Regeling vervallen per 01-01-2019

Verordening op de heffing en de invordering van leges burgerzaken en algemene dienstverlening 2018

Geldend van 20-12-2017 t/m 31-12-2018

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van leges burgerzaken en algemene dienstverlening 2018

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eindhoven maakt bekend, dat de raad van de gemeente Eindhoven;

gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 12 september 2017;

mede gelet op de artikelen 156 en 229 van de Gemeentewet en de artikelen 2 en 7 van de Paspoortwet;

heeft besloten vast te stellen de

Verordening op de heffing en de invordering van leges burgerzaken en algemene dienstverlening 2018

Artikel 1. Aard van de heffing en belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een

    (vervangende) Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument, als bedoeld in

    de Paspoortwet;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende

tarieventabel.

Artikel 2. Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst of van de (vervangende) Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 3. Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid gerekend.

Artikel 4. Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een (gedagtekende) schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota, factuur of ander schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 5. Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990, moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 4

    • a.

      mondeling wordt gedaan: op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan: op het moment van het uitreiken van de

      kennisgeving, dan wel ingeval van toezending van de kennisgeving binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene Termijnenwet is niet van toepassing op de in het voorgaande lid gestelde termijnen.

Artikel 6. Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges, ter zake van een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst, wordt verleend op een verzoek als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in deze verordening en de daarbij behorende tabel opgenomen bepaling.

Artikel 7. Vrijstellingen

  • 1. Leges worden niet geheven voor:

    • a.

      stukken of handelingen, welke ambtshalve of ter voldoening aan wettelijke voorschriften kosteloos worden afgegeven of verricht;

    • b.

      inlichtingen, opgaven, handelingen of stukken, welke met vergunning van het college van burgemeester en wethouders, worden verstrekt, verricht of afgegeven ten behoeve van rechtstreeks gebruik voor het algemeen belang dienende voorlichting over de gemeente, haar organen en instellingen.

  • 2.

    • a.

      De leges, genoemd in de tabel onder 1.1, 1.2 en 1.4 worden niet geheven voor de in het openbaar belang afgegeven stukken en verstrekte inlichtingen aan openbare besturen, ambtenaren en instellingen.

    • b.

      De leges, genoemd in de tabel onder 1.3 en 1.4 worden niet geheven voor zover stukken met vergunning van het college van burgemeester en wethouders worden afgegeven aan politieke groeperingen, waarvan de aanduiding bij de Kiesraad is geregistreerd dan wel welke aan de laatst gehouden gemeenteraadsverkiezingen hebben deelgenomen.

    • c.

      De leges, genoemd in de tabel onder 1.4 worden niet geheven, voor zover het betreft de exemplaren van de raadsbijlagen welke op eigen initiatief door of vanwege het college van burgemeester en wethouders worden verstrekt aan belangstellenden voor raadsvergaderingen, teneinde het deze mogelijk te maken de vergadering aan de hand van de stukken te volgen.

Artikel 8. Kwijtschelding

Bij de invordering van leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9. Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met

betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 10. Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      onderdeel 2.9 (akten burgerlijke stand);

    • 2.

      hoofdstuk 3 (reisdocumenten en (vervangende) Nederlandse identiteitskaart);

    • 3.

      hoofdstuk 4 (rijbewijzen);

    • 4.

      onderdeel 5.6 (papieren verstrekking uit de Basisregistratie personen);

    • 5.

      hoofdstuk 7 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming

      persoonsgegevens);

    • 6.

      onderdeel 8.1 (verklaring omtrent het gedrag);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Overgangsrecht, inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    De "Legesverordening burgerzaken 2017" vastgesteld bij raadsbesluit van 8 november 2016, laatstelijk gewijzigd bij besluit van 13 december 2016, wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na die van de bekendmaking.

  • 3.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2018.

  • 4.

    Deze verordening kan worden aangehaald als "Legesverordening burgerzaken2018".

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 7 november 2017.

Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening burgerzaken 2018

Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening burgerzaken 2018

Hoofdstuk 1 Algemene verstrekkingen

Gedrukte en digitale stukken, afschriften, beschikkingen ed. (algemeen)

1

Het tarief bedraagt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor de afgifte van:

1.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, per pagina

€ 2,75

1.2

een beschikking op een verzoek

€ 3,25

1.3

stukken of uittreksels, welke op verzoek van de aanvrager moeten worden opgemaakt, per pagina

€ 0,25

1.4

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, per pagina

€ 0,25

1.5

fotokopieën van overzichtskaarten, bestemmingsplankaarten en tekeningen, behorende bij voorbereidingsbesluiten, per fotokopie:

1.5.1

A 4-formaat

€ 1,05

1.5.2

A 3-formaat

€ 2,10

1.5.3

A 2-formaat

€ 4,20

1.5.4

A 1-formaat

€ 8,40

1.6

lichtdrukken van tekeningen:

1.6.1

voor het eerste exemplaar

€11,25

1.6.2

1.7

1.8

1.8.1

1.8.2

1.8.3

voor elk volgend exemplaar van hetzelfde plan

In afwijking van onderdeel 1.3 bedraagt, voor het verstrekken van een uittreksel van een document of een samenvatting van de inhoud van een document op grond van artikel 7, eerste lid, onder c, van de Wet openbaarheid van bestuur, het tarief per pagina van het uittreksel of de samenvatting

In afwijking van onderdeel 1.4 bedraagt, in verband met het verstrekken van kopieën van documenten op grond van artikel 7, eerste lid, onder a, van de Wet openbaarheid van bestuur, het tarief voor kopieën van schriftelijke stukken:

voor minder dan 6 kopieën

voor 6 tot 13 kopieën

voor 14 of meer kopieën, per kopie

€ 4,15

€ 2,25

€ 0,-

€ 4,50

€ 0,35

Gemeentelijk beperkingen-register

1.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift, uittreksel of verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

€21,30

Hoofdstuk 2 Huwelijk/partnerschap

2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

Huwelijks-

voltrekking,

partnerschaps- en omzettings-akte op vaste locatie

Huwelijks-

voltrekking,

partnerschaps- en omzettings-akte op externe locatie

Huwelijks-

voltrekking en

partnerschaps- akte zonder ceremonie

Omzetting geregistreerd partnerschap aan de balie

Trouwboekje

Luxe trouwboekje

Nasporing burgerlijke stand

Opnieuw trouw beloven

Wet rechten burgerlijke stand

Bijzonder huis

Extra gastheer/vrouw

Ceremonie ook in andere taal

Babs

Externe locatie eenmalig

Externe locatie kalenderjaar

Annuleren en wijzigen

2.1

2.2

2.3

2.4

2.5

2.6

2.7

2.8

2.9

2.10

2.11

2.12

2.13

2.14

2.15

2.16

2.17

om een huwelijksvoltrekking, een registratie van een partnerschap of een omzetting van een geregistreerd partnerschap, die niet op grond van artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand kosteloos geschiedt, in een daarvoor als vaste locatie aangewezen gebouw, met een aanvangstijd

a.op maandag tot en met donderdag van 9.00 uur tot 16.30 uur

b.op maandag tot en met donderdag van 16.30 uur tot 22.00 uur

c.op vrijdag van 9.00 uur tot 16.30 uur

d.op vrijdag van 16.30 uur tot 22.00 uur

e.op zaterdag van 10.00 uur tot 16.00 uur

f.op zon- en feestdagen van 10.00 uur tot 16.00 uur

om een huwelijksvoltrekking, een registratie van een partnerschap of een omzetting van een geregistreerd partnerschap, die niet op grond van artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand kosteloos geschiedt, in een daarvoor aangewezen externe locatie, met een aanvangstijd

a.op maandag tot en met donderdag van 9.00 uur tot 22.00 uur

b.op vrijdag van 9.00 uur tot 22.00 uur

c.op zaterdag van 10.00 uur tot 16.00 uur

d.op zon- en feestdagen van 10.00 uur tot 16.00 uur

om een huwelijksvoltrekking zonder ceremonie of een registratie van een partnerschap zonder ceremonie, die niet op grond van artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand kosteloos geschiedt, in een spreekkamer van het Stadskantoor (Inwonersplein)

om een omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk, die niet op grond van artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand kosteloos geschiedt, aan de balie van het Stadskantoor (Inwonersplein)

tot het verstrekken van een trouwboekje of een partnerschapsboekje (exclusief uittreksel burgerlijke stand)

tot het verstrekken van een trouwboekje of een partnerschapsboekje in luxe uitvoering (exclusief uittreksel burgerlijke stand)

tot het doen van nasporing in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier

De tarieven in de onderdelen 2.1 en 2.2 gelden tevens voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een “opnieuw trouw beloven” of “opfrishuwelijk” (de bevestiging van een eerder gesloten huwelijk of geregistreerd partnerschap).

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot hetverstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

De tarieven voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een huwelijksvoltrekking, een registratie van een partnerschap of een omzetting van een geregistreerd partnerschap in een “bijzonder huis”, zoals vermeld in artikel 1:64 Burgerlijk Wetboek, zijn gelijk aan de tarieven zoals genoemd onder 2.1.

De tarieven als bedoeld onder 2.1 en 2.2 worden, indien de ceremonie meer dan een uur duurt, per half uur of per deel daarvan, cumulatief verhoogd met

De tarieven als bedoeld onder 2.1 en 2.2 worden, indien op verzoek een extra gastheer of gastvrouw aanwezig is bij de ceremonie, cumulatief verhoogd met

De tarieven als bedoeld onder 2.1 en 2.2 worden, indien op verzoek de ceremonie tevens in een andere taal dan de Nederlandse taal wordt uitgesproken, cumulatief verhoogd met

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot benoeming van een buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand (voor één dag)

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot éénmalige aanwijzing van een externe huwelijkslocatie, voor de duur van de huwelijksvoltrekking

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot aanwijzing van een externe huwelijkslocatie voor de duur van het kalenderjaar

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een huwelijksvoltrekking, een partnerschapsakte of een omzettingsakte, ook indien de dienst op grond van artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand kosteloos zou geschieden, bedraagt, bij annulering of wijziging binnen een periode van vier weken voorafgaand aan de vastgelegde dag van de huwelijksvoltrekking, de registratie of de omzetting, het tarief

€450,-

€575,-

€625,-

€750,-

€755,-

€945,-

€500,-

€655,-

€755,-

€945,-

€227,-

€ 77,-

€ 11,-

€ 26,-

€13,50

€100,-

€ 25,-

€ 30,-

€195,-

€150,-

€500,-

€ 50,-

Hoofdstuk 3 Reisdocumenten en (vervangende) Nederlandse identiteitskaart

3

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag

Paspoort

3.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort

3.1.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€64,75

3.1.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€51,45

Zakenpaspoort

3.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.4.1 (zakenpaspoort)

3.2.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€64,75

3.2.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€51,45

Faciliteitenpas-poort

3.3

tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld

3.3.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€64,75

3.3.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€51,45

Vluchteling of vreemdeling

3.4

tot het verstrekken van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€51,45

NIK

3.5

tot het verstrekken van een

3.5.1

Nederlandse Identiteitskaart (NIK) voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€50,65

3.5.2

Nederlandse Identiteitskaart (NIK) voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€28,60

3.5.3

vervangende Nederlandse Identiteitskaart (NIK) met een geldigheidsduur

van vijf jaren

€28,60

Spoedlevering

3.6

Voor een spoedlevering van de in de onderdelen 3.1 tot en met 3.5

genoemde documenten worden de in die onderdelen genoemde leges,

per document, (cumulatief) vermeerderd met een toeslag van

€47,55

Bezorgen

3.7

Voor het binnen Nederland bezorgen van de in de onderdelen 3.1 tot en

met 3.5 genoemde documenten worden de in die onderdelen genoemde

leges, per document, (cumulatief) vermeerderd met een toeslag van

€ 15,-

Hoofdstuk 4 Rijbewijzen

4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

4.1

tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

€38,95

4.2

tot het verkrijgen van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen

€ 4,05

4.3

tot het afgeven van een rijbewijs, indien aan de aanvrager reeds een rijbewijs werd verstrekt welk rijbewijs bij de aanvraag niet kan worden overgelegd, de ter zake verschuldigde leges verhoogd met

€24,50

spoedlevering

4.4

tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs ingeval van een spoedlevering, de in onderdeel 4.1 genoemde leges vermeerderd met

€34,10

4.5

tot het afgeven van een eigen verklaring (toeslag exclusief aanschafkosten EV CBR)

€ 2,50

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit de Basisregistratie personen

Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt onder één verstrekking verstaan: één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de Basisregistratie personen moet worden geraadpleegd.

Hieronder zijn begrepen de administraties als bedoeld in de Wet basisregistratie personen.

5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

5.1

tot het verstrekken van gegevens op schriftelijk verzoek (post, e-mail en fax) per verstrekking

€13,50

5.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

5.2.1

voor 100 verstrekkingen

€ 1.110,-

5.2.2

voor 200 verstrekkingen

€ 2.200,-

5.2.3

voor 500 verstrekkingen

€ 5.420,-

5.2.4

voor 1.000 verstrekkingen

€ 9.945,-

5.2.5

voor 5.000 verstrekkingen

€ 48.100,-

5.3

tot het verstrekken van gegevens uit de Basisregistratie personen voor 2.500 inlichtingen of minder

€ 205,-

5.4

waarbij het tarief voor elk volgend honderdtal of gedeelte daarvan wordt vermeerderd met een bedrag van voor het langs geautomatiseerde wijze produceren van de gegevens dan wel het middels beeldschermen raadplegen van deze gegevens

€ 8,-

€ 1.044,-

5.5

Voor zover in de wetgeving elders niet nadrukkelijk anders is bepaald, bedraagt het tarief voor het op verzoek doornemen van de Basisregistratie personen, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 13,50

5.6

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het schriftelijk verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 17, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen

€ 7,50

Uittreksel/verklaring uit de Basisregistratie

5.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van een uittreksel uit / verklaring ontleend aan de Basisregistratie personen,

a. via DigiD

b. niet via DigiD

€ 10,-

€ 13,50

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen uit het kiezersregister

Kiezersregister

6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer, bedoeld in artikel D4 van de Kieswet,

a.via DigiD

b.niet via DigiD

€ 10,-

€13,50

Hoofdstuk 7 Verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens

7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens,

7.1

bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

7.1.1

ten hoogste 100 pagina's, per pagina

€ 0,23

met een maximum per bericht van

€ 5,-

7.1.2

meer dan 100 pagina's

€22,50

7.2

bij verstrekking anders dan op papier

€ 5,-

7.3

dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking

€22,50

7.4

Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 7.1, 7.2 en 7.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts het hoogste tarief in rekening gebracht.

7.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens

€ 4,50

Hoofdstuk 8 Overige producten burgerzaken

8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van

Verklaring o.g.

8.1

een verklaring omtrent het gedrag

€41,35

Legalisatie

8.2

een legalisatie van een handtekening

€10,50

RNI

Stadspas

8.3

8.4

8.4.1

een uittreksel uit / verklaring ontleend aan het Register Niet-Ingezetenen

een stadspasaan een niet-ingezetene van de gemeente Eindhoven,

a.via DigiD

b.niet via DigiD

€ 18,-

€ 5,-

€ 8,-

8.4.2

voor vervanging van een verleende pas (ingezetene en niet-ingezetene) van de gemeente Eindhoven,

a.via DigiD

b.niet via DigiD

€ 5,-

€ 8,-

Deze tarieventabel maakt onderdeel uit van en behoort bij het raadsbesluit van 7 november 2017 tot vaststelling van de Legesverordening burgerzaken 2018.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 7 november 2017.

Eindhoven, 7 november 2017.

Het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven,

, burgemeester.

, secretaris.

Uitgegeven 19 december 2017,

Mij bekend,

de gemeentesecretaris van Eindhoven,

mw. drs. A.A. Zwierstra