Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eijsden-Margraten houdende regels omtrent het Handelingskader openstelling horeca en (winter)terrassen per 1 oktober 2020

Geldend van 03-12-2020 t/m heden

Intitulé

Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eijsden-Margraten houdende regels omtrent het Handelingskader openstelling horeca en (winter)terrassen per 1 oktober 2020

Op 13 oktober 2020 is tav het handelingskader corona het volgende besloten.

Conform advies besloten met dien verstande dat:

  • a)

    het handelingskader openbaar gemaakt wordt en hiermee als beleidskader wordt vastgesteld;

  • b)

    te allen tijde de vigerende noodverordening de beleidsregel overruled;

  • c)

    in lijn met de besluitvorming d.d. 20 mei 2020 de burgemeester optreedt als eindverantwoordelijke portefeuillehouder en als woordvoerder en tevens alle vergunde aanvragen achteraf ter kennisname worden voorgelegd aan de Burgemeester alsmede aan het College van Burgemeester en Wethouders.

Onderstaand handelingskader wordt toegepast op aanvragen van horecaondernemers die verder reiken dan eerder aan deze ondernemers verleende vergunningen, ontheffingen en/of gedane meldingen voor zijn/haar bedrijf met (winter)terras. Op basis van dit Handelingskader reeds toegestane situaties hoeven niet opnieuw te worden beoordeeld als wordt voldaan aan de landelijke Covid-19 maatregelen zoals opgenomen in de desbetreffende noodverordening of spoedwet.

Het toetsingskader is een voortzetting van het “Handelingskader openstelling horeca en terrassen per 1 juni 2020”. Nu gaat het echter om de winterperiode. Daarom wordt ook aandacht geschonken aan zogenoemde winterterrassen en schuilgelegenheid voor wachtenden bij detailhandelszaken.

Indienen van een aanvraag

Aanvragen van ondernemers worden schriftelijk of per email ingediend bij het ondernemersloket van de gemeente. Via het ondernemersloket worden de aanvragen geregistreerd in Join en doorgeleid naar het team VTH+. Er worden circa 25 verzoeken verwacht.

Beoordelingscriteria

De aanvragen van ondernemers worden getoetst aan de volgende criteria:

  • 1.

    voorkomen van onaanvaardbare risico’s voor de veiligheid (o.a. volksgezondheid, brand, verkeer en constructieve veiligheid);

  • 2.

    er is sprake van omkeerbaarheid (tijdelijk, maximaal 8 maanden);

  • 3.

    voorkomen van onevenredige overlast;

  • 4.

    de openbare ruimte wordt gedeeld (i.v.m. concurrerende initiatieven waarbij een claim wordt gelegd op hetzelfde deel van de openbare ruimte);

  • 5.

    de initiatiefnemer kan aantonen dat hij gebruik mag maken van de grond waarop de activiteit plaatsvindt. Betreft het gemeentegrond, dan zal een gebruiksovereenkomst moeten worden gesloten.

  • 6.

    initiatieven leiden niet tot meer zitplaatsen dan tijdens de situatie zoals die was voor de eerste coronamaatregelen.

Bovenstaande criteria vormen een weigeringsgrond voor een aanvraag van een ondernemer: wordt niet aan één of meer van deze criteria voldaan, dan wordt de aanvraag afgewezen. Een weigering wordt schriftelijk aan de aanvrager medegedeeld.

Als sprake is van een claim op hetzelfde deel van de openbare ruimte dan gaan de initiatiefnemers daarover samen in gesprek. Komen zij daar uit, dan wordt de gemeente daarover schriftelijk door beiden geïnformeerd (over de gevolgen daarvan voor de ingediende aanvragen) en neemt de gemeente een besluit op de gewijzigde aanvraag van beiden. Komen zij er onderling niet uit, dan worden beide aanvragen afgewezen.

Als gevolg van de corona-maatregelen beschikken horeca-inrichtingen over minder zit- en/of staanplaatsen. Het aantal zit-/staanplaatsen is mede bepalend voor de omzet. Uitbreiding van het aantal zit-/staanplaatsen kan plaatsvinden door uitbreiding van het terras, voor zover aanwezig. In de zomerperiode is hiervan in een aantal gevallen gebruik gemaakt. Tijdens de winter wordt, vanzelfsprekend, minder gebruik gemaakt van een terras. Ter voorkoming daarvan kan een zogenoemd winterterras worden gerealiseerd. Dit is niets anders dan een overkapping van het terras. Een dergelijke overkapping valt onder het bereik van dit handelingskader. Daarbij maakt het niet uit aan hoeveel zijden het terras is voorzien van een wand. Wel moet de wand grotendeels van doorzichtig materiaal zijn.

Een ander gevolg van de corona-maatregelen is dat niet steeds iedere bezoeker van een detailhandel meteen naar binnen mag en dus buiten moet wachten. Om dit wachten enigszins weersbestendig te maken kan een overkapping worden opgericht, voor of aan de gevel van de detailhandel. De zo gecreëerde wachtplaats kan zijwanden bevatten en is voorzien van een duidelijke markering van de staanplaatsen. Daarbij worden de corona-afstandseisen in acht genomen waarbij de detaillist (mede) verantwoordelijk is voor de naleving van die regels.

Wordt aan de bovenstaande criteria voldaan, dan wordt meegewerkt aan de aanvraag van de ondernemer. Er wordt in alle gevallen gedacht en gehandeld vanuit het “ja mits” principe.

Beoordeling

De beoordeling van verzoeken vindt plaats binnen het team VTH+. Daarvoor is een tijdelijk beoordelingsteam samengesteld dat bestaat uit de volgende deelnemers (tussen haakjes staat het deskundigheidsgebied van de medewerker):

  • Rachelle Trijnes (APV/Bijzondere wetten);

  • Ralph van Sint Fiet (APV/Bijzondere wetten);

  • Ron Cremers (brandveiligheid);

  • Erwin Kerbusch (constructieve veiligheid);

  • Kristof Rouffa (bestemmingsplan/Wabo);

  • Marvin Hendriks (bestemmingsplan/Wabo);

  • George Neelis (juridisch, alle deskundigheidsgebieden).

Beoordeling vindt dagelijks plaats op werkdagen. Initiatieven/verzoeken worden besproken binnen het beoordelingsteam. De afweging/motivatie wordt vastgelegd. Zodoende vormt zich een meer gedetailleerd afwegingskader voor opvolgende gevallen. Beoordeling van initiatieven vindt plaats in volgorde van ontvangst.

Het beoordelingsteam krijgt voor de beoordeling van verzoeken mandaat van het college en de burgemeester.

Het beoordelingsteam legt een limitatief overzicht aan van alle verzoeken en besluiten ter informatie voor de burgemeester en de portefeuillehouder EZ.

Voor zover het interne medewerkers betreft heeft het toetsen van verzoeken van horecaondernemers tot 1 november de allerhoogste prioriteit.

Toetsingskader

Op horeca inrichtingen zijn veel verschillende wetten en regels van toepassing. In de bijlage is daarvan een limitatief overzicht opgenomen. Per regeling is aangegeven of daarmee één of meer van de bovenstaande criteria kan worden geraakt. Zo ja, dan vindt beoordeling daarvan plaats. Zo nee, dan wordt hiervoor alleen dan iets geregeld als dat snel (binnen twee weken) kan. Per wet of regel is aangegeven op welke wijze tegemoet gekomen zal worden aan het verzoek/initiatief van de ondernemer. De bijlage maakt onlosmakelijk onderdeel uit van dit handelingskader.

Toestemming

De ondernemer die de aanvraag heeft ingediend krijgt een schriftelijke toestemming als de aanvraag wordt ingewilligd. Voor die schriftelijke toestemming wordt gebruik gemaakt van standaarden die daarvoor door het team VTH+ worden opgesteld. Waar nodig wordt maatwerk geleverd.

Duur toestemming

De toestemming geldt uitsluitend voor de duur zoals opgenomen in de schriftelijke toestemming. Deze duur bedraagt maximaal acht maanden of zoveel korter als de corona-maatregelen daarvoor aanleiding geven.

Handhaving

Handhaving van toestemmingen vindt plaats via de volgende drie stappen:

  • 1.

    begeleiden: de ondernemer wordt begeleid bij het voldoen aan de voorschriften (het goede gesprek);

  • 2.

    waarschuwen: als begeleiding en het goede gesprek niet leidt tot naleving, dan volgt een aanwijzing en/of waarschuwing;

  • 3.

    handhaven: als een aanwijzing en/of waarschuwing geen effect heeft, dan volgt een verbaal en/of bestuursrechtelijk optreden. Dit kan bestaan uit het (onmiddellijk) intrekken van de toestemming, het toepassen van bestuursdwang of het opleggen van een last onder dwangsom.

Als na een afwijzinging van een aanvraag het initiatief toch wordt ontplooid. dan wordt direct handhavend opgetreden.

Risico’s

Dit handelingskader bevat risico’s:

  • er staat druk op de beoordeling: vanwege de grote belangen en de korte tijd tot 1 november. Onder druk kunnen fouten worden gemaakt. Het college en de burgemeester zijn zich daarvan bewust;

  • de beoordeling wordt uitgevoerd door medewerkers die ook andere reguliere taken verrichten. Dat reguliere werk blijft voor hen in de periode tot 1 november (nagenoeg) liggen. Het college en de burgemeester zijn zich daarvan bewust en accepteren dat;

  • de besluiten die worden genomen zijn grotendeels standaard en soms onvolledig getoetst en/of gemotiveerd. Dit houdt juridische risico’s in als een belanghebbende daartegen gaat procederen. De periode tot aan de zitting wordt gebruikt om het besluit juridisch te verbeteren. Toch kan een besluit sneuvelen bij de rechter. Het college en de burgemeester zijn zich daarvan bewust en accepteren dat;

  • de provincie is bevoegd voor de uitvoering van de Wet natuurbescherming. Aanvrage waarbij dit aspect speelt maken interventie door de provincie mogelijk en/of besluitvorming door de provincie noodzakelijk. Dit zal effect hebben op de doorlooptijd;

  • Rijkswaterstaat kan op basis van verschillende regelingen zeggenschap hebben over het gebruik van de grond langs de Maas.

Vaststelling handelingskader

Het handelingskader wordt als beleidsregel vastgesteld door het college en door de burgemeester als zijnde het bevoegde gezag voor de voor horeca inrichtingen geldende wetten en regels. Dit met het oog op een alsdan meer marginale toetsing door een rechter in eventuele juridische procedures.

Bijlage 1: Toestemmingenschema horeca-inrichtingen

Datum: 19 mei 2020

 

Regel

Criteria

Omkeerbaar (afhankelijk van activiteit)

Veiligheid (incl. Volksgezondheid)

Overlast

 

1

Wabo

 
 
 
 
 
 

- activiteit bouwen (art. 2.1, aanhef en onder a); in geval van bouwwerk

  • -

    bestemmingsplan

  • -

    bouwbesluit

  • -

    exploitatieplan

  • -

    monumentenregels

  • -

    bouwverordening

 
 
 
 
 

- activiteit afwijken bestemmingsplan (art. 4, lid 11 Bijlage 2 Bor); geldt voor gebruiken, bouwen en slopen

  • -

    goede ruimtelijke ordening

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2

Wro

 
 
 
 
 
 

Bestemmingsplan; toetsingskader voor alle fysieke activiteiten

  • -

    planregel die het gebruik van de grond regelt

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

3

Bouwbesluit

 
 
 
 
 
 

Hfst 2 en 3; veiligheid

nennormen

 

x

 
 
 
 
 
 
 
 
 

4

Apv 2019

 
 
 
 
 
 

Sluitingstijden (art. 2:28, 2:29, 2:30)

Concrete tijden

 
 

x

 
 

Geluid (art. 4:2, 4:3, 4:6)

Decibels

 
 

x

 
 

Voorwerpen op weg (art. 2:10)

  • -

    schade

  • -

    belemmering

  • -

    openbare orde

  • -

    goede woon- en leefomgeving

 

x

 
 
 

Bereikbaarheid hulpdiensten (art. 2:10)

  • -

    afstandsnorm

 

x

 
 
 

Exploitatievergunning (art. 2:28)

  • -

    bestemmingsplan

  • -

    goed woon- en leefklimaat

  • -

    openbare orde

 

x

 
 
 
 
 
 
 
 
 

5

DHw

 
 
 
 
 
 

Alleen in geval van schenken sterke drank:

- Vergunningplicht (art. 3)

Sociale hygiëne eisen

 

x

 
 
 
 
 
 
 
 
 

6

Zondagswet

 
 
 
 
 
 

Hele wet

Openbare orde (en rust) bij kerken

 
 

x

 
 
 
 
 
 
 
 

7

Bibob

 
 
 
 
 
 

- bij exploitatie- en DHw-vergunning

Voorkomen criminaliteit

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

8

Activiteitenbesluit

 
 
 
 
 
 

Moet aan worden voldaan indien van toepassing

Milieubelang

 
 

x

 
 
 
 
 
 
 
 

9

Arbo-wet

 
 
 
 
 
 

- minister (arbeidsinspectie) bevoegd gezag

Gezondheid werknemer

 

x

 
 
 
 
 
 
 
 
 

10

Wnb

 
 
 
 
 
 

- provincie bevoegd gezag

Natuurbelang

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

11

Legesverordening

Verrichten diensten voor aanvrager

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

12

Noodverordening Covid-19

Volksgezondheid

 

x

 
 
 
 
 
 
 
 
 

13

Eigendomssituatie

 
 
 
 
 
 

- Gebruiksovk?

Afhankelijk van inhoud ovk

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

14

Reclamebeleid

 
 
 
 
 
 

Alleen van toepassing als nadere regels zijn gesteld (art. 2.10)

- Gevaarlijke en hinderlijke reclame (art. 4:15)

- Auto’s (art. 5:7)

  • -

    Uiterlijk aanzien gemeente

  • -

    veiligheid

 

x

 
 
 
 
 
 
 
 
 

15

Terrassenbeleid

 
 
 
 
 
 

- vergunningplicht (art. 2:28)

  • -

    bestemmingsplan

  • -

    goed woon- en leefklimaat

  • -

    openbare orde

 

x