Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ede houdende regels omtrent de automatische incasso van gemeentelijke belastingen (Incassoreglement gemeentelijke belastingen Ede 2021)

Geldend van 01-01-2021 t/m heden

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ede houdende regels omtrent de automatische incasso van gemeentelijke belastingen (Incassoreglement gemeentelijke belastingen Ede 2021)

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ede;

gelezen het voorstel op 15 december 2020, zaaknummer 186720;

gelet op de van toepassing zijnde bepalingen in het Burgerlijk Wetboek, de Invorderingswet 1990, de Gemeentewet en de bepalingen in de gemeentelijke belastingverordeningen die het college de bevoegdheid geven om nadere regels te geven met betrekking tot de heffing en invordering;

besluit:

vast te stellen het reglement voor de automatische incasso van gemeentelijke belastingen gemeente Ede 2021

Artikel 1. Begripsbepalingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • -

    Afschrijvingstijdvak: de periode, verdeeld in maanden, die aanvangt op het moment waarop de eerste incassotermijn wordt afgeschreven en eindigt op de laatste incassotermijn van het aanslagbiljet.

  • -

    Belastingjaar : Tijdvak van 1 januari tot en met 31 december waarover de gemeentelijke belastingen worden geheven.

  • -

    Belastingschuldige: natuurlijk – of rechtspersoon die is aangeslagen voor één of meerdere belastingen of heffingen van de gemeente Ede.

  • -

    Formele belastingschuld: Het bedrag dat verschuldigd is voor gemeentelijke belastingen zoals vermeld op het aanslagbiljet.

  • -

    Het gecombineerde biljet: een aanslagbiljet waarop één of meerdere van de volgende belastingen vermeld staan: onroerende-zaakbelastingen, rioolheffing (uitgezonderd rioolheffing grootverbruikers), afvalstoffenheffing en hondenbelasting.

  • -

    Incasseerder: de ambtenaar die door het college van burgemeester en wethouders is aangewezen als de gemeenteambtenaar als bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel c, van de Gemeentewet.

  • -

    Het reactieformulier: het (digitale) formulier waarmee de belastingschuldige kan reageren op het aangiftebiljet.

Artikel 2 Doel van de automatische incasso

De automatische incasso heeft tot doel de formele belastingschuld in maandelijkse termijnen automatisch te incasseren. Dit ontzorgt de belastingschuldige en vermindert de administratieve last bij de afdeling belastingen.

Artikel 3 Welke gemeentelijke belastingen

In de automatische incasso zijn opgenomen: de onroerende-zaakbelastingen, de rioolheffing (uitgezonderd rioolheffing grootverbruikers), de afvalstoffenheffing, de hondenbelasting en de forensenbelasting.

Artikel 4 Deelname aan de automatische incasso

  • 1. Deelname aan de automatische incasso is mogelijk door of ten behoeve van belastingschuldigen.

  • 2. De incasseerder kan de deelname aan de automatische incasso weigeren indien omstandigheden worden geconstateerd, of vermoed, die het regelmatig verloop van de termijnbetalingen belemmeren of zouden kunnen belemmeren.

  • 3. Deelname aan de automatische incasso is niet mogelijk voor aanslagbiljetten waarvan het totaalbedrag van de in de incassoregeling opgenomen belastingen meer dan € 4.540,00 bedraagt.

  • 4. Indien de incasso van een termijn lager is dan € 1,00 vindt geen incasso plaats. Incasso vindt weer plaats zodra het termijnbedrag weer boven dit bedrag uitkomt.

Artikel 5 Aanmelding

  • 1. Aanmelding voor de automatische incasso vindt plaats middels het afgeven van een machtiging, door:

    • -

      het invullen van het machtigingsformulier op het beveiligde deel van de website van de gemeente Ede;

    • -

      het invullen van het reactieformulier en dit in te leveren bij of toe te zenden aan de afdeling belastingen van de gemeente Ede.

  • 2. De machtiging tot automatische incasso kan vooraf worden verleend of moet uiterlijk binnen 2 weken na dagtekening van het aanslagbiljet zijn ingekomen bij de afdeling belastingen van de gemeente Ede.

  • 3. Indien de machtiging tot automatische incasso na de in het tweede lid gestelde termijn wordt ontvangen, heeft dit gevolgen voor het aantal incassotermijnen en de hoogte van de termijnbedragen. Zie hiervoor artikel 8, tweede lid.

Artikel 6 Reikwijdte van de machtiging

  • 1. De machtiging tot automatische incasso is van toepassing op alle daarvoor in aanmerking komende aanslagbiljetten welke na binnenkomst van de machtiging aan de belastingschuldige worden opgelegd en toegezonden.

  • 2. De machtiging tot automatische incasso wordt zonder schriftelijk tegenbericht ieder jaar stilzwijgend verlengd.

Artikel 7 Incassotermijnen

  • 1. Het gecombineerde aanslagbiljet waarvoor tijdig een machtiging is afgegeven kent tien maandelijkse incassotermijnen.

  • 2. Voor het biljet forensenbelasting waarvoor tijdig een machtiging is afgegeven gelden zes maandelijkse incassotermijnen.

  • 3. Wanneer het bedrag van de aanslagen op het biljet minder is dan, of gelijk is aan € 50 gelden drie maandelijkse incassotermijnen.

Artikel 8 Berekening termijnbedrag

  • 1. Het termijnbedrag wordt naar evenredigheid verdeeld over de in artikel 7 genoemde incassotermijnen, ingaande de maand volgend op de verwerking van de machtiging.

  • 2. Indien de machtiging is verwerkt buiten de in artikel 5, tweede lid, gestelde termijnen dan wordt het termijnbedrag berekend naar evenredigheid over het aantal incassotermijnen van het aanslagbiljet dat na de verwerking van de machtiging nog in het afschrijvingstijdvak overblijft.

  • 3. De incasseerder heeft het recht het termijnbedrag te wijzigen indien tijdens het afschrijvingstijdvak incassotermijnen niet kunnen worden geïncasseerd.

Artikel 9 Tijdstip van afschrijving

  • 1. De automatische incasso vangt aan in de maand volgend op de maand van verzending van het aanslagbiljet.

  • 2. De incasseerder zal het termijnbedrag automatisch afschrijven op of omstreeks de laatste werkdag van de maand.

Artikel 10 Ontbindende voorwaarden

  • 1. De automatische incasso wordt door incasseerder beëindigd indien:

    • -

      de automatische incasso gedurende twee incassotermijnen niet kan plaatsvinden;

    • -

      de verstrekte machtiging een niet-bestaand rekeningnummer, een geblokkeerd rekeningnummer of een beëindigd rekeningnummer betreft;

    • -

      de belastingschuldige surseance van betaling heeft aangevraagd, in staat van faillissement is gesteld of indien er anderszins omstandigheden worden geconstateerd die een regelmatig verloop van de incasso zouden belemmeren.

  • 2. Incasseerder stelt de belastingschuldige schriftelijk op de hoogte van de beëindiging van de automatische incasso met de mededeling dat het resterende invorderbare bedrag terstond dient te worden voldaan.

  • 3. Als de betaaltermijnen voor betaling niet via automatische incasso nog niet zijn verstreken op het tijdstip van beëindiging van de automatische incasso geldt, in afwijking van het bepaalde in het tweede lid, dat het resterende invorderbare bedrag binnen deze termijnen moet worden voldaan.

Artikel 11 Overlijden

  • 1. Overlijden van de belastingschuldige beëindigt de automatische incasso niet.

  • 2. De erven van belastingschuldige kunnen de automatische incasso stopzetten door middel van het insturen van het reactieformulier of via het formulier op het beveiligde deel van de website van de gemeente Ede.

Artikel 12 Echtscheiding

  • 1. Echtscheiding of ontbinding van de samenlevingsovereenkomst van de belastingschuldige beëindigt de automatische incasso niet.

  • 2. Indien als gevolg van de echtscheiding of ontbinding van de samenlevingsovereenkomst niet meer kan worden geïncasseerd op het bestaande rekeningnummer dan dient de belastingschuldige zo spoedig mogelijk een rekeningnummer mede te delen waarop de automatische incasso kan plaatsvinden.

Artikel 13 Verhuizing

Verhuizing van de belastingschuldige beëindigt de automatische incasso niet.

Artikel 14 Wijziging bank- of gironummer incasso

Belastingschuldige dient wijzigingen in bank- of gironummer terstond via het formulier op het beveiligde deel van de website van de gemeente Ede of via het reactieformulier te melden aan de afdeling belastingen van de gemeente Ede.

Artikel 15 Terugstorting

  • 1. Indien de belastingschuldige het niet eens is met een afgeschreven termijnbedrag, dan kan deze de giro- of bankinstelling opdracht geven het termijnbedrag op zijn rekening terug te storten.

  • 2. De opdracht tot terugstorting moet binnen 56 dagen na incasso aan de eigen giro- of bankinstelling worden gegeven.

Artikel 16 Stortingen buiten de automatische incasso

(Termijn-)betalingen buiten de automatische incasso om worden verwerkt in de resterende termijnen voor automatische incasso.

Artikel 17 Beëindiging van de incasso overeenkomst

  • 1. De automatische incasso kan door de belastingschuldige te allen tijde worden opgeheven door het invullen van het formulier op het beveiligde deel van de website van de gemeente Ede of het reactieformulier, mits de inzending geschiedt uiterlijk twee weken voor het verstrijken van de eerstvolgende incassotermijn.

Artikel 18 Slotbepalingen

  • 1. Dit besluit treedt in werking op de 1 januari 2021.

  • 2. Het “Incassoreglement gemeentelijke belastingen Ede 2019” van 18 december 2018 wordt ingetrokken op het in lid 1 bepaalde moment. Het blijft van toepassing voor aanslagen die voor deze datum zijn opgelegd.

  • 3. Dit besluit wordt aangehaald als: incassoreglement gemeentelijke belastingen Ede 2021

Ondertekening

Vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders d.d. 15 december 2020, zaaknummer 186720.

Het college voornoemd,

drs. R.F. Groen MPA

de secretaris,

dr. ir. L.E. Meijer

de loco-burgemeester,