Reglement burgerlijke stand Eemsdelta 2021

Geldend van 27-01-2021 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2021

Intitulé

Reglement burgerlijke stand Eemsdelta 2021

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eemsdelta;

gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994;

besluit vast te stellen:

Reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand

Artikel 1. Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder:

  • a.

    de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek.

  • b.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994.

  • c.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente als zodanig aangewezen door het college van burgemeester en wethouders (artikel 16, leden 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek).

  • d.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, als zodanig benoemd door het college van burgemeester en wethouders (artikel 16, leden 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijke Wetboek).

  • e.

    gemeentehuis: alle openbare gebouwen en de daaraan verbonden (omsloten) buitenruimten dan wel de daarvoor in aanmerking komende woonhuizen of vaartuigen, welke bij besluit van het college van burgemeester en wethouders dan wel bij besluit van de daartoe gemandateerd ambtenaar als zodanig zijn aangewezen.

  • f.

    rechtsfeit: een huwelijk, een geregistreerd partnerschap of een omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.

Artikel 2. Ambtenaar van de burgerlijke stand, buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    Het college kan als ambtenaar van de burgerlijke stand aanwijzen:

    • a.

      ambtenaren in dienst van de gemeente;

    • b.

      ambtenaren in dienst van een andere gemeente;

    • c.

      een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is.

  • 2.

    Het minimum aan ambtenaren van de burgerlijke stand is twee.

  • 3.

    Het college kan buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand aanwijzen.

Artikel 3. Aanwijzen

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het aanwijzingsbesluit te bepalen periode aangewezen. Deze periode mag maximaal het tijdvak betreffen gedurende hetwelk de ambtenaar in dienst zal zijn van de gemeente.

  • 2.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het aanwijzingsbesluit te bepalen periode aangewezen.

  • 3.

    Tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor de voltrekking van slechts een enkel rechtsfeit in de gemeente Eemsdelta worden aangewezen (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand die in een andere gemeente zijn benoemd en wier aanwijzing en beëdiging nog niet is verlopen. Verzocht kan worden om een recente verklaring te overleggen, waaruit (het voortduren van) het aanwijzen en de beëdiging blijkt.

  • 4.

    Tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor de voltrekking van slechts een rechtsfeit in de gemeente Eemsdelta, kunnen ook derden worden aangewezen, mits het niet een spoed-, bijzonder huis- of kosteloos rechtsfeit betreft.

  • 5.

    De aanwijzing van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in de zin van lid 3 van dit artikel geschiedt pas nadat het bruidspaar of de partners hebben aangegeven betrokken persoon als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand te wensen. Het schriftelijke of elektronisch verzoek hiertoe geschiedt onder vermelding van de namen en het adres van het bruidspaar of de partners, de dag, het tijdstip en het adres van de locatie, uiterlijk zes weken voor de totstandkoming van het rechtsfeit aan de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Appingedam. Bij aanvraag dienen afschriften van de aanwijzing en beëdiging te worden overlegd.

  • 6.

    De aanwijzing van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in de zin van lid 4 van dit artikel geschiedt pas nadat het bruidspaar of de partners hebben aangegeven betrokken persoon als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand te wensen. Het schriftelijk of elektronisch verzoek hiertoe geschiedt onder vermelding van de namen en het adres van het bruidspaar of de partners, de dag, het tijdstip en het adres van de locatie, minimaal 4 maanden voor de totstandkoming van het rechtsfeit aan de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Eemsdelta.

  • 7.

    Wanneer men aangewezen is ingevolge lid 1, 2, 4 van dit artikel, dient beëdiging bij de rechtbank plaats te vinden alvorens een rechtsfeit kan worden voltrokken.

Artikel 4. Locatie

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis. De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente hun wettelijke taken verrichten.

  • 2.

    Het college wijst ten behoeve van de totstandkoming van een rechtsfeit gemeentehuizen aan met een daarvoor permanente bestemming.

  • 3.

    Andere locaties binnen de gemeente kunnen ten behoeve van de totstandkoming van een enkel rechtsfeit worden aangewezen als gemeentehuis.

  • 4.

    Als gemeentehuis kunnen worden aangewezen de bij het besluit van het college van burgemeester en wethouders van Eemsdelta van d.d. 01-01-2021 genoemde gebouwen en vaartuigen. Daarbij dient rekening te worden met de vastgestelde voorwaarden opgenomen in genoemd besluit.

Artikel 5. Leiding van de dienst

De eerste medewerker Burgerlijke stand is belast met de leiding van het bureau burgerlijke stand.

Artikel 6. Openstelling

  • 1.

    Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend:

    • a.

      voor kosteloze huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties op dinsdagmorgen om 09.00 uur en 09.30 uur;

    • b.

      voor huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties waarvoor leges zijn verschuldigd: maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag van 09.00 uur tot 16.30 uur en zaterdag van 09.00 uur tot 16.00 uur;

    • c.

      voor overige werkzaamheden op maandag tot en met donderdag van 08.30 uur tot 16.30 uur en vrijdag van 08.30 uur tot 12.30 uur.

  • 2.

    Het bureau is gesloten indien de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door het college van burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.

  • 3.

    Het bureau van de burgerlijke stand kan op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureau regulier gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn op door burgemeester en wethouders, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.

  • 4.

    Het bureau van de burgerlijke stand zal op tijdig verzoek van een belanghebbende, gedaan aan het college van burgemeester en wethouders, worden geopend op zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.

  • 5.

    In bijzondere gevallen kan het college van burgemeester en wethouders besluiten tot afwijking van de in het eerste lid aangegeven uren.

Artikel 7. Slotbepalingen

  • 1.

    Het reglement kan worden aangehaald als “Reglement burgerlijke stand Eemsdelta 2021”.

  • 2.

    In gevallen waarin het reglement niet voorziet, besluit het college van burgemeester en wethouders.

  • 3.

    Het reglement treedt in werking een dag na bekendmaking en werkt terug tot 1 januari 2021.

  • 4.

    Het reglement van de gemeente Appingedam van 01-01-2017, van de gemeente Delfzijl van 01-06-2010 en het regelement van de gemeente Loppersum van 1 januari 2012 worden ingetrokken met ingang van 1 januari 2021.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van de gemeente Eemsdelta van 5 januari 2021

R. Koch G. Beukema

Secretaris. Burgemeester.