Regeling vervallen per 01-01-2019

Verordening op de heffing en invordering van leges 2018

Geldend van 29-12-2017 t/m 31-12-2018

Intitulé

Verordening op de heffing en invordering van leges 2018

De raad van de gemeente Druten,

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 28 november 2017,

en gelet op de artikel en 149 van de Gemeentewet, artikel 156, tweede lid, aanhef en onderdeel h van de Gemeentewet, en artikel 7 in samenhang met artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet,

besluit vast te stellen de:

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2018 (Legesverordening 2018)

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    ’dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    ’week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    ’maand’: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand, met dien verstande dat als de ne dag in een kalendermaand 30 of 31 januari is, de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand altijd de laatste dag van de maand februari is;

  • d.

    ’jaar’: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

  • 1. Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

    • a.

      het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

    • b.

      het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument.

  • 2. Hetgeen in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel is bepaald over een Nederlandse identiteitskaart voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van achttien jaar nog niet heeft bereikt, is van overeenkomstige toepassing op een vervangende Nederlandse identiteitskaart voor personen met een uitreisverbod, ongeacht de leeftijd van de betrokken persoon.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • b.

    diensten die ingevolge wettelijk voorschrift zijn vrijgesteld van rechtenheffing of kosteloos moeten worden verleend;

  • c.

    diensten die op grond van het Besluit vrijstellingen leges zijn vrijgesteld.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

  • 1. Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

  • 2. Voor de toepassing van artikel 28, vierde lid, van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      onderdeel 1.1.7 (akten burgerlijke stand);

    • 2.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 3.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4.

      hoofdstuk 5 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

    • 5.

      onderdeel 1.6.1.1 (verklaring omtrent het gedrag);

    • 6.

      hoofdstuk 9 (kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Overgangsrecht en slotbepalingen

  • 1. De “Legesverordening 2017”, vastgesteld bij raadsbesluit van 21 december 2016, wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 13, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

Artikel 13 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 2. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2018.

  • 3. De in de Tarieventabel in Titel 2, Hoofdstuk 1, onderdeel 2.1.1.1 en 2.1.1.2. genoemde UAV worden bekendgemaakt door terinzagelegging op het gemeentehuis.

  • 4. Deze verordening wordt aangehaald als ‘Verordening op de heffing en de invordering van leges 2018’.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 20 december 2017.

de raadsgriffier,

S.A. van der Lugt

de voorzitter,

dr. L.J.E.M. van Riswijk

Tarieventabel behorende bij de Verordening op de heffing en invordering van leges 2018

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

1.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op:

1.1.1.1

maandag t/m vrijdag tussen 10.00 en 17.00 uur

€ 325,00

1.1.1.2

maandag om 9.00 en 9.15 uur

Kosteloos

1.1.1.3

zaterdag en op andere tijden dan hiervoor genoemd

€ 490,00

1.1.2.

Het tarief bedraagt voor de omzetting van partnerschap naar huwelijk (aan de balie)

€ 60,00

1.1.3

Voor een voltrekking van een huwelijk/partnerschapsregistratie op een andere locatie dan het gemeentehuis of een bijzonder huis als bedoeld in de wet, wordt het tarief onder 1.1.1.1, 1.1.1.2 of 1.1.1.3 verhoogd met een extra tarief van

€ 170,00

1.1.3.1

De huwelijkslocaties ‘Mulders’ en ‘De Kleine Heerlijkheid’ berekenen extra kosten bovenop de gemeentelijke huwelijksleges.

1.1.4

Het tarief voor het aanwijzen van een externe ambtenaar bedraagt per dag

€ 105,00

1.1.5

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

1.15.1

een trouwboekje of partnerschapsboekje met kleurenopdruk

€ 40,00

1.1.5.2

kalligrafisch inschrijven van trouwboekje of partnerschapsboekje

€ 25,00

1.1.5.3

kalligrafisch bijschrijven van kind(eren) in trouwboekje of partnerschapsboekje

€ 15,00

1.1.6

Het tarief bedraagt voor het doen van nasporingen in de registers van de Burgerlijke Stand, per kwartier of gedeelte daarvan

€ 20,00

1.1.7

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in artikel 1 van het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

1.1.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een Attestatie de Vita (meertalig)

€ 13,20

1.1.9

Het tarief bedraagt voor een verklaring huwelijksbevoegdheid

€ 23,30

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

1.2

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag:

1.2.1

van een nationaal paspoort:

1.2.1.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 65,30

1.2.1.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 52,00

1.2.2

van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel 1.2.1 (zakenpaspoort):

1.2.2.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 65,30

1.2.2.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 52,00

1.2.3

van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):

1.2.3.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 65,30

1.2.3.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 52,00

1.2.4

van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 52,00

1.2.5

van een Nederlandse identiteitskaart:

1.2.5.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 51,00

1.2.5.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 29,00

1.2.6

voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.5 genoemde documenten, de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van

€ 47,55

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

€ 39,45

1.3.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering

vermeerderd met

€ 34,10

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Basisregistratie Personen (BRP)

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de Basisregistratie Personen moet worden geraadpleegd.

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

€ 9,00

1.4.3

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de Basisregistratie Personen, per kwartier of gedeelte daarvan

€ 20,00

1.4.4

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een persoonslijst

€ 13,00

1.4.5

Het tarief bedraagt voor een meertalig uittreksel BRP

€ 13,20

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

1.5.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:

1.5.1.1

bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

1.5.1.1.1

ten hoogste 100 pagina’s, per pagina

met een maximum per bericht van

€ 0,23

€ 5,00

1.5.1.1.2

meer dan 100 pagina’s

€ 22,50

1.5.1.2

bij verstrekking anders dan op papier

€ 4,50

1.5.1.3

dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking

€ 22,50

1.5.2

Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.5.1.1, 1.5.1.2 en 1.5.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.

1.5.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in art. 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens

€ 4,50

Hoofdstuk 6 Overige publiekszaken

1.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.6.1.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag natuurlijke personen

1.6.1.2

tot het verkrijgen van een bewijs van opneming in de BRP of van afvoering uit de BRP, daaronder begrepen alsmede voor de afgifte van een bewijs van Nederlanderschap

€ 41,35

1.6.1.3

tot het legaliseren van een handtekening of het waarmerken van een fotokopie

€ 9,00

1.6.2

Voor het in behandeling nemen van een verzoek als bedoeld in artikel 13 van de Rijkswet op het Nederlanderschap geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het vigerende Besluit optie- en naturalisatiegelden (o.a: verkrijging van Nederlanderschap).

€ 9,00

Hoofdstuk 7 Geo-informatie

1.7.1

Informatieverstrekking

1.7.1.1

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van geografische informatie, per besteed kwartier of gedeelte daarvan

€ 20,00

1.7.2

Adresaanduidingen

1.7.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een adreswijziging of extra huisnummer, minimaal

€ 80,00

1.7.2.2.

Indien de tijdsbesteding van de in 1.7.2.1 bedoelde werkzaamheden meer dan een uur bedragen, wordt het in 1.7.2.1 genoemde bedrag per kwartier of gedeelte daarvan verhoogd met

€ 15,00

Hoofdstuk 8 Winkeltijdenwet

1.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.8.1.1

voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet

€ 60,00

1.8.1.2

tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.8.1.1 bedoelde ontheffing

€ 60,00

Hoofdstuk 9 Kansspelen

1.9.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

1.9.1.1

voor een periode van 1 kalenderjaar voor één speelautomaat

€ 56,00

1.9.1.2

voor een periode van 1 kalenderjaar voor twee speelautomaten

€ 90,00

1.9.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

€ 35,00

Hoofdstuk 10 Telecommunicatie

1.10.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet en artikel 5, eerste lid van de Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuur (AVOI), per locatie voor een ononderbroken tracé

€ 485,00

1.10.2

Het in 1.10.1 genoemde bedrag wordt verhoogd met coördinatiekosten: per meter (m1) te leggen kabels en leidingen

€ 2,00

1.10.3

Indien met betrekking tot een verzoek als bedoeld in artikel 1.10.1 extra overleg en/of nader onderzoek moet plaatsvinden tussen bijvoorbeeld gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, wordt het in 1.10.1 genoemde bedrag per kwartier of gedeelte daarvan verhoogd met

€ 20,00

1.10.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding inzake werkzaamheden met betrekking tot de aanleg, instandhouding of opruiming van kabels en/of leidingen met een gezamenlijke tracélengte van minder dan 25m1, inclusief het verstrekken van goedkeuring omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van die werkzaamheden

€ 150,00

Hoofdstuk 11 Verkeer en vervoer

1.11.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.11.1.1

Tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 voor zover noodzakelijk voor en direct samenhangend met de uitvoering van bijzondere transporten

€ 40,00

1.11.1.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 7.1 van het Voertuigreglement

€ 40,00

1.11.1.3

voor een vergunning m.b.t. artikel 2.1.5.1 APV (het plaatsen van voorwerpen op of boven een openbare plaats in strijd met de publieke functie ervan)

€ 120,00

1.11.1.3.1

vergoeding gebruik locatie per dag (per 12,5m²)

€ 15,00

1.11.1.3.2

vergoeding gebruik locatie per week (per 12,5m²)

€ 50,00

1.11.1.3.3

vergoeding gebruik locatie per maand (per 12,5m²)

€ 125,00

1.11.1.4

voor een ontheffing m.b.t. artikel 2.1.5.2 APV (aanleggen, beschadigen en veranderen van een weg of een openbare plaats)

€ 120,00

1.11.1.5

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

€ 55,00

1.11.1.5.1

bij vervanging van de verkregen gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld onder 1.11.1.5 is een bedrag verschuldigd van

€ 45,00

1.11.1.6

tot verkrijging van een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken (leges: € 110,00 en materiaalkosten (inclusief montage): € 190,00)

€ 300,00

1.11.1.6.1

bij weigering is verschuldigd

€ 40,00

1.11.1.6.2

tot een wijziging van het kentekenbord

(leges: € 35,00 en materiaalkosten (inclusief montage): € 35,00)

€ 70,00

1.11.1.6.3

voor het eventueel aanpassen of realiseren van een parkeerplaats worden de werkelijke kosten aanvullend in rekening gebracht.

1.11.2

Parkeerschijfzone (Blauwe zone)

1.11.2.1

Voor het verlenen van een ontheffing voor de parkeerschijfzone voor maximaal vijf kalenderjaren, ten behoeve van de belanghebbende, bedraagt het tarief per ontheffing

€ 75,00

1.11.2.2

Per administratieve wijziging van de ontheffing genoemd in artikel 1.11.2.1 bedraagt het tarief

€ 35,00

1.11.2.3

Voor het verlenen van een ontheffing ten behoeve van utiliteitsbedrijven in de Blauwe Zone bedraagt het tarief:

1.11.2.3.1

per dag

€ 15,00

1.11.2.3.2

per week

€ 50,00

1.11.2.3.3

per maand

€ 125,00

1.11.3

Parkeervergunning

1.11.3.1

Voor het verlenen van een parkeervergunning voor maximaal vijf kalenderjaren, ten behoeve van de belanghebbende, bedraagt het tarief per vergunning

€ 75,00

1.11.3.2

Per administratieve wijziging van de ontheffing genoemd in artikel 1.11.3.1 bedraagt het tarief

€ 35,00

1.11.4

Indien men voor evenementen (afzet)materiaal van de gemeente wenst te gebruiken, worden onderstaande kosten aanvullend als gebruiksvergoeding in rekening gebracht:

1.11.4.1

dranghekaanhanger per uur (verv.waarde € 2.800,00)

€ 10,00

1.11.4.2

afzethekken per stuk/24 uur (verv.waarde € 245,00)

€ 0,00

1.11.4.3

dranghekken per stuk/24 uur (verv. waarde € 90,00)

€ 0,00

1.11.4.4

verkeersborden per stuk incl. paal/24 uur (verv.waarde € 115,00)

€ 0,00

1.11.4.5

minicontainers per stuk leeg retour/24 uur (verv.waarde € 35,00)

€ 0,00

1.11.4.6

minicontainers per stuk gevuld retour/24 uur (verv.waarde € 35,00)

€ 5,00

1.11.4.7

afzetcontainers per stuk/24 uur (lediging conform geldend tarief)

€ 0,00

1.11.4.8

veegwagen per uur (min. 3 uur) (lediging conform geldend tarief)

€ 115,00

1.11.4.9

stortkosten vuil (conform geldend tarief ARN of DAR bedrag/ton)

1.11.4.10

manuren buitendienst per 0,5 uur (incl. trekkend voertuig)

€ 35,00

1.11.5

Verkeerstellingen

1.11.5.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

met betrekking tot het verstrekken van verkeerstellingen

€ 40,00

1.11.5.2

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van verkeerstellingen voor

commerciële doelstelling (per verkeerstelling) uit:

1.11.5.2.1

2016, 2017 en 2018

€ 250,00

1.11.5.2.2

2015

€ 200,00

1.11.5.3

Het tarief bedraagt voor gegevensverstrekking uit het verkeersmodel

€ 100,00

Hoofdstuk 12 Markten

1.12.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag op grond van de Weekmarktverordening gemeente Druten:

1.12.1.1

tot het verlenen van een vaste-standplaatsvergunning, dan wel een standwerkvergunning

€ 50,00

1.12.1.2

tot het toestaan van vervanging van de vergunninghouder, dan wel het overschrijven van de vaste-standplaatsvergunning

€ 50,00

1.12.2

Als een aanvraag om een vaste-standplaatsvergunning of standwerkvergunnning niet leidt tot vergunningverlening, bestaat aanspraak op teruggaaf van 50 % van de op grond van onderdeel 1.12.1.1 verschuldigde leges.

Hoofdstuk 13 Diversen

Algemeen

1.13.1

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

1.13.1.1

gewaarmerkte (digitale) afschriften, kopieën van stukken, kaarten, tekeningen voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

1.13.1.1.1

per pagina op papier van A3 of A4 formaat in zwart/wit of kleur

€ 0,50

1.13.1.1.2

per pagina op papier in een ander formaat dan A4 of A3

€ 20,00

1.13.1.2

een beschikking, stukken, uittreksels, gegevens en/of (algemene) informatie welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kwartier

€ 20,00

1.13.2

Indien stukken op verzoek van de aanvrager worden toegezonden per post, wordt de in deze tabel opgenomen leges verhoogd met de op dat moment bij de TNT Post geldende portokosten.

1.13.3

Het tarief bedraagt voor diensten welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden uitgevoerd, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per besteed kwartier of een gedeelte daarvan

€ 20,00

Leegstandwet

1.13.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 15 lid 1Leegstandwet i.v.m. het aangaan van tijdelijke huurovereenkomst

€ 185,00

Rioolaansluitrecht

1.13.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot aansluitvergunning als bedoeld in artikel 3 van de Verordening aansluitrecht gemeentelijke riolering Gemeente Druten

€ 320,00

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

2.1.1.1

aanlegkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012; Stcrt. 2012, 1567), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.2

bouwkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012; Stcrt. 2012, 1567), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de kosten die voortvloeien uit aangegane verplichtingen ten behoeve van de fysieke realisatie (het bouwen) van de bouwwerken, exclusief omzetbelasting. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.3

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een schriftelijke aanvraag:

2.2.1

om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is of om beoordeling van een conceptaanvraag voor een omgevingsvergunning

€ 150,00

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3.1

Bouwactiviteiten

2.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, lid 1, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief 2,15% van de bouwkosten met een minimumtarief van € 200,00

Toetsing welstand

2.3.1.2

Het van toepassing zijnde tarief op grond van onderdeel 2.3.1.1 w wordt verhoogd i.v.m. een toetsing aan welstandscriteria met:

2.3.1.2.1

1,9‰ met een minimum van € 48,00 van de geraamde bouwkosten van € 1 tot en met € 500.000 vermeerderd met 1,2‰ over het gedeelte van de bouwsom van € 500.001 tot en met € 1.000.000 vermeerderd met 0,8‰ over het gedeelte van de bouwsom van € 1.000.001 tot en met € 2.500.000 vermeerderd met 0,5‰ over het gedeelte van de bouwsom van € 2.500.001 tot en met € 5.000.000 vermeerderd met 0,25‰ over het gedeelte van de bouwsom van € 5.000.001 en meer.

2.3.1.2.2

voor woningbouw van hetzelfde type welke in één complex worden uitgevoerd geldt bij de tariefberekening het volgende:

bij complexen van 1 tot en met 5 gelijke woningen, wordt het tarief berekend zoals bepaald in onderdeel 2.3.1.2.1;

bij complexen van 6 tot en met 10 gelijke woningen, wordt het tarief over de bouwsom van 5 woningen berekend zoals bepaald in onderdeel 2.3.1.2.1;

bij complexen van 11 tot en met 20 gelijke woningen, wordt het tarief over de bouwsom van 6 woningen berekend zoals bepaald in onderdeel 2.3.1.2.1;

bij complexen van 21 tot en met 30 gelijke woningen, wordt het tarief over de bouwsom van 8 woningen berekend zoals bepaald in onderdeel 2.3.1.2.1;

bij complexen van 31 tot en met 40 gelijke woningen, wordt het tarief over de bouwsom van 10 woningen berekend zoals bepaald in onderdeel 2.3.1.2.1;

bij complexen van 41 tot en met 50 gelijke woningen, wordt het tarief over de bouwsom van 12 woningen berekend zoals bepaald in onderdeel 2.3.1.2.1.

Hierbij geldt dat etage- en galerijwoningen e.d. als één bouwblok worden beschouwd. Het tarief wordt dan berekend over de totale bouwsom van het bouwblok.

2.3.1.2.3

voor integrale advisering

welstand + 1 extra discipline: 1,8 x regulier tarief

welstand + meerdere extra disciplines: 2,2 x regulier tarief

2.3.1.2.4

voor illegale bouwwerken: 1,5 x regulier tarief

2.3.1.2.5

voor reclame-objecten

€ 48,00

2.3.1.2.6

voor formele behandeling en verslaglegging adviezen vooroverleg (bedrag wordt verrekend bij de definitieve aanvraag)

€ 100,00

2.3.1.2.7

voor overige adviezen: afhankelijk van de soort advisering, door het Gelders Genootschap zelf aan te geven bedrag.

Verplicht advies agrarische commissie

2.3.1.3

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld

€ 585,00

Achteraf ingediende aanvraag

2.3.1.4

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit: van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges; dit tarief is ook verschuldigd als de werkzaamheden reeds zijn aangevangen vóórdat er een besluit op de aanvraag is genomen.

150%

Buiten behandeling laten aanvraag omgevingsvergunning

2.3.1.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning, die op enig moment door het niet compleet zijn van de aanvraag buiten behandeling wordt gelaten

€ 250,00

2.3.2

Aanlegactiviteiten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, lid 1, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief

€ 410,00

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, lid 1, onder c, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:

2.3.3.1

indien artikel 2.12, lid 1, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking)

€ 318,00

2.3.3.2

indien artikel 2.12, lid 1, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking)€ 318,00

2.3.3.3

indien artikel 2.12, lid 1, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking): € 3.100,00 en 0,1% van de bouwkosten hoger dan € 200.000,00 dat het project maximaal mogelijk maakt met een maximum van Indien de tijdsduur voor de beoordeling van de ruimtelijke onderbouwing bij de vergunning minder is dan 10 uren, worden de werkelijk bestede uren tegen uurtarief in rekening gebracht.

€ 9.227,00

2.3.3.4

indien artikel 2.12, lid 1, onder a, onder 2º van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)

€ 385,00

2.3.3.5

indien artikel 2.12, lid 1, onder b, van de Wabo of artikel 6.12, lid 6, van de Wro wordt toegepast (afwijking exploitatieplan)

€ 755,00

2.3.3.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, lid 3, van de Wro en artikel 2.12, lid 1, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking provinciale regelgeving)

€ 225,00

2.3.3.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, lid 3, van de Wro en artikel 2.12, lid 1, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving)

€ 225,00

2.3.3.8

indien artikel 2.12, lid 1, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit)

€ 225,00

2.3.4

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

2.3.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, lid 1, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief voor een bouwwerk:

2.3.4.1.1

waarin bedrijfsmatig of wegens verzorging nachtverblijf aan 11 tot en met 49 personen, dan wel dagverblijf aan 11 tot en met 49 personen jonger dan twaalf jaar, of 11 tot en met 49 lichamelijk of verstandelijk gehandicapte personen zal worden verschaft

€ 765,00

2.3.4.1.2

waarin bedrijfsmatig of wegens verzorging nachtverblijf aan 50 tot en met 99 personen, dan wel dagverblijf aan 50 tot en met 99 personen jonger dan twaalf jaar, of 50 tot en met 99 lichamelijk of verstandelijk gehandicapte personen zal worden verschaft

€ 1.525,00

2.3.4.1.3

waarin bedrijfsmatig of wegens verzorging nachtverblijf aan meer dan 99 personen dan wel dagverblijf aan 100 of meer personen, jonger dan twaalf jaar, of aan 100 of meer lichamelijk en/of geestelijk gehandicapten zal worden verschaft

€ 3.050,00

2.3.4.2

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van de tenaamstelling, wijziging, aanvulling of doorhaling van voorschriften en/of tekeningen van een geldige gebruiksvergunning geldt een tarief van

€ 60,00

2.3.5

Activiteiten met betrekking tot monumenten

2.3.5.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, lid 1, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, lid 1, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de 'Erfgoedverordening gemeente Druten 2010' aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 10, lid 2, van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

2.3.5.1.1

voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument

€ 175,00

2.3.6

Sloopveiligheidsplan

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopveiligheidsplan als bedoeld in artikel 1.26 Bouwbesluit 2012

€ 175,00

2.3.7

Aanleggen of veranderen weg

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.1.5.2 van de APV een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en lid 1, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief

€ 175,00

2.3.8

Uitweg/inrit

2.3.8.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.1.5.3 van de APV een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, lid 1, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief

€ 180,00

2.3.8.2

Bij wijzigen van een onder 2.3.8.1 bedoelde aanvraag tot inritvergunning bedraagt het tarief

€ 35,00

2.3.8.3

Bij intrekking van een onder 2.3.8.1 bedoelde aanvraag tot inritvergunning blijft verschuldigd

€ 75,00

2.3.9

Natura 2000-activiteiten

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2aa, aanhef en onder a, van het Besluit ruimtelijke ordening (Natura 2000-activiteit) bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten

€ 345,00

2.3.10

Flora- en fauna-activiteiten (bescherming van soorten)

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2aa, aanhef en onder b, van het Besluit omgevingsrecht (flora- en fauna-activiteit) bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten

€ 345,00

2.3.11

Andere activiteiten

2.3.11.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

2.3.11.1.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, lid 1, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief

€ 175,00

2.3.11.1.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, lid 2, van de Wabo, bedraagt het tarief

€ 175,00

2.3.12

Beoordeling bodemrapport

2.3.12.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

2.3.12.1.1

voor de beoordeling van een historisch bodemonderzoek

€ 175,00

2.3.12.1.2

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

€ 250,00

2.3.12.1.3

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport:

2.3.12.1.3.1

indien het betreft de beoordeling van een plan van aanpak

€ 250,00

2.3.12.1.3.2

indien het betreft de beoordeling van een evaluatierapport

€ 250,00

2.3.12.1.3.3

indien het betreft de beoordeling van een concept-/eindrapport

€ 250,00

Beoordeling andere milieukundige rapporten

2.3.12.2

Het van toepassing zijnde tarief o.g.v. de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk wordt verhoogd indien de aanvraag om een omgevingsvergunning slechts kan worden afgehandeld wanneer:

2.3.12.2.1

een akoestisch rapport wordt beoordeeld, met

€ 250,00

2.3.12.2.2

een rapport luchtkwaliteit wordt beoordeeld, met

€ 250,00

2.3.12.2.3

een rapport externe veiligheid wordt beoordeeld, met

€ 250,00

2.3.12.2.4

een rapport flora en fauna wordt beoordeeld, met

€ 250,00

2.3.12.2.5

een milieu effect rapport wordt beoordeeld, met

€ 830,00

2.3.12.2.6

het in behandeling nemen van een verzoek om ontheffing hogere grenswaarden als bedoeld in de Wet geluidhinder:

2.3.12.2.6.1

indien het betreft een ontheffing voor 1-10 woningen, met

€ 335,00

2.3.12.2.6.2

indien het betreft een ontheffing voor 11-20 woningen, met

€ 640,00

2.3.12.2.6.3

indien het betreft een ontheffing voor 21 en meer woningen

€ 1.260,00

Beoordeling parkeerbalans

2.3.12.3

Het van toepassing zijnde tarief op grond van de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk wordt verhoogd indien de aanvraag om omgevingsvergunning slechts kan worden afgehandeld na:

2.3.12.3.1

het toetsen van een voor de aanvraag benodigde parkeerbalans

€ 335,00

2.3.12.3.2

het verlenen van een omgevingsvergunning in afwijking van het bepaalde in artikel 2.5.30 lid 1 en 3 van de Bouwverordening

€ 375,00

2.3.12.3.3

het verlenen van een omgevingsvergunning in afwijking van het bepaalde in artikel 4 lid 4 Nota parkeernormen gemeente Druten

€ 375,00

2.3.13

Advies

Indien ten aanzien van een aanvraag of verzoek als bedoeld in dit hoofdstuk advies van derden wordt ingewonnen, worden de verschuldigde leges verhoogd met het bedrag van de externe advieskosten. Ook wanneer de omgevingsvergunning niet wordt verleend, het verzoek niet wordt gehonoreerd of (op aanvraag) wordt ingetrokken, zijn de externe advieskosten verschuldigd.

2.3.14

Verklaring van geen bedenkingen

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan of gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, lid 1, van de Wabo

€ 200,00

Hoofdstuk 4 Teruggaaf

2.4.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw -, aanleg- of sloopactiviteiten

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.5 en 2.3.6, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt 50% van de voor het in behandeling nemen van de aanvraag verschuldigde leges met dien verstande dat minimaal een bedrag van € 80,00 verschuldigd blijft.

Hoofdstuk 5 Intrekking omgevingsvergunning

2.5.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

2.5.1.1

een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning op verzoek van de aanvrager als bedoeld in artikel 2.33, lid 2, onder b, van de Wabo

€ 175,00

2.5.1.2

een ambtshalve intrekking van een aanvraag van een omgevingsvergunning

€ 0,00

Hoofdstuk 6 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

2.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

2.6.1.1

een verzoek tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1 lid 1 Wro of het vaststellen van een uitwerkingsplan als bedoeld in artikel 3.6 lid 1 onder b Wro in een periodiek plan

€ 6.058,00

2.6.1.2

een verzoek zoals vermeld in artikel 2.6.1.1 indien de totale tijdsduur voor de afhandeling daarvan minder is dan 25 uren

€ 2.250,00

2.6.1.3

een verzoek tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6 lid 1 onder a Wro in een periodiek plan

€ 2.798,00

2.6.2

Het tarief genoemd in de artikel en 2.6.1.1, 2.6.1.2 en 2.6.1.3 wordt verhoogd met kosten voor het adviesbureau dat het periodiek plan opstelt en de aan het in procedure brengen van het plan verbonden kosten (publicatiekosten). Deze variabele kosten worden verdeeld (volgens artikel 2.6.3) over de verzoekers waarvan het verzoek in het plan wordt meegenomen.

2.6.3

Alle verzoekers van wie een verzoek als bedoeld in artikel 2.6.1.1, 2.6.1.2 en 2.6.1.3 wordt opgenomen in een periodiek plan dragen gezamenlijk de variabele kosten van dat plan. Deze kosten worden verdeeld in een verhouding van 2:1 (verzoekers van artikel 2.6.1.3 betalen de helft van wat de verzoekers van artikel 2.6.1.1 en 2.6.1.2 moeten betalen).

2.6.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

2.6.4.1

een verzoek tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1 lid 1 Wro dat niet wordt opgenomen in een periodiek plan

€ 14.483,00

2.6.4.2

een verzoek tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6 lid 1 onder a Wro dat niet in een periodiek plan wordt opgenomen

€ 6.058,00

2.6.4.3

een verzoek tot het uitwerken van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, lid 1 onder b Wro

€ 9.319,00

2.6.4.4

een verzoek in verband met het verkrijgen van een indicatie over de haalbaarheid van het aanpassen van het bestemmingsplan

Deze kosten worden indien het verzoek leidt tot het aanpassen van het bestemmingsplan in mindering gebracht op de kosten daarvoor.

€ 278,00

2.6.5

Indien bij het beoordelen van een verzoek tevens andere handelingen zijn gemoeid die verband houden met de activiteiten genoemd in de artikel en 2.3.9, 2.3.10, 2.3.12 en 2.3.13 dan wordt het tarief genoemd in dit hoofdstuk verhoogd met de bedragen genoemd in die artikel en.

2.6.6

Het tarief genoemd in artikel 2.6.4.4 wordt direct met het schriftelijk weergeven van de indicatie in rekening gebracht. De overige in dit hoofdstuk genoemde of naar verwezen tarieven worden in twee delen in rekening gebracht: deel één na het ter inzage leggen van het ontwerpbesluit en deel twee na het ter inzage leggen van het besluit tot vaststelling van het aanpassen van het plan.

Hoofdstuk 7 Sloopmelding

2.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 1.26 Bouwbesluit 2012

€ 0,00

Hoofdstuk 8 Diversen

2.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

2.8.1.1

een aanvraag om een gedoogbesluit

€ 300,00

2.8.1.2

een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking

€ 170,00

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

3.1.1.1

tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet

€ 350,00

3.1.1.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

€ 50,00

3.1.1.3

tot het wijzigen van de leidinggevenden op een vergunning Drank- en Horecawet

€ 100,00

Hoofdstuk 2 Evenementen en overige APV gerelateerde leges

3.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in afdeling 7 van de A.P.V. en het geldende evenementenbeleid, indien het betreft:

3.2.1.1

categorie 0 (meldingplichtig-evenement)

€ 0,00

3.2.1.2

categorie A (regulier-evenement)

€ 150,00

3.2.1.3

categorie B (aandacht-evenement)

€ 350,00

3.2.1.4

categorie C (risico-evenement)

€ 500,00

3.2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een:

3.2.2.1

vergunning voor het organiseren van een snuffelmarkt als bedoeld in artikel 5.2.4 van de A.P.V.

€ 30,00

3.2.2.2

aanvraag voor een ontheffing ingevolge artikel 2.3.1.4. lid 2 van de A.P.V. met betrekking tot sluitingsuur inrichtingen

€ 60,00

3.2.2.3

aanvraag voor een ontheffing ingevolge artikel 4.1.5 lid 2 van de A.P.V. met betrekking tot geluidshinder

€ 30,00

3.2.2.4

aanvraag op basis van artikel 5.2.1 van de A.P.V. voor een vergunning tot het houden van een inzameling van geld of goed

€ 30,00

3.2.2.5

aanvraag op basis van artikel 5.2.2 van de A.P.V. voor een ontheffing voor venten

€ 75,00

3.2.2.6

aanvraag op basis van artikel 5.2.3 van de A.P.V. voor een vergunning voor een standplaats

€ 75,00

3.2.2.7

aanvraag tot het verlenen van een ontheffing overeenkomstig artikel 3 lid 3 en artikel 4 lid 3 van de Zondagswet

€ 30,00

3.2.2.8

aanvraag tot het verlenen van een ontheffing voor een recreatief nachtverblijf buiten kampeerterreinen als bedoeld in artikel 4.8.2 lid 3 van de A.P.V.

€ 30,00

3.2.2.9

aanvraag tot het verkrijgen van een stookontheffing als bedoeld in artikel 5.5.1 lid 3 van de A.P.V.

€ 40,00

3.2.2.10

aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning en/of een ontheffing ingevolge de A.P.V., voor zover niet afzonderlijk en met name in deze verordening geregeld per onderdeel, per dag of dagdeel waarvoor de vergunning c.q. ontheffing geldt

€ 50,00

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

3.3.1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een exploitatievergunning voor een seksinrichting of escortbedrijf ingevolge artikel 3.2.1 van de A.P.V.

€ 1.000,00

Hoofdstuk 4 Kinderopvang

3.4.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het in exploitatie nemen van een kindercentrum; kinderdagopvang of buitenschoolse opvang, als bedoeld in artikel 1.45, eerste lid en artikel 1.46 eerste lid van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen

€ 1828,00

3.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het in exploitatie nemen van een gastouderbureau als bedoeld in artikel 1.45, eerste lid en artikel 1.46 eerste lid van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen

€ 679,00

3.4.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het bieden van gastouderopvang als bedoeld in artikel 1.45, tweede lid en artikel 1.46 eerste lid van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen

€ 412,00

3.4.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het in exploitatie nemen van een peuterspeelzaal als bedoeld in artikel 2.2 eerste lid en artikel 2.3 eerste lid van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen

€ 1828,00

Behorende bij raadsbesluit van 20 december 2017,

de raadsgriffier,

S.A. van der Lugt