Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR451487
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR451487/1
Regeling vervallen per 01-01-2019
Financiële verordening Gemeente Eindhoven 2017
Geldend van 11-04-2017 t/m 31-12-2018
Intitulé
Financiële verordening Gemeente Eindhoven 2017Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eindhoven maakt bekend, dat
de raad van de gemeente Eindhoven;
gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 28 februari 2017;
gelet op artikel 212 gemeentewet;
In zijn vergadering van 11 april 2017 heeft besloten
1. De Financiële verordening Gemeente Eindhoven 2016 in te trekken;
2. De Financiële verordening Gemeente Eindhoven 2017 vast te stellen
Financiële verordening Gemeente Eindhoven 2017
Hoofdstuk 1 Inleidende bepalingen.
Artikel 1. Definities
In deze verordening wordt verstaan onder:
- 1.
sectoren: thematische onderdelen van de gemeentelijke organisatie die aangestuurd worden door de Directieraad;
- 2.
administratie: het systematisch verzamelen, vastleggen, verwerken en verstrekken van informatie ten behoeve van het besturen, het functioneren en het beheersen van (onderdelen van) de organisatie van de gemeente Eindhoven en ten behoeve van de verantwoording die daarover moet worden afgelegd.
- 3.
primitieve begroting: de begroting zoals vastgesteld door de gemeenteraad voorafgaand aan het begrotingsjaar.
- 4.
a grondexploitatiecomplex (GREX): een ruimtelijk plan voorzien van een grondexploitatiebegroting
- b.
grondexploitatiebegroting: de financiële vertaling van een grondexploitatiecomplex, waarbij de kosten en opbrengsten gefaseerd zijn in de tijd.
- b.
Hoofdstuk 2 Begroting en verantwoording
Kaderstellen.
Artikel 2. Kadernota.
-
1. Het college biedt uiterlijk in het tweede kwartaal van het lopende kalenderjaar een nota aan over de kaders en richtlijnen voor het volgende begrotingsjaar en de drie opvolgende jaren.
-
2. In de nota uit het eerste lid worden de bevindingen meegenomen die voortkomen uit de rapportage van de begrotingsuitvoering van artikel 6 en de jaarstukken van artikel 7.
-
3. De raad stelt deze nota uiterlijk voor het zomerreces van het lopende kalenderjaar vast.
Artikel 3. Begroting.
-
1. De raad stelt een programma-indeling vast, bestaande uit raadsprogramma's.
-
2. De raad stelt per raadsprogramma vast:
a. de beoogde maatschappelijke effecten
b. de te leveren goederen en diensten
c. de baten en lasten
-
3. Het college zorg er voor dat in de begroting de verplichte paragrafen zijn opgenomen met minimaal de wettelijk voorgeschreven informatie.
-
4. Periodiek beoordeelt het college of het wenselijk is om aanvullende nota’s op te stellen met betrekking tot de paragrafen en/of aanverwante onderwerpen.
-
5. Op voorstel van het college stelt de raad per raadsprogramma, naast de verplichte beleidsindicatoren, indicatoren vast met betrekking tot de beoogde maatschappelijke effecten en de te leveren goederen en diensten.
Artikel 4. Inrichting begroting en jaarstukken
-
1. Bij iedere begroting en jaarstukken wordt een overzicht gegeven van de toedeling van de taakvelden aan de raadsprogramma ‘s.
-
2. Bij de uiteenzetting van de financiële positie van de begroting wordt van de nieuwe investeringen per investering het benodigde investeringskrediet weergegeven en wordt van de lopende investeringen het geautoriseerde investeringskrediet en de raming van de uitputting van het krediet in het lopende boekjaar weergegeven. Van investeringen kleiner dan € 1 miljoen wordt het totaalbedrag weergegeven.
-
3. Bij de uiteenzetting van de financiële positie in begroting wordt in aanvulling op het bepaalde in artikel 20 en artikel 21 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten inzicht gegeven in de ontwikkeling van de schuldpositie als gevolg van de begroting, de meerjarenraming en de investeringen.
-
4. In de jaarstukken wordt van de investeringen de uitputting van de geautoriseerde investeringskredieten en de actuele raming van de totale uitgaven weergegeven. Van investeringen kleiner dan € 1 miljoen wordt het totaalbedrag weergegeven.
Artikel 5. Autorisatie begroting.
-
1. De raad autoriseert met het vaststellen van de begroting per raadsprogramma de baten en lasten en het overzicht algemene dekkingsmiddelen.
-
2 aDe raad autoriseert met het vaststellen van de begroting per raadsprogramma de investeringskredieten en geeft daarbij aan van welke kredieten de raad op een later tijdstip een apart nader uitgewerkt voorstel wil ontvangen alvorens het krediet definitief wordt geautoriseerd.
b. De raad verleent het college mandaat om binnen het raamkrediet voor projectvoorbereidingskosten concrete projectvoorbereidingskredieten te autoriseren.
-
3 De raad is bevoegd tot het wijzigen van de begroting (begrotingswijzigingen vaststellen).
-
4 De raad verleent het college mandaat om te besluiten tot de volgende begrotingswijzigingen:
a. budgettaire neutrale begrotingswijzigingen binnen het bestaande beleid;
b. begrotingswijzigingen waarmee stelposten worden overgebracht naar producten, op voorwaarde dat de raad eerder al heeft ingestemd met de te voeren activiteiten;
c. toewijzing vanuit de post onvoorzien;
d. bestemmingsreserves waarvoor door de raad reeds een bestemming is gegeven;
e. begrotingswijzigingen aangaande niet voorziene investeringskredieten binnen bestaand beleid en binnen hetzelfde raadsprogramma en met reeds aanwezige dekking voor kapitaallasten;
f. begrotingswijzigingen ten laste van de saldi-reserve specifiek, voor zover de raad inhoudelijk en financieel in een eerder stadium reeds heeft ingestemd.
-
5 van het verleende mandaat wordt geen gebruik gemaakt, indien sprake is van:
a. nieuw beleid, of
b. binnen bestaand beleid voor bedragen groter dan of gelijk aan €500.000,00 zowel van de lasten als van de baten, of
c. binnen bestaand beleid voor onderwerpen die bestuurlijk belangrijk zijn, of
-
6
- a.
voor de begrotingswijzigingen zoals genoemd in het vijfde lid onder a. en c. dient een raadsvoorstel inclusief begrotingswijziging door het college aan de raad te worden voorgelegd;
- b.
voor de begrotingswijzingen zoals genoemd in het vijfde lid onder b. en d. kan door het college worden volstaan met het aan de raad voorleggen van een begrotingswijziging inclusief toelichting;
- c.
de raad kan jaarlijks onderwerpen benoemen waarvan de begrotingswijzigingen aan hem ter goedkeuring dienen te worden voorgelegd.
- a.
-
7 Het college stelt regels vast die waarborgen dat de uitvoering van de begroting rechtmatig, doelmatig en doeltreffend verloopt.
-
8 Indien het college voorziet dat een geautoriseerd budget of investeringskrediet dreigt te worden overschreden, wordt dit door het college aan de raad gemeld. Het college voegt hierbij een voorstel voor wijziging van de begroting of van het investeringskrediet of een voorstel voor bijstelling van het beleid.
-
9 a. Voor niet voorziene investeringen in de loop van het begrotingsjaar, legt het college vooraf aan het aangaan van verplichtingen een investeringsvoorstel en een voorstel voor het autoriseren van een investeringskrediet aan de raad voor.
b. Het aan de raad voorleggen van een voorstel zoals bedoeld in onderdeel a van dit artikellid is niet van toepassing in situaties als bedoeld bij het vierde lid, onderdeel e.
-
10. a. De raad stelt een grondexploitatiecomplex en grondexploitatiebegroting vast;
b.De raad verleent het college mandaat tot het vaststellen van een grondexploitatiecomplex en grondexploitatiebegroting indien de grondexploitatie over de gehele looptijd minimaal budgettair neutraal is (met een 0-resultaat, dan wel positief), het risico geen negatieve gevolgen heeft voor het benodigd gemeentelijk weerstandsvermogen en past binnen het bestaande beleid en binnen het raadsprogramma.
Grondexploitatiecomplexen met een omvang groter dan 5 miljoen (totale kosten en/of opbrengsten over de gehele looptijd) worden in ieder geval aan de raad voorgelegd.
-
11.
- a.
Het college actualiseert jaarlijks de grondexploitatiebegrotingen door middel van vaststelling van de Meerjaren Prognose Grondbedrijf (MPG);
- b.
Het college informeert de raad over de vaststelling van het MPG via een raadsinformatiebrief;
- c.
Individuele grondexploitaties, waarbij de actualisering materiële financiële gevolgen heeft, dienen (opnieuw) door de raad te worden vastgesteld;
- d.
Van materiële financiële gevolgen is sprake indien de grondexploitatie over de gehele looptijd niet langer budgettair neutraal is (met een 0-resultaat, dan wel positief) of het risico negatieve gevolgen heeft voor het benodigd gemeentelijk weerstandsvermogen.
- e.
Voor het vaststellen van de bijbehorende begrotingswijziging zijn de bepalingen uit lid 3, 4, 5 en 6 van toepassing.
- a.
-
Rapportage en Verantwoording.
Artikel 6. Tussentijdse rapportage.
-
1. Het college informeert de raad op het niveau van raadsprogramma door middel van tussentijdse rapportages over de realisatie van de begroting.
-
2. De tussentijdse rapportages worden aan de raad aangeboden.
-
3. Het college stelt de opzet vast van de inrichting van de tussentijdse rapportages.
-
4. De rapportages gaan in op financiële afwijkingen, de risico’s, de voortgang van de raadsprogramma’s en eventueel de maatschappelijke effecten.
-
5. De raad bepaalt aan de hand van de uitvoering van de raadsprogramma's of de beleidsdoelen van de raadsprogramma's voor het lopende jaar bijstelling behoeven.
Artikel 7. Jaarstukken.
-
1. Het college draagt zorg voor een adequate vertaling van de verantwoording van de taakvelden naar de verantwoording van de raadsprogramma's.
-
2. Het college legt verantwoording af over de uitvoering van de raadsprogramma's. In de verantwoording geeft het college aan:
a.wat is bereikt;
b.wat hebben we daarvoor gedaan;
c.wat heeft het gekost (exploitatie en investeringen);
d.hoe de resultaten zich verhouden tot de in de begroting gestelde doelen.
Artikel 8. EMU-saldo
1.Wanneer het Rijk de gemeente bericht dat alle gemeenten samen het collectieve aandeel van gemeenten in het EMU-tekort, bedoeld in artikel 3, zesde lid, van de Wet houdbare overheidsfinanciën, hebben overschreden, informeert het college de raad of een aanpassing van de begroting nodig is. Als het college een aanpassing nodig acht, doet het college een voorstel voor het wijzigen van de begroting.
Hoofdstuk 3 Financieel beleid
Kaderstellen.
Artikel 9. Financiële positie.
1.Het college draagt er zorg voor, dat al het beleid waartoe de raad heeft besloten, in de uiteenzetting van de financiële positie en de meerjarenramingen is opgenomen.
Artikel 10. Waardering en afschrijving vaste activa.
-
1. a. Kosten verbonden aan het sluiten van geldleningen en het saldo van agio en disagio worden direct ten laste van de exploitatie gebracht;
- b.
Kosten van onderzoek en ontwikkeling voor een bepaald actief blijven uiterlijk 5 jaar geactiveerd staan. Binnen die periode worden zij bij realisering van het actief overgeboekt naar het betreffende actief of bij niet realiseren van het actief doch uiterlijk na 5 jaar afgeboekt ten laste van het jaarresultaat.
- b.
-
2. Materiële vaste activa zijn te onderscheiden in: investeringen met een economisch nut; investeringen met een maatschappelijk nut.
-
3. Investeringen in vaste activa worden onder aftrek van bijdragen derden geactiveerd.
-
4. De afschrijvingstermijnen die worden gehanteerd voor vaste activa zijn vermeld in de bijlage "Afschrijvingstermijnen gemeente Eindhoven per activasoort", die onderdeel uitmaakt van deze verordening. In principe wordt lineair afgeschreven tenzij middels gemotiveerd collegebesluit hiervan wordt afgeweken.
-
5. Activa met een verkrijgingsprijs van minder dan € 10.000,-- worden niet geactiveerd, uitgezonderd gronden en terreinen. Deze laatst genoemden worden altijd geactiveerd.
-
6. Activa met een levensduur van minder dan drie jaar worden direct ten laste van de exploitatie gebracht, tenzij anders wettelijk voorgeschreven.
Artikel 11. Kostprijsberekening en tarieven.
-
1. De grondslag voor het bepalen van de heffingen en tarieven wordt gevormd door de extracomptabel geraamde kostprijs van de betreffende producten en diensten van de gemeente Eindhoven. Bij de kostentoerekening worden naast de directe kosten alleen die indirecte kosten betrokken, die samenhangen met de door de gemeente verleende diensten.
-
2. a. Bij de indirecte kosten worden betrokken de bijdragen aan reserves en onttrekkingen van voorzieningen voor de noodzakelijke vervanging van de betrokken activa, de kapitaallasten van de in gebruik zijnde activa en voor rioolrechten, reinigingsrechten en afvalstoffenheffing de compensabele btw.
- b.
De toerekening van overheadkosten aan rechten en heffingen vindt plaats door middel van een opslag op de directe productieve formatie-uren volgens de volgende berekeningswijze: relevante kosten concernoverhead gedeeld door de directe formatie-uren van de productiesectoren = opslag.
- b.
-
3. De omslagrente (interne rente) voor de rentetoerekening van de kapitaallasten is een vergoeding voor de inzet van vreemd vermogen en van eigen vermogen en wordt vastgesteld bij de begroting.
-
4. Het college doet jaarlijks een voorstel aan de raad voor de hoogte van de gemeentelijke tarieven voor belastingen en rechten.
-
5. Het college is bevoegd tot het vaststellen van tarieven en prijzen voor een gemeentelijke dienst of de levering van goederen of werken die niet krachtens de Gemeentewet aan de raad zijn voorbehouden.
Artikel 12. Prijzen economische activiteiten
-
1. Voor de levering van goederen, diensten of werken aan overheidsbedrijven en derden en met welke bijbehorende activiteiten de gemeente in concurrentie met marktpartijen treedt, wordt tenminste de extracomptabel geraamde integrale kostprijs in rekening gebracht. Bij afwijking doet het college vooraf voor elk van deze activiteiten afzonderlijk een voorstel voor een raadsbesluit, waarin het publiek belang van de activiteit wordt gemotiveerd.
-
2. Bij het verstrekken van leningen of garanties aan overheidsbedrijven en derden brengt de gemeente de extracomptabel geraamde integrale kosten in rekening. Bij afwijking doet het college vooraf een voorstel voor een raadsbesluit, waarin het publiek belang van de lening of garantie wordt gemotiveerd.
-
3. Bij het verstrekken van kapitaal door de gemeente aan overheidsbedrijven en derden gaat het college uit van een vergoeding van tenminste de extracomptabel geraamde integrale kosten van de verstrekte middelen. Bij afwijking doet het college vooraf een voorstel voor een raadsbesluit, waarin het publiek belang van de kapitaalverstrekking wordt gemotiveerd.
-
4. Raadbesluiten met de motivering van het publiekbelang als bedoeld in de vorige leden zijn niet nodig als sprake is van:
a.leveringen van goederen, diensten of werken en het verstrekken van leningen, garanties en kapitaal aan andere overheden voor zover deze leveringen en verstrekkingen zijn bedoeld voor de uitoefening van de publieke taak door die andere overheid;
b.een bevoordeling van activiteiten in het kader van een bij wet opgedragen publiekrechtelijke taak;
c.een bevoordeling van activiteiten in het kader van een toegekend bijzonder of uitsluitend recht waarvoor prijsvoorschriften gelden;
d.een bevoordeling van sociale werkplaatsen;
e.een bevoordeling van onderwijsinstellingen;
f.een bevoordeling van publieke media-instellingen; en
g.een bevoordeling die valt onder de reikwijdte van de staatssteunregels van het Werkingsverdrag van de Europese Unie en daarmee verenigbaar is.
Artikel 13. Treasuryfunctie.
-
1. Het college biedt het (bijgestelde) Treasurystatuut aan ter vaststelling door de raad.
-
2. Het Treasurystatuut legt de beleidsmatige infrastructuur van de treasuryfunctie vast in de vorm van uitgangspunten, doelstellingen, richtlijnen en limieten. Het Treasurystatuut maakt een objectieve en transparante verantwoording van de treasuryfunctie vooraf en achteraf mogelijk.
Hoofdstuk 4 Financieel beheer en interne controle
Artikel 14. Administratie.
-
1. De administratie is zodanig van opzet en werking, dat zij in ieder geval dienstbaar is voor:
- a.
het sturen en het beheersen van activiteiten en processen in de gemeente als geheel en in de sectoren;
- b.
het verstrekken van informatie over ontwikkelingen in de omvang van activa, voorraden, vorderingen en schulden, contracten, enz.;
- c.
het verschaffen van informatie aan de budgethouders en voor het maken van kostencalculaties;
- d.
het afleggen van verantwoording over de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en ter zake geldende wet- en regelgeving;
- e.
de controle van de registratie van gegevens als zodanig en van de daaraan ontleende informatie alsmede voor de controle op de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen.
- a.
Artikel 15. Registratie bezittingen, activa en vermogen.
-
1. Het college draagt er zorg voor, dat de registratie en de ontwikkeling van de bezittingen en het vermogen van de gemeente systematisch worden gecontroleerd, met dien verstande dat de waardepapieren, de voorraden, de uitstaande leningen, de (debiteuren-)vorderingen, de liquiditeiten, de opgenomen leningen en de (crediteuren-) schulden jaarlijks worden gecontroleerd en registergoederen en bedrijfsmiddelen tenminste eenmaal in de vier jaar.
-
2. Bij afwijkingen in de registratie van bezittingen neemt het college maatregelen voor herstel van de tekortkomingen. De resultaten van de controle en eventuele plannen van verbetering worden ter kennisgeving aan de raad aangeboden.
Artikel 16. Interne controle.
-
1. Het college zorgt ten behoeve van het getrouwe beeld en de rechtmatigheid van de jaarrekening voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking, en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Bij afwijkingen neemt het college maatregelen tot herstel.
-
2. Het college draagt zorg voor een adequaat organisatiereglement, alsmede voor een mandaatregeling en budgethoudersregelingen.
Artikel 17. Misbruik en oneigenlijk gebruik.
Het college legt de regels vast voor het voorkomen van misbruik en oneigenlijk gebruik van gemeentelijke regelingen en eigendommen.
Hoofdstuk 5 Financiële organisatie.
Artikel 18. Financiële organisatie.
Het college legt (in een besluit) vast:
- a.
een eenduidige indeling van de gemeentelijke financiële organisatie en een eenduidige toewijzing van de gemeentelijke taken aan de sectoren;
- b.
een adequate scheiding van taken, functies, bevoegdheden en verantwoordelijkheden, zodat aan de eisen van interne controle wordt voldaan en de betrouwbaarheid van de verstrekte informatie aan beleids- en beheersorganen is gewaarborgd
- c.
de verlening van mandaten en volmachten voor het aangaan van verplichtingen ten laste van de toegekende budgetten en investeringskredieten;
- d.
de regels voor de opdrachtverlening en de verrekening van leveringen tussen de sectoren van de gemeente;
- e.
de te maken afspraken met de sectoren over de te leveren prestaties, de daarvoor beschikbare middelen en de wijze en frequentie van rapportage over de voortgang van de activiteiten en uitputting van middelen.
Artikel 19. Overige.
-
1. Het college legt (in een besluit) de interne regels (protocol) vast voor de inkoop en aanbesteding van werken, leveringen en diensten. De regels waarborgen dat wordt gehandeld in overeenstemming met de relevante regelgeving (waaronder de Nederlandse regels en regels van de Europese Unie).
-
2. Het college legt (in een besluit) de interne regels (protocol) vast voor de toekenning van steunverlening en subsidies aan ondernemingen. De regels waarborgen dat wordt gehandeld in overeenstemming met de relevante regelgeving.
Hoofdstuk 6 Slotbepalingen.
Artikel 20. Intrekken oude verordening
1.De Financiële verordening Gemeente Eindhoven 2016 (Gemeenteblad 2015, nr.93) wordt ingetrokken.
Artikel 21. Overgangsrecht
1.De Financiële verordening Gemeente Eindhoven 2016 (Gemeenteblad 2015, nr.93) blijft van toepassing op de jaarstukken en bijbehorende stukken van het begrotingsjaar 2016.
Artikel 22. Inwerkingtreding.
Deze verordening treedt in werking op 11 april 2017, met dien verstande dat zij van toepassing is op de begroting, de jaarstukken en bijbehorende stukken van het begrotingsjaar 2017.
De bepalingen van artikel 4, lid 2 en 4 met betrekking tot het overzicht investeringen, artikel 5, lid 2b met betrekking tot projectvoorbereidingskredieten, artikel 5, lid 10 en 11 met betrekking tot grondexploitaties en artikel 10, lid1b met betrekking tot kosten van onderzoek en ontwikkeling zijn tevens van toepassing op de jaarstukken en bijbehorende stukken van het begrotingsjaar 2016.
Artikel 23. Citeertitel.
Deze verordening wordt aangehaald als "Financiële Verordening Gemeente Eindhoven 2017”.
Eindhoven, 11 april 2017.
Het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven,
, burgemeester.
, secretaris.
Uitgegeven,24 april 2017
Mij bekend,
de gemeentesecretaris van Eindhoven,
M.L. Wilke
Bijlage: Afschrijvingstermijnen gemeente Eindhoven per activasoort
Afschrijvingstermijnen gemeente Eindhoven per activasoort
Bijlage bij Financiële verordening Gemeente Eindhoven 2017
Code |
Omschrijving balanscode |
Omschrijving soort activum |
Levensduur Economisch nut |
Levensduur Maatschappelijk nut |
Toelichting |
1000 |
Bijdragen aan activa in eigendom van derden |
OndergrondSchoolgebouwen Schoolgebouwen Overig |
Conform afschrijvingstermijn ondergrond in eigendom Conform afschrijvingstermijn schoolgebouwen in eigendom Conform afschrijvingstermijn activa in eigendom |
||
1101 |
Gronden en terreinen |
Grond |
Oneindig |
Oneindig |
Op grond wordt niet afgeschreven |
Sportparken |
25 30/15 15 50 |
Kosten aanleg sportparken inclusief civiel technisch (park, verharding paden en riool plus alle velden). Kunstgras en all weatherbanen. Onderlaag 30 jaar en bovenlaag 15 jaar. Hekwerken en verlichting en overige voorzieningen 15 jaar. Tribune 50 jaar met renovatie na 25 jaar |
|||
Voorzieningen aan parkeerterrein |
20 |
20 |
Betreft openbare parkeerterreinen (omheining en blokkades) |
||
Voorzieningen aan overige terreinen |
20 |
20 |
Voorzieningen aan / bij bedrijfsgebouwen zoals buitenverlichting, hekwerk, fietsenstallingen, beplanting |
||
Begraafplaatsen |
50 |
Aanleg (niet ondergrond, op grond wordt niet afgeschreven) |
|||
1102 |
Grond erfpacht |
Grond erfpacht |
oneindig |
Oneindig |
Op grond wordt niet afgeschreven |
1107 |
Gebouwen |
Gebouwen |
50 |
Kantoor- en bedrijfsgebouwen. Niet de installaties en inrichting. |
|
Gebouwen van hout |
15 |
Noodlokalen, houten units (houten noodlokalen: levensduur 15 jaar, subsidie rijk) |
|||
Sporthallen |
50 |
Betreft het gebouw, niet de installaties en inrichting |
|||
Zwembaden en watersportaccommodaties |
50 |
Betreft het gebouw, niet de installaties en inrichting |
|||
Kunstijsbaan |
50 |
Betreft het gebouw, niet de installaties en inrichting |
|||
Parkeergarage |
50 |
||||
Bio-massacentrale (niet zijnde gebouw) |
20/10 |
Feitelijke levensduur afhankelijk van type |
|||
Kleedlokalen |
50 |
Betreft het gebouw, niet de installaties en inrichting |
|||
Schoolgebouwen |
50 |
||||
Kwekerijen / kassen |
25 |
||||
Jongerencentra, jeugdhonken, gemeenschapshuizen |
40 |
||||
Voorzieningen aan gehuurde gebouwen |
Max 25 |
Af te stemmen op de huurtermijn, maar niet langer dan 25 jaar. |
|||
Verbouwingen |
Max 25 |
Tenzij de verwachte levensduur of huurtermijn van het gebouw korter is: dan daaraan koppelen. |
|||
Achterstallig onderhoud en saneringen |
Max 10 |
0 |
Achterstallig onderhoud in openbare ruimte mag niet worden geactiveerd |
||
1105 |
Woonruimten |
Woningen |
50 |
Alleen gebouw. Op grond wordt niet afgeschreven |
|
1109 |
Grond- weg- en waterbouwkundige werken |
Havens, kanalen |
50 |
||
Rioleringen |
60 |
||||
Beschoeiing van metaal |
80 |
||||
Overige beschoeiing |
10 |
||||
Bruggen en viaducten |
80 |
||||
verkeersinfrastructuur |
40 |
Wegen, bestrating, fietspaden |
|||
verkeersvoorzieningen |
20 |
Voorzieningen met uitzondering van verlichting |
|||
parkeermaatregelen |
10 |
Niet zijnde parkeermeters |
|||
Openbare verlichting: kabels |
10 |
||||
Openbare verlichting: armaturen en behuizing (evt. LED) |
10 |
||||
Voorzieningen in bossen en parken / hekwerken |
10 |
||||
1113 |
Machines, installaties, meubilair en gereedschappen |
Installaties en inrichting van gebouwen |
25 |
Liften, centrale verwarming, installaties van bedrijfsgebouwen |
|
Inventaris en meubilair |
Max 15 |
Voor scholen geldt de rijksnorm |
|||
Machines |
Max 15 |
Pompen, aggregaten, zaagmachines en compressen. Reprografie apparaten. |
|||
Computer hardware, elektronische apparatuur |
3 4 5 6 20/10/8 |
Hardware 3 jaar: (balie)printers en plotters Hardware 4 jaar: CPU, laptop, afdelingsprinters/copiers, PDA, IPAD, informatieschermen Hardware 5 jaar: centrale servers, actieve netwerk componenten en routers, centrale printers/copiers en camera’s Hardware 6 jaar: beeldschermen Overig: computerruimte bouwkundig 20 jaar, Noodstroom, blusinstallatie, airco 10 jaar, inrichting 8 jaar |
|||
Computer software |
5 |
Kantoorautomatisering, applicatie software |
|||
Infrastructuur |
15/12 |
Glasvezel 15 jaar, overige kabels 12 jaar |
|||
Telefonie |
8/5 |
Telefooncentrale 8 jaar, telefoontoestellen 5 jaar |
|||
Speeltuinen (toestellen) |
10 |
Zwembad op speelterrein 20 jaar |
|||
Parkeermeters, parkeerautomaten |
20 |
||||
Verkeersregelinstallaties |
10 |
||||
Containers (grof vuil standplaatsen) |
10 |
||||
Containers (ondergronds bij flats) |
30/10/5 |
Buitenbak 30 jaar, binnenbak en opbouw 10 jaar, elektronica 5 jaar |
|||
1111 |
Vervoersmiddelen |
Bedrijfswagens, tractie |
7 |
Vrachtwagen, huisvuilwagen |
|
Personenauto’s, bestelauto’s |
7 |
Dienstauto’s |
|||
Overige vervoersmiddelen |
7 |
Aanhangwagens |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl