Regeling vervallen per 14-01-2016

Mandaatstatuut gemeente Eemsmond

Geldend van 01-02-2007 t/m 13-01-2016

Intitulé

Mandaatstatuut gemeente Eemsmond

Burgemeester en wethouders respectievelijk de burgemeester van de gemeente Eemsmond, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft:

Overwegende, dat het gewenst is op zo ruim mogelijke schaal gebruik te maken van de mandaatfiguur, zodat:

- er slagvaardiger gehandeld kan worden en het publiek snel en doeltreffend geholpen kan worden omdat de procedures korter zullen zijn;

- bestuursorganen minder uitvoerend bezig behoeven te zijn, waardoor de werklast van de bestuurders zal worden verlicht en meer tijd beschikbaar komt voor het uitzetten van de hoofdlijnen van het beleid en het nemen van de meer complexe beslissingen;

- de deskundigheid in het ambtelijk apparaat optimaal kan worden benut, hetgeen de motivatie van het personeel ten goede zal komen;

- de verantwoordelijkheden binnen de organisatie en naar buiten toe duidelijker tot uitdrukking komen;

Gelet op de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht (afdeling 10.1.1);

B e s l u i t e n:

tot het verlenen van bevoegdheden krachtens mandaat aan de ambtelijke organisatie overeenkomstig de bij dit statuut behorende lijst van mandateringen en onder de volgende algemene voorwaarden.

Hoofdstuk 1 Begripsbepalingen

Artikel 1

Onder beslissingsmandaat wordt in dit statuut verstaan:

de bevoegdheid tot het in naam en onder verantwoordelijkheid van het college van burgemeester en wethouders respectievelijk de burgemeester uitoefenen van bestuurlijke beslissingsbevoegdheid, alsmede de bevoegdheid tot het ondertekenen van de krachtens die gemandateerde bevoegdheid genomen besluiten.

Hoofdstuk 2 Voorwaarden

Artikel 2

Het mandaat als bedoeld in artikel 1 wordt verleend aan de functionarissen, zoals die zijn aangegeven in het bij dit statuut behorende mandaatoverzicht. Hierbij geldt de navolgende structuur:

a. de mandaten worden verleend aan de gemeentesecretaris.

b. de gemeentesecretaris is bevoegd de aan hem verleende mandaten door te mandateren aan de sectordirecteuren.

c. de sectordirecteuren zijn bevoegd de aan hen verleende mandaten door te mandateren aan de afdelingshoofden;

d. de afdelingshoofden zijn bevoegd de aan hen verleende mandaten door te mandateren aan de medewerkers op hun afdeling.

Artikel 3

  • 1. Het mandaat als bedoeld in artikel 1 wordt verleend binnen het kader van het door het bevoegde orgaan te stellen algemene beleid en binnen het kader van de toegekende budgettaire bevoegdheden en begrotingsrichtlijnen.

  • 2. De beslissingsmandaten zijn niet van toepassing indien:

    • a.

      het inwilligen van een verzoek zou leiden tot strijd met ingezet beleid, voorschriften dan wel tot overschrijding van een budget;

    • b.

      omtrent een zaak de standpunten van de gemandateerde en de voorgeschreven adviserende instantie niet overeenkomen.

Artikel 4

  • 1. Het mandaat als bedoeld in artikel 1 wordt verleend met inachtneming van de wettelijke bepalingen als bedoeld in de Awb (afdeling 10.1.1) en de nadere instructies, vermeld op de bij dit statuut behorende overzichten per organisatieonderdeel.

  • 2. Correspondentie, gericht aan andere bestuursorganen worden uitsluitend ondertekend door het college van burgemeester en wethouders, respectievelijk door de burgemeester.

Hoofdstuk 3 Ondertekening

Artikel 5

De ondertekening genoemd in artikel 1 luidt:

Namens burgemeester en wethouders/de burgemeester van de gemeente Eemsmond,

handtekening

………….………………………………………..

(naam en functie gemandateerde)

Hoofdstuk 4 Intrekking uitoefening mandaat/instructies

Artikel 6

De bevoegdheid tot het uitoefenen van mandaat krachtens artikel 1 vervalt door een daartoe strekkend besluit van het college van burgemeester en wethouders respectievelijk de burgemeester, zowel in een incidenteel geval als in het algemeen. Als het laatstgenoemde zich voordoet wordt het besluit niet genomen dan nadat daarover het advies is ingewonnen van het managementteam.

Artikel 7

Het college van burgemeester en wethouders respectievelijk de burgemeester heeft te allen tijde de bevoegdheid omtrent de bevoegdheden genoemd in artikel 1 en 2, nadere instructies te geven, zowel in incidentele gevallen als in het algemeen. Als het laatstgenoemde zich voordoet wordt het besluit niet genomen dan nadat daarover het advies is ingewonnen van het managementteam.

Hoofdstuk 5 Inwerkingtreding

Artikel 8

Dit statuut treedt in werking op 1 februari 2007.

Het Mandaatstatuut gemeente Eemsmond, vastgesteld bij besluit van het college van burgemeester en wethouders van 28 november 2000 wordt per dezelfde datum ingetrokken.

Ondertekening

Uithuizen, 1 februari 2007.
Burgemeester en wethouders
van de gemeente Eemsmond,
mr. drs. G.D. Renkema, burgemeester.
drs. H.J.J. Groothuis, secretaris.
De burgemeester van de gemeente Eemsmond,
mr. drs. G.D. Renkema.

BIJLAGE 2

LIJST VAN MANDATERINGEN

A. Algemene mandaatverlening

Onverminderd het bepaalde in artikel 10:3 van de Algemene wet bestuursrecht gelden de hieronder genoemde mandaten voor alle organisatie-onderdelen en worden uitgeoefend door de meest betrokken ambtenaar, tenzij de lijst bijzondere mandaten uitdrukkelijk een ander aanwijst.

  • 1.

    Het verstrekken van algemene informatie betreffende aangelegenheden welke geregeld zijn in die administratieve regelingen, waarvan de beslissingsvoorbereiding en de administratieve uitvoering tot het takenpakket van de afdeling gerekend worden.

  • 2.

    Het toezenden aan overheidsinstellingen van gevraagde of verplicht te verstrekken gegevens of van inlichtingen betreffende het door de gemeente gevoerde beleid (met uitzondering van de door de afdeling Sociale Zaken te verstrekken gegevens/inlichtingen);

  • 3.

    Het verzenden van ontvangstbevestigingen van ingekomen correspondentie;

  • 4.

    Het vragen van adviezen aan gemeentelijke diensten of derden, voor zover daaraan geen kosten zijn verbonden.

B. Bijzondere mandaatverlening

In onderstaande matrix zijn de (door)gemandateerde bevoegdheden opgenomen. Toelichting verdient de kolom “Doorgemandateerde”. In deze kolom wordt bijvoorbeeld aangegeven dat de bevoegdheid doorgemandateerd is als volgt: SD/Hfd/Mw. Dit betekent dat de bevoegdheid door de secretaris is doorgemandateerd aan de sectordirecteur, die op zijn beurt weer doormandateert aan het afdelingshoofd, die op zijn beurt weer doormandateert aan de medewerker. Uiteindelijk is de laatstgenoemde functionaris degene, die de bevoegdheid gemandateerd gekregen heeft.

B – 1 Staffuncties – Personeel & organisatie

Nr.

Bevoegdheid/grondslag

Mandaatgever

Gemanda-teerde

Doorgeman-dateerde

Bijzonderheden

B-1-1

Uitvoering procedureregeling werving en selectie op basis van de gemeentelijke regeling

B & W

Secretaris

Mw

B-1-2

Aanstellings- en ontslagbesluiten (inclusief salaristechnische inpassing) en overige besluiten op basis van de CAR/UWO en lokale verordeningen

B & W

Secretaris

Met uitzondering van de functies Gemeentesecre-taris, sectordirecteuren, afdelingshoofden en Sr. bel. mw. Communicatie

B-1-3

Aanstelling/contractering/inlening kort tijdelijk personeel

B & W

Secretaris

B-1-4

Aannemen van stagiaires

B & W

Secretaris

Alle Dir/ Hfd-en

Melding aan P & O

B-1-5

Afhandeling open sollicitaties, stageverzoeken

B & W

Secretaris

Mw

B-1-6

Uitvoering van genomen besluiten op basis van de CAR/UWO en lokale verordeningen/regelgeving

B & W

Secretaris

Mw

B-1-7

Verlenen van verlof, inclusief bijzondere vormen van verlof

B & W

Secretaris

Alle Dir/Hfd-en en andere leidinggevenden

Bij bijzondere vormen van verlof melding aan

P & O

B-1-8

Verlenen toestemming overwerk c.q. werken buiten vastgestelde werktijden

B & W

Secretaris

Alle Dir/Hfd-en

In overleg met MT indien financiële consequenties

B-1-9

Verlenen van toestemming voor het bijwonen van seminars, etc.

B & W

Secretaris

Alle Dir/Hfd-en

Melding aan P & O

B-1-10

Uitvoering vastgesteld arbobeleid en arbojaarplan

B & W

Secretaris

Mw

B-1-11

Uitvoering salarisadministratie

B & W

Secretaris

Mw

B-1-12

Vaststelling functiebeschrijvingen

B & W

Secretaris

Tot en met schaal 10

B – 2 Staffuncties – Communicatie

Nr.

Bevoegdheid/grondslag

Mandaatgever

Gemanda-teerde

Doorgeman-dateerde

Bijzonderheden

B-2-1

Beschikbaarstelling kleine attenties en prijzen

B & W

Secretaris

Mw

In overleg met desbetreffende Dir/Hfd

B-2-2

Organiseren van voorlichtingsbijeenkomsten, dorpenrondes etc.

B & W

Secretaris

Mw

In overleg met desbetreffende Dir/Hfd

B-2-3

Verstrekken van informatie in kader Wet Openbaarheid van Bestuur

B & W

Secretaris

Alle Dir/Hfd-en

Met inachtneming van het gestelde in de WOB

B – 3 Staffuncties – Bestuurlijk Juridische Zaken

Nr.

Bevoegdheid/grondslag

Mandaatgever

Gemanda-teerde

Doorgeman-dateerde

Bijzonderheden

B-3-1

Verzenden ontvangstbevestiging bezwaar/beroepschriften

Bevoegd orgaan (Raad, B & W of burgemeester)

Secretaris

Mw

B-3-2

Verdaging beslissing op bezwaarschrift

Bevoegd orgaan (Raad, B & W of burgemeester)

Secretaris

Mw

In overleg met voorzitter Commissie Bezwaarschriften

B-3-3

Correspondentie in kader behandeling bezwaarschriften, zoals verkrijgen van meer informatie, inwinnen van inlichtingen, verzenden stukken, etc.

Bevoegd orgaan (Raad, B & W of burgemeester)

Secretaris

Mw

Zo nodig in overleg met voorzitter Commissie Bezwaarschriften

B-3-4

Klachtenafhandeling

B & W

Secretaris

B – 4 Sector Burgers – afdeling Samenlevingszaken

Nr.

Bevoegdheid

Mandaat-gever

Gemandateerde

Doorgeman-dateerde

Bijzonderheden

B-4-1

Benodigde formaliteiten voor het aanvragen van Koninklijke Onderscheidingen

Burgemeester

Secretaris

Dir/Mw

B-4-2

Het beschikken op verzoeken om tegemoetkoming in vervoerskosten t.b.v. schoolbezoek

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

B-4-3

Opgave leerlingen basisonderwijs op de betreffende teldatum aan het ministerie van OCW

B & W

Secretaris

Dir/Hfd/Mw

B-4-4

Uitvoering Leerplichtwet

B & W

Secretaris

Dir/Hfd/Mw

B-4-5

Verklaringen verband houdende met aanvragen Stichting Provinciaal Groninger Studiefonds

Burgemeester

Secretaris

Dir/Hfd/Mw

B-4-6

Toekenning jaarlijkse subsidies aan verenigingen en instellingen

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

Op grond van door de raad vastgestelde subsidieverordening en gevoteerde budgetten

B-4-7

Het beslissen op aanvragen tot registratie op grond van de Wet Kinderopvang

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

B-4-8

Beslissen op aanvraag kampeervergunning (art. 8 Wet op de Openluchtrecreatie Wor)

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

B-4-9

Ontheffing/vrijstelling kampeerverbod (artikel 8 Wor)

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

B-4-10

Het verbinden van voorschriften aan een kampeervergunning (art. 11 Wor)

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

B-4-11

Het wijzigen of intrekken van voorschriften van een kampeervergunning (art. 11 Wor)

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

B-4-12

Het intrekken van een kampeervergunning (art. 12 Wor)

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

B-4-13

Het afgeven van een ontheffing kampeerverbod voor groepskamperen (art. 13 Wor)

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

B – 5 Sector Burgers – afdeling Sociale Zaken

Nr.

Bevoegdheid

Mandaat-gever

Gemandateerde

Doorgeman-dateerde

Bijzonderheden

B-5-1

Het beslissen inzake toekennen, (on)gewijzigd continueren, afwijzen, opschorten en beëindigen van uitkeringen, dan wel het treffen van voorzieningen op basis van de Wwb, Bbz, IOAW en IOAZ. Het mandaat strekt zich tevens uit tot alle op bovengenoemde wetgeving steunende regelingen/besluiten

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

B-5-2

Het afstemmen van het recht op uitkering op basis van de afstemmingsverordening of de Wet boeten en maatregelen.

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

B-5-3

Het verstrekken van voorschotten op uitkeringen, voortvloeiende uit wetten en regelingen, welke aan de afdeling ter uitvoering zijn opgedragen

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

B-5-4

Het besluiten tot in het instellen van terugvordering en verhaal op grond van alle aan de afdeling opgedragen wetten en regelingen

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

B-5-5

Het beslissen inzake het afboeken van vorderingen conform het door B & W vastgestelde beleid en vigerende wetgeving en jurisprudentie

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

B-5-6

Het beslissen tot het afzien van een terugvordering dan wel het verminderen van de vordering in het kader van een schuldsanering door een hiertoe aangewezen instelling

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

B-5-7

Het beslissen inzake het toepassen van verrekening, vereenvoudigd derdenbeslag, pseudoverrekening dan wel het geven van de opdracht tot beslaglegging aan derden al dan niet ter uitvoering van een rechterlijk vonnis inzake verhaal

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

B-5-8

Het besluiten tot het doen van aangifte en het doen van aangifte van vermeende fraude bij de officier van justitie o.g.v. alle aan de afdeling opgedragen wetten en regelingen

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

B-5-9

Het beslissen inzake toekennen en afwijzen met betrekking tot aanvragen op grond van het wettelijk en gemeentelijk minimabeleid

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

B-5-10

Het beslissen inzake toepassing van de Wwb waarbij de gemeente verantwoordelijkheid draagt voor de arbeidsmarkttoeleiding en het beoordelen van ingediende declaraties en het (laten) verzorgen van de uitbetaling terzake gesubsidieerde arbeid

B & W

Secretaris

Dir/Hfd/Mw

B-5-11

Het beslissen omtrent trajectvoorstellen inzake arbeidsmarkttoeleiding waarbij de gemeente verantwoordelijkheid draagt voor de arbeidsmarkttoeleiding. Dit geldt ook voor trajectvoorstellen die niet passen binnen de formele contractafspraken met de reïntegratiebedrijven

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

B-5-12

Het beslissen omtrent het aanmelden van een inwoner bij een instituut voor schuldbemiddeling, tevens omvattende een aanmelding bij een instelling die zich richt op budgetbegeleiding

B & W

Secretaris

Dir/Hfd/Mw

B-5-13

Het bieden van aanvultermijnen en hersteltermijnen

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

B-5-14

Jaarlijkse verslaglegging en financiële verantwoording inburgering nieuwkomers

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

B-5-15

Inburgeringsonderzoek (hoofdstuk 2 Wet inburgering nieuwkomers)

B & W

Secretaris

Dir/Hfd/Mw

B-5-16

Ontheffing verplichting inburgeringsonderzoek (art. 3 Wet inburgering nieuwkomers)

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

B-5-17

Vaststelling inburgeringsprogramma (hoofdstuk 3 Wet inburgering nieuwkomers)

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

B-5-18

Administratieve handelingen i.v.m. rijksbijdrage inburgeringstrajecten (Wet inburgering nieuwkomers; uitvoeringsbesluit(en)

B & W

Secretaris

Dir/Hfd/Mw

B-5-19

Toezicht naleving inburgeringstrajecten (art.17 Wet inburgering nieuwkomers)

B & w

Secretaris

Dir/Hfd

B-5-20

Het sluiten van contracten op basis van art. 160, eerste lid sub e van de Gemeentewet i.h.k. van de inburgering

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

B-5-21

Het voeren van alle procedurele correspondentie ter voorbereiding van beschikkingen dan wel uitbetaling van uitkeringen of het terugvorderen en verhalen daarvan en het in voorkomende gevallen opvragen van externe advisering

B & W

Secretaris

Dir/Hfd/Mw

B-5-22

Het beslissen inzake toekennen, afwijzen, opschorten en beëindigen van voorzieningen en verstrekking in het kader van de Wmo

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

B – 6 Sector Burgers – afdeling Publiekszaken

Nr.

Bevoegdheid

Mandaat-gever

Gemandateerde

Doorgeman-dateerde

Bijzonderheden

B-6-1

Beslissing op aanvraag loterijvergunning (art. 3 Wet op de kansspelen)

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

B-6-2

Acceptatie melding klein kansspel (art. 7c Wet op de kansspelen)

B & W

Secretaris

Dir/Hfd/Mw

B-6-3

Beslissen op een aanvraag om voorwerpen of stoffen op, aan of boven de weg te hebben (art. 2.1.5.1 APV)

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

B-6-4

Waarmerken verkoopregisters (art. 2.5.2 APV)

Burgemeester

Secretaris

Dir/Hfd/Mw

B-6-5

Vergunning voor het rijden met een geluidswagen

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

B-6-6

Beslissen op aanvragen voor het houden van een collectevergunningen/

inzamelingsacties/verkoopacties van verenigingen (art. 5.2.1 APV)

B & W

Secretaris

Dir/Hfd/Mw

Collectevergunningen in principe op basis van collecterooster

B-6-7

Beslissen op aanvragen voor een ventvergunning (art. 5.2.2 APV)

B & W

Secretaris

Dir/Hfd/Mw

Betreft uitsluitend de zgn. dagvergunning

B-6-8

Beslissen op aanvragen voor een snuffelmarkt e.d. (art. 5.2.4 APV)

Burgemeester

Secretaris

Dir/Hfd

B-6-9

Aannemen documenten:

-aangetekende stukken

-deurwaardersexploten

-pakketten (incl. aftekenen pakbonnen)

-poststukken

B & W

Secretaris

Dir/Hfd/Mw

B-6-10

Uitvoering wet GBA, voorzover dit

betreft:

afgifte uittreksels

art. 26, lid 2 (ambtshalve inschrijving)

art. 27, lid 2 (ambtshalve inschrijving)

art. 29, lid 2 (ambtshalve inschrijving)

art. 31, lid 1 (dubbele inschrijving)

art. 46, lid 3 (ambtshalve inschrijving)

art. 47, lid 2 (ambtshalve inschrijving)

art. 48, lid 2 (ambtshalve inschrijving)

art. 69 (verzoek overleggen schriftelijke vertaling)

art. 70, lid 1 en 2 (aangifte briefadres)

art. 71 (verzoek overleggen schriftelijke vertaling)

art. 72 (verstrekken informatie)

art. 78 (toezenden PL)

art. 79 (mededeling gegevens GBA en inzage)

art. 80 (mededeling wijziging naamgebruik)

art. 81 (mededeling verwijdering persoonsgegevens)

art. 82 (mededeling verbetering persoonsgegevens)

art. 102 (mededeling aan betrokkene verstrekken persoonsgegevens aan derden)

art. 103 (mededeling protocolgegevens)

art. 104 (mededeling verbetering na rechtmatige uitschrijving)

art. 110 (protocolplicht)

art. 115, lid 2 (verstrekken inlichtingen)

B & W

Secretaris

Dir/Hfd/Mw

B-6-11

Afgifte rijbewijzen

Burgemeester

Secretaris

Dir/Hfd/Mw

B-6-12

Afgifte en wijziging van reisdocumenten

Burgemeester

Secretaris

Dir/Hfd/Mw

Controle via beveiligingsplan

B-6-13

Verloven tot ontleding van lijken

Burgemeester

Secretaris

Dir/Hfd/Mw

B-6-14

Verloven tot uitstel van begraving/crematie (art. 17 Wet op de Lijkbezorging)

Burgemeester

Secretaris

Dir/Hfd/Mw

B-6-15

Verkoop/overschrijven grafrechten algemene begraafplaatsen

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

B-6-16

Afkoop schoonhouden graven

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

Aanvragen inlichtingen bij rechtbank op grond van de Wet op de Justitiële Documentatie t.b.v. naturalisatieverzoek

Burgemeester

Secretaris

Dir/Hfd/Mw

Zie aanwijzingsbesluit in archief

B-6-17

Afgifte bewijs van Nederlanderschap

Burgemeester

Secretaris

Dir/Hfd/Mw

B-6-18

Het legaliseren van handtekeningen/stukken en garantverklaringen

Burgemeester

Secretaris

Dir/Hfd/Mw

B-6-19

Afgifte stukken als bedoeld in de hoofdstukken K en L van de Kieswet (stemmen bij volmacht en kiezerspassen)

Burgemeester

Secretaris

Dir/Hfd/Mw

B-6-20

Uitreiking nieuwe oproepingskaarten

Burgemeester

Secretaris

Dir/Hfd/Mw

B-6-21

Verstrekken van inlichtingen om registratie als kiezer (art. D 4 Kieswet)

Burgemeester

Secretaris

Dir/Hfd/Mw

B-6-22

Afgifte Gehandicaptenparkeerkaarten

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

Met inachtneming advies GGD

B-6-23

Verklaring gemeentebestuur op Meldingsformulier gebruik of afvoer grond

B & W

Secretaris

Dir/Hfd/Mw

B-6-24

Beslissing op aanvraag vergunning voor verbranden van slootruigten

B & W

Secretaris

Dir/Hfd/Mw

B-6-25

Beslissing op verzoeken kwijtschelding gemeentelijke belastingen

Hoofd Financiën

Hfd

Mw

Het Hoofd Financiën is op basis van attributie door het college aangewezen om beslissingen op verzoeken tot kwijtschelding te nemen.

B – 7 Sector Ruimte – afdeling Ontwikkeling

Nr.

Bevoegdheid

Mandaat-gever

Gemandateerde

Doorgeman-dateerde

Bijzonderheden

B-7-1

Verlenen van optie op bouwterreinen

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

B-7-2

Verkoop van bouwterreinen

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

Betreft de verkoop van bouwterreinen in bestemmingsplannen op basis van vastgestelde exploitatieopzetten

B-7-3

Het toekennen van huisnummers en het vernummeren/wijzigen van bestaande huisnummers

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

B-7-4

Het vragen van aanvullende technische gegevens tbv afgifte bouwvergunningen

B & W

Secretaris

Dir/Hfd/Mw

B-7-5

Niet-ontvankelijkheidsverklaring bij lichte bouwvergunning

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

B-7-6

Verlenen lichte bouwvergunning

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

Geldt uitsluitend bij:

a.positief advies

welstand;

b.bouwvergunningen tot

maximaal € 100.000

B-7-8

Niet-ontvankelijkheidsverklaring bij reguliere bouwvergunning (incl. Fase I en Fase II)

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

B-7-9

Verlenen reguliere bouwvergunning (incl. Fase I en Fase II)

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

Geldt uitsluitend:

a.bij positief advies

welstand;

b.bouwvergunningen tot

maximaal € 100.000

B-7-10

Intrekken bouwvergunning

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

Geldt uitsluitend:

a.op verzoek aanvrager;

b.na termijn genoemd in

bouwverordening;

c.na termijn genoemd in

Besluit indienings-

vereisten aanvraag

bouwvergunning

B-7-11

Overschrijving bouwvergunning op andere naam

B & W

Secretaris

Dir/Hfd/Mw

B-7-12

Verlenen bouwvergunning voor bepaalde tijd

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

B-7-13

Verlenen van toestemming tot wijziging in een bouwplan van geringe betekenis

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

B-7-14

Verlenen aanlegvergunning na ontvangst verklaring van geen bezwaar van GS

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

Indien geen bedenkingen zijn ingediend

B-7-15

Beslissen op een aanvraag om voorwerpen of stoffen op, aan of boven de weg te hebben (art. 2.1.5.1 APV)

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

B-7-16

Beslissen op aanvragen voor het aanbrengen van ontsierende, hinderlijke of gevaarlijke reclames e.d. (art. 4.7.2 APV)

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

B-7-17

Afgifte van mededelingen dat veranderingen of vernieuwingen aan een bouwwerk uit bouwkundig en esthetisch oogpunt van zodanige ondergeschikte betekenis zijn, dat geen bouwvergunning is vereist (ingevolge art. 43 Woningwet)

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

B-7-18

Beslissen op aanvraag voor een vergunning voor het uitoefenen van het horecabedrijf of het slijtersbedrijf (art. 3, Drank- en Horecawet)

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

B-7-19

Afhandelen van verzoeken om ontheffing krachtens de Drank- en Horecawet

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

B-7-20

Verlenen van ontheffingen voor het schenken van alcoholhoudende dranken op grond van artikel 38 Drank- en Horecawet

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

B-7-21

Verlenen van aanwezigheidsvergunning speelautomaten (art. 30b Wet op de kansspelen)

Burgemeester

Secretaris

Dir/Hfd

B-7-22

Vragen van kostprijsberekeningen en offertes van aannemers, cultuurmaatschappijen, ingenieursbureaus, nutsbedrijven of leveranciers

B & W

Secretaris

Dir/Hfd/Mw

Met inachtneming van ter zake geformuleerd beleid

B-7-23

Het doen van aangifte bij de politie van vernieling/beschadiging van gemeentelijke eigendommen

B & W

Secretaris

Dir/Hfd/Mw

Kopie van aangifte verstrekken aan Staf-BJZ, in kader van invoegen civiele vordering bij behandeling strafzaak

B – 8 Sector Ruimte – afdeling Beheer

Nr.

Bevoegdheid

Mandaat-gever

Gemandateerde

Doorgeman-dateerde

Bijzonderheden

B-8-1

Toestemming voor incidentele tentkampen, c.q. plaatsen andere kampeermiddelen buiten officiële kampeerterreinen voor maximaal 1 week

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

B-8-2

Aanvraag informatie kabels/leidingen (klicmeldingen)

B & W

Secretaris

Dir/Hfd/Mw

B-8-3

Vergunningen/toestemmingen nutsbedrijven voor leggen, hebben, onderhouden en verwijderen van kabels en leidingen

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

B-8-4

Vragen van kostprijsberekeningen en offertes van aannemers, cultuur-maatschappijen, ingenieursbureaus, nutsbedrijven of leveranciers

B & W

Secretaris

Dir/Hfd/Mw

Met inachtneming van ter zake geformuleerd beleid

B-8-5

Het voeren van aanbestedingsprocedures

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

Met inachtneming van het daarvoor vastgesteld beleid

B-8-6

Het treffen van tijdelijke verkeersmaatregelen in verband met de uitvoering van werkzaamheden of te houden evenementen

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

Voor zover nodig bewoners, hulpdiensten en Arriva berichten

B-8-7

Het doen van aangifte bij de politie van vernieling/beschadiging van gemeentelijke eigendommen

B & W

Secretaris

Dir/Hfd/Mw

Kopie van aangifte verstrekken aan Staf-BJZ in het kader van invoegen civiele vordering bij behandeling strafzaak.

B-8-8

Beslissen op een aanvraag tot het houden van een optocht (art. 2.1.2.1 APV)

Burgemeester

Secretaris

Dir/Hfd

B-8-9

Beslissen op een aanvraag om een feest, muziek en wedstrijd e.d. op of aan de weg (art. 2.1.4.1 APV)

Burgemeester

Secretaris

Dir/Hfd

B-8-10

Beslissen op een aanvraag om op te treden als dienstverlener op of aan de weg (art. 2.1.4.2 APV)

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

B-8-11

Beslissen op een aanvraag om voorwerpen of stoffen op, aan of boven de weg te hebben (art. 2.1.5.1 APV)

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

B-8-12

Beslissen op een aanvraag voor het maken, veranderen van een uitweg (art. 2.1.5.3 APV)

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

B-8-13

Beslissen op aanvragen om evenementen te organiseren (art. 2.2.2 APV)

Burgemeester

Secretaris

Dir/Hfd

Met inachtneming van hiervoor geldende beleidsregels

B-8-14

Beslissen op aanvragen om bijen te houden (art. 2.4.24 APV)

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

B-8-15

Beslissen op aanvragen carbidschieten (art. 2.6a.1 APV)

Burgemeester

Secretaris

Dir/Hfd

B-8-16

Beslissen op aanvragen om toestellen of geluidsapparaten in werking te hebben die geluidshinder veroorzaken (art. 4.1.5 APV)

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

B-8-17

Beslissen op aanvragen om kapvergunningen (art. 4.5.2 APV)

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

Bij verzoeken om kapver-gunningen van bomen die beeldbepalend zijn dan wel waarvan mag worden aangenomen dat tegen kap bezwaren bestaan, wordt voorgenomen kapvergun-ning eerst aan B & W gemeld.

B-8-18

Het laten uitgaan van aanschrijvingen ter bestrijding van iepziektebestrijding (art. 4.5.8 APV)

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

B-8-19

Ontheffing voor parkeren van reclamevoertuigen (art. 5.1.6 APV)

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

B-8-20

Beslissen op aanvragen voor een ventvergunning (art. 5.2.2 APV)

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

Afgifte dagvergunningen is gemandateerd aan afdeling Publiekszaken

B-8-21

Beslissen op aanvragen voor een standplaats (art. 5.2.3 APV)

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

B-8-22

Beslissen op aanvragen voor het plaatsen, aanbrengen of hebben van een voorwerp op, in of boven openbaar water (art. 5.3.1 APV)

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

B-8-23

Beslissen op aanvragen verbod vuur te stoken (art. 5.5.1 APV)

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

B-8-24

Beslissen op aanvragen voor opstijgen/landen in het kader van de Luchtwetgeving

Burgemeester

Secretaris

Dir/Hfd

B-8-25

Het verhuren van sportaccommoda-ties en dorpshuis ’t Bommelhoes

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

B-8-26

Beslissen op aanvragen voor standplaatsen op de weekmarkten

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

B-8-27

Beslissen op aanvragen voor losse standplaatsen op de weekmarkten

B & W

Secretaris

Dir/Hfd/Mw

B-8-28

Beslissen op aanvragen voor vaar-vergunningen in kader van de Veror-dening Recreatieve Bedrijfsvaar-tuigen van de gemeente Hefshuizen

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

B 9 – Sector Ruimte – Afdeling Handhaving

Nr.

Bevoegdheid

Mandaat-gever

Gemandateerde

Doorgeman-dateerde

Bijzonderheden

B-9-1

Opleggen van een bouwstop

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

Directe melding aan portefeuillehouder

B-9-2

Het geven van opdrachten voor het doen van onderzoek op het gebied van bodem, water, lucht en geluid

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

B-9-3

Het vragen van offertes en het voeren van aanbestedingsprocedures

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

Met inachtneming van het daarvoor vastgesteld beleid

B-9-4

Het doen van aangifte betreffende overtredingen wetgeving van de afdeling

B & W

Secretaris

Dir/Hfd/Mw

B-9-5

Aankondigen (her)controlebezoeken

B & W

Secretaris

Dir/Hfd/Mw

B-9-6

Schriftelijke afhandeling correspondentie controlebezoeken

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

B-9-7

Vooraankondiging toepassen bestuursdwang

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

Na overleg met portefeuillehouder

B 10 - Sector Ruimte – afdeling Gemeentebedrijf

Nr.

Bevoegdheid

Mandaat-gever

Gemandateerde

Doorgeman-dateerde

Bijzonderheden

B-10-1

Vragen van kostprijsberekeningen en offertes van aannemers, cultuur-maatschappijen, ingenieursbureaus, nutsbedrijven of leveranciers

B & W

Secretaris

Dir/Hfd/Mw

Met inachtneming van ter zake geformuleerd beleid

B-10-2

Het doen van aangifte bij de politie van vernieling/beschadiging van gemeentelijke eigendommen

B & W

Secretaris

Dir/Hfd/Mw

Kopie van aangifte verstrekken aan Staf-BJZ, in kader van invoegen civiele vordering bij behandeling strafzaak

B-10-3

Aanvraag informatie kabels/leidingen (klicmeldingen)

B & W

Secretaris

Dir/Hfd/Mw

B-10-4

Aankoop, huren, leasen, aangaan onderhoudscontracten met betrekking tot materiaal en materieel

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

Met inachtneming van gestelde in inkoop/

aanbestedingsbeleid

B 11 - Sector Middelen – afdeling Informatievoorziening

B-11-1

Aankoop, huren, leasen, aangaan onderhoudscontracten met betrek-king tot computer- en kopieerappa-ratuur en telefooninstallatie

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

Met inachtneming van gestelde in aankoop/

aanbestedingsbeleid

B-11-2

Aanschaf van boeken, aangaan en opzeggen van abonnementen op losbladige uitgaven en tijdschriften en aankoop van kantoorbenodigd-heden

B & W

Secretaris

Dir/Hfd/Mw

Met inachtneming van gestelde in aankoop/

aanbestedingsbeleid

B-11-3

Aannemen documenten:

-aangetekende stukken

-deurwaardersexploten

-pakketten (incl. aftekenen

pakbonnen)

-poststukken

B & W

Secretaris

Dir/Hfd/Mw

B 12 - Sector Middelen – afdeling Financiën

B-12-1

Afsluiten en opzeggen van verzekeringen waaronder CAR verzekeringen

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

B-12-2

Melden en afhandelen van schadegevallen

B & W

Secretaris

Dir/Hfd/Mw

B-12-3

Afhandeling van aangiften omzetbelasting, de afdrachten en de afhandeling van verzoeken om teruggaaf omzetbelasting

B & W

Secretaris

Dir/Hfd/Mw

B-12-4

Het aangaan van betalingsregelingen met debiteuren

B & W

Secretaris

Dir/Hfd/Mw

B-12-5

Het oninbaarverklaren van vorderingen, inclusief gemeentelijke belastingen

B & W

Secretaris

Dir/Hfd

B-12-6

Het uitvoeren van de financieringsregeling huisvesting ambtenaren

B & W

Secretaris

Dir/Hfd