Reglement burgerlijke stand

Geldend van 16-09-2017 t/m heden

Intitulé

Reglement burgerlijke stand

Burgemeester en wethouders van de gemeente Eersel,

gelet op artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994;

overwegende dat het Reglement burgerlijke stand, vastgesteld op 21 juli 2009, aan modernisering toe is en aangevuld dient te worden met regels ten aanzien van de benoeming van de bijzonder ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag;

besluiten:

Vast te stellen het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 1 Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder:

  • 1.

    de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek;

  • 2.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994;

  • 3.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders;

  • 4.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders;

  • 5.

    gemeentehuis: alle locaties, welke bij besluit van het college, indien gedelegeerd, als zodanig zijn aangewezen;

  • 6.

    bureau van de burgerlijke stand: afdeling op het gemeentehuis waar men terecht kan voor alle aangelegenheden de burgerlijke stand betreffende.

Artikel 2 Ambtenaar van de burgerlijke stand, buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    Tot ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen worden benoemd: ambtenaren in dienst van de gemeente,

  • 2.

    Het minimum aan ambtenaren van de burgerlijke stand is twee.

  • 3.

    Eenieder kan tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand worden benoemd.

  • 4.

    De te benoemen ambtenaren van de burgerlijke stand en de te benoemen buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand voltrekken alle wettige huwelijken en partnerschapsregistraties en maken daarbij geen onderscheid op basis van godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook.

Artikel 3 Benoeming

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor de periode benoemd, gedurende welke de ambtenaar in dienst zal zijn van de gemeente.

  • 2.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd. Er zijn twee soorten buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand:

    • a.

      bezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: deze wordt alleen benoemd voor het voltrekken van huwelijken en partnerschapsregistraties voor de in het benoemingsbesluit vastgestelde periode.

    • b.

      onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een persoon, die op verzoek van één of beide huwende of te registreren partijen, voor een in het benoemingsbesluit vast te stellen periode van één dag tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Eersel wordt benoemd. Voorwaarde hierbij is dat deze persoon reeds bij de rechtbank beëdigd is als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand ten behoeve van het voltrekken van een huwelijk.

Artikel 4 Leiding van het bureau van de burgerlijke stand

Het hoofd van de afdeling Dienstverlening is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 5 Openstelling

  • 1.

    Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend:

    • a.

      voor huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties van maandag tot en met vrijdag 9.00 uur tot 21.00 uur;

    • b.

      voor huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties op zaterdag van 9.00 uur tot 21.00 uur;

    • c.

      voor kosteloze huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties op maandag om 9.00 uur en om 9.30 uur;

    • d.

      voor overige werkzaamheden op maandag tot en met vrijdag op de tijden, waarop de gemeentebalie voor het publiek geopend is.

  • 2.

    Het bureau is gesloten indien de in het eerste lid vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene termijnenwet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.

  • 3.

    Het bureau van de burgerlijke stand kan op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureau regulier gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn op door burgemeester en wethouders, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.

  • 4.

    Op zaterdagen, zondagen en de in artikel 3 van de Algemene termijnenwet genoemde en de bij of krachtens dat artikel daarmee gelijk gestelde algemeen erkende feestdagen, wordt het bureau van de burgerlijke stand op verzoek van een belanghebbende tussen 10.00 en 10.30 uur geopend, indien deze de ambtenaar van de burgerlijke stand op genoegzame wijze aantoont, dat met de te verrichten werkzaamheden niet tot de eerstvolgende werkdag kan worden gewacht.

  • 5.

    In bijzondere gevallen kan het college besluiten tot afwijking van de in het eerste lid, sub d aangegeven uren.

Artikel 6 Betaalde en kosteloze huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties

  • 1.

    Voor het voltrekken van huwelijken en het registreren van partnerschappen worden kosten in rekening gebracht welke zijn vastgelegd in de gemeentelijke legesverordening. Op verzoek van betrokken partijen gaat de gemeente Eersel over tot het sluiten van een kosteloos huwelijk of een kosteloze partnerschapsregistratie. Kosteloze huwelijken en partnerschapsregistraties zijn slechts mogelijk indien minimaal één betrokken partij ingeschreven is in de basisregistratie personen van de gemeente Eersel.

  • 2.

    Er worden geen twee of meer kosteloze huwelijken of partnerschappen op hetzelfde tijdstip voltrokken dan wel geregistreerd.

  • 3.

    De duur van een betaalde ceremonie bedraagt maximaal 45 minuten. Voor een kosteloze ceremonie bedraagt de duur maximaal 15 minuten.

  • 4.

    Bij de kosteloze ceremonie mogen maximaal 15 personen (inclusief het bruidspaar, de getuigen en de ambtenaar van de burgerlijke stand) aanwezig zijn.

  • 5.

    Het geven van een persoonlijke invulling aan de kosteloze ceremonie, zoals bijvoorbeeld een toespraak, is niet toegestaan.

Artikel 7 Slotbepaling

  • 1.

    Het reglement treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking. Vanaf dat moment vervalt het Reglement burgerlijke stand, vastgesteld door het college op 21 juli 2009.

  • 2.

    Het reglement kan worden aangehaald als Reglement burgerlijke stand 2017.

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eersel op

5 september 2017.

Burgemeester en wethouders voornoemd,

de secretaris, de burgemeester,

Ondertekening