Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Duiven houdende regels omtrent reclame

Geldend van 20-02-2020 t/m heden

Intitulé

Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Duiven houdende regels omtrent reclame

Vastgesteld door: Raad van de gemeente Duiven

Datum: 29 maart 2009

1. Inleiding

Reclame is een publieke aanprijzing van een bedrijf, een product, een dienst of gedachtegoed. Onze samenleving/leefomgeving wordt in toenemende mate beïnvloed door reclame. Er is vrijwel geen medium dat gevrijwaard is van reclameboodschappen. Reclames vragen vanuit hun doelstelling aandacht. In de situatie dat reclame is aangebracht op gebouwen of in openbaar gebied, vormen ze om die reden een belangrijk en beeldbepalend element van de openbare ruimte. De gemeente heeft tot taak zorg te dragen voor een veilige en goede kwaliteit van de woon- en leefomgeving.

Doel van deze notitie is om vast te leggen op welke wijze gemeente Duiven wenst om te gaan met reclame op het grondgebied van Gemeente Duiven in het algemeen.

De aanleiding voor de eerste wijziging van deze nota is het vernieuwen van het welstandsbeleid in Duiven. Alle aspecten ten aanzien van welstandscriteria zijn uit deze nota verwijderd. De welstandscriteria voor reclame zijn integraal opgenomen in de Welstandsnota.

Tevens zijn bij de eerste wijziging de wijzigingen opgenomen als gevolg van het invoeren van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht. De beleidsuitgangspunten zijn hierdoor niet gewijzigd, echter het wettelijk kader is dat wel.

Als beheerder van de openbare ruimte biedt de gemeente Duiven de mogelijkheid om sandwichborden, billboards, lichtmastreclame, abrireclame en spandoeken te plaatsen. Vanuit de bewakende rol voor de omgevingskwaliteit legt de gemeente evenwel beperkingen op naar soort, aantal, plaats en vorm.

De gemeente Duiven vindt het belangrijk om de manier waarop reclame gemaakt wordt in redelijke regels vast te leggen. Dit betekent dat er oog is voor het effect van reclame. Reclame moet passen in het straatbeeld en mag de omgeving niet ernstig verstoren. Hierdoor wordt het straatbeeld overzichtelijker en rustiger.

Ook vindt de gemeente Duiven dat reclame op of aan een gebouw moet passen bij de stedenbouwkundige situatie. Reclame is dan pas geslaagd als het past bij het gebouw en de omgeving. Daarom gelden er voor bedrijventerreinen andere regels gelden dan voor winkelcentra in woongebieden.

Het reclamebeleid, en in samenhang daarmee de Welstandsnota, verschaft belanghebbenden duidelijkheid omtrent de wijze waarop een verzoek tot reclame in voorkomende gevallen wordt getoetst. Ook voor een goede afronding van een eventueel te volgen handhavingtraject is het van belang om voor de van toepassing zijnde toetsingscriteria te kunnen verwijzen naar een vastgestelde beleidslijn.

Verschillende soorten reclame

Er zijn twee soorten van reclame:

  • -

    Reclameobjecten: het betreft reclameboodschappen op objecten (onroerende/roerende zaken) in de openbare ruimte en in beperkte mate op een eigen perceel.

  • -

    Reclame op/aan/bij/in een onroerende zaak; het betreft reclame-uitingen die een directe relatie hebben met de betreffende onroerende zaak.

 

Ten aanzien van reclame-uitingen op/in objecten in de openbare ruimte zijn criteria vastgesteld voor de volgende soorten van reclameobjecten:

  • -

    Lichtmastreclames;

  • -

    Abri’s;

  • -

    Billboards;

  • -

    Tijdelijke reclames

  • -

    Reclamemast langs de A-12

  • -

    Sandwichborden

  • -

    Spandoeken

  • -

    Reclame op stadsplattegronden;

  • -

    Route verwijzingssysteem;

  • -

    Permanente plakplaatsen;

  • -

    Reclameobjecten op rotondes

  • -

    Vlaggenmasten

 

Daarnaast er zijn objectgerichte criteria opgesteld voor makelaarsborden die niet afhankelijk zijn van de functie van het pand waarbij of waarop deze wordt aangebracht. Deze objecten worden in principe op eigen terrein geplaatst.

 

Indien een ander soort reclame wordt aangevraagd wordt deze aanvraag beoordeeld in de geest van de criteria.

2 Regelgeving

In dit hoofdstuk wordt ingegaan op het wettelijk kader voor reclame.

2.1 Grondwet

In artikel 7 van de Grondwet is de vrijheid van meningsuiting geregeld. Het artikel luidt als volgt:

 

Niemand heeft voorafgaand verlof nodig om door de drukpers gedachten of gevoelens te openbaren, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.

 

Artikel 7 van de Grondwet geeft daarmee een belangrijke afbakening voor deze nota. Daarbij is het volgende van belang. De drukpersvrijheid is niet van toepassing op het maken handelsreclame.

Jurisprudentie wijst uit dat ideële reclame niet mag worden verboden, maar dat er wel regels mogen worden gesteld ter bescherming van welstand, verkeersveiligheid en overlast voor derden. Ook kan inmenging gerechtvaardigd worden geacht in het belang van de openbare veiligheid.

 

Voor dit beleid betekent artikel 7 van de Grondwet dat voldoende locaties moeten worden geboden om “vrij te plakken”. Gemeente Duiven vindt het bovendien belangrijk de mogelijkheden voor de vrijheid van meningsuiting te waarborgen. Vanuit jurisprudentie blijkt dat één locatie per 10.000 inwoners wordt gezien als voldoende. In Duiven zijn op vijf locaties plakpalen geplaatst.

 

2.2 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

Indien een reclame-uiting een bouwwerk is, is op basis van artikel 2.1. eerste lid onder a van de algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) een omgevingsgunning benodigd. Wanneer het reclameobject geen bouwwerk is, geeft de APV van gemeente Duiven voor verschillende gevallen aan dat een vergunning is benodigd. Het gaat in dat geval om een vergunning op basis van artikel 2.2 onder 1 onder h van de Wabo. In de APV is geregeld dat het niet nodig is voor beide onderdelen vergunning aan te vragen. Wanneer een vergunning benodigd is voor het bouwen van het reclameobject, is geen vergunning nodig op grond van de APV.

 

Er kan onduidelijkheid bestaan of een reclameobject een bouwwerk is. Daarom wordt hieronder een indicatie gegeven van reclame-uitingen welke geen bouwwerken zijn dan wel vergunningvrije bouwwerken zijn.

 

Geen bouwwerken

Geen bouwwerken zijn:

  • (Raam)stickers,

  • plakletters,

  • reclames die zonder speciaal daarvoor bestemde constructie worden bevestigd;

  • Objecten die niet aard- en nagelvast met de grond verbonden zijn, constructies van beperkte omvang die niet zijn vervaardigd om permanent op de locatie te functioneren zoals:

    • °

      Een tijdelijk makelaars/bouwbord op het erf van een (in aanbouw zijnd) gebouw, met een maximale afmeting van 2*0,75 m (h*b);

 

Vergunningvrije bouwwerken 

  • 1.

    op grond van het Besluit omgevingsrecht, Bijlage 2, artikel 2 onder 21:

    een ander bouwwerk in voor-of achtererfgebeid, mits wordt voldaan aan de volgende eisen:

    • a)

      niet hoger dan 1 m,

    • b)

      de oppervlakte niet meer dan 2m2,

    • c)

      het voor-of achtererfgebied als gevolg van het bouwwerk voor niet meer dan 50% bebouwd.

 

Daarbij kan worden gedacht aan:

  • Reclameborden rond sportvelden waarbij de reclame is gericht op het sportterrein.

  • Klein reclamebordje in de voortuin.

  

  • 2

    op grond van het Besluit omgevingsrecht, Bijlage 2, artikel 3 onder 8:

    een verandering van een bouwwerk, mits wordt voldaan aan de volgende eisen:

    • a)

      geen verandering van de draagconstructie,

    • b)

      geen verandering van de brandcompartimentering of beschermde subbrandcompartimentering,

    • c)

      geen uitbreiding van de bebouwde oppervlakte,en

    • d)

      geen uitbreiding van het bouwvolume.

 

  • Per pand één onverlicht opschrift of aankondiging bij de entree die kleiner is dan 0,5m2 en de langste zijde korter dan 1 meter.

  • Tijdelijke reclame of versieringen (maximaal 9 weken), al dan niet verlicht, in verband met de feestdagen (kerst/oud en nieuw), vuurwerkverkoop of tijdens een evenement (geen aankondigingen) etc..

 

Wanneer de reclame objecten groter zijn en/of permanent worden geplaatst, zijn dit bouwwerken op zich zelf en kan niet meer worden gesproken van de verandering van het bouwwerk waaraan de reclame wordt aangebracht.

2.3 APV  

In 2007 heeft de VNG in het kader van deregulering achttien vergunningen in de model APV tegen het licht gehouden. Ook voor vergunningen voor handelsreclame was een wijziging voorgesteld. Gemeente Duiven kiest ervoor om het vergunningstelstel uit de APV wel in stand te houden omdat de gevolgen die het laten vervallen van deze regeling kan hebben, door de gemeente Duiven als ongewenst ervaren worden. Plakletters of stickers met logo’s, etc. (van welk formaat dan ook) kunnen in dat geval zonder meer worden aangebracht. Ook banieren en plaatborden die niet middels een speciaal daarvoor bestemde constructie aan een gevel worden gehangen zijn dan vergunningsvrij, evenals tijdelijke reclameborden en spandoeken in de openbare ruimte, voor zover deze geen bouwwerken zijn.

Om wildgroei van vergunningsvrije reclames te voorkomen, is het wenselijk om ook deze reclame-uitingen aan de criteria in de welstandsnota te toetsen.

2.4 Algemene inherente afwijkingsbevoegdheid.  

Indien toepassing van het bepaalde in deze reclamenota naar het oordeel van het college van burgemeester en wethouders tot kennelijke onbillijkheid leidt, dan kan het college van burgemeester en wethouders, al dan niet onder het stellen van voorwaarden, het bepaalde in deze nota buiten beschouwing laten.

Een besluit tot het toepassen van de inherente afwijkingsbevoegdheid dient voldoende te worden gemotiveerd, waarbij een zorgvuldige belangenafweging plaats vindt.

3 Criteria voor reclame-uitingen

Gemeente Duiven wil zorg dragen dat de bestaande kwaliteit van de woon- en leefomgeving wordt behouden dan wel verbeterd. Reclame-uitingen kunnen de kwaliteit van de leefomgeving negatief beïnvloeden. Door kaders te stellen aan deze reclame-uitingen kan de kwaliteit van de leefomgeving worden geborgd.

De kaders die de gemeente wil stellen hebben betrekking op:

  • -

    veiligheidsaspecten

  • -

    uiterlijke verschijningsvorm van de reclame

  • -

    inpasbaarheid van reclame-uitingen in het gebied

 

Het veiligheidsaspect is opgenomen in de APV als algemene regel en toetsingsgrond bij een vergunningaanvraag voor handelsreclame op grond van de APV. De laatste twee criteria zijn opgenomen in de Welstandsnota.

De welstandscriteria zijn van toepassing bij alle vergunningaanvragen voor reclame-uitingen. Hierdoor zullen gedurende de looptijd van de nota steeds meer reclame-uitingen in overeenstemming zijn met de criteria. De gemeente stuurt niet aan op actieve realisatie van de welstandscriteria voor reclame-uitingen. Dit betekent dat reclame-uitingen waarvoor een vergunning is verleend, ook zijn deze in strijd met het nieuwe beleid, in stand mogen blijven. De gemeente heeft wel het voornemen op te treden tegen zonder vergunning aangebrachte reclame-uitingen.

 3.1 Objectgerichte criteria  

Objectgerichte criteria zijn van toepassing op reclameobjecten gelegen in de openbare ruimte. Het betreft:  

  • -

    Lichtmastreclames;

  • -

    Abri’s;

  • -

    Billboards;

  • -

    Tijdelijke reclames

  • -

    Reclamemast langs de A-12

  • -

    Sandwichborden

  • -

    Spandoeken

  • -

    Reclame op stadsplattegronden;

  • -

    Route verwijzingssysteem;

  • -

    Permanente plakplaatsen;

  • -

    Reclameobjecten op rotondes

  • -

    Vlaggenmasten

 

De gemeente geeft als eigenaar en beheerder van de openbare buitenruimte derden de gelegenheid reclame aan te brengen op gemeentelijke objecten of op gemeentelijke grond. De reclame varieert van billboards/vitrines, lichtmastborden, route-, verwijzingsborden tot reclames op abri’s en stadsplattegronden. Omwille van de zorg voor de kwaliteit van de woon- en leefomgeving is het logisch dat de gemeente aan deze reclames beperkingen stelt naar soort, plaats en vorm. Voor zover er sprake is van het aanbrengen van reclame op contract-basis zal bij het vernieuwen van de contracten de hierna genoemde criteria als voorwaarden worden opgenomen. Al geplaatste reclame die in strijd is met onderstaande regels, zal op termijn verwijderd worden. Kwaliteit van de omgeving, overzicht en verkeersveiligheid staan voorop.

Wanneer een type reclame wordt aangevraagd welke niet is opgenomen in deze nota en/of de welstandsnota beoordeelt het college de aanvraag in de geest van de nota en neemt gemotiveerd een besluit.

3.1.1 Lichtmastreclames

Onder deze reclame verstaan we (on)verlichte reclamebakken die aan lantaarnpalen worden bevestigd. Het gaat voornamelijk om uitingen langs doorgaande wegen. Meestal verwijzen deze borden naar een in de omgeving van het bord gevestigd bedrijf.

Eenvormigheid en kwaliteit zijn belangrijk. Ook nu weer om de buitenruimte in de gemeente te vrijwaren van een bordenwirwar. Daarnaast is de verkeersveiligheid een belangrijk punt.

Omwille van de zorg voor de kwaliteit van de woon- en leefomgeving, stelt de gemeente aan deze reclame-vorm beperkingen in aantallen per gebied en plaats. Om deze niet plaatsgebonden reclame-uitingen beheersbaar te houden sluit de gemeente Duiven contracten af met exploitant(en) die zorg dragen voor de uitvoering.

Criteria:

  • -

    Het reclamebord mag het uitzicht op verkeersborden of bewegwijzeringborden niet belemmeren.

  • -

    Het reclamebord wordt niet boven de rijbaan aangebracht, maar boven de zijberm of middenberm, waarbij de onderzijde van het reclamebord wordt aangebracht op de standaardhoogte van 3500 mm, gemeten vanaf het maaiveld.

  • -

    Criteria en locaties zoals genoemd in de welstandsnota zijn onverkort van toepassing.

 

Met de aanwijzing van de in de in Bijlage 1 genoemde locaties sluit de gemeente Duiven vergunningverlening voor andere locaties binnen de gemeente uit. Vanuit welstandsoogpunt gezien is een groter aantal lichtmastreclames niet acceptabel. Er is bij aanvang van de contractsperiode sprake van eenmalige vergunningverlening aan de gekozen contractspartner voor het plaatsen van deze lichtmastreclamebakken. In het contract zal een meldingsplicht worden opgenomen voor wat betreft het melden van de exacte locaties. Het contract zal voor bepaalde tijd afgesloten worden.

3.1.2 Abri’s 

Abri’s zijn haltes ten behoeve van het openbaar vervoer. Deze abri’s zijn (dan wel komen op korte termijn) in eigendom van de gemeente.

De gemeente Duiven sluit voor het plaatsen van abri’s contracten af.

In de contracten is opgenomen dat bedrijven die abri’s plaatsen, zorgen voor het onderhoud en het schoonmaken. Om de kwaliteit en uniformiteit te waarborgen is er één model. In ruil voor het plaatsen en onderhouden van deze abri’s mag de beheerder reclame maken in een abri. Dit mag in één van de zijwanden middels een verlichte tweezijdige vitrine of in de achterwand waarbij alleen de binnenzijde van de abri mag worden verlicht.

Om deze niet plaatsgebonden reclame-uitingen beheersbaar te houden, is in Bijlage 2 aangegeven op welke locaties reclame acceptabel zijn. Voor de verdere uitvoering wordt gewerkt met contracten.

  

3.1.3 (Led-) Billboards

Billboards zijn buitenreclameborden met een affiche formaat van maximaal (hoogte x breedte) ±

 ± 2 x 1,5 m (centrum 1,2 x 0,8 m). Zij worden geplaatst als vrijstaande reclame langs de openbare weg en in het centrum. Deze reclame kenmerkt zich o.a. doordat het niet bedrijfsgebonden is. Er wordt dus niet altijd reclame gemaakt voor het bedrijf of pand dat zich in de directe omgeving bevindt. Er wordt geadverteerd voor meestal landelijke artikelen of bedrijven. Op de eventueel te plaatsen LED billboards in het centrum en rand van het dorp is ook sprake van “boodschappen van culturele aard”.

Vanuit oogpunt van ruimtelijke kwaliteit heeft de gemeente locaties aangewezen waar led billboards kunnen worden geplaatst. De exacte locaties zijn neergelegd in de Welstandsnota. Vooralsnog gaat het om 4 locaties op bedrijventerrein Nieuwgraaf, 2 locaties in het centrum en 2 locaties aan de rand van het dorp.

In Duiven is om welstandsredenen gekozen om deze borden vrij langs de openbare weg te plaatsen en niet tegen gebouwen.

De gemeente Duiven wil voor de aankondiging van evenementen met een cultureel en openbaar karakter in de gemeente Duiven de mogelijkheid hebben om gebruik te maken van de billboards in het centrum en aan de rand van het dorp (West- en Oostsingel). Dit zal in het contract met een exploitant (er is sprake van 1 contract voor Led billboards in de gemeente) worden opgenomen.

De led billboards in het centrum worden gereserveerd voor boodschappen van culturele aard.

Met de aanwijzing van deze locaties sluit de gemeente Duiven vergunningverlening voor andere locaties voor bilboards- en led bilboards binnen de gemeente uit. Vanuit welstandsoogpunt en bijvoorbeeld verkeersveiligheid gezien is een groter aantal billboards binnen de gemeente niet

acceptabel. Bij de aanvang van de contractsperiode is sprake van een eenmalige (omgevings)vergunningverlening voor het plaatsen van de led billboards.

Criteria:

Criteria en locaties zoals genoemd in de Welstandsnota zijn onverkort van toepassing.

 

3.1.4 Tijdelijke reclameborden  

De gemeente Duiven wil verenigingen en stichtingen de mogelijkheid bieden om Duivense evenementen onder de aandacht te brengen door middel van het plaatsen van tijdelijke aankondigingen met een maximale afmeting van 3300 x 2400 mm op de locaties genoemd in de welstandsnota.

 

Met de aanwijzing van deze locaties sluit de gemeente Duiven vergunningverlening voor andere locaties binnen de gemeente uit. Deze uitsluiting van verdere vergunningverlening geldt ook voor overige vormen van tijdelijke reclames, bijvoorbeeld aanhangwagens met reclameborden (zogenaamde weidereclame) en winkeluitstallingen voor zover deze zich niet in de directe nabijheid van het winkelpand bevinden.

 

Vanuit welstandsoogpunt gezien is een groter aantal tijdelijke reclameborden niet acceptabel. Overigens hebben verenigingen en stichtingen ook de mogelijkheid tegen betaling een poster met reclame voor het evenement in een sandwichbord (zie hieronder) te laten plaatsen.

 

Ten aanzien van winkeluitstallingen die zich wel in de directe nabijheid van het winkelpand of standplaats bevinden is op dit moment geen beleid geformuleerd. Het is de bedoeling hierover nog met beleidsvoorstellen te komen. Vooralsnog biedt artikel 1.8 van de APV voldoende waarborgen voor het optreden in geval van overlast van winkeluitstallingen in de directe nabijheid van winkelpanden.

 

3.1.5 Reclamemast langs de A-12

De gemeente Duiven wil de mogelijkheid bieden tot het plaatsen van een extra reclamemast langs de A12. Het betreft de locatie zoals aangegeven in de welstandsnota. Hiertoe zal een aanbestedingstraject onder meerdere aanbieders volgen.

 

Criteria:

  • -

    Criteria en de locatie zoals genoemd in de nota welstandsnota zijn onverkort van toepassing.

 

Met de aanwijzing van deze locatie sluit de gemeente Duiven vergunningverlening voor andere locaties binnen de gemeente uit. Vanuit welstandsoogpunt gezien is het niet acceptabel dat er meer grote reclamemasten in Duiven worden geplaatst. Het bestemmingsplan wordt aangepast om de plaatsing van de mast mogelijk te maken.

 

3.1.6 Sandwichborden/Driehoeksborden

Het betreft permanente frames geplaatst aan weerszijde van lichtmasten. Er wordt uitgegaan van een uniform vormgegeven type frame waarin wisselende reclameboodschappen kunnen worden gemonteerd. Deze reclameboodschappen hebben betrekking op tijdelijke reclame voor (culturele) evenementen, opening van een bedrijf, open dagen onderwijsinstellingen, aankondiging van een collecte of overige ideële boodschappen.

 

Criteria;

  • -

    Plaatsing in principe alleen langs de doorgaande hoofdroutes

  • -

    De frames mogen niet zodanig zijn aangebracht dat zij het verkeer hinderen of in gevaar brengen;

  • -

    De sandwichborden mogen uitsluitend worden aangebracht minimaal 30 cm uit de rijbaan in de berm of trottoir, waarbij op het trottoir een minimale doorgang van ten minste 150 cm vrij wordt gehouden voor voetgangers en rolstoelgebruikers;

  • -

    De reclameboodschappen mogen niet aanstootgevend zijn;

  • -

    De reclameboodschappen mogen voor een maximale tijdsduur van twee weken worden geplaatst;

  • -

    Maximaal 25% van het aantal borden mag gebruikt worden voor niet-Duivense activiteiten;

  • -

    Criteria en locaties zoals genoemd in de welstandsnota zijn onverkort van toepassing.

 

Met de aanwijzing van de locaties voor vaste frames, zoals neergelegd in de welstandsnota sluit de gemeente Duiven vergunningverlening voor andere locaties en andere borden op de openbare weg binnen de gemeente uit. Vanuit welstandsoogpunt bezien is een groter aantal borden niet acceptabel. Bij de aanvang van de contractperiode is sprake van eenmalige vergunningverlening aan de gekozen contractspartner voor het plaatsen van de frames. Het betreft een contract voor bepaalde tijd.

 

De gemeente Duiven wil in het geval van aankomende verkiezingen politieke partijen de mogelijkheid geven losse borden te plaatsen aan lichtmasten. Er zal vergunning verleend worden voor het plaatsen van maximaal 10 borden per politieke partij. Indien politieke partijen meer borden willen plaatsen zijn zij aangewezen op het laten plaatsen van posters in de hier bedoelde vaste sandwichborden.

 

3.1.7 Spandoeken

Op een viertal locaties binnen de gemeente Duiven zijn voorzieningen aangebracht waar spandoeken in opgehangen kunnen worden. Op verzoek van de initiator brengen medewerkers van de afdeling openbare werken (in de toekomst Beheer) de spandoeken aan. Ook wordt regelmatig een vergunning gevraagd om spandoeken elders in de openbare ruimte aan te mogen brengen. Bij het verlenen van deze vergunningen wordt beoordeeld of de verkeersveiligheid niet in gevaar gebracht wordt. De gemeente Duiven staat alleen spandoeken toe waar geen commercieel belang mee gediend is. De gemeente Duiven wil aan deze werkwijze in het kader van de reclamenota geen wijzigingen aanbrengen.  

Naast deze vaste locaties voor spandoeken zonder commercieel belang, is het wel mogelijk om spandoeken te gebruiken bij de inrichting van een evenemententerrein.

 3.1.8 Stadsplattegronden (binnen de bebouwde kom)

Op toegangswegen in Duiven zijn in de huidige situatie op 3 plaatsen verlichte stadsplattegronden bij parkeerstroken geplaatst. De gemeente heeft – via een contract – aan een bedrijf toestemming gegeven tot plaatsing. Om wildgroei te voorkomen van verschillende uitvoeringen mag slechts één bedrijf stadsplattegronden plaatsen.

In een nieuw contract zal worden opgenomen, dat in ruil voor het plaatsen en onderhouden van deze stadsplattegronden reclame mag worden gemaakt.

 

Criteria;

  • -

    Plaatsing alleen bij een toegangsweg met parkeervoorziening.

  • -

    Stadsplattegrondzijde gericht op het binnenkomende verkeer.

  • -

    Criteria en locaties zoals genoemd in de welstandsnota zijn onverkort van toepassing.

 

3.1.9 Route-verwijzingssysteem

Het route-verwijzingssysteem is bedoeld voor instellingen en semi-toeristische bedrijven en attracties etc. Ten aanzien van deze borden binnen de bebouwde kom wordt een uniform bewegwijzeringsysteem voorgestaan. Dit betekent dat de borden in een vaste vormgeving en kleurstelling moeten worden uitgevoerd. Het is een wens om de criteria hiervoor op termijn uit te werken en vast te stellen. De criteria zijn onder meer afhankelijk van de aanbiedingen van de leverende partij.

Voor de verwijzingsborden buiten de bebouwde kom bestaan modelverwijsborden met pictogram. De gemeente besteedt de plaatsing van de verwijsborden uit en zal de criteria waaraan getoetst moet worden aan de betreffende partij meedelen. Bedrijven die in aanmerking willen komen voor plaatsing langs gemeentelijke weg dienen een verzoek in te dienen bij de gemeente.

 

Alleen bedrijven en instellingen die positief zijn bestemd binnen of niet in strijd zijn met de geldende bestemmingsplannen komen in aanmerking voor verwijzingsborden. In het algemeen kan gedacht worden aan VVV kantoren, kaas- en ijsboederijen, ambachtelijke bedrijfjes zoals kaarsenmakerij en pottenbakkerij, musea en galerieën kinder- speel- en kampeerboederijen, campings en molens. Per bedrijf of instelling in de bebouwde kom mogen maximaal drie borden worden geplaatst. Buiten de bebouwde kom zal dit, afhankelijk van de ligging, van geval tot geval beoordeeld moeten worden.

3.1.10 Permanente Plakplaatsen (binnen de bebouwde kom) 

De APV verbiedt om op de openbare weg en op een onroerende zaak dat vanaf de openbare weg zichtbaar is aanplakbiljetten aan te brengen. Dat mag alleen op plaatsen waar dat is toegestaan door burgemeester en wethouders.

  • De gemeente Duiven heeft op vijf locaties ‘peperbussen’ geplaatst waar vrij kan worden geplakt. Deze locaties zijn in principe bedoeld voor aanplakbiljetten in het kader van de vrijheid van meningsuiting, maar de peperbussen zijn bedoeld om vrij te plakken dus ook niet ideële posters mogen hier worden aangebracht. Het moet dan gaan om aankondigingen en niet om handelsreclame. De peperbussen zijn geplaatst op het Eilandplein te Duiven, de Rijksweg ter hoogte van de parkeerplaats bij de bibliotheek in Duiven, het Weth Thijssenplein te Duiven, Schuttersplein in Groessen en kruispunt Loostraat/Hoflaan te Loo. 

In de aanloop naar de verkiezingen geldt een uitzondering voor politieke partijen. Er zijn dan plaatsen aangewezen waarop borden met affiches mogen worden aangebracht. Ook plaatst de gemeente zelf een aantal grote verkiezingsborden waar veel voorbijgangers langskomen. Door het plaatsen van deze aanvullende borden, zal ook tijdens “verkiezingstijd” voldoende ruimte aanwezig zijn om vrij te plakken.

 

3.1.11 Reclameobjecten op rotondes

Eind 2007 heeft de gemeente Duiven een richtlijn vastgesteld ten aanzien van reclameborden op rotondes, dit in het kader van de adoptie van inrichting en onderhoud van openbaar groen op rotondes. Voor de vastgestelde criteria wordt verwezen naar de besluitvorming hieromtrent. Er bestaat geen aanleiding om in het kader van de vaststelling van de reclamenota wijzigingen in de vastgestelde criteria aan te brengen.

 

3.1.12 Vlaggenmasten

In het centrum van Duiven zijn door gemeente Duiven, in overleg met de ondernemers van het centrum, een drietal vlaggenmasten geplaatst als onderdeel van de inrichting van de openbare ruimte. Deze vlaggenmasten worden gebruikt voor commerciële reclame en worden in dit beleid als zodanig overgenomen. Voor het centrumgebied geldt dat deze in ontwikkeling is. Omdat deze ontwikkelingen een grote verandering van de inrichting van het centrumgebied zal gaan inhouden, wordt op dit moment geen onderzoek ingesteld op de mogelijkheid voor meer vlaggenmasten.

 

3.2 Gebiedsgerichte criteria voor reclame op/aan/bij een onroerende zaak  

Bij de eerste wijziging van deze reclamenota is er voor gekozen de welstandscriteria voor reclame-objecten op/aan of bij een onroerende zaak alleen nog op te nemen in de welstandsnota.

De uitgangspunten voor de criteria zijn dezelfde als voor bouwwerken omdat reclame-objecten immers ook deel uitmaken van de ruimtelijke kwaliteit van de gebouwde omgeving.

4 Overgangsregeling

Bij het vaststellen van een nieuw beleidskader kunnen bestaande regels worden aangescherpt. Hierdoor kan de mogelijkheid ontstaan dat een activiteit die eerst was vergund, strijdig is met de nieuwe regelgeving. Voor dergelijke situaties wordt veelal een overgangsregeling vastgesteld. In de overgangsregeling kan er voor worden gekozen om de eerdere vergunningen in stand te laten. Er kan echter ook voor worden gekozen om de betrokkenen een bepaalde periode te gunnen hun activiteiten aan te passen aan de nieuwe regelgeving. Een financiële compensatie zou kunnen worden ingezet om betrokkenen te stimuleren de nieuw ontstane strijdige situatie op te heffen.  

Voor deze nieuwe reclamenota geldt dat over het algemeen de gebiedsgerichte criteria voor reclame-uitingen op de gevel van panden of op een perceel niet zijn aangescherpt. In een enkel gebied zijn deze zelfs verruimd ten opzichte van de bestaande situatie. Er zijn echter situaties denkbaar waarvoor in de bestaande situatie geen regels of criteria waren opgenomen. Om die reden is het opnamen van een overgangsbepaling noodzakelijk.

Wel kan worden geconstateerd dat reclamedragers die voorheen nimmer aan een vergunningstelsel waren verbonden, thans onder het vergunningregime komen te vallen. Voorbeelden hiervan zijn de reclame-uitingen aan de abri’s en de stadsplattegronden.

Omdat voor deze categorie van reclame slechts gewerkt wordt met private partijen, is geen specifieke overgangsregeling voor deze situaties noodzakelijk.

Overgangsbepaling:

  • 1.

    Bestaande reclame-uitingen die geplaatst zijn met de benodigde vergunningen en/of meldingen én afwijken van het nieuwe beleid worden gerespecteerd.

  • 2.

    Indien voor een reclame-uiting zoals bedoeld onder 1, een nieuwe aanvraag wordt ingediend, worden de regels van het nieuwe reclamebeleid onverkort toegepast.

  • 3.

    Gehele vernieuwing voor een reclame-uiting als bedoeld onder 1 is alleen mogelijk, indien:

    • a.

      de reclame-uiting is verwoest of onherstelbaar is beschadigd:

      • -

        door vandalisme of;

      • -

        door extreme weersomstandigheden en de verwoesting niet te wijten is aan onvoldoende onderhoud van (de constructie) van de reclame-uiting;

      • -

        omdat (een gedeelte van) het pand waaraan deze was bevestigd, door een calamiteit is verwoest of;

    • b.

      pand en de reclame-uiting identiek zijn als hetgeen dat is verwoest door de calamiteit;

    • c.

      voor de reclame-uiting binnen 10 jaar voorafgaand aan de calamiteit een reclame dan wel omgevingsvergunning is verleend;

    • d.

      binnen 6 maanden, ingaande op de dag volgend op de calamiteit, een vergunningaanvraag voor het vernieuwen van de reclame is ontvangen.

  • 4.

    Reclame-uitingen die zijn aangebracht zonder vergunning maar die passen binnen het reclamebeleid, dienen binnen zes weken na aanschrijving, een aanvraag voor een vergunning in te dienen teneinde de reclame te legaliseren. Indien binnen die termijn geen aanvraag is ingediend, wordt de handhavingsprocedure opgestart door het verzenden van een vooraankondiging bestuursdwang

  • 5.

    Voor reclame-uitingen die zijn aangebracht zonder vergunning en die niet in overeenstemming zijn met het reclamebeleid, wordt de volgende overgangsregeling toegepast:

    • -

      de reclame-uitingen die ten tijde van inwerkingtreding van dit beleid korter dan 2 jaar aanwezig zijn moeten binnen 3 maanden na de aanschrijving zijn verwijderd

    • -

      de reclame-uitingen die ten tijde van inwerkingtreding van dit beleid langer dan 2 jaar aanwezig zijn, moeten binnen 5 maanden zijn verwijderd.

    • -

      De houder van de reclame-uiting dient zelf aan te tonen dat de betreffende reclame-uiting ten tijde van de inwerkingtreding van het beleid langer dan 2 jaar aanwezig is.

  • 6.

    De overgangsregeling geldt niet voor illegale reclame-uitingen die verkeersonveilig zijn; deze moeten per ommegaande worden verwijderd.

  • 7.

    Reclame-uitingen die recentelijk zijn gewraakt in afwachting van het nieuwe beleid worden direct na vaststelling van het nieuwe beleid, op de vergunbaarheid worden getoetst waarna – afhankelijk van de uitkomst – bepaling 3 dan wel 4 zal worden gevolgd.

5 Inwerkingtreding

De wijzigingen in deze beleidsnota treden in werking op de achtste dag na haar bekendmaking.

Bijlage 1: Locaties lichtmastreclames

Bestaande locaties 50 stuks

Eltensestraat mast nr. 35

Graafsingel mast nr. 2212

Graafsingel mast nr. 2259

Graafsingel mast nr. 2310

Graafsingel mast nr. 2313

Graafsingel mast nr. 2351

Lithograaf mast nr. DVN 04948

Nieuwgraaf 11, mast nr. 4196

Nieuwgraaf 14, mast nr. 2077

Nieuwgraaf 15 mast nr. 2100

Nieuwgraaf 15 mast nr. 2102

Nieuwgraaf 15, mast nr. 2101

Nieuwgraaf 1e mast rechts voor McDonald's

Nieuwgraaf 21, mast nr. 2110

Nieuwgraaf 2e mast rechts v.a.

Nieuwgraaf 31 mast nr. 2338

Nieuwgraaf 31 mast nr. 2341

Nieuwgraaf 31 mast nr. 2344

Nieuwgraaf mast nr 2097

Nieuwgraaf mast nr 2333

Nieuwgraaf mast nr. 2076

Nieuwgraaf mast nr. 2107

Nieuwgraaf mast nr. 2109

Nieuwgraaf mast nr. 2334

Nieuwgraaf mast nr. 2339

Nieuwgraaf mast nr. 4199

Nieuwgraaf v.a. McDonald's (mast nr. 2070)

Rijksweg mast nr. 649

Rijksweg mast nr. 651

Rijksweg mast nr. 681

Rijksweg mast nr. 691

Vergertlaan mast nr. 1667

Vergertlaan mast nr. 1668

Vergertlaan mast nr. 1669

Vergertlaan mast nr. 1670

Visserlaan mast nr. 440

Visserlaan mast nr. 6

Westsingel lichtmast voor afslag naar

Westsingel mast nr. 1790

Westsingel mast nr. 2188

Westsingel mast nr. 2192

Westsingel mast nr. 2195

Westsingel mast nr. 2196

Westsingel mast nr. 2200

Westsingel mast nr. 2201

Westsingel mast nr. 2214

Westsingel mast nr. 2234

Westsingel mast nr. 2237

Westsingel mast nr. 3523

Westsingel tegenover afrit Centerpoort

Naast deze bestaande locaties is het mogelijk om nog op 30 andere locaties binnen de gemeente lichtmastreclames te plaatsen. Hiervoor gelden de volgende uitgangspunten:

Lichtmastreclames zijn in ieder geval mogelijk:

Op de bedrijventerreinen;

Westsingel vanaf aansluiting met de A12 tot en met de kruising met de Rijksweg;

Kruising Visserlaan- Oostsingel ;

Kruising Visserlaan – Burg. van Dorth tot Medlerstraat ;

Kruising Visserlaan – Vergertlaan; ;

Kruising Burg. Van Dorth tot Medlerstraat- Rijksweg;

Kruising Vergertlaan – Rijksweg;

Per Kruising zijn 4 lichtmastreclames mogelijk. Een kleine verruiming per kruispunt is bespreekbaar indien de verkeerssituatie dit toelaat. Lichtmastreclames kunnen enkel in overleg en onder contract met gemeente Duiven worden geplaatst.

Bijlage 2: Abri’s met reclame

De volgende locaties zijn aangewezen voor halteplaatsen met abri’s:

  • Vergertlaan /Schapenweide richting Arnhem

  • Vergertlaan/Schapenweide richting Zevenaar

  • Rijksweg/Thuvinepark richting Arnhem

  • Rijksweg/Thuvinepark richting Zevenaar

  • Rijksweg/Ploen/De Eng richting Arnhem

  • Rijksweg/Ploen/De Eng richting Zevenaar

  • Vergertlaan richting Arnhem

  • Kastanjelaan /Sporthal richting Arnhem

  • Schiermonnikoogstraat

  • Klavierstraat richting Arnhem

  • Vlielandlaan /Eilandplein richting Arnhem

  • Engelstraat/Opaal richting Arnhem

  • Scheefkelk/Station NS richting Arnhem

 

Indien in de praktijk blijkt dat het gewenst is op een andere dan wel een extra locatie een abri te plaatsen, wordt door het college van Burgemeester en Wethouders, op grond van advies van de Welstandscommissie en afdeling Openbare Werken (in de toekomst Beheer), bepaald of de locatie geschikt is voor een reclameobject.