Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Duiven houdende regels omtrent stimuleren van allianties Nadere Regel Stimuleringsbeleid Ondersteunen van allianties gemeente Duiven 2018

Geldend van 07-04-2018 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2018

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Duiven houdende regels omtrent stimuleren van allianties Nadere Regel Stimuleringsbeleid Ondersteunen van allianties gemeente Duiven 2018

Lijn 2 uit het stimuleringsbeleid is het ondersteunen van allianties.

We ondersteunen allianties. Een alliantie is een samenwerkingsverband met een andere organisatie met het oog op een in gang te zetten gezamenlijke ontwikkeling. Dit is gericht op het uitwisselen van kennis, informatie, technologie, intellectuele eigendom en faciliteiten. Door over de eigen organisatiegrenzen heen te kijken kan men van elkaars middelen en mogelijkheden gebruikmaken en risico's delen. Hiermee levert het aangaan van een alliantie meerwaarde op voor de organisatie. Samenwerking tussen verenigingen kan besturen makkelijker maken, meer vrijwilligers activeren en zorgt er voor dat het bestuurlijke kader wordt versterkt. Verenigingen delen hun kennis ten aanzien van het besturen of aansturen van de vrijwilligers. Naast de kennisuitwisseling is er ook meer begrip voor bepaalde zaken zoals het delen van de sporthal, het gebruik van ieders materialen etcetera. Een alliantie vormen is niet een doel op zich maar is ondersteunend. Een alliantie hoeft dan ook niet structureel te zijn maar kan zich vormen naar behoefte.

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

  • a. Organisatie: vrijwilligersorganisatie die activiteiten uitvoert die betrekking hebben op de inwoners van de gemeente Duiven of de Duivense gemeenschap.

  • b. Ondersteuningsaanvraag: het aanvraagformulier ondersteuning, een toelichting wat het doel is van de te vormen alliantie, met wie en wat daarvoor nodig is en wat het effect op de lange termijn is.

  • c. Allianties: samenwerking tussen partijen die bijdraagt aan het versterken van de vereniging of het delen en bundelen van kennis.

  • d. Ondersteuning: inzet van middelen en diensten vanuit de gemeente ten behoeve van de organisatie, die dienen als stimuleringsimpuls.

Artikel 2. Doelstelling

Deze nadere regel voor stimulering heeft tot doel allianties mogelijk te maken en te ondersteunen. Dit vinden we belangrijk omdat allianties verenigingen sterker kunnen maken. Er ontstaan betere oplossingen voor kansen en problemen, er is een betere benutting van kennis en je leert van elkaar.

Artikel 3. Aanvragen

  • 1. Ondersteuning kan worden aangevraagd door een organisatie zoals beschreven in artikel 1a.

  • 2. De aanvrager overlegt bij de aanvraag het aanvraagformulier ondersteuning en het meerjarenplan.

  • 3. Een aanvraag om ondersteuning kan op ieder moment worden ingediend.

  • 4. Activiteiten waarvoor ondersteuning wordt aangevraagd moeten gericht zijn op het aanzetten of bouwen van allianties.

  • 5. De aangevraagde ondersteuning moet in redelijke verhouding staan tot de duur, het bereik en het te verwachten effect of resultaat van de activiteit.

  • 6. Indien ook derden een financiële bijdrage leveren in de vorm van subsidies, sponsorbijdragen of een bijdrage in natura, wordt dit in de ondersteuningsaanvraag vermeld.

  • 7. Er is alle ruimte om tussentijds aanpassingen op het oorspronkelijke meerjarenplan of nieuwe aanvragen in te dienen.

Artikel 4. Voorwaarden voor ondersteuning

  • 1. Om voor ondersteuning in aanmerking te komen moeten de activiteiten:

    • a.

      Betrekking hebben op de inwoners van de gemeente Duiven;

    • b.

      gericht zijn op de eigen organisatie en de alliantie die wordt aangegaan.

  • 2. Initiatiefnemers dragen zelf bij aan het initiatief of de activiteit. Hetzij via cofinanciering, middelen uit andere bronnen of door de inzet van vrijwillige uren.

Artikel 5. Stimulering

  • 1.

    De raad stelt jaarlijks het budget voor programma 2 Maatschappij, van de programmabegroting van de gemeente Duiven vast.

  • 2.

    In dit budget is er een gelimiteerd bedrag, een subsidieplafond, waaruit de stimuleringsmaatregelen worden bekostigd. Die willen we zo goed mogelijk verdelen. Als er in een kalenderjaar meer geschikte aanvragen zijn dan er budget beschikbaar is, dan wordt het beschikbare budget voor ondersteuning verdeeld op basis van het inhoudelijke oordeel van het college (zie lid 3). Een aanvraag die in een kalenderjaar om deze reden niet gehonoreerd wordt, gaat niet vanzelf door naar een volgend kalenderjaar.

  • 3.

    Het college bepaalt de hoogte van de bijdrage van de gemeente op basis van de ondersteuningsaanvraag.

Artikel 6. Weigeringsgronden

Naast de weigeringsgronden uit de ASV 2018 kunnen burgemeester en wethouders een aanvraag tot ondersteuning weigeren als de activiteit:

  • 1.

    Niet binnen de doelstellingen van het vormen en ondersteunen van allianties passen.

  • 2.

    Primair tot doel heeft commerciële activiteiten te ontwikkelen.

  • 3.

    Al plaats heeft gevonden voor de aanvraag.

  • 4.

    Ondersteund kan worden met eigen middelen of diensten, dan wel de beschikbaarheid van middelen en diensten van derden.

  • 5.

    Wanneer een organisatie een vrije reserve heeft van meer dan € 50.000,-.

Artikel 7. Verantwoording

Verantwoording is van belang omdat we gezamenlijk transparant willen zijn over de inzet van publiek geld. Naast de verantwoording zoals beschreven in de ASV, gelden de volgende regels:

  • 1.

    Voortgang en vooruitblik: jaarlijks gaan organisaties en de gemeente in gesprek om de voortgang en nieuwe ontwikkelingen te bespreken. Een verslag hiervan wordt onderdeel van het meerjarenplan en kan leiden tot aanpassing van het meerjarenplan.

  • 2.

    Evaluatie: in een gezamenlijk gesprek wordt er aan de hand van een checklist teruggeblikt op de activiteiten en de vorderingen op de gemaakte afspraken.

  • 3.

    Het college is bevoegd om extra gegevens op te vragen bij het beoordelen van de verantwoording.

Artikel 8. Beslissing op de ondersteuningsaanvraag

Binnen zes weken na de indiendatum wordt een besluit tot stimulering genomen. Er volgt een beschikking waarin wederzijdse verplichtingen zijn opgenomen. Er wordt duidelijk welke ondersteuning de gemeente gaat bieden en hoe de gemeente mede mogelijk gaat maken.

Artikel 9. Hardheidsclausule

Burgemeester en wethouders kunnen een of meerdere artikelen buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard, gelet op het belang van het mogelijk maken van allianties.

Artikel 10. Inwerkingtreding

Deze regeling treedt met terugwerkende kracht in op 1 januari 2018.

Artikel 11. Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Deze regeling wordt aangehaald als: Nadere Regel Stimuleringsbeleid Ondersteunen van allianties gemeente Duiven 2018

Ondertekening

Toelichting

Aan welke allianties of vormen van ontmoeting kan u denken:

  • per cluster: bijvoorbeeld de muziekverenigingen ontmoeten elkaar.

  • op thema: via vraagstukken die spelen bij partijen, zoals toekomstbestendigheid of

  • duurzaamheid.

  • per dorp/wijk of per plek: bijvoorbeeld partijen die een accommodatie delen en hierin meer samen willen optrekken.

  • per doelgroep: zoals alle verenigingen die zich op ouderen richten.

En dit kan lokaal maar ook regionaal.

 

Ondersteuningsmogelijkheden

De volgende toelichting is geen blauwdruk, maar geeft richting in de mogelijkheden die de gemeente Duiven u kan bieden.

 

Verenigingsconsulent

De verenigingsconsulent kan ondersteunen bij het verkennen naar of aangaan van een alliantie. Bijvoorbeeld het verkennen van een fusiemogelijkheid tussen verenigingen.

 

Communicatie

De gemeente Duiven kan organisaties ondersteunen op het gebied van communicatie. Bijvoorbeeld door de inzet van haar (social) media voor verenigingen. Of de organisatie van workshops communicatie om verenigingen te sterken in haar uitingen.

 

Regelruimte

De gemeente Duiven wil organisaties ondersteunen en verlichten op het gebied van vergunningen. Actief meedenken wat mogelijk allemaal geregeld moet worden en het niet alleen houden bij het verstrekken van de vergunning of beschikking. We matchen vraag en aanbod.

 

Meedenkkracht

Inhoudelijk expertise op verschillende vakgebieden zoals sport, cultuur, senioren en welzijn. Hierbij kan gedacht worden aan het delen van informatie over trends en ontwikkelingen of lokale, regionale en landelijke cijfers.

 

Subsidie

Benodigd bedrag voor ondersteuning op de vijf ontwikkellijnen.

 

Accommodatie

Ondersteuning voor een betere benutting van de huidige accommodaties, de inzet van pop-up locaties voor initiatieven van organisaties of het meedenken en faciliteren bij nieuwe mogelijkheden.

 

Inzet netwerk gemeente

De inzet van contacten en de diverse professionele organisaties voor het versterken van de organisatie. Bijvoorbeeld de inzet van Mikado, combinatiefunctionarissen, Kunstwerk en de Gelderse Sportfederatie.

 

Voorbeelden die passen binnen de 5 lijnen van het Stimuleringsbeleid

  • Samenwerking tussen lokale verenigingen om de leefbaarheid in het dorp te vergroten en elkaar te ondersteunen.

  • Investeren in de accommodatie om nieuwe functionaliteiten/mogelijkheden toe te voegen.

  • Onderwijs maakt overdag gebruik van de sportvelden.

  • Samen met het onderwijs komt een muziekvereniging met een naschools aanbod.

  • Taalles/zangles voor mensen uit andere culturen bij een muziekvereniging.

  • Sportvereniging komt met activiteiten voor (eenzame) ouderen om in beweging te blijven.

  • uitbesteden van ledenadministratie en secretariaat om vrijwilligers te ontlasten.

  • Onderzoek doen naar wat (jeugd-)leden echt willen. Zonder leden geen vereniging dus wat willen leden eigenlijk?

  • Een open club, een ontmoetingsplaats, waar ook niet-leden of niet-sporters komen om onderdeel te worden van de club.

  • Seniorenverenigingen die samenwerken om meer ouderen naar de activiteiten te krijgen (samenwerking in mobiliteit).

  • Gezamenlijke huisvesting van verenigingen wanneer een accommodatie niet meer voorziet in de behoefte van een vereniging (bijvoorbeeld bij inefficiënt gebruik).

  • Door het aangaan van een samenwerkingsverband tussen sportverenigingen binnen een dorpskern, is het mogelijk om sportaanbod te organiseren dat aansluit op de wensen en de behoefte van de inwoners. Eerste stap: behoeftepeiling.

  • Een sportvereniging die sport aanbiedt voor rolstoelgebruikers.

  • Trainer die is opgeleid om kinderen met autisme mee te laten doen in een vereniging.

  • Om kosten te besparen bij het onderhoud van een accommodatie lokale hoveniers de perken laten adopteren.

  • Dagbesteding bij verenigingen door mensen die helpen met schoonmaak of onderhoud van de accommodatie.

  • Crowdfunding bij clubs om extra inkomsten te genereren.