Regeling vervallen per 20-07-2018

Regeling geldelijke tegemoetkoming gemeenteraadsfracties gemeenteraad Enschede 2018

Geldend van 23-03-2018 t/m 19-07-2018 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2018

Intitulé

Regeling geldelijke tegemoetkoming gemeenteraadsfracties gemeenteraad Enschede 2018

De Raad van de gemeente Enschede,

gelezen het voorstel van het Presidium,

op grond van titel 4.2 van de Algemene wet Bestuursrecht,

b e s l u i t

vast te stellen het volgende:

Regeling geldelijke tegemoetkoming gemeenteraadsfracties gemeenteraad Enschede 2018

Artikel 1

Aan elke gemeenteraadsfractie, gevormd op grond van de uitslag van de laatstgehouden verkiezing, wordt een tegemoetkoming gegeven in de kosten, gemaakt met het oog op het optreden zowel in als buiten de Gemeenteraad.

Artikel 2

  • 1. Fracties besteden de tegemoetkoming om hun volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol te kunnen uitvoeren.

  • 2. Voor de besteding worden de regels in de Handreiking integriteit politiek ambtdragers bij gemeenten, provincies en waterschappen (VNG) gehanteerd en wordt verwezen naar de bijgevoegde uitvoeringsregels (bijlage 1).

  • 3. De tegemoetkoming mag niet gebruikt worden ter bekostiging van:

    • a.

      uitgaven die in strijd zijn met wettelijke bepalingen en overige regelingen;

    • b.

      betalingen aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen anders dan ter vergoeding van prestaties (diensten of goederen) geleverd ten behoeve van de fractie op basis van een gespecificeerde, reële declaratie;

    • c.

      giften;

    • d.

      uitgaven welke bekostigd dienen te worden uit vergoedingen die de leden ingevolge het rechtspositiebesluit raads- en commissieleden ontvangen;

    • e.

      de honorering voor werkzaamheden, incidenteel of in structureel dienstverband, ten behoeve van de fractie door een raadslid, commissielid dan wel een bloed- of aanverwant tot en met de tweede graad van een raadslid of commissielid van diezelfde fractie.

Artikel 3

  • 1. De tegemoetkoming bestaat uit:

    • a.

      a per gemeenteraadsfractie per zittingsjaar een bedrag van € 3.000,00 (prijspeil 2014);

    • b.

      b per gemeenteraadslid per zittingsjaar een bedrag van € 1.000,00 (prijspeil 2014).

    • c.

      c per gemeenteraadslid en door de raad benoemd commissielid per zittingsjaar een bedrag van € 300,00 ten behoeve van uitvoering artikel 7a.2 van het rechtspositiebesluit raads- en commissieleden (prijspeil 2014)

  • 2. De in lid 1 genoemde bedragen worden met ingang van iedere nieuwe raadsperiode vastgesteld voor de duur van vier jaar.

Artikel 4

  • 1. De tegemoetkoming wordt aan het begin van een kwartaal uitbetaald, ter grootte van een vierde gedeelte van het bedrag waarop de gemeenteraadsfractie voor het betreffende jaar recht heeft.

  • 2. De tegemoetkoming wordt uitsluitend uitbetaald aan een door de fractie ter assistentie van de fractie aangewezen stichting, welke statutair uitsluitend met de uitvoering van de fractieondersteuning zoals bedoeld in deze regeling is belast.

  • 3. De tegemoetkoming wordt uitsluitend overgemaakt op de bankrekening die op naam staat van de stichting onder artikel 4 lid 2.

  • 4. De onder artikel 4 lid 3 genoemde bankrekening wordt uitsluitend gebruikt voor de inkomsten uit tegemoetkoming onder artikel 3.

Artikel 5

  • 1. Indien het zeteltal van een fractie ten gevolge van verkiezingen verandert, wijzigt de bijdrage

    • a.

      bij vermindering van het zeteltal: op de eerste dag van de maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt.

    • b.

      bij vermeerdering van het zeteltal: op de eerste dag van de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt.

  • 2. Bij splitsing: het raadslid/de raadsleden die zich afsplitsen kunnen alleen een deel van de vergoeding onder artikel 3 lid b en c meenemen. Het deel van de vergoeding onder artikel 3 lid a blijft bij de oorspronkelijke fractie.

  • 3. Bij splitsing van een fractie wordt de op grond van artikel 3 lid 1 b en c vastgestelde bijdrage voor de oorspronkelijke fractie verdeeld over de betrokken fracties naar evenredigheid van het aantal bij de splitsing betrokken leden.

  • 4. Bij splitsing van een fractie wordt het aan de oorspronkelijke fractie verstrekte voorschot verrekend overeenkomstig de verdeling die volgt uit het tweede lid.

  • 5. Indien een fractie niet meer terugkeert in de Gemeenteraad, wordt het door die fractie niet bestede deel van de tegemoetkoming teruggestort in de gemeentekas, t.b.v. de raad en raadscommissies, diverse vergoedingen.

Artikel 6

  • 1. Een fractie kan op de onder artikel 4 lid 3 genoemde bankrekening van de verstrekte tegemoetkoming een reserve vormen. Deze reserve mag niet meer bedragen dan de tegemoetkoming die de fractie in het voorgaande kalenderjaar ontving.

  • 2. Fracties geven jaarlijks inzicht in de opgebouwde reserve, door in het verslag zoals in artikel 7 lid 1 bedoeld, een overzicht van de reservevorming op te nemen.

  • 3. Indien blijkt dat een fractie een reserve heeft opgebouwd die groter is dan zoals in lid 1 bepaald, dan wordt dat deel van de gevormde reserve die het gestelde maximum overschrijdt teruggestort in de gemeentekas, t.b.v. de raad en raadscommissies, diverse vergoedingen, danwel verrekend met de eerstvolgende uitbetaling van de fractievergoeding na vaststelling van de overschrijding door de raad.

  • 4. Bij splitsing van een fractie, valt de gevormde reserve niet onder de verrekening.

  • 5. Indien een fractie niet meer terugkeert in de Gemeenteraad als gevolg van verkiezingen of tijdens een zittingsperiode, dan is zij verplicht om de opgebouwde reserve terug te storten in de gemeentekas, t.b.v. de raad en raadscommissies, diverse vergoedingen.

Artikel 7

  • 1. Elke fractie legt, jaarlijks voor 15 maart, aan het Presidium verantwoording af over de besteding van deze tegemoetkoming door het overleggen van een verslag aan de raadsgriffier. Controle van het verslag vindt plaats door de Raadsgriffie, daarbij kan het advies van de accountant worden ingewonnen.

  • 2. Controle van het verslag vindt plaats door de Raadsgriffie, op basis van het controleprotocol (bijlage 2). De Raadsgriffie legt haar bevindingen ter vaststelling voor aan het Presidium.

  • 3. Indien uit de controle, zoals in lid 2 is omschreven, blijkt dat een fractie in strijd met deze regeling heeft gehandeld, dan kan het Presidium besluiten tot het laten terugbetalen van het in strijd met het controleprotocol besteedde bedrag in het jaar waarop de controle zich heeft gericht.

Artikel 8

Titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht, met uitzondering van afdeling 4.2.8, is van toepassing op de financiële middelen die een fractie ontvangt.

Artikel 9 Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1. Intrekking oude regeling

    De verordening Regeling geldelijke tegemoetkoming gemeenteraadsfracties 2015 wordt ingetrokken.

  • 2. Inwerkingtreding

    Deze regeling treedt met terugwerkende kracht in werking op 1 januari 2018.

  • 3. Citeertitel

    Deze verordening wordt aangehaald als: Regeling geldelijke tegemoetkoming gemeenteraadsfracties gemeenteraad Enschede 2018

Ondertekening

Vastgesteld in de openbare vergadering van 12 maart 2018.

De Griffier, de Voorzitter,

R. M. Jongedijk dr. G.O. van Veldhuizen

Bijlage 1: Uitvoeringsregels

Wat mag wel

Kosten website fractie

Vergoeding 100%. (ook bij een combinatie van fractie website en partij website)

Kosten nieuwjaarsbijeenkomst fractie

Vergoeding 100%. (ook partijleden mogen worden uitgenodigd)

Fractiebijeenkomsten

Bij voorkeur in stadhuis. Alle externe kosten hiermee verband houdend kunnen worden vergoed o.a. zaalhuur, consumpties, huurapparatuur.

Reiskosten raadsleden en commissieleden voor de fractie.

Vergoeding 100% maar alleen voor reiskosten buiten de gemeentegrenzen.

Informatie voor fracties

Vergoeding 100% maar abonnementen voor individuele raadsleden mogen niet uit het fractiebudget worden betaald.

Politiek café e.d.

Als een politieke bijeenkomst in de stad wordt georganiseerd op initiatief van de fractie en het onderwerp betreft de lokale politiek of iets dat speelt in de stad, dan kunnen de kosten uit het fractiebudget betaald worden. De fractie informeert zich dan immers in de stad en/of raadpleegt de bevolking over een bepaalde kwestie.

Communicatiekosten fracties

Vergoeding 100% inclusief steunbetuigingen. Het moet duidelijk zijn dat de fractie verantwoordelijk is en de inhoud moet een relatie hebben met het raadswerk.

Inzet externe partijen ter ondersteuning van werkzaamheden fractie.

Als er een aantoonbare relatie bestaat tussen de financiële bijdrage en het geleverde product of de geleverde dienst mogen de kosten uit het fractiebudget betaald worden.

Representatiekosten

Maximaal EUR 50,00 p.p. per keer.

Vrijwilligers

Als er een aantoonbare relatie bestaat tussen de financiële bijdrage en het geleverde product of de geleverde dienst mogen de kosten uit het fractiebudget betaald worden.

Hiervoor de fiscale regels volgen; maximaal EUR 1.500,00 p.p p.j en maximaal 150 euro per maand en € 4,50 per uur. Extra bijdragen voor overige onkosten zijn niet toegestaan.

Werkgeverschapkosten t.b.v. fractiemedewerkers en vrijwilligers

Bijvoorbeeld scholingskosten fractiemedewerkers en vrijwilligers ter verbetering van het uitvoeren van de functie (functie gerichte scholing).

Opleidingen voor raads- en commissieleden inhoudelijk gerelateerd aan de politieke uitgangspunten van de deelnemers.

 

Wat mag niet

Kosten website partij

Geen vergoeding.

Kosten

partijbijeenkomsten/ledenbijeenkomsten

Geen vergoeding.

Kosten werving raadsleden

Geen vergoeding.

Telefoonkosten raadsleden

Geen vergoeding want deze kosten vallen onder de onkostenvergoeding die raadsleden krijgen.

Kosten cursussen partijleden

Niet uit het fractiebudget, is partijgebonden. Fractiemedewerkers en vrijwilligers wel i.v.m. werkgeverschap.

Communicatiekosten partij

Geen vergoeding.

Representatiekosten zoals hiernaast vermeld

Geen vergoeding voor:

Interne relaties (cadeautjes etc. voor raadsleden uit de eigen fractie).

Afscheidsrecepties / borrels voor tussentijds vertrekkende raadsleden uit de eigen fractie.

Giften boven de 50 euro.

Uitgaven die in strijd zijn met wettelijke bepalingen en overige regelingen.

Geen vergoeding

Betalingen aan politieke instellingen of natuurlijke personen.

Geen vergoeding tenzij dit is ter vergoeding van prestaties (diensten of goederen) op basis van een gespecificeerde, reële declaratie.

Uitgaven welke dienen bestreden te worden uit vergoedingen die de leden ingevolge het rechtspositiebesluit raads- en commissieleden toekomen.

De vaste onkostenvergoeding is bedoeld voor de volgende onkosten (die dus niet gedeclareerd kunnen worden):

individuele consumpties buiten de werkplek (zoals koffie, thee, drankjes).

fooien in Nederland.

verjaardagsgebak, attenties en cadeaus voor naaste collega’s.

gelegenheidskleding, huur en reiniging van kleding, uitgaven voor persoonlijke verzorging.

activiteiten van, door of namens de politieke partij of daaraan.

abonnementen kranten en tijdschriften en vakliteratuur die thuis worden ontvangen.

(Bron:VNG)

 

Algemene opleidingen voor raads- en commissieleden tenzij deze inhoudelijk gerelateerd zijn aan de politieke uitgangspunten van de deelnemers.

Worden vergoed op grond van artikel 13 lid 1 van het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden waarin is opgenomen dat de kosten voor niet niet-partijpolitiek georiënteerde scholing in verband met de vervulling van de functie van raads- of commissielid ten laste van de gemeente komen. Op basis van artikel 5 lid 3 van deze verordening bedraagt de maximale vergoeding op dit moment 500 euro per jaar.

 

Uitgaven in verband met of gericht op de verkiezingen.

 

Bijlage 2: controleprotocol

Toelichting op artikel 2: bestedingsmogelijkheden

De tegemoetkoming mag uitdrukkelijk niet worden gebruikt voor:

  • 1.

    Uitgaven die in strijd zijn met wettelijke bepalingen en overige regelingen, zoals

    • a.

      betalingen voor aanschaf van goederen die van diefstal afkomstig zijn (heling of schuldheling)

    • b.

      betalingen voor arbeid t.b.v. de fractie zonder afdracht van werkgeverslasten (“zwart” werk)

  • 2.

    Betalingen aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen anders dan ter vergoeding van prestaties (diensten of goederen) geleverd ten behoeve van de fractie op basis van een gespecificeerde, reële declaratie.

  • 3.

    Giften/schenkingen.

  • 4.

    Uitgaven welke dienen bestreden te worden uit vergoedingen die de leden toekomen ingevolge het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden: het Koninklijk Besluit van 22 maart 1994, Stb. 244, en nadien gewijzigd.

  • 5.

    de honorering voor werkzaamheden, incidenteel of in structureel dienstverband, ten behoeve van de fractie door een raadslid, commissielid dan wel een bloed- of aanverwant tot en met de tweede graad van een raadslid of commissielid van diezelfde fractie

Toelichting op artikel 4: uitbetaling

De tegemoetkoming wordt per kwartaal uitbetaald, ter grootte van een vierde gedeelte van het bedrag waarop de gemeenteraadsfractie voor het betreffende jaar maximaal recht op heeft. De tegemoetkoming wordt uitsluitend uitbetaald aan een door de fractie ter assistentie van de fractie aangewezen stichting, welke statutair uitsluitend met de uitvoering van de fractieondersteuning zoals bedoeld in de regeling is belast.

De uitbetaling wordt door de Raadsgriffie verricht op de bankrekening zoals genoemd onder artikel 4 lid 3. Deze rekening mag niet worden aangevuld met andere gelden dan die uit artikel 3.

Toegestane onkosten uit artikel 2 die hoger zijn dan de inkomsten onder artikel 3 plus de reserve moeten via een andere wijze worden gefinancierd en kunnen hierdoor niet in de verantwoording worden opgenomen.

Toelichting op artikel 6: reserve

De reserve wordt uitsluitend gevormd op de bankrekening zoals genoemd onder artikel 4 lid 3.

Toelichting op artikel 7: jaarlijkse verantwoording door de fracties

Elke fractie legt, jaarlijks voor 15 maart, verantwoording af over de besteding van de genoemde tegemoetkoming in het voorgaande jaar door het overleggen van een verslag aan de raadsgriffier.

De raadsgriffier stelt een controlecommissie samen, bestaande uit minimaal twee medewerkers van de raadsgriffie, welke is belast met de controle op basis van de volgende punten:

  • 1.

    Overzicht uitgaven van alle kosten, die gemaakt worden namens (en of in opdracht van) de fractie, per maand met bijbehorende bewijsstukken (zoals originele facturen, bonnetjes, bankafschriften etc.)

  • 2.

    Ingevuld Excelbestand digitaal aangeleverd via mail bij de controlecommissie

  • 3.

    Ingevuld Excelbestand geprint en ondertekend door penningmeester en fractievoorzitter

  • 4.

    Reserves

  • 5.

    Controle vindt plaats overeenkomstig artikel 7 van de Regeling

  • 6.

    Bij onduidelijkheden kan door de raadsgriffie contact worden opgenomen met de penningmeester

  • 7.

    op verzoek van de controlecommissie kan advies worden gevraagd bij de accountant

Indien uit controle blijkt dat een fractie in strijd met artikel 2 van de regeling heeft gehandeld, dan kan het Raadspresidium besluiten tot het opleggen van een sanctie bestaande uit een terugbetaling welke moet geschieden aan de gemeentekas.