Regeling vervallen per 01-01-2020

Verordening bezwaarschriftencommissies Druten 2015

Geldend van 04-06-2015 t/m 31-12-2019 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2015

Intitulé

Verordening bezwaarschriftencommissies Druten 2015

De raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Druten, ieder voor zoveel het hun bevoegdheden betreft;

Overwegende dat,

de Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden wordt gewijzigd, in die zin dat de daarin opgenomen regeling m.b.t. vergoeding voor de leden van de bezwaarschriftencommissies komt te vervallen;

het wenselijk is deze vergoedingsregeling op te nemen in de verordening die de instelling en bevoegdheden van de bezwaarschriftencommissies regelt en het gelet daarop noodzakelijk is een nieuwe Verordening bezwaarschriftencommissies gemeente Druten vast te laten stellen;

Gelezen het voorstel van het college van 17 februari 2015;

Gelet op artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht;

Besluiten vast te stellen:

Verordening bezwaarschriftencommissies Druten 2015

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

a. verwerend orgaan: bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen;

b. bezwaarschriftencommissie: vaste commissie van advies voor de bezwaarschriften.

Artikel 2 Inleidende bepaling commissie

  • 1 Er zijn twee bezwaarschriftencommissies, genaamd: de bezwaarschriftencommissie “Algemeen bestuursrecht en sociaal zekerheidsrecht” (Absz) en de bezwaarschriftencommissie “Personeelsaangelegenheden”, belast met de voorbereiding van de beslissing op bezwaarschriften tegen besluiten van de raad, het college en de burgemeester.

  • 2 Deze bezwaarschriftencommissies zijn niet bevoegd ten aanzien van bezwaarschriften die zijn gericht tegen besluiten genomen op grond van de Algemene wet inzake rijksbelastingen en aanverwante regelgeving, de gemeentelijke belastingverordeningen en de Wet waardering onroerende zaken.

  • 3 De bezwaarschriftencommissie “Personeelsaangelegenheden” is belast met de voorbereiding van beslissingen op bezwaarschriften die betrekking hebben op personele of organisatie-aangelegenheden.

  • 4 De bezwaarschriftencommissie “Algemeen bestuursrecht en sociaal zekerheidsrecht” is belast met de voorbereiding van beslissingen op bezwaarschriften die betrekking hebben op alle andere bezwaarschriften, voor zover deze niet vallen onder het tweede en derde lid van dit artikel.

Artikel 3 Samenstelling van de commissie

  • 1 De bezwaarschriftencommissie “Algemeen bestuursrecht en sociaal zekerheidsrecht” bestaat uit een voorzitter, een plaatsvervangend voorzitter en maximaal vier leden.

  • 2 De bezwaarschriftencommissie “Personeelsaangelegenheden” bestaat uit een voorzitter en twee leden, waarbij bij ontstentenis of afwezigheid van de voorzitter één van de leden optreedt als voorzitter.

  • 3 De voorzitter, de plaatsvervangend voorzitter en de leden worden benoemd, geschorst en ontslagen door het college.

  • 4 Tot voorzitter, plaatsvervangend voorzitter en lid van de bezwaarschriftencommissie zijn niet benoembaar personen die deel uitmaken van of werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van een gemeentelijk bestuursorgaan, alsmede personen die in dienst van de gemeente werkzaam zijn op basis van een arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht.

  • 5 De benoeming van één lid van de bezwaarschriftencommissie “Personeelsaangelegenheden” vindt plaats met instemming van de Ondernemingsraad.

Artikel 4 Secretaris

  • 1 De secretaris van beide bezwaarschriftencommissies is een door het college aangewezen ambtenaar.

  • 2 Het college wijst tevens een of meer plaatsvervangers van de secretaris aan.

Artikel 5 Presentiegeld

  • 1 De voorzitters (inclusief de plaatsvervangend voorzitter) van de bezwaarschriftencommissies ontvangen voor het bijwonen van een hoorzitting een vergoeding van € 200,-.

  • 2 De leden van de bezwaarschriftencommissies ontvangen voor het bijwonen van een hoorzitting een vergoeding van € 160,-.

Artikel 6 Reis- en verblijfkosten

  • 1 De voorzitters en leden van de bezwaarschriftencommissies krijgen een reiskostenvergoeding voor het bijwonen van hoorzittingen.

  • 2 De vergoeding als bedoeld in het eerste lid is gelijk aan het overeenkomstig in artikel 4, onderdeel a en b, van de Regeling rechtspositie wethouders bepaalde.

Artikel 7 Zittingsduur

  • 1 De voorzitters en de leden van de bezwaarschriftencommissies worden benoemd voor een termijn van vier jaar. Het is mogelijk om tenminste één keer herbenoemd te worden, zonder dat daarbij openbaar wordt geworven om geschikte opvolgers te vinden.

  • 2 De voorzitters en de leden van de bezwaarschriftencommissies kunnen op elk moment ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan het college.

  • 3 De aftredende of ontslag nemende voorzitters of leden van de bezwaarschriftencommissies blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

Artikel 8 Ingediend bezwaarschrift

  • 1 Op het ingediende bezwaarschrift wordt de datum van ontvangst aangetekend.

  • 2 Het bezwaarschrift met de daarbij overgelegde stukken wordt binnen zeven werkdagen in handen van de bezwaarschriftencommissie gesteld.

Artikel 9 Uitoefening van bevoegdheden

  • 1 De bevoegdheden ingevolge de hierna genoemde artikelen van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) worden voor de toepassing van deze verordening uitgeoefend door de voorzitter van de bezwaarschriftencommissie:

    a. artikel 2:1, tweede lid;

    b. artikel 6:6, wat betreft het de indiener stellen van een termijn;

    c. artikel 6:17, voor zover het de verzending van stukken betreft tijdens de behandeling door de commissie;

    d. artikel 7:4, tweede lid;

    e. artikel 7:6, vierde lid.

  • 2 De in deze verordening toegekende bevoegdheden aan de bezwaarschriftencommissie respectievelijk de voorzitter van de bezwaarschriftencommissie kunnen - met uitzondering van het bepaalde in artikel 7:3 van de Awb - namens dezen, door de secretaris van de bezwaarschriftencommissie worden uitgeoefend.

Artikel 10 Vooronderzoek

  • 1 De voorzitter van de bezwaarschriftencommissie is bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te laten inwinnen.

  • 2 De voorzitter kan uit eigen beweging of op verlangen van de bezwaarschriftencommissie bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en hen zo nodig uitnodigen daartoe op de hoorzitting te verschijnen. Indien daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf machtiging van het college vereist.

Artikel 11 Hoorzitting

  • 1 De voorzitter van de bezwaarschriftencommissie bepaalt plaats en tijdstip van de zitting waarin de belanghebbenden en het verwerend orgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de commissie te laten horen.

  • 2 De voorzitter beslist over de toepassing van artikel 7:3 van de Awb.

  • 3 Indien de voorzitter op grond van het tweede lid besluit af te zien van het horen, doet hij daarvan mededeling aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan.

Artikel 12 Uitnodiging zitting

  • 1 De voorzitter nodigt de belanghebbenden en het verwerend orgaan ten minste twee weken voor de zitting schriftelijk uit.

  • 2 Binnen drie dagen na de uitnodiging kunnen de belanghebbenden of het verwerend orgaan onder opgaaf van redenen de voorzitter verzoeken het tijdstip van de zitting te wijzigen.

  • 3 De beslissing van de voorzitter op dit verzoek wordt uiterlijk één week voor het tijdstip van de zitting aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan meegedeeld.

  • 4 De voorzitter is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken of afwijking toe te staan van de termijnen die genoemd zijn in het eerste tot en met het derde lid.

Artikel 13 Quorum

Voor het houden van een zitting is vereist dat de meerderheid van het aantal leden, onder wie in elk geval de voorzitter, of zijn plaatsvervanger, aanwezig is.

Artikel 14 Niet-deelneming aan de behandeling

De voorzitter en de leden van de bezwaarschriftencommissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn. Zij laten zich zo nodig vervangen.

Artikel 15 Openbaarheid zitting

  • 1 De zitting van de bezwaarschriftencommissie “Algemeen bestuursrecht en sociaal zekerheidsrecht” is openbaar, met uitzondering van de bezwaarschriften op het gebied van het sociale zekerheidsrecht.

  • 2 De deuren kunnen worden gesloten indien de voorzitter van de bezwaarschriftencommissie of een van de aanwezige leden het nodig oordeelt of indien een belanghebbende daartoe een verzoek doet.

  • 3 Indien de bezwaarschriftencommissie vervolgens beslist dat gewichtige redenen aanwezig zijn die zich tegen openbaarheid van de zitting verzetten, vindt de zitting plaats achter gesloten deuren.

  • 4 De zitting van de bezwaarschriftencommissie “Personeelsaangelegenheden” is niet openbaar.

Artikel 16 Schriftelijke verslaglegging

  • 1 Het verslag als bedoeld in artikel 7:7 van de Awb vermeldt de namen van de aanwezigen en hun hoedanigheid.

  • 2 Het verslag houdt een zakelijke vermelding in van wat over en weer is gezegd en wat verder ter zitting is voorgevallen.

  • 3 Indien de zitting geheel of gedeeltelijk achter gesloten deuren plaatsvond, of indien belanghebbenden, respectievelijk hun gemachtigden niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord, maakt het verslag hiervan melding.

  • 4 Het verslag verwijst naar de op de zitting overgelegde bescheiden, die aan het verslag kunnen worden gehecht.

  • 5 Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris van de bezwaarschriftencommissie.

Artikel 17 Nader onderzoek

  • 1 Indien na afloop van de zitting, maar voordat het advies wordt opgesteld, nader onderzoek wenselijk blijkt te zijn, kan de voorzitter uit eigen beweging of op verlangen van de andere commissieleden dit onderzoek houden.

  • 2 De uit nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de leden van de bezwaarschriftencommissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden gestuurd.

  • 3 De leden van de bezwaarschriftencommissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden kunnen binnen een week na verzending van de nadere informatie aan de voorzitter van de bezwaarschriftencommissie een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist op zo'n verzoek.

  • 4 Op een nieuwe hoorzitting zijn de bepalingen in deze verordening die betrekking hebben op de hoorzitting, zo veel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

Artikel 18 Raadkamer en advies

  • 1 De bezwaarschriftencommissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het door haar uit te brengen advies.

  • 2 De bezwaarschriftencommissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies.

  • 3 Indien bij een stemming de stemmen staken, beslist de stem van de voorzitter.

  • 4 Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt indien die minderheid dat verlangt.

  • 5 Het advies is gemotiveerd en omvat een voorstel voor de te nemen beslissing op het bezwaarschrift.

  • 6 Het advies wordt door de voorzitter en de secretaris van de bezwaarschriftencommissie ondertekend.

Artikel 19 Uitbrengen advies en verdaging

  • 1 Het advies wordt, onder medezending van het verslag, bedoeld in artikel 16 en eventueel door de bezwaarschriftencommissie ontvangen nadere informatie en nader verslag, tijdig uitgebracht aan het bestuursorgaan dat op het bezwaarschrift dient te beslissen.

  • 2 Indien naar het oordeel van de voorzitter van de bezwaarschriftencommissie de termijn van 12 weken, genoemd in artikel 7:10, eerste lid van de Awb ontoereikend is voor achtereenvolgens het uitbrengen van een advies en het nemen van een beslissing, verzoekt hij het verwerend orgaan tijdig de beslissing te verdagen.

  • 3 Van een besluit tot verdaging ontvangen de bezwaarschriftencommissie en de belanghebbenden een afschrift.

Artikel 20 Jaarverslag

  • 1 De bezwaarschriftencommissie “Algemeen bestuursrecht en sociaal zekerheidsrecht” brengt jaarlijks vóór 1 juli aan de bestuursorganen van de gemeente verslag uit van haar werkzaamheden in het voorafgaande kalenderjaar.

  • 2 De bezwaarschriftencommissie “Personeelsaangelegenheden” brengt, indien daar aanleiding toe bestaat en zij het nodig acht, aanbevelingen uit aan de betreffende bestuursorganen van de gemeente.

Artikel 21 Bekendmaking, inwerkingtreding en citeertitel

  • 1 Deze verordening treedt in werking op de dag na die van bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2015. Op gelijke datum wordt de Verordening commissie bezwaarschriften gemeente Druten 2013 ingetrokken.

  • 2 Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening bezwaarschriftencommissies Druten 2015.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van 26 maart 2015;
de raadsgriffier                                     de voorzitter,
E.E.M. Dreier-Haefkens MSc               drs. L.J.E.M. van Riswijk
Aldus besloten door het college van burgemeester en wethouders op 17 februari 2015;
de secretaris,                                                   de burgemeester,
mr. drs. A.J.E.M. Buise-Jansen                        drs. L.J.E.M. van Riswijk
Aldus besloten door de burgemeester op 17 februari 2015;
de burgemeester,
drs. L.J.E.M. van Riswijk