Regeling vervallen per 31-12-2021

Verordening op de heffing en de invordering van leges burgerzaken en algemene dienstverlening 2021

Geldend van 02-08-2021 t/m 30-12-2021

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van leges burgerzaken en algemene dienstverlening 2021

De raad van de gemeente Eindhoven;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 15 september 2020;

mede gelet op de artikelen 156 en 229 van de Gemeentewet en de artikelen 2 en 7 van de Paspoortwet;

besluit vast te stellen de

Verordening op de heffing en de invordering van leges burgerzaken en algemene dienstverlening 2021

Artikel 1. Aard van de heffing en belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

  • a. het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b. het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een (vervangende) Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument, als bedoeld in de Paspoortwet;

  • een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 2. Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst of van de (vervangende) Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 3. Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid gerekend.

Artikel 4. Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een (gedagtekende) schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota, factuur of ander schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 5. Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990, moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 4

    • a.

      mondeling wordt gedaan: op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan: op het moment van het uitreiken van de kennisgeving, dan wel ingeval van toezending van de kennisgeving binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene Termijnenwet is niet van toepassing op de in het voorgaande lid gestelde termijnen.

Artikel 6. Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges, ter zake van een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst, wordt verleend op een verzoek als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in deze verordening en de daarbij behorende tabel opgenomen bepaling.

Artikel 7. Vrijstellingen

  • 1. Leges worden niet geheven voor:

    • a.

      stukken of handelingen, welke ambtshalve of ter voldoening aan wettelijke voorschriften kosteloos worden afgegeven of verricht;

    • b.

      inlichtingen, opgaven, handelingen of stukken, welke met vergunning van het college van burgemeester en wethouders, worden verstrekt, verricht of afgegeven ten behoeve van rechtstreeks gebruik voor het algemeen belang dienende voorlichting over de gemeente, haar organen en instellingen.

  • 2. De leges, genoemd in de tarieventabel in de onderdelen 1.1, 1.2 en 1.4 worden niet geheven voor de in het openbaar belang afgegeven stukken en verstrekte inlichtingen aan openbare besturen, ambtenaren en instellingen.

  • 3. De leges, genoemd in de tarieventabel in de onderdelen 1.3 en 1.4 worden niet geheven voor zover stukken met vergunning van het college van burgemeester en wethouders worden afgegeven aan politieke groeperingen, waarvan de aanduiding bij de Kiesraad is geregistreerd dan wel welke aan de laatst gehouden gemeenteraadsverkiezingen hebben deelgenomen.

  • 4. De leges, genoemd in de tarieventabel in onderdeel 1.4 worden niet geheven, voor zover het betreft de exemplaren van de raadsbijlagen welke op eigen initiatief door of vanwege het college van burgemeester en wethouders worden verstrekt aan belangstellenden voor raadsvergaderingen, teneinde het deze mogelijk te maken de vergadering aan de hand van de stukken te volgen.

Artikel 8. Kwijtschelding

Bij de invordering van leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9. Overdracht van bevoegdheden

Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van de tarieventabel betreft:

    • i.

      onderdeel 2.9 (akten burgerlijke stand);

    • ii.

      hoofdstuk 3 (reisdocumenten en (vervangende) Nederlandse identiteitskaart);

    • iii.

      hoofdstuk 4 (rijbewijzen);

    • iv.

      onderdeel 5.6 (papieren verstrekking uit de Basisregistratie personen);

    • v.

      onderdeel 8.1 (verklaring omtrent het gedrag);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 10. Overgangsrecht, inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. De ‘Legesverordening burgerzaken 2020’ vastgesteld bij raadsbesluit van 5 november 2019, laatstelijk gewijzigd bij besluit van 10 december 2019, wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na die van de bekendmaking.

  • 3. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2021.

  • 4. Deze verordening kan worden aangehaald als ‘Legesverordening burgerzaken2021’.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 3 november 2020

, voorzitter.

, griffier.

Deze tarieventabel maakt onderdeel uit van en behoort bij het raadsbesluit van 3 november 2020 tot vaststelling van de Legesverordening burgerzaken 2021

, voorzitter.

, griffier.

Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening burgerzaken 2021

Hoofdstuk 1 Algemene verstrekkingen

Gedrukte en digitale stukken, afschriften, beschikkingen ed. (algemeen)

1

Het tarief bedraagt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor de afgifte van:

1.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, per pagina

€ 2,75

1.2

een beschikking op een verzoek

€ 3,25

1.3

stukken of uittreksels, welke op verzoek van de aanvrager moeten worden opgemaakt, per pagina

€ 0,25

1.4

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, per pagina

€ 0,25

1.5

fotokopieën van overzichtskaarten, bestemmingsplankaarten en tekeningen, behorende bij voorbereidingsbesluiten, per fotokopie:

1.5.1

A 4-formaat

€ 1,25

1.5.2

A 3-formaat

€ 2,25

1.5.3

A 2-formaat

€ 4,25

1.5.4

A 1-formaat

€ 8,50

1.6

lichtdrukken van tekeningen:

1.6.1

voor het eerste exemplaar

€ 11,50

1.6.2

voor elk volgend exemplaar van hetzelfde plan

€ 4,25

1.7

In afwijking van onderdeel 1.3 bedraagt, voor het verstrekken van een uittreksel van een document of een samenvatting van de inhoud van een document op grond van artikel 7, eerste lid, onder c, van de Wet openbaarheid van bestuur, het tarief per pagina van het uittreksel of de samenvatting

€ 2,25

1.8

In afwijking van onderdeel 1.4 bedraagt, in verband met het verstrekken van kopieën van documenten op grond van artikel 7, eerste lid, onder a, van de Wet openbaarheid van bestuur, het tarief voor kopieën van schriftelijke stukken:

1.8.1

voor minder dan 6 kopieën

€ 0,-

1.8.2

voor 6 tot 13 kopieën

€ 4,50

1.8.3

voor 14 of meer kopieën, per kopie

€ 0,35

Gemeentelijk beperkingen-register

1.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift, uittreksel of verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

€ 22,20

Hoofdstuk 2 Huwelijk/partnerschap

2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

Huwelijks-voltrekking, partnerschaps- en omzettings-akte op vaste locatie

2.1

om een huwelijksvoltrekking, een registratie van een partnerschap of een omzetting van een geregistreerd partnerschap, die niet op grond van artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand kosteloos geschiedt, in een daarvoor als vaste locatie aangewezen gebouw, met een aanvangstijd

a. op maandag tot en met donderdag van 9.00 uur tot 16.30 uur

b. op maandag tot en met donderdag van 16.30 uur tot 22.00 uur

c. op vrijdag van 9.00 uur tot 16.30 uur

d. op vrijdag van 16.30 uur tot 22.00 uur

e. op zaterdag van 10.00 uur tot 16.00 uur

f. op zon- en feestdagen van 10.00 uur tot 16.00 uur

€425,-

€500,-

€575,-

€625,-

€675,-

€775,-

Huwelijks-voltrekking, partnerschaps- en omzettings-akte op externe locatie

2.2

om een huwelijksvoltrekking, een registratie van een partnerschap of een omzetting van een geregistreerd partnerschap, die niet op grond van artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand kosteloos geschiedt, in een daarvoor aangewezen externe locatie, met een aanvangstijd

a. op maandag tot en met donderdag van 9.00 uur tot 22.00 uur

b. op vrijdag van 9.00 uur tot 22.00 uur

c. op zaterdag van 10.00 uur tot 16.00 uur

d. op zon- en feestdagen van 10.00 uur tot 16.00 uur

€375,-

€525,-

€625,-

€675,-

Huwelijks-voltrekking en partnerschaps- akte zonder ceremonie

2.3

om een huwelijksvoltrekking zonder ceremonie of een registratie van een partnerschap zonder ceremonie, die niet op grond van artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand kosteloos geschiedt, in een spreekkamer van het Stadskantoor (Inwonersplein)

€215,-

Omzetting geregistreerd partnerschap aan de balie

2.4

om een omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk, die niet op grond van artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand kosteloos geschiedt, aan de balie van het Stadskantoor (Inwonersplein)

€ 75,-

Trouwboekje

2.5

tot het verstrekken van een trouwboekje of een partnerschapsboekje (inclusief uittreksel burgerlijke stand)

€ 22,-

Luxe trouwboekje

2.6

tot het verstrekken van een trouwboekje of een partnerschapsboekje in luxe uitvoering (inclusief uittreksel burgerlijke stand)

€ 37,-

Nasporing burgerlijke stand

2.7

tot het doen van nasporing in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 14,-

Opnieuw trouw beloven

2.8

De tarieven in de onderdelen 2.1 en 2.2 gelden tevens voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een “opnieuw trouw beloven” of “opfrishuwelijk” (de bevestiging van een eerder gesloten huwelijk of geregistreerd partnerschap).

Wet rechten burgerlijke stand

2.9

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

Bijzonder huis

2.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een huwelijksvoltrekking, een registratie van een partnerschap of een omzetting van een geregistreerd partnerschap in een “bijzonder huis”, zoals vermeld in artikel 1:64 Burgerlijk Wetboek, het tarief zoals genoemd in onderdeel 2.2 onder a.

2.11

De tarieven als bedoeld onder 2.1 en 2.2 worden, indien de ceremonie meer dan een uur duurt, per half uur of per deel daarvan, cumulatief verhoogd met

€ 75,-

Extra gastheer/ -vrouw

2.12

De tarieven als bedoeld onder 2.1 en 2.2 worden, indien op verzoek een extra gastheer of gastvrouw aanwezig is bij de ceremonie, cumulatief verhoogd met

€ 25,-

Ceremonie ook in andere taal

2.13

De tarieven als bedoeld onder 2.1 en 2.2 worden, indien op verzoek de ceremonie tevens in een andere taal dan de Nederlandse taal wordt uitgesproken, cumulatief verhoogd met

€ 25,-

Babs voor één dag

2.14.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het benoemen van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag, indien de beëdiging bij de rechtbank reeds heeft plaatsgevonden

€175,-

2.14.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het benoemen van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag, indien de beëdiging bij de rechtbank nog niet heeft plaatsgevonden

€375,-

Externe locatie eenmalig

2.15

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot éénmalige aanwijzing van een externe huwelijkslocatie, voor de duur van één dag

€125,-

Externe locatie kalenderjaar

2.16

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot aanwijzing van een externe huwelijkslocatie voor de duur van het kalenderjaar

€475,-

Annuleren en wijzigen

2.17

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een huwelijksvoltrekking, een partnerschapsakte of een omzettingsakte, ook indien de dienst op grond van artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand kosteloos zou geschieden, bedraagt, bij annulering of wijziging binnen een periode van vier weken voorafgaand aan de vastgelegde dag van de huwelijksvoltrekking, de registratie of de omzetting, het tarief

€ 50,-

Hoofdstuk 3 Reisdocumenten en (vervangende) Nederlandse identiteitskaart

3

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag

Paspoort

3.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort

3.1.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 74,75

3.1.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 56,55

Zakenpaspoort

3.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 3.1 (zakenpaspoort)

3.2.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 74,75

3.2.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 56,55

Faciliteiten-paspoort

3.3

tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld

3.3.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 74,75

3.3.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 56,55

Vluchteling of vreemdeling

3.4

tot het verstrekken van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 56,55

NIK

3.5

tot het verstrekken van een

3.5.1

Nederlandse Identiteitskaart (NIK) voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 67,55

3.5.2

Nederlandse Identiteitskaart (NIK) voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 36,45

3.5.3

vervangende Nederlandse Identiteitskaart (NIK) met een geldigheidsduur van vijf jaren

€ 32,90

Spoedlevering

3.6

voor de versnelde uitreiking van een in de onderdelen 3.1 tot en met 3.5 genoemd document, zijnde een toeslag op de in die onderdelen genoemde bedragen van

€ 50,90

Bezorgen

3.7

voor het binnen Nederland bezorgen van een in de onderdelen 3.1 tot en met 3.6 genoemd document, zijnde een toeslag op de in die onderdelen genoemde bedragen van

€ 16,05

Hoofdstuk 4 Rijbewijzen

4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

4.1

tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

€ 40,65

4.2

Het tarief genoemd in onderdeel 4.1 wordt:

Spoedlevering

4.2.1

bij een spoedlevering vermeerderd met

€ 34,10

Vermissing

4.2.2

bij een aanvraag in verband met vermissing van een eerder afgegeven rijbewijs vermeerderd met

€ 24,50

4.3

De verhogingen genoemd in onderdeel 4.2 zijn in voorkomend geval cumulatief van aard.

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit de Basisregistratie personen

Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt onder één verstrekking verstaan: één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de Basisregistratie personen moet worden geraadpleegd. Hieronder zijn begrepen de administraties als bedoeld in de Wet basisregistratie personen.

5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

5.1

tot het verstrekken van gegevens op schriftelijk verzoek (post, e-mail en fax) per verstrekking

€ 17,-

5.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

5.2.1

voor 100 verstrekkingen

€ 1.110,-

5.2.2

voor 200 verstrekkingen

€ 2.200,-

5.2.3

voor 500 verstrekkingen

€ 5.420,-

5.2.4

voor 1000 verstrekkingen

€ 9.945,-

5.2.5

voor 2000 verstrekkingen

€ 48.100,-

5.3

tot het verstrekken van gegevens uit de Basisregistratie personen voor 2.500 inlichtingen of minder

waarbij het tarief voor elk honderdtal of gedeelte daarvan wordt vermeerderd met een bedrag van

€ 205,-

€ 8,-

5.4

voor het langs geautomatiseerde wijze produceren van de gegevens dan wel het middels beeldschermen raadplegen van deze gegevens

€ 1.044,-

5.5

Voor zover in de wetgeving elders niet nadrukkelijk anders is bepaald, bedraagt het tarief voor het op verzoek doornemen van de Basisregistratie personen, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 14,-

5.6

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het schriftelijk verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 17, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen

€ 8,-

Uittreksel/verklaring uit de Basisregistratie

5.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van een uittreksel uit / verklaring ontleend aan de Basisregistratie personen,

a. via DigiD

b. niet via DigiD

€ 8,-

€ 17,-

Meertalig model-formulier

5.8

Indien bij een aanvraag als bedoeld in onderdeel 5.7 tevens een meertalig modelformulier als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van verordening (EU) nr. 2016/1191 van het Europees Parlement en de Raad van 6 juli 2016 betreffende de bevordering van het vrije verkeer van burgers door vereenvoudigde overlegging van bepaalde openbare documenten in de Europese Unie en tot wijziging van Verordening nr. 1024/2012 (PbEU 2016, L 200), wordt aangevraagd, dan wordt het op grond van onderdeel 5.7 van toepassing zijnde tarief verdubbeld.

Hoofdstuk 6 Vervallen

Hoofdstuk 7 Vervallen

Hoofdstuk 8 Overige producten burgerzaken

8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van

Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG)

8.1

een verklaring omtrent het gedrag

€ 41,35

Legalisatie

8.2

een legalisatie van een handtekening

€ 11,-

RNI

8.3

een uittreksel uit / verklaring ontleend aan het Register Niet-Ingezetenen

€ 18,-

Stadspas

8.4

een stadspas

8.4.1

aan een niet-ingezetene van de gemeente Eindhoven,

a. via DigiD

b. niet via DigiD

€ 5,-

€ 8,-

8.4.2

voor vervanging van een verleende pas (ingezetene en niet-ingezetene) van de gemeente Eindhoven,

a. via DigiD

b. niet via DigiD

€ 5,-

€ 8,-