Regeling vervallen per 20-04-2018

Beleidsregel dwangsomhoogte bouw-, milieu- en kapactiviteiten

Geldend van 14-05-2013 t/m 19-04-2018

Intitulé

Beleidsregel dwangsomhoogte bouw-, milieu- en kapactiviteiten

Beleidsregel dwangsomhoogte

1. Algemeen: nut en noodzaak beleidsregel

Aan de gemeente is o.a. door de Commissie voor de Bezwaarschriften enkele keren de vraag gesteld waarop de hoogte van een opgelegde dwangsom in bouwzaken was gebaseerd. Op 24 juni 2009 is de beleidsregel “dwangsomhoogte in bouwzaken” vastgesteld. De invoering van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht is aanleiding voor de aanpassing van de beleidsregel “dwangsomhoogte in bouwzaken”, zodat niet alleen de voor de activiteit bouwen beleid is vastgesteld, maar ook voor de activiteiten milieu en kappen.

Om gebruik te maken van de dwangsombevoegdheid is het geen wettelijke eis dat het college daarvoor een beleidsregel/richtlijn heeft vastgesteld. Om reden van uniforme handhavingspraktijk, rechtszekerheid en transparantie richting alle belanghebbenden heeft dit echter wel de voorkeur van het college.

Deze beleidsregel geeft het team Vergunningverlening en Handhaving houvast bij het bepalen van de hoogte van een dwangsom en het maximum te verbeuren bedrag.

2. Richtlijn; indicatief, niet uitputtend

In het algemeen is de hoogte van de dwangsom afhankelijk van de aard van de overtreding en is niet bij voorbaat exact aan te geven hoe deze wordt berekend.

Samengevat heeft het college bij het bepalen van de hoogte van de dwangsom en het maximum van het te verbeuren bedrag een ruime mate van beleidsvrijheid. De dwangsomhoogte moet op de ernst van de overtreding worden afgestemd (evenredigheid) en tot doel hebben de overtreding tegen te gaan of te voorkomen (effectiviteit, art. 5:32 Awb).

Verder is de hoogte van de dwangsom afhankelijk van verschillende factoren:

  • -

    de dwangsom moet voldoende pressie voor de overtreder tot gevolg hebben om de overtreding op te heffen of te beëindigen;

  • -

    de (geschatte) kosten die de overtreder moet maken om de overtreding op te heffen; de dwangsom moet hoger zijn dan het door de overtreding door de overtreder behaalde (geschatte) financiële voordeel;

  • -

    het wegnemen van ongerechtvaardigd voordeel dat de overtreder heeft behaald met de overtreding;

  • -

    voorkoming van herhaling, beperking van schade en herstel in de oorspronkelijke toestand;

  • -

    de bevestiging van normen gesteld in het belang van o.a. regelgeving en ruimtelijke ordening;

  • -

    de financiële draagkracht van de overtreder.

De beleidsregel geeft voorbeelden van de meest voorkomende gevallen en is niet uitputtend bedoeld.

De in de dwangsombeschikking gekozen hoogte van de dwangsom moet steeds voldoende onderbouwd zijn in die zin, dat de hoogte van de dwangsom gebaseerd/afgestemd is op de inhoud van deze beleidsregel/richtlijn.

De beschikking kan dan i.h.a. volstaan met verwijzing naar deze beleidsregel, tenzij er in het concrete geval aanleiding is om een aanvullende motivering in de beschikking zelf op te nemen, bijvoorbeeld bij afwijking (naar beneden/boven) van de dwangsomhoogte volgens de tabel.

3 Verlagende en verhogende factoren

Een situatie waarbij de overtreding zelf klein is kan leiden tot bijstellen naar beneden (de tabel is indicatief). Ook naar aanleiding van ingediende zienswijzen of heroverweging in de bezwaarprocedure kan de hoogte naar beneden worden bijgesteld.

Als de overtreding is begaan door een bedrijf, kan bij bepaling van de hoogte van de dwangsom(men) gekeken worden o.a. naar rechtsvorm, kapitaal, draagkracht (financiële positie), het aantal werknemers, de omzet en de winst van de onderneming.

Voor grotere bedrijven kunnen genoemde bedragen in het concrete geval eventueel tot max. 30% worden verhoogd mits deugdelijk onderbouwd (gebaseerd/ afgestemd op de inhoud van deze beleidsregel).

De hoogte van de gekozen bedragen en het maximum te verbeuren bedrag hebben primair tot doel de overtreding tegen te gaan of te voorkomen (reparatoir karakter van de dwangsom), waarbij het gaat om maatwerk van geval tot geval; in het handhavingsbeleid van de gemeente Epe is dit ook steeds uitgangspunt. De dwangsom mag dus niet het karakter van een straf krijgen (niet punitief).

Een maximum te verbeuren bedrag is gekozen omdat de overtreding waarvoor de dwangsom wordt verbeurd wel telkens door de eenheid Handhaving geconstateerd en vastgelegd moet worden.

Mocht de overtreding niet ongedaan zijn gemaakt, of verdere overtreding dan wel herhaling niet kunnen worden voorkomen dan kan het zijn dat de hoogte van de dwangsom te laag is gekozen.

Het is dan mogelijk om na het bereiken van het maximum een nieuwe (hogere) last onder dwangsom op te leggen. Ook de hoogte van deze hogere dwangsom moet in de dwangsombeschikking gemotiveerd worden. In dat geval bijv. in de beschikking vermelden dat uit onderzochte/ geconstateerde feiten/omstandigheden is gebleken dat de eerder opgelegde en verbeurde dwangsombedragen niet hebben geleid tot het beëindigen van de overtreding(en).

De eerder verbeurde dwangsommen blijven natuurlijk wel verschuldigd als (binnen 6 maanden na de dag waarop het bedrag is verbeurd) de invordering is aangevangen.

4. Toelichting tabellen

Bij dwangsombeschikkingen gelden voor het bepalen van de dwangsomhoogte de in de onderstaande tabellen genoemde indicatieve dwangsomhoogten per soort activiteit. De tabellen vermelden de meest voorkomende overtredingen, de indicatieve dwangsomhoogten, de daaraan verbonden maxima en herstel- c.q. begunstigingstermijnen. De tabellen vermelden richtinggevende voorbeelden: in het concrete geval moet de geschikte hoogte van het dwangsombedrag worden bepaald aan de hand van deze beleidsregel (zie de toelichting onder de tabellen). De dwangsommen voor de activiteit milieu zijn gebaseerd op het “zakboek Milieuwetgeving 2010”.

De tabellen worden ook gebruikt voor de zgn. vooraanschrijvingen. Voor kap- en bouwovertredingen geldt in de regel een zienswijzetermijn van twee weken. Voor milieuovertredingen is de termijn bedoeld als een hersteltermijn (termijn hangt af van de overtreding). In geval van feitelijke aanschrijvingen geldt de gegeven termijn voor bouw- en milieuactiviteiten als een hersteltermijn, terwijl voor kapactiviteiten –naast de beboeting voor de onherstelbare schade van illegale kap- de termijn wordt gesteld waarbinnen aan de herplantplicht moet zijn voldaan.

De geconstateerde feiten/omstandigheden zijn bepalend voor de individuele vaststelling van de hoogte en het maximaal te verbeuren bedrag. Afwijkingen naar boven/beneden van de dwangsomhoogte volgens de tabellen, waarvoor in het concrete geval goede reden kan zijn, moet steeds goed onderbouwd zijn en in de beschikking worden gemotiveerd.

Deze tabellen kunnen niet leiden tot calculerend gedrag van (mogelijk) overtreders (bedrijven of personen): aan deze tabel kunnen geen rechten worden ontleend in die zin dat het college van burgemeester en wethouders in een concreet geval niet rechtens gehouden kan zijn om op grond van de tabel een bepaalde dwangsomhoogte te bepalen.

Met betrekking tot de activiteit kappen moet nog het volgende opgemerkt worden. Als er sprake is van illegale kap, dan wordt zowel bestuursrechtelijk als strafrechtelijk opgetreden. Dit betekent dat naast een dwangsombeschikking ook proces verbaal wordt opgemaakt. Dwangsombeschikkingen onder de Wabo worden als een WKPB besluit geregistreerd en gelden dus ook voor rechtsopvolgers.

Tabel indicatieve dwangsomhoogten, activiteit bouwen

Overtreding /

Prioriteit

Afmetingen

Hoogte dwangsom per 4 weken

maximum

Begunstigingstermijn

Bouwen/ vergroten woning/ gebouw/ zonder/ in afwijking vergunning:

Licht

Max. 10 m2

€ 1.500,-

€ 7.500,-

Min. 8 weken

Matig

Max. 30 m2

€ 3.000,-

€ 15.000,-

Min. 8 weken

Ernstig

Min. 30 m2

€ 5.000,-

€ 25.000,-

Min. 8 weken

buitencategorie

> 50 m2

€ 10.000,-

€ 50.000,-

Min. 8 weken

Reclame object zonder bouwvergunning

€ 1.500,-

€ 15.000,-

Min. 6 weken

Strijdig gebruik RO

Licht

Max. 20 m2

€ 1.500,-

€ 7.500,-

Min. 6 weken

Matig

Max. 30 m2

€ 3.000,-

€ 15.000,-

Min. 6 weken

Ernstig

Min. 50 m2

€ 5.000,-

€ 25.000,-

Min. 6 weken

buitencategorie

> 100 m2

€ 10.000,-

€ 50.000,-

Min. 6 weken

Cumulatie illegaal gebouw/ bouwwerk en strijdig gebruik RO

Als boven

Als boven + 30%

als boven+ 30%

Min. 8 weken

Bouwen ander bouwwerk

€ 700,-

€ 3.500,-

Min. 6 weken

Permanente bewoning recreatiewoning, bijgebouw of ander gebouw niet geschikt voor bewoning (eigenaar/derde)

€ 5000,-

€ 50.000,-

Min. 26 weken, redelijke termijn zie verder tabel hieronder

Overtreden opgelegde bouw-/sloop stillegging

€ 2.500,- per dag

€ 12.500,-

Per dag

Overtreding woningen inzake overbewoning (Bouwverordening)

€ 1.500,-

€ 7.500,-

Min. 6 weken

aanleg-activiteiten in afwijking/ zonder vergunning

€ 1.500,-

€ 7.500,-

Min. 6 weken

Tekortkoming/ afwijking woningen/ (woon)gebouw op Bouwbesluit + bouwverordening (o.a. brandveiligheid) (niet ruimtelijk)

per overtreding

per overtreding

Min. 3 weken.

bij ernstige tekortkoming/ gevaar kan termijn korter

Licht

€ 500,-

€ 2.500,-

Matig

€ 1000,-

€ 5.000,-

Ernstig

€ 5000,-

€ 25.000,-

Termijn permanente bewoning

Periode bewoning

Termijn

Alles voor 31 oktober 2003

Berekening o.g.v. overgangsregeling

1 november 2003 tot en met 31 december 2005

1 jaar

1 januari 2006 tot en met 1 juli 2013

Zes maanden

1 juli 2013 tot en met heden

16 weken

Overgangsregeling

Overeenkomstig het beleid geldt bij daadwerkelijke permanente bewoning van de recreatiewoning voor 1 november 2003 een minimum begunstigingstermijn van 2 jaar en een maximum termijn van 5 jaar, afhankelijk van het aantal maanden dat er reeds voor 1 november 2003 permanent in de recreatiewoning werd gewoond. Hierbij hanteren wij een rekenformule die het beste aan de hand van een voorbeeld kan worden toegelicht.

Stel dat iemand kan aantonen dat hij/zij reeds op 1 januari 1999 een recreatiewoning permanent bewoont, dan bedraagt de periode 1 januari 1999 tot 1 november 2003, 58 maanden. Het aantal maanden wordt gedeeld door twee. In het voorbeeld is dat 29 maanden oftewel 2 jaar en 5 maanden. De begunstigingstermijn bedraagt dan 2 jaar en 5 maanden. Dit is de termijn die degene heeft om de permanente bewoning te beëindigen en beëindigd te houden.

Tabel indicatieve dwangsomhoogten, activiteit milieu

Milieucom-partiment

Omschrijving overtreding

Dwang-

som (€)

per ….

Max. dwangsom (€)

Hersteltermijn

veiligheid

Gasflessen niet beveiligd tegen omvallen

50

per fles/week

250

2 weken

veiligheid

Gasflessen niet gekeurd

100

per fles/week

500

4 weken

veiligheid

Afstandseisen dieseltank niet in orde

2.500

week

12.500

4 weken

veiligheid

Opslag gevaarlijke stoffen niet conform voorschriften

2.500

week

12.500

4 weken

veiligheid

Bordjes (roken en open vuur) ontbreken

500

week

2.500

2 weken

veiligheid

Opslag gasflessen niet conform PGS 15

2.500

week

12.500

12 weken

veiligheid

Afstandseisen LPG vulpunt niet in orde

5.000

week

25.000

12 weken

veiligheid

Brandblusser niet gekeurd (vergunningpl. Bedrijven)

500

week

2.500

4 weken

Afval

Ontbreken afgiftebewijzen afval

200

week

1.000

4 weken

Afval

Opslag niet overeenkomstig voorschriften

500

week

2.500

4 weken

Afval

Gevaarlijk afval niet correct afvoeren

500

week

2.500

4 weken

Afval

Niet vergunde opslag gevaarlijk afval

5.000

week

25.000

2 weken

Afval

Verbranden afval

500 - 2.500

overtreding

2.500 - 12.500

2 weken

Afval

Niet scheiden afval

1.000

overtreding

5.000

4 weken

Algemeen

Ontbreken jaaroverzichten nutsvoorzieningen

100

week

500

2 weken

Algemeen

Niet melden calamiteiten/ongewone voorvallen

2.500

overtreding

12.500

1 dag

Algemeen

Overlast, in werking buiten vergunde uren

1.000

overtreding

5.000

1 dag

Algemeen

Niet indienen of tijdig indienen van rapporten

500

week

2.500

4 weken

Algemeen

verplichte melding niet ingediend (nieuwe/gewijzigde activiteiten; vergunning/type B/type C)

1.250

week

6.250

4 weken

Algemeen

aanvullende stukken bij verplichte melding niet tijdig ingediend

500

week

2.500

4 weken

Algemeen

Inrichting niet schoon

500

week

2.500

4 weken

Algemeen

Afleveren vuurwerk < 16 jaar

500

overtreding

2.500

1 dag

Algemeen

Mestbassin niet conform bouwtechnische richtlijnen

2.500

week

12.500

4 - 12 weken

bodem

Geen PBV verklaring aanwezig

500

week

2.500

4 weken

bodem

Geen lekbak aanwezig

300

week

1.500

4 weken

bodem

Mestopslag niet in orde

500

week

2.500

12 weken

bodem

Keuring aanwezigheid water in tanks

500

week

2.500

4 weken

bodem

Keuring tank niet uitgevoerd

500

week

2.500

8 weken

bodem

Geen vloeistofdichte c.q. -kerende vloer aanwezig

1.750

week

8.750

4-12 weken

bodem

Geen verklaring vloeistofdichte voorziening aanwezig

1.750

week

8.750

4-12 weken

bodem

Stoffen in bodem brengen vervuilend en spoedeisend

PV +

bestuurs-dwang

nvt

1 week

bodem

Vloer niet aangelegd door een erkende instantie

1.000

week

5.000

4-12 weken

bodem

Geen vloeistofdichte vloer rondom afleverzuil

1.000

week

5.000

4 weken

bodem

Vaatwerk/accu's niet in lekbak

500

week

2.500

4 weken

bodem

tank niet tegen aanrijden beschermd

1.000

week

5.000

4 weken

bodem

Ondergrondse tank niet gesaneerd

2.500

week

12.500

12 weken

bodem

tank niet boven lekbak

1.000

week

5.000

8 weken

bodem

Geen grondwatermonitoring

1.750

week

8.750

4 weken

bodem

Verkennend bodemonderzoek niet uitgevoerd

1.000

week

5.000

12 weken

bodem

Nul- en eindsituatie niet uitgevoerd

1.750

week

8.750

12 weken

bodem

Financiële zekerheid

1.750

week

8.750

4 weken

bodem

Bodemverontreiniging niet gemeld ikv zorgplicht Wbb

1.750

week

8.750

4 weken

bodem

Mest niet afgevoerd

2.000

week

10.000

4 weken

(situatie afhankelijk)

bodem

Geen absorptiemiddel/incidentmanagement aanwezig

100

week

500

4 weken

bodem

Vloeistofkerende vloer voldoet niet

1.000

week

5.000

8 weken

bodem

Bovengrondse tank buiten gebruik maar niet gesaneerd

500

week

2.500

8 weken

geluid

Geluidsvoorzieningen niet aangebracht / geluidhinder

1.750

week

8.750

4-12 weken

lucht

Ontbreken gegevens koelinstallatie

200

week

1.000

4 weken

lucht

Geen onderhoud CV

200

week

1.000

4 weken

lucht

Overschrijding emissie-eisen

2.500

dag

25.000

2 weken

lucht

Schoorsteen niet op hoogte

1.750

week

8.750

4-12 weken

lucht

Onderzoek emissiebeperkingen niet uitgevoerd

1.750

week

8.750

4-12 weken

lucht

Stankhinder/geuroverlast

1.750

week

8.750

4 weken

lucht

Stofoverlast (ontbreken stoffilter)

500

overtreding

5.000

4 weken

lucht

Ontbreken filterinstallatie

1.750

week

8.750

4-12 weken

lucht

Ontbreken dampretour stage II

1.000

week

5.000

8 weken

lucht

Ontbreken geurinstallatie

1.000

week

5.000

8 weken

lucht

Ontbreken CFK logboek

250

week

1.250

4 weken

Water

Onderhoud vetafscheider niet in orde

500

week

2.500

4 weken

Water

Capaciteit verafscheider niet voldoende

1.750

maand

3.500

4 weken

Water

Lozen afvalwater zonder vergunning

PV + bestuurs-dwang

nvt

1 dag

Water

geen olie/vet-afscheider aanwezig

1000

week

5000

8 weken

Tabel indicatieve dwangsomhoogten, activiteit kappen

Overtreding

Dwangsom

Termijn

Max.

dwangsom

1) Niet naleven herplantplicht, zoals gesteld in de omgevings-vergunning

Aantal te herplanten bomen x kostprijs boom per stuk o.b.v. taxatie extern bureau

Per week, over gedurende max. 5 weken

aantal x kostprijs x 5 weken.

2) Illegale kap (niet naleven herplantplicht na illegale kap)

Aantal illegaal gekapte bomen x waarde per boom, o.b.v taxatie extern bureau

Per week, over gedurende max. 5 weken

Aantal x kostprijs x 5 weken

Als er sprake is van illegale kap, dan wordt zowel bestuursrechtelijk als strafrechtelijk opgetreden. Dit betekent dat naast een dwangsombeschikking ook proces verbaal wordt opgemaakt.

De ernst van de overtreding bepaalt mede de hoogte van de dwangsom. Om die reden zal de last onder dwangsom bij de formule van overtreding 2 hoger uitvallen als die van overtreding 1. Illegale kap is de meest ernstige overtreding, want die situatie is immers onomkeerbaar en de beeldbepalendheid van de vergunningsplichtige boom is nooit te evenaren door plaatsing van een vervangende (jongere) boom.

Inhoudsopgave

Artikel 1. Algemeen: nut en noodzaak beleidsregel

Artikel 2. Richtlijn; indicatief, niet uitputtend

Artikel 3 Verlagende en verhogende factoren

Artikel 4. Toelichting tabellen