Regeling vervallen per 01-01-2019

Subsidieregeling evenementen Ede 2018

Geldend van 18-01-2018 t/m 31-12-2018

Intitulé

Subsidieregeling evenementen Ede 2018

Burgemeester en wethouders van de gemeente Ede,

gelet op de artikelen 3, 7 en 8 van de Algemene subsidieverordening Ede 2017.

Artikel 1 Activiteiten

Burgemeester en wethouders kunnen subsidie verstrekken op grond van deze subsidieregeling voor het organiseren van evenementen binnen de gemeente Ede.

Artikel 2 Hoogte van de subsidie

  • 1.

    De hoogte van de subsidie bedraagt nooit meer dan het exploitatietekort.

  • 2.

    De subsidie bedraagt maximaal €5.000,- per evenement.

Artikel 3 Subsidiabele kosten

  • 1.

    Voor subsidie komen de redelijk gemaakte kosten in aanmerking die direct verbonden zijn met de organisatie van een evenement.

  • 2.

    Maximaal 40% van de in het eerste lid bedoelde kosten wordt gesubsidieerd.

Artikel 4 Subsidieplafond en wijze van verdeling

  • 1.

    Het subsidieplafond voor deze regeling bedraagt €20.000.

  • 2.

    Het beschikbare subsidiebedrag voor de evenementen binnen categorie 1: Specifieke evenementen en overige evenementen wordt verdeeld op basis van onderlinge vergelijking, op basis van de in tabel 2 opgenomen criteria en wegingsfactoren.

Tabel 2: criteria vergelijking subsidieaanvragen specifieke en overige evenementen

Criterium

Maximaal aantal punten

Toelichting

DNA-Ede / Beeldbepalend evenement voor dorpskern

30

De mate waarin het evenement verbonden is met de gemeente Ede of de stads- of dorpskern waarin het plaatsvindt. Het gaat om evenementen die lokaal of regionaal bekend zijn. Een voorbeeld van een regionaal bekend evenement is de Heideweek of de Airborne luchtlandingen boven de Edese hei. op landelijk zijn de Nijmeegse Vierdaagse of de Dam-tot-Dam loop in Amsterdam. Het gaat dus evenementen die ‘horen’ bij een bepaald gebied, vanwege een jarenlange historie.

NB: ook nieuwe initiatieven kunnen bijdragen aan het DNA-Ede, indien zij aansluiten bij evenementen die historisch verbonden zijn met de gemeente Ede of een daarbinnen gelegen stads- of dorpskern.

Speerpunten evenementenbeleid

30

De mate waarin het evenement bijdraagt aan de speerpunten ‘Food’ en ‘Veluwe’ (zie bijlage 1)

Betrokkenheid andere lokale / regionale partijen

10

De mate waarin het evenement plaatsvindt in samenwerking met andere lokale en regionale partijen, bijvoorbeeld ondernemers die optreden als sponsor of evenementen van meerdere organisatoren die onderling op elkaar zijn afgestemd

Bezoekersaantal

20

Het te verwachten aantal bezoekers

Uniciteit / innovatie

10

De mate waarin het evenement een beleving is voor het publiek, die afwijkt van andere evenementen.

Plaats in de evenementenkalender

20

Het is wenselijk dat evenementen verspreid door het jaar plaatsvinden, zodat er jaarrond een aantrekkelijk aanbod is. Een evenement dat wordt aangevraagd in een periode waarin weinig andere evenementen plaatsvinden, krijgt daarom de voorkeur boven een evenement in een periode waarin er veel evenementen plaatsvinden.

Openbare orde maatregelen vergunningsvoorschriften

20

De mate waarin de subsidie wordt aangevraagd om kosten te dekken die gemaakt moeten worden voor maatregelen die verplicht zijn op basis van de voorwaarden van de evenementenvergunning en ertoe strekken om overlast voor derden te voorkomen. Voorbeelden zijn bijvoorbeeld de inzet van verkeersregelaars of het huren van een toiletwagen.

Artikel 5 Aanvraagtermijn

In afwijking van het bepaalde in artikel 7 van de Algemene subsidieverordening Ede 2017 worden aanvragen op grond van deze regeling ingediend tussen 1 januari en 1 april 2018.

Artikel 6 Beslistermijn

Burgemeester en wethouders beslissen op een aanvraag om subsidie vóór 1 juni 2018.

Artikel 7 Weigeringsgronden

De subsidie wordt in ieder geval geweigerd indien naar oordeel van burgemeester en wethouders:

a. het evenement financieel niet haalbaar wordt geacht;

b. aannemelijk is dat de burgemeester geen evenementenvergunning zal verlenen of het evenement zal verbieden.

Artikel 8 Overgangsrecht 2018

  • 1.

    Aanvragers van subsidie in de categorie overige evenementen die ten minste in 2015, 2016 en 2017 een subsidie ontvingen voor de organisatie van hetzelfde evenement, krijgen voorrang bij de verlening van subsidies in het jaar 2018. Deze voorrangsregeling geldt voor een bedrag ter hoogte van de verleende subsidie in 2017. Het resterende subsidiebedrag voor de categorie overige evenementen wordt verdeeld op basis van onderlinge vergelijking zoals beschreven in artikel 4 van deze regeling.

  • 2.

    Aanvragen voor de organisatie van evenementen in 2018 die zijn ingediend vóór 1 januari 2018 en waarop nog niet is beslist, worden voor de toepassing van deze regeling geacht te zijn ingediend op 1 januari 2018.

Artikel 9 Slotbepaling

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking op 1 januari 2018 en vervalt op 1 januari 2019.

  • 2.

    Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling evenementen Ede 2018.

Ondertekening

Vastgesteld in de vergadering van 19 december 2017, zaaknummer 82416.

Het college voornoemd,

de secretaris,

Jeroen van Delden

de burgemeester,

René Verhulst

Bijlage 1: speerpunten ‘Food’ en ‘Veluwe’

Food

De gemeente Ede kent een lange en succesvolle geschiedenis in voedselproductie, die ook nu nog haar weerslag kent. Food biedt ons een onderscheidend economisch profiel, met daarin duurzaamheid als belangrijke kwaliteit. Food verstrekt onze aantrekkingskracht voor nieuwe bewoners en bedrijven. Voor bezoekers is Food culinair beleven.

Maar minstens even belangrijk: Food is een drager van onze lokale identiteit en draagt bij een sociaal maatschappelijke voorgang. Food brengt mensen met elkaar in contact en slaat een brug tussen stad en buitengebied. Een belangrijke opgave voor de gemeente is dan ook de verankering van Food in de Edese samenleving.

In de regio FoodValley werkt de gemeente Ede samen om een internationaal kennismilieu rond agrofood te ontwikkelen. Ede staat in dit netwerkverband voor kennis, innovatie en handelsgeest. Het World Food Center (WFC), de internationale etalage van de totale Nederlandse agro- en foodsector, laat deze samenwerking zien.

Veluwe

Ede vormt de poort naar de Veluwe. Ede biedt haar eigen inwoners bijzondere woonmilieus waar de Veluwe tot diep in onze leefomgeving doordringt en (inter)nationale bezoekers unieke toeristische trekpleisters. Niet alleen de bossen, de hei en het wild dragen bij aan de recreatieve aantrekkingskracht, Ede staat ook bekend om haar militaire erfgoed. In provinciaal verband wordt de lat hoog gelegd “In 2025 is de Veluwe de meest gastvrije bestemming van Nederland, waarin een hoge biodiversiteit voor flora en fauna in balans is met een unieke beleving van landschap, erfgoed, dorpen en steden.

Toelichting

In artikel 4:23 van de Algemene wet bestuursrecht is opgenomen dat subsidies in beginsel slechts worden verstrekt op basis van een wettelijk voorschrift. Dit is de aanleiding voor het vaststellen van deze subsidieregeling. Een wettelijke grondslag is niet vereist voor subsidies die zijn opgenomen in de begroting en in incidentele gevallen, mits de subsidie voor ten hoogste vier jaar wordt verstrekt (artikel 4:23, tweede lid, onder c en d van de Algemene wet bestuursrecht). Het blijft dus mogelijk om ook buiten deze subsidieregeling om in deze gevallen een evenementensubsidie te verlenen. Hier wordt ook toepassing aan gegeven: de subsidies die zijn opgenomen in de programmabegroting 2018-2021 of vallen onder het programma Levendig Centrum maken geen onderdeel uit van deze subsidieregeling.

De regeling wordt vooralsnog alleen vastgesteld voor 2018. Beoogd is om ook daarna een subsidieregeling van toepassing te laten zijn op de verlening van evenementensubsidies, maar voordat een meer structurele regeling wordt getroffen deze aan te bieden als ontwerpregeling voor inspraak aan inwoners en belanghebbenden.

Artikel 1 Activiteiten

In het artikel is opgenomen dat burgemeester en wethouders subsidie kunnen verlenen voor evenementen. Het is daarnaast mogelijk dat een evenement ook op basis van andere subsidieregelingen subsidiabel is. Bijvoorbeeld op basis van deze subsidieregeling en de subsidieregeling Food of de Subsidieregeling buurtactiviteiten en wijk- en dorpsraden. Er is geen bezwaar tegen zo’n stapeling, mits aan de vereisten van alle regelingen wordt voldaan.

Artikel 4 Wijze van verdeling

De evenementensubsidies worden in beginsel verdeeld op basis van onderlinge vergelijking. Wel geldt er voor 2018 nog afwijkend overgangsrecht (zie daarvoor de toelichting op artikel 8).

De punten die genoemd worden zijn het maximaal aantal te halen punten per categorie. De toekenning van punten vindt plaats op basis van vergelijking met de andere ingediende aanvragen binnen dat kalenderjaar. Het is daardoor mogelijk dat hetzelfde evenement in verschillende jaargangen uitkomt op een ander puntenaantal, omdat het aanbod van andere evenementen verandert.

Voorbeeld:

In het jaar 2018 wordt evenement A aangevraagd met een verwacht bezoekersaantal van 50.000. In dit jaar is dit het hoogste aantal bezoekers, dus wordt het maximale aantal van 20 punten toegekend. In het jaar 2019 wordt dit evenement opnieuw aangevraagd, maar er is ook een nieuw evenement B met een verwacht bezoekersaantal van 60.000. In het jaar 2019 scoort evenement B daarom een totaal aantal punten van 17 op het onderdeel bezoekersaantal (formule 50.000 bezoekers / 60.000 bezoekers x 20 punten).

Artikel 7 Weigeringsgronden

De weigeringsgronden uit de Asv Ede 2017 (artikel 9) en de Algemene wet bestuursrecht (artikelen 4:25 en 4:35) zijn onverkort van toepassing op aanvragen op grond van deze regeling. Daarnaast weigeren burgemeester en wethouders een subsidieaanvraag als naar hun oordeel aannemelijk is dat de aanvraag financieel niet uitvoerbaar is of de vergunning zal worden geweigerd of het evenement verboden. De financiële uitvoerbaarheid wordt getoetst aan de hand van de begroting.

Daarnaast geldt voor alle evenementen hetzij een verplichting om een vergunning aan te vragen, hetzij een melding naar aanleiding waarvan de burgemeester kan besluiten om het evenement te verbieden. Een voorgenomen besluit (ontwerpbesluit) om een aanvraag af te wijzen zal in ieder geval grond kunnen zijn om de aanvraag af te wijzen. In andere gevallen is denkbaar dat burgemeester en wethouders advies vragen aan de burgemeester.

Artikel 8 Overgangsrecht

Artikel 4:51 van de Algemene wet bestuursrecht is niet rechtstreeks van toepassing op aanvragen op grond van deze regeling, omdat de organisatie van een evenement geen voortdurende activiteit betreft. Wel is voor de overgangsregeling aansluiting gezocht bij dit artikel en daarin opgenomen termijn van drie jaar of meer.

In een aantal gevallen wordt al jaren achtereen subsidie verstrekt voor organisatie van dezelfde evenementen. Organisatoren zijn maanden of soms zelfs een jaar van tevoren al bezig met de voorbereidingen voor organisatie van het evenement. Naar oordeel van burgemeester en wethouders zou het in strijd zijn met de rechtszekerheid om direct (voor 2018) over te gaan naar de nieuwe verdelingssystematiek ook voor deze organisatoren. Dit overgangsrecht heeft een eenmalig karakter. Voor de komende jaren wordt voor de aanvragen die nu onder deze regeling worden gebracht geen nieuw overgangsrecht getroffen.

Tot slot is voorzien in overgangsrecht voor aanvragen die al zijn ingediend voordat deze regeling in werking is getreden.