Regeling vervallen per 31-12-2019

Procedureregeling HR21

Geldend van 01-01-2012 t/m 30-12-2019

Intitulé

Procedureregeling HR21

Procedureregeling HR21

Procedureregeling functiebeschrijving en -waardering

Inhoudsopgave

  • Artikel 1 Defintities

  • Artikel 2 Vaststelling functiebeschrijvingen

  • Artikel 3 Wijziging functiebeschrijvingen

  • Artikel 4 Waardering van lokale functiebeschrijvingen

  • Artikel 5 Vaststelling functiewaardering en conversietabel

  • Artikel 6 Voorbereiding indelingsadvies, indelingsbesluit, bezwaar en beroep

  • Artikel 7 Nieuwe en gewijzigde taken

  • Artikel 8 Bezwarencommissie

  • Artikel 9 Overgangs- en slotbepalingen

Artikel 1 Defintities

  • a

    Bestuurder: De bestuurder in de zin van de Wet op de ondernemingsraden (WOR).

  • b

    Bevoegd gezag: Het college van burgemeester en wethouders.

  • c

    Bezwarencommissie: De commissie als bedoeld in de ‘Verordening behandeling bezwaar- en beroepsschriften personele aangelegenheden’, die is ingesteld ingevolge artikel 7:13 Algemene wet bestuursrecht en die zich bezig houdt met de advisering over bezwaarschriften inzake personele aangelegenheden.

  • d

    Conversietabel: De tabel waarmee de punten van de waarderingen van alle geselecteerde normbeschrijvingen en lokale functiebeschrijvingen omgezet worden naar functionele salarisschalen.

  • e

    Directeur (tevens secretaris): Het hoofd van de gemeentelijke organisatie, met uitzondering van de organisatie van de griffie.

  • f

    Externe deskundige: Een door de systeemhouder (VNG) erkend deskundige inzake de ontwikkeling, toepassing en werking van HR21.

  • g

    Functie: Het samenstel van feitelijke taken en/of werkzaamheden dat de functiehouder op basis van een vastgestelde (generieke) functiebeschrijving dient uit te voeren.

  • h

    Functiebeschrijving: De generieke beschrijving die krachtens een algemeen verbindend voorschrift door het college van burgemeester en wethouders als zodanig is vastgesteld voor één of meerdere gelijkwaardige functies. De generieke beschrijving vloeit logisch voort uit de organisatiestructuur en verdeling van taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden binnen de gemeente Elburg. De generieke functiebeschrijving is een resultaatgerichte weergave van aard, overwegend karakter, niveau en complexiteit van taken.

  • i

    Functiehouder:

    • -

      de ambtenaar in de zin van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling en/of Uitwerkingsovereenkomst (CAR/UWO) van de gemeente Elburg of

    • -

      de werknemer met wie een arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht, als bedoeld in artikel 2:5 van de CAR, is aangegaan.

  • j

    Functiewaardering: Het bepalen van de relatieve functiewaarde van een functiebeschrijving aan de hand van de in HR21 vastgelegde waarderingsmethode.

  • k

    Gecertificeerde gebruiker:De volgens de normering van de extern deskundige opgeleide lokale gebruiker die geautoriseerd is om te werken met HR21.

  • l

    Indelingsadvies: De koppeling van functie naar een normbeschrijving of lokale functiebeschrijving.

  • m

    Lokale beschrijving: De volgens het format van HR21 lokaal gewijzigde normbeschrijving of toegevoegde (nieuwe) beschrijving.

  • n

    Normbeschrijving: De generieke functiebeschrijving zoals opgenomen in het normbestand van HR21. De normbeschrijving is voorzien van een vaste waardering (puntenreeks).

Artikel 2 Vaststelling functiebeschrijvingen

Lid 1

De directeur, selecteert op advies van de domeinmanagers en in samenspraak met de externe deskundige en/of een gecertificeerde gebruiker per functie een normbeschrijving uit HR21. Indien de normbeschrijving voor de functie onvolledig is, dan wel een voor de functie dekkende normbeschrijving niet beschikbaar is, wordt, volgens het format van HR21, een normbeschrijving gewijzigd dan wel een nieuwe beschrijving opgesteld.

Lid 2

De geselecteerde normbeschrijving(en) en/of nieuwe c.q. gewijzigde lokale beschrijving(en), worden besproken met de domeinmanagers en daarna door de directeur voorlopig vastgesteld.

Lid 3

Indien sprake is van een onderhoudsronde waarbij separate functies worden ingedeeld, wordt/worden de voorlopig vastgestelde functiebeschrijving(en) door de bestuurder ter informatie aangeboden aan de ondernemingsraad (OR).

Lid 4

Indien sprake is van een organisatie brede functiebeschrijvingsronde, aansluiting bij HR21 of indien sprake is van een organisatorische verandering zoals bedoeld in artikel 25 lid 1 van de WOR, dan stelt de bestuurder de OR in de gelegenheid advies uit te brengen over de voorgenomen vaststelling van de (norm- en lokale) functiebeschrijvingen. Artikel 25 lid 2 tot en met 6 en artikel 26 WOR zijn in dat geval van overeenkomstige toepassing.

Lid 5

Met inachtneming van het bepaalde in lid 3 of 4, legt de directeur de functiebeschrijvingen ter vaststelling voor aan het bevoegd gezag. Het bevoegd gezag stelt de aldus voor de gemeentelijke functies tot stand gekomen (norm- en lokale) functiebeschrijvingen bij algemeen verbindend voorschrift vast.

Artikel 3 Wijziging functiebeschrijvingen

Bij wijziging van de structuur, taken of doelstellingen van de organisatie wordt, onder verantwoordelijkheid van het bevoegd gezag, door of namens de bestuurder bezien of de vastgestelde norm- en lokale functiebeschrijvingen volledig en/of toereikend zijn. Het selecteren van norm functiebeschrijvingen en/of het wijzigen of opstellen van nieuwe lokale functiebeschrijvingen verloopt volgens de procedure als beschreven in artikel 2.

Artikel 4 Waardering van lokale functiebeschrijvingen

Lid 1

In opdracht van het bevoegd gezag worden door de gecertificeerde gebruiker , aan de hand van de in HR21 vastgelegde functiewaarderingsmethode, alle lokale functiebeschrijvingen gewaardeerd.

Lid 2

De waarderingsresultaten van de lokale functiebeschrijvingen worden ter toetsing aangeboden aan de externe deskundige.

Lid 3

De waarderingsresultaten worden opgenomen in een eindadvies functiewaardering aan het bevoegd gezag. Het waarderingsadvies bevat in ieder geval:

  • a

    Een motivering, gerubriceerd per invalshoek en dimensie, van de sub scores en de totaalscore per lokale functiebeschrijving;

  • b

    Een overzicht van de functiewaarderingsresultaten van alle lokale functiebeschrijvingen;

  • c

    Een gecombineerd overzicht van de functiewaarderingsresultaten van alle geselecteerde normbeschrijvingen en lokale beschrijvingen.

Artikel 5 Vaststelling functiewaardering en conversietabel

Lid 1

Het bevoegd gezag stelt de waarderingen van norm- en lokale functiebeschrijvingen vast met inachtneming van het eindadvies functiewaardering. Afwijking van het advies kan slechts plaatsvinden op basis van zwaarwegende argumenten. Het bevoegd gezag stelt de waarderingen van de functiebeschrijvingen bij algemeen verbindend voorschrift vast.

Lid 2

Het bevoegd gezag stelt op basis van de vastgestelde gemeentelijke salarisstructuur, na verkregen overeenstemming binnen de commissie voor Georganiseerd Overleg, een conversietabel vast. Wijziging van de gemeentelijke salarisstructuur vindt niet plaats zonder overeenstemming binnen de commissie voor Georganiseerd Overleg.

Lid 3

Door middel van toepassing van de vastgestelde conversietabel worden de waarderingen van alle geselecteerde normbeschrijvingen en lokale functiebeschrijvingen omgezet naar functionele schalen.

Artikel 6 Voorbereiding indelingsadvies, indelingsbesluit, bezwaar en beroep

Lid 1

De directeur adviseert het bevoegd gezag over de indeling van de functies in norm- en/of lokale functiebeschrijvingen. Dit na overleg met de domeinmanagers.

Lid 2

In geval van een organisatie brede functiebeschrijvingsronde, aansluiting bij HR21 of indien sprake is van een ingrijpende organisatorische verandering zoals bedoeld in artikel 25 lid 1 van de WOR, wordt het indelingsadvies ter toetsing voorgelegd aan een indelingscommissie. De indelingscommissie bestaat uit:

  • a

    een lid aan te wijzen door het bevoegd gezag, niet zijnde een bestuurder van de gemeente of anderszins werkzaam voor of bij de gemeente;

  • b

    een lid aan te wijzen door de werknemersdelegatie vanuit de commissie voor Georganiseerd Overleg, niet werkzaam bij of voor de gemeente of vaste adviseur van de werknemersdelegatie in de Commissie voor Georganiseerd Overleg;

  • c

    een voorzitter, aan te wijzen door de leden onder a en b.

De indelingscommissie adviseert het bevoegd gezag over de indeling van functies in norm- en/of lokale functiebeschrijvingen.

Lid 3

Het bevoegd gezag maakt aan de functiehouder schriftelijk bekend welke (norm- of lokale) functiebeschrijving zij voornemens is op de functie van toepassing te verklaren (indelingsbesluit). In het voorgenomen indelingsbesluit zijn tevens de gevolgen opgenomen voor de inschaling, het salaris en/of de bezoldiging.

Lid 4

De functiehouder wordt in de gelegenheid gesteld zijn/haar zienswijze over de indeling aan de norm- of lokale beschrijving kenbaar te maken. De termijn voor het kenbaar maken van de zienswijze bedraagt vier weken. De zienswijze wordt schriftelijk en gemotiveerd kenbaar gemaakt aan het bevoegd gezag. Het bevoegd gezag legt de zienswijze ter advisering voor aan het managementteam.

Lid 5

Na het verstrijken van de termijn als bedoeld in lid 4, maakt het bevoegd gezag, indien van toepassing na heroverweging van de ingediende zienswijze(n) van de functiehouder(s) en het advies van het managementteam, schriftelijk en gemotiveerd aan de functiehouder bekend in welke functiebeschrijving de functie van de functiehouder is ingedeeld en welke de gevolgen zijn voor de inschaling, het salaris en/of bezoldiging. Deze mededeling is een besluit als bedoeld in artikel 1:3 van de Algemene wet bestuursrecht. Tegen dit besluit kan de functiehouder schriftelijk en gemotiveerd bezwaar maken bij het bevoegd gezag.

Artikel 7 Nieuwe en gewijzigde taken

Lid 1

Indien aan een functiehouder, door of namens de directeur, nieuwe of gewijzigde taken worden opgedragen, dan heroverweegt het bevoegd gezag, na en met inachtneming van het advies van de domeinmanagers, de indeling in de functiebeschrijving.

Lid 2

Indien de heroverweging leidt tot een nieuw indelingsbesluit, dan is het bepaalde in artikel 6 (met uitzondering van lid 2) van overeenkomstige toepassing. In het geval dat de heroverweging niet leidt tot een nieuw indelingsbesluit, dan wordt de functiehouder van dit besluit onverwijld in kennis gesteld.

Artikel 8 Bezwarencommissie

Er is een onafhankelijke commissie van bezwaar en beroep inpassing ingesteld ingevolge artikel 7:13 AWB.

Artikel 9 Overgangs- en slotbepalingen

Lid 1

Het bevoegd gezag kan nadere regels stellen omtrent hetgeen in deze procedureregeling is neergelegd voor zover aard en strekking van deze regeling zich daartegen niet verzet. Indien en voor zover bij nadere regels van deze regeling wordt afgeweken, dient hierover voorafgaand instemming te worden gevraagd aan de ondernemingsraad. Het bepaalde in artikel 27 lid 2 t/m 7 WOR is van overeenkomstige toepassing.

Lid 2

In gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet beslist het bevoegd gezag.

Lid 3

Deze regeling, welke kan worden aangehaald als ‘Procedureregeling functiebeschrijving en -waardering gemeente Elburg, treedt terstond in werking na publicatie / bekendmaking dezes en vervangt alle voorgaande regelingen.