Reglement Burgerlijke stand 2015

Geldend van 09-04-2015 t/m heden

Intitulé

Reglement burgerlijke stand Eindhoven 2015

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eindhoven maakt bekend dat zij,

gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994,

in haar vergadering van 31 maart 2015 heeft besloten vast te stellen:

1. Het Reglement burgerlijke stand Eindhoven 2015

Artikel 1 Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder:

  • 1.

    de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek;

  • 2.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994;

  • 3.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders;

  • 4.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is als zodanig benoemd (artikel 16, leden 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek):

  • 5.

    gemeentehuis: alle locaties die bij besluit van burgemeester en wethouders als zodanig zijn aangewezen.

Artikel 2 (Buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1. Het college van Burgemeester en Wethouders kan ambtenaren in dienst van de afdeling Publiekscontacten benoemen tot ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 2. Het minimum aantal ambtenaren van de burgerlijke stand is twee.

  • 3. Het college van Burgemeester en Wethouders kan tot buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand benoemen:

    • a.

      personen, al dan niet werkzaam bij de gemeente Eindhoven, voor het gebruikelijk voltrekken van huwelijken en partnerschapregistraties:

    • b.

      personen, al dan niet werkzaam bij de gemeente Eindhoven, voor het voltrekken van een bepaald huwelijk of partnerschapregistratie:

    • c.

      leden van het college van Burgemeester en Wethouders en gemeenteraad.

  • 4. De bevoegdheid bedoeld in artikel 2, lid 1 en lid 3, sub b, is gemandateerd aan het sectorhoofd van de sector Publiekscontacten.

Artikel 3 Benoeming

  • 1. De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd. Deze periode mag maximaal het tijdvak betreffen gedurende hetwelk de ambtenaar in dienst zal zijn van de gemeente.

  • 2. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt benoemd:

    • a.

      voor de duur van het uitoefenen van de functie van lid van het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Eindhoven of lid van de gemeenteraad van de gemeente Eindhoven

    • b.

      voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd. De benoeming kan tot uiterlijk het 70e levensjaar.

Artikel 4 Vergoeding voor de werkzaamheden van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

1.De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, zoals genoemd in artikel 2, lid 3 onder a ontvangt voor ieder door hem afzonderlijk voltrokken huwelijk een vergoeding conform de rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand.

Artikel 5 Leiding van de dienst

Het hoofd van de afdeling Balie en Ontvangst van de sector Publiekscontacten is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 6 Openstelling

  • 1. Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend:

  • a. voor huwelijksvoltrekkingen, partnerschapsregistraties en omzettingen van geregistreerde partnerschappen op maandag tot en met vrijdag van 9.00 uur tot 16.30 uur.

  • b. voor overige werkzaamheden zonder afspraak maandag tot en met vrijdag van 9.00 uur tot 13.00 uur.

  • c. voor overige werkzaamheden op afspraak op maandag en vrijdag van 13.00 uur tot 19.00 uur en dinsdag tot en met donderdag van 13.00 uur tot 16.30 uur.

  • 2. Het bureau is gesloten indien de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend

  • 3. Het bureau van de burgerlijke stand kan op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureau regulier gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn op door burgemeester en wethouders, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.

  • 4. Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan hoofd van de afdeling Balie en Ontvangst van de sector Publiekscontacten, worden geopend op zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.

  • 5. In bijzondere gevallen kan het hoofd van de afdeling Balie en Ontvangst van de sector Publiekscontacten besluiten tot afwijking van het eerste lid.

Artikel 7 Slotbepalingen

  • 1.

    Het reglement kan worden aangehaald als “Reglement Burgerlijke stand 2015”.

  • 2.

    Dit reglement treedt in werking één dag na publicatie waarbij het Reglement Burgerlijke stand 2004 wordt ingetrokken.

Eindhoven, 31 maart 2015.

Het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven,

, burgemeester.

, secretaris.

Uitgegeven, 8 april 2015

Mij bekend,

de gemeentesecretaris van Eindhoven,