34.

stilleggen van de bouw

technisch medewerker bouw- en woningtoezicht

in geval van constructieve gebreken in overeenstemming met constructeur bouw- en woningtoezicht

35.

beoordelen of wijzigingen van een bouwplan vallen binnen de verleende vergunning

manager

36.

verdagen van de beslissing omtrent aanvraag om een reguliere bouwvergunning, dan wel een bouwaanvraag in twee fasen (artikel 46, tweede lid)

manager

om aanvrager in gelegenheid te stellen plan aan te passen

37.

beslissen op bouwaanvragen

manager

weigeringen inbegrepen

38.

intrekken bouwvergunningen

manager

indien daarvan twee jaar geen gebruik is gemaakt

bouwverordening

39.

beslissen op meldingen sloopvoornemen, aanvragen sloopvergunning

technisch medewerker bouw- en woningtoezicht

40.

beslissen inzake het verlenen van vrijstellingen, stellen van voorschriften en voorwaarden, intrekken, verdagen, intrekken, horen en niet van toepassing verklaren

Wet Milieubeheer

41.

beslissen op aanvragen om ontheffing van het verbod afvalstoffen te verbranden (artikel 10.63)

manager

42.

beslissen op meldingen ex artikel 8.19 en 8.40 van de wet: berichten dat de inrichting onder het besluit valt

43.

beslissen om extra exemplaren van, aanvullende gegevens, bodem-, energie-, afval- of geluidsonderzoek ten behoeve van aanvragen om vergunning te verlangen

44.

vaststellen van ontwerpbeschikkingen en het bekendmaken van de aanvraag en ontwerpbeschikking

45.

vaststellen van de beschikking

manager

indien geen zienswijzen zijn ingekomen

46.

beslissen om een aanvraag niet in behandeling te nemen

manager

indien aanvraag niet binnen de gestelde termijn is aangevuld

47.

bekendmaken van het voornemen tot het wijzigen c.q. aanvullen van voorschriften van een vergunning, het beslissen op zienswijzen en bekendmaking van de ontwerpbeschikking, het vaststellen van de beschikking

manager

indien geen zienswijzen zijn ingekomen

48.

horen van zienswijzen ten aanzien van ontwerpbeschikkingen, het voornemen een aanvraag niet in behandeling te nemen wegens het niet aanvullen van de aanvraag binnen de gestelde termijn, het voornemen tot het wijzigen c.q. aanvullen van voorschriften

technisch medewerker milieuzaken, juridisch medewerker milieuzaken, medewerker milieuzaken

49.

verzenden van ontvangstbevestigingen inzake verzoeken om verlenging van de begunstigingstermijn c.q. uitstel inning dwangsom, artikel 8.19 en 8.40 meldingen

administratief medewerker milieuzaken

50.

bekendmaking van beschikkingen

Wet Bodembescherming

51.

beslissen op aanvragen om ontheffing

manager

Bouwstoffenbesluit

52.

beslissen op meldingen

manager

werken tot 1.000 ton secundaire bouwstoffen

53.

Verzenden van ontvangstbevestigingen inzake meldingen

technisch medewerker milieuvergunningen, algemeen beleidsmedewerker

Handhaving

54.

opleggen van dwangsommen

manager

tot een bedrag van ten hoogste € 25.000,00

55.

besluiten tot bestuursdwang

manager

voor zover de kosten ten hoogste € 25.000,00 bedragen

56.

horen van zienswijzen aangaande voornemens tot opleggen van dwangsommen of besluiten tot bestuursdwang

technisch medewerker milieuzaken, juridisch medewerker milieuzaken, medewerker milieuzaken

57.

intrekken last onder dwangsom

manager

dwangsommen tot in totaal maximaal € 25.000,00 per beschikking

Wijkbeheer

nr

bevoegdheid

verleend aan

voorwaarden en beperkingen

Beheersverordening algemene begraafplaats 1998

1.

toewijzen graven en vergunningen grafmonumenten

manager, beleidsmedewerker begraven

privaatrechtelijke bevoegdheden

2.

verlenen toestemming gebruik grond

manager

met inbegrip van het leggen van kabels en leidingen anders dan op grond van de Telecommunicatieverordening

3.

vaststellen kosten na herstel na aanleg kabels en leidingen

manager