Reglement Adviesraad Sociaal Domein Eemsdelta

Geldend van 26-01-2021 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2021

Intitulé

Reglement Adviesraad Sociaal Domein Eemsdelta

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eemsdelta

gelet op artikel 84 van de Gemeentewet, artikel 2.1.3 lid 3 van de Wet maatschappelijke ondersteuning, artikel 47 van de Participatiewet en artikel 2.10 van de Jeugdwet;

gehoord de voorgenomen besluitvorming van het college van Burgemeester en Wethouders van deze gemeente;

b e s l u i t:

  • 1.

    in te stellen een commissie, als bedoeld in artikel 84 van de Gemeentewet genaamd Adviesraad;

  • 2.

    vast te stellen het navolgende reglement, regelende de taak, bevoegdheden, samenstelling en werkwijze van de Adviesraad Sociaal Domein.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

  • Sociaal Domein: activiteiten en voorzieningen die voortvloeien uit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), de Participatiewet, de Jeugdwet en de Wet passend onderwijs.

  • Adviesraad Sociaal Domein: het adviesorgaan in het kader van burgerparticipatie zoals bedoeld in de Wmo, de Participatiewet, de Jeugdwet en de Wet passend onderwijs ingesteld door het college, afgekort: Adviesraad.

  • gemeente: de gemeente Eemsdelta.

Artikel 2 Doelstelling

  • 1.

    Het doel van de Adviesraad is om de vorming en evaluatie van het gemeentelijk beleid ten aanzien van het sociale domein, in de breedste zin van het woord, actief te volgen, het college hierin gevraagd en ongevraagd te adviseren en waar mogelijk te participeren in de voorbereiding hiertoe. Dit kan zijn door signaleren, inventariseren en bundelen van krachten rondom het sociale domein en door mee te denken op specifieke vraagstukken met betrekking tot beleid voor het sociale domein. Daarnaast adviseert de Adviesraad op de uitvoering, de dienstverlening en de informatievoorziening. De Adviesraad adviseert niet over, noch behartigt, individuele zaken.

  • 2.

    Met de instelling van de Adviesraad als adviesorgaan van het college wordt beoogd een kwaliteitsverbetering te realiseren in participatie op het sociale domein als geheel, met als doel de kwaliteit van de dienstverlening te verhogen en het draagvlak bij de uitvoering te vergroten.

Artikel 3 Taken

  • 1.

    De Adviesraad heeft binnen de door de gemeenteraad vastgestelde kaders, onder andere de volgende taken:

    • a.

      het verstrekken van adviezen – gevraagd en ongevraagd – aan het college over het te voeren gemeentelijk beleid als bedoeld in artikel 2.1.3 lid 3 van de Wmo, artikel 47 Participatiewet, artikel 2.10 Jeugdwet en de Wet passend onderwijs; vanuit de positie van vragers naar maatschappelijke ondersteuning, en over de uitvoering;

    • b.

      de Adviesraad brengt in ieder geval advies uit over:

      • het vierjaarlijks door de gemeente Eemsdelta op te stellen beleidsplan Sociaal Domein (4 Decentralisaties);

      • de vaststelling en wijziging van de verordeningen en de nadere regels die ter uitvoering worden opgesteld;

      • de ontwikkeling en vaststelling van nieuw beleid Sociaal Domein;

      • het formuleren en vaststellen van de vragen, die ten grondslag liggen aan de evaluatie en de verantwoording door het college van het gevoerde beleid Sociaal Domein;

      • de wijze waarop inwoners keuzevrijheid wordt geboden in het Sociaal Domein;

    • c.

      het verzamelen van informatie over maatschappelijke ondersteuning om de genoemde adviesfunctie zo goed mogelijk uit te kunnen voeren;

Artikel 4 Advisering

  • 1.

    Het college vraagt op een zodanig tijdstip advies aan de Adviesraad, dat deze door middel van zorgvuldige besluitvorming invloed kan uitoefenen op de relevante beleids- en besluitvorming.

  • 2.

    De Adviesraad adviseert schriftelijk. Indien het college afwijkt van dit advies, dient het college schriftelijk en gemotiveerd aan te geven waarom het advies niet is overgenomen.

  • 3.

    Het college verstrekt de Adviesraad onverwijld alle informatie die nodig is voor een goede uitoefening van zijn taken.

Artikel 5 Bevoegdheden

  • 1.

    De Adviesraad kan overgaan tot het instellen van interne werkgroepen rond bepaalde onderwerpen. De bevindingen van de werkgroepen worden aan de Adviesraad voorgelegd.

  • 2.

    De leden van de Adviesraad kunnen altijd derden raadplegen over aangelegenheden waar zij als lid van de Adviesraad mee te maken krijgen, waarbij rekening gehouden dient te worden met vertrouwelijkheid van zaken.

Artikel 6 Samenstelling en omvang

  • 1.

    Bij de samenstelling van de Adviesraad wordt gestreefd naar een zo breed mogelijke samenstelling, waarbij evenwichtige vertegenwoordiging uit de verschillende domeinen binnen de gemeente wordt nagestreefd.

  • 2.

    De Adviesraad bestaat uit tenminste negen (9) en maximaal dertien (13) leden.

  • 3.

    Deelname aan de Adviesraad is op persoonlijke titel.

  • 4.

    Deskundigen, zowel gemeentelijk als extern, kunnen per onderwerp worden uitgenodigd in de vergadering van de Adviesraad.

Artikel 7 Belangenverstrengeling

Een lid van de Adviesraad kan geen lid van het college, de gemeenteraad of ambtelijke organisatie van de gemeente Eemsdelta zijn. Daarnaast kunnen medewerkers of bestuursleden (die werkzaamheden hebben op beslissingsniveau) van professionele organisaties die diensten in het Sociale Domein binnen de gemeente leveren geen lid zijn van de Adviesraad.

Artikel 8 Eerste benoeming

De benoeming van de eerste leden en van de voorzitter van de Adviesraad wordt door ons college gedaan binnen een periode van twee maanden na de inwerkingtreding van dit reglement. Dit geschiedt op basis van gehouden selectiegesprekken en van uitgebrachte adviezen door een door ons college in te stellen voorbereidingsgroep Adviesraad.

Artikel 9 Voordracht en zittingsduur

  • 1.

    De voorzitter en de leden worden geworven op basis van hun (ervarings-)kennis en het vermogen om over de problematiek die de Adviesraad moet behandelen in dialoog met andere betrokkenen een mening te vormen.

  • 2.

    De voorzitter en de leden worden op voordracht van de Adviesraad door het college benoemd voor een periode van vier jaar.

  • 3.

    Met betrekking tot de voordracht van de voorzitter en de leden voor de Adviesraad wordt gebruik gemaakt van een open sollicitatie. Oproepen hiertoe worden geplaatst in de voor de gemeenten gebruikelijke informatiekanalen.

  • 4.

    De selectiegesprekken worden gehouden door een selectiecommissie van de Adviesraad.

  • 5.

    De selectie vindt plaats op basis van een door het college vastgestelde en desgewenst door de Adviesraad specifiek voor de onderhavige vacature(s) aangevulde profielschets.

  • 6.

    De voorzitter en de leden kunnen maximaal twee periodes zitting hebben in de Adviesraad.

  • 7.

    De Adviesraad draagt zorg voor een rooster van aftreden. Dit rooster is zodanig dat er voldoende basiskennis geborgd blijft om de continuïteit en het functioneren van de Adviesraad te waarborgen.

Artikel 10 Lidmaatschap beëindiging

  • 1.

    Het lidmaatschap van de Adviesraad eindigt:

    • a.

      door het aflopen van de zittingsperiode;

    • b.

      door overlijden;

    • c.

      door te bedanken als lid;

    • d.

      bij vertrek uit de gemeente Eemsdelta.

  • 2.

    De Adviesraad kan het college verzoeken een lidmaatschap vervallen te verklaren, indien een lid zonder geldige redenen zijn of haar taak verzuimt.

  • 3.

    In tussentijdse vacatures wordt zo spoedig mogelijk voorzien.

Artikel 11 De Voorzitter

  • 1.

    De voorzitter voor is onafhankelijk.

  • 2.

    Het bepaalde in artikel 9 en 10 is op hem van toepassing.

  • 3.

    Bij ontstentenis van de voorzitter wijzen de leden een plaatsvervangend voorzitter uit hun midden aan.

Artikel 12 De Secretaris en de ambtelijk secretaris

  • 1.

    De Adviesraad kiest uit zijn midden een secretaris die is belast met de dagelijkse werkzaamheden die uit de taak van de Adviesraad voortvloeien.

  • 2.

    Ondertekening van de adviezen aan het college geschiedt door de voorzitter en de secretaris.

  • 3.

    Daarnaast worden er een ambtelijk secretaris en een notulist toegevoegd aan de Adviesraad.

Artikel 13 Afstemming met het college

Het dagelijks bestuur (voorzitter en secretaris) van de Adviesraad heeft periodiek overleg om af te stemmen met de betrokken wethouder(s) Sociaal Domein. Dit overleg vindt zo mogelijk collectief met de betrokken wethouder(s) in portefeuillehouders overleg plaats en eventueel met één van hen bij vertegenwoordiging met mandaat.

Zowel het dagelijks bestuur als de wethouder(s) kunnen bespreekpunten op de agenda laten plaatsen.

Artikel 14 De contactambtenaren

  • 1.

    Het college wijst contactambtenaren aan voor de domeinen Wmo, Participatiewet, Jeugd en passend onderwijs.

  • 2.

    De contactambtenaren zijn (indien nodig) op uitnodiging van de voorzitter aanwezig bij de vergaderingen van de Adviesraad.

Artikel 15 De Vergaderingen

  • 1.

    De Adviesraad vergadert ten minste viermaal (4) per jaar en verder zo dikwijls de voorzitter of ten minste drie leden het nodig oordelen, dit onder opgave van redenen. In dit laatste geval wordt de vergadering gehouden binnen twee weken na de datum van het daartoe strekkende verzoek.

  • 2.

    De vergaderingen worden, spoedeisende gevallen uitgezonderd, tenminste vijf werkdagen van te voren aan de leden per uitnodiging bekend gemaakt.

  • 3.

    De uitnodiging bevat de agenda, alsmede dag, uur en plaats van de vergadering. De secretaris draagt zorg voor de oproep als bedoeld in lid 2.

Artikel 16 Openbaarheid

  • 1.

    De vergaderingen van de Adviesraad zijn openbaar.

  • 2.

    De deuren worden gesloten wanneer tenminste drie van de aanwezige leden dat vorderen of de voorzitter dat nodig acht.

  • 3.

    De voorzitter kan ten aanzien van de inhoud van stukken de leden vragen tijdelijke geheimhouding te betrachten.

  • 4.

    Plaats, datum, aanvangsuur en agenda worden gepubliceerd.

  • 5.

    Het verslag wordt na vaststelling door de Adviesraad geplaatst op de website van de gemeenten.

Artikel 17 Besluitvorming

  • 1.

    Besluitvorming vindt plaats bij meerderheid van stemmen. In afwijking daarvan worden besluiten omtrent adviezen van de Adviesraad bij tweederde meerderheid van stemmen van de aanwezige leden genomen.

  • 2.

    De Adviesraad neemt besluiten zonder last of ruggespraak.

  • 3.

    Indien bij het nemen van een besluit over een zaak door geen van de aanwezige leden stemming wordt gevraagd, wordt het voorstel geacht te zijn aangenomen.

  • 4.

    Over alle zaken wordt mondeling bij hoofdelijke oproeping gestemd, doch bij het doen van keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen, bij gesloten en ongetekende briefjes.

Artikel 18 Faciliteiten en vergoedingen

  • 1.

    Het college stelt de Adviesraad passende vergader- en spreekkameraccommodatie ter beschikking, die ook toegankelijk is voor mensen met een functiebeperking.

  • 2.

    De voorzitter en de leden van de Adviesraad ontvangen een passende vergoeding.

  • 3.

    Het college draagt zorg voor voldoende financiële middelen voor een goede taakuitoefening, daaronder begrepen het bevorderen van deskundigheid van de leden van de Adviesraad en het op een adequate wijze kunnen verstekken van informatie aan de inwoners van de gemeente Eemsdelta over de uitgebrachte adviezen.

Artikel 19 Evaluatie

De Adviesraad Sociaal Domein evalueert jaarlijks samen met het college het functioneren van de benoemde afspraken in deze verordening. Indien er op basis van deze evaluatie reden is de verordening aan te passen dan wordt dit in gezamenlijk overleg afgestemd en de verordening aangepast.

Artikel 20 Slotbepalingen

  • 1.

    De Adviesraad verstrekt aan het college alle gewenste inlichtingen over zijn werkzaamheden.

  • 2.

    De Adviesraad brengt ieder jaar uiterlijk in de maand mei een verslag uit over zijn werkzaamheden in het voorafgaande kalenderjaar.

  • 3.

    Opheffing van de Adviesraad kan slechts geschieden bij besluit van het college, de Adviesraad gehoord, of indien de Wmo, de Participatiewet, de Jeugdwet of de wet op passend onderwijs van rijkswege wordt ingetrokken.

  • 4.

    Aanvullingen en wijzigingen van dit reglement worden vastgesteld door het college, de Adviesraad gehoord.

Artikel 21 Naamgeving en inwerkingtreding

  • 1.

    Dit reglement kan worden aangehaald als Reglement Adviesraad Sociaal Domein Eemsdelta.

  • 2.

    Dit reglement treedt in werking met ingang van de eerste dag na de datum van bekendmaking en werkt terug tot 1 januari 2021.

  • 3.

    Het reglement DAL-Adviesraad Sociaal Domein d.d. 1 augustus 2016 komt hiermee te vervallen

Ondertekening

Namens burgemeester en wethouders van de gemeente Eemsdelta d.d. 5 januari 2021,

G. Beukema Burgemeester

R. Koch Secretaris