Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR296244
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR296244/1
Regeling vervallen per 01-01-2017
Nadere regel kappen bomen Ede
Geldend van 18-04-2013 t/m 31-12-2016
Intitulé
Nadere regelen kappen bomen EdeHet college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ede;
gelet op artikel 149 van de Gemeentewet en artikel 4:11a van de Algemene plaatselijke verordening Ede 2012;
overwegende dat:
- -
de gemeente Ede een groen imago heeft dat zij wenst te behouden;
- -
beeldbepalende en monumentale bomen belangrijk zijn voor de herkenbaarheid en de identiteit van de omgeving;
besluit:
Vast te stellen de volgende nadere regel kappen bomen Ede
Artikel 1 Begripsbepalingen
In dit besluit en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
toekomst boom: een boom die:
- a.
niet in een onomkeerbaar slechte conditie verkeert waardoor volledig verval binnen tien jaar is te verwachten;
- b.
een habitus heeft die karakteristiek is voor de soort of een zodanige habitus kan ontwikkelen;
- c.
behoort tot een in bijlage 2 bij de nadere regel opgenomen duurzame boomsoort;
- d.
zich gelet op de standplaats en soort kan ontwikkelen kan ontwikkelen tot waardevolle of monumentale boom.
waardevolle boom: boom die voldoet aan alle voorwaarden om te worden aangemerkt als toekomst boom, tenminste 50 jaar oud is of aanmerkelijk ouder dan bomen in de omgeving en één van de volgende eigenschappen bezit:
- a.
Ruimtelijke betekenis eruit bestaande dat:
- 1°.
de boom (beeld)bepalend voor het karakter van de omgeving is; of
- 2°.
de boom een onderdeel van een geheel intact zijnde boomgroep vormt of uniforme laanbeplanting die een karakteristieke structuur in de stad of landschap zichtbaar maakt; of
- 3°.
de boom een herkennings- / oriëntatiepunt is.
- 1°.
- b.
Monumentale waarde eruit bestaande dat:
- 1°.
de boom van een in de gemeente Ede zeldzame soort, type of hoge leeftijdsklasse (minstens 80 jaar) is; of
- 2°.
de boom onderdeel van een monumentale omgeving of van een cultuurhistorisch waardevol(le) object(en) vormt; of
- 3°.
de boom is gedenkboom ter gelegenheid van een belangrijke maatschappelijke gebeurtenis opgenomen in de als bijlage 3 opgenomen lijst en de daarbij behorende kaart (kenmerk 745119).
- 1°.
- c.
Een meer dan normale ecologische betekenis eruit bestaande dat:
- 1°.
de boom onderdeel is van een biotoop van (in de omgeving van Ede) schaars voorkomende planten- of diersoort;
- 2°.
de boom vormt een schakel in een keten van ecologische infrastructuur vormende elementen of neemt in een totaal versteend gebied een positie in die in de ecologische infrastructuur de functie van "stepping stone" kan vervullen.
- 1°.
- d.
de boom heeft een dendrologische waarde heeft (het belang als genenreservoir van de betreffende soort, type);
- e.
de boom heeft een bijzondere verschijningsvorm, bijvoorbeeld door uitzonderlijke hoogte of dikte, snoeiwijze, en dergelijke.
monumentale boom: boom die voldoet aan alle voorwaarden om te worden aangemerkt als waardevolle boom, beschikt over monumentale waarde en daarnaast nog over een andere
eigenschap om te worden aangemerkt als waardevolle boom.
overige boom: boom die niet kan worden aangemerkt als toekomst-, waardevolle- of monumentale boom.
Artikel 2 Monumentale bomen
-
1. Het college kan een omgevingsvergunning voor het vellen van een monumentale boom verlenen als:
- a.
uit boomtechnisch onderzoek blijkt dat de boom niet te handhaven is;
- b.
de gezondheidstoestand van de houtopstand onvoldoende is;
- c.
de houtopstand ernstige overlast veroorzaakt die niet op andere wijze kan worden weggenomen;
- d.
de houtopstand in de weg staat bij de realisering van concrete gemeentelijke herinrichtingsplannen;
- e.
de houtopstand in de weg staat bij de uitvoering van activiteiten waarvoor
- 1°.
een omgevingsvergunning is verleend;
- 2°.
een aanvraag voor een omgevingsvergunning is ingediend die naar oordeel van het bevoegd gezag kan worden gehonoreerd.
- a.
-
2. Het college betrekt bij de verlening van een omgevingsvergunning voor gebruik in strijd met bestemmingsplan, een beheersverordening, een exploitatieplan, de regels gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, of 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening of een voorbereidingsbesluit voor zover toepassing is gegeven aan artikel 3.7, vierde lid, tweede volzin, van die wet, het belang van behoud van monumentale bomen.
-
3. Het college verbindt aan de vergunning een herplantplicht, overeenkomstig het bepaalde in de Beleidsregel herplant bomen (bijlage 1)
Artikel 3 Waardevolle bomen
-
1. Het college kan een omgevingsvergunning voor het vellen van een waardevolle boom verlenen als:
- a.
uit boomtechnisch onderzoek blijkt dat de boom niet te handhaven is;
- b.
de gezondheidstoestand van de houtopstand onvoldoende is;
- c.
de houtopstand ernstige overlast veroorzaakt die niet op andere wijze kan worden weggenomen;
- d.
de houtopstand in de weg staat bij de realisering van concrete gemeentelijke herinrichtingsplannen;
- e.
de houtopstand in de weg staat bij de uitvoering van activiteiten waarvoor
- 1°.
een omgevingsvergunning is verleend;
- 2°.
een aanvraag voor een omgevingsvergunning is ingediend die naar oordeel van het bevoegd gezag kan worden gehonoreerd.
- f.
de houtopstand onder- en of bovengronds beperkte ontwikkelingsmogelijkheden heeft;
- a.
-
2. Het college betrekt bij de verlening van een omgevingsvergunning voor gebruik in strijd met bestemmingsplan, een beheersverordening, een exploitatieplan, de regels gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, of 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening of een voorbereidingsbesluit voor zover toepassing is gegeven aan artikel 3.7, vierde lid, tweede volzin, van die wet, het belang van behoud van waardevolle bomen.
-
3. Het college verbindt aan de vergunning een herplantplicht, overeenkomstig het bepaalde in de Beleidsregel herplant bomen.
Artikel 4 Toekomst bomen
-
1. Het college kan een omgevingsvergunning voor het vellen van een toekomst boom verlenen als:
- a.
uit boomtechnisch onderzoek blijkt dat de boom niet te handhaven is;
- b.
de gezondheidstoestand van de houtopstand onvoldoende is;
- c.
de houtopstand ernstige overlast veroorzaakt;
- d.
de houtopstand in de weg staat bij de realisering van concrete gemeentelijke herinrichtingsplannen;
- e.
de houtopstand in de weg staat bij de uitvoering van activiteiten waarvoor
- 1°.
een omgevingsvergunning is verleend;
- 2°.
een aanvraag voor een omgevingsvergunning is ingediend die naar oordeel van het bevoegd gezag kan worden gehonoreerd.
- f.
de houtopstand onder- en of bovengronds beperkte ontwikkelingsmogelijkheden heeft;
- a.
-
2. Het college verbindt aan de vergunning een herplantplicht, overeenkomstig het bepaalde in de Beleidsregel herplant bomen.
Artikel 5 Overige bomen
-
1. Het college weigert slechts een omgevingsvergunning voor het vellen van een overige boom indien deze ruimtelijke betekenis bezit en, als deze ruimtelijke betekenis bezit, er naar zijn oordeel geen belangen zijn die het vellen van de boom desondanks rechtvaardigen.
-
2. Als belangen als bedoeld in het eerste lid worden aangemerkt:
- a.
dat uit boomtechnisch onderzoek blijkt dat de boom niet te handhaven is;
- b.
dat de gezondheidstoestand van de houtopstand onvoldoende is;
- c.
dat de houtopstand ernstige overlast veroorzaakt;
- d.
dat de houtopstand in de weg staat bij de realisering van concrete gemeentelijke herinrichtingsplannen;
- e.
dat de houtopstand in de weg staat bij de uitvoering van activiteiten waarvoor
- 1°.
een omgevingsvergunning is verleend;
- 2°.
een aanvraag voor een omgevingsvergunning is ingediend die naar oordeel van het bevoegd gezag kan worden gehonoreerd.
- f.
dat de houtopstand onder- en of bovengronds beperkte ontwikkelingsmogelijkheden heeft.
- a.
Artikel 6 Laan bomen
In afwijking van de voorgaande artikelen kan het college een omgevingsvergunning verlenen voor het vellen van houtopstand die deel uitmaakt van laanbeplanting als:
- a.
de houtopstand direct of indirect gevaar veroorzaakt en dit niet op andere wijze kan worden weggenomen;
- b.
de onderhoudslasten in verhouding tot de waarde van de houtopstand onaanvaardbaar hoog zijn;
- c.
de houtopstand ernstige overlast veroorzaakt die veel groter is dan men redelijkerwijs van een boom mag verwachten.
Artikel 7 Hardheidsclausule
Burgemeester en wethouders kunnen in afwijking van het bepaalde in deze nadere regel besluiten een omgevingsvergunning voor het vellen van een houtopstand te verlenen indien toepassing van de nadere regel gelet op het algemeen belang leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Artikel 8 Citeertitel
Deze nadere regel kan worden aangehaald als: Nadere regel kappen bomen Ede
Ondertekening
Bijlage 1: Beleidsregel herplant bomen
Intitulé
Beleidsregel herplant bomen
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ede;
gelet op artikel 149 van de Gemeentewet en artikel 4:11b en 4:11c van de Algemene plaatselijke verordening Ede 2012;
overwegende dat:
- -
de gemeente Ede een groen imago heeft dat zij wenst te behouden;
- -
beeldbepalende en monumentale bomen belangrijk zijn voor de herkenbaarheid en de identiteit van de omgeving;
besluit:
vast te stellen de volgende beleidsregel herplant bomen:
Artikel 1 Begripsbepalingen
In dit besluit wordt verstaan onder:
monumentale boom, waardevolle boom, toekomst boom en overige boom: hetgeen daaronder wordt verstaan in de nadere regel kappen bomen Ede.
Artikel 2 Herplantplicht monumentale boom
- 1.
Als het college een omgevingsvergunning verleent voor het vellen van een monumentale boom dan verbindt het aan de vergunning de voorwaarde dat een boom van dezelfde soort in de directe omgeving aangeplant moet worden met een stamomtrek van minimaal 35 cm op 1,00 meter hoogte.
- 2.
Als de houtopstand wordt geveld zonder of in afwijking van een verleende omgevingsvergunning dan legt het college een verplichting tot herplanting op. Het eerste lid is van overeenkomstige toepassing.
Artikel 3 Herplantplicht waardevolle boom
- 1.
Als het college de omgevingsvergunning verleent voor het vellen van een waardevolle boom dan verbindt het aan de vergunning de voorwaarde dat een boom van dezelfde soort in de directe omgeving aangeplant moet worden met een stamomtrek van minimaal 25 cm op 1,00 meter hoogte.
- 2.
Indien de houtopstand wordt geveld zonder of in afwijking van een verleende omgevingsvergunning dan legt het college een verplichting tot herplanting op. Het eerste lid is van overeenkomstige toepassing.
Artikel 4 Herplantplicht toekomst boom
Als de houtopstand wordt geveld zonder of in afwijking van een verleende omgevingsvergunning dan legt het college een verplichting tot herplanting op van een boom van een zelfde soort, met een stamomtrek van 20 cm op 1.00 meter hoogte.
Artikel 5 Citeertitel
Deze beleidsregel regel kan worden aangehaald als: Beleidsregel herplant bomen.
Aldus vastgesteld op, 2 april 2013
Burgemeester en wethouders,
R.Wielinga C. van der Knaap
secretaris burgemeester
Bijlage 2: lijst van duurzame en niet-duurzame boomsoorten
duurzaam: |
|||
Acer |
Esdoorn |
alle (sub-) species |
|
Aesculus |
Paardekastanje |
alle (sub-) species |
|
Ailanthus altissima |
Hemelboom |
||
Alnus x spaethii 'Spaeth' |
Els |
||
Carpinus |
Haagbeuk |
alle (sub-) species |
|
Castanea sativa |
Tamme kastanje |
alle (sub-) species |
|
Catalpa |
Trompetboom |
alle (sub-) species |
|
Cedrus |
Ceder |
alle (sub-) species |
|
Corylus colurna |
Boomhazelaar |
||
Fagus |
Beuk |
alle (sub-) species |
|
Fraxinus |
Es |
alle (sub-) species |
|
Ginkgo biloba |
Japanse Notenboom |
alle (sub-) species |
|
Gleditsia triacanthos |
Valse Christusdoorn |
alle (sub-) species |
|
Gymnocladus dioica |
Doodsbeenderenboom |
alle (sub-) species |
|
Juglans |
Walnoot |
alle (sub-) species |
|
Koelreuteria paniculata |
Blazenboom |
alle (sub-) species |
|
Liquidambar styraciflua |
Amberboom |
||
Liriodendron tulipifera |
Tulpenboom |
||
Magnolia |
Beverbooom |
alle (sub-) species |
|
Metasequoia glyptostroboïdes |
Chinese Mammoetboom |
||
Ostya carpinifolia |
Hopbeuk |
||
Pinus |
Den |
alle (sub-) species |
|
Platanus |
Plataan |
alle (sub-) species |
|
Prunus avium |
Kers |
alle subspecies |
|
Prunus sargentii |
Kers |
alle subspecies |
|
Pterocarya fraxinifolia |
Gewone Vlleugelnoot |
||
Quercus |
Eik |
alle (sub-) species |
|
Robinia |
Valse Acacia |
alle (sub-) species |
|
Sciadopitys |
Parasolden |
||
Sequoia sempervirens |
Sequoia (Redwood) |
||
Sequoiadendron giganteum |
Mamoetboom |
||
Sophora |
Honingboom |
alle (sub-) species |
|
Taxodium distichum |
Moerascypres |
||
Taxus |
Venijnboom |
||
Tilia |
Linde |
alle (sub-) species |
|
Ulmus |
Iep |
alle (sub-) species |
|
niet duurzaam: |
|||
Abies |
Zilverspar |
alle (sub-) species |
|
Alnus |
Els |
alle (sub-) species |
muv Alnus x spaethi 'Spaeth' |
Amelanchier |
Krenteboompje |
alle (sub-) species |
|
Betula |
Berk |
alle (sub-) species |
|
Celtis |
Netelboom |
alle (sub-) species |
|
Cercidiphyllum |
Katzuraboom |
||
Cercis |
Judasboom |
alle (sub-) species |
|
Chamaecyparis |
Dwergcypres |
alle (sub-) species |
|
Cladratis |
- |
alle (sub-) species |
|
Cornus mas |
Kornoelje |
alle (sub-) species |
|
Cornus controversa |
Kornoelje |
alle (sub-) species |
|
Crataegus |
Meidoorn |
alle (sub-) species |
|
Cryptomeria |
Japanse Cypres |
alle (sub-) species |
|
Cupressocyparis leylandii |
Cypres x |
alle (sub-) species |
|
Davidia involucrata |
Vaantjesboom |
alle (sub-) species |
|
Halesia carolina |
Sneeuwklokjesboom |
alle (sub-) species |
|
Laburnum |
Goudenregen |
alle (sub-) species |
|
Larix |
Lork |
alle (sub-) species |
|
Malus |
Appel |
alle (sub-) species |
|
Morus |
Moerbei |
alle (sub-) species |
|
Nothofagus antarctica |
Schijnbeuk |
alle (sub-) species |
|
Parotia persica |
- |
alle (sub-) species |
|
Paulownia tomentosa |
Anna Paulownaboom |
alle (sub-) species |
|
Phellodendron |
Kurkboom |
alle (sub-) species |
|
Picea |
Spar |
alle (sub-) species |
|
Populus |
Populier |
alle (sub-) species |
|
Prunus |
Kers |
alle (sub-) species |
muv P. avium en P. sargentii |
Pseudotsuga menziesii |
Douglasspar |
||
Pyrus |
Peer |
alle (sub-) species |
|
Salix |
Wilg |
alle (sub-) species |
|
Sorbus |
Lijsterbes |
alle (sub-) species |
|
Tetradium danielii |
- |
alle (sub-) species |
|
Thuja |
Levensboom |
alle (sub-) species |
|
Tsuga |
Scheerlingden, Hemlock |
alle (sub-) species |
|
Zelkova serrata |
- |
alle (sub-) species |
|
NB |
|||
Alle niet genoemde soorten en species worden indien nodig door deskundigen nader ingedeeld. |
Bijlage 3: lijst van gedenkbomen
Gelegenheid en boomsoort |
Kaartnummer |
Bennekom |
|
100000e inwoner |
B1 |
Fagus Sylvatica |
|
Mw Toren-Slager, eerste wethouder Buurtbeheer 1995-1998 |
B2 |
Magnolia 'Merryl' |
|
Opening wijk |
B3 |
Dakplataan |
|
Bijenhoudersvereniging Veluwezoom 1898-1998 |
B4 |
Sophora japonica |
|
Penningmeester Ericapark ‘79-‘91 |
B5 |
Paardekastanje |
|
Geboorte Amalia door Nicolien van den Berg |
B6 |
Tilia europeae |
|
31-1-2004 |
|
50e verjaardag Beatrix 31-1-1988 |
B7 |
Linde |
|
Ede |
|
Geboorte Amalia |
E1 |
Tilia Euchlora Pallida |
|
Kroning Beatrix |
E2 |
Tilia europeae |
|
25 jarig jubileum Beatrix |
E3 |
Tilia |
|
Wisseling troon Juliana/Beatrix 3-4-1980 |
E4 |
Plataan |
|
50e verjaardag Beatrix 31-01-1988 door wethouder Albers |
E5 |
Tilia |
|
1988 |
|
Geplant tgv 50 jaar bevrijding 1995 |
E6 |
Plataan |
|
Opening school 1990 |
E7 |
Prunus |
|
Geboorte Beatrix |
E8 |
Acacia |
|
1938 |
|
25 jarig jubileum Beatrix door wethouder Kremers |
E9 |
Tilia vulgaris |
|
2005 |
|
50 jarig huwelijk Juliana en Bernhard |
E10 |
Tilia |
|
1987 |
|
Vrijgezellenboom |
E11 |
Geplant tgv jubileum vrijgezellenvereniging |
|
Tilia cordata |
|
1978 |
|
100.000 e inwoner |
E12 |
Taxodium distichum |
|
Afscheid Marjan van Elsland, directeur Bomenstichting |
E13 |
Liquidambar styraciflua |
|
19-03-2008 |
|
Ederveen |
|
100.000 e inwoner Ederveen |
V1 |
Pterocaria |
|
Harskamp |
|
100.000e inwoner |
H1 |
Quercus pallustris |
|
50e verjaardag Beatrix |
H2 |
Tilia cordata |
|
1988 |
|
Bevrijdingsboom |
H3 |
Acer |
|
Lunteren |
|
Middelpunt van Nederland |
L1 |
Tilia cordata |
|
Notaris Dingerboom |
L2 |
Fagus sylvatica purpurea |
|
Wilhelmina boom |
L3 |
Tilia cordata |
|
Robijn boom (oprichter de Werelt) |
L4 |
Quercus robur |
|
Ir Dinger boom |
L5 |
Fagus sylvatica Purpurea/Amerikaanse eik |
|
Van der Ham boom |
L6 |
Quercus rubra |
|
Julianaboom |
L7 |
Acer platanoides 'Faassens Black' |
|
Amalia boom |
L8 |
Tilia vulgaris 'Palida' |
|
Beatrix 50e verjaardag |
L9 |
Tilia vulgaris 'Pallida' |
|
100.000e inwoner |
L10 |
Quercus cerris |
|
Otterlo |
|
Bijenvereniging |
O1 |
Beatrixboom |
O2 |
Sorbus aria |
|
100.000e inwoner |
O3 |
Platanus orientalis |
|
Bevrijdingsboom |
O4 |
Linde |
|
1945 |
|
Wekerom |
|
50e verjaardag Beatrix |
W1 |
Tilia tomentosa |
|
1988 |
|
100.000e inwoner |
W2 |
Aesculus briotii |
Algemene- en artikelsgewijze toelichting
Algemene toelichting
Belang van bomen: aanleiding tot de regeling
Het behoud van bomen is om diverse redenen van belang. Bomen hebben de eigenschap om al in een gering aantal hun omgeving een groen aanzicht te geven. Minder fraaie, ontsierende elementen in landschap, stad en woonmilieu worden door opgaande beplanting al snel aan het oog onttrokken. Verkeersdrukte wordt optisch afgeschermd. Bomen (en vooral bomengroepen) zorgen voor een eigen microklimaat. In de omgeving van bomen ontstaan windluwe, beschutte plaatsen met minder stof. Bomen leveren een belangrijke bijdrage aan de natuurwaarde. De combinatie van tuinen en openbaar groen met bomen biedt bijvoorbeeld een goed onderkomen aan vogels, insecten en kleine zoogdieren. Ook kunnen bomen een historische waarde hebben. Bomen nabij oude historische panden bepalen mede de uitstraling. Herdenkingsbomen herinneren aan bepaalde gebeurtenissen.
Gewijzigde opzet en karakter van de regeling
Vanwege de vaststelling van de Algemene plaatselijke verordening Ede 2012 is het noodzakelijk om opnieuw een regeling voor bomenbeleid te treffen. De voorheen geldende bomenbeleidsregeling is nog gebaseerd op de APV Ede 2001 en gold daarom enkel nog op basis van overgangsrecht.
Het hoofddoel van de nadere regel is om duidelijkheid te geven over de mogelijkheid voor het verlenen van een vergunning voor het vellen van een houtopstand. Ede streeft er naar een kwalitatief goed bomenbestand op peil te houden. Daarom genieten bomen bescherming, vooral als zij een bijzonder karakter hebben. De vormgeving van de regeling is ten opzichte van het vorige Bomenbeleidsplan gewijzigd om de juridische aard als toetsingsmaatstaf bij de verlening van omgevingsvergunningen te benadrukken en deze beter inzichtelijk te maken. Deze zijn in een andere regeling ondergebracht dan het beleid ten aanzien van beheer en onderhoud van bomen. Omwille van de overzichtelijkheid zijn zowel de nadere regels over de af te wegen belangen en het gewicht daarvan bij de beoordeling van de aanvraag voor een vergunning als de beleidsregel omtrent het opleggen van een herplantplicht bij elkaar in één regeling ondergebracht. Een inhoudelijke wijziging van het beleid is niet beoogd.
Uitvoering van de verordening
Het uitgangspunt in de APV is dat het college een omgevingsvergunning kan weigeren voor waardevolle typen bomen. Het gaat dan om bomen met een ruimtelijke- of ecologische betekenis, monumentale- of dendrologische waarde dan wel een bijzondere verschijningsvorm.
Bomen die een dergelijke waarde hebben of kunnen ontwikkelen worden aangemerkt als toekomst-, waardevolle- of monumentale boom. Deze bomen genieten bescherming. Een vergunning om ze te vellen wordt alleen verleend als daarvoor andere (zwaarwegende) redenen zijn. Hoe waardevoller de houtopstand is, des te groter ook de mate van bescherming.
Artikelgewijze toelichting Nadere regel kappen bomen Ede
Artikel 1
Van minst waardevol naar meest waardevol komen bomen voor in de categorie overige bomen, toekomst bomen, waardevolle bomen en monumentale bomen. Een monumentale boom beschikt altijd over ruimtelijke betekenis, monumentale betekenis en daarnaast over één van de drie andere waardevolle eigenschappen (ecologische waarde, dendrologische waarde of een bijzondere verschijningsvorm). Een waardvolle boom hoeft slechts één van deze vijf eigenschappen te beziten en voor een toekomstboom wordt alleen de eis gesteld dat de boom in de toekomst zich zo kan ontwikkelen dat één van deze vijf eigenschappen zichtbaar wordt. Overige bomen genieten in beginsel geen bescherming. Een uitzondering wordt alleen gemaakt voor grote, beeldbepalende bomen die weliswaar niet behoren tot de duurzame boomsoorten maar wel een ruimtelijke betekenis hebben voor de omgeving.
Artikel 2-5
Voor het kappen van bomen vanwege een gemeentelijke herinrichtingsplan of een particuliere omgevingsvergunning is alleen aanleiding indien de plannen voldoende concreet zijn. Bij een gemeentelijke herinrichtingsplan zal het moeten gaan om een definitieve keuze voor een nieuwe vormgeving van de omgeving, waarbinnen de houtopstand niet gehandhaafd kan blijven.
Artikel 6
Sub a
Van gevaar wordt in dit geval gesproken als er kans is op persoonlijk letsel of kans op aanzienlijke schade. Kans op lichte schade is acceptabel. Voor monumentale en waardevolle bomen is een VTA (Visual Tree Asessment) rapportage noodzakelijk. In de meeste gevallen gaat het om het opdrukken van de verharding. Er zijn situaties waarin de situatie alleen te herstellen is door een flink deel van de wortels te verwijderen. De boom kan daardoor instabiel worden en gevaar opleveren. De vitaliteit van de boom wordt zonder meer aangetast. Alternatieven, zoals het verwijderen van de verharding, moeten onmogelijk zijn. Indirect gevaar kan ook ontstaan als mensen door de aanwezigheid van bomen in het trottoir worden gedwongen op straat te lopen. Soms is dat acceptabel maar bij een hoge verkeersdruk kan het onacceptabel zijn. Als alternatieven ontbreken, is het verwijderen van bomen de enige oplossing.
Sub c
Overlast is een een subjectief begrip dat altijd in samenhang met de waarde van de boom moet worden bekeken. Voor monumentale en waardevolle bomen geldt een hoge norm. Voor bomen in de categorie toekomstbomen of overige bomen geldt een minder hoge norm.
Artikel 7
Het college kan in bijzondere gevallen afwijken van het bepaalde in deze nadere regel met betrekking tot de verlening van een omgevingsvergunning voor het vellen van een houtopstand. Een afwijking is alleen mogelijk indien het algemeen belang afwijking vordert, louter particuliere belangen zijn derhalve onvoldoende.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl