Regeling vervallen per 01-01-2020

Verordening op het burgerinitiatief van de gemeente Emmen

Geldend van 12-08-2004 t/m 31-12-2019

Intitulé

Verordening op het burgerinitiatief van de gemeente Emmen

Verordening op het burgerinitiatief van de gemeente Emmen

De raad van de gemeente Emmen;

gelezen het Initiatiefvoorstel ‘Verordening op het recht van onderzoek van de raad van de gemeente Emmen’ van de D66 fractie Emmen van 1 juli 2004;

gelet op artikel 149 van de Gemeentewet;

b e s l u i t :

Vast te stellen de volgende verordening:

Verordening op het burgerinitiatief van de gemeente Emmen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

a. raad:

de gemeenteraad van de gemeente Emmen;

b. commissie:

een raadscommissie als bedoeld in artikel 82 van de Gemeentewet;

c. college:

het college van burgemeester en wethouders van Emmen;

d. burgerinitiatief:

een schriftelijk en gemotiveerd verzoek van ingezetenen van de gemeente Emmen aan de raad om te beraadslagen en te besluiten over een door hen geformuleerd voorstel en/of onderwerp dat betrekking heeft op een gemeentelijke aangelegenheid;

e. ingezetenen:

personen ingeschreven in het bevolkingsregister van de gemeente Emmen;

f. initiatiefgerechtigde:

Zijn die ingezetenen die kiesgerechtigd zijn voor de verkiezing van de leden van de gemeenteraad als mede ingezetenen van de gemeente van zestien jaar en ouder die met uitzondering van hun leeftijd voldoen aan de vereisten voor het kiesrecht voor de leden van de gemeenteraad.

Artikel 2

  • 1.

    De raad plaatst een burgerinitiatiefvoorstel op de agenda van zijn vergadering indien daartoe door een initiatiefgerechtigde een geldig verzoek is ingediend.

  • 2.

    Geldig is een verzoek dat:

    • a.

      schriftelijk en gedagtekend wordt ingediend bij de voorzitter van de raad;

    • b.

      voorzien is van de achternaam, de voorna(a)m(en), het adres, de geboortedatum en de handtekening van de verzoeker en zijn plaatsvervanger;

    • c.

      een nauwkeurig omschreven onderwerp heeft;

    • d.

      een toelichting heeft op het burgerinitiatiefvoorstel;

    • e.

      ondersteund wordt door tenminste:

      • -

        kleine kernniveau, 50 initiatiefgerechtigden die het verzoek ondersteunen;

      • -

        op dorpsniveau en wijken uit de stad Emmen, 150 initiatiefgerechtigden die het verzoek ondersteunen;

      • -

        op stads- en gemeentebreedniveau, 750 initiatiefgerechtigden die het verzoek ondersteunen.

    • f.

      een lijst met achternamen, voornamen, adressen, geboortedata en handtekeningen van de initiatiefgerechtigden die het verzoek ondersteunen.

  • 3.

    Voor de indiening van het verzoek wordt gebruik gemaakt van het in bijlage 1 en 2 van deze verordening opgenomen model.

  • 4.

    Digitale handtekeningen zijn niet geldig.

Artikel 3

Een burgerinitiatiefvoorstel houdt niet in:

  • a.

    de uitvoering van besluiten van hogere bestuursorganen waaromtrent de raad geen beleidsvrijheid heeft;

  • b.

    een vraag over gemeentelijk beleid;

  • c.

    de gemeentelijke organisatie;

  • d.

    geldelijke voorzieningen voor ambtsdragers, gewezen ambtdragers dan wel hun nagelaten betrekkingen of hun rechthebbenden;

  • e.

    onderwerpen waarover tijdens de raadsperiode waarin indiening van het voorstel plaatsvindt door de raad een besluit is genomen;

  • f.

    een klacht in de zin van hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht over een gedraging van het gemeentebestuur;

  • g.

    een bezwaar in de zin van hoofdstuk 7 van de Algemene wet bestuursrecht tegen een besluit van het gemeentebestuur;

  • h.

    benoemingen van personen en functioneren van personen;

Artikel 4

  • 1.

    De voorzitter van de raad stelt binnen twee weken na ontvangst van een burgerinitiatiefvoorstel vast of het burgerinitiatiefvoorstel voldoet aan de eisen gesteld in de artikelen 2 en 3.

  • 2.

    Indien een burgerinitiatiefvoorstel niet voldoet aan de eisen zoals vastgesteld in de artikelen 2 en 3 stelt de voorzitter van de raad de verzoeker genoemd onder artikel 2 lid 2 punt b. hiervan op de hoogte en geeft gedurende twee weken na dagtekening de verzoeker de kans om vastgestelde gebreken te herstellen.

  • 3.

    De voorzitter van de raad stelt de raad in afschrift binnen genoemde termijn van twee weken schriftelijk op de hoogte van de uitkomst van het onder artikel 4 lid 1 en 2 genoemde.

Artikel 5

  • 1.

    De raad beslist in zijn eerstvolgende raadsvergadering na ontvangst van het advies van de voorzitter van de raad zoals bedoeld in artikel 4 lid 1, over de behandeling van het voorstel.

  • 2.

    a. Indien de raad het burgerinitiatiefvoorstel in behandeling neemt, zal in de eerstvolgende raadscommissievergadering en de daarop volgende raadsvergadering het burgerinitiatiefvoorstel geagendeerd worden. Uiterlijk in de daarop opvolgende raadsvergadering zal de raad een besluit nemen. Deze termijn mag om dringende redenen eenmalig met één raadsvergadering opgeschoven worden.

  • 3.

    Indien de raad het verzoek afwijst wegens strijd met artikel 3, onder a, kan de raad het voorstel doorzenden aan burgemeester en wethouders.

  • 4.

    De raad kan een advies voorleggen aan het college. Het college is hierbij gehouden aan de gestelde termijn, die leidt tot besluitvorming zoals gesteld onder lid 2. 4. De raad kan voor advies een tijdelijke commissie instellen. De tijdelijke commissie is hierbij gehouden aan de gestelde termijn, die leidt tot besluitvorming zoals gesteld onder lid 2.

Artikel 6

  • 1.

    De raad nodigt één of meer vertegenwoordigers zoals bedoeld in artikel 2 lid 1 uit om in de betreffende raadscommissievergadering, het burgerinitiatiefvoorstel toe te lichten en eventuele vragen van de raadscommissieleden te beantwoorden.

  • 2.

    De toelichting mag maximaal 15 minuten duren.

  • 3.

    Tijdens de beraadslagingen wordt er in twee termijnen gesproken.

  • 4.

    Indien de raad heeft besloten artikel 5 lid 4 van toepassing te laten zijn lid 1 t/m 3 van dit artikel van toepassing.

Artikel 7

  • 1.

    Zo spoedig mogelijk nadat de raad over het burgerinitiatief een besluit heeft genomen wordt dit besluit openbaar bekend gemaakt in het gemeentelijke huis-aan-huisblad en de website van de gemeente Emmen;

  • 2.

    De raad stelt de verzoeker binnen twee weken na de datum van het raadsbesluit aangaande het burgerinitiatiefvoorstel schriftelijk op de hoogte van het besluit.

  • 3.

    Indien de raad geheel of gedeeltelijk afwijkt van het burgerinitiatiefvoorstel geeft hij de redenen daarvoor aan.

  • 4.

    Indien de raad geheel of gedeeltelijk overeenkomstig het burgerinitiatiefvoorstel besluit, brengt het college de verzoeker binnen twee weken na vaststelling hiervan gemotiveerd op de hoogte. Tevens geeft men aan wanneer gestart wordt met de uitvoering en bij welke medewerker van de gemeente Emmen de verzoeker terecht kan.

Artikel 8

De burgemeester brengt over elk jaar een verslag uit over de werking van het recht van burgerinitiatief in de praktijk.

Artikel 9

De verordening wordt twee jaar na inwerkingtreding geëvalueerd.

Artikel 10

Deze verordening treedt in werking na zes weken gerekend vanaf de dag waarop deze is vastgesteld.

vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 1 juli 2004.

De voorzitter,

De griffier,

C. Bijl

J.A. Hekman