Regeling vervallen per 01-07-2022

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Ede houdende regels omtrent de tegemoetkoming in de kosten voor de afvalinzameling (Verordening tegemoetkoming kosten afvalinzameling hoogbouw Ede 2021)

Geldend van 09-02-2021 t/m 30-06-2022

Intitulé

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Ede houdende regels omtrent de tegemoetkoming in de kosten voor de afvalinzameling (Verordening tegemoetkoming kosten afvalinzameling hoogbouw Ede 2021)

De raad van de gemeente Ede;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 15 december 2020, zaaknummer 180458;

gelet op de artikel 149 van de Gemeentewet;

besluit:

Artikel 1

  • 1. De bewoners van hoogbouw van zeven of meer bouwlagen en ten minste 50 percelen die in 2020 nog geen mogelijkheid hadden om huishoudelijk bioafval gescheiden aan te bieden ontvangen een eenmalige tegemoetkoming van € 6,-.

  • 2. Burgemeester en wethouders verstrekken de tegemoetkoming ambtshalve voor 1 maart 2022.

  • 3. De tegemoetkoming wordt verstrekt aan degene die op 1 januari 2021 als belastingplichtige wordt aangemerkt op grond van artikel 2 van de Verordening afvalstoffenheffing 2021.

Artikel 2

  • 1. Deze verordening treedt in werking op de achtste dag na die van bekendmaking en vervalt op 1 juli 2022.

  • 2. Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening tegemoetkoming kosten afvalinzameling hoogbouw Ede 2021.

Ondertekening

Vastgesteld in de openbare vergadering van 21 januari 2021, zaaknummer 180458.

De raad voornoemd,

dr. G.H. Hagelstein

de griffier,

mr. L.J. Verhulst

de voorzitter.

Toelichting

Algemeen

Vanaf 1 januari 2021 zijn de gemeenteraad en burgemeester en wethouders verplicht om zorg te dragen voor gescheiden inzameling van onder meer de huishoudelijke afvalstof bioafval (groente-, fruit- en etensresten). In Ede wordt hieraan invulling gegeven door het gescheiden laten aanbieden van bioafval door huishoudens.

Bewoners van hoogbouw zijn niet altijd in staat geweest om hun afval te scheiden. Daarvoor werden zij in voorgaande jaren gecompenseerd door een gereduceerd tarief voor de afvalstoffenheffing. Vanaf 2021 is dit gelijkgetrokken omdat alle huishoudens afval moeten gaan scheiden. Voorzienbaar is dat nog niet alle bewoners van hoogbouw gelijk vanaf 1 januari gebruik kunnen maken van de mogelijkheid om hun afval gescheiden aan te bieden. Voor de periode dat bewoners van hoogbouw nog geen bioafval kunnen scheiden (en daardoor meer restafval produceren) ontvangen zij deze kleine financiële tegemoetkoming.

Om de administratieve lasten te beperken is ervoor gekozen om deze vergoeding uit te keren aan degene die op 1 januari 2021 belastingplichtige van het perceel is voor de afvalstoffenheffing. Hierbij wordt ervan uitgegaan dat medegebruikers of opvolgend gebruikers desgewenst samen afspraken maken over de onderlinge verdeling van de tegemoetkoming. Burgemeester en wethouders verstrekken de tegemoetkoming ambtshalve (dus zonder dat hiervoor een aanvraag is vereist). De verstrekking wordt gebaseerd op de gegevens die zijn verzameld in het kader van de afvalstoffenheffing.