Regeling vervallen per 25-12-2021

Verordening rekenkamercommissie gemeente Druten 2020

Geldend van 09-07-2020 t/m 24-12-2021

Intitulé

Verordening rekenkamercommissie gemeente Druten 2020

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Wet: Gemeentewet.

  • b.

    Commissie: rekenkamer commissie.

  • c.

    Voorzitter: voorzitter van de rekenkamer commissie.

  • d.

    College: college van burgemeester en wethouders.

  • e.

    Rekenkamer commissie: de rekenkamer commissie van de gemeente Druten.

Artikel 2 Rekenkamer commissie

  • 1. Er is een commissie die door de raad wordt ingesteld en wordt aangeduid als rekenkamer commissie.

  • 2. De commissie heeft als taak het uitoefenen van de rekenkamerfunctie als bedoeld in art. 81o Gemeentewet.

  • 3. De commissie bestaat uit 5 leden.

Artikel 3 Benoeming leden

  • 1. De raad benoemt de externe voorzitter voor een termijn die de raad in het besluit van de benoeming opneemt.

  • 2. De raad benoemt 4 leden uit zijn midden, te weten 2 uit de coalitie en 2 uit de oppositie.

  • 3. De leden van de commissie die tevens raadsleden zijn, worden voor een periode gelijk aan de zittingsduur van de raad benoemd.

Artikel 4 Externe voorzitter

  • 1. Ten aanzien van de eed/belofte van de externe voorzitter is artikel 81g van de wet van overeenkomstige toepassing.

  • 2. De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming.

Artikel 5 Ontslag en non-activiteit

  • 1. De raad ontslaat de leden of stelt hen op non-activiteit.

  • 2. Het commissie lidmaatschap van een raadslid eindigt: op eigen verzoek; indien het lid aftreedt als lid van de raad; indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de commissie te vervullen.

  • 3. Het lidmaatschap van de voorzitter eindigt: op eigen verzoek; bij aanvaarding van een functie die onverenigbaar is met het lidmaatschap; wanneer de voorzitter bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak wegens misdrijf is veroordeeld, dan wel bij zulk een uitspraak een maatregel is opgelegd die vrijheidsbeneming tot gevolg heeft; indien de voorzitter bij onherroepelijk geworden uitspraak onder curatele is gesteld, in staat van faillissement is verklaard, surseance van betaling heeft verkregen of wegens schulden is gegijzeld; aan het eind van de benoeming termijn.

  • 4. De voorzitter kan door de raad ontslagen worden wanneer hij/zij door ziekte of gebreken blijvend ongeschikt is de functie te vervullen.

Artikel 6 Vergoeding voor werkzaamheden van de voorzitter van de commissie

  • 1. De voorzitter ontvangt een vergoeding van euro 120,-- voor het bijwonen van een vergadering, incl. onkostenvergoeding.

  • 2. De voorzitter ontvangt een vergoeding van euro 80,-- per uur voor de uitvoering van onderzoek werkzaamheden.

  • 3. De vergoeding genoemd in de eerste 2 leden van dit artikel komen ten laste van het budget van de commissie.

Artikel 7 Ambtelijke ondersteuning

  • 1. De griffier of een door hem aan te wijzen vervanger staat de commissie bij de uitvoering van haar taken terzijde en treedt gevraagd en ongevraagd op als adviseur van de commissie.

Artikel 8 Reglement van orde

De commissie stelt een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden op en zendt het reglement onverwijld ter kennisname naar de raad.

Artikel 9 Onderwerpselectie en opdrachtverlening

  • 1. De commissie overlegt over onderzoeksonderwerpen met het presidium van de raad, bepaalt zelf welke onderwerpen zij onderzoekt, formuleert de probleemstelling en stelt de onderzoek opdracht/opzet vast. De relevantie van het onderzoek wordt duidelijk aangegeven.

  • 2. De onderzoeksopzet wordt ter kennisneming naar de raad gestuurd door de commissie en daar hoort tevens een indicatie bij van de te maken kosten.

  • 3. De raad kan de commissie een gemotiveerd verzoek doen tot het instellen van een onderzoek. De commissie bericht de raad in hoeverre aan dit onderzoek kan worden voldaan. Indien de commissie niet aan het verzoek van de raad voldoet, zal zij daarvoor goede gronden aanvoeren.

Artikel 10 Werkwijze / inhoudelijk

  • 1. De commissie is bevoegd bij alle leden van het gemeentebestuur en bij alle ambtenaren de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig acht voor de uitvoering van de onderzoeken. De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de commissie gestelde termijn te verstrekken.

  • 2. De commissie kan bij instellingen zoals bedoeld in artikel 184 lid 1 van de gemeentewet nadere inlichtingen in te winnen over de jaarrekeningen, daarop betrekking hebbende rapporten van hen die deze jaarrekeningen hebben gecontroleerd en overige documenten met betrekking tot die instelling die bij het gemeentebestuur berusten. Indien een of meer documenten ontbreken, kan de commissie van de betrokken instelling de overlegging daarvan vorderen en indien daartoe aanleiding is een onderzoek instellen.

  • 3. De commissie vergadert in beslotenheid, haar rapporten zijn openbaar.

  • 4. De commissie stelt betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar in te stellen termijn, die tenminste 2 weken bedraagt, een feitencheck op het concept onderzoek rapport te plegen of een zienswijze kenbaar te maken aan de commissie.

  • 5. Na vaststelling door de commissie worden het onderzoeksrapport en de nota met conclusie en aanbevelingen, eventueel inclusief de zienswijze van betrokkenen, zo spoedig mogelijk aan de raad aangeboden, met toezending van een afschrift aan het college.

Artikel 11 Budget

  • 1. De commissie is bevoegd binnen een aan haar bij de begroting beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken en is hiervoor verantwoording verschuldigd aan de raad.

  • 2. Het budgetbeheer van de commissie ligt in formele zin bij de voorzitter van de commissie en in materiele zin bij de griffier.

  • 3. De commissie verantwoordt de baten en lasten van het vorig begrotingsjaar in een jaarverslag aan de raad.

Artikel 12 Inwerkingtreding nieuwe verordening en intrekking oude verordening

  • 1. Deze verordening treedt in werking de dag na die van bekendmaking.

  • 2. Op die datum wordt de Verordening Rekenkamer Druten 2012 ingetrokken.

Artikel 13 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening rekenkamer commissie gemeente Druten 2020.”

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van 25 juni 2020.

De griffier,

De voorzitter,