Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR55117
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR55117/1
Regeling vervallen per 14-01-2016
Mandaatstatuut gemeente Eemsmond
Geldend van 01-02-2007 t/m 13-01-2016
Intitulé
Mandaatstatuut gemeente EemsmondBurgemeester en wethouders respectievelijk de burgemeester van de gemeente Eemsmond, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft:
Overwegende, dat het gewenst is op zo ruim mogelijke schaal gebruik te maken van de mandaatfiguur, zodat:
- er slagvaardiger gehandeld kan worden en het publiek snel en doeltreffend geholpen kan worden omdat de procedures korter zullen zijn;
- bestuursorganen minder uitvoerend bezig behoeven te zijn, waardoor de werklast van de bestuurders zal worden verlicht en meer tijd beschikbaar komt voor het uitzetten van de hoofdlijnen van het beleid en het nemen van de meer complexe beslissingen;
- de deskundigheid in het ambtelijk apparaat optimaal kan worden benut, hetgeen de motivatie van het personeel ten goede zal komen;
- de verantwoordelijkheden binnen de organisatie en naar buiten toe duidelijker tot uitdrukking komen;
Gelet op de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht (afdeling 10.1.1);
B e s l u i t e n:
tot het verlenen van bevoegdheden krachtens mandaat aan de ambtelijke organisatie overeenkomstig de bij dit statuut behorende lijst van mandateringen en onder de volgende algemene voorwaarden.
Hoofdstuk 1 Begripsbepalingen
Artikel 1
Onder beslissingsmandaat wordt in dit statuut verstaan:
de bevoegdheid tot het in naam en onder verantwoordelijkheid van het college van burgemeester en wethouders respectievelijk de burgemeester uitoefenen van bestuurlijke beslissingsbevoegdheid, alsmede de bevoegdheid tot het ondertekenen van de krachtens die gemandateerde bevoegdheid genomen besluiten.
Hoofdstuk 2 Voorwaarden
Artikel 2
Het mandaat als bedoeld in artikel 1 wordt verleend aan de functionarissen, zoals die zijn aangegeven in het bij dit statuut behorende mandaatoverzicht. Hierbij geldt de navolgende structuur:
a. de mandaten worden verleend aan de gemeentesecretaris.
b. de gemeentesecretaris is bevoegd de aan hem verleende mandaten door te mandateren aan de sectordirecteuren.
c. de sectordirecteuren zijn bevoegd de aan hen verleende mandaten door te mandateren aan de afdelingshoofden;
d. de afdelingshoofden zijn bevoegd de aan hen verleende mandaten door te mandateren aan de medewerkers op hun afdeling.
Artikel 3
-
1. Het mandaat als bedoeld in artikel 1 wordt verleend binnen het kader van het door het bevoegde orgaan te stellen algemene beleid en binnen het kader van de toegekende budgettaire bevoegdheden en begrotingsrichtlijnen.
-
2. De beslissingsmandaten zijn niet van toepassing indien:
- a.
het inwilligen van een verzoek zou leiden tot strijd met ingezet beleid, voorschriften dan wel tot overschrijding van een budget;
- b.
omtrent een zaak de standpunten van de gemandateerde en de voorgeschreven adviserende instantie niet overeenkomen.
- a.
Artikel 4
-
1. Het mandaat als bedoeld in artikel 1 wordt verleend met inachtneming van de wettelijke bepalingen als bedoeld in de Awb (afdeling 10.1.1) en de nadere instructies, vermeld op de bij dit statuut behorende overzichten per organisatieonderdeel.
-
2. Correspondentie, gericht aan andere bestuursorganen worden uitsluitend ondertekend door het college van burgemeester en wethouders, respectievelijk door de burgemeester.
Hoofdstuk 3 Ondertekening
Artikel 5
De ondertekening genoemd in artikel 1 luidt:
Namens burgemeester en wethouders/de burgemeester van de gemeente Eemsmond,
handtekening
………….………………………………………..
(naam en functie gemandateerde)
Hoofdstuk 4 Intrekking uitoefening mandaat/instructies
Artikel 6
De bevoegdheid tot het uitoefenen van mandaat krachtens artikel 1 vervalt door een daartoe strekkend besluit van het college van burgemeester en wethouders respectievelijk de burgemeester, zowel in een incidenteel geval als in het algemeen. Als het laatstgenoemde zich voordoet wordt het besluit niet genomen dan nadat daarover het advies is ingewonnen van het managementteam.
Artikel 7
Het college van burgemeester en wethouders respectievelijk de burgemeester heeft te allen tijde de bevoegdheid omtrent de bevoegdheden genoemd in artikel 1 en 2, nadere instructies te geven, zowel in incidentele gevallen als in het algemeen. Als het laatstgenoemde zich voordoet wordt het besluit niet genomen dan nadat daarover het advies is ingewonnen van het managementteam.
Hoofdstuk 5 Inwerkingtreding
Artikel 8
Dit statuut treedt in werking op 1 februari 2007.
Het Mandaatstatuut gemeente Eemsmond, vastgesteld bij besluit van het college van burgemeester en wethouders van 28 november 2000 wordt per dezelfde datum ingetrokken.
Ondertekening
BIJLAGE 2
LIJST VAN MANDATERINGEN
A. Algemene mandaatverlening
Onverminderd het bepaalde in artikel 10:3 van de Algemene wet bestuursrecht gelden de hieronder genoemde mandaten voor alle organisatie-onderdelen en worden uitgeoefend door de meest betrokken ambtenaar, tenzij de lijst bijzondere mandaten uitdrukkelijk een ander aanwijst.
- 1.
Het verstrekken van algemene informatie betreffende aangelegenheden welke geregeld zijn in die administratieve regelingen, waarvan de beslissingsvoorbereiding en de administratieve uitvoering tot het takenpakket van de afdeling gerekend worden.
- 2.
Het toezenden aan overheidsinstellingen van gevraagde of verplicht te verstrekken gegevens of van inlichtingen betreffende het door de gemeente gevoerde beleid (met uitzondering van de door de afdeling Sociale Zaken te verstrekken gegevens/inlichtingen);
- 3.
Het verzenden van ontvangstbevestigingen van ingekomen correspondentie;
- 4.
Het vragen van adviezen aan gemeentelijke diensten of derden, voor zover daaraan geen kosten zijn verbonden.
B. Bijzondere mandaatverlening
In onderstaande matrix zijn de (door)gemandateerde bevoegdheden opgenomen. Toelichting verdient de kolom “Doorgemandateerde”. In deze kolom wordt bijvoorbeeld aangegeven dat de bevoegdheid doorgemandateerd is als volgt: SD/Hfd/Mw. Dit betekent dat de bevoegdheid door de secretaris is doorgemandateerd aan de sectordirecteur, die op zijn beurt weer doormandateert aan het afdelingshoofd, die op zijn beurt weer doormandateert aan de medewerker. Uiteindelijk is de laatstgenoemde functionaris degene, die de bevoegdheid gemandateerd gekregen heeft.
B – 1 Staffuncties – Personeel & organisatie
Nr. |
Bevoegdheid/grondslag |
Mandaatgever |
Gemanda-teerde |
Doorgeman-dateerde |
Bijzonderheden |
B-1-1 |
Uitvoering procedureregeling werving en selectie op basis van de gemeentelijke regeling |
B & W |
Secretaris |
Mw |
|
B-1-2 |
Aanstellings- en ontslagbesluiten (inclusief salaristechnische inpassing) en overige besluiten op basis van de CAR/UWO en lokale verordeningen |
B & W |
Secretaris |
Met uitzondering van de functies Gemeentesecre-taris, sectordirecteuren, afdelingshoofden en Sr. bel. mw. Communicatie |
|
B-1-3 |
Aanstelling/contractering/inlening kort tijdelijk personeel |
B & W |
Secretaris |
||
B-1-4 |
Aannemen van stagiaires |
B & W |
Secretaris |
Alle Dir/ Hfd-en |
Melding aan P & O |
B-1-5 |
Afhandeling open sollicitaties, stageverzoeken |
B & W |
Secretaris |
Mw |
|
B-1-6 |
Uitvoering van genomen besluiten op basis van de CAR/UWO en lokale verordeningen/regelgeving |
B & W |
Secretaris |
Mw |
|
B-1-7 |
Verlenen van verlof, inclusief bijzondere vormen van verlof |
B & W |
Secretaris |
Alle Dir/Hfd-en en andere leidinggevenden |
Bij bijzondere vormen van verlof melding aan P & O |
B-1-8 |
Verlenen toestemming overwerk c.q. werken buiten vastgestelde werktijden |
B & W |
Secretaris |
Alle Dir/Hfd-en |
In overleg met MT indien financiële consequenties |
B-1-9 |
Verlenen van toestemming voor het bijwonen van seminars, etc. |
B & W |
Secretaris |
Alle Dir/Hfd-en |
Melding aan P & O |
B-1-10 |
Uitvoering vastgesteld arbobeleid en arbojaarplan |
B & W |
Secretaris |
Mw |
|
B-1-11 |
Uitvoering salarisadministratie |
B & W |
Secretaris |
Mw |
|
B-1-12 |
Vaststelling functiebeschrijvingen |
B & W |
Secretaris |
Tot en met schaal 10 |
B – 2 Staffuncties – Communicatie
Nr. |
Bevoegdheid/grondslag |
Mandaatgever |
Gemanda-teerde |
Doorgeman-dateerde |
Bijzonderheden |
B-2-1 |
Beschikbaarstelling kleine attenties en prijzen |
B & W |
Secretaris |
Mw |
In overleg met desbetreffende Dir/Hfd |
B-2-2 |
Organiseren van voorlichtingsbijeenkomsten, dorpenrondes etc. |
B & W |
Secretaris |
Mw |
In overleg met desbetreffende Dir/Hfd |
B-2-3 |
Verstrekken van informatie in kader Wet Openbaarheid van Bestuur |
B & W |
Secretaris |
Alle Dir/Hfd-en |
Met inachtneming van het gestelde in de WOB |
B – 3 Staffuncties – Bestuurlijk Juridische Zaken
Nr. |
Bevoegdheid/grondslag |
Mandaatgever |
Gemanda-teerde |
Doorgeman-dateerde |
Bijzonderheden |
B-3-1 |
Verzenden ontvangstbevestiging bezwaar/beroepschriften |
Bevoegd orgaan (Raad, B & W of burgemeester) |
Secretaris |
Mw |
|
B-3-2 |
Verdaging beslissing op bezwaarschrift |
Bevoegd orgaan (Raad, B & W of burgemeester) |
Secretaris |
Mw |
In overleg met voorzitter Commissie Bezwaarschriften |
B-3-3 |
Correspondentie in kader behandeling bezwaarschriften, zoals verkrijgen van meer informatie, inwinnen van inlichtingen, verzenden stukken, etc. |
Bevoegd orgaan (Raad, B & W of burgemeester) |
Secretaris |
Mw |
Zo nodig in overleg met voorzitter Commissie Bezwaarschriften |
B-3-4 |
Klachtenafhandeling |
B & W |
Secretaris |
B – 4 Sector Burgers – afdeling Samenlevingszaken
Nr. |
Bevoegdheid |
Mandaat-gever |
Gemandateerde |
Doorgeman-dateerde |
Bijzonderheden |
B-4-1 |
Benodigde formaliteiten voor het aanvragen van Koninklijke Onderscheidingen |
Burgemeester |
Secretaris |
Dir/Mw |
|
B-4-2 |
Het beschikken op verzoeken om tegemoetkoming in vervoerskosten t.b.v. schoolbezoek |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
|
B-4-3 |
Opgave leerlingen basisonderwijs op de betreffende teldatum aan het ministerie van OCW |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd/Mw |
|
B-4-4 |
Uitvoering Leerplichtwet |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd/Mw |
|
B-4-5 |
Verklaringen verband houdende met aanvragen Stichting Provinciaal Groninger Studiefonds |
Burgemeester |
Secretaris |
Dir/Hfd/Mw |
|
B-4-6 |
Toekenning jaarlijkse subsidies aan verenigingen en instellingen |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
Op grond van door de raad vastgestelde subsidieverordening en gevoteerde budgetten |
B-4-7 |
Het beslissen op aanvragen tot registratie op grond van de Wet Kinderopvang |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
|
B-4-8 |
Beslissen op aanvraag kampeervergunning (art. 8 Wet op de Openluchtrecreatie Wor) |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
|
B-4-9 |
Ontheffing/vrijstelling kampeerverbod (artikel 8 Wor) |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
|
B-4-10 |
Het verbinden van voorschriften aan een kampeervergunning (art. 11 Wor) |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
|
B-4-11 |
Het wijzigen of intrekken van voorschriften van een kampeervergunning (art. 11 Wor) |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
|
B-4-12 |
Het intrekken van een kampeervergunning (art. 12 Wor) |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
|
B-4-13 |
Het afgeven van een ontheffing kampeerverbod voor groepskamperen (art. 13 Wor) |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
B – 5 Sector Burgers – afdeling Sociale Zaken
Nr. |
Bevoegdheid |
Mandaat-gever |
Gemandateerde |
Doorgeman-dateerde |
Bijzonderheden |
B-5-1 |
Het beslissen inzake toekennen, (on)gewijzigd continueren, afwijzen, opschorten en beëindigen van uitkeringen, dan wel het treffen van voorzieningen op basis van de Wwb, Bbz, IOAW en IOAZ. Het mandaat strekt zich tevens uit tot alle op bovengenoemde wetgeving steunende regelingen/besluiten |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
|
B-5-2 |
Het afstemmen van het recht op uitkering op basis van de afstemmingsverordening of de Wet boeten en maatregelen. |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
|
B-5-3 |
Het verstrekken van voorschotten op uitkeringen, voortvloeiende uit wetten en regelingen, welke aan de afdeling ter uitvoering zijn opgedragen |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
|
B-5-4 |
Het besluiten tot in het instellen van terugvordering en verhaal op grond van alle aan de afdeling opgedragen wetten en regelingen |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
|
B-5-5 |
Het beslissen inzake het afboeken van vorderingen conform het door B & W vastgestelde beleid en vigerende wetgeving en jurisprudentie |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
B-5-6 |
Het beslissen tot het afzien van een terugvordering dan wel het verminderen van de vordering in het kader van een schuldsanering door een hiertoe aangewezen instelling |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
|
B-5-7 |
Het beslissen inzake het toepassen van verrekening, vereenvoudigd derdenbeslag, pseudoverrekening dan wel het geven van de opdracht tot beslaglegging aan derden al dan niet ter uitvoering van een rechterlijk vonnis inzake verhaal |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
|
B-5-8 |
Het besluiten tot het doen van aangifte en het doen van aangifte van vermeende fraude bij de officier van justitie o.g.v. alle aan de afdeling opgedragen wetten en regelingen |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
|
B-5-9 |
Het beslissen inzake toekennen en afwijzen met betrekking tot aanvragen op grond van het wettelijk en gemeentelijk minimabeleid |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
|
B-5-10 |
Het beslissen inzake toepassing van de Wwb waarbij de gemeente verantwoordelijkheid draagt voor de arbeidsmarkttoeleiding en het beoordelen van ingediende declaraties en het (laten) verzorgen van de uitbetaling terzake gesubsidieerde arbeid |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd/Mw |
|
B-5-11 |
Het beslissen omtrent trajectvoorstellen inzake arbeidsmarkttoeleiding waarbij de gemeente verantwoordelijkheid draagt voor de arbeidsmarkttoeleiding. Dit geldt ook voor trajectvoorstellen die niet passen binnen de formele contractafspraken met de reïntegratiebedrijven |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
|
B-5-12 |
Het beslissen omtrent het aanmelden van een inwoner bij een instituut voor schuldbemiddeling, tevens omvattende een aanmelding bij een instelling die zich richt op budgetbegeleiding |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd/Mw |
|
B-5-13 |
Het bieden van aanvultermijnen en hersteltermijnen |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
|
B-5-14 |
Jaarlijkse verslaglegging en financiële verantwoording inburgering nieuwkomers |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
|
B-5-15 |
Inburgeringsonderzoek (hoofdstuk 2 Wet inburgering nieuwkomers) |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd/Mw |
|
B-5-16 |
Ontheffing verplichting inburgeringsonderzoek (art. 3 Wet inburgering nieuwkomers) |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
|
B-5-17 |
Vaststelling inburgeringsprogramma (hoofdstuk 3 Wet inburgering nieuwkomers) |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
|
B-5-18 |
Administratieve handelingen i.v.m. rijksbijdrage inburgeringstrajecten (Wet inburgering nieuwkomers; uitvoeringsbesluit(en) |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd/Mw |
B-5-19 |
Toezicht naleving inburgeringstrajecten (art.17 Wet inburgering nieuwkomers) |
B & w |
Secretaris |
Dir/Hfd |
|
B-5-20 |
Het sluiten van contracten op basis van art. 160, eerste lid sub e van de Gemeentewet i.h.k. van de inburgering |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
|
B-5-21 |
Het voeren van alle procedurele correspondentie ter voorbereiding van beschikkingen dan wel uitbetaling van uitkeringen of het terugvorderen en verhalen daarvan en het in voorkomende gevallen opvragen van externe advisering |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd/Mw |
|
B-5-22 |
Het beslissen inzake toekennen, afwijzen, opschorten en beëindigen van voorzieningen en verstrekking in het kader van de Wmo |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
B – 6 Sector Burgers – afdeling Publiekszaken
Nr. |
Bevoegdheid |
Mandaat-gever |
Gemandateerde |
Doorgeman-dateerde |
Bijzonderheden |
B-6-1 |
Beslissing op aanvraag loterijvergunning (art. 3 Wet op de kansspelen) |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
|
B-6-2 |
Acceptatie melding klein kansspel (art. 7c Wet op de kansspelen) |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd/Mw |
|
B-6-3 |
Beslissen op een aanvraag om voorwerpen of stoffen op, aan of boven de weg te hebben (art. 2.1.5.1 APV) |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
|
B-6-4 |
Waarmerken verkoopregisters (art. 2.5.2 APV) |
Burgemeester |
Secretaris |
Dir/Hfd/Mw |
|
B-6-5 |
Vergunning voor het rijden met een geluidswagen |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
|
B-6-6 |
Beslissen op aanvragen voor het houden van een collectevergunningen/ inzamelingsacties/verkoopacties van verenigingen (art. 5.2.1 APV) |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd/Mw |
Collectevergunningen in principe op basis van collecterooster |
B-6-7 |
Beslissen op aanvragen voor een ventvergunning (art. 5.2.2 APV) |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd/Mw |
Betreft uitsluitend de zgn. dagvergunning |
B-6-8 |
Beslissen op aanvragen voor een snuffelmarkt e.d. (art. 5.2.4 APV) |
Burgemeester |
Secretaris |
Dir/Hfd |
|
B-6-9 |
Aannemen documenten: -aangetekende stukken -deurwaardersexploten -pakketten (incl. aftekenen pakbonnen) -poststukken |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd/Mw |
|
B-6-10 |
Uitvoering wet GBA, voorzover dit betreft: afgifte uittreksels art. 26, lid 2 (ambtshalve inschrijving) art. 27, lid 2 (ambtshalve inschrijving) art. 29, lid 2 (ambtshalve inschrijving) art. 31, lid 1 (dubbele inschrijving) art. 46, lid 3 (ambtshalve inschrijving) art. 47, lid 2 (ambtshalve inschrijving) art. 48, lid 2 (ambtshalve inschrijving) art. 69 (verzoek overleggen schriftelijke vertaling) art. 70, lid 1 en 2 (aangifte briefadres) art. 71 (verzoek overleggen schriftelijke vertaling) art. 72 (verstrekken informatie) art. 78 (toezenden PL) art. 79 (mededeling gegevens GBA en inzage) art. 80 (mededeling wijziging naamgebruik) art. 81 (mededeling verwijdering persoonsgegevens) art. 82 (mededeling verbetering persoonsgegevens) art. 102 (mededeling aan betrokkene verstrekken persoonsgegevens aan derden) art. 103 (mededeling protocolgegevens) art. 104 (mededeling verbetering na rechtmatige uitschrijving) art. 110 (protocolplicht) art. 115, lid 2 (verstrekken inlichtingen) |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd/Mw |
|
B-6-11 |
Afgifte rijbewijzen |
Burgemeester |
Secretaris |
Dir/Hfd/Mw |
|
B-6-12 |
Afgifte en wijziging van reisdocumenten |
Burgemeester |
Secretaris |
Dir/Hfd/Mw |
Controle via beveiligingsplan |
B-6-13 |
Verloven tot ontleding van lijken |
Burgemeester |
Secretaris |
Dir/Hfd/Mw |
|
B-6-14 |
Verloven tot uitstel van begraving/crematie (art. 17 Wet op de Lijkbezorging) |
Burgemeester |
Secretaris |
Dir/Hfd/Mw |
|
B-6-15 |
Verkoop/overschrijven grafrechten algemene begraafplaatsen |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
|
B-6-16 |
Afkoop schoonhouden graven |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
|
Aanvragen inlichtingen bij rechtbank op grond van de Wet op de Justitiële Documentatie t.b.v. naturalisatieverzoek |
Burgemeester |
Secretaris |
Dir/Hfd/Mw |
Zie aanwijzingsbesluit in archief |
|
B-6-17 |
Afgifte bewijs van Nederlanderschap |
Burgemeester |
Secretaris |
Dir/Hfd/Mw |
|
B-6-18 |
Het legaliseren van handtekeningen/stukken en garantverklaringen |
Burgemeester |
Secretaris |
Dir/Hfd/Mw |
|
B-6-19 |
Afgifte stukken als bedoeld in de hoofdstukken K en L van de Kieswet (stemmen bij volmacht en kiezerspassen) |
Burgemeester |
Secretaris |
Dir/Hfd/Mw |
|
B-6-20 |
Uitreiking nieuwe oproepingskaarten |
Burgemeester |
Secretaris |
Dir/Hfd/Mw |
|
B-6-21 |
Verstrekken van inlichtingen om registratie als kiezer (art. D 4 Kieswet) |
Burgemeester |
Secretaris |
Dir/Hfd/Mw |
|
B-6-22 |
Afgifte Gehandicaptenparkeerkaarten |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
Met inachtneming advies GGD |
B-6-23 |
Verklaring gemeentebestuur op Meldingsformulier gebruik of afvoer grond |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd/Mw |
|
B-6-24 |
Beslissing op aanvraag vergunning voor verbranden van slootruigten |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd/Mw |
|
B-6-25 |
Beslissing op verzoeken kwijtschelding gemeentelijke belastingen |
Hoofd Financiën |
Hfd |
Mw |
Het Hoofd Financiën is op basis van attributie door het college aangewezen om beslissingen op verzoeken tot kwijtschelding te nemen. |
B – 7 Sector Ruimte – afdeling Ontwikkeling
Nr. |
Bevoegdheid |
Mandaat-gever |
Gemandateerde |
Doorgeman-dateerde |
Bijzonderheden |
B-7-1 |
Verlenen van optie op bouwterreinen |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
|
B-7-2 |
Verkoop van bouwterreinen |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
Betreft de verkoop van bouwterreinen in bestemmingsplannen op basis van vastgestelde exploitatieopzetten |
B-7-3 |
Het toekennen van huisnummers en het vernummeren/wijzigen van bestaande huisnummers |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
|
B-7-4 |
Het vragen van aanvullende technische gegevens tbv afgifte bouwvergunningen |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd/Mw |
|
B-7-5 |
Niet-ontvankelijkheidsverklaring bij lichte bouwvergunning |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
|
B-7-6 |
Verlenen lichte bouwvergunning |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
Geldt uitsluitend bij: a.positief advies welstand; b.bouwvergunningen tot maximaal € 100.000 |
B-7-8 |
Niet-ontvankelijkheidsverklaring bij reguliere bouwvergunning (incl. Fase I en Fase II) |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
|
B-7-9 |
Verlenen reguliere bouwvergunning (incl. Fase I en Fase II) |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
Geldt uitsluitend: a.bij positief advies welstand; b.bouwvergunningen tot maximaal € 100.000 |
B-7-10 |
Intrekken bouwvergunning |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
Geldt uitsluitend: a.op verzoek aanvrager; b.na termijn genoemd in bouwverordening; c.na termijn genoemd in Besluit indienings- vereisten aanvraag bouwvergunning |
B-7-11 |
Overschrijving bouwvergunning op andere naam |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd/Mw |
|
B-7-12 |
Verlenen bouwvergunning voor bepaalde tijd |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
|
B-7-13 |
Verlenen van toestemming tot wijziging in een bouwplan van geringe betekenis |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
|
B-7-14 |
Verlenen aanlegvergunning na ontvangst verklaring van geen bezwaar van GS |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
Indien geen bedenkingen zijn ingediend |
B-7-15 |
Beslissen op een aanvraag om voorwerpen of stoffen op, aan of boven de weg te hebben (art. 2.1.5.1 APV) |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
|
B-7-16 |
Beslissen op aanvragen voor het aanbrengen van ontsierende, hinderlijke of gevaarlijke reclames e.d. (art. 4.7.2 APV) |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
|
B-7-17 |
Afgifte van mededelingen dat veranderingen of vernieuwingen aan een bouwwerk uit bouwkundig en esthetisch oogpunt van zodanige ondergeschikte betekenis zijn, dat geen bouwvergunning is vereist (ingevolge art. 43 Woningwet) |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
|
B-7-18 |
Beslissen op aanvraag voor een vergunning voor het uitoefenen van het horecabedrijf of het slijtersbedrijf (art. 3, Drank- en Horecawet) |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
B-7-19 |
Afhandelen van verzoeken om ontheffing krachtens de Drank- en Horecawet |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
|
B-7-20 |
Verlenen van ontheffingen voor het schenken van alcoholhoudende dranken op grond van artikel 38 Drank- en Horecawet |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
|
B-7-21 |
Verlenen van aanwezigheidsvergunning speelautomaten (art. 30b Wet op de kansspelen) |
Burgemeester |
Secretaris |
Dir/Hfd |
|
B-7-22 |
Vragen van kostprijsberekeningen en offertes van aannemers, cultuurmaatschappijen, ingenieursbureaus, nutsbedrijven of leveranciers |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd/Mw |
Met inachtneming van ter zake geformuleerd beleid |
B-7-23 |
Het doen van aangifte bij de politie van vernieling/beschadiging van gemeentelijke eigendommen |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd/Mw |
Kopie van aangifte verstrekken aan Staf-BJZ, in kader van invoegen civiele vordering bij behandeling strafzaak |
B – 8 Sector Ruimte – afdeling Beheer
Nr. |
Bevoegdheid |
Mandaat-gever |
Gemandateerde |
Doorgeman-dateerde |
Bijzonderheden |
B-8-1 |
Toestemming voor incidentele tentkampen, c.q. plaatsen andere kampeermiddelen buiten officiële kampeerterreinen voor maximaal 1 week |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
|
B-8-2 |
Aanvraag informatie kabels/leidingen (klicmeldingen) |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd/Mw |
|
B-8-3 |
Vergunningen/toestemmingen nutsbedrijven voor leggen, hebben, onderhouden en verwijderen van kabels en leidingen |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
|
B-8-4 |
Vragen van kostprijsberekeningen en offertes van aannemers, cultuur-maatschappijen, ingenieursbureaus, nutsbedrijven of leveranciers |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd/Mw |
Met inachtneming van ter zake geformuleerd beleid |
B-8-5 |
Het voeren van aanbestedingsprocedures |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
Met inachtneming van het daarvoor vastgesteld beleid |
B-8-6 |
Het treffen van tijdelijke verkeersmaatregelen in verband met de uitvoering van werkzaamheden of te houden evenementen |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
Voor zover nodig bewoners, hulpdiensten en Arriva berichten |
B-8-7 |
Het doen van aangifte bij de politie van vernieling/beschadiging van gemeentelijke eigendommen |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd/Mw |
Kopie van aangifte verstrekken aan Staf-BJZ in het kader van invoegen civiele vordering bij behandeling strafzaak. |
B-8-8 |
Beslissen op een aanvraag tot het houden van een optocht (art. 2.1.2.1 APV) |
Burgemeester |
Secretaris |
Dir/Hfd |
|
B-8-9 |
Beslissen op een aanvraag om een feest, muziek en wedstrijd e.d. op of aan de weg (art. 2.1.4.1 APV) |
Burgemeester |
Secretaris |
Dir/Hfd |
|
B-8-10 |
Beslissen op een aanvraag om op te treden als dienstverlener op of aan de weg (art. 2.1.4.2 APV) |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
|
B-8-11 |
Beslissen op een aanvraag om voorwerpen of stoffen op, aan of boven de weg te hebben (art. 2.1.5.1 APV) |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
B-8-12 |
Beslissen op een aanvraag voor het maken, veranderen van een uitweg (art. 2.1.5.3 APV) |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
|
B-8-13 |
Beslissen op aanvragen om evenementen te organiseren (art. 2.2.2 APV) |
Burgemeester |
Secretaris |
Dir/Hfd |
Met inachtneming van hiervoor geldende beleidsregels |
B-8-14 |
Beslissen op aanvragen om bijen te houden (art. 2.4.24 APV) |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
|
B-8-15 |
Beslissen op aanvragen carbidschieten (art. 2.6a.1 APV) |
Burgemeester |
Secretaris |
Dir/Hfd |
|
B-8-16 |
Beslissen op aanvragen om toestellen of geluidsapparaten in werking te hebben die geluidshinder veroorzaken (art. 4.1.5 APV) |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
|
B-8-17 |
Beslissen op aanvragen om kapvergunningen (art. 4.5.2 APV) |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
Bij verzoeken om kapver-gunningen van bomen die beeldbepalend zijn dan wel waarvan mag worden aangenomen dat tegen kap bezwaren bestaan, wordt voorgenomen kapvergun-ning eerst aan B & W gemeld. |
B-8-18 |
Het laten uitgaan van aanschrijvingen ter bestrijding van iepziektebestrijding (art. 4.5.8 APV) |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
|
B-8-19 |
Ontheffing voor parkeren van reclamevoertuigen (art. 5.1.6 APV) |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
|
B-8-20 |
Beslissen op aanvragen voor een ventvergunning (art. 5.2.2 APV) |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
Afgifte dagvergunningen is gemandateerd aan afdeling Publiekszaken |
B-8-21 |
Beslissen op aanvragen voor een standplaats (art. 5.2.3 APV) |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
|
B-8-22 |
Beslissen op aanvragen voor het plaatsen, aanbrengen of hebben van een voorwerp op, in of boven openbaar water (art. 5.3.1 APV) |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
|
B-8-23 |
Beslissen op aanvragen verbod vuur te stoken (art. 5.5.1 APV) |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
|
B-8-24 |
Beslissen op aanvragen voor opstijgen/landen in het kader van de Luchtwetgeving |
Burgemeester |
Secretaris |
Dir/Hfd |
|
B-8-25 |
Het verhuren van sportaccommoda-ties en dorpshuis ’t Bommelhoes |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
|
B-8-26 |
Beslissen op aanvragen voor standplaatsen op de weekmarkten |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
|
B-8-27 |
Beslissen op aanvragen voor losse standplaatsen op de weekmarkten |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd/Mw |
|
B-8-28 |
Beslissen op aanvragen voor vaar-vergunningen in kader van de Veror-dening Recreatieve Bedrijfsvaar-tuigen van de gemeente Hefshuizen |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
B 9 – Sector Ruimte – Afdeling Handhaving
Nr. |
Bevoegdheid |
Mandaat-gever |
Gemandateerde |
Doorgeman-dateerde |
Bijzonderheden |
B-9-1 |
Opleggen van een bouwstop |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
Directe melding aan portefeuillehouder |
B-9-2 |
Het geven van opdrachten voor het doen van onderzoek op het gebied van bodem, water, lucht en geluid |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
|
B-9-3 |
Het vragen van offertes en het voeren van aanbestedingsprocedures |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
Met inachtneming van het daarvoor vastgesteld beleid |
B-9-4 |
Het doen van aangifte betreffende overtredingen wetgeving van de afdeling |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd/Mw |
|
B-9-5 |
Aankondigen (her)controlebezoeken |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd/Mw |
|
B-9-6 |
Schriftelijke afhandeling correspondentie controlebezoeken |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
|
B-9-7 |
Vooraankondiging toepassen bestuursdwang |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
Na overleg met portefeuillehouder |
B 10 - Sector Ruimte – afdeling Gemeentebedrijf
Nr. |
Bevoegdheid |
Mandaat-gever |
Gemandateerde |
Doorgeman-dateerde |
Bijzonderheden |
B-10-1 |
Vragen van kostprijsberekeningen en offertes van aannemers, cultuur-maatschappijen, ingenieursbureaus, nutsbedrijven of leveranciers |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd/Mw |
Met inachtneming van ter zake geformuleerd beleid |
B-10-2 |
Het doen van aangifte bij de politie van vernieling/beschadiging van gemeentelijke eigendommen |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd/Mw |
Kopie van aangifte verstrekken aan Staf-BJZ, in kader van invoegen civiele vordering bij behandeling strafzaak |
B-10-3 |
Aanvraag informatie kabels/leidingen (klicmeldingen) |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd/Mw |
|
B-10-4 |
Aankoop, huren, leasen, aangaan onderhoudscontracten met betrekking tot materiaal en materieel |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
Met inachtneming van gestelde in inkoop/ aanbestedingsbeleid |
B 11 - Sector Middelen – afdeling Informatievoorziening
B-11-1 |
Aankoop, huren, leasen, aangaan onderhoudscontracten met betrek-king tot computer- en kopieerappa-ratuur en telefooninstallatie |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
Met inachtneming van gestelde in aankoop/ aanbestedingsbeleid |
B-11-2 |
Aanschaf van boeken, aangaan en opzeggen van abonnementen op losbladige uitgaven en tijdschriften en aankoop van kantoorbenodigd-heden |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd/Mw |
Met inachtneming van gestelde in aankoop/ aanbestedingsbeleid |
B-11-3 |
Aannemen documenten: -aangetekende stukken -deurwaardersexploten -pakketten (incl. aftekenen pakbonnen) -poststukken |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd/Mw |
B 12 - Sector Middelen – afdeling Financiën
B-12-1 |
Afsluiten en opzeggen van verzekeringen waaronder CAR verzekeringen |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
|
B-12-2 |
Melden en afhandelen van schadegevallen |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd/Mw |
|
B-12-3 |
Afhandeling van aangiften omzetbelasting, de afdrachten en de afhandeling van verzoeken om teruggaaf omzetbelasting |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd/Mw |
|
B-12-4 |
Het aangaan van betalingsregelingen met debiteuren |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd/Mw |
|
B-12-5 |
Het oninbaarverklaren van vorderingen, inclusief gemeentelijke belastingen |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
|
B-12-6 |
Het uitvoeren van de financieringsregeling huisvesting ambtenaren |
B & W |
Secretaris |
Dir/Hfd |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl