Verordening op de auditcommissie gemeente Eindhoven 2020

Geldend van 01-01-2020 t/m heden

Intitulé

Verordening op de auditcommissie gemeente Eindhoven 2020

De raad van de gemeente Eindhoven;

gezien het voorstel van de leden van de accountantscommissie d.d. 18 november 2019;

gelet op de behandeling in de meningsvormende vergadering van 10 december 2019;

gelet op de nadere toelichting met herzien ontwerp raadsbesluit van 13 december 2019;

gelet op het aangenomen amendement A1;

gelet op het aangenomen amendement A3;

besluit:

Vaststellen de Verordening op de auditcommissie gemeente Eindhoven 2020

Artikel 1 instelling en taken van de auditcommissie

  • 1. Er is een auditcommissie, ingesteld op grond van artikel 84 van de Gemeentewet.

  • 2. De auditcommissie bevordert de afstemming van diverse onderzoeken en controles die ingevolge de artikel 182, 213 en 213a van de Gemeentewet worden uitgevoerd en adviseert hierover aan de raad.

  • 3. De auditcommissie adviseert de raad over:

    • a.

      het programma van eisen voor de aanbesteding van de accountantscontrole;

    • b.

      de aanwijzing, opdrachtverlening dan wel beëindiging van de aan een externe accountant opgedragen accountantscontrole.

  • 4. De auditcommissie overlegt met de accountant over de opdrachtformulering voor de controle van de jaarrekening en adviseert hierover aan de raad, met name voor wat betreft de volgende onderwerpen:

    • a.

      goedkeurings- en rapporteringstoleranties;

    • b.

      het normenkader;

    • c.

      door de raad te verstrekken aanvullende opdrachten;

    • d.

      de wijze van rapporteren door de accountant waaronder de frequentie en inrichting;

    • e.

      prioriteiten van de raad aangaande de controle van de jaarstukken.

  • 5. De auditcommissie evalueert met de accountant de uitvoering van de controle op de jaarrekening.

  • 6. De auditcommissie overlegt met de accountant over de controles en rapportages die deze uitbrengt op de controle jaarrekening en interim controle ten behoeve van de raad en adviseert hierover aan de raad. Ook kan de auditcommissie gevraagd en ongevraagd over andere rapportages van de accountant met hem overleggen en hierover adviseren aan de raad.

  • 7. De auditcommissie geeft advies aan de raad over de door het college toegezegde of door de raad vastgestelde verbeteracties naar aanleiding van de managementletter of controle verslag / verslag van bevindingen jaarrekening en de opvolging daarvan.

  • 8. De auditcommissie stemt met het college de momenten af waarop de te leveren documenten uit de P&C cyclus aan de raad worden geleverd.

  • 9. De auditcommissie kan op verzoek andere onderwerpen aangaande financieel beleid respectievelijk financieel beheer advies uitbrengen. Het is aan de leden van de auditcommissie of de onderwerpen voor de auditcommissie worden geagendeerd.

Artikel 2 Samenstelling en benoeming auditcommissie

  • 1. De auditcommissie bestaat uit ten minste vijf raads- en commissieleden en maximaal zeven raads- en commissieleden met een maximum van één lid per fractie. De voorzitter, vicevoorzitter en de overige leden worden door de raad benoemd.

  • 2. De voorzitter en de vicevoorzitter zijn ook lid van de auditcommissie.

  • 3. Leden van de auditcommissie worden bij afwezigheid niet vervangen.

  • 4. De auditcommissie heeft een aantal adviseurs, te weten: de wethouder of het lid van het college met de portefeuille financiën, de concerncontroller, de accountant en de griffier of een door de griffier aan te wijzen medewerker van de griffie. De voorzitter van de rekenkamercommissie kan als externe adviseur worden gevraagd aan de vergaderingen van de auditcommissie deel te nemen.

  • 5. De auditcommissie kan andere interne en externe adviseurs verzoeken de vergadering bij te wonen en advies uit te brengen aan de auditcommissie.

Artikel 3 Secretariaat

  • 1. Het secretariaat van de auditcommissie wordt gevoerd door een door de griffier aan te wijzen medewerker van de griffie.

  • 2. De secretaris van de auditcommissie kan voor de inhoudelijke ondersteuning en bijstand met tussenkomst van de gemeentesecretaris een beroep doen op de ambtelijke organisatie.

Artikel 4 Zittingsduur

  • 1.

    De zittingsperiode van de auditcommissie is gelijk aan de zittingsperiode van de raad.

  • 2.

    Het lidmaatschap van de auditcommissie vervalt door het verlies van hoedanigheid van raadslid respectievelijk commissielid, door ontslagname, of door een met redenen omkleed besluit van de raad.

  • 3.

    Indien door het vervallen van het lidmaatschap van één van de leden een vacature ontstaat, beslist de raad zo spoedig mogelijk over de invulling van de vacature.

Artikel 5 Vergaderingen

  • 1. De auditcommissie vergadert zo dikwijls de voorzitter dit nodig acht of ten minste twee leden onder opgave van redenen dit aan de voorzitter vragen.

  • 2. De voorzitter belegt de vergaderingen. Hij draagt zorg voor het tijdig verzenden van oproepingen voor de vergaderingen. Hierbij wordt – spoedeisende gevallen uitgezonderd – uitgegaan van tenminste tien dagen voor de betreffende vergadering.

  • 3. De voorzitter wordt daarbij ondersteund door de secretaris van de auditcommissie.

  • 4. De oproepingen vermelden datum, tijd, plaats en te behandelen onderwerpen. De voor de behandeling van die onderwerpen relevante stukken worden tijdig aan de leden toegezonden.

  • 5. De vergaderingen van de auditcommissie zijn openbaar, tenzij er sprake is van voorbereidende bijeenkomsten of intern beraad, zulks ter beoordeling van de commissie.

Artikel 6 Advisering

  • 1. De adviezen van de auditcommissie worden vastgesteld bij meerderheid van het aantal uitgebrachte stemmen; alleen de leden van de auditcommissie hebben stemrecht.

  • 2. De auditcommissie kan slechts beraadslagen en adviseren, wanneer meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

Artikel 7 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 1-1-2020.

Artikel 8 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als “Verordening op de auditcommissie gemeente Eindhoven 2020”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 17 december 2019

,voorzitter.

, griffier.