Regeling vervallen per 31-10-2020

Verordening op de rekenkamercommissie voor de gemeente Eersel 2013

Geldend van 17-01-2013 t/m 30-10-2020

Intitulé

Verordening op de rekenkamercommissie voor de gemeente Eersel 2013

De raad van de gemeente Eersel;

gelezen het voorstel van de agendacommissie d.d. 10 december 2012, nummer R 12-66

gelet op hoofdstuk IVb, artikel 81o van de Gemeentewet;

b e s l u i t :

vast te stellen de Verordening op de rekenkamercommissie voor de gemeente Eersel 2013

Hoofdstuk 1 Algemeen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

a. Gemeenteraad: de gemeenteraad van Eersel.

b. Rekenkamercommissie: de commissie als bedoeld in artikel 2 van deze verordening.

c. Rechtmatigheid: de mate waarin rechtsregels op correcte wijze zijn geïnterpreteerd en toegepast.

d. Doeltreffendheid of effectiviteit: de mate waarin met de geleverde prestaties de gestelde doelen of de beoogde maatschappelijke effecten zijn bereikt.

e. Doelmatigheid of efficiency: het streven om met een zo beperkt mogelijke inzet van de beschikbare middelen het gewenste resultaat te bereiken.

f. Gemeentelijk bestuursorgaan: de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester, alsmede gemeentelijke commissies waaraan bevoegdheden van de gemeenteraad of van burgemeester en wethouders zijn toegekend.

g. Gesubsidieerde instelling: organisatie met rechtspersoonlijkheid naar burgerlijk recht, die een geldelijke bijdrage in welke vorm dan ook van de gemeente ontvangt.

Hoofdstuk 2 Taak, samenstelling en bevoegdheden van de gemeentelijke Rekenkamercommissie

Artikel 2 Taak van de gemeentelijke rekenkamercommissie

1. Er is een gemeentelijke rekenkamercommissie.

2. Deze rekenkamercommissie doet onderzoek naar de (maatschappelijke) effecten van het gemeentelijk beleid alsmede naar de rechtmatigheid, doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gemeentelijk beheer en van de gemeentelijke organisatie, alsmede van (gesubsidieerde) instellingen waarvan de activiteiten mede door de gemeente worden bekostigd.

3. De rekenkamercommissie stelt elk jaar voor 1 april een verslag op van haar werkzaamheden over het voorgaande jaar.

Artikel 3 Benoeming en samenstelling gemeentelijke rekenkamercommissie

1. De rekenkamercommissie bestaat uit een voorzitter en één lid, tevens plaatsvervangend voorzitter. Zij worden door de gemeenteraad benoemd voor de periode van 1 januari 2013 tot en met 31 december 2016.

2. De leden van de Rekenkamercommissie kunnen voor maximaal 2 periodes van 4 jaar of in totaal maximaal 8 jaar worden benoemd.

3. De voorzitter en het lid kunnen geen lid zijn van een gemeentelijke bestuursorgaan, alsmede geen ambtenaar.

4. De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de vergaderingen van de rekenkamercommissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitvoering van de onderzoeksopzet en de werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming. De voorzitter voert hiertoe regelmatig overleg met de ambtelijk secretaris als bedoeld in artikel 17 van deze verordening.

5. Voorafgaand aan eventuele tussentijdse benoemingen pleegt de gemeenteraad overleg met de rekenkamercommissie.

Artikel 4 Eed

Alvorens hun functie te kunnen uitoefenen, leggen de voorzitter en de leden van de rekenkamer in de vergadering van de raad, in handen van de voorzitter, de volgende eed (verklaring en belofte) af:

“Ik zweer (verklaar) dat ik, om tot lid van de rekenkamer benoemd te worden, rechtstreeks noch middellijk, onder welke naam of welk voorwendsel ook, enige gift of gunst heb gegeven of beloofd.

Ik zweer (verklaar en beloof) dat ik, om iets in dit ambt te doen of te laten, rechtstreeks noch middellijk enig geschenk of enige belofte heb aangenomen of zal aannemen.

Ik zweer (beloof) dat ik getrouw zal zijn aan de Grondwet, dat ik de wetten zal nakomen en dat ik mijn plichten als lid van de rekenkamer naar eer en geweten zal vervullen.

Zo waarlijk helpe mij God Almachtig! (Dat verklaar en beloof ik!)”.

Artikel 5 Verboden betrekkingen

1. Ter toetsing van de bepalingen van hoofdstuk IVb, artikel 81o, lid 3, juncto artikel 81f van de Gemeentewet, doen de voorzitter en leden van de rekenkamercommissie jaarlijks aan de voorzitter van de gemeenteraad schriftelijke opgave van de andere functies dan het lidmaatschap van de rekenkamercommissie die zij vervullen.

2. De leden van de rekenkamercommissie verrichten geen andere werkzaamheden voor de samenwerkende gemeenten dan die voor de rekenkamercommissie.

Artikel 6 Einde van het lidmaatschap

1. De gemeenteraad ontslaat de voorzitter en leden of stelt hen op non-activiteit.

2. Het lidmaatschap van de voorzitter of een lid eindigt:

a. op eigen verzoek;

b. bij aanvaarding van een functie die onverenigbaar is met het lidmaatschap van de rekenkamercommissie;

c. wanneer hij bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak wegens misdrijf is veroordeeld, dan wel bij zulk een uitspraak een maatregel is opgelegd die vrijheidsbeneming tot gevolg heeft;

d. indien hij bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak onder curatele is gesteld, in staat van faillissement is verklaard, surséance van betaling heeft verkregen of wegens schulden is gegijzeld;

e. na het aflopen van de benoemingsperiode;

f. indien de wettelijke verplichting voor het hebben van een rekenkamercommissie wordt opgeheven en de raad besluit tot opheffing hiervan.

3. Voorzitter en leden van de rekenkamercommissie kunnen door de raad worden ontslagen wanneer zij door ziekte of andere gebreken blijvend ongeschikt zijn hun functie naar behoren te vervullen.

Artikel 7 Vergoeding voor werkzaamheden van de voorzitter en leden van de rekenkamercommissie

1. De voorzitter en leden van de rekenkamercommissie genieten een door de gemeenteraad vast te stellen vergoeding voor het bijwonen van de vergaderingen van de rekenkamercommissie.

2. Voor de onderzoekswerkzaamheden van voorzitter en leden stelt de gemeenteraad een uurvergoeding vast.

Artikel 8 Openbaarheid/geheimhouding

1. De rekenkamer vergadert in beslotenheid. De rekenkamercommissie kan besluiten vergaderingen of bijeenkomsten in het openbaar te houden.

2. De rekenkamercommissie kan op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, geheimhouding opleggen omtrent de inhoud van stukken die aan haar worden overgelegd alsmede het in een besloten vergadering daaromtrent behandelde.

3. De geheimhouding wordt door allen, die bij de behandeling aanwezig waren en van deze stukken kennis dragen, in acht genomen totdat de rekenkamercommissie haar opheft. 

Artikel 9 Budget rekenkamercommissie

1. De gemeenteraad stelt van de gelden die daartoe in de begroting zijn opgenomen jaarlijks de middelen ter beschikking voor een goede uitoefening van de werkzaamheden van de rekenkamercommissie:

2. Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden de kosten gebracht van:

a. de vergoedingen en onkosten van de voorzitter en de leden;

b. de ambtelijk secretaris;

c. externe deskundigen die door de rekenkamercommissie zijn ingeschakeld;

d. administratieve ondersteuning;

e. huisvesting van de rekenkamercommissie en de ambtelijk secretaris;

f. eventuele overige uitgaven die de commissie nodig acht voor de uitoefening van haar taak.

3. De rekenkamercommissie is voor de besteding van het budget uitsluitend verantwoording verschuldigd aan de gemeenteraad.

4. Het budget van de rekenkamercommissie bedraagt € 1,50 per inwoner. 

Hoofdstuk 3 De werkwijze van de gemeentelijke Rekenkamercommissie

Artikel 10 Reglement van orde

De rekenkamercommissie stelt een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden vast. Zij zendt het reglement na vaststelling onverwijld ter kennisneming naar de raad. 

Artikel 11 Onderzoeksopdracht en bevoegdheden

1. De rekenkamercommissie onderzoekt de rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid van het beleid van het gemeentebestuur.

2. De rekenkamercommissie stelt het werkprogramma vast en beslist welke onderwerpen worden onderzocht.

3. De rekenkamercommissie beslist, waar zij dit nodig acht in overleg met de raad, of en in hoeverre spoedeisende onderzoeksvragen het vastgestelde werkprogramma doorkruisen.

4. De rekenkamercommissie kan zogenaamde quick scans uitvoeren die betrekking hebben op een beperkter terrein of gepaard gaan met kleinere acties dan de onderzoeken die normaliter worden uitgevoerd.

5. De rekenkamercommissie kan de gemeenteraad, mede gebaseerd op de uitkomsten van de in het vorige lid genoemde quick scans, gevraagd en ongevraagd adviseren.

6. De rekenkamercommissie is bevoegd bij leden van een gemeentelijk bestuursorgaan en bij ambtenaren de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig acht voor de uitvoering van het onderzoek. De leden van het gemeentelijke bestuursorgaan en de ambtenaren verstrekken desgevraagd alle inlichtingen die de rekenkamercommissie ter vervulling van haar taak nodig acht.

7. De rekenkamercommissie is bevoegd bij de besturen en of directies van de hierna genoemde organisaties mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig heeft voor de uitvoering van het onderzoek. Het betreft:

a. openbare lichamen en gemeenschappelijke organen ingesteld krachtens de Wet Gemeenschappelijke regelingen waaraan de gemeente deelneemt;

b. instellingen die een subsidie, lening of garantie van de gemeente ontvangen;

c. naamloze vennootschappen en besloten vennootschappen waarin de gemeente aandeelhouder is;

d. rechtspersonen die een bij of krachtens de wet geregelde taak uitoefenen en daartoe geheel of gedeeltelijk worden bekostigd uit de opbrengst van bij of krachtens de wet ingestelde heffingen.

8. De rekenkamercommissie kan zich laten bijstaan door deskundigen.

9. Om de onderzoeken van de rekenkamercommissie naar behoren te kunnen uitvoeren zijn de stukken, die onder oplegging van geheimhouding aan de rekenkamercommissie ter beschikking worden gesteld, ook beschikbaar voor de secretaris van de rekenkamercommissie en de door de rekenkamercommissie aangewezen deskundigen.

 

Artikel 12 Initiatief met betrekking tot het uitvoeren van onderzoek

1. Gemotiveerde verzoeken tot het verrichten van een onderzoek kunnen worden gedaan door de gemeenteraad.

2. Indieners van een gemotiveerd verzoek tot het verrichten van een onderzoek krijgen binnen zes weken schriftelijk bericht over wat er met het verzoek wordt gedaan. De commissie motiveert een afwijzing van het verzoek

Artikel 13 Uitvoering van het onderzoek en rapportage

1. De rekenkamercommissie is belast met en verantwoordelijk voor de uitvoering, begeleiding en sturing van het onderzoek volgens de door haar vastgestelde onderzoeksopzet;

2. De rekenkamercommissie kan de verzoeker(s) tot het verrichten van een onderzoek tussentijds informeren over de voortgang van een onderzoek;

3. De rekenkamercommissie stelt betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn die tenminste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het conceptonderzoeksrapport aan de rekenkamercommissie kenbaar te maken. Betrokkenen zijn in elk geval degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De rekenkamercommissie bepaalt wie verder als betrokkenen worden aangemerkt.

4. Na vaststelling door de rekenkamercommissie worden het onderzoeksrapport, de nota met conclusies en aanbevelingen en de zienswijze van betrokkenen op het rapport zo spoedig mogelijk, onder toezending van een afschrift aan het college van burgemeester en wethouders en betrokkenen, aan de gemeenteraad aangeboden.

5. De gemeenteraad beraadslaagt met betrekking tot onderzoeksrapporten, conclusies en aanbevelingen van de rekenkamercommissie in het openbaar.

Hoofdstuk 4 De vergaderingen van de Rekenkamercommissie

Artikel 14 Vergaderfrequentie

1. De rekenkamercommissie vergadert periodiek op door haar te bepalen dagen en tijdstippen.

2. In bijzondere gevallen belegt de voorzitter in afwijking van die regel een vergadering. Hij gaat daartoe in elk geval over wanneer een lid hem dat onder opgaaf van de redenen heeft gevraagd.

Artikel 15 Agenda

1. De voorzitter roept de leden schriftelijk in vergadering bijeen, onder opgaaf van de punten die behandeld zullen worden.

2. Hij zorgt dat stukken die op de agenda betrekking hebben tijdig aan de leden worden toegezonden of tijdig voor hen ter inzage worden gelegd.

3. De rekenkamercommissie stelt bij aanvang van de vergadering de agenda vast.

4. In spoedeisende gevallen kan de voorzitter van het bepaalde in de vorige leden afwijken.

 

Artikel 16 Vergaderquorum, stemmingsquorum

1. Voor het houden van een vergadering is vereist dat beide leden, aanwezig zijn.

2. De rekenkamercommissie beslist bij meerderheid van stemmen. Indien de stemmen staken beslist de stem van de voorzitter.

 

Hoofdstuk 5 Ondersteuning van de Rekenkamercommissie

Artikel 17 Secretariaat

1. De gemeenteraad regelt in overleg met de voorzitter van de rekenkamercommissie de toewijzing van een ambtelijk secretaris.

2. De secretaris staat de rekenkamercommissie bij de uitvoering van haar taken terzijde.

3. De secretaris is verantwoording verschuldigd aan de rekenkamercommissie over de wijze waarop hij de ondersteunende taken verricht.

4. De secretaris draagt zorg voor de agendaplanning, de verslaglegging, de vorming van dossiers en verder voor alles wat nodig is voor een goede ondersteuning van het werk van de rekenkamercommissie.

5. De rekenkamercommissie wordt op verzoek en waar nodig bijgestaan door de raadsgriffier.

Hoofdstuk 6 Slotbepalingen

Artikel 18 Voorziening

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de rekenkamercommissie de gemeenteraad gehoord.

 

Artikel 19 Inwerkingtreding

1. Deze verordening treedt in werking op de achtste dag na die waarop zij is bekendgemaakt in het gemeentelijk informatieblad “De Hint”.

2. Met ingang van de inwerkingtreding van deze verordening vervalt de “Verordening op de Rekenkamercommissie voor de gemeente Eersel”, vastgesteld op 19 februari 2008”.

 

Artikel 20 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening Rekenkamercommissie Eersel 2013”.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering
van de raad van de gemeente Eersel
van 20 december 2012
De raad voornoemd
de griffier,   de voorzitter,
H.J. Broekman   J.A.M. Thijs-Rademakers