Verordening adviesraad voor het sociaal domein

Geldend van 02-04-2021 t/m heden

Intitulé

Verordening adviesraad voor het sociaal domein

Besluit van de raad van de gemeente Enschede tot vaststelling van de verordening voor de adviesraad voor het sociaal domein.

De raad van de gemeente Enschede;

- gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 8 februari 2021;

- gelet op de artikelen 84 van de Gemeentewet, artikel 47 van de Participatiewet, artikel 2.1.3 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en artikel 2.10 van de Jeugdwet;

besluit vast te stellen de verordening voor een adviesraad voor het sociaal domein:

Artikel 1 Begripsbepalingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    college: college van burgemeester en wethouder van de gemeente Enschede;

  • b.

    gemeenteraad: raad van de gemeente Enschede;

  • c.

    sociaal domein: de gemeentelijke taken en verantwoordelijkheden op het gebied van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, Jeugdwet, Participatiewet, veiligheid en sport en bewegen;

  • d.

    inwoner: inwoner van de gemeente Enschede;

  • e.

    adviesraad: adviesraad voor het sociaal domein;

  • f.

    vergadering: overleg tussen (een deel van) de leden van de adviesraad;

  • g.

    werkgroep: deel van de adviesraad dat zich bezighoudt met een bepaald thema;

  • h.

    integraal: allesomvattend, daar waar meerdere beleidsterreinen elkaar raken;

  • i.

    bewonersperspectief: ervaringen en meningen van bewoners van Enschede.

Artikel 2 Naam, doel, taak en positie

  • 1. Het college stelt een adviesraad voor het sociaal domein in.

  • 2. De adviesraad heeft tot doel de integraliteit binnen het sociaal domein te bevorderen en geeft daarbij vorm en inhoud aan het bewonersperspectief op vraagstukken binnen het sociaal domein. De adviesraad vormt een schakel tussen inwoners en het college.

  • 3. De adviesraad heeft tot taak het college gevraagd en ongevraagd te adviseren over de gemeentelijke beleidsvorming en beleidsuitvoering met betrekking tot het sociaal domein.

  • 4. Kadervormende stukken uit het sociaal domein, die het college ter besluitvorming voorlegt aan de gemeenteraad, worden voorgelegd aan de adviesraad.

  • 5. De adviesraad heeft een signaleringsfunctie en adviseert over actuele en toekomstige sociaal maatschappelijke kwesties.

  • 6. De adviesraad heeft de taak om mee te denken in te ontwikkelen visie(s) op het sociaal domein en de verbetering van dienstverlening aan inwoners.

  • 7. De adviesraad kan adviseren over hoe (specifieke groepen) inwoners betrokken en/of geïnformeerd kunnen worden over sociaal maatschappelijke kwesties.

  • 8. De adviesraad ontvangt op ieder advies een uitleg in welke mate het advies is opgevolgd.

  • 9. De adviesraad functioneert onafhankelijk van de gemeente. De leden worden op persoonlijke titel benoemd en functioneren zonder last of ruggespraak.

Artikel 3 Huishoudelijk reglement

  • 1. De adviesraad stelt een huishoudelijk reglement vast waarin in ieder geval de volgende onderwerpen over het functioneren worden geregeld:

    • a.

      proces integrale advisering;

    • b.

      rollen;

    • c.

      structuur;

    • d.

      vergaderen en overleggen;

    • e.

      netwerk opbouwen en onderhouden;

    • f.

      communicatie.

  • 2.

    Aanpassingen in het huishoudelijk reglement worden vastgesteld door de adviesraad, op basis van instemming van 75% van de leden. In afstemming met het college wordt gekeken of de aanpassing past binnen het beschikbare budget en de doelstelling van de adviesraad.

  • 3.

    De adviesraad heeft geen bevoegdheden met betrekking tot:

    • a.

      zaken, die betrekking hebben op individuele inwoners, waaronder bezwaarschriften en klachten;

    • b.

      het informeren en adviseren van fractie- en gemeenteraadsleden;

    • c.

      een privaatrechtelijke rechtshandeling die door de gemeente Enschede wordt verricht.

  • 4.

    De adviesraad heeft, na een adviesvraag, in principe 4 weken de tijd om een advies uit te brengen.

  • 5.

    Een advies wordt uitgebracht voordat het college een voorstel bespreekt.

Artikel 4 Samenstelling

  • 1. De adviesraad bestaat uit 18 leden, waaronder de voorzitter. Het college kan een ander aantal leden vaststellen.

  • 2. Bij de samenstelling van de adviesraad wordt gestreefd naar een (brede) afspiegeling van de Enschedese samenleving.

  • 3. Voor de leden geldt dat:

    • a.

      zij woonachtig zijn in de gemeente Enschede;

    • b.

      zij niet actief lid zijn van de lokale politiek, het college van de gemeente Enschede of ambtenaar van de gemeente Enschede;

    • c.

      zij niet werkzaam zijn in een functie bij een organisatie of partner van de gemeente waardoor belangenverstrengeling kan ontstaan.

Artikel 5 Voordracht, benoeming zittingsduur, einde lidmaatschap

  • 1. De adviesraad werft zijn eigen leden en draagt deze voor bij het college. De voorzitter wordt geworven door adviesraad en college. In uitzondering hierop is de werving van een voorzitter bij de start van de adviesraad, dit wordt door het college gedaan. De leden en de voorzitter worden benoemd door het college.

  • 2. In geval van afwezigheid van de voorzitter benoemt de adviesraad een tijdelijke waarnemend voorzitter uit zijn eigen midden.

  • 3. Een lid kan op ieder moment het college schriftelijk vragen hem ontslag te verlenen. De leden blijven lid van de adviesraad totdat het college een besluit heeft genomen op de ontslagaanvraag.

  • 4. Het college kan het lidmaatschap van een lid of voorzitter tussentijds beëindigen als:

    • a.

      een lid of de voorzitter dit verzoekt;

    • b.

      een lid of de voorzitter onvoldoende functioneert. Het college kan een lid uit eigen beweging ontslaan of op verzoek van de adviesraad.

  • 5. Van onvoldoende functioneren als bedoeld in het vorige lid is sprake als een lid:

    • a.

      minder dan 50% aanwezig is bij vergaderingen van de adviesraad of een werkgroep waarvan men deel uitmaakt;

    • b.

      individuele belangen behartigt;

    • c.

      geen netwerk onderhoudt; of

    • d.

      niet meer voldoet aan het gestelde in artikel 4 lid 3.

  • 6. De adviesraad hanteert een schema van aftreden waarbij rekening gehouden wordt met het volgende:

    • a.

      er geldt een zittingstermijn van drie jaar;

    • b.

      een lid heeft maximaal twee zittingstermijnen zitting in de adviesraad, waarna de leden niet meer herbenoembaar zijn;

    • c.

      ter borging van kennis, kunde en continuïteit treden niet alle leden, die deel uitmaken van dezelfde werkgroep, gelijktijdig af.

Artikel 6 Vergaderingen adviesraad

  • 1. De vergaderingen van de adviesraad zijn niet openbaar, tenzij de adviesraad op voorstel van de voorzitter of een-vijfde deel van zijn leden anders besluit.

  • 2. De opzet van vergaderingen staat beschreven in het huishoudelijk reglement.

Artikel 7 Vergoeding

  • 1. Alle leden krijgen maandelijks een vrijwilligersvergoeding ter hoogte van de maximale jaarlijkse vrijwilligersvergoeding vastgesteld door de belastingdienst.

  • 2. Een coördinator van een werkgroep krijgt, naast de maximale jaarlijkse vrijwilligersvergoeding, 50,- euro extra per maand.

  • 3. De voorzitter krijgt, naast de maximale jaarlijkse vrijwilligersvergoeding, 100,- euro extra per maand.

Artikel 8 Faciliteren

  • 1. Het college faciliteert de adviesraad op een adequate manier. Hiertoe geeft het college:

    • a.

      een (digitale) vergaderruimte ter beschikking;

    • b.

      de adviesraad de mogelijkheid om gebruik te maken van kantoormiddelen, zoals een printer;

    • c.

      een (werk)budget ter beschikking voor algemene kosten, zoals voor een website;

    • d.

      ambtelijke ondersteuning. Dit betreft onder andere:

      • -

        het zijn van de verbindingsschakel tussen de ambtelijke organisatie en de adviesraad;

      • -

        het verbinden van thema’s in de ambtelijke organisatie en naar andere door het college ingestelde organen;

      • -

        het bijhouden van de adviesvragen en/of ontwikkelingen vanuit de ambtelijke organisatie en hiervoor een procesvoorstel doet;

      • -

        het opstellen van de agenda en het notuleren van de vergadering;

      • -

        het ondersteunen in het schrijven van een advies aan het college, gebaseerd op input van leden;

      • -

        het beheren van het budget van de adviesraad;

      • -

        het regelen van facilitaire zaken, eventueel samen met ambtelijk secretariaat.

Artikel 9 Onvoorziene gevallen

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet beslist het college na de adviesraad gehoord te hebben.

Artikel 10 Jaaroverzicht & evaluatie

  • 1. De adviesraad beschrijft jaarlijks de door hen gegeven adviezen en andere werkzaamheden. Dit is bedoeld voor het college en inwoners van Enschede.

  • 2. Jaarlijks evalueert de adviesraad de werkwijze en samenwerking met de gemeentelijke organisatie.

Artikel 11 Geheimhouding

De adviesraad wordt vroegtijdig betrokken bij het proces tot besluitvorming, daarom gaan leden en de voorzitter vertrouwelijk om met de ontvangen informatie, stukken en adviezen die de adviesraad uitgeeft aan het college.

Artikel 12 Intrekken verordeningen

Met ingang van het in artikel 13 genoemde tijdstip worden de volgende verordeningen ingetrokken:

  • a.

    de Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet gemeente Enschede 2015;

  • b.

    de Verordening Wmo-raad gemeente Enschede 2013;

  • c.

    de Verordening Sportadviesraad 2011.

Artikel 13 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de dag volgende op die van haar bekendmaking.

Ondertekening

Vastgesteld in de openbare vergadering van 29 maart 2021.

De griffier, de plv. voorzitter,

R.M. Jongedijk B.J. Sanders