Regeling vervallen per 12-10-2018

Toetsingskader behorend bij de beleidsregel oplaadinfrastructuur elektrische auto’s

Geldend van 15-10-2015 t/m 11-10-2018

Intitulé

Toetsingskader behorend bij de beleidsregel oplaadinfrastructuur voor elektrische auto’s in de bebouwde kom van Enschede, 6 oktober 2015

Het is wenselijk een afwegingskader op te stellen voor de afhandeling van particuliere aanvragen voor een oplaadpaal in de openbare ruimte. De gemeente toetst een aanvraag aan deze criteria, waarna de aanvraag wordt gehonoreerd of afgewezen.

Begripsomschrijvingen

Elektrisch voertuig

Een motorvoertuig als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel c van de Wegenverkeerswet 1994 dat bij de Rijksdienst voor Wegverkeer staat geregistreerd als auto en geheel of gedeeltelijk door een elektromotor wordt aangedreven waarvoor de elektrische energie geleverd wordt door een batterij en waarvan de batterij (mede) kan worden opgeladen door middel van een voorziening buiten het voertuig;

Laadpaal

Openbare voorziening, inclusief alle daarbij behorende en achterliggende installaties, waar een elektrische voertuig kan worden opgeladen; een laadpaal kan een of meer oplaadpunten bevatten; de benodigde laadkabel maakt geen deel uit van de laadpaal.

Oplaadpunt

Een op de Laadpaal aanwezige voorziening waarmee de gebruiker zijn voertuig van stroom kan voorzien;

Oplaadvak

Een vak, ter grootte van een standaard parkeervak, dat uitsluitend bedoeld is om elektrische voertuigen op te laden. Middels een te nemen verkeersbesluit, wordt de betreffende locatie hiervoor bestemd. Het oplaadvak is voorzien van een oplaadpaal om elektrische voertuigen op te kunnen laden. Het oplaadvak wordt aangeduid met het bord E8 uit het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) en de onderborden ’uitsluitend bestemd voor het opladen van elektrisch aangedreven voertuigen’.

Openbare ruimte

Onder openbare ruimte wordt in dit geval verstaan de gehele bebouwde kom van de gemeente Enschede. Het buitengebied wordt vooralsnog uitgesloten.

Toetsingscriteria

Parkeergelegenheid op eigen terrein

Voor zover een aanvrager de beschikking heeft of kan hebben over een parkeerplaats, behorende bij de woning, in een parkeergarage onder of nabij de woning of een parkeerterrein, wordt geen medewerking verleend aan het plaatsen van een openbaar oplaadpunt.

Eén oplaadpaal per aanvraag

Per aanvraag geldt een maximum van één oplaadpaal in de openbare ruimte. De gemeente laat alleen een oplaadpaal plaatsen wanneer het bestaande oplaadnetwerk niet voldoende in de behoefte voorziet.

Openbaarheid oplaadpaal

De oplaadpaal moet 24 uur per dag openbaar toegankelijk zijn, in die zin dat deze voor een ieder met een elektrische voertuig te gebruiken is en niet op kenteken is gereserveerd.

Tenaamstelling elektrische voertuig     

Aan een verzoek wordt alleen medewerking verleend indien het elektrische voertuig op naam staat van de aanvrager, dan wel dat er een leasecontract kan worden overgelegd.

Locatie oplaadpaal

Een oplaadpaal wordt geplaatst op strategische locatie in de bebouwde kom op maximaal 250 tot 300 meter (hemelsbreed)van de aanvrager. Hierbij wordt zo veel mogelijk rekening gehouden met natuurlijke barrières zoals kanalen, spoorlijnen en rijkswegen De voorkeur gaat uit naar centrale, goed bereikbare plekken in de wijk waarbij het aannemelijk is dat de locatie door meerdere gebruikers gedeeld kan worden. Er worden bij voorkeur geen oplaadpalen geplaatst aan drukke invalswegen.

Spreiding van oplaadpalen

Bij de plaatsing van oplaadpalen gaat de gemeente uit van een spreiding in de woonwijken op basis van de tabel in bijlage 1. Bij de plaatsing van een oplaadpaal wordt de overlap met andere oplaadpalen zo minimaal mogelijk gehouden op basis van de maximale loopafstand van 250 tot 300 meter hemelsbreed. Er wordt naar gestreefd dat per oplaadpaal twee parkeerplekken kunnen worden bediend (bij voorkeur vakken met haaksparkeren) en de oplaadpaal uitgebreid kan worden met oplaadpunten of meteen wordt uitgerust met twee oplaadpunten. In beginsel wordt één van de twee plekken dan als oplaadplek ingericht met op termijn de mogelijk ook de tweede als zodanig in te richten.

Parkeerdruk en potentie voor gebruik

Oplaadpalen worden alleen gerealiseerd op plekken met voldoende potentie voor gebruik. De gemeente wijst hiervoor parkeerplaatsen aan. Het reserveren van een parkeerplaats voor het opladen van elektrische voertuigen betekent dat de parkeerdruk in een wijk of straat toeneemt. Bij de beoordeling van de plaatsing van oplaadpalen wordt de parkeerdruk in het gebied meegewogen. Tevens wordt het potentiële gebruik meegewogen.

Parkeren en laden

Het oplaadvak is uitsluitend bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen. Het is niet toegestaan om er te parkeren met een conventionele auto. Dit staat aangegeven met het E8 verkeersbord en de onderborden ’uitsluitend bestemd voor het opladen van elektrisch aangedreven voertuigen’. Voorwaarde is dat het voertuig middels een oplaadkabel met de oplaadpaal verbonden is.

Handhaving

Indien niet-elektrische voertuigen geparkeerd staan op een laadparkeerplaats of elektrische voertuigen niet door middel van een oplaadkabel met de oplaadpaal zijn verbonden, kan de gemeente hier verbaliserend tegen optreden.

Technische voorwaarden

De plaatsing van een oplaadpaal op de betreffende locatie moet technisch mogelijk zijn. Daarbij valt te denken aan de aanwezigheid van kabels en leidingen en het voorhanden zijn van een netwerk.

Inwerkingtreding

Dit toetsingskader treedt in werking op de dag na bekendmaking.

Bijlage Leidraad voor de strategische plaatsbepaling van oplaadpalen in Enschede

Bijgevoegde tabel laat zien hoeveel bezitters van elektrische voeruigen (EV-rijders) in 2020 in de gemeente Enschede afhankelijk zullen zijn van een oplaadvoorziening in de openbare ruimte en hoe dit zich vertaald naar het aantal oplaadpalen in de openbare ruimte op wijkniveau. Bij deze vertaalslag wordt één oplaadpaal op vijf EV-rijders gehanteerd.

Buurten

Aantal auto's

Parkeren op eigen terrein

Percentage parkeren in de publieke ruimte

Verwacht aantal EV 2020

Aantal EV met laadbehoefte in publieke ruimte

Benodigd aantal laadpalen in publieke ruimte

bewoners

forenzen

City

955

44

97%

12

124

132

24

Lasonder, Zeggelt

575

274

66%

7

12

13

2

De Laares

660

368

60%

9

5

8

1

De Bothoven

1.990

410

85%

26

7

28

5

Hogeland-Noord

1.060

369

75%

14

7

16

3

Getfert

1.480

642

69%

19

18

26

4

Veldkamp-Getfert-West

800

429

62%

10

4

9

1

Horstlanden-Stadsweide

1.055

341

77%

14

19

25

4

Boddenkamp

265

111

70%

3

33

26

5

Velve-Lindenhof

1.605

1.168

48%

21

7

13

2

Wooldrik

665

474

49%

74

1

37

7

Hogeland-Zuid

1.125

828

47%

15

6

10

2

Varvik-Diekman

1.530

842

61%

20

37

35

7

Sleutelkamp

240

97

71%

3

4

5

1

't Weldink

5

24

0%

0

0

0

0

De Leuriks

30

0

100%

0

2

2

0

Cromhoffsbleek-Kotman

635

109

88%

6

19

22

4

Boswinkel-De Braker

1.590

660

70%

16

2

13

2

Pathmos

700

256

74%

9

2

8

1

Stevenfenne

1.795

1.285

49%

18

4

11

2

Stadsveld-Zuid

800

76

93%

10

2

12

2

Elferink-Heuwkamp

1.240

961

45%

16

7

10

2

Stadsveld-Noord-Bruggert

655

206

78%

9

1

7

1

't Zwering

975

273

80%

109

1

88

17

Ruwenbos

650

222

76%

8

0

6

1

Tubantia-Toekomst

2.215

1.385

55%

29

12

23

4

Twekkelerveld

1.475

604

71%

15

4

13

2

Walhof-Roessingh

1.080

593

61%

14

8

13

2

Bolhaar

855

362

70%

95

1

67

13

Roombeek-Roomveldje

1.650

783

66%

21

17

25

4

Mekkelholt

790

265

76%

10

2

9

1

Deppenbroek

1.780

353

86%

23

8

27

5

Voortman-Amelink

480

296

56%

6

3

5

1

Drienerveld-U.T.

315

170

61%

69

14

51

10

Schreurserve

870

441

64%

11

3

9

1

Ribbelt-Ribbelerbrink

825

496

57%

11

1

7

1

Park Stokhorst

1.570

423

81%

20

1

17

3

Stokhorst

620

401

54%

135

1

73

14

Stroinkslanden Noord-Oost

1.645

370

84%

21

0

18

3

Stroinkslanden-Zuid

1.905

111

96%

19

1

20

4

Stroinkslanden Noord-West

1.150

172

89%

15

0

13

2

Wesselerbrink Noord-Oost

1.500

104

95%

15

13

27

3

Wesselerbrink Zuid-Oost

1.620

123

95%

21

1

21

4

Wesselerbrink Zuid-West

985

132

90%

10

16

24

3

Wesselerbrink Noord-West

1.690

294

88%

22

8

26

5

Helmerhoek-Noord

1.845

404

84%

24

1

21

4

Helmerhoek-Zuid

1.655

182

92%

22

0

20

4

het Brunink

135

136

28%

29

0

8

1

Industrie- en havengebied

505

177

75%

7

42

36

0

Marssteden

215

75

75%

0

18

14

0

Koekoeksbeekhoek

305

17

96%

0

5

5

0

De Broeierd

135

30

84%

0

142

119

0

Glanerveld

640

460

49%

8

1

5

1

Bentveld-Bultserve

1.345

659

66%

18

6

16

3

Schipholt-Glanermaten

1.270

426

76%

17

2

14

2

Eekmaat

815

549

52%

11

0

6

1

Oikos

1.080

311

79%

14

0

11

2

Eilermarke

750

215

80%

10

0

8

1

De Slank

330

109

76%

0

10

8

0

Dolphia

205

135

53%

3

1

2

0

Eekmaat West

1.435

313

84%

19

4

19

3

Dorp Lonneker

1.000

682

51%

112

4

59

11

Dorp Boekelo

1.305

727

60%

146

7

92

18

Noord Esmarke

205

242

16%

45

1

7

1

Boekelerveld

600

811

3%

67

2

2

0

Buurtschap Lonneker-West

665

991

0%

145

23

0

0

Buurtschap Zuid-Esmarke

170

204

14%

37

1

0

0

Buurtschap Broekheurne

825

1.250

0%

180

7

0

0

Buurtschap Usselo

190

263

1%

41

9

0

0

Buurtschap Twekkelo

95

188

0%

21

3

0

0

Eindtotaal

65820

27903

30%

2.006

727

1.522

237

Het betreft hier een prognose van de adviesbureau Over Morgen in opdracht van de provincie Overijssel en de Overijsselse gemeenten. Uitgangspunt is de landelijke doelstelling dat er in 2020 200.000 elektrische auto’s in Nederland zullen rond rijden.

Ondertekening

Enschede, 6 oktober 2015,
Burgemeester en wethouders van Enschede,
De gemeentesecretaris, de burgemeester
M.J.M. Meijs G.O. van Veldhuizen