Regeling vervallen per 17-02-2017

Verordening adviesraad sociaal domein ten behoeve van cliëntenparticipatie Ede 2015

Geldend van 01-01-2015 t/m 16-02-2017

Intitulé

Verordening adviesraad sociaal domein ten behoeve van cliëntenparticipatie Ede 2015

De raad van de gemeente Ede;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 11 november 2014;

gelet op artikel 47 van de Participatiewet artikel 2.1.3, derde lid, van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en artikel 2.10 van de Jeugdwet;

gezien het advies van Adviesraad sociaal domein i.o.;

besluit:

vast te stellen de volgende verordening:

Verordening adviesraad sociaal domein ten behoeve van cliëntenparticipatie Ede 2015

Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen

Artikel 1. Begripsbepaling

  • 1. Adviesraad: adviesraad sociaal domein

  • 2. Sociaal domein: het gehele beleidsdomein dat direct dan wel indirect is gerelateerd aan de uitvoering van de Jeugdwet, Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en Participatiewet.

Artikel 2. Adviesraad sociaal domein

  • 1. Er is een adviesraad die het college en de raad adviseert over beleid ten aanzien van het sociaal domein.

  • 2. De adviesraad komt ten minste vier maal per kalenderjaar in vergadering bij elkaar.

  • 3. Ieder lid is bevoegd agendapunten aan te dragen. Dit dient te geschieden uiterlijk vijf werkdagen voorafgaand aan de vergadering door toezending aan de voorzitter.

Artikel 3. Samenstelling en werkwijze adviesraad

  • 1. De adviesraad is zodanig samengesteld dat deze een afspiegeling is van de Edese samenleving. Voor zover dat redelijkerwijs mogelijk is worden personen opgenomen die betrokken zijn bij de uitvoering van de Participatiewet, de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en de Jeugdwet.

  • 2. De adviesraad bestaat uit ten hoogste achttien leden en drie onafhankelijke voorzitters.

Artikel 4. Benoeming en ontslag

  • 1. De voorzitters en de leden worden benoemd en ontslagen door het college.

  • 2. De leden en de voorzitters worden benoemd op voordracht van de adviesraad of het college. Het college kan van de voordracht afwijken.

  • 3. De benoeming voor 2015 geldt voor een duur van één jaar. Daarna geldt elke volgende benoeming telkenmale voor de duur van vier jaar.

  • 4. De voorzitter en de leden kunnen te allen tijde ontslag nemen. Zij vervullen hun taak totdat het college in opvolging heeft voorzien.

Artikel 5. Ambtelijk beleidsondersteuner

Het college stelt een ambtenaar van de gemeente aan als ambtelijk beleidsondersteuner om te waarborgen dat de adviesraad in staat is zijn taken naar behoren te vervullen.

Hoofdstuk 2. Taken en bevoegdheden van de gemeente, het college, de adviesraad en de ambtelijk beleidsondersteuner

Artikel 6. Taken van gemeentebestuur

  • 1. Het gemeentebestuur vraagt over beleidsvoornemens van de gemeenteraad en het college via de ambtelijk beleidsondersteuner advies aan de adviesraad op een dusdanig tijdstip dat dit advies van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit.

  • 2. Van een tijdstip als bedoeld in het eerste lid is sprake als de adviesaanvraag aan de adviesraad wordt toegezonden uiterlijk vier weken voorafgaand aan de datum waarop het college of de gemeenteraad voornemens is het beleid vast te stellen.

Artikel 7. Ondersteuning adviesraad

Het college zorgt voor adequate ondersteuning van de adviesraad. Hiertoe:

  • a.

    stelt het een vergaderruimte ter beschikking;

  • b.

    geeft het de leden van de adviesraad toegang tot kantoormiddelen zoals een kopieermachine en een printer;

  • c.

    zorgt het ervoor, met inachtneming van artikel 4, tweede lid, dat adviesaanvragen en conceptbeleid de ambtelijk beleidsondersteuner tijdig bereiken;

  • d.

    stelt het ambtenaren van de gemeente in de gelegenheid een vergadering bij te wonen voor het geven van toelichting of uitleg, als daarom door de adviesraad is verzocht;

  • e.

    zorgt het ervoor dat aan de adviesraad de nodige informatie wordt verstrekt voor zover dat nodig is voor het naar behoren functioneren van de adviesraad;

  • f.

    verstrekt het de informatie, bedoeld onder e, op een zodanig tijdstip dat daadwerkelijk invloed mogelijk is op de beleidsvorming en besluitvorming, en;

  • g.

    indien van toepassing, ziet het erop toe dat de adviesraad wordt geïnformeerd over de redenen van afwijking van het door de adviesraad gevraagd of ongevraagd gegeven advies.

Artikel 8. Taken van de ambtelijk beleidsondersteuner

De ambtelijk beleidsondersteuner:

  • a.

    namens het gemeentebestuur ervoor zorgen dat de adviesraad wordt betrokken bij de beleidsontwikkeling.

  • b.

    draagt in overleg met de adviesraad zorg voor een vergaderreglement en ziet toe op de naleving ervan;

  • c.

    stelt voor aanvang van het kalenderjaar in overleg met de voorzitter van de adviesraad een vergaderkalender samen;

  • d.

    stelt in overleg met de voorzitter van de adviesraad voorafgaand aan iedere vergadering de agenda samen;

  • e.

    ziet erop toe dat adviesvragen en conceptbeleid de leden op een zodanig tijdstip bereiken dat zij hun rol effectief kunnen vervullen. Indien nodig last hij een tussentijds extra overleg in.

Artikel 9. Taken en bevoegdheden van de adviesraad

  • 1. De adviesraad brengt gevraagd advies uit binnen een door het college te stellen termijn en in verband met door het college of de gemeenteraad voorgenomen beleid binnen het sociaal domein.

  • 2. De adviesraad kan ongevraagd advies uitbrengen over beleid dat betrekking heeft op het sociaal domein.

  • 3. De adviesraad heeft geen bevoegdheden in zaken betreffende individuele klachten, bezwaarschriften, andere zaken met betrekking tot een individuele persoon en in zaken betreffende de uitvoering van het beleid.

Artikel 10. Betrekken van betrokken personen en organisaties

  • 1. De adviesraad betrekt bij het uitbrengen van een advies:

    • a.

      de personen bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet,

    • b.

      cliënten als bedoeld in artikel 1.1 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015,

    • c.

      jeugdigen als bedoeld in artikel 1.1. van de Jeugdwet,

    • d.

      organisaties die optreden als belangbehartiger van een of meer van de onder a tot en met c genoemde groepen, voor zover advies wordt gegeven over beleid dat op hen betrekking heeft.

  • 2. De adviesraad betrekt andere commissies bij een door haar uit te brengen advies, voor zover dat het terrein raakt waarop deze andere commissies advies uitbrengen. Het advies vermeldt op welke wijze rekening is gehouden met het oordeel van andere commissies.

Artikel 11. Openbaarheid van vergaderingen

  • 1. Vergaderingen van de adviesraad en de adviesgroepen zijn in beginsel openbaar.

  • 2. De adviesraad of adviesgroep kan in beslotenheid vergaderen indien de voorzitter of een meerderheid van de leden dit nodig oordeelt.

Artikel 12. Budget adviesraad

  • 1. Ten behoeve van de adviesraad wordt door het college jaarlijks een budget beschikbaar gesteld op basis van een vooraf goedgekeurde begroting.

  • 2. Ten laste hiervan kunnen, ter beoordeling van het college, onder meer kosten worden gebracht die verband houden met deskundigheids-bevordering, het inwinnen van advies, achterbanraad-pleging, organisatiekosten , secretariële ondersteuning en presentiegelden voor het bijwonen van vergaderingen overeenkomstig de Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissie leden 2009).

  • 3. Jaarlijks voor 1 april brengt de adviesraad aan het college verslag uit van de activiteiten en bevindingen over het voorgaande jaar. Daarbij wordt in een financieel verslag tevens verantwoording afgelegd over de besteding van een eventueel beschikbaar gesteld budget.

Hoofdstuk 3. Slotbepalingen

Artikel 13. Evaluatie

Jaarlijks wordt tussen de adviesraad en algemeen directeur van de gemeente geëvalueerd of de gekozen opzet van de cliëntenparticipatie voldoet. De adviesraad brengt verslag uit van deze evaluatie aan de gemeenteraad.

Artikel 14. Intrekken oude verordeningen

  • 1. De verordening van 12 november 2009, kenmerk V.R. 2009/60-D “Verordening WWB/WIJ-raad” wordt ingetrokken.

  • 2. De verordening van 21 december 2006, kenmerk 2006/109 “Verordening Wmo-platform van de gemeente Ede” wordt ingetrokken.

Artikel 15. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2015.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening adviesraad sociaal domein ten behoeve van cliëntenparticipatie Ede 2015.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad der gemeente Ede, gehouden op 11 december 2014, zaaknr. 21706.
Ons bekend,
de griffier, w.g. HAGELSTEIN
de voorzitter, w.g. VAN DER KNAAP

Toelichting

Algemeen

Wettelijke opdracht

Met deze verordening wordt uitvoering gegeven aan artikel 47 van de Participatiewet, artikel 2.1.3, derde lid van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo 2015) en artikel 2.10 van de Jeugdwet. Deze artikelen dragen de gemeenteraad op bij verordening regels te stellen over de wijze waarop bij de uitvoering van de betreffende wet betrokken personen (of hun vertegenwoordigers) worden betrokken bij ontwikkeling van gemeentelijk beleid. De raad heeft ervoor gekozen om deze betrokkenheid bij beleidsontwikkeling tot stand te brengen via een adviesraad.

Bestuurlijke opdracht

In verband met de invoering van de Jeugdwet, Wmo 2015 en Participatiewet hecht de raad aan integrale advisering over beleid ten aanzien van het sociaal domein. Dit heeft geresulteerd in de vorming van een Adviesraad sociaal domein per 1 januari 2015.

Om een goede werking van de adviesraad te waarborgen worden de leden van de adviesraad ondersteund en gefaciliteerd door de gemeente. De gemeente hecht sterk aan actieve betrokkenheid van burgers die met de Participatiewet, Wmo 2015 en Jeugdwet te maken krijgen.

Artikelsgewijze toelichting

Enkel die bepalingen die nadere toelichting behoeven worden hier behandeld.

Artikel 2. Adviesraad sociaal domein

Derde lid

Ieder lid van de adviesraad is bevoegd agendapunten aan te dragen. Dit moet uiterlijk 5 werkdagen voorafgaand aan de vergadering gebeuren. De agendapunten moeten worden gezonden aan de voorzitter.

Artikel 3. Samenstelling en werkwijze Adviesraad

Dit artikel bepaalt hoe de cliëntenparticipatie concreet wordt vorm gegeven.

Eerste lid

Omdat het niet mogelijk is om alle personen persoonlijk te betrekken bij het beleid ligt het voor de hand een adviesraad samen te stellen die bestaat uit vertegenwoordigers van de doelgroepen zelf of vertegenwoordigers uit belangenorganisaties.

Om de actieve betrokkenheid van alle personen goed tot zijn recht te kunnen laten komen, is het van belang dat de adviesraad een afspiegeling is van alle doelgroepen vallende onder de Participatiewet, Wmo 2015 en Jeugdwet. Een evenredige vertegenwoordiging van bovengenoemde groepen in de adviesraad is daarom het uitgangspunt van deze verordening. Dit voor zover dat redelijkerwijs mogelijk is.

Dit uitgangspunt is in overeenstemming met het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap. De doelstelling van dit verdrag is het bevorderen, beschermen en waarborgen van het volledige genot door alle personen met een handicap van alle mensenrechten en fundamentele vrijheden op voet van gelijkheid en het bevorderen van de eerbiediging van hun inherente waardigheid (zie het Tractatenblad van het Koninkrijk der Nederlanden, 2007, nummer 169).

Artikel 4. Benoeming en ontslag

Eerste lid

De leden van de adviesraad worden benoemd en ontslagen door het college.

Tweede lid

Kandidaten voordragen voor lidmaatschap van de adviesraad. Het college zal een afgewezen voordracht moeten motiveren.

Artikel 5. Ambtelijk beleidsondersteuner

Het college voorziet in ondersteuning om de adviesraad zijn rol effectief te kunnen laten vervullen. Om hierin te kunnen voorzien wordt een ambtelijk beleidsondersteuner aan de adviesraad toegevoegd. Deze kan de communicatie tussen college en gemeenteraad enerzijds en de adviesraad anderzijds stroomlijnen.

Artikel 6. Taken van het gemeentebestuur

Het gemeentebestuur zal over beleidsvoornemens van de gemeenteraad en het college via de ambtelijk beleidsondersteuner advies vragen aan de adviesraad op een dusdanig tijdstip dat dit advies van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit. Als de adviesaanvraag uiterlijk 4 weken voorafgaand aan de datum waarop het college of de gemeenteraad voornemens is het beleid vast te stellen, wordt toegezonden aan de adviesraad, dan kan het advies van de adviesraad van wezenlijke invloed zijn op het door de gemeenteraad of het college te nemen besluit.

Artikel 7. Ondersteuning adviesraad

Om zijn taken effectief te kunnen vervullen is het van belang dat de adviesraad wordt gefaciliteerd. Niet alleen vergaderruimte is van belang, maar ook de toegang tot kantoormiddelen. Het college zorgt voor adequate ondersteuning van de adviesraad.

Artikel 8. Taken van de ambtelijk beleidsondersteuner

De ambtelijk beleidsondersteuner vormt de ambtelijke schakel tussen de gemeenteraad en het college en de adviesraad. Hij zal erop moeten toezien dat alle partijen informatie tijdig ontvangen of verstrekken, zodat alle partijen hun taak effectief kunnen vervullen. Doordat de ambtelijk beleidsondersteuner (mede) is belast met de agendering kan hij ervoor zorgen dat alle partijen naar evenredigheid aan bod komen.

Artikel 9. Taken en bevoegdheden van de adviesraad

De adviesraad is bevoegd gevraagd en ongevraagd advies te geven over het te ontwikkelen beleid. De gevraagde ongevraagde adviezen hebben betrekking op het beleid van het sociaal domein. Het sociaal domein wordt daarbij gedefinieerd als het gehele beleidsdomein dat direct dan wel indirect is gerelateerd aan de uitvoering van de Jeugdwet, Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en Participatiewet (artikel 1 lid 2).

Het advies wordt uiterlijk binnen een door het college te stellen termijn uitgebracht door toezending aan de betreffende beleidsafdeling.

Dit artikel regelt tevens uitdrukkelijk dat de adviesraad geen bevoegdheid heeft in individuele- en uitvoeringsvraagstukken.

Artikel 12. Budget adviesraad

Het budget wordt jaarlijks beschikbaar gesteld op basis van een vooraf goedgekeurde begroting.

Het budget is ter vrije besteding van de adviesraad. Ten laste hiervan kunnen onder meer kosten worden gebracht die verband houden met deskundigheidsbevordering, het inwinnen van advies, achterbanraadpleging, organisatiekosten, secretariële ondersteuning en presentiegelden voor het bijwonen van vergaderingen (tweede lid).

De adviesraad moet jaarlijks voor 1 september een begroting ter goedkeuring indienen. Ook moet de adviesraad jaarlijks achteraf verantwoording afleggen over de besteding van de middelen, zoals vastgelegd in het derde lid.