Regeling vervallen per 01-02-2019

Beleidsregel van de burgemeester van de gemeente Ede houdende regels omtrent belastende evenementen gemeente Ede 2018

Geldend van 25-10-2018 t/m 31-01-2019

Intitulé

Beleidsregel van de burgemeester van de gemeente Ede houdende regels omtrent belastende evenementen gemeente Ede 2018

De burgemeester van de gemeente Ede;

gelet op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 2:25 lid 1 van de Algemene plaatselijke verordening Ede;

besluit vast te stellen de: Beleidsregel van de burgemeester van de gemeente Ede houdende regels omtrent belastende evenementen gemeente Ede 2018;

Artikel 1 Belastende evenementen

In beginsel wordt voor deze evenementen geen evenementenvergunning verleend:

  • a.

    vechtsportwedstrijden of –gala’s, waaronder in ieder geval wordt begrepen kooigevechten, kickboksevenementen, freefightevenementen en daarmee vergelijkbare activiteiten en al dan niet in wedstrijdverband georganiseerde evenementen waarbij de menselijke waardigheid in het geding is;

  • b.

    snelheidswedstrijden met gemotoriseerde voertuigen op de openbare weg, waarbij uitsluitend of hoofdzakelijk de snelheid van het voertuig doorslaggevend is;

  • c.

    evenementen met gemotoriseerde voertuigen met gevaarzettend element;

  • d.

    voetbalwedstrijden tussen twee betaalde voetbalclubs op het terrein van een amateurvoetbalclub.

Slotbepalingen

  • 1.

    Deze beleidsregel treedt in werking op de achtste dag na die van bekendmaking.

  • 2.

    Deze beleidsregel wordt aangehaald als: ‘Beleidsregel belastende evenementen gemeente Ede 2018’.

Ondertekening

Vastgesteld op 2 oktober 2018, nummer 101149

Burgemeester van Ede,

mr. L.J. Verhulst

Toelichting

Algemeen

Veilige evenementen

Ede kent een breed spectrum aan evenementen. Daarbij groeit het aantal evenementen en wordt de aard van evenementen complexer. Evenementen kennen veiligheidsrisico’s en veiligheidsvraagstukken nemen toe. Dit heeft onder andere te maken met maatschappelijke ontwikkelingen, nieuwe veiligheidsrisico’s, ontwikkelingen in de informatie- en communicatietechnologie, incidenten en verdergaande juridisering. Het raakt ook verschillende, soms tegengestelde belangen. Denk aan onder andere deelnemers, toeschouwers, omwonenden. Het is van belang dat deze evenementen veilig verlopen.

De burgemeester is belast met het toezicht op de openbare samenkomsten en vermakelijkheden, waaronder een evenement valt. Het vergunningenstelsel omtrent evenementen is daarvoor een instrument. De materie is complex. Deze beleidsregel geeft inzicht in de vaste gedragslijn die gemeente Ede hanteert bij evenementen.

Artikel 1 Belastende evenementen

Een aantal evenementen van bijzondere aard worden als belastend beschouwd. Het gaat hierbij om de volgende evenementen. Vechtevenementen of vergelijkbare evenementen in strijd met de menselijke waardigheid, snelheidswedstrijden met gemotoriseerde voertuigen en voetbalwedstrijden tussen twee betaalde voetbalclubs op het terrein van een amateurclub en risicovolle evenementen als monstertruckevenementen en autovoetbal. Dergelijke evenementen zijn in beginsel in Ede niet toegestaan. Naast de diverse te beschermen hieronder genoemde belangen weegt mee de uitstraling die het evenement heeft op het imago van gemeente Ede. Ook is van belang het voorkomen van precedentwerking.

Vechtsportwedstrijden of –gala’s

Hiermee worden kooigevechten en andere soortgelijke vechtevenementen bedoeld, waarbij ongewenste neveneffecten optreden zoals illegale weddenschappen en vechtpartijen buiten de ring. Het gaat hier dus niet om reguliere verdedigingssport, zoals judo. Kooigevechten en dergelijke evenementen zijn in strijd met zedelijkheid en daarmee een gevaar voor de openbare orde. Bij deze gevechten gelden vaak nauwelijks regels. Hetzelfde geldt voor andere evenementen waarbij de menselijke waardigheid in het geding is zoals bijvoorbeeld ‘dwergwerpen’.

Snelheidswedstrijden met gemotoriseerde voertuigen

Hiermee wordt bedoeld snelheidswedstrijden met auto’s, motoren of andere gemotoriseerde voertuigen op de openbare weg, waarbij dus in beginsel uitsluitend of hoofdzakelijk de snelheid van het voertuig doorslaggevend is en waarvoor ook een ontheffing nodig is zoals bedoeld in artikel 148 Wegenverkeerswet. Een voorbeeld daarvan zijn autorally’s. Het niet toestaan van deze evenementen is in het belang van verkeersveiligheid, ter voorkoming van overlast en ter bescherming van het milieu.

Een dergelijke wedstrijd betekent in de praktijk dat een groot gebied met daarin openbare wegen moet worden afgesloten. Dit veroorzaakt gevaarlijke situaties, overlast, hinder of schade. Zo’n afsluiting verdraagt zich niet met het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg en de vrijheid van het verkeer. Een dergelijk grote afsluiting is moeilijk met omleidingen aan te geven en veroorzaakt veel onveilige situaties door onvoorspelbaar verkeersgedrag. Bovendien kan de verkeersveiligheid niet voldoende worden gegarandeerd. Hierbij valt te denken aan de veiligheid voor omwonenden en eigenaren van omliggende percelen en bezoekers. Omwonenden moeten toch van deze weg gebruik maken om hun huis/perceel te bereiken. Ook weegt mee de veiligheid van spelende kinderen en loslopende dieren door het niet goed kunnen afsluiten van op- en afritten. Een dergelijk evenement geeft geluidsoverlast en daardoor mogelijk schade aan de veestapel, stankoverlast en schaadt flora en fauna. Het heeft daarmee negatieve gevolgen voor het milieu.

Een rally, waarbij hard gereden wordt over de openbare weg, heeft geen positieve uitstraling op het imago van gemeente. In het buitengebied wordt doorgaans hard gereden, vaak door jongeren, al dan niet met alcohol op. In de gebiedsagenda De Dorpen (2014-2018) is een project opgenomen waar aandacht is voor verkeersonveilige situaties, met name veroorzaakt door ook te hard rijden. De politie voert dan ook regelmatig snelheidscontroles uit. Een rally sluit niet aan bij de inspanningen die de gemeente en politie doen om de verkeersveiligheid te bevorderen. Bestuurlijk is er specifiek aandacht voor verkeersveiligheid, zowel op het gebied van alcoholgebruik als op snelheid (Bestuursakkoord 2018-2022, p. 41). Bezien tegen de achtergrond van deze problematiek, het verkeer en de veiligheid is een snelheidswedstrijd met gemotoriseerd verkeer belastend.

Het voorgaande houdt in dat in beginsel alleen nog maar een evenementenvergunning danwel ontheffing op grond van artikel 148 Wegenverkeerswet wordt verleend voor wedstrijden op of aan de weg in het geval het gaat om niet gemotoriseerde voertuigen of een wedstrijd met gemotoriseerde voertuigen zonder snelheidselement (bijvoorbeeld een kaartleesactiviteit, een trekkertrek/tractorpulling of een oldtimertocht). Dit hangt samen met het feit dat de overlast als gevolg van dit soort evenementen minder groot is (de wegen hoeven niet te worden afgesloten) en de milieubelasting lager is vanwege de lagere (normale) snelheid.

Evenementen met gemot oriseerde voertuigen met gevaar zettend element

Bij de beoordeling of er sprake is van een gevaarzettend element, wordt gekeken naar de wijze waarop een object of een situatie onacceptabel nadelig effect kan veroorzaken. Hieronder vallen in ieder geval monstertruckevenementen en autovoetbal. Dit zijn risicovolle evenementen. Er kan niet worden gegarandeerd dat de veiligheid voldoende wordt gewaarborgd.

Voor monstertruckevenementen geldt dat er geen geschikte terreinen zijn binnen de gemeente Ede.

Autovoetbal is een spel waarbij bestuurders van aangepaste auto’s spelen om een grote metalen bal. Voor autovoetbal geldt dat er geen erkende overkoepelende organisatie is die onafhankelijke deskundige veiligheidsregels kent. Hierdoor kan onvoldoende worden ingeschat aan welke veiligheidseisen het evenement moet voldoen, waardoor de veiligheid niet kan worden gewaarborgd. Het gaat dan om specifieke regels of andere regelgeving over de voertuigen en veilige afstanden tot het publiek.

Voetbalwedstrijden tussen twee betaalde voetbalclubs op het terrein van een amateurclub

De terreinen van de amateurvoetbalclubs zijn niet op een zodanige manier ingericht dat deze berekend zijn op de hoeveelheid supporters die een wedstrijd tussen twee betaalde voetbalclubs met zich mee kunnen brengen. Een dergelijke wedstrijd heeft een sterk publiek aantrekkende werking. Vanuit het oogpunt van openbare orde en veiligheid is het niet wenselijk deze wedstrijden plaats te laten vinden op het terrein van een amateurvoetbalclub.