Regeling vervallen per 31-12-2021

Tijdelijke regels omtrent adviezen over aanvragen voor eenmalige subsidies op het gebied van kunst en cultuur

Geldend van 15-03-2021 t/m 30-12-2021

Intitulé

Tijdelijke regels omtrent adviezen over aanvragen voor eenmalige subsidies op het gebied van kunst en cultuur

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Enschede;

gelet op artikel 84 van de Gemeentewet en artikel 44 Tijdelijke subsidieverordening ondersteuning culturele sector negatieve gevolgen Covid-19 2021;

overwegende, dat er behoefte is aan adviezen over aanvragen voor eenmalige subsidies op het gebied van ondersteuning culturele sector negatieve gevolgen Covid-19 en het daarom gewenst is voor deze advisering een adviescommissie in te stellen bestaande uit personen met deskundigheid op het gebied van kunst en cultuur en met gedegen kennis van de Enschedese kunst- en cultuursector;

besluit vast te stellen:

Tijdelijke regels omtrent adviezen over aanvragen voor eenmalige subsidies op het gebied van kunst en cultuur (Tijdelijke regeling adviescommissie Cultuur)

Artikel 1 Taakomschrijving

  • 1. Er is een Adviescommissie Cultuur.

  • 2. De commissie heeft als taak het college gevraagd te adviseren over aanvragen die gebaseerd zijn op de Tijdelijke subsidieverordening Ondersteuning culturele sector negatieve gevolgen Covid-19 2021.

Artikel 2 Samenstelling en benoeming leden adviescommissie Cultuur

  • 1. De commissie bestaat uit ten minste 15 en ten hoogste 20 leden, de voorzitter en een of meer vicevoorzitters daaronder begrepen.

  • 2. In de commissie worden personen benoemd die affiniteit hebben met de Enschedese kunst- en cultuursector. Naast artistiek-inhoudelijke expertise moet in de commissie ook voldoende kennis en ervaring aanwezig zijn op het gebied van financiën en bedrijfsvoering, programmering, marketing, educatie, participatie, publiekswerking en talentontwikkeling.

  • 3. De voorzitter, de vicevoorzitters en de andere leden van de commissie worden door het college benoemd.

  • 4. De leden worden benoemd voor de periode 15 mei 2021 – 31 december 2021. Een lid van de commissie kan door het college voortijdig worden ontslagen als het lid handelt in strijd met de in dit besluit opgenomen regels of als het lid in strijd handelt met de algemeen gangbare integriteitsregels.

  • 5. Het ontslag, bedoeld in het vijfde lid, vindt alleen plaats nadat het betreffende lid is gehoord door de voorzitter of vicevoorzitter en een vertegenwoordiger van het college.

  • 6. De leden van de commissie worden op persoonlijke titel benoemd.

  • 7. De leden van de adviescommissie ontvangen een vergoeding conform de Verordening rechtspositie burgemeester en wethouder, raads- en commissieleden 2019.

Artikel 3 Onverenigbare functies

Het lidmaatschap van de commissie is niet verenigbaar met:

  • a.

    het lidmaatschap van de gemeenteraad;

  • b.

    het lidmaatschap van het college;

  • c.

    het op basis van een arbeidsovereenkomst werkzaam zijn voor de gemeente Enschede of het anderszins verrichten van werkzaamheden voor de gemeente Enschede;

  • d.

    het hebben van een werkrelatie bij een culturele instelling binnen de gemeente Enschede die een subsidieaanvraag op grond van de Tijdelijke subsidieverordening ondersteuning culturele sector negatieve gevolgen Covid-19 2021 heeft voorgelegd aan deze commissie;

  • e.

    het hebben van een partner of een familielid in de eerste graad waar dat wat onder a t/m d op van toepassing is.

Artikel 4 De secretaris

  • 1. De commissie wordt bij haar werkzaamheden ondersteund door een secretaris.

  • 2. De secretaris is een medewerker van de gemeente Enschede. De secretaris is geen lid van de commissie, maar woont wel de vergaderingen bij.

Artikel 5 Taken voorzitter en secretaris

  • 1. Tot de taken van de voorzitter behoren onder meer:

    • a.

      het tijdig doen opstellen van de agenda, in overleg met de secretaris;

    • b.

      het uitnodigen van de leden voor de vergadering;

    • c.

      het leiden van de vergadering;

    • d.

      het bewaken van de kwaliteit en de integriteit in de commissie en van het adviseringsproces.

  • 2. Tot de taken van de secretaris behoren onder meer:

    • a.

      het mede opstellen en tijdig versturen van de agenda en bijbehorende stukken aan de voorzitter en de overige leden;

    • b.

      het verstrekken van de benodigde informatie aan de voorzitter en de overige leden van de commissie;

    • c.

      het bijwonen van de vergaderingen, het bijhouden van de presentielijst en het zorgen voor het verslag;

    • d.

      het opstellen van de conceptadviezen;

    • e.

      het toezenden van de adviezen aan het college;

    • f.

      het mede bewaken van de kwaliteit en de integriteit van het adviseringsproces.

Artikel 6 Vergaderorde en Advies

  • 1. De commissie komt zo vaak bijeen als de voorzitter en de secretaris dat wenselijk achten.

  • 2. Leden worden uitgenodigd voor een vergadering. De leden hebben een presentieplicht. Afwezigheid is slechts toegestaan, nadat de voorzitter de reden voor afwezigheid heeft beoordeeld en er mee heeft ingestemd dat het lid niet aanwezig kan zijn.

  • 3. De vergaderingen van de commissie zijn niet openbaar. Medewerkers van de gemeente Enschede kunnen de vergadering van de commissie bijwonen indien kunst en cultuur tot hun taakgebied behoort.

  • 4. Bij afwezigheid van de meerderheid van leden tijdens een commissievergadering besluit de voorzitter de behandeling en stemming inzake één of meerdere aanvragen uit te stellen tot een volgende vergadering.

  • 5. Het college voorziet de commissie tijdig van relevante informatie.

  • 6. De adviezen van de commissie zijn niet bindend. Als het college een besluit neemt dat afwijkt van het advies, wordt dit gemotiveerd.

Artikel 7 Besluitvorming

  • 1. Indien tot stemming wordt overgegaan, besluit de commissie bij gewone meerderheid van stemmen.

  • 2. Bij het staken van de stemmen, geeft de stem van de voorzitter de doorslag.

Artikel 8 Integriteit en geheimhouding

  • 1. De leden van de commissie zijn objectief, onpartijdig en integer en vervullen hun taak zonder last of ruggespraak.

  • 2. Alle aan de leden verstrekte stukken zijn vertrouwelijk en blijven dat ook na een uitgebracht advies.

  • 3. Het besprokene in de commissie is vertrouwelijk. De leden van de commissie en allen die bij de beraadslaging aanwezig zijn, zijn naar buiten toe verplicht tot volstrekte geheimhouding.

  • 4. De leden melden bij het college terstond bestaande en nieuwe functies en nevenfuncties. Dit geldt ook voor functies en nevenfuncties van partners en familieleden voor zover zij betrekking hebben op de uitsluitingsgronden zoals genoemd in artikel 3 van deze regeling.

  • 5. Deze melding geschiedt via de secretaris van de commissie.

Artikel 9 Onvoorzien

In gevallen waarin deze regeling niet voorziet, beslist het college nadat het de voorzitter heeft gehoord.

Artikel 10 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking en geldt tot 31 december 2021

  • 2. Deze regeling wordt aangehaald als: Tijdelijke regeling adviescommissie Cultuur.

Ondertekening

Aldus besloten in de vergadering van Burgemeester en wethouder van de gemeente Enschede op 1 maart 2021.

de loco-Secretaris, E.A. Smit

de Burgemeester, drs H.J. Meijer