Regeling vervallen per 01-07-2016

Reclamebeleid gemeente Echt-Susteren

Geldend van 13-03-2015 t/m 30-06-2016

Intitulé

Reclamebeleid gemeente Echt-Susteren

Inleiding

De beleidsregels zijn geactualiseerd en aangepast, mede vanwege de wens om het plaatsen van tijdelijke en permanente reclame te reguleren. De insteek is daarbij niet om het ondernemers en organisaties lastig te maken, maar om een goede balans te vinden tussen het toestaan van reclame en het beschermen van het straatbeeld en de verkeersveiligheid.

Om die reden zijn onderstaande regels opgesteld.

Daarbij zijn onder andere de volgende keuzes gemaakt:

  • .

    De plaatsing van tijdelijke reclameborden is uitsluitend toegestaan indien:

    • a.

      voor de activiteit een evenementenvergunning is verleend op grond van de APV of

    • b.

      het betreft reclameborden ten behoeve van activiteiten met betrekking tot binnen de gemeente gelegen (horeca-)inrichtingen of andere commerciële inrichtingen of

    • c.

      er sprake is van reclame ten behoeve van een educatieve, culturele of sportieve activiteit binnen de gemeente.

    • d.

      er sprake is van een activiteit met een regionale uitstraling in een van de aangrenzende gemeenten.

      Overige tijdelijke reclameborden zijn niet toegestaan;

  • .

    Per activiteit wordt een maximum aantal van 50 reclameborden toegestaan, dit wordt gecontroleerd middels het uitgeven van genummerde stickers;

  • .

    Verrijdbare reclamewagens en spandoeken worden niet toegestaan;

  • .

    Het plaatsen van verkiezingsborden wordt toegestaan;

  • .

    Permanente handelsreclame aan onroerende zaken wordt slechts beperkt toegestaan;

  • .

    Reclame op gemeentegrond wordt in beginsel niet toegestaan;

  • .

    Met het verlenen van omgevingsvergunningen voor permanente reclame wordt terughoudend omgegaan;

  • .

    Van vrijstellings- of ontheffingsmogelijkheden op grond van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (hierna Wabo) wordt in beginsel geen gebruik gemaakt.

 

Op die manier wordt een balans gevonden tussen het enerzijds toestaan van reclame en het anderzijds beschermen van de omgeving.

 

Als de te plaatsen reclame voldoet aan de beleidsregels dan is deze toegestaan. Voldoet de reclame daar niet aan dan dient bekeken te worden of de reclame (bij wijze van uitzondering) middels een ontheffing op grond van artikel 2:10 APV toelaatbaar is.

Juridische grondslag

Artikel 2:10 Algemene Plaatselijke Verordening

In artikel 2:10 van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) is geregeld dat het verboden is de weg of een weggedeelte anders te gebruiken dan overeenkomstig de publieke functie daarvan, als:

  • a.

    het beoogde gebruik schade toebrengt aan de weg, gevaar oplevert voor de bruikbaarheid van de weg of voor het doelmatig en veilig gebruik daarvan, dan wel een belemmering kan vormen voor het doelmatig beheer en onderhoud van de weg;

  • b.

    het beoogde gebruik hetzij op zichzelf, hetzij in verband met de omgeving niet voldoet aan redelijke eisen van welstand.

Artikel 4:15 APV

Op basis van artikel 4:15 van de APV is het verboden om op of aan een onroerende zaak handelsreclame te maken of te voeren door middel van een opschrift, aankondiging, afbeelding waardoor het verkeer in gevaar wordt gebracht of ernstige hinder ontstaat voor de omgeving.

Wet Algemene Bepalingen Omgevingsrecht

Op grond van de Wabo is voor de activiteit ‘bouwen’ een omgevingsvergunning vereist. Het plaatsen van permanente reclame kan daaronder vallen. In dit beleid zijn regels opgenomen waaraan in dat geval (mede) getoetst dient te worden.

Begripsbepalingen

Artikel 1 Definities

  • a.

    Openbare plaats:

    Een voor het publiek toegankelijke plaats, waaronder begrepen de weg als bedoeld onder b;

  • b.

    Weg:

    Weg, als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder b, van de Wegenverkeerswet 1994;

  • c.

    Bebouwde kom:

    De bebouwde kom of kommen waarvan gedeputeerde staten de grenzen hebben vastgesteld overeenkomstig artikel 27, tweede lid, van de Wegenwet;

  • d.

    Bouwwerk:

    Bouwwerk als bedoeld in artikel 1 van de Bouwverordening

  • e.

    Gebouw:

    Gebouw als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder c, van de Woningwet;

  • f.

    Handelsreclame:

    Iedere openbare aanprijzing van goederen of diensten, waarmee kennelijk beoogd wordt een commercieel belang te dienen.

  • g.

    Reclameborden:

    Tijdelijke sandwichborden, driehoeksborden of enkelvoudige borden t.b.v. reclame uitingen voor tijdelijke activiteiten binnen de gemeente niet vallende onder de activiteit bouwen in de zin van de Wet Algemene Bepalingen Omgevingsrecht.

    Een driehoeksbord of sandwichbord wordt aangemerkt als een reclamebord.

  • h.

    Spandoeken:

    Spandoeken ten behoeve van reclame-uitingen.

  • i.

    Verkiezingen: verkiezingen voor het Europees Parlement, Tweede Kamer, Provinciale Staten, Gemeenteraad en Waterschap.

  • j.

    Aanplakborden: door of in opdracht van de gemeente geplaatste borden (ca. 2,5 x 5 meter) die beplakt mogen worden door politieke partijen met verkiezingsaffiches.

  • k.

    Verkiezingsaffiches: een affiche/poster van een politieke partij (maximale afmeting A1 formaat 60 cm x 84 cm).

Artikel 2 Tijdelijke reclameborden toegestaan zonder ontheffing als bedoeld in artikel 2:10 lid 3 APV

  • 1. De plaatsing van tijdelijke reclameborden is uitsluitend toegestaan indien:

    • a.

      voor de activiteit een evenementenvergunning is verleend op grond van de APV of

    • b.

      het betreft reclameborden ten behoeve van activiteiten met betrekking tot binnen de gemeente of de aangrenzende gemeenten gelegen (horeca-)inrichtingen of andere commerciële inrichtingen of

    • c.

      er sprake is van reclame ten behoeve van een educatieve, culturele of sportieve activiteit binnen de gemeente.

    • d.

      er sprake is van een activiteit met een regionale uitstraling in een van de aangrenzende gemeenten.

    Overige tijdelijke reclameborden zijn niet toegestaan;

  • 2. De plaatsing van tijdelijke reclameborden is uitsluitend toegestaan binnen de bebouwde kommen van de gemeente Echt-Susteren;

  • 3. Er mogen per activiteit als bedoelt in artikel 2 lid 1 ten hoogste 50 tijdelijke reclameborden worden geplaatst;

  • 4. Ieder reclamebord dient te worden voorzien van een daartoe door de gemeente afgegeven genummerde sticker;

  • 5. De reclameborden moeten zodanig worden aangebracht dat ze geen gevaar opleveren voor de bruikbaarheid van de weg of voor het doelmatig en veilig gebruik daarvan;

  • 6. De reclameborden mogen alleen geplaatst worden aan lantaarnpalen. Daaraan mogen geen verkeersborden of andere borden zijn aangebracht;

  • 7. De reclameborden mogen niet worden geplaatst aan lantaarnpalen op voor of direct na een kruispunt of rotonde (zijnde de eerste lantaarnpaal voor of na een rotonde of kruispunt);

  • 8. Per lantaarnpaal mag slechts één reclamebord worden geplaatst;

  • 9. De maximale afmeting van het reclamebord bedraagt 125 x 85 centimeter;

  • 10. De reclameborden mogen maximaal voor een periode van 3 weken geplaatst worden en dienen uiterlijk één week na het plaatsvinden van de activiteit te worden verwijderd;

  • 11. Degene onder wiens verantwoordelijkheid de borden worden geplaatst is verantwoordelijk voor het opruimen van (hulp) materialen afkomstig van het plaatsen, hebben en/of verwijderen van de borden;

  • 12. Het materiaal waarvan het reclamebord is gemaakt dient weersbestendig te zijn;

  • 13. Aanwijzingen gegeven door de daartoe bevoegde ambtenaren van de politie en de gemeente, in het belang van openbare orde en veiligheid, dienen stipt te worden opgevolgd;

  • 14. Indien aan bovenstaande voorwaarden niet wordt voldaan, worden de borden door de gemeente verwijderd, op kosten van degene onder wiens verantwoordelijkheid de reclameborden zijn geplaatst;

  • 15. De gemeente zal de borden verwijderen indien werkzaamheden zulks noodzakelijk maken.

Artikel 3 Aanplakborden ten behoeve van verkiezingen

  • 1. Het is aan alle politieke partijen die deelnemen aan de verkiezingen toegestaan verkiezingsaffiches aan te plakken op de door of in opdracht van de gemeente Echt-Susteren geplaatste aanplakborden;

  • 2. De precieze locaties van de aanplakborden worden door het college voor de daadwerkelijke plaatsing kenbaar gemaakt op de website van de gemeente Echt-Susteren;

  • 3. De aanplakborden worden twee weken na de kandidaatstelling geplaatst;

  • 4. Per aanplakbord mag maximaal één verkiezingsaffiche per politieke partij worden aangebracht;

  • 5. Er dient zodanig te worden aangeplakt dat er zo veel mogelijk vrije ruimte overblijft voor andere verkiezingsaffiches en er niet over andere verkiezingsaffiches heen wordt geplakt;

  • 6. De gemeente kan niet aansprakelijk worden gesteld voor beschadiging of verwijdering van verkiezingsaffiches door onbevoegden;

  • 7. Verkiezingsaffiches mogen niet in strijd zijn met de doelstelling van de verkiezing, de openbare orde en/of de goede zeden;

  • 8. Het verwijderen van de aanplakborden vindt plaats gedurende de tweede week na de verkiezingsdag, tenzij er binnen drie maanden wederom verkiezingen plaatsvinden dan worde de aanplakborden verwijderd gedurende de tweede week na de verkiezingsdag van de tweede verkiezingen;

  • 9. Het is verboden de aanplakborden te gebruiken voor het aanbrengen van handelsreclame.

Artikel 4. Tijdelijke verkiezingsborden toegestaan zonder ontheffing als bedoeld in artikel 2:10 lid 3 APV.

  • 1. De plaatsing van verkiezingsborden is uitsluitend toegestaan binnen de bebouwde kommen van de gemeente Echt-Susteren;

  • 2. De verkiezingsborden moeten zodanig worden aangebracht dat ze geen gevaar opleveren voor de bruikbaarheid van de weg of voor het doelmatig en veilig gebruik daarvan;

  • 3. De verkiezingsborden mogen alleen geplaatst worden aan lantaarnpalen. Daaraan mogen geen verkeersborden of andere borden zijn aangebracht;

  • 4. De reclameborden mogen niet worden geplaatst aan lantaarnpalen op voor of direct na een kruispunt of rotonde (zijnde de eerste lantaarnpaal voor of na een rotonde of kruispunt);

  • 5. Per lantaarnpaal mag slechts één verkiezingsbord worden geplaatst;

  • 6. De maximale afmeting van het verkiezingsbord bedraagt 125 x 85 centimeter;

  • 7. De verkiezingsborden mogen twee weken na de kandidaatstelling worden geplaatst;

  • 8. De verkiezingsborden dienen uiterlijk één week na de verkiezingsdag te worden verwijderd;

  • 9. Degene onder wiens verantwoordelijkheid de borden worden geplaatst is verantwoordelijkvoor het opruimen van (hulp) materialen afkomstig van het plaatsen, hebben en/ofverwijderen van de borden;

  • 10. Het materiaal waarvan het verkiezingsbord is gemaakt dient weersbestendig te zijn;

  • 11. Aanwijzingen gegeven door de daartoe bevoegde ambtenaren van de politie en degemeente, in het belang van openbare orde en veiligheid, dienen stipt te worden opgevolgd;

  • 12. Indien aan bovenstaande voorwaarden niet wordt voldaan, worden de borden door degemeente verwijderd, op kosten van degene onder wiens verantwoordelijkheid deverkiezingsborden zijn geplaatst;

  • 13. De gemeente zal de borden verwijderen indien werkzaamheden zulks noodzakelijk maken.

Artikel 5 Permanente handelsreclame op of aan een onroerende zaak

Op basis van artikel 4:15 van de APV is het verboden om op of aan een onroerende zaak handelsreclame te maken of te voeren door middel van een opschrift, aankondiging, afbeelding waardoor het verkeer in gevaar wordt gebracht of ernstige hinder ontstaat voor de omgeving.

Van ernstige hinder als bedoeld in artikel 4:15 APV in ieder geval sprake indien de te plaatsen handelsreclame:

  • -

    Een ernstige aantasting van de architectonische en/of historische kenmerken van een bouwwerk veroorzaakt of

  • -

    Een ernstige aantasting van de ruimtelijke kwaliteiten van de omgeving veroorzaakt door:

    • ·

      Aantal;

    • .

      Vorm;

    • .

      Maat;

    • .

      Locatie;

    • .

      Positionering;

    • .

      Materialen;

    • .

      Kleurgebruik;

  • -

    De reclame te opdringerig of te uitbundig is;

  • -

    De reclame van armoedig of niet weersbestendig materiaal is gemaakt;

  • -

    De reclame verkeersonveilig is.

Artikel 6 Omgevingsvergunningplichtige reclame

Voor permanente reclame kan op grond van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht een omgevingsvergunning vereist zijn.

Met het verlenen van een omgevingsvergunning voor permanente reclame zal restrictief worden omgegaan, in die zin dat in beginsel:

  • ·

    geen gebruik wordt gemaakt van binnen- of buitenplanse ontheffingsmogelijkheden.

  • ·

    geen medewerking wordt verleend aan het plaatsen van reclame op gemeente eigendom.

Overige vormen van reclame

Artikel 7 Verrijdbare reclamewagens

Het is verboden om op of aan de weg een voertuig en/of aanhanger, die is voorzien van een aanduiding van handelsreclame, te plaatsen of te parkeren met het kennelijke doel daarmee reclame te maken.

Artikel 8 Permanente of tijdelijke spandoeken over de weg

  • 1. De plaatsing van permanente of tijdelijke spandoeken over de weg is in beginsel niet toegestaan;

  • 2. Op grond van artikel 2:10 lid 3 APV kan in bijzondere gevallen voor het plaatsen van een tijdelijk spandoek over de weg een ontheffing worden aangevraagd.

Artikel 9 Uitstallingen en reclame (bij winkels, horecapanden, commerciële panden of openbare inrichtingen)

Het plaatsen van uitstallingen bij winkels, horecapanden, commerciële panden of openbare inrichtingen is toegestaan mits wordt voldaan aan het bepaalde in het uitstallingen en terrassenbeleid gemeente Echt-Susteren d.d. 31 juli 2014.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders op

Burgemeester en wethouders van Echt-Susteren,

drs. G.W.T. van Balkom drs. J.W.M.M.J. Hessels,

secretaris burgemeester