21 Regeling Bedrijfshulpverlening

Geldend van 01-01-2016 t/m heden

Intitulé

21 Regeling Bedrijfshulpverlening

Inhoudsopgave

· Artikel 1 Algemene bepalingen

· Artikel 2 Aanwijzing als bedrijfshulpverlener

· Artikel 3 Criteria voor BHV-werkzaamheden

· Artikel 4 Toelagen

· Artikel 5 Extra beloning

· Artikel 6 Vergoeding van BHV-taken buiten de bedrijfstijd

· Artikel 7 Aansprakelijkheid

· Artikel 8 Inwerktreding

· Artikel 9 Citeertitel

Artikel 1 Algemene bepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

a. bevoegd gezag:

het college;

b. BHV-organisatie:

bedrijfshulpverleningsorganisatie;

c. hoofd BHV:

hoofd Bedrijfshulpverlening;

d. bedrijfshulpverlener:

de medewerker die is aangesteld bij de gemeente en door het bevoegd gezag is aangewezen als bedrijfshulpverlener als bedoeld in artikel 15 van de Arbeidsomstandighedenwet met een of meer van de volgende taken:

· bedrijfshulpverlener (brandbestrijding, ontruiming, eerstehulp);

· ploegleider;

In deze context dient u waar staat vermeldt hij of zijn, zover van toepassing zij of haar te lezen.

Artikel 2 Aanwijzing als bedrijfshulpverlener

Lid 1

Aanwijzing tot bedrijfshulpverlener geschiedt voor onbepaalde tijd schriftelijk door het bevoegd gezag op voordracht van het hoofd BHV. Alleen medewerkers met een vast dienstverband komen in aanmerking voor de aanwijzing als bedrijfshulpverlener.

Lid 2

In de aanwijzing wordt in ieder geval vermeld:

a. de naam, geboortedatum, adres en woonplaats van de medewerker;

b. de BHV-locatie, de taak bij de BHV en de datum van ingang waarin hij wordt aangewezen voor de taak bij de BHV.

Lid 3

Intrekking dan wel wijziging van het besluit tot aanwijzing als bedrijfshulpverlener door het bevoegd gezag vindt plaats:

a. op schriftelijk verzoek van de medewerker;

b. op schriftelijk verzoek van de leidinggevende;

c. indien de medewerker niet voldoet aan de voor de taak gestelde eisen of indien er medische bezwaren bestaan tegen de uitoefening van deze taak, op schriftelijk verzoek van het hoofd BHV;

d. bij langdurige afwezigheid van langer dan 6 maanden wordt de BHV-er uitgesloten van deelname aan BHV-taken tot het moment dat voldaan wordt aan de gestelde eisen;

e. bij ontslag.

Artikel 3 Criteria voor BHV-werkzaamheden

Lid 1

De bedrijfshulpverlener voert naast zijn normale werkzaamheden de bedrijfshulpverleningstaken naar behoren uit.

Lid 2

Er is sprake van naar behoren uitvoeren als de bedrijfshulpverlener heeft voldaan aan de voor zijn taken vastgestelde criteria, te weten:

a. de bedrijfshulpverlener is:

· in het bezit van een geldig basisdiploma Bedrijfshulpverlener, conform de richtlijnen van het NIBHV, en het in stand houden daarvan door het volgen van de daarvoor vereiste herhalingslessen;

· aanwezig geweest bij minimaal 75% van de jaarlijks geplande BHV-activiteiten (volgen van herhalingslessen brandbestrijding, communicatie, ontruiming en noodzakelijke oefeningen);

· inzetbaar geweest voor de primaire bedrijfshulpverlening, zoals:

· het verrichten van levensreddende handelingen;

· het bestrijden van branden met kleine blusmiddelen;

· het afvoeren van gewonden, het begeleiden van personen in geval van ontruiming van de locatie;

· het controleren van (het) gebouw(en) op aanwezigheid van personen;

· het volgen van de jaarlijkse gebouwgebonden ontruimingsinstructie;

b. de bedrijfshulpverlener is in het bezit van een geldig E.H.B.O.-diploma en het volgen van de daarvoor vereiste herhalingslessen;

c. de ploegleider met goed gevolg de opleiding van ploegleider heeft gevolgd, conform de richtlijnen van het NIBHV, en deze in stand houdt door het volgen van de daarvoor vereiste herhalingslessen;

· de ploegleider dient aanwezig te zijn bij minimaal 75% van de jaarlijks geplande BHV-activiteiten;

· het volgen van de jaarlijks gebouwgebonden ontruimingsinstructie;

· voldoende inzetbaar is geweest voor één van de bovengenoemde taken en bovendien leiding heeft gegeven aan meerdere leden van de BHV-organisatie;

Lid 3

Medewerkers dienen door de leidinggevende in de gelegenheid te worden gesteld om deel te nemen aan de jaarlijks verplichte lessen.

Lid 4

Het bevoegd gezag ziet, op voordracht van het hoofd BHV, toe op de inzetbaarheid voor de aangewezen taak.

Lid 5

(vervallen per 01-01-2016 – besluit college B&W d.d. 06-10-2015)

Lid 6

Voor een vrouwelijk lid van de Bedrijfshulpverlening geldt dat zij gedurende de zwangerschapsperiode en de periode waarin het kind borstvoeding ontvangt tijdelijk ontheven is van deelname aan alle BHV-activiteiten. Betrokken medewerkster dient dit schriftelijk en tijdig te melden bij het hoofd BHV.

Artikel 4 Toelagen

(vervallen per 01-01-2016 – besluit college B&W d.d. 06-10-2015)

Artikel 5 Extra beloning

(vervallen per 01-01-2016 – besluit college B&W d.d. 06-10-2015)

Artikel 6 Vergoeding van BHV-taken buiten de bedrijfstijd

(vervallen per 01-01-2016 – besluit college B&W d.d. 06-10-2015)

Artikel 7 Aansprakelijkheid

Lid 1

Bij BHV-activiteiten wordt de door bedrijfshulpverlener als gevolg van een ongeval geleden schade door de gemeente Emmen vergoed, indien de bedrijfshulpverlener zich aan de voorgeschreven veiligheidsvoorschriften heeft gehouden en het ongeval niet aan zijn schuld of nalatigheid is te wijten.

Lid 2

Indien de bedrijfshulpverlener in het kader van BHV-activiteiten schade veroorzaakt en dientengevolge schadeplichtig jegens derden is vergoed de gemeente Emmen de schade, conform de algemene regels omtrent aansprakelijkheid, behoudens als de schade aan zijn schuld of nalatigheid is te wijten.

Artikel 8 Inwerktreding

Deze regeling treedt inwerking met ingang van 1 januari 2004.

Artikel 9 Citeertitel

Deze regeling kan worden aangehaald als de Regeling Bedrijfshulpverlening gemeente Emmen.

Ondertekening