Regeling vervallen per 01-01-2011

Verordening op de heffing en invordering van leges 2010

Geldend van 11-05-2010 t/m 31-12-2010

Intitulé

Verordening op de heffing en invordering van leges 2010

GEMEENTERAAD ENKHUIZEN

RAADSBESLUIT

De raad van de gemeente Enkhuizen; gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 3 november 2009, nummer: 2009071; gelet op

de artikelen 147, 192 en 299, lid1, onderdeel a en b van de Gemeentewet; b e s l u i t :

De navolgende Verordening op de heffing en invordering van leges Enkhuizen 2010 vast te stellen.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    ’dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    ’week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    ’maand’: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    ’jaar’: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • b.

    het raadplegen van de bij de gemeente berustende registers, leggers en plankaarten van de dienst van het kadaster en de openbare registers door ambtenaren, in de uitoefening van hun functie;

  • c.

    het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen vermogen;

  • d.

    het in behandeling nemen van een aanvraag voor een verkeersbesluit, ingediend door een ambtenaar in de uitoefening van zijn functie.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9 , eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 10 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening in de loop van het kalenderjaar op grond van artikel 156, lid 1 en artikel 156 lid 2, onderdeel h van de Gemeentewet, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een tariefsverlaging betreffen;

  • c.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in de loop van dat kalenderjaar in werking treedt

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.

  • 2. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2010.

  • 3. In afwijking in zoverre van het eerste en tweede lid, treedt titel 3 van de bij deze verordening behorende tarieventabel in werking op 28 december 2009, welke datum tevens de datum van ingang van de heffing voor die titel is.

  • 4. De legesverordening 2009 wordt ingetrokken met ingang van het in het tweede en derde lid genoemde datum van heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

Artikel 13 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Legesverordening 2010.

Ondertekening

Besloten in de openbare vergadering van 1 december 2009.

De griffier, De voorzitter,

Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2010.

De afronding van tarieven heeft op de onderstaande wijze plaatsgevonden:

Bedragen < € 100,00 € 0,05

Bedragen > € 100,00 € 0,50

Indeling tarieventabel

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie

Hoofdstuk 14 Standplaatsen en terrassen

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 16 Kansspelen

Hoofdstuk 17 Kinderopvang

Hoofdstuk 18 Telecommunicatie

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 20 Diversen

Hoofdstuk 21 Bouwgerelateerde leges

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Nog niet van toepassing

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

Titel 1 Algemene Dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgelijke stand

1.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk, registratie van een partnerschap, de omzetting van een huwelijk in een geregistreerd partnerschap of omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk:

1.1.1.1

In de Schepenenkamer van het stadhuis aan de Breedstraat 53

1.1.1.1.1

Op maandag

€ 246,00

1.1.1.1.2

Op alle andere werkdagen

€ 355,50

1.1.1.1.3.1

1.1.1.1.3.2

Buiten de kantooruren van het bureau van de Burgerlijke stand en op zaterdag

Op door het college daarvoor aangewezen zon- en feestdagen

€ 904,50

€ 904,50

1.1.1.1.4

Op maan- en donderdagochtend om 9:00 uur is de voltrekking van een huwelijk of de registratie van een partnerschap kosteloos

1.1.1.1.5

Omzetting van partnerschapregistratie naar huwelijk is kosteloos indien dit een baliehandeling betreft

1.1.1.2

In de Witte Zaal van het stadhuis aan de Breedstraat 53, worden de tarieven genoemd in 1.1.1.1.1 t/m 1.1.1.1.3 verhoogd met

€ 215,50

1.1.1.3

Het is ook mogelijk om een huwelijk te laten voltrekken op een externe trouwlocatie vastgesteld door het College van burgemeester en wethouders. De betreffende instanties maken hiervoor zelf het tarief uit, wat rechtstreeks aan de betreffende instantie verschuldigd is. Wanneer van de externe locaties gebruik gemaakt wordt, zijn aan de gemeente Enkhuizen de tarieven genoemd in 1.1.1.1.1 t/m 1.1.1.1.3 verschuldigd.

1.1.2

Het tarief bedraagt voor het wijzigen van een reeds vastgelegde datum of tijdstip per wijziging

€ 5,00

1.1.3

Indien van een aangevraagde dienst als bedoeld in 1.1.1.1 tot en met 1.1.1.2 geen gebruik wordt gemaakt, wordt op verzoek teruggave van de geheven, betaalde leges verleend.

1.1.4

Gereserveerd

1.1.5

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een:

1.1.5.1

een trouwboekje of partnerschapboekje in een normale uitvoering

€ 21,85

1.1.5.2

een trouwboekje of partnerschapboekje in een luxe uitvoering

€ 43,85

1.1.5.3

1.1.5.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het bemiddelen bij het kalligraferen van een trouw- of partnerschapboekje

Het tarief in 1.1.5.3 wordt verhoogd voor het bijschrijven van al voor het huwelijk of geregistreerde partnerschap geboren kinderen met een bedrag per kind van

€ 26,95

€ 4,05

1.1.6

Uitgebreide toespraak (door ambtenaar van de burgerlijke stand)

€ 21,55

1.1.7

Voor het optreden van een ambtenaar van de gemeente als getuige bij een huwelijksvoltrekking of registratie partnerschap bedraagt het tarief

€ 27,30

1.1.8

Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

€ 9,50

1.1.10

Terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot verkrijging van:

1.1.10.1

een uittreksel uit de Burgerlijke Stand

€ 11,30

1.1.10.2

een verklaring van huwelijksbevoegdheid

€ 20,40

1.1.10.1 en 1.1.10.2 vallen buiten de het gemeentelijke beleid ter vaststelling. Deze tarieven worden jaarlijks opnieuw vastgesteld door het ministerie van justitie.

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

1.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.2.1.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 50,90

1.2.1.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort)

€ 56,90

1.2.1.3

tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

€ 50,90

1.2.1.4

tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument

€ 8,95

1.2.1.5

tot het bijschrijven van een kind door middel van een bijschrijvingssticker in een al uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3

€ 20,90

1.2.1.6

gereserveerd

1.2.1.7

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd tot en met dertien jaar

€ 8,95

1.2.1.8

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd van veertien jaar en ouder

€ 42,85

1.2.2

De tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.7 en 1.2.1.8 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

€ 41,00

1.2.3

Het tarief genoemd in 1.2.2 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 1.2.1.4, slechts één keer per reisdocument berekend.

1.2.4

Het tarief genoemd in onderdeel 1.2.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingssticker van

€ 19,50

1.2.5

Reisdocument huisbezoek

€ 10,55

1.2.6

Voor het verrichten van onderzoek bij vermissing van reisdocumenten

€ 25,60

De tarieven genoemd bij de onderdelen 1.2.1.1 t/m 1.2.4 vallen allen buiten het gemeentelijke beleid ter vaststelling. Deze tarieven worden jaarlijks vastgesteld door het agentschap BPR (Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten), onderdeel van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties.

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

€ 40 ,00

1.3.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

€ 33,50

1.3.3

Tot het verkrijgen van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen

€ 9,75

1.3.4

Tot het verrichten van onderzoek bij vermissing van rijbewijzen

€ 25,60

1.3.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een eigen

verklaring

€ 20,45

1.3.6

Verkorte aanvraag rijbewijs

€ 40,00

De tarieven genoemde bij de onderdelen 1.3.2, 1.3.3 en 1.3.5 vallen buiten het gemeentelijke beleid ter vaststelling. Deze tarieven worden vastgesteld door het CBR (Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen) onderdeel van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag met inachtneming van de daarop betrekking hebbende bepalingen van de Wet Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens:

1.4.2.1

Per inlichting

€ 5.35

1.4.2.2

Voor een via het digitale loket op de website www.enkhuizen.nl aangevraagde inlichting.

€ 3,55

1.4.2.3

Voor een persoonslijst

€ 13,80

1.4.6

Indien ten gevolge van de aard van de aanvraag tot het verstrekken van één of meer inlichtingen of ten gevolge van de gegevens op grond waarvan een aanvraag tot het verstrekken van één of meer inlichtingen wordt gedaan, één of meer kaartverzamelingen of registraties geheel of gedeeltelijk moeten worden doorgenomen, bedraagt het tarief naast het gevorderde ingevolge de voorgaande paragrafen, voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

€ 10,90

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

1.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet

€ 4,95

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

Niet van toepassing

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

1.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.7.1.1

Een exemplaar van de programmabegroting met beleidstoelichtingen werkbegroting

€ 52.45

1.7.1.2

een exemplaar van de productenbegroting

€ 73.40

1.7.1.3

een exemplaar van het jaarverslag

€ 52.35

1.7.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.7.2.1

tot het verstrekken van:

1.7.2.1.1

een afschrift van het verslag van een raadsvergadering, per pagina

€ 0,30

1.7.2.1.2

een afschrift van de stukken behorende bij een raadsvergadering, per pagina

€ 0,30

1.7.2.2

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:

1.7.2.2.1

op de verslagen van de raadsvergaderingen

€ 34,95

1.7.2.2.2

op de stukken behorende bij de raadsvergaderingen met uitzondering van de verslagen van de raadsvergaderingen

€ 19,70

1.7.2.2.3

Op de stukken behorende bij de raadsvergaderingen

€ 37,82

1.7.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.7.3.1

tot het verstrekken van:

1.7.3.1.1

een afschrift van het verslag van een vergadering van een raadscommissie, per pagina

€ 0,30

1.7.3.1.2

een afschrift van de stukken behorende bij een vergadering van een raadscommissie, per pagina

€ 0,30

1.7.3.2

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:

1.7.3.2.1

op de stukken behorende bij de vergaderingen van een raadscommissie met inbegrip van de verslagen van de vergadering

€ 35,00

1.7.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.7.4.1

tot het verstrekken van een gemeentelijke verordening per 4 bladzijden geheel of gedeeltelijk bedrukt

€ 2,50

Met een maximum van

€ 23,50

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

1.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.8.1.1

tot het verstrekken van informatie ten behoeve van een taxatie van een perceel (met of zonder opstal)

€ 15,50

1.8.1.2

Tot het verstekken van een kadastraal uittreksel, een hypothecair uittreksel of een uittreksel van de kadastrale kaart het tarief zoals door het Kadaster is bepaald, verhoogd met administratieve kosten van

€ 5,00

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

1.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.9.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag

€ 30,05

1.9.2

tot het verkrijgen van een attestatie de vita

€ 5,35

1.9.3

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

€ 5,35

1.9.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

1.9.4.1

Naturalisatie enkelvoudig standaard

€ 567,00

1.9.4.2

Naturalisatie gemeenschappelijk standaard

€ 719,00

1.9.4.3

Verzoek tot medeverlening als bedoeld in artikel 11, eerste lid, van de Rijkswet op het Nederlanderschap per kind

€ 85,00

1.9.4.4

Naturalisatie enkelvoudig verlaagd *)

€ 517,00

1.9.4.5

Naturalisatie gemeenschappelijk verlaagd *)

€ 669,00

1.9.4.6

Optie enkelvoudig

€ 148,00

1.9.4.7

Optie gemeenschappelijk

€ 253,00

*) Het verlaagde tarief geldt alleen voor vluchtelingen en staatlozen.

Het afgeven van een verklaring Omtrent Gedrag onder 1.9.1 valt onder het COVOG dat onderdeel uitmaakt van het Ministerie van Justitie.

De tarieven genoemd onder 1.9.4.1 t/m 1.9.4.7 vallen buiten het gemeentelijke beleid ter vaststelling. Deze tarieven worden vastgesteld door de IND (immigratie en Naturalisatie Dienst) dat onderdeel uitmaakt van het Ministerie van Justitie.

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

1.10.1

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

€ 9,80

1.10.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

1.10.2.1

een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina

€ 0,30

1.10.2.2

een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk

€ 12,90

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

1.11

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.11.1

tot het verkrijgen van een huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Huisvestingswet

€ 41,25

1.11.2

tot het verkrijgen van een vergunning tot gehele of gedeeltelijke onttrekking van woonruimte aan de bestemming tot bewoning als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel a, van de Huisvestingswet

€ 41,25

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

1.12

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.12.1

tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet

€ 161,50

1.12.2

tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandwet

€ 161,50

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie

Niet van toepassing

Hoofdstuk 14 Standplaatsen en terrassen

Standplaatsen

14.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot het innemen van een standplaats op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening bedraagt:

14.1.1

Tot en met 5 m²

€ 15,00

14.1.2

Meer dan 5 m², doch niet meer dan 10 m²

€ 30,00

14.1.3

Meer dan 10 m², doch niet meer dan 20 m²

€ 45,00

14.1.4

Meer dan 20 m², doch niet meer dan 30 m²

€ 60,00

14.2.1

VERVALLEN

14.2.2

VERVALLEN

14.2.3

VERVALLEN

14.3

Terrassen

VERVALLEN

14.3.1

VERVALLEN

14.3.2

VERVALLEN

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

1.15

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.15.1

voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet, het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet of de Verordening winkeltijden Enkhuizen 2007

€ 41,20

1.15.2

tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander

€ 41,20

1.15.3

tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing

€ 41,20

Hoofdstuk 16 Kansspelen

1.16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

1.16.1.1

voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat

€ 56,50

1.16.1.2

voor een periode van twaalf maanden voor twee

€ 95,45

De tarieven genoemd onder 1.16.1.1 en 1.16.1.2 vallen buiten het gemeentelijke beleid ter vaststelling. Deze tarieven worden vastgesteld door de Ministeries justitie en Economische Zaken.

Hoofdstuk 17 Kinderopvang

Niet van toepassing

Hoofdstuk 18 Telecommunicatie

1.18.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering de werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.2, derde lid van de Telecommunicatiewet; in het geval dat de sleuflengte = 25 meter bedraagt, vast basistarief van

€ 174,25

1.18.1.1

Vermeerderd per strekkende meter boven de 25 meter sleuflengte met

€ 1,85

1.18.1.2

Het in 1.18.1 genoemde bedrag wordt, indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met

€ 463,50

1.18.1.3

Het tarief voor het verlenen van een breekvergunning bedraagt

€ 57,90

1.18.1.4

Indien met betrekking tot een melding een onderzoek moet plaatsvinden naar de status van de kabel, wordt het bedrag verhoogd met de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die terzake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

Indien een begroting als bedoeld in 1.18.1.4 is uitgebracht wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag is ingetrokken

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

1.19

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.19.1

voor een verkeersbesluit (afzetting straat, weg etc)

€ 215,00

1.19.2

voor een verkeersbesluit invalidenparkeerplaats

€ 71,75

1.19.3

van een parkeerontheffing

€ 71,75

1.19.4

tot het verkrijgen van een vaarvergunning als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Passagiersschepen verordening Enkhuizen, waaronder begrepen een verzoek om ontheffing als bedoeld in artikel 9, eerste lid, van genoemde verordening.

€ 31,55

Indien voor het beoordelen van de aanvraag om vergunning het advies wordt ingewonnen van een instantie of deskundige als bedoeld in artikel 4, lid 2 van de Passagiersschepenverordening Enkhuizen, is boven het verschuldigde recht tevens verschuldigd een bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager

medegedeelde advieskosten, blijkende uit een begroting die terzake door of vanwege burgemeester en wethouders is opgesteld. Voor de toepassing van deze tabel wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van de hiervoor vermelde advieskosten aan de aanvrager ter kennis heeft gebracht

1.19.5

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

€ 24,65

1.19.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een parkeervergunning als bedoeld in de Parkeerverordening:

1.19.6.2

Voor een eerste bewoners- en walkantparkeervergunning per jaar of gedeelte daarvan

€ 24,00

1.19.6.3

Voor een tweede bewoners- en walkantparkeervergunning per jaar of gedeelte daarvan

€ 48,00

1.19.6.4

Voor een bezoekersparkeervergunning per dagdeel

€ 1,00

1.19.6.5

Voor een bedrijfs- en dienstenparkeervergunning per jaar of gedeelte daarvan

€ 120,00

1.19.6.6

Voor een bedrijfs- en dienstenparkeervergunning per week

€ 8,00

1.19.6.7

1.19.7

1.19.8

1.19.9

Voor een zorgparkeervergunning per jaar of gedeelte daarvan

Indien de aanvraag als bedoeld in artikel 1.19.6.2, artikel 1.19.6.3 , artikel 1.19.6.5 of artikel 1.19.6.7 via het digitale loket op de website www.enkhuizen.nl wordt ingediend, is het tarief:

- Voor een eerste bewoners- of walkantenvergunning per jaar of gedeelte daarvan:

- Voor een tweede bewoners- of walkantenvergunning per jaar of gedeelte daarvan:

- Voor een bedrijfs- of dienstenparkeervergunning per jaar of gedeelte daarvan:

- Voor een zorgparkeervergunning per jaar of gedeelte daarvan:

Voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het aanpassen van een afgegeven vergunning in verband met wijziging van een kenteken per wijziging

Indien de in behandeling genomen aanvraag voor een parkeervergunning als bedoeld in de Parkeerverordening of voor de inbehandeling genomen aanvraag tot het aanpassen van een afgegeven vergunning zoals bedoeld in punt 1.19.8 niet leidt tot het verkrijgen van de gevraagde (aangepaste) vergunning, zijn er geen leges verschuldigd voor het in behandeling nemen van de aanvraag.

€ 24,00

€ 21,00

€ 45,00

€ 117,00

€ 21,00

Hoofdstuk 20 Diversen

1.20.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.20.1.1

tot het verlenen van hulp bij het opmaken van stukken en tekeningen, nodig bij het aanvragen van vergunningen volgens wetten of verordeningen per kwartier of gedeelte daarvan

€ 9,80

1.20.1.2

Tot het elders aanvragen van bewijzen, extracten, verklaring of andere stukken onverminderd de daarop vallende leges-, porto- en zegelkosten

€ 9,80

1.20.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.20.2.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 4,85

1.20.2.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

1.20.2.2.1

per pagina zwart/wit op papier van A4-formaat

€ 0,30

1.20.2.2.2

per pagina zwart/wit op papier van een ander formaat

€ 0,60

1.20.2.2.3

per pagina kleur op papier van A4-formaat

€ 0,50

1.20.2.2.4

per pagina kleur op papier van een ander formaat

€ 2,15

1.20.2.3

kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.20.2.1 tot en met 1.20.2.4 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk

Formaat A2

€ 1,45

Formaat A1

€ 3,00

Formaat A0

€ 4,45

1.20.2.4

een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€ 9,25

1.20.2.5

stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 14,00

Hoofdstuk 21 Bouwgerelateerde leges

21.1

Algemeen

De bouwgerelateerde leges worden zoveel mogelijk geheven in overeenstemming met het zogenaamde Model transparantie bouwgerelateerde leges. De gemeente heeft dit model aangepast aan de nieuwe Wet ruimtelijke ordening. Het model heeft alleen betrekking op leges in relatie tot bouwen en slopen, opgenomen in de onderdelen 21.2 tot en met 21.6. Dit betreft leges die de gemeente kan heffen voor aanvragen in het kader van de:

a.Woningwet;

b.Wet ruimtelijke ordening;

c.gemeentelijke bouwverordening;

d.Monumentenwet en de gemeentelijke monumentenverordening.

Voor zover in dit hoofdstuk geen begripsomschrijving is opgenomen, geldt voor de gehanteerde begrippen hetgeen daaronder wordt verstaan in deze wettelijke bepalingen. De legesheffing in dit hoofdstuk wordt toegepast op de volgende hoofdcategorieën:

1.legesheffing aanvraag bouwvergunning (zie onderdeel 21.2);

2.verhogingen/aanvullende leges (zie onderdeel 21.3);

3.legesheffing slopen (zie onderdeel 21.4);

4.legesheffing aanlegvergunning (zie onderdeel 21.5);

5.legesheffing overig en voor administratieve kosten (zie onderdeel 21.6);

6.legesheffing gebruiksvergunning in verband met brandveiligheid

(zie onderdeel 21.7).

Binnen deze hoofdcategorieën gelden nader aangeduide subindelingen.

Ook is nog een restcategorie opgenomen (zie onderdeel 21.8).

21.2

Bouwvergunningen

21.2.1

Algemeen

Op grond van onderdeel 21.2 worden leges geheven, die samenhangen met het in behandeling nemen van aanvragen tot beoordeling van een:

- schetsplan;

- lichte bouwvergunning;

- reguliere bouwvergunning;

- bouwvergunning eerste fase;

- bouwvergunning tweede fase;

- wijziging bouwvergunning eerste fase.

Wanneer de gemeente deze aanvragen in behandeling neemt, toetst zij onder meer op criteria diegeformuleerd staan in het bestemmingsplan, het exploitatieplan, de bouwverordening en het Bouwbesluit. Ook zijn bij deze leges standaard de kosten inbegrepen die samenhangen met een reguliere toets aan welstandscriteria. Voor extra toetsing aan welstandscriteria geldt de verhoging van leges, genoemd in onderdeel 21.3.2.

21.2.2

Begripsbepaling bouwkosten

Onder bouwkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan de aannemingssom bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve voorwaarden voor uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, exclusief omzetbelasting, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in dit hoofdstuk onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft.

21.2.3

Aanvraag lichte bouwvergunning

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een lichte bouwvergunning:

2,68 % van de bouwkosten met een minimumtarief van € 56,40

21.2.4

Aanvraag reguliere bouwvergunning

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een reguliere bouwvergunning:

2,68 % van de bouwkosten met een minimumtarief van € 56,40

21.2.5

Aanvraag bouwvergunning eerste fase

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een reguliere bouwvergunning eerste fase:

1,61 % van de bouwkosten met een minimumtarief van € 33,85

21.2.6

Aanvraag bouwvergunning tweede fase

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een reguliere bouwvergunning tweede fase:

1,07 % van de bouwkosten met een minimumtarief van € 22,55

21.2.7

Aanvraag wijziging bouwvergunning eerste fase

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een wijziging van een verleende bouwvergunning eerste fase:

0,54 % van de bouwkosten met een minimumtarief van € 52,50 dien verstande dat geen restitutie van de voor de primaire bouwvergunning eerste fase betaalde leges plaatsvindt.

21.2.8

Aanvraag bouwvergunning civiel-technisch-werk

In afwijking van het bepaalde van 21.2.4. en 21.2.5. bedraagt het tarief voor een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning voor een civiel-technisch-werk, zoals een brug, tunnel, viaduct, sluis en dergelijke, € 2,90 per € 453,78 (of een gedeelte daarvan) van de bouwkosten.

21.3

Verhogingen/aanvullende leges

21.3.1

Algemeen Wanneer de gemeente bij de behandeling van de aanvraag bouwvergunning een extra toets moet uitvoeren voordat een besluit over het verlenen van de vergunning kan worden genomen, worden de leges genoemd in onderdeel 21.2 verhoogd, dan wel worden aanvullend leges geheven.

Het gaat om de volgende extra toetsingen:

- extra toetsing welstand (zie onderdeel 21.3.2);

- beoordeling bodemrapport (zie onderdeel 21.3.3);

- verplicht advies agrarische commissie (zie onderdeel 21.3.4);

- achteraf ingediende aanvraag (zie onderdeel 21.3.5);

- beoordeling aanvullende gegevens (zie onderdeel 21.3.6);

- projectbesluit/buiten toepassingverklaring (zie onderdeel 21.3.7);

- wijziging, ontheffing of afwijking bestemmingsplan (onderdeel 21.3.8);

- vaststelling bestemmingsplan op aanvraag (onderdeel 21.3.9);

- ontheffing of toetsing exploitatieplan (onderdeel 21.3.10).

- combinatie bouwvergunning met monumentenvergunning

21.3.2

Extra toetsing welstand

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 21.2 wordt verhoogd, in verband met een extra toetsing aan welstandscriteria, indien

21.3.2.1

Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een lichte bouwvergunning of reguliere bouwvergunning moet worden verleend en toetsing aan redelijke eisen van welstand als bedoeld in artikel 12 lid 1, van de Woningwet moet plaatsvinden wordt, indien hierover niet het advies van de welstandscommissie behoeft te worden ingewonnen, overeenkomstig 21.2. berekende bedrag verhoogd met € 30,00

21.3.2.2

Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een lichte of reguliere bouwvergunning dan wel een bouwvergunning eerste fase moet worden verleend en toetsing aan redelijke eisen van welstand als bedoeld in artikel 12 lid 1 van de Woningwet moet plaats vinden wordt, indien hierover het advies van de welstandscommissie /stadsbouwmeester wordt ingewonnen, het overeenkomstig 2.1.2. berekende bedrag verhoogd met : € 30,00 en vermeerderd met 0,15% van de bouw- of aanlegkosten exclusief omzetbelasting met een maximum van € 2,000,00

Bij beoordeling in een enkele bespreking wordt 100% van dit tarief in rekening gebracht. Bij een beoordeling in meerdere besprekingen wordt voor de eerste bespreking 100% van dit tarief additioneel in rekening gebracht en bij iedere daarop volgende bespreking wordt 40% van dit tarief additioneel in rekening gebracht.

21.3.2.3

Indien, op verzoek van belanghebbende, omtrent een bouwplan advies van de welstandcommissie/stadbouwmeester wordt ingewonnen zonder dat een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning wordt ingediend dan bedraagt het tarief aan administratiekosten:

€ 30,00 en vermeerderd met 0,15% van de bouw of aanlegkosten exclusief omzetbelasting met een maximum van € 2,000,00

21.3.2.4

Indien, op verzoek van belanghebbende, omtrent een initiatiefplan of schetsplan waarbij nog geen bouwkosten in beeld zijn advies van de welstandscommissie/stadbouwmeester wordt ingewonnen dan bedraagt het tarief per bestede behandeltijd

€ 480,00 per uur

21.3.2.5

Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een lichte of reguliere bouwvergunning dan wel een bouwvergunning eerste fase moet worden verleend en toetsing aan redelijke eisen van welstand als bedoeld in artikel 12 lid 1 van de Woningwet moet plaats vinden wordt, indien hierover het advies van de monumentenadviescommissie wordt ingewonnen, het overeenkomstig 21.2. berekende bedrag verhoogd met het tarief per bestede behandeltijd door de monumentenadviescommissie.

€ 480,00 per uur

21.3.2.6

Indien, op verzoek van belanghebbende, omtrent een bouwplan advies van de monumentenadviescommissie wordt ingewonnen zonder dat een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning wordt ingediend dan bedraagt het tarief per bestede behandeltijd door de monumentenadviescommissie

€ 480,00 per uur

21.3.2.6.1

Indien, op verzoek van belanghebbende, een second opinion wordt aangevraagd dan bedraagt het tarief per bestede behandeltijd door de monumentenadviescommissie

€ 480,00 per uur

Projectbesluit/buiten toepassingverklaring

21.3.2.7

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 21.2 wordt, indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan artikel 3.10 (projectbesluit) of 3.40 (buiten toepassingverklaring) van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met

€ 4.206,50

Wijziging, ontheffing of afwijking bestemmingsplan

21.3.8.

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 21.2 wordt, indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan:

21.3.8.1

artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met

€ 161,50

21.3.8.2

artikel 3.6, eerste lid, onder c of 3.38, vierde lid, van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met

€ 161,50

21.3.8.3

artikel 3.22 van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met

€ 161,50

21.3.8.4

artikel 3.23 van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met

€ 161,50

Vaststelling bestemmingsplan op aanvraag

21.3.9

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 21.2 wordt, indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan artikel 3.1 van de Wet ruimtelijke ordening op aanvraag wordt toegepast, verhoogd met

€ 3.154,50

Ontheffing of toetsing exploitatieplan

21.3.10

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 21.2 wordt, indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan

21.3.10.1

een ontheffing als bedoeld in artikel 6.12, zesde lid, van de Wet ruimtelijke ordening wordt verleend, verhoogd met

€ 525,50

21.3.10.2

artikel 50a, derde lid, van de Woningwet wordt toegepast, verhoogd met

€ 525,50

Combinatie bouwvergunning met monumentenvergunning

21.3.11

Indien daarnaast de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een monumentenvergunning als bedoeld in artikel 9 van de monumentenverordening Enkhuizen 2001 of artikel 11 van de Monumentenwet 1988 is verleend, wordt het overeenkomstig 21.2.4. of 21.2.5. berekende bedrag verhoogd met

€ 54,80

21.4

Slopen

Begripsbepaling sloopkosten

21.4.1

Onder sloopkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan: de aanneemsom exclusief omzetbelasting als bedoeld in paragraaf 1, lid 1 van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen.

Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in dit hoofdstuk onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft.

21.4.2

Sloopvergunning

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een sloopvergunning als bedoeld in:

21.4.2.1

artikel 8.1. van de Bouwverordening

€ 70,00

21.5

Aanlegvergunning

Begripsbepaling aanlegkosten

21.5.1

Onder aanlegkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan: de aanneemsom exclusief omzetbelasting als bedoeld in paragraaf 1, lid 1 van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen.

Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in dit hoofdstuk onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft.

21.5.2

Aanvraag aanlegvergunning

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een vergunning als bedoeld in artikel 3.3 en onder a, of artikel 3.38, derde lid, aanhef en onder a, van de Wet ruimtelijke ordening (aanlegvergunning):

21.5.2.1

Een minimumtarief van

€ 161,50

21.5.3

Verhogingen

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 21.5.2 wordt, indien de aanvraag van een aanlegvergunning

21.5.3.1

betrekking heeft op een werk of werkzaamheid ten aanzien waarvan artikel 3.10 (projectbesluit) of 3.40 (buiten toepassingverklaring) van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met

€ 161,50

21.5.3.2

betrekking heeft op een werk of werkzaamheid ten aanzien waarvan artikel 3.6, eerste lid, onder a of c, 3.22, 3.23 of 3.38, vierde lid, van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met

€ 161,50

21.5.3.3

betrekking heeft op een werk of werkzaamheid ten aanzien waarvan artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met

€ 161,50

21.5.3.4

betrekking heeft op een werk of werkzaamheid ten aanzien waarvan een ontheffing als bedoeld in artikel 6.12, zesde lid, van de Wet ruimtelijke ordening wordt verleend, verhoogd met

€ 161,50

21.6

Overig/administratief

Algemeen

21.6.1

Op grond van dit onderdeel worden leges geheven voor dienstverlening die doorgaans een relatie heeft met bouwactiviteiten of gerelateerd is aan (extra) administratieve handelingen. Tot slot komt de

teruggaaf van een deel van de leges aan de orde.

21.6.2

Overschrijven vergunningen

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van de tenaamstelling van een verleende bouw-, sloop- of aanlegvergunning

€ 42,25

21.6.3

Bestemmingswijzigingen

21.6.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van het bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening of tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder c, 3.22, 3.23 of 3.38, vierde lid, van de Wet ruimtelijke ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning is vereist

€ 161,50

21.6.3.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een besluit als bedoeld in artikel 3.10 (projectbesluit) of 3.40 (buiten toepassingverklaring) van de Wet ruimtelijke ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning is vereist

€ 4.206,50

21.6.3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning is vereist

€ 3.154,50

21.6.4

Ontheffing verbodsbepaling in voorbereidingsbesluit

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een ontheffing van het verbod tot wijziging van het gebruik van gronden of bouwwerken als bedoeld in artikel 3.7, vierde lid, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 161,50

21.6.5

Ontheffing verbodsbepaling in exploitatieplan

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een ontheffing van het verbod om bepaalde werken of werkzaamheden uit te voeren als bedoeld in artikel 6.12, zesde lid, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 525,50

21.6.6

Monumentenvergunning

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een vergunning tot het wijzigen van een rijks- of gemeentelijk beschermd monument als bedoeld in de Monumentenwet 1988 of de Monumentenverordening

€ 54,80

21.6.7

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende bouw-, sloop- of aanlegvergunning

Wanneer de gemeente een verleende bouw-, sloop- of aanlegvergunning intrekt al dan niet op verzoek van de vergunninghouder, wordt een deel van de leges teruggegeven, indien van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:

25% van de verschuldigde basisleges bedoeld in de onderdelen 21.2.4 tot en met 21.2.8, onderscheidenlijk 21.4.2 of 21.5.2. met dien verstande dat een bedrag minder dan € 161,50 niet wordt teruggegeven.

21.6.8

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een bouw-, sloop- of aanlegvergunning

Wanneer de gemeente een bouw-, sloop- of aanlegvergunning weigert, wordt een deel van de verschuldigde leges teruggegeven. De teruggaaf bedraagt: 25% van de verschuldigde basisleges bedoeld in de onderdelen 21.2.4 tot en met 21.2.8, onderscheidenlijk 21.4.2 of 21.5.2, met dien verstande dat een bedrag minder dan € 161,50 niet wordt teruggegeven.

21.6.9

Teruggaaf als gevolg van intrekken van een aanvraag voor een bouw-, sloop- of aanlegvergunning waar nog geen vergunning voor is verleend

Wanneer op verzoek van de aanvrager een aanvraag voor een bouw-, sloop- of aanlegvergunning wordt ingetrokken, wordt een deel van de verschuldigde leges teruggegeven. De teruggaaf bedraagt: 50 % van de verschuldigde basisleges bedoeld in de onderdelen 21.2.4 tot en met 21.2.8, onderscheidenlijk 21.4.2 of 21.5.2, met dien verstande dat een bedrag minder dan € 161,50 niet wordt teruggegeven

21.7

Reclame

21.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning overeenkomstig het gestelde in de APV inzake reclamevergunningen.

€ 70,00

21.7.2

Indien omtrent een aanvraag tot het verkrijgen van een reclamevergunning advies wordt ingewonnen van de welstandscommissie/stadbouwmeester dan wordt bovenvermeld tarief verhoogd met € 60,00.

Bij een beoordeling in meerdere besprekingen wordt voor de eerste bespreking 100% van dit tarief in rekening gebracht en bij iedere daarop volgende bespreking wordt 40% van dit tarief additioneel in rekening gebracht.

€ 60,00

21.8

Milieubeheer

21.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing voor gevelreinigingen:

€ 26,45

21.8.1.1

Per object, per reiniging

€ 132,70

21.8.1.2

Voor een jaar

21.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing van het verbod op het gebruik van knalapparatuur

€ 115,30

21.8.3

Het tarief voor het opvragen van bodeminformatie van de Milieudienst Westfriesland bedraagt:

21.8.3.1

Levering bodeminformatie algemeen per locatie

€ 20,50

21.8.3.2

Aanvragen van volledige bodemrapportages, ongeacht het aantal, per locatie

€ 102,50

21.9

Overig

21.9.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, een ontheffing, een vrijstelling of een andere beschikking voor zover daarvoor niet elders in dit hoofdstuk een tarief is opgenomen

€ 161,50

21.9.2

Een aanvraag tot het verkrijgen van een ongekleurde tekening behorend bij een bestemmingsplan of structuurplan of structuurvisie kost

21.9.3

Een aanvraag tot het verkrijgen van een compleet bestemmingsplan of structuurplan of structuurvisie kost

21.9.4

Het verschuldigde legesbedrag per individuele aanvraag binnen hoofdstuk 21 kent een maximum van € 525.825,00

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Nog niet van toepassing

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

1.1

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3 eerste lid, van de Drank en Horecawet (Stb 1964,386)

€ 292,50

1.2.1

1.2.2

1.2.3

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een exploitatievergunning voor een Horecagelegenheid conform Algemene Plaatselijke Verordening met een ontheffing voor het sluitingsuur tot maximaal twee uur

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een exploitatievergunning voor een horecagelegenheid conform de Algemene Plaatselijke Verordening met een ontheffing voor het sluitingsuur tot maximaal drie uur

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een exploitatievergunning voor een horecagelegenheid conform de Algemene Plaatselijke Verordening met een ontheffing voor het sluitingsuur tot maximaal vier uur

€ 232,50

€ 448,25

€ 583,73

1.3

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een door de burgemeester verleende ontheffing sluitingsuur;

1.3.1

Een eenmalige verlenging van ten hoogste 2 uur

€ 17,40

1.3.2

VERVALLEN

1.3.3

VERVALLEN

1.4

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing ingevolge artikel 35 van de Drank- en horecawet voor de aaneengesloten periode van maximaal 12 dagen.

€ 32,85

1.5

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing op grond van de Drank- en horecaverordening

€ 51,25

1.6

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot een wijziging van de afgegeven ontheffing Drank- en horecaverordening

€ 51,25

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

Recreatie

3.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vegunning tot het houden van een evenement overeenkomstig het gestelde in de Algemene Plaatselijke Verordening:

3.2.1.1

Waarbij maximaal 100 deelnemers/bezoekers verwacht worden en welke niet valt onder de vrijstelling zoals aangegeven in de Algemene Plaatselijke Verordening:

€ 13,40

3.2.1.2

Waarbij tussen 101 en 1000 deelnemers/bezoekers verwacht worden:

€ 58,75

3.2.1.3

Waarbij tussen 1001 en 2500 deelnemers/bezoekers verwacht worden:

€ 87,55

3.2.1.4

Waarbij meer dan 2500 deelnemers/ bezoekers verwacht worden:

€ 115,50

3.2.1.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het maken van een speelfilm of een documentaire of het verrichten van activiteiten met een vergelijkbaar karakter binnen de gemeentegrenzen van Enkhuizen:

€ 115,50

Diversen

3.3.1

VERVALLEN

3.3.1.1

VERVALLEN

3.3.1.2

VERVALLEN

3.3.1.3

VERVALLEN

3.3.1.4

VERVALLEN

3.3.2

VERVALLEN

3.3.3

VERVALLEN

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

Niet van toepassing.

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

Niet van toepassing.

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening

Niet van toepassing.

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

3.6

Gebruiksvergunning in verband met brandveiligheid

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

3.6.1

een aanvraag tot het verstrekken van een gebruiksvergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een bouwwerk, als bedoeld in artikel 2.11.1 van het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken.

€ 232,50

3.6.2

Ten behoeve van een inrichting welke langer dan twee weken in gebruik zal zijn.

Welk bedrag wordt verhoogd met een tarief per uur van

€ 46,80

Het aantal door te berekenen uren wordt overeenkomstig onderstaande tabel bepaald

a.Ziekenhuizen/verpleeghuizen 10 uur

b.Bedrijven met meer dan 150 personeelsleden 10uur

c.Bejaardenoorden/-huisvesting 5 uur

d.Gezinsvervangende tehuizen 5 uur

e.Kinder-/gehandicaptendagverblijven 5 uur

f.Hotels/verblijfsgebouwen e.d. 5 uur

g.Inrichting ingevolge artikel 1 van de overlastverordening 5 uur

h.Overige 5 uur

3.6.3

Ten behoeve van een inrichting welke korter dan twee weken in gebruik zal zijn

€ 62,05

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

€ 9,25

Besloten in de openbare vergadering van 1 december 2009,

De Griffier, De voorzitter,