Regeling vervallen per 01-10-2012

Verordening interne en externe klachtbehandeling Druten 2009

Geldend van 23-10-2009 t/m 30-09-2012

Intitulé

Verordening interne en externe klachtbehandeling Druten 2009

De raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Druten, ieder voor zoveel het hun bevoegdheden betreft;

Overwegende dat,

het in verband met de inwerkingtreding van de Wet extern klachtrecht een nieuwe regeling moet worden getroffen voor de externe klachtenbehandeling. Dat tevens de regeling voor de interne klachtbehandeling moet worden geactualiseerd. In het kader van deregulering verdient het verder de aanbeveling één verordening vast te stellen voor zowel de interne als externe klachtenbehandeling.

Gelezen het voorstel van het college van 25 augustus 2009;

Gehoord de Ondernemingsraad d.d. 7 juli 2009;

Gelet op de desbetreffende bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht en de Gemeentewet;

Besluiten vast te stellen:

Verordening interne en externe klachtbehandeling Druten 2009

Deze Verordening omvat:

A. De interne klachtenregeling, gebaseerd op hoofdstuk 9, titel 9.1 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

B. De externe klachtenregeling (ombudsvoorziening), gebaseerd op Hoofdstuk IV c van de Gemeentewet en hoofdstuk 9, titel 9.2 van de Awb.  

Paragraaf 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

Deze verordening verstaat onder:a. klacht: een uiting van ongenoegen over een gedraging van een (gewezen) ambtenaar, bestuursorgaan of leden daarvan, in de uitoefening van hun functie. b. gedraging: het in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijke persoon of rechtspersoon handelen of nalaten door respectievelijk: een bestuursorgaan, de voorzitter of lid van een bestuursorgaan of een ambtenaar, in de uitoefening van zijn/haar functie. Een gedraging van een ambtenaar, verricht in de uitoefening van zijn functie, wordt aangemerkt als een gedraging van het bestuursorgaan waarbij hij in dienst is.c. bestuursorgaan: in de zin van artikel 1:1, lid 1 van de Awb: - de burgemeester, ofwel;- het college van burgemeester en wethouders, ofwel;- de gemeenteraad, ofwel;- een commissie waaraan bevoegdheden van de gemeenteraad, van het college of vande burgemeester zijn toegekend.d. ambtenaar: een ieder die in dienst van de gemeente Druten werkzaam is of was, met uitzondering van het onderwijzend personeel.e. klager: de natuurlijke persoon of rechtspersoon die een klacht of een verzoek tot onderzoek van een klacht heeft ingediend, of diens gemachtigde. f. klachtencoördinator: de door het college van burgemeester en wethouders aangewezen ambtenaar die is belast met de procedurele bewaking en de administratieve afwerking van een klacht.g. gemeentelijk ombudsman: degene die door de gemeenteraad van Druten is benoemd, om klachten te behandelen. h. rechterlijke instantie: personen of college, bij personen of colleges, bij of krachtens de wet geheel of ten dele met rechtspraak belast en te dien aanzien van het openbaar bestuur onafhankelijk, voor zover het deze rechtspraak betreft.i. wettelijk geregelde administratiefrechtelijke voorziening: zoals bedoeld in de Wet Nationale Ombudsman, met uitzondering van de klachtenregeling in hoofdstuk II van deze wet.

Paragraaf A. Interne Klachtenregeling

Artikel 2 Indiening van de klacht

  • 1. Klachten kunnen alleen schriftelijk worden ingediend, uiterlijk binnen één jaar nadat de betreffende gedraging zich heeft voorgedaan.

  • 2. Een klacht moet worden ingediend bij het bestuursorgaan, gericht aan de klachtencoördinator. De klager of diens gemachtigde kan hierbij de hulp inroepen van de klachtencoördinator.

  • 3. De ambtenaar of het lid van het bestuursorgaan op wie de klacht betrekking heeft, kan alle documenten en gegevens inzien die daarmee samenhangen.

Artikel 3 Klachtencoördinator

De klachtencoördinator heeft als taak:a. registratie van de klacht en beoordeling van de ontvankelijkheid.b. zendt de ingekomen klacht zo spoedig mogelijk door naar de klachtbehandelaar en zendt tegelijkertijd een kopie van de klacht ter kennisneming aan degene over wiens gedraging is geklaagd. c. de klachtencoördinator stuurt de klager uiterlijk binnen twee weken na indienen van de klacht een ontvangstbevestiging met daarin de mededeling dat de klacht binnen zes weken zal zijn afgehandeld.d. de klachtencoördinator bewaakt de voortgang van de klachtenbehandeling en rapporteert aan de klachtbehandelaar. e. het opstellen van een jaarverslag, zoals bedoeld in artikel 6. 

Artikel 4 Behandeling van de klacht

  • 1. De raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester afzonderlijk verlenen mandaat aan de klachtenbehandelaars om de klacht af te handelen en de klager in kennis te stellen van de bevindingen van het onderzoek naar de klacht, zijn oordeel daarover, alsmede van de eventuele conclusies die daaraan worden verbonden, zoals bedoeld in de artikelen 9:11 en 9:12 van de Awb.

  • 2. Als klachtbehandelaar worden aangewezen:- afdelingshoofd, indien de klacht betrekking heeft op een medewerker;- gemeentesecretaris, indien de klacht betrekking heeft op een afdelingshoofd; - burgemeester, indien de klacht betrekking heeft op de gemeentesecretaris;- burgemeester, indien de klacht betrekking heeft op de griffier;- college van burgemeester en wethouders, indien de klacht betrekking heeft op (een lidvan) het college, of een ander bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1, sub c.  

  • 3. Elke klacht wordt vertrouwelijk behandeld. De mate van vertrouwelijkheid wordt besproken met de klager.

  • 4. De klachtencoördinator en degene over wiens gedraging is geklaagd, ontvangen een kopie van de afdoening.

Artikel 5 Termijnen

Voor de behandeling van een klacht worden de termijnen in acht genomen, zoals bedoeld in artikel 9:11 van de Awb.

Artikel 6 Jaarverslag

  • 1. De klachtencoördinator brengt jaarlijks vóór 1 april aan het college van burgemeester en wethouders verslag uit van alle klachten die in het voorafgaande jaar binnen de gemeente zijn behandeld.

  • 2. Het verslag bevat informatie over het aantal en de aard van de klachten dat in behandeling is genomen, een weergave van de wijze waarop alle klachten zijn behandeld en de getroffen maatregelen. Persoonlijke gegevens worden niet vermeld.

  • 3. Het verslag is openbaar en wordt ter kennisneming aan de raad gebracht.

Artikel 7 Verwijzing naar externe klachtbehandeling

  • 1. Indien de klager niet tevreden is met de klachtafhandeling, staat voor hem een externe klachtvoorziening open bij de gemeentelijk ombudsman.

  • 2. Van deze mogelijkheid, en binnen welke termijn de klager vervolgens een verzoekschrift kan indienen, wordt mededeling gedaan bij de kennisgeving als bedoeld in artikel 9 lid 12 van de Awb.

  • 3. De termijn waarbinnen en verzoekschrift zoals hiervoor bedoeld kan worden ingediend, bedraagt 1 jaar.

Paragraaf B. Externe klachtenregeling

Artikel 8 Gemeentelijke ombudsman

  • 1. In de gemeente Druten is een ombudsman, zoals bedoeld in artikel 9:17 van de Awb.

  • 2. De ombudsman wordt voor een termijn van 6 jaar benoemd door de gemeenteraad, op voordracht van het college van burgemeester en wethouders.

  • 3. De ombudsman is na afloop van deze termijn terstond herbenoembaar.

  • 4. De ombudsman is voor wat betreft de taakuitoefening niet ondergeschikt aan enig gemeentelijk orgaan.

Artikel 9 Onverenigbare betrekkingen

In elk geval vallen onderstaande functies onder artikel 81 r, lid 1 van de Gemeentewet. Tot ombudsman zijn niet benoembaar: a. de burgemeester; b. degenen die lid zijn van een van de in artikel 1, sub c genoemde organen of van overige gemeentelijke commissies; c. ambtenaren bedoeld in artikel 1, sub d;d. bestuurders en personeelsleden van enig publiekrechtelijk of privaatrechtelijk samenwerkingsverband waarin de gemeente Druten deelneemt; e. degenen die een functie, beroep of bedrijf uitoefenen waarvan de gemeenteraad oordeelt, dat die onverenigbaar zijn met de functie van ombudsman; f. degenen die het beroep van advocaat, procureur of notaris uitoefenen, behoudens vooraf verkregen toestemming van het college van burgemeester en wethouders, de raad gehoord. 

Artikel 10 Ontslag

De ombudsman is van rechtswege van zijn functie ontheven wanneer de benoemingstermijn is verstreken.

Artikel 11 Rechtspositie

De rechtspositieregelingen, die op ambtenaren in dienst van de gemeente van toepassing zijn, gelden niet ten aanzien van de ombudsman.

Artikel 12 Werkinstructie

Voor zover de ombudsman dit nodig acht, maakt hij een werkinstructie voor zijn werkzaamheden.

Artikel 13 Financiële middelen

  • 1. De ombudsman ontvangt de volgende vergoeding voor zijn werkzaamheden in verband met klachtenbehandeling:- per klacht waarover een rapport is uitgebracht: € 1.000,-;- per klacht die na bemiddeling is afgehandeld: € 280,-; - overige werkzaamheden m.b.t. klachtenbehandeling: € 60,- per uur; - jaarverslag: € 35,-.  

  • 2. De ombudsman ontvangt een reiskostenvergoeding in verband met klachtenbehandeling van € 0,28,- per kilometer.

  • 3. De raad verschaft de ombudsman voldoende financiële middelen voor een goede uitoefening van zijn werkzaamheden. In elk geval wordt jaarlijks een bedrag van € 150,- in de begroting opgenomen voor overige werkzaamheden als bijeenkomsten voor ombudsmannen, congressen, lidmaatschap van de Vereniging voor Klachtrecht en andere soortgelijke activiteiten.

Artikel 14 Taak

De ombudsman behandelt de verzoekschriften zoals bedoeld in artikel 9:18 van de Awb.

Artikel 15 Ontvangstbevestiging en toezending verzoekschrift

  • 1. De ombudsman zendt een bericht van ontvangst van het verzoekschrift aan de verzoeker.

  • 2. Indien de ombudsman een onderzoek als bedoeld in artikel 9:18 van de Awb instelt, zendt hij tevens een afschrift van het verzoek aan het bestuursorgaan en aan degene over wiens gedraging(en) wordt geklaagd.

Artikel 16 Bevindingen en oordeel

  • 1. Een onderzoek naar een klacht wordt door de ombudsman in beginsel binnen 3 maanden afgesloten met een rapport zoals bedoeld in artikel 9:36 van de Awb.

  • 2. Bij termijnoverschrijding wordt daarvan zowel de klager als het bestuursorgaan en/of personen als bedoeld in artikel 1 sub b door de ombudsman op de hoogte gesteld.

Artikel 17. Jaarverslag

  • 1. De ombudsman brengt jaarlijks een schriftelijk verslag van zijn werkzaamheden uit aan de gemeenteraad.

  • 2. Het jaarverslag wordt algemeen verkrijgbaar gesteld.

Paragraaf 1 Slotbepalingen

Artikel 18 Gevallen waarin deze verordening niet voorziet

In gevallen waarin onderdeel A van deze verordening niet voorziet, beslist het college.

Artikel 19 Intrekken oude regelingen

De “Verordening gemeentelijke klachtbehandeling gemeente Druten 1998” en de “Verordening gemeentelijke ombudsman Druten 1998” worden ingetrokken.

Artikel 20 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van bekendmaking.

Artikel 21 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: “Verordening interne en externe klachtbehandeling Druten 2009”.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van 8 oktober 2009;de raadsgriffier     de voorzitter,
J.W. Meerbeek      L.J.E.M. van Riswijk
Aldus besloten door het college van burgemeester en wethouders op 22 september 2009;de secretaris,    de burgemeester,
J.J. Driessen     L.J.E.M. van Riswijk
Aldus besloten door de burgemeester op 22 september 2009;de burgemeester,
 L.J.E.M. van Riswijk