Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR378937
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR378937/1
Regeling vervallen per 12-10-2018
Toetsingskader behorend bij de beleidsregel oplaadinfrastructuur elektrische auto’s
Geldend van 15-10-2015 t/m 11-10-2018
Intitulé
Toetsingskader behorend bij de beleidsregel oplaadinfrastructuur voor elektrische auto’s in de bebouwde kom van Enschede, 6 oktober 2015Het is wenselijk een afwegingskader op te stellen voor de afhandeling van particuliere aanvragen voor een oplaadpaal in de openbare ruimte. De gemeente toetst een aanvraag aan deze criteria, waarna de aanvraag wordt gehonoreerd of afgewezen.
Begripsomschrijvingen
Elektrisch voertuig
Een motorvoertuig als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel c van de Wegenverkeerswet 1994 dat bij de Rijksdienst voor Wegverkeer staat geregistreerd als auto en geheel of gedeeltelijk door een elektromotor wordt aangedreven waarvoor de elektrische energie geleverd wordt door een batterij en waarvan de batterij (mede) kan worden opgeladen door middel van een voorziening buiten het voertuig;
Laadpaal
Openbare voorziening, inclusief alle daarbij behorende en achterliggende installaties, waar een elektrische voertuig kan worden opgeladen; een laadpaal kan een of meer oplaadpunten bevatten; de benodigde laadkabel maakt geen deel uit van de laadpaal.
Oplaadpunt
Een op de Laadpaal aanwezige voorziening waarmee de gebruiker zijn voertuig van stroom kan voorzien;
Oplaadvak
Een vak, ter grootte van een standaard parkeervak, dat uitsluitend bedoeld is om elektrische voertuigen op te laden. Middels een te nemen verkeersbesluit, wordt de betreffende locatie hiervoor bestemd. Het oplaadvak is voorzien van een oplaadpaal om elektrische voertuigen op te kunnen laden. Het oplaadvak wordt aangeduid met het bord E8 uit het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) en de onderborden ’uitsluitend bestemd voor het opladen van elektrisch aangedreven voertuigen’.
Openbare ruimte
Onder openbare ruimte wordt in dit geval verstaan de gehele bebouwde kom van de gemeente Enschede. Het buitengebied wordt vooralsnog uitgesloten.
Toetsingscriteria
Parkeergelegenheid op eigen terrein
Voor zover een aanvrager de beschikking heeft of kan hebben over een parkeerplaats, behorende bij de woning, in een parkeergarage onder of nabij de woning of een parkeerterrein, wordt geen medewerking verleend aan het plaatsen van een openbaar oplaadpunt.
Eén oplaadpaal per aanvraag
Per aanvraag geldt een maximum van één oplaadpaal in de openbare ruimte. De gemeente laat alleen een oplaadpaal plaatsen wanneer het bestaande oplaadnetwerk niet voldoende in de behoefte voorziet.
Openbaarheid oplaadpaal
De oplaadpaal moet 24 uur per dag openbaar toegankelijk zijn, in die zin dat deze voor een ieder met een elektrische voertuig te gebruiken is en niet op kenteken is gereserveerd.
Tenaamstelling elektrische voertuig
Aan een verzoek wordt alleen medewerking verleend indien het elektrische voertuig op naam staat van de aanvrager, dan wel dat er een leasecontract kan worden overgelegd.
Locatie oplaadpaal
Een oplaadpaal wordt geplaatst op strategische locatie in de bebouwde kom op maximaal 250 tot 300 meter (hemelsbreed)van de aanvrager. Hierbij wordt zo veel mogelijk rekening gehouden met natuurlijke barrières zoals kanalen, spoorlijnen en rijkswegen De voorkeur gaat uit naar centrale, goed bereikbare plekken in de wijk waarbij het aannemelijk is dat de locatie door meerdere gebruikers gedeeld kan worden. Er worden bij voorkeur geen oplaadpalen geplaatst aan drukke invalswegen.
Spreiding van oplaadpalen
Bij de plaatsing van oplaadpalen gaat de gemeente uit van een spreiding in de woonwijken op basis van de tabel in bijlage 1. Bij de plaatsing van een oplaadpaal wordt de overlap met andere oplaadpalen zo minimaal mogelijk gehouden op basis van de maximale loopafstand van 250 tot 300 meter hemelsbreed. Er wordt naar gestreefd dat per oplaadpaal twee parkeerplekken kunnen worden bediend (bij voorkeur vakken met haaksparkeren) en de oplaadpaal uitgebreid kan worden met oplaadpunten of meteen wordt uitgerust met twee oplaadpunten. In beginsel wordt één van de twee plekken dan als oplaadplek ingericht met op termijn de mogelijk ook de tweede als zodanig in te richten.
Parkeerdruk en potentie voor gebruik
Oplaadpalen worden alleen gerealiseerd op plekken met voldoende potentie voor gebruik. De gemeente wijst hiervoor parkeerplaatsen aan. Het reserveren van een parkeerplaats voor het opladen van elektrische voertuigen betekent dat de parkeerdruk in een wijk of straat toeneemt. Bij de beoordeling van de plaatsing van oplaadpalen wordt de parkeerdruk in het gebied meegewogen. Tevens wordt het potentiële gebruik meegewogen.
Parkeren en laden
Het oplaadvak is uitsluitend bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen. Het is niet toegestaan om er te parkeren met een conventionele auto. Dit staat aangegeven met het E8 verkeersbord en de onderborden ’uitsluitend bestemd voor het opladen van elektrisch aangedreven voertuigen’. Voorwaarde is dat het voertuig middels een oplaadkabel met de oplaadpaal verbonden is.
Handhaving
Indien niet-elektrische voertuigen geparkeerd staan op een laadparkeerplaats of elektrische voertuigen niet door middel van een oplaadkabel met de oplaadpaal zijn verbonden, kan de gemeente hier verbaliserend tegen optreden.
Technische voorwaarden
De plaatsing van een oplaadpaal op de betreffende locatie moet technisch mogelijk zijn. Daarbij valt te denken aan de aanwezigheid van kabels en leidingen en het voorhanden zijn van een netwerk.
Inwerkingtreding
Dit toetsingskader treedt in werking op de dag na bekendmaking.
Bijlage Leidraad voor de strategische plaatsbepaling van oplaadpalen in Enschede
Bijgevoegde tabel laat zien hoeveel bezitters van elektrische voeruigen (EV-rijders) in 2020 in de gemeente Enschede afhankelijk zullen zijn van een oplaadvoorziening in de openbare ruimte en hoe dit zich vertaald naar het aantal oplaadpalen in de openbare ruimte op wijkniveau. Bij deze vertaalslag wordt één oplaadpaal op vijf EV-rijders gehanteerd.
Buurten |
Aantal auto's |
Parkeren op eigen terrein |
Percentage parkeren in de publieke ruimte |
Verwacht aantal EV 2020 |
Aantal EV met laadbehoefte in publieke ruimte |
Benodigd aantal laadpalen in publieke ruimte |
|
bewoners |
forenzen |
||||||
City |
955 |
44 |
97% |
12 |
124 |
132 |
24 |
Lasonder, Zeggelt |
575 |
274 |
66% |
7 |
12 |
13 |
2 |
De Laares |
660 |
368 |
60% |
9 |
5 |
8 |
1 |
De Bothoven |
1.990 |
410 |
85% |
26 |
7 |
28 |
5 |
Hogeland-Noord |
1.060 |
369 |
75% |
14 |
7 |
16 |
3 |
Getfert |
1.480 |
642 |
69% |
19 |
18 |
26 |
4 |
Veldkamp-Getfert-West |
800 |
429 |
62% |
10 |
4 |
9 |
1 |
Horstlanden-Stadsweide |
1.055 |
341 |
77% |
14 |
19 |
25 |
4 |
Boddenkamp |
265 |
111 |
70% |
3 |
33 |
26 |
5 |
Velve-Lindenhof |
1.605 |
1.168 |
48% |
21 |
7 |
13 |
2 |
Wooldrik |
665 |
474 |
49% |
74 |
1 |
37 |
7 |
Hogeland-Zuid |
1.125 |
828 |
47% |
15 |
6 |
10 |
2 |
Varvik-Diekman |
1.530 |
842 |
61% |
20 |
37 |
35 |
7 |
Sleutelkamp |
240 |
97 |
71% |
3 |
4 |
5 |
1 |
't Weldink |
5 |
24 |
0% |
0 |
0 |
0 |
0 |
De Leuriks |
30 |
0 |
100% |
0 |
2 |
2 |
0 |
Cromhoffsbleek-Kotman |
635 |
109 |
88% |
6 |
19 |
22 |
4 |
Boswinkel-De Braker |
1.590 |
660 |
70% |
16 |
2 |
13 |
2 |
Pathmos |
700 |
256 |
74% |
9 |
2 |
8 |
1 |
Stevenfenne |
1.795 |
1.285 |
49% |
18 |
4 |
11 |
2 |
Stadsveld-Zuid |
800 |
76 |
93% |
10 |
2 |
12 |
2 |
Elferink-Heuwkamp |
1.240 |
961 |
45% |
16 |
7 |
10 |
2 |
Stadsveld-Noord-Bruggert |
655 |
206 |
78% |
9 |
1 |
7 |
1 |
't Zwering |
975 |
273 |
80% |
109 |
1 |
88 |
17 |
Ruwenbos |
650 |
222 |
76% |
8 |
0 |
6 |
1 |
Tubantia-Toekomst |
2.215 |
1.385 |
55% |
29 |
12 |
23 |
4 |
Twekkelerveld |
1.475 |
604 |
71% |
15 |
4 |
13 |
2 |
Walhof-Roessingh |
1.080 |
593 |
61% |
14 |
8 |
13 |
2 |
Bolhaar |
855 |
362 |
70% |
95 |
1 |
67 |
13 |
Roombeek-Roomveldje |
1.650 |
783 |
66% |
21 |
17 |
25 |
4 |
Mekkelholt |
790 |
265 |
76% |
10 |
2 |
9 |
1 |
Deppenbroek |
1.780 |
353 |
86% |
23 |
8 |
27 |
5 |
Voortman-Amelink |
480 |
296 |
56% |
6 |
3 |
5 |
1 |
Drienerveld-U.T. |
315 |
170 |
61% |
69 |
14 |
51 |
10 |
Schreurserve |
870 |
441 |
64% |
11 |
3 |
9 |
1 |
Ribbelt-Ribbelerbrink |
825 |
496 |
57% |
11 |
1 |
7 |
1 |
Park Stokhorst |
1.570 |
423 |
81% |
20 |
1 |
17 |
3 |
Stokhorst |
620 |
401 |
54% |
135 |
1 |
73 |
14 |
Stroinkslanden Noord-Oost |
1.645 |
370 |
84% |
21 |
0 |
18 |
3 |
Stroinkslanden-Zuid |
1.905 |
111 |
96% |
19 |
1 |
20 |
4 |
Stroinkslanden Noord-West |
1.150 |
172 |
89% |
15 |
0 |
13 |
2 |
Wesselerbrink Noord-Oost |
1.500 |
104 |
95% |
15 |
13 |
27 |
3 |
Wesselerbrink Zuid-Oost |
1.620 |
123 |
95% |
21 |
1 |
21 |
4 |
Wesselerbrink Zuid-West |
985 |
132 |
90% |
10 |
16 |
24 |
3 |
Wesselerbrink Noord-West |
1.690 |
294 |
88% |
22 |
8 |
26 |
5 |
Helmerhoek-Noord |
1.845 |
404 |
84% |
24 |
1 |
21 |
4 |
Helmerhoek-Zuid |
1.655 |
182 |
92% |
22 |
0 |
20 |
4 |
het Brunink |
135 |
136 |
28% |
29 |
0 |
8 |
1 |
Industrie- en havengebied |
505 |
177 |
75% |
7 |
42 |
36 |
0 |
Marssteden |
215 |
75 |
75% |
0 |
18 |
14 |
0 |
Koekoeksbeekhoek |
305 |
17 |
96% |
0 |
5 |
5 |
0 |
De Broeierd |
135 |
30 |
84% |
0 |
142 |
119 |
0 |
Glanerveld |
640 |
460 |
49% |
8 |
1 |
5 |
1 |
Bentveld-Bultserve |
1.345 |
659 |
66% |
18 |
6 |
16 |
3 |
Schipholt-Glanermaten |
1.270 |
426 |
76% |
17 |
2 |
14 |
2 |
Eekmaat |
815 |
549 |
52% |
11 |
0 |
6 |
1 |
Oikos |
1.080 |
311 |
79% |
14 |
0 |
11 |
2 |
Eilermarke |
750 |
215 |
80% |
10 |
0 |
8 |
1 |
De Slank |
330 |
109 |
76% |
0 |
10 |
8 |
0 |
Dolphia |
205 |
135 |
53% |
3 |
1 |
2 |
0 |
Eekmaat West |
1.435 |
313 |
84% |
19 |
4 |
19 |
3 |
Dorp Lonneker |
1.000 |
682 |
51% |
112 |
4 |
59 |
11 |
Dorp Boekelo |
1.305 |
727 |
60% |
146 |
7 |
92 |
18 |
Noord Esmarke |
205 |
242 |
16% |
45 |
1 |
7 |
1 |
Boekelerveld |
600 |
811 |
3% |
67 |
2 |
2 |
0 |
Buurtschap Lonneker-West |
665 |
991 |
0% |
145 |
23 |
0 |
0 |
Buurtschap Zuid-Esmarke |
170 |
204 |
14% |
37 |
1 |
0 |
0 |
Buurtschap Broekheurne |
825 |
1.250 |
0% |
180 |
7 |
0 |
0 |
Buurtschap Usselo |
190 |
263 |
1% |
41 |
9 |
0 |
0 |
Buurtschap Twekkelo |
95 |
188 |
0% |
21 |
3 |
0 |
0 |
Eindtotaal |
65820 |
27903 |
30% |
2.006 |
727 |
1.522 |
237 |
Het betreft hier een prognose van de adviesbureau Over Morgen in opdracht van de provincie Overijssel en de Overijsselse gemeenten. Uitgangspunt is de landelijke doelstelling dat er in 2020 200.000 elektrische auto’s in Nederland zullen rond rijden.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl