Regeling vervallen per 23-12-2021

Verordening Ombudscommissie Eindhoven

Geldend van 15-03-2018 t/m 22-12-2021

Intitulé

Verordening Ombudscommissie Eindhoven

Verordening Ombudscommissie Eindhoven

Artikel 1 Instelling Ombudscommissie

  • 1. Er is een Ombudscommissie Eindhoven (hierna: Ombudscommissie). De Ombudscommissie behandelt verzoeken, als bedoeld in titel 9.2 van de Algemene wet bestuursrecht, van de gemeente Eindhoven en van andere bestuursorganen, in de zin van artikel 1:1 van de Algemene wet bestuursrecht, waarvoor de raad de Ombudscommissie heeft aangewezen voor het behandelen van verzoeken in tweede instantie.

  • 2. de Ombudscommissie Eindhoven behandelt in het kader van titel 9.2 van de Algemene wet bestuursrecht verzoeken in tweede instantie van de de Stichting Cultuur Eindhoven

Artikel 2 Samenstelling Ombudscommissie

  • 1. De Ombudscommissie bestaat uit een voorzitter en drie leden waaronder een plaatsvervangend voorzitter, die op voorstel van burgemeester en wethouders worden benoemd door de raad. De raad benoemt uit de leden de voorzitter en de plaatsvervangend voorzitter van de Ombudscommissie. Een verzoek wordt behandeld door een voorzitter en twee leden. Voor de behandeling van de verzoeken worden de leden zo mogelijk even vaak ingezet.

  • 2. De Ombudscommissie wordt bijgestaan door een secretaris die op voordracht van de Ombudscommissie wordt benoemd door burgemeester en wethouders.

Artikel 3 Zittingsduur

  • 1. De voorzitter en de leden van de Ombudscommissie worden benoemd voor een periode van zes jaar en kunnen eenmaal worden herbenoemd.

  • 2. De voorzitter en de leden van de Ombudscommissie kunnen op elk moment ontslag nemen. De aftredende voorzitter en de aftredende leden van de Ombudscommissie blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

  • 3. De secretaris wordt benoemd voor de periode van 1 jaar. Na een goede beoordeling van de Ombudscommissie wordt de secretaris herbenoemd voor onbepaalde tijd indien de secretaris eens in de vier jaar een blijvend goede beoordeling heeft.

  • 4. De secretaris kan op elk moment ontslag nemen. De secretaris blijft de functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

Artikel 4 Financiële middelen

  • 1. De raad verschaft de Ombudscommissie voldoende financiële middelen voor een goede uitoefening van haar werkzaamheden.

  • 2. De leden van de Ombudscommissie ontvangen een vergoeding

    • a.

      per bijeenkomst waar één of meerdere verzoeken zijn behandeld;

    • b.

      voor de bijeenkomst waarbij het jaarverslag wordt samengesteld;

    • c.

      voor een bijeenkomst met de raad of de raadscommissie;

    • d.

      per bijeenkomst die naar het oordeel vande voorzitter noodzakelijk is voor een goede uitoefening van de werkzaamheden van de Ombudscommissie.

    overeenkomstig de vergoeding die een rechter-plaatsvervaanger per zitting ontvangt, zoals bepaald in het Besluit rechtspositie rechterlijke ambtenaren, zijnde €294,-- per zitting. peildatum 15 november 2016 gebaseerd op artikel 96 van de Gemeentewet.

  • 3. De voorzitter, dan wel plaatsvervangend voorzitter, ontvangt het bedrag als genoemd in het tweede lid, verhoogd met 20%.

  • 4. Indien het bedoelde bedrag, als opgenomen in het Besluit rechtspositie rechterlijke ambtenaren, wijzigt zullen de in het tweede en derde lid genoemde bedragen dienovereenkomstig worden aangepast.

  • 5. De secretaris van de Ombudscommissie ontvangt voor de werkzaamheden een vast bedrag per maand, zijnde € 835,--.

  • 6. De Ombudscommissie draagt er zorg voor dat de behandeling van de verzoeken binnen de kaders van het beschikbaar gestelde budget blijft. Eens per kwartaal zal aan de voorzitter van de Ombudscommissie daartoe een overzicht van de gemaakte kosten ten laste van het budget worden verstrekt.

Artikel 5 Tussentijdse evaluatie en Jaarverslag

  • 1. Eens per half jaar, of eerder op verzoek van de Ombudscommissie of van de raad, bespreekt de Ombudscommissie de voortgang van de behandeling van de verzoeken met de raad danwel de raadscommissie en geeft waar mogelijk een lijn of tendens aan waar de organisatie, met het oog op het voorkomen van verzoeken, rekening mee kan houden.

  • 2. De Ombudscommissie biedt jaarlijks voor 1 mei aan de gemeenteraad het jaarverslag aan met daarin alle verzoeken die in het voorafgaande jaar zijn ingediend en de resultaten van de behandeling. Het jaarverslag, het functioneren van de Ombudscommissie en de besteding van het beschikbaar gestelde budget worden besproken met de raad.

Artikel 6 Werkzaamheden

  • 1.

    De Ombudscommissie neemt alvorens tot formele behandeling over te gaan contact op met de verzoeker teneinde te bekijken of een informele wijze van behandeling mogelijk is.

  • 2.

    Waar mogelijk worden meerdere verzoeken per bijeenkomst behandeld.

  • 3.

    De Ombudscommissie maakt een werkinstructie voor haar werkzaamheden, waarin wordt opgenomen op welke wijze de voorzitter c.q. leden van de Ombudscommissie inhoudelijk bijdragen aan de totstandkoming van rapportages aangaande de klachtafhandeling.

  • 4.

    De Ombudscommissie maakt een werkinstructie voor de secretaris, waarin wordt opgenomen op welke wijze de secretaris de Ombudscommissie ondersteunt.

De Ombudscommissie en de secretaris voeren hun werkzaamheden uit met inachtneming van de geldende wet- en regelgeving, in het bijzonder de Wet bescherming persoonsgegevens.

Artikel 7 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking de dag na bekendmaking.

Artikel 8 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening Ombudscommissie Eindhoven.

Eindhoven, 13 maart 2018

Het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven,

, burgemeester.

, secretaris.

Uitgegeven, 14 maart 2018

Mij bekend,

de gemeentesecretaris van Eindhoven,