Regeling vervallen per 01-01-2020

Overwerkregeling 2010 Gemeente Druten

Geldend van 01-04-2010 t/m 31-12-2019 met terugwerkende kracht vanaf 01-04-2010

Intitulé

Overwerkregeling 2010 Gemeente Druten

Overwerkregeling

Overwerkregeling

Inhoudsopgave

  • Artikel 1

  • Artikel 2 Vergoedingsmogelijkheden

  • Artikel 3

  • Artikel 4

  • Artikel 5

  • Artikel 6

  • Artikel 7

  • Artikel 8

  • Artikel 9

  • Artikel 10

  • Artikel 11

  • Bijlage

Artikel 1

Lid 1

Onder overwerk wordt verstaan: arbeid die incidenteel wordt verricht boven de bij de werktijdenregeling vastgestelde maximale arbeidsduur voor zover er geen sprake is van een verschoven dienst.

Lid 2

De maximale arbeidsduur bij de ambtenaar met een volledige betrekking is 42 uur per week. Voor de ambtenaar die is aangesteld voor een arbeidsduur van minder dan 36 uur per week geldt een naar evenredigheid aantal uren als maximum arbeidsduur. Dit is als volgt berekend:

  • -

    2 uur bij een formele arbeidsduur per week van 0 tot 12 uur

  • -

    4 uur bij een formele arbeidsduur per week van 12 tot 24 uur

  • -

    6 uur bij een formele arbeidsduur per week van 24 t/m 36 uur.

Artikel 2 Vergoedingsmogelijkheden

Lid 1

De vergoeding voor overwerk bestaat uit verlof gelijk aan het aantal volle uren van het overwerk, alsmede uit het bedrag dat voor die uren wordt berekend overeenkomstig in het in het vierde artikel bepaalde (tijd én geld).

Lid 2

De vergoeding voor overwerk bestaat uit een bedrag vermeerderd met een opslagpercentage, overeenkomstig het in het vierde artikel bepaalde, dat voor die volle uren van het overwerk wordt berekend. Het bedrag van de bedoelde vergoeding wordt voor elk van de in aanmerking komende uren berekend naar een percentage van het uurloon van de ambtenaar (geld voor tijd).Door deze overwerkvergoeding vindt er geen opbouw van het verlof plaats.

Lid 3

De vergoeding voor overwerk, bestaat uit verlof gelijk aan het aantal volle uren van het overwerk vermeerderd met een opslagpercentage aan uren dat voor die uren wordt berekend (tijd voor tijd).

Lid 4

De vergoeding voor het uit hoofde van de functie bijwonen van vergaderingen, bijeenkomsten e.d. bestaat uit verlof gelijk aan het aantal volle uren zonder opslagpercentage (tijd voor tijd).

Artikel 3

Lid 1

Verlofuren die het gevolg zijn van de vergoeding van overwerk kunnen aan het einde van het jaar worden omgezet in vakantie als bedoeld in artikel 6:2, eerste lid van de Gemeentelijke Arbeidsvoorwaardenregeling. Het aantal verlofuren uit de vorige volzin en het aantal vakantie-uren, bedoeld in artikel 9 van de vakantieverlof regeling, tezamen mag maximaal 48 uur bedragen.Deze vakantie-uren mag de ambtenaar mee nemen naar het volgende kalenderjaar zonder dat daaraan voorafgaand toestemming vereist is.

Lid 2

Deze vakantie-uren dienen te zijn opgenomen voor 1 april van het betreffende kalenderjaar.

Lid 3

Voor de ambtenaar die is aangesteld voor een arbeidsduur van minder dan 36 uur per week geldt een naar evenredigheid aantal uren als maximum.

Artikel 4

Het bedrag danwel de uren van de in het tweede artikel bedoelde vergoeding wordt voor elk van de in aanmerking komende uren vermeerderd met een percentage. Dit percentage bedraagt:

1.

Zondag of feestdagen

0.00 – 24.00 uur

100%

2.

Zaterdag

0.00 – 24.00 uur

75%

3.

Maandag of dag volgend op feestdag

0.00 – 06.00 uur

75%

4.

Dinsdag tot en met vrijdag

0.00 – 06.00 uur

50%

5.

Maandag tot en met vrijdag

20.00 – 24.00 uur

50%

6.

Maandag tot en met vrijdag

06.00– 20.00 uur

25%

Artikel 5

Lid 1

Het verrichten van arbeid op zondag geldt mede voor het verrichten van arbeid op de nieuwjaarsdag, de tweede Paasdag, de Hemelvaartsdag, de tweede Pinksterdag, de beide Kerstdagen en de dag waarop de verjaardag van de koningin wordt gevierd

Lid 2

Voor zover het dienstbelang niet anders vereist, geldt, hetgeen in dit artikel ten aanzien van het verrichten van arbeid op zondag is bepaald, ook voor kerkelijke of nationale, landelijke, regionale of plaatselijk erkende feest- of gedenkdagen die door ons zijn aangewezen als dagen, waarop de openbare dienst van de gemeente is gesloten. Dit zijn de volgende dagen:

  • -

    5 mei;

  • -

    Goede Vrijdag;

  • -

    namiddag van de dag waarop de Maas en Waal Reut in Druten plaatsvindt;

  • -

    namiddag van de dag van Druten;

  • -

    namiddag van de dag van de “Leste Mert”.

Artikel 6

Lid 1

Onder bijzondere omstandigheden en onder verantwoordelijkheid van het afdelingshoofd en/of de gemeentesecretaris is het mogelijk om medewerkers in te zetten voor overwerk.

Lid 2

De aanspraak op een vergoeding voor het verrichten van overwerk aangegeven in artikel 5 lid 3 is als volgt:

  • -

    de vergoeding voor overwerk bestaat uit een bedrag vermeerderd met een opslagpercentage (25%) dat voor die volle uren van het overwerk wordt berekend. Het bedrag van de bedoelde vergoeding wordt voor elk van de in aanmerking komende uren berekend naar een percentage van het uurloon van de ambtenaar (geld voor tijd).

Artikel 7

Lid 1

De aanspraak op een vergoeding voor het verrichten van overwerk geldt niet voor de functie van afdelingshoofd en gemeentesecretaris.In bijzondere gevallen kan aan een afdelingshoofd een vergoeding voor overwerk worden toegekend wanneer de aard of omvang van het overwerk en de onvermijdelijkheid daarvan, redelijk is te achten.

Lid 2

Voor het verplicht of gevraagd ambtshalve bijwonen van commissie- en raadsvergadering in dienstopdracht worden de daarvoor gemaakte uren in tijd gecompenseerd, conform artikel 2, lid 4 van de overwerkregeling.

Lid 3

In het geval wanneer ambtenaren met een verschillende bezoldiging en eventueel een verschillende betrekking tezamen gelijktijdig overwerk verrichten, kan door ons voor deze ambtenaren een gelijke vergoeding worden vastgesteld.

Artikel 8

De ambtenaar die een avondvergadering ambtshalve bijwoont in dienstopdracht, kan daarvoor de extra gemaakte reiskosten eigen motorvoertuig voor één maal extra heen en weer reizen declareren naar het tarief dat geldt voor de dienstreiskilometer met een maximum van € 20,00ofer wordt voor de ambtenaar die niet in staat is om thuis de maaltijd te gebruiken, de werkelijk gemaakte maaltijdkosten vergoed tot maximaal € 20,00 per maaltijd. Het overwerk zal zich minimaal dienen uit te strekken tot 20.00 uur ’s avonds.

Artikel 9

De overwerkregeling is niet van toepassing als het overwerk voortvloeit uit oorlog, oorlogsgevaar, rampen en andere buitengewone omstandigheden.

Artikel 10

In gevallen waarin deze regeling niet of niet naar billijkheid voorziet, treffen burgemeester en wethouders de nodige voorzieningen.

Artikel 11

Lid 1

Deze regeling kan worden aangehaald als “Overwerkregeling 2010 gemeente Druten”, en treedt in werking met ingang van 1 april 2010.

Lid 2

Met ingang van de datum bedoeld in het eerste lid vervalt de “Overwerkregeling” zoals deze is vastgesteld bij college-besluit van 12 juli 2005.

Bijlage

Het recht op overwerkvergoeding wordt toegekend

  • -

    indien en voorzover dit overwerk meer bedraagt dan de maximale arbeidsduur per week voor de ambtenaar. Bij een ambtenaar die full-time werkt is dat 42 uur per week. Voor de ambtenaar die is aangesteld voor een arbeidsduur van minder dan 36 uur per week geldt een naar evenredigheid lager aantal uren als maximum;

  • -

    er ambtshalve een dienstopdracht tot overwerk is verstrekt;

  • -

    er gewerkt wordt in het weekend en/of feestdag (uitgezonderd medewerkers die vallen onder de regeling “vergoeding gladheid - en calamiteitenbestrijding” alsmede degenen die belast zijn met het systeembeheer);

  • -

    als het overwerk minimaal één vol uur bedraagt (bij overwerk van minder dan één vol uur bestaat géén aanspraak op een overwerkvergoeding).

Er zal te allen tijde vooraf goedkeuring moeten plaatsvinden door de gemeentesecretaris.

Procedure aanvraag overwerk

Aanvraagformulier:

  • 1

    Het afdelingshoofd vult voor het toekennen van overwerk het aanvraagformulier in met de reden van overwerk en de te verwachten aantal uren en de keuze van “vergoeding” van overwerk;

  • 2

    Hij/zij zendt dit naar P&O voor berekening van de financiële consequenties;

  • 3

    P&O zendt het formulier vervolgens naar de secretaris voor accordering;

  • 4

    Na accordering retourneert de secretaris het formulier naar P&O;

  • 5

    P&O informeert het afdelingshoofd over zijn besluit.

Declaratieformulier

  • 1

    Invulling via Excel (formulier te downloaden via Intranet), en ondertekening door de medewerker, die heeft overgewerkt;

  • 2

    Controle en ondertekening door betreffende afdelingshoofd;

  • 3

    Inleveren bij P&O.

Het cluster P&O heeft een signaleringsfunctie in deze procedure.