Regeling vervallen per 01-01-2012

Verordening op de heffing en de invordering van reclamebelasting 2011

Geldend van 17-12-2010 t/m 31-12-2011

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van reclamebelasting 2011

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eindhoven maakt bekend, dat de raad van de gemeente in zijn vergadering van 30 november 2010 heeft vastgesteld de volgende

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

 

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    reclameobject: openbare aankondiging in letters, symbolen of kleuren, of een combinatie daarvan,zichtbaar vanaf de openbare weg;

  • b.

    bouwwerk: elke constructie van enige omvang van hout, steen, metaal of ander materiaal, welke op de plaats van bestemming hetzij direct of indirect met de grond verbonden is, hetzij directe of indirecte steun vindt in of op de grond;

  • c.

    vestiging: een gebouw, of deel daarvan, dat door een organisatie of bedrijf wordt gebruikt;

  • d.

    tussenpersoon: een natuurlijke persoon of rechtspersoon die zijn bedrijf maakt van het verlenen van bemiddeling bij het tot stand brengen en sluiten van overeenkomsten in

    opdracht en op naam van personen tot wie hij niet in vaste betrekking staat;

  • e.

    exploitant: een natuurlijke persoon of rechtspersoon die zijn bedrijf maakt van het ten behoeve van derden tegen vergoeding aanbrengen van reclameobjecten op door hem daartoe

    beschikbaar gestelde oppervlakten;

  • f.

    f. jaar: een kalenderjaar.

 

Artikel 2 Gebiedsomschrijving

Deze verordening is van toepassing binnen het centrumgebied van de gemeente Eindhoven zoals aangegeven op de bij deze verordening behorende kaart en de bijlage waarop de exacte grenzen van het gebied zijn omschreven. In geval van discrepantie tussen de kaart en de gebiedsomschrijving is de kaart bepalend.

 

Artikel 3 Belastbaar feit

Onder de titel 'reclamebelasting' wordt binnen het gebied als bedoeld in artikel 2 een belasting geheven ter zake van openbare aankondigingen zichtbaar vanaf de openbare weg.

 

Artikel 4 Belastingplicht

  • 1.

    De reclamebelasting wordt geheven van degene van wie, dan wel ten behoeve van wie, al dan niet met vergunning, de reclameobjecten worden aangetroffen.

  • 2.

    In afwijking van het bepaalde in het eerste lid wordt de reclamebelasting ter zake van reclameobjecten die door tussenkomst van een exploitant zijn aangebracht, geheven van die exploitant.

 

Artikel 5 Maatstaf van heffing en belastingtarief

  • 1.

    De reclamebelasting wordt geheven naar de oppervlakte van een reclameobject, met inachtneming van het overige in deze verordening bepaalde.

  • 2.

    Voor de toepassing van dit artikel worden de op basis van artikel 6 bepaalde oppervlakten van reclameobjecten, die bij een vestiging, bouwwerk of deel daarvan behoren, bij elkaar

    opgeteld. Indien meerdere bouwwerken of delen daarvan naast elkaar zijn gelegen en tezamen worden gebruikt door een belastingplichtige voor een vestiging, worden de oppervlakten van reclameobjecten die bij deze bouwwerken of delen daarvan behoren voor de toepassing van dit artikel bij elkaar opgeteld.

  • 3.

    Reclameobjecten behoren in elk geval tot een bouwwerk indien zij daarmee fysiek zijn verbonden of daarmee tezamen worden gebruikt.

  • 4.

    Het tarief van de reclamebelasting is opgenomen in de bij de verordening behorende tarieventabel.

 

Artikel 6 Berekening van de reclamebelasting

  • 1.

    De oppervlakte van een reclameobject wordt vastgesteld als volgt:

  • a.

    indien de openbare aankondiging wordt gedaan op een zuil, bord, vlag, (span)doek, poster of soortelijk aankondigingvoorwerp, wordt de oppervlakte van de aankondiging bepaald op de oppervlakte van het voorwerp waarop de aankondiging wordt gedaan. Indien het voorwerp niet rechthoekig is, wordt de oppervlakte van het aankondigingvoorwerp bepaald door de lengte c.q. de hoogte en de breedte van de denkbeeldige rechthoek die het voorwerp omsluit;

  • b.

    indien de openbare aankondiging wordt gedaan door middel van een combinatie van verschillende losse voorwerpen of een opschrift met losse letters of symbolen, wordt de oppervlakte van het reclameobject bepaald door de lengte c.q. de hoogte en de breedte van de denkbeeldige rechthoek die de voorwerpen of het opschrift omsluit.

  • 2.

    Indien het reclameobject slechts voor een deel zichtbaar is vanaf de openbare weg wordt de oppervlakte van het reclameobject bepaald op het van de openbare weg zichtbaar

    gedeelte van het reclameobject.

 

 Artikel 7 Belastingtijdvak

Het belastingtijdvak is gelijk aan het kalenderjaar.

 

Artikel 8 Ontstaan van de belastingschuld en heffing naar tijdsgelang

  • 1.

    De belastingschuld ontstaat bij het begin van het belastingtijdvak.

  • 2.

    Indien de belastingplicht na het begin van het belastingtijdvak aanvangt, ontstaat de belastingschuld bij de aanvang van de belastingplicht.

  • 3.

    Indien de belastingplicht in de loop van het belastingtijdvak aanvangt is de reclamebelasting verschuldigd voor zoveel maanden als er in dat jaar, na het tijdstip

    van de aanvang van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.

  • 4.

    Indien de belastingplicht in de loop van het belastingtijdvak eindigt dan wel vermindert, wordt de

    aanslag op verzoek van belastingplichtige verminderd met zoveel twaalde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde reclamebelasting als er in dat jaar na het tijdstip van de

    beëindiging of vermindering van de belastingplicht, nog voile kalendermaanden overblijven.

 

Artikel 9 Wijze van heffing

De reclamebelasting wordt geheven door middel van een aanslag.

 

Artikel 10 Vrijstellingen

De reclamebelasting wordt niet geheven ter zake van openbare aankondigingen:

  • a.

    die korter dan 13 weken aanwezig zijn;

  • b.

    waarvoor op grond van een privaatrechtelijke overeenkomst betaling aan de gemeente moet geschieden dan wel een vergoeding aan de gemeente verschuldigd is;

  • c.

    die als algemene bewegwijzering waarmee een algemeen belang wordt gediend kunnen worden aangemerkt;

  • d.

    die door de gemeente of in opdracht van de gemeente is geplaatst of aangebracht, indien en voor zover de openbare aankondiging geschiedt ter uitvoering van de publieke taak;

  • e.

    e. die door politieke partijen zijn aangebracht en die een ideëel belang dienen;

  • f.

    aangebracht door of namens winkeliersverenigingen of wijkorganen, waarbij het reclameobject uitsluitend bestaat uit een afbeelding met naam van de winkeliersvereniging of het wijkorgaan;

  • g.

    die een onlosmakelijk onderdeel zijn van de voor de verkoop of verhuur bestemde artikelen en producten in een etalage of winkel;

  • h.

    bestemd voor de verkoop of verhuur van onroerende zaken, indien deze aanwezig zijn in de onmiddellijke nabijheid van de te verkopen zaak;

  • i.

    op bouwterreinen, voor zover de opschriften rechtstreeks betrekking hebben op de op dat terrein in uitvoering zijnde bouwwerkzaamheden.

  • j.

    die uit cultureel, maatschappelijk, charitatief of ideëel belang zijn aangebracht door (semi-) overheden of cultureel-maatschappelijke instellingen of -verenigingen.

 

Artikel 11 Betalingstermijn

  • 1.

    De aanslag dient te worden betaald in een termijn, welke vervalt een maand na de dagtekening van het aanslagbiljet.

  • 2.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het voorgaande lid gestelde termijn.

 

Artikel 12 Kwijtschelding

Van deze belasting wordt geen kwijtschelding verleend.

 

Artikel 13 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels stellen met betrekking tot de heffing en invordering van de reclamebelasting.

 

Artikel 14 Anti-dubbeltelbepaling

 Geen reclamebelasting wordt geheven voor voorwerpen (luifels, terrasmeubilair, -afscheidingen, en daarbij behorende parasols), waarvoor in hetzelfde belastingtijdvak reeds precariobelasting wordt geheven.

 

Artikel 15 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na die van de bekendmaking.

  • 2.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2011.

  • 3.

    Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening reclamebelasting Eindhoven 2011.

 

Hiervan heeft afkondiging plaatsgevonden op 22 december 2010

 

Eindhoven,.

 

Het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven,

 

, burgemeester:

 

,secretaris a.i.

 

Uitgegeven, 16 december 2010.

 

Mij bekend,

 

De gemeentesecretaris a.i. van Eindhoven,

 

A.M.M.M. Verbakel.

 

 

 

 

Tarieventabel behorende bij de Verordening op de heffing en invordering

reclamebelasting 2011

 

DE RAAD VAN DE GEMEENTE EINDHOVEN,

 

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van -2010, gelet op artikel 227 van de Gemeentewet;

 

BESLUIT:

Vast te stellen het tarief voor het hebben van een reclameobject, per jaar,

a. indien de oppervlakte van het reclameobject niet meer is dan 0,1 m2:€ 0,b.

b. indien de oppervlakte van het redameobject meer is dan 0,1 m2 maar minder dan 10m2: €550,c.

c. indien de oppervlakte van het redameobject 10 m2 of meer is, maar minder dan 20m2 :€ 950,d.

d. indien de oppervlakte van het redameobject 20 m2 of meer is: € 1.150,

 

Behoort bij de verordening Reclamebelasting 2011. Hiervan heeft afkondiging plaatsgevonden op 22 december 2010

 

 

Gebiedsomschrijving en kaart, behorende bij de Verordening op de heffing en

invordering reclamebelasting Eindhoven 2011

 

De verordening is van toepassing binnen het volgende gebied van de gemeente

Eindhoven: in het centrumgebied, dat gelegen is binnen het gebied dat begrensd

wordt door de straten: Fellenoord, Professor Dr. Dorgelolaan, Dommeltunneltje,

Parklaan, Nachtegaallaan, Bleekstraat, Bleekweg, Stratumsedijk, Bilderdijklaan,

Paradijslaan tot aan de Zwembadweg, Zwembadweg, Edenstraat, Mauritsstraat,

Vonderweg en de Elisabethtunnel. De in de vorige zin genoemde (delen van) straten

vallen buiten het gebied.

 

 

 

Afbeelding

 

 

 

 

Behoort bij de verordening Reclamebelasting 2011. Hiervan heeft afkondiging

plaatsgevonden op 22 december 2010