Regeling vervallen per 01-07-2015

Verordening Cliëntenparticipatie Sociale Zaken gemeente Eemsmond

Geldend van 01-07-2010 t/m 30-06-2015

Intitulé

Verordening Cliëntenparticipatie Sociale Zaken

De raad van de gemeente Eemsmond;

gelet op artikel 47 van de Wet werk en bijstand en artikel 12, lid 1, sub d van de Wet investeren in jongeren;

besluit vast te stellen de volgende verordening:

HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1. Begripsomschrijving

In deze verordening wordt verstaan onder:

- De wet: de Wet werk en bijstand, de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (Ioaw), de Wet inkomensvoorziening oudere gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (Ioaz) het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen en de Wet investeren in jongeren.

- Cliënt: de persoon die een uitkering ontvangt van de gemeente Eemsmond op grond van de wet als bedoeld in het eerste lid, alsmede de persoon die behoort tot de personenkring als omschreven in artikel 7, eerste lid, onder a, van de WWB.

- Cliëntenraad: Stichting Cliëntenraad Wet werk en bijstand Eemsmond

- Belangenorganisaties: leden van de cliëntenraad kunnen worden voorgedragen door belangenorganisaties zoals vakbonden, kerken en dergelijke, indien dit niet mogelijk is door de cliëntenraad zelf.

- College: het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Eemsmond.

HOOFDSTUK 2. SAMENSTELLING CLIËNTENRAAD

Artikel 2.

  • 1. In de cliëntenraad zitten personen die deskundig zijn op het gebied van en/of actief betrokken zijn bij de uitvoering van de sociale zekerheidswetgeving. Deze personen kunnen zowel dienstverlener als gebruiker zijn. Zij behartigen de belangen van de gebruikers van de sociale zekerheidswetten die door de dienst worden uitgevoerd.

  • 2. Het minimale aantal leden van de cliëntenraad is 4 en maximaal 15.

  • 3. Leden van de cliëntenraad worden voorgedragen uit de bestaande belangengroepen in Eemsmond en uit individuele cliënten van de cluster Sociale Zaken. Nieuwe leden van de cliëntenraad worden door burgemeester en wethouders benoemd op voordracht van de leden van de cliëntenraad.

  • 4. De belangenorganisaties als bedoeld in het derde lid moeten voldoen aan de volgende voorwaarden:

    • a.

      het moeten belangenorganisaties zijn binnen de werkingssfeer van afdeling sociale zaken;

    • b.

      er moet sprake zijn van terugkoppeling naar de leden;

    • c.

      zij moeten hun werkterrein mede hebben in de gemeente Eemsmond;

    • d.

      de leden moeten direct belang hebben bij het sociale beleid in de gemeente Eemsmond.

  • 5. De individuele leden als bedoeld in het tweede lid moeten aan de volgende voorwaarde voldoen: zij moeten een afspiegeling zijn van de verschillende doelgroepen binnen de werkingsfeer van de cluster Sociale Zaken.

  • 6. Het lidmaatschap van de cliëntenraad is onverenigbaar met het lidmaatschap van de gemeenteraad dan wel het college van burgemeester en wethouders;

  • 7. De voorzitter van de cliëntenraad:

    • a.

      is een onafhankelijke persoon;

    • b.

      heeft affiniteit en enige bekendheid met het vakgebied;

    • c.

      beschikt over beleidsmatig en zakelijk inzicht.

Artikel 3. Benoeming en zittingsduur leden cliëntenraad en voorzitter

  • 1. Nieuwe of vervangende leden van de cliëntenraad worden benoemd door het college op voordracht van de cliëntenraad. De leden vanuit de belangenorganisaties worden voorgedragen door de organisaties. Bij vacatures van individuele leden van de cliëntenraad vindt er een open sollicitatieprocedure plaats.

  • 2. De voorzitter van de cliëntenraad wordt benoemd door het College op voordracht van de cliëntenraad.

  • 3. De cliëntenraad kiest uit haar midden een plaatsvervangend voorzitter en secretaris.

  • 4. De zittingsduur van de leden is, behoudens tussentijds aftreden, vier jaar en herbenoeming kan nogmaals voor twee perioden van vier jaar. De cliëntenraad stelt een rooster van aftreden vast. De leden zijn terstond hernoembaar (zittingsduur maximaal 12 jaar). Zij blijven hun functie waarnemen, totdat een nieuwe benoeming heeft plaatsgevonden.

  • 5. Eindigt de hoedanigheid waaraan een lid zijn benoeming ontleent, dan houdt hij binnen drie maanden op lid van de cliëntenraad te zijn.

  • 6. De benoeming ter voorziening in tussentijds opengevallen plaatsen geschiedt bij voorkeur binnen drie maanden na het ontstaan van de vacature.

  • 7. Het college kan op verzoek van de cliëntenraad en onder opgaaf van gemotiveerde redenen een lid van de cliëntenraad schorsen c.q. zijn lidmaatschap intrekken.

HOOFDSTUK 3. TAKEN EN BEVOEGDHEDEN CLIËNTENRAAD

Artikel 4.

  • 1 Met de instelling van een cliëntenraad en het overleg wordt beoogd meerwaarde te bereiken in de kwaliteit van de dienstverlening bij de uitvoering van de wet.

  • 2 De cliëntenraad heeft tot taak het gevraagd en ongevraagd adviseren van het College, het hoofd van de afdeling Sociale Zaken en de Gemeenteraad over alle onderwerpen die de vorming, de uitvoering, de controle en de evaluatie van het gemeentelijke beleid ten aanzien van cliënten van de afdeling Sociale Zaken betreffen, daaronder begrepen de wijze waarop rijkswetgeving wordt uitgevoerd.

  • 3 De cliëntenraad is niet bevoegd te adviseren naar aanleiding van klachten, bezwaarschriften en andere zaken die op individuele cliënten betrekking hebben, met uitzondering van de hierbij gehanteerde procedures en regelingen. Evenmin kan worden geadviseerd inzake het personeels-en organisatiebeleid.

  • 4 De cliëntenraad heeft recht op alle relevante informatie van de gemeente, tenzij enig wettelijk voorschrift dit in de weg staat.

  • 5 Indien de cliëntenraad gebruik heeft gemaakt van haar adviesrecht en de gemeente besluit dit advies niet over te nemen, dan wordt dit schriftelijk en gemotiveerd aan de cliëntenraad bekend gemaakt.

Artikel 5. Taken voorzitter en secretaris

  • 1. Tot de taak van de voorzitter behoort:

    • a.

      het vaststellen van de agenda van de vergadering;

    • b.

      het bepalen van de dag en uur van de vergadering;

    • c.

      het leiden van de vergadering;

    • d.

      het handhaven van de orde;

    • e.

      het schorsen van de vergadering;

    • f.

      het peilen van meningen en het meedelen van uitslagen van stemmingen;

    • g.

      het vertegenwoordigen van de cliëntenraad naar buiten.

  • 2. Tot de taak van de secretaris behoort:

    • a.

      het openbaar bekendmaken van de agenda van de vergadering;

    • b.

      het mede opstellen van de agenda van de vergadering;

    • c.

      het bijwonen van de vergaderingen en zorgdragen voor de besluitenlijst;

    • d.

      het mede zorgdragen voor de uitvoering van besluiten;

    • e.

      het bewaken van de voortgang en afhandeling van de uitgebrachte adviezen;

    • f.

      het mede bewaken van het beschikbaar gestelde budget;

    • g.

      in zijn algemeenheid het zorgdragen voor een goede ondersteuning van de cliëntenraad, opdat deze haar taak op een goede wijze kan uitvoeren.

HOOFDSTUK 4 VERGADERINGEN, VERGADERORDE EN BESLUITVOR-MING

Artikel 6.

  • 1. De cliëntenraad vergadert minimaal 4 keer per jaar of meer wanneer zij dat noodzakelijk achten. De vergaderingen zijn als regel openbaar. De cliëntenraad kan met redenen omkleed besluiten een besloten vergadering te houden.

  • 2. De gemeente stelt voor de vergaderingen van de cliëntenraad faciliteiten beschikbaar zoals:

    - Financiën: Het college stelt een budget beschikbaar ten behoeve van de werkzaamheden van de cliëntenraad. Dit budget wordt toegekend in de vorm van een subsidie. De cliëntenraad dient jaarlijks voor 1 oktober een onderbouwde subsidieaanvraag in voor het daaropvolgend subsidiejaar;

    - Vergaderruimte: Het college stelt vergaderaccomodatie en –faciliteiten beschikbaar alsmede ruimte voor de overige werkzaamheden;

    - Communicatiemiddelen: Het college stelt ruimte ter beschikking in de rubriek gemeentenieuws in de Ommelander Courant ten behoeve van de aankondiging van vergaderingen van de cliëntenraad.

Artikel 7.

  • 1. De agenda wordt ten minste een week voor de vergadering aan de leden toegezonden.

  • 2. Ieder lid heeft het recht schriftelijk voorstellen te doen, welke voorstellen bij de voorzitter of secretaris worden ingediend. De voorstellen worden door de secretaris zo spoedig mogelijk aan de leden toegezonden. Indien de cliëntenraad omtrent de behandeling van deze voorstellen onmiddellijk beslist, heeft behandeling zoveel mogelijk plaats in de daarop volgende vergadering.

  • 3. Ieder lid heeft het recht een voorstel betreffende de orde van de vergadering te doen.

  • 4. De cliëntenraad kan in overleg met het hoofd van de afdeling Sociale zaken, één of meerdere ambtenaren van de afdeling Sociale Zaken en/of deskundigen uitnodigen de vergadering bij te wonen voor het geven van toelichting of advies.

Artikel 8.

  • 1. De cliëntenraad kan beraadslagen en besluiten nemen indien tenminste de helft van het aantal leden ter vergadering aanwezig is. De aanwezigheid blijkt uit de voor de aanvang van de vergadering ondertekende presentielijst.

  • 2. Alleen de leden van de cliëntenraad hebben stemrecht. Stemmen bij volmacht wordt uitgesloten.

  • 3. Alle besluiten worden genomen bij meerderheid van geldig uitgebrachte stemmen van de op de presentielijst aanwezige leden.

  • 4. Bij vaststelling van het resultaat van de stemming worden blanco stemmen danwel onthoudingen geacht niet te zijn uitgebracht, behoudens het bepaalde in lid 5 van dit artikel.

  • 5. Een voorstel wordt geacht te zijn verworpen indien het aantal blanco uitgebrachte stemmen een meerderheid vormt.

  • 6. Bij staking van de stemmen vindt in dezelfde vergadering op een door de voorzitter bepaald tijdstip herstemming plaats. Indien ook in dat geval de stemmen staken, dan wordt het voorstel geacht te zijn verworpen behoudens het in lid 8 van dit artikel.

  • 7. Stemming over zaken geschiedt door handopsteken.

  • 8. Stemming over personen geschiedt schriftelijk met gesloten stembiljetten. Leidt een herstemming, ten gevolge van gelijkheid van het aantal uitgebrachte stemmen niet tot een beslissing, dan wordt beslist middels een loting.

  • 9. Minderheidsstandpunten kunnen op verzoek van de cliëntenraad toegevoegd worden aan de besluitenlijst c.q. het voorstel/advies aan het college van Burgemeester en Wethouders.

HOOFDSTUK 5. OVERIGE BEPALINGEN

Artikel 9.

  • 1. De leden van de cliëntenraad, en eventueel bij de vergadering aanwezige deskundigen, zijn verplicht tot geheimhouding van al hetgeen zij in de hiervoor aangeduide hoedanigheid vernemen zover dit door het college van Burgemeester en Wethouders of gemachtigden kenbaar is gemaakt.

  • 2. Het voornemen tot geheimhouding moet van te voren bekend zijn gemaakt. De duur en inhoud van de geheimhoudingsplicht moet vooraf zijn aangegeven. De geheimhoudingsplicht vervalt niet door beëindiging van het lidmaatschap van de cliëntenraad.

  • 3. Tot de kosten van de cliëntenraad worden gerekend: het inhuren van deskundigen en/of derden, kosten vorming en scholing van de leden en organisatiekosten.

  • 4. De cliëntenraad brengt jaarlijks verslag uit aan het college waarin wordt ingegaan op het functioneren van de cliëntenraad.

Artikel 10.

Burgemeester en Wethouders kunnen ter uitvoering van deze verordening nadere voorschriften geven.

Artikel 11.

Wijziging of intrekking van deze verordening vindt niet eerder plaats dan nadat de cliëntenraad daarover is gehoord.

HOOFDSTUK 6. CITEERREGEL EN INWERKINGTREDING

Artikel 12. De inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 juli 2010, de verordening Cliëntenparticipatie wordt per deze datum ingetrokken.

Artikel 13. Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: “Verordening Cliëntenparticipatie Sociale Zaken”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 20 mei 2010
Voorzitter,
Griffier

TOELICHTING (BESTUURLIJKE CONTEXT)

De Wet werk en bijstand (artikel 47 van de WWB) geeft aan dat de gemeenteraad bij verordening de regels vaststelt over de wijze waarop in de gemeente de cliëntenparticipatie wordt vormgegeven, zoals:

- Het voeren van periodiek overleg met cliënten of hun vertegenwoordigers;

- Cliënten of hun vertegenwoordigers hebben de mogelijkheid om agendapunten aan te reiken;

- Cliënten of hun vertegenwoordigers moeten worden voorzien van de informatie die nodig is om adequaat aan het overleg te kunnen deelnemen.

In de voorliggende verordening komen al deze punten aan bod.