Regeling vervallen per 15-03-2019

Verordening op de raadscommissies 2015

Geldend van 27-02-2015 t/m 14-03-2019

Intitulé

Verordening op de raadscommissies 2015

Hoofdstuk 1 ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

- commissiegriffier: griffier van een raadscommissie of diens plaatsvervanger;

- commissielid: raadslid of burgerlid van een raadscommissie;

- commissievoorzitter: voorzitter van een raadscommissie;

- griffier: griffier van de raad of diens plaatsvervanger.

- BOB model: een vergaderstructuur waarbij de beraadslagingen bestaan uit de onderdelen beeldvorming, oordeelsvorming en besluitvorming

Artikel 2 Instelling raadscommissies

De raad stelt een raadscommissie in.

Artikel 3 Taken

Een raadscommissie:

a. brengt advies uit aan de raad over die onderwerpen waarop haar werkzaamheden betrekking hebben;

b. kan advies uitbrengen aan de raad over andere onderwerpen dan bedoeld onder a;

c. voert overleg met het college of de burgemeester over in ieder geval de door hen verstrekte inlichtingen en het gevoerde bestuur ten aanzien van de onderwerpen bedoeld onder a.

 

Artikel 4 Samenstelling; benoeming commissievoorzitter

1. De raadscommissie bestaat uit maximaal twee leden per fractie.

2. Als lid kunnen optreden raadsleden en burgerleden.

3. Burgerleden zijn maximaal vijf door elke fractie voorgedragen en door de raad benoemde leden, geen raadslid zijnde. Burgerleden kunnen tussentijds worden benoemd. De artikelen 10, 11, 12, 13, 14 en 15 van de Gemeentewet en artikel 5 van het Reglement van orde van de raad van de gemeente Eersel zijn van overeenkomstige toepassing.

4. Burgerleden kunnen tussentijds van partij wisselen maar kunnen slechts voor één partij gedurende de raadsperiode als commissielid optreden.

5. Tijdens de commissievergadering kunnen de leden van de fractie per agendapunt wisselen

6. De raad benoemt de commissievoorzitters op voordracht van de fracties waartoe zij behoren.

Artikel 5 Zittingsduur en vacatures

1. De zittingsperiode van een commissielid en -voorzitter eindigt in ieder geval met het einde van de zittingsperiode van de raad.

2. Een burgerlid houdt op lid te zijn als niet meer voldaan wordt aan de in artikel 4, derde lid, gestelde eisen.

3. De raad kan een burgerlid ontslaan op voorstel van de fractie die het lid voor benoeming heeft voorgedragen.

4. De raad kan de commissievoorzitter ontslaan.

5. Een burgerlid en de commissievoorzitter kunnen te allen tijde ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan de raad.

6. Als een fractie niet langer vertegenwoordigd is in de raad, vervalt het lidmaatschap van burgerleden die op voordracht van die fractie zijn benoemd van rechtswege.

Artikel 6 Griffier en commissiegriffier

1. De raadsgriffier is tevens commissiegriffier

2. De commissiegriffier is in iedere vergadering aanwezig

3. Bij zijn verhindering of afwezigheid wordt hij vervangen door een daartoe door de raad benoemde vervanger.

Hoofdstuk 2 VERGADERINGEN

Paragraaf 1 VOORBEREIDINGEN

Artikel 7 Oproep en voorlopige agenda

1. De commissievoorzitter zendt ten minste zeven dagen voor een vergadering de commissieleden een schriftelijke oproep en de voorlopige agenda met de daarbij behorende stukken, met uitzondering van de in artikel 86, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet bedoelde stukken. De schriftelijke oproep wordt aan de commissieleden digitaal verstrekt.

2. Als een aanvullende agenda als bedoeld in artikel 8, eerste lid, wordt vastgesteld, wordt deze met de daarbij behorende stukken zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk 24 uur voor aanvang van de vergadering aan de leden gezonden.

3. De agenda met bijbehorende stukken wordt op de website van de gemeente Eersel geplaatst.

Artikel 8 Aanvullende agenda; vaststellen agenda

1. In spoedeisende gevallen kan de commissievoorzitter na het verzenden van een schriftelijke oproep een aanvullende voorlopige agenda opstellen. De daarbij behorende stukken worden openbaar gemaakt.

2. Als omtrent de inhoud van stukken op grond van artikel 86, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, blijven deze stukken in afwijking van het eerste lid onder berusting van de griffier en verleent deze de commissieleden op verzoek inzage.

3. Een agenda wordt bij aanvang van een vergadering door de raadscommissie vastgesteld.

Artikel 9 Ter inzage leggen van stukken

1. Stukken die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op een voorlopige agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de schriftelijke oproep op het gemeentehuis ter inzage gelegd. Inzage is mogelijk op afspraak. Als na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden van de raadscommissie en zo mogelijk door middel van openbare kennisgeving.

2. Stukken die digitaal beschikbaar zijn worden op de website van de gemeente geplaatst.

3. Als omtrent stukken op grond van artikel 86, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, blijven deze stukken in afwijking van het eerste en tweede lid onder berusting van de griffier en verleent deze de commissieleden op verzoek inzage.

Artikel 10 Openbare kennisgeving

Commissievergaderingen worden ten openbare kennis gebracht door aankondiging op de in de voor de gemeente gebruikelijke wijze en door plaatsing op de gemeentelijke website.

Paragraaf 2 TER VERGADERING

Artikel 11 Presentielijst

1. De commissiegriffier draagt zorg voor het bijhouden van presentielijsten van vergaderingen.

2. Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekenen commissieleden de presentielijst. Aan het einde van elke vergadering wordt die lijst door de commissievoorzitter en de commissiegriffier door ondertekening vastgesteld.

Artikel 12 Opening vergadering en quorum

1. Een vergadering wordt niet geopend voordat blijkens de presentielijst meer dan de helft van het aantal zitting hebbende commissieleden tegenwoordig is.

2. Als ingevolge het eerste lid de vergadering niet kan worden geopend, belegt de commissievoorzitter opnieuw een vergadering tegen een tijdstip dat ten minste vierentwintig uur na het bezorgen van de oproeping is gelegen.

3. Op een vergadering als bedoeld in het tweede lid is het eerste lid niet van toepassing. Een raadscommissie kan echter over andere aangelegenheden dan die waarvoor de ingevolge het eerste lid niet geopende vergadering was belegd alleen beraadslagen of adviseren, als blijkens de presentielijst meer dan de helft van het aantal zitting hebbende commissieleden tegenwoordig is.

Artikel 13 Verslag

1. Een commissiegriffier draagt zorg voor verslaglegging van vergaderingen. Deze verslaglegging bestaat uit door de commissie uitgebrachte adviezen en een overzicht van actiepunten/toezeggingen. Van iedere vergadering wordt een beeld- en geluidopname gemaakt die op de website raadpleegbaar is.

2. Een advies bevat in ieder geval:

a. een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest;

b. de naam en hoedanigheid van de inspreker;

c. het advies per fractie en een samenvatting van het advies aan de raad.

3. De commissieleden en overige personen die het woord hebben gevoerd worden digitaal op de hoogte gebracht van het op de website beschikbaar zijn van de concept-adviezen.

4. Vastgestelde adviezen worden ondertekend door de voorzitter van de raad en de griffier.

5. De adviezen en actiepuntenoverzichten worden op de website van de gemeente geplaatst.

Artikel 14 Advies; geen stemmingen

1. Als een raadscommissie ongevraagd een advies aan de raad uitbrengt, beslissen de leden op voorstel van de commissievoorzitter over de inhoud van het advies.

2. In het advies worden opgenomen de standpunten van alle fracties.

3. In een vergadering vinden geen stemmingen plaats, met uitzondering van stemmingen over geheimhouding en met betrekking tot de orde.

Artikel 15 Vergaderstructuur en aantal spreektermijnen

1. De commissie is bedoeld ter verduidelijking van de raadsvoorstellen, waarbij:

a. op eerder ingediende technische vragen de commissieleden aanvullende vragen kunnen stellen;

b. de portefeuillehouder de gelegenheid heeft om onduidelijkheden weg te werken;

c. de fracties onderbouwd aangeven of er nog pijnpunten in het voorstel zitten en welke dat zijn;

d. de commissie het college kan verzoeken het voorstel zo nodig aan te vullen;

e. er een begin gemaakt kan worden met de politieke discussie en moties/amendementen kunnen worden aangekondigd.

2. De beraadslagingen vinden plaats volgens de structuur van het BOB model waarbij de beraadslagingen bij de onderdelen beeldvorming en oordeelsvorming ieder plaatsvinden in maximaal 2 termijnen tenzij de commissie anders beslist. Ter afsluiting van het onderdeel oordeelsvorming adviseert de commissie overeenkomstig één van de volgende mogelijkheden:

a. Als A-stuk (Akkoordstuk) naar de raad;

b. Als A-stuk (Akkoordstuk) naar de raad mits aangepast met de opmerkingen van de commissie;

c. Als B-stuk (Bespreekstuk) naar de raad;

d. Als B-stuk (Bespreekstuk) naar de raad met het advies om te besluiten op basis van de opmerkingen van de commissie;

e. Het stuk is niet rijp voor behandeling in de gemeenteraad. Terugverwijzing naar het college;

f. Het stuk is afdoende besproken (van toepassing indien geen raadsbehandeling volgt.)

g. Het stuk is niet afdoende besproken. Terugverwijzing naar de agendacommissie.

3. In het advies worden de standpunten van alle fracties opgenomen en een samenvatting van het advies aan de raad, waarbij:

a. Het stuk een A-stuk wordt als alle fracties dit adviseren

b. Het stuk een B-stuk wordt als één fractie dit adviseert,

c. Het stuk niet rijp is voor behandeling als een meerderheid van de commissie dit adviseert.

d. Als de stemmen staken dan wordt het stuk altijd geagendeerd op de agenda voor de raadsvergadering.

4. Elke spreektermijn en elk BOB onderdeel wordt door de voorzitter afgesloten.

5. Een lid mag in een termijn niet meer dan éénmaal het woord voeren over hetzelfde onderwerp of voorstel met uitzondering van interrupties.

6. Bij de bepaling hoeveel maal een lid over hetzelfde onderwerp of voorstel het woord heeft gevoerd, wordt niet meegerekend het spreken over een voorstel van orde of de interrupties.

Artikel 16 Deelname aan de beraadslaging door anderen

Een raadscommissie kan op enig moment besluiten dat anderen mogen deelnemen aan de beraadslaging.

Artikel 17 Spreekrecht burgers

1. Burgers kunnen in een vergadering het woord voeren (spreekrecht) over onderwerpen die geagendeerd zijn.

2. Degene die van het spreekrecht gebruik wil maken, meldt dit uiterlijk drie uur voor de aanvang van de vergadering aan de commissiegriffier onder vermelding van zijn naam, adres en telefoonnummer en het onderwerp waarover het woord gevoerd wenst te worden.

3. De commissievoorzitter geeft het woord op volgorde van aanmelding. De commissievoorzitter kan van de volgorde afwijken, als dit in het belang is van de orde van de vergadering.

4. De spreker voert het woord, nadat de commissievoorzitter hem dit heeft verleend. De commissievoorzitter kan de deelnemers aan de vergadering toestaan aan insprekers een korte, verhelderende vraag te stellen. Er vindt geen discussie plaats tussen een inspreker en deelnemers van de vergadering.

5. De commissievoorzitter of een commissielid doet een voorstel voor de behandeling van de inbreng van de burger.

Artikel 18 Handhaving orde en schorsing

1. De commissievoorzitter zorgt voor de handhaving van de orde in de vergadering.

2. Hij kan de raadscommissie voorstellen aan een commissielid dat door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert, het verdere verblijf in de vergadering te ontzeggen. Over het voorstel wordt niet beraadslaagd. Na aanneming daarvan verlaat het commissielid de vergadering onmiddellijk. Zo nodig doet de commissievoorzitter hem verwijderen. Bij herhaling van zijn gedrag kan het commissielid bovendien voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering worden ontzegd.

3. Hij kan ter handhaving van de orde de vergadering voor een door hem te bepalen tijd schorsen en, als na de heropening de orde opnieuw wordt verstoord, de vergadering sluiten.

4. Hij roept sprekers tot de orde als deze zich in beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen uitlaten, afwijken van het in behandeling zijnde onderwerp, andere sprekers herhaaldelijk interrumperen, dan wel anderszins de orde verstoren. Sprekers die hieraan geen gevolg geven, kunnen door hem het woord ontnomen worden over het aanhangige onderwerp.

Artikel 19 Voorstellen van orde

Commissieleden kunnen tijdens een vergadering mondeling een voorstel van orde betreffende de vergadering doen. De raadscommissie beslist hier terstond over.

Paragraaf 3 BESLOTEN VERGADERINGEN

Artikel 20 Toepassing verordening op besloten vergaderingen

Op besloten vergaderingen is deze verordening van overeenkomstige toepassing voor zover dat niet strijdig is met het besloten karakter van de vergadering.

Artikel 21 Verslag besloten vergadering

1. Conceptverslagen van besloten vergaderingen worden niet verspreid, maar uitsluitend voor de commissieleden ter inzage gelegd bij de commissiegriffier.

2. Deze verslagen worden zo spoedig mogelijk in een besloten vergadering ter vaststelling aangeboden. Tijdens deze vergadering neemt de raadscommissie een besluit over het al dan niet openbaar maken van het verslag.

3. De vastgestelde verslagen worden door de commissievoorzitter en de commissiegriffier ondertekend.

Artikel 22 Opheffing geheimhouding

Als de raad op grond van artikel 25, derde en vierde lid, van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen, wordt, als de raadscommissie die geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, daarover in een besloten vergadering met de raadscommissie overleg gevoerd.

Paragraaf 4 TOEHOORDERS EN PERS

Artikel 23 Toehoorders en pers

1. Toehoorders en vertegenwoordigers van de pers wonen openbare vergaderingen uitsluitend bij op de voor hen bestemde plaatsen.

2. Het blijkgeven van tekenen van goed- of afkeuring of het op andere wijze verstoren van de orde is hen verboden.

3. De commissievoorzitter is bevoegd, wanneer de orde in de vergadering op enigerlei wijze door toehoorders wordt verstoord, deze en zo nodig andere toehoorders te doen vertrekken.

4. Hij is bevoegd toehoorders die bij herhaling de orde in de vergadering verstoren voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering te ontzeggen.

Artikel 24 Geluid- en beeldregistraties

Degenen die van een openbare vergadering geluid- of beeldregistraties willen maken, doen hiervan mededeling aan de commissievoorzitter en gedragen zich naar diens aanwijzingen.

Hoofdstuk 3 SLOTBEPALINGEN

Artikel 25 Intrekken oude verordening

De Verordening op de raadscommissies gemeente Eersel 2011wordt ingetrokken.

Artikel 26 Inwerkingtreding en citeertitel

1. Deze verordening treedt in werking de dag na bekendmaking.

2. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening op de raadscommissies gemeente Eersel 2015

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van de raad van de gemeente Eersel
van 24 februari 2015
De raad voornoemd,
de griffier, de heer H.J. Broekman
de voorzitter, mevrouw J.A.M. Thijs-Rademakers

Toelichting 1