Regeling vervallen per 02-12-2015

Verordening inzake de behandeling van klachten

Geldend van 11-05-2001 t/m 01-12-2015

Intitulé

Verordening inzake de behandeling van klachten

De raad, het college van Burgemeester en Wethouders en de burgemeester van de gemeente Eemsmond;

Gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders d.d 2 mei 2001;

Gelet op de bepalingen in hoofdstuk 9 en specifiek afdeling 9.2 van de Algemene wet bestuursrecht alsmede artikel 149 van de Gemeentewet;

b e s l u i t :

vast te stellen de volgende Verordening inzake de behandeling van klachten;

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

a. Klachtenfunctionaris:

De daartoe door de raad, op voordracht van burgemeester en wethouders, aangewezen persoon die is belast met de behandeling van en advisering over klachten overeenkomstig deze verordening

b. Bestuursorgaan

  • 1.

    de gemeenteraad en de commissies, voor zover het de aan hen opgedragen uitvoeringstaken betreft;

  • 2.

    (een lid van) het college van burgemeester en wethouders;

  • 3.

    de burgemeester.

c. Gedraging:

Het in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk persoon of rechtspersoon handelen of nalaten door:

    • 1.

      een bestuursorgaan;

    • 2.

      een ambtenaar, hij/zij die door de gemeente Eemsmond op grond van de CAR/UWO is aangesteld of door de gemeente is ingeleend om in openbare dienst werkzaam te zijn, inclusief leden van de vrijwillige brandweer en ambtenaren van de burgerlijke stand, gewezen ambtenaren daaronder begrepen, met uitzondering van het onderwijzend personeel;

d. Klager:

De natuurlijk persoon of rechtspersoon die een klacht heeft ingediend conform artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht

e. Klacht:

Een schriftelijke of mondelinge kennisgeving van ontevredenheid over concrete gedragingen als bedoeld onder c.

Artikel 2 Aanmelding klachten

  • 1.

    Klachten over gedragingen als bedoeld in artikel 1, onder c worden ingediend bij het daartoe door het college in te richten centraal meldpunt

  • 2.

    De klacht dient zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen een jaar nadat de gewraakte gedraging zich heeft voorgedaan, dan wel binnen een jaar nadat klager kennis heeft genomen of heeft kunnen nemen van de gewraakte gedraging te worden ingediend bij burgemeester en wethouders.

  • 3.

    Een schriftelijke klacht dient de dagtekening, naam en adres van de klager te bevatten en door de klager te zijn ondertekend.

    Klager dient een zo duidelijk mogelijke omschrijving te geven van de gedraging waarop de klacht betrekking heeft en te vermelden wie zich aldus heeft gedragen.

  • 4.

    Zo nodig wordt door of vanwege het centraal meldpunt medewerking verleend bij het op schrift stellen van de klacht, dan wel bij het completeren van de klacht ter voldoening aan het bepaalde in lid 3.

Artikel 3 Registratie

  • 1. Elke ingediende klacht wordt door het centraal meldpunt geregistreerd en voorgelegd aan de klachtenfunctionaris

  • 2. Een mondeling ingediende klacht wordt door het centraal meldpunt op schrift gesteld en wordt ter ondertekening voorgelegd aan de klager ter bevestiging van de juiste notering van diens klacht

Artikel 4 Minnelijke schikking

  • 1. Alvorens uitvoering te geven aan de overige bepalingen van deze verordening streeft de klachtenfunctionaris er naar dat binnen de gemeentelijke organisatie een minnelijke schikking ten aanzien van de klacht wordt bereikt.

  • 2. Indien binnen twee weken na binnenkomst van de klacht geen minnelijke schikking is bereikt wordt uitvoering gegeven aan de overige bepalingen van deze verordening

  • 3. De minnelijke schikking blijkt uit een schriftelijke verklaring van de klager, dat hij zijn klacht intrekt

Artikel 5 Ontvangstbevestiging

  • 1. De ontvangst van een klacht wordt terstond door het centraal meldpunt aan de klager schriftelijk bevestigd.

  • 2. In de bevestiging wordt mededeling gedaan door wie en de wijze waarop de klacht wordt afgedaan

  • 3. Het centraal meldpunt draagt zorg voor de voortgangsbewaking van de klachtenbehandeling

Artikel 6 Niet behandelen

  • 1. Een klacht wordt, onverminderd het bepaalde in artikel 9.8 Algemene wet bestuursrecht niet in behandeling genomen indien niet is voldaan aan de vereisten in artikel 2.1, derde lid en klager deze voor behandeling vereiste gegevens niet binnen één week verstrekt nadat hij door het centrale meldpunt op deze tekortkoming is gewezen.

  • 2. Een klacht wordt evenmin in behandeling genomen indien deze gericht is tegen de inhoud van een besluit/beschikking en klager hiertegen bezwaar en/of beroep heeft ingesteld of had kunnen instellen.

Artikel 7 Onderzoeker

Een klacht wordt onderzocht door:

  • a.

    de klachtenfunctionaris;

  • b.

    de burgemeester indien het een gedraging van een bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1 sub b onder 1 en 2 betreft dan wel een gedraging van de gemeente-secretaris en/of de klachtenfunctionaris;

  • c.

    de loco-burgemeester indien het een gedraging van de burgemeester betreft;

Artikel 8 Onderzoek en horen

  • 1. De klager wordt door degene die op grond van artikel 7 daartoe is aangewezen in de gelegenheid gesteld zich in persoon of bij gemachtigde te doen horen. De beklaagde of beklaagden op wie de klacht betrekking heeft wordt, respectievelijk worden gehoord met inachtneming van het daaromtrent in artikel 15:1:14 van de CAR/UWO bepaalde.

  • 2. Het horen van de klager en beklaagde (n) kan in ieder geval achterwege blijven indien de klacht kennelijk gegrond of ongegrond is dan wel ingevolge artikel 6 niet in behandeling kan worden genomen.

  • 3. De klager en de beklaagde(n) worden buiten elkaars aanwezigheid gehoord tenzij de onderzoeker anders bepaalt.

  • 4. Alle van belang zijnde stukken worden voor de klager en de beklaagde(n) voorafgaande aan de hoorzitting ter inzage gelegd voor een periode van 5 werkdagen, waarbij tevens daaraan voorafgaande aan beide partijen gelegenheid wordt gegeven de stukken aan te vullen.

Artikel 9 Rapportage

  • 1. De klachtenfunctionaris rapporteert binnen vijf weken na het verstrijken van de termijn als bedoeld in artikel 4, lid 2 doch uiterlijk binnen acht weken na de datum van ontvangst van de klacht schriftelijk aan het college van burgemeester en wethouders. De rapportage gaat vergezeld van een ontwerp-besluit.

  • 2. Uiterlijk binnen twee weken nadat de rapportage is uitgebracht besluiten burgemeester en wethouders over afdoening van de klacht.

  • 3. Het besluit van Burgemeester en Wethouders wordt schriftelijk aan klager en beklaagde(n) medegedeeld.

  • 4. Indien de klacht niet binnen een termijn van tien weken kan worden afgedaan, wordt dit voor het verstrijken van deze termijn schriftelijk en gemotiveerd aan klager en beklaagde(n) medegedeeld.

Artikel 10 Onvoorzien

In gevallen waarin deze regeling niet voorziet beslissen burgemeester en wethouders.

Artikel 11 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op de eerste dag na haar bekendmaking onder gelijktijdige intrekking van hoofdstuk II en vernummering van hoofdstuk III tot hoofdstuk II van de de verordening op de behandeling van bezwaar en beroepschriften en klachten van de gemeente Eemsmond, vastgesteld door de raad van de gemeente Eemsmond d.d. 6 oktober 1994, nr. 16.9.94

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad
van de Gemeente Eemsmond, gehouden op 10 mei 2001
, voorzitter
, secretaris
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders
van de gemeente Eemsmond .d.d. 10 mei 2001
, burgemeester
, secretaris
Aldus vastgesteld door de burgemeester van de gemeente Eemsmond d.d. 10 mei 2001
, burgemeester

Nota-toelichting

4.Indien de klacht niet binnen een termijn van tien weken kan worden afgedaan, wordt dit voor het verstrijken van deze termijn schriftelijk en gemotiveerd aan klager en beklaagde(n) medegedeeld.

Artikel 10 Onvoorzien 

In gevallen waarin deze regeling niet voorziet beslissen Burgemeester en Wethouders.A

Artikel 11 Inwerkingtreding 

Deze regeling treedt in werking op de eerste dag na haar bekendmaking onder gelijktijdige intrekking van hoofdstuk II en vernummering van hoofdstuk III tot hoofdstuk II van de de verordening op de behandeling van bezwaar en beroepschriften en klachten van de gemeente Eemsmond, vastgesteld door de raad van de gemeente Eemsmond d.d. 6 oktober 1994, nr. 16.9.94

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de Gemeente Eemsmond, gehouden op 10 mei 2001

, voorzitter

, secretaris