Beleidsregel Wijze van uitbetaling

Geldend van 01-01-2016 t/m heden

Intitulé

Beleidsregel Wijze van uitbetaling

Het college van de gemeente Enschede;

gelet op titel 4.3 “Beleidsregels” van de Algemene Wet Bestuursrecht;

gelet op artikel 1 en paragraaf 2.4 van de Verordening onderwijshuisvesting gemeente Enschede;

gezien het gevoerde op overeenstemming gericht overleg met vertegenwoordigers van de bevoegde gezagsorganen van de scholen in de gemeente;

besluit vast te stellen de volgende:

Beleidsregel: Wijze van uitbetaling

1 Wijze van uitbetaling voorziening

  • 1.1 Bouwvoorbereiding

    De kosten voor een voorbereidingskrediet worden, nadat hier tussen schoolbestuur en gemeente overeenstemming over is bereikt, volledig vergoed. Uitbetaling vindt plaats 100% na het indienen van de programma’s van eisen en/of het haalbaarheidsonderzoek. De kosten voor bouwvoorbereiding worden meegenomen in het definitief beschikbare bouwkrediet.

  • 1.2 Nieuwbouw, uitbreiding

    Het bouwkrediet wordt bepaald op basis van werkelijke kosten naar aanleiding van een door de gemeente en schoolbestuur overeengekomen bouwplan. Na aanbesteding wordt het definitieve vergoedingsbedrag vastgesteld. De eerste 2 termijnen worden uitbetaald op basis van de kostenraming voor aanbesteding.

    Bij nieuwbouw, uitbreiding wordt het krediet als volgt uitgekeerd:

    • 1e termijn: 10% o.b.v. kostenraming voor aanbesteding na goedkeuring Programma van Eisen

      en opdrachtverlening aan architect of bouwkundig bureau.

      Mee te zenden stukken: Brief verzoek uitbetaling 10%, Programma van Eisen en kopie opdracht.

    • 2e termijn: 10% o.b.v. kostenraming voor aanbesteding na goedkeuring bouwplan (Definitief Ontwerp).

      Mee te zenden stukken: Brief verzoek uitbetaling 10%, kopie bouwplan, begroting voor aanbesteding (DO begroting).

    • 3e termijn: 10% na goedkeuring begroting na aanbesteding.

      Mee te zenden stukken: Brief verzoek uitbetaling 10%, kopie bouwplan en bestek.

    • 4e termijn: 65% na melding feitelijke start uitvoering.

      Mee te zenden stukken: Brief verzoek uitbetaling 65% en melding start uitvoering.

    • 5e termijn: 5% na melding oplevering.

      Mee te zenden stukken: Brief verzoek uitbetaling 5% en verantwoording: een overzicht van de totale kosten, een actuele plattegrond met geveltekening, renvooi met lokaalnummers, gebruik en NVO m2 van het desbetreffende gebouw, een opgave van het nieuwe aantal m2 BVO. Indien van toepassing dienen ook tekeningen van installaties meegezonden te worden.

  • 1.3 Herstel van constructiefouten

    • a.

      Uitbetaling hiervan vindt plaats in twee delen:

      • 1.

        50% op initiatief van de gemeente per 1 april van het jaar waarop de bekostiging betrekking heeft.

      • 2.

        50% na indienen van de facturen

    • b.

      Bekostiging van herstel van constructiefouten is gebaseerd op  maximaal het bedrag van de verlening. Indien de werkelijk gerealiseerde kosten lager zijn dan het verleningsbedrag, vindt bekostiging plaats op basis van de werkelijk gerealiseerde kosten

    • c.

      Mocht vooraf uit de offertes blijken dat de verwachte kosten meer dan 5% naar boven afwijken, dan dient het schoolbestuur dit vóór de opdrachtverlening met de gemeente te overleggen. Indien geen overleg heeft plaatsgevonden, wordt maximaal 5% vergoed

  • 1.4 OLP en Meubilair

    • a.

      Het bedrag voor eerste inrichting onderwijsleerpakket en meubilair tezamen bestaat uit een basisbedrag en een bedrag per m2, zie bijlage IV art. D.1 van de verordening onderwijshuisvesting

    • b.

      Een aanvraag hiervoor kan worden ingediend volgens de reguliere aanvraagprocedure en wordt uitsluitend toegekend bij de toekenning van een voorziening in de huisvesting waarbij sprake is van uitbreiding van de totale huisvestingscapaciteit van de school.

    • c.

      Uitbetaling vindt plaats op initiatief van de gemeente per 1 april van het jaar waarop de bekostiging betrekking heeft.

  • 1.5 Huur van gebouwen, sportvelden ed.

    Uitbetaling vindt plaats op initiatief van de gemeente per 1 april van het jaar waarop de bekostiging betrekking heeft.

  • 1.6 Begeleidingskosten

    • a.

      Bij projecten vanaf € 35.000,- wordt maximaal 7% aan begeleidingskosten vergoed.

    • b.

      Als het een project betreft beneden € 35.000,- en het schoolbestuur acht begeleiding noodzakelijk, kan een uitzondering op de regel worden gemaakt. In deze gevallen beslist het college of een daartoe gemandateerd ambtenaar.

    • c.

      Middels het indienen van (kopie) facturen kunnen de begeleidingskosten worden gedeclareerd. De factuur moet gespecificeerd zijn en betrekking hebben op de begeleiding van de aangevraagde voorziening. Deze moet samen met de eindafrekening worden ingediend.

    • d.

      Voor het indienen van begeleidingskosten bij projecten en schades beneden € 35.000,- dient vooraf door de gemeente schriftelijk toestemming te zijn verleend.

    NB. Voor alle aanvragen moet verantwoording vóór 31 december Programma jaar + 1 jaar worden ingediend. Indien dit niet haalbaar is, dan dient dit vooraf te worden aangegeven.

2 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 2.1 Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2016.

  • 2.2 Deze regeling wordt aangehaald als: Beleidsregel Wijze van uitbetaling.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 15 december 2015,
De voorzitter, De secretaris,