Verordening auditcommissie 2004

Geldend van 18-05-2006 t/m heden

Intitulé

Verordening auditcommissie 2004

De raad van de gemeente Enkhuizen;

gelezen het voorstel van het Presidium d.d. 7 oktober 2004, nummer: 123;

gelet op artikel 147 van de Gemeentewet;

b e s l u i t :

vast te stellen de navolgende Verordening auditcommissie 2004.

HOOFDSTUK 1 TAAK, SAMENSTELLING EN ONDERSTEUNING VAN DE AUDITCOMMISSIE

Artikel 1 Taak van de commissie

  • 1. Het bevorderen van de afstemming in het controleproces van de accountant met de andere controle-instrumenten waaronder de invulling van de verordeningen 212 en 213a van de Gemeentewet, mogelijke interne reguliere audits en controles en het onderzoek van de Rekenkamercommissie.

  • 2. Het overleggen met het college zoals bedoeld in artikel 2 lid 2 van de Verordening voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Enkhuizen.

  • 3. Het voeren van al het overleg met de accountant zoals beschreven in de controleverordening;

  • 4. Het adviseren van de raad, al dan niet na overleg met de accountant, over al hetgeen is vermeld in de controleverordening en waarover de raad een beslissing kan c.q. moet nemen;

  • 5. Het adviseren van de raad over het programma van eisen voor de aanbesteding van de accountantscontrole, alsmede het doen van een aanbeveling tot benoeming van een accountant;

  • 6. Het adviseren van de raad over al hetgeen staat vermeld in de financiële verordening 2005;

  • 7. Het adviseren over aanpassingen c.q. wijzigingen in de controleverordening, de financiële verordening 2005 en de verordening onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid van de gemeente Enkhuizen;

  • 8. Door de drie namens de raad benoemde leden namens de raad voeren van het overleg met de rekenkamercommissie;

  • 9. Het adviseren van de raad over rapportages van de rekenkamercommissie.

Artikel 2 Samenstelling van de commissie

  • 1. De commissie bestaat uit de volgende leden:

    • a.

      Drie raadsleden;

    • b.

      De portefeuillehouder financiën;

    • c.

      De gemeentesecretaris/directeur;

    • d.

      De manager bestuur en managementondersteuning.

  • 2. De voorzitter wordt door de auditcommissie benoemd uit de in de auditcommissie op titel van lid 1 sub a. benoemde raadsleden.

  • 3. Anderen, waaronder de accountant, kunnen door de voorzitter worden uitgenodigd aan de vergaderingen van de auditcommissie deel te nemen; deze hebben een adviserende stem.

  • 4. De griffier of zijn plaatsvervanger is bij elke vergadering van de auditcommissie aanwezig en is bevoegd om aan de beraadslagingen deel te nemen.

  • 5. De vergaderingen van de auditcommissie zijn besloten, tenzij de auditcommissie anders bepaalt.

    De besluiten van de auditcommissie zijn openbaar, tenzij de auditcommissie anders bepaalt.

Artikel 3 Secretariaat

De griffier is secretaris van de auditcommissie. De adjunct-griffier treedt op als zijn plaatsvervanger.

HOOFDSTUK 2 WERKWIJZE VAN DE COMMISSIE

Artikel 4 Vergaderingen

  • 1. De auditcommissie vergadert op de door haar te bepalen dagen en uren.

  • 2. In bijzondere gevallen belegt de voorzitter in afwijking van het eerste lid een vergadering. Hij gaat daartoe in elk geval over wanneer ten minste twee leden hem dat onder opgaaf van de redenen hebben gevraagd.

Artikel 5 Agenda

  • 1. De voorzitter roept de leden schriftelijk in vergadering bijeen, onder opgaaf van de punten die behandeld zullen worden.

  • 2. Hij zorgt dat stukken die op de agenda betrekking hebben tijdig aan de leden worden toegezonden of tijdig voor de leden ter inzage worden gelegd.

  • 3. In spoedeisende gevallen kan de voorzitter van het bepaalde in de vorige leden afwijken.

Artikel 6 Verslaglegging

De secretaris van de auditcommissie draagt zorg voor het maken van een beknopt verslag van een commissievergadering van intern beraad, dat de commissie in de eerstvolgende vergadering ter vaststelling wordt aangeboden.

HOOFDSTUK 3 SLOTBEPALINGEN

Artikel 7 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als Verordening auditcommissie 2004.

Artikel 8 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de achtste dag na die waarop zij is bekendgemaakt.

Ondertekening

Besloten in de openbare vergadering van 2 november 2004
De griffier, De voorzitter,
Gewijzigd bij raadsbesluit van 9 mei 2006, nummer 38